1. Itt ugyanarról az oltárról van szó, mint amelyikkel már a 8. fejezetben
is találkoztunk. (Jel. 8,3-5.)
Ennél az oltárnál a mi nagy Főpapunk,
Jézus Krisztus végez szolgálatot.
Az Ő érdemét, mint jóillatot teszi könyörgéseinkhez
és így jutnak el imáink az Atya elé.
Valószínű, hogy az angyalok eloldozására
vonatkozó szózat is Krisztustól származik.
2. Miként az ötödik trombita, úgy a
hatodik is az iszlám erők térhódításait és büntető ítéleteit jövendöli
meg a keresztény világ ellen.
Az ötödik trombita az iszlám erőinek
feltámadását és ártó szándékát mondja el.
A hatodik trombita pedig az iszlám uralkodásának
az idejéről beszél.
3. A négy angyalt a török (Ottomán) birodalom négy szultánátusával lehet
azonosítani.
Aleppo - Ikonium - Damaszkusz - Bagdad.
Már korábban is találkoztunk négy angyallal.
Azoknak az egész földre kiterjedő hatalmuk
volt.
A jelenlegieknek pedig csak helyi jellegű
hatalom adatott.
Azoknak a feladata a szelek, vagyis a háborúk visszatartása volt.
Ezeknek pedig éppen ellenkezőleg,
az ártás lett megengedve.
4. A beazonosításhoz segítséget ad az a kijelentés, hogy ez a négy angyal
az Eufrátesnél volt megkötözve.
Azt a határt jelöli, amely mögött Isten
visszatartja azokat az erőket, amelyek végrehajtják ítéletét a hatodik
trombitaszó idején.
A prófécia tehát olyan népekre vonatkozik, akik az Eufrátes mentén és környékén
élnek.
Abban az időben ez csak az Ottomán törökökre
vonatkozhatott.
Angyaloknak pedig azért neveztetnek, mert az Isten küldöttei és eszközei
voltak az isteni ítélet végrehajtásában.
Hasonlóan, mint Círusz, a perzsák pogány királya. Ésai. 44,28 - 45,4.
5. A megkötözöttségük pedig azt jelenti,
hogy addig nem fejthették ki pusztító tevékenységüket, amíg az Istentől
meghatározott idejük el nem érkezett.
Eloldatásuk azáltal történt, hogy a török nép elfogadta az iszlám hitet
és a legfanatikusabb befolyásoltság mellet szállt síkra a keresztény világ
ellen.
1. A négy angyalnak vagyis a török (Ottomán)
birodalomnak egy meghatározott időre adatott Istentől a hatalom, vagyis
az uralkodás.
Az itt megadott időt a próféciákra érvényes
nap-év elv alapján kell figyelembe venni.
1 óra
= ................15 nap
1 nap
= 1 év
1 hónap (30 nap)
= 30 év
1 esztendő (360 nap)
= 360 év
---------------------------
összesen : 391 év és 15 nap
2. Szükséges figyelembe venni, hogy
az 5. és 6. trombita próféciájában leírt események és időegységek összetartoznak
és egymásra épülnek.
Ugyanarról a politikai hatalomról beszél mind a két trombita.
A 6. trombita folytatását képezi az 5. trombitának.
Az 5. trombita ideje:
1299. júl. 27. +
- A baphaumi
csatában az első egyesített haderőt vezették Bizánc ellen I.Othman szultán
150 év .........
vezetésével.
1449. júl. 27.
- VIII.János fivére, XII.Konstantin megkapja
az engedélytII. Murad szultántól a trón
elfoglalására.
A 6. trombita által megadott idő:
1449. júl. 27. +
..391 év és 15 nap
1840. aug. 11.
3. Nem sokkal ezután II. Murad meghal.
Helyette II. Mohamed foglalta el a trónt
(1451.), aki szívből vágyott arra, hogy Konstantinápolyt birodalma székhelyévé
tegye.
1453. április 6-án megkezdte a város ostromát és május 16-án már be is
vette.
Ezen a napon az utolsó Konstantin is meghal.
A keleti császárváros az Otthomán Birodalom központjává lett.
4. Az Isten által meghatározott időben
valóban megtört a török birodalom uralma, sőt még az önállósága is.
Az 1840 előtti években kitört a háború
Törökország és Egyiptom között.
Ez a háború a törökök teljes vereségével
végződött.
Az egyiptomi uralkodó csupán a nyugati nagyhatalmak közbeavatkozása miatt
nem foglalhatta el a török szultán trónját.
A nyugati nagyhatalmak 1840. júl. 15-én Londonban tartott tanácskozásán
egy ultimátumot fogalmaztak meg Egyiptom részére, amelyben értesítik, hogy
védnökséget vállaltak Törökország érdeke felett.
A londoni ultimátumot 1840. augusztus 11-én adta át a török követ Egyiptomnak.
Ezzel Törökország elfogadta a védnökséget.
Ezzel a lépéssel azonban teljesen megszűnt
Törökország hatalma, és politikai önállósága.
5. Érdemes megfigyelni a “négy angyal” eloldása és újra megkötözése közötti
párhuzamot vagy hasonlóságot.
Az eloldozás akkor történt, amikor Bizánc utolsó császára Konstantin ,
elfogadta a török császár gyámságát a bizánci trón felett.
A török birodalom bukása, vagyis az újra megkötözése hasonló módon történt.
1840. augusztus 11-én a szultán önként
engedte át a trónja feletti gyámságot a nyugati nagyhatalmaknak azáltal
hogy ő is elfogadta az ultimátumot és a saját követe révén továbbította
azt Egyiptom felé.
6. Ennek a próféciának az érdekességei
közé tartozik még az is , hogy a beteljesedés előtt az advent úttörők már
hirdették ezt, mint várható politikai fordulatot.
Litch Jósiás 1838-ban dolgozta ki ennek a próféciának a számításait.
Mivel ezek az események Litch jövendölései szerint mentek végbe, ezért
ez a prófécia hatalmas befolyást gyakorolt az amerikai advent mozgalom
üzenetére is.
Az emberek előtt ez a beteljesedett
jövendölés hitelt és bizalmat kölcsönzött a többi, még be nem teljesedett
időpróféciáknak is.
Különösen a 2300 éves próféciával kapcsolatos adventváró üzenetnek adott
hatalmas lendületet ez a beteljesedett esemény. ( i.e.:457 - i.u.:1844.)
1. A “négy angyalt” itt már szemlélhetjük úgy is, mint akik a rájuk
bízott ítéletet egy nagy lovas hadsereggel hajtják végre.
A lovasok száma azonban valószínűleg
jelképes vonatkozásban hangzik el. 16. vers
A megadott szám ugyanis 200 millió.
Teljesen kizárt dolog, hogy a török hadsereg ennyi lovassal rendelkezett
volna.
Egyes prófécia magyarázók véleménye az, hogy az itt megadott szám magába
fogalja valamennyi harcosukat, akik a 391 év alatt részt vettek a keresztény
világ elleni diadalmas hadjáratokban.
Valószínűbb azonban, hogy a lovasok
számára vonatkozó kijelentés inkább a mindent elsöprő erőre és hatalomra
vonatkozik, azt akarja szemléletessé tenni.
2. A lovasok leírása kétszeresen is találó a török hadseregre vonatkozóan.
17. vers
Ezekben a színekben a török hadsereg egyenruháinak jellegzetes színeit
ismerhetjük fel.
Tűzpiros, kék, sárga.
Ez a színösszetétel jellemzi azonban
a lőfegyvert használó hadsereget is.
Tűzpiros a fegyverek torkolattüze.
Kék és sárga a lőpor okozta kénes füst
által takart torkolattűz.
A távoli szemlélő számára úgy tűnhetett
fel, mintha ez a különös jelenség a vágtató ló előrenyújtott fejéből vagyis
a szájából jött volna ki.
Különösen arra az emberre gyakorolhatott ilyen hatást, mint János apostol
is, aki még nem ismerte a robbanó tűzfegyvereket.
3. “E háromtól öleték meg az emberek
harmadrésze: a tűztől, a füsttől, és a kéntől.” 18.vers
Ez a kijelentés a harcászat új módjának
bevezetését és annak szörnyű következményeit jelzi.
Ebben az időben vezették be a lőfegyverek
használatát.
Ez a vers utalás arra is, hogy a keresztény
világ felett a lőfegyverek használata vezeti diadalra a török hadsereget.
Ennek a diadalmas útnak fényes erőpróbája
volt a bevehetetlennek hitt konstantinápolyi vár falának ágyúkkal
való lerombolása és bevétele.
A “harmadrész” kifejezés
nagyon sokszor szerepel a Szentírásban, valószínű azonban, hogy jelképes
jelentése van.
Isten népének harmadrésze marad meg. Zak. 13,8-9.
A hét pecsét eseményeivel kapcsolatban többször is találkozunk ezzel a
kifejezéssel. Jel. 8,8-12.
A veres sárkány az ég csillagainak harmadrészét veti a földre.
Jel.
12,4.
Valószínű, hogy ezzel a meghatározással
a prófécia azt szeretné kifejezni, hogy nem a túlnyomó többséget, de mégis
egy lényeges részt érint az ítélet.
4. “Mert az ő hatalmuk az ő szájában
van és az ő farkukban.” 19. vers
A “szájukban lévő hatalom”utalás a lőfegyverek által elért
és biztosított hatalomra.
A “farkukban lévő hatalom”
pedig a török hadsereg lófarkas zászlóira utal, amely az iszlám hadsereg
fanatizálását volt hivatott biztosítani.
5. Külön figyelmet érdemel az is, hogy míg az ötödik trombita
“sáskái”
csak kínozhatták az embereket, de nem ölhették meg őket, addig a hatodik
trombita “lovasai” már megölhették
őket.
Rejtett utalást találunk ebben a következőkre
vonatkozóan:
Az iszlám minden erőfeszítése ellenére
sem tudott halálos csapást mérni a keresztény Bizáncra az 5. trombita ideje
alatt.
Isten megkötözve tartotta az iszlám
erőket, vagyis behatárolta a lehetőségeit.
A 6. trombita idején azonban az iszlám
lehetőségei megváltoztak, mert Isten eloldozta a fékentartó köteleket.
A keresztény Bizánc gonoszságának mértéke
betelt Isten előtt és ezzel együtt ennek a hatalomnak az ideje is
lejárt.
1. A két trombita ítélete és az ebből
fakadó szenvedés jajkiáltásként kellett volna hogy végig zúgjon az egész
keresztény világon.
Isten értékelése szerint azonban ez
teljesen közömbösen érintette őket lelki vonatkozásban, az Istennel való
kapcsolatukban.
Isten ítéletei ellenére tovább folyt
a keresztény világban a bűn szeretete és ápolása.
2. Azok a cselekedetek, amelyekből az
embereknek meg kellett volna térni, melyek miatt Isten ítéletei sújtották
őket, különösen a katolikus egyház pogány eredetű tanításaira és babonáira
utalnak.
Bálványok imádása a kereszténység leple alatt.
Az ördöngősség számtalan megnyilvánulása
a pogány babonák átvétele és gyakorlása által.
3. Ennek a próféciának a tanulmányozása
nagyon sok kérdést villant fel előttünk.
Vajon mi miként vesszük figyelembe a
körülöttünk történő eseményeket?
Vajon megtérésre szólító üzenetként
fogadjuk ezeket Istentől, vagy pedig csak izgalmas hírekként kezeljük őket?
Vajon Jézus miként ítélné meg a mi reagálásunkat? v.ö: Máté 24,37-39.
Mi a bizonyítéka, hogy te komolyan veszed
az Isten figyelmeztető üzeneteit és ítéleteit?