1. Mivel létezik egy olyan tanítási irányzat, mely szerint a hét trombita
azonos a hét csapással, ezért szükségesnek tartom ezt a kérdést is vizsgálat
tárgyává tenni.
2. Azonosítani nem lehet a hét trombitát
és a hét csapást a következők miatt:
Ha van is bizonyos hasonlóság, de azonosság csak a 7. trombita és a 7.
csapás eseményei között van.
Hasonlóság is csak azért van, mert mind
a kettő ítéletet hirdet, Isten ítéletét.
Az egyik a hitehagyott keresztény világ felé.
A másik pedig az összes gonoszok felé.
3. A 4. trombita, illetve a 4. csapás a legkirívóbb példája annak, hogy
nem lehet azonosításról beszélni.
A 4. trombita meghomályosítja a napot.
A 4. csapás pedig felfokozza a nap erejét, hogy tikkassza az embereket.
Tehát pontosan az ellenkezője történik
az egyik esetben, mint a másikban.
4. Az 5. és 6. trombita olyan időpróféciákat
határoz meg, ami szintén kizárja az azonosítás lehetőségét.
Olyan hosszú időegységet határoz meg,
amit nem lehet vonatkoztatni a csapásokra, mert 150 + 391 évről, vagyis
541 éves időszakról beszél.
Ugyanakkor ezek az időpróféciák már
beteljesedtek.
Vagyis a történelem visszaigazolta az értelmezés helyességét.
5. A 7. trombita olyan próféciai eseményeket
jelent ki, amelyeknek jóval a csapások előtt kell beteljesedni.
Az Isten templomának megnyilatkozása a mennyben.
A pogányok haragja, amely az elpecsételés kezdetét jelzi.
A halottak ideje, hogy megítéltessenek, vagyis a vizsgálati ítélet.
Krisztus kezébe veszi a hatalmat és országlását megkezdi.
1. Az apostol hét angyalt lát, akiknek kezében trombiták voltak és éppen
készültek arra, hogy trombitáikat megfújják.
A trombiták hangja több dologra is figyelmeztet.
A régi időben a trombita hangja a nagyon
fontos figyelmeztető üzenet vagy felhívás előfutára volt.
Általában politikai és háborús események eszköze és tudósítója volt a trombita.
Jer. 4,19. 42,14. I.Kor. 14,8.
A jelen esetben Isten büntető ítéleteit
hirdetik meg a trombitáló angyalok.
2. Míg a hét levél az Isten üzenetét hirdette az egyház felé, addig a hét
pecsét arról beszél, hogy mennyire figyelmen kívül hagyta az egyház ezt
az üzenetet.
A hét trombita pedig azt mondja el, hogy az Isten miként reagált az egyház
hitehagyására és bukására.
Jézus már a pergámumi gyülekezetnek
jelezte ennek lehetőségét. Jel. 2,16/a.
Éppen ennek az egyházkorszaknak az idejére
tehető az első trombita eseménysorozata.
3. Mielőtt azonban az angyalok
megfújnák trombitáikat, figyelmünk egy másik angyalra van irányítva.
Ebben az angyalban Krisztust, mint az
emberiség érdekében közbenjáró főpapunkat ismerhetjük fel.
A földi árnyékszolgálatban a papok feladata volt a tömjénezés.
Ők viszont Jézus Krisztus előképei voltak.
Az arany füstölő oltár a szentély első
részében van, ott, ahol Jézus ebben az időben főpapi szolgálatát végzi.
A tömjén, mint jó illatú füst, Jézus érdemeit és tökéletes szentségét jelképezi.
Zsolt. 141,2.
“Krisztus mint Közbenjáró, saját
érdemeit teszi a szentek imáihoz, melyek így elfogadhatóvá válnak Isten
előtt.” (E.G. White: S.D.A. Bibl.Comm. 787.)
Ez a bemutatás a remény és a vigasztalás
üzenete akar lenni arra az időre, amikor a trombiták ítéletei látogatják
a földet.
Isten az ő hűséges gyermekeiről nem
feledkezik el.
Imáikat olyan közbenjáró közvetíti,
akinek érdemei vannak, és ebből adódóan az általa közvetített imák meghallgattatnak.
4. vers
4. A közbenjárói szolgálat befejezésével azonban tejesen megváltozik a
kép és a közbenjáró magatartása is.
Még egyszer megtölti füstölőjét az oltár
tüzével, de most már nem tesz rá tömjént.
Vagyis befejeződött a közbenjárás Isten
és ember között.
Az emberi család sorsa végleg eldőlt.
Jel. 22,11.
A tömjénezőt az oltár tüzével leveti
a Földre.
Az a tömjénező, amely a szentek imáit
közvetítette az Isten elé, most az Isten végső ítéletének tüzét közvetíti
az egész gonosz világ felé.
Amíg azonban ez az esemény meg nem történik, addig az Isten ítéletei még
kegyelemmel elegyítettek és csak részlegesek.
Az első hat trombita ítéletében a földnek
csak a harmad részét érintik az isteni csapások.
1. A hét angyal trombitája kiegészítését és folytatását képezi a Dán. 2.
és 7. fejezetében foglat jövendölésnek.
A trombiták üzenete azzal kezdődik,
hogy bemutatja hogy a Római Birodalom miként bomlott fel 10 királyságra.
Ennek a leírását az első négy trombita
üzenete adja meg.
2. Ez a csapás különösen ráillik arra az invázióra, amelyet a nyugati gótok
hajtottak végre a Római Birodalom területén.
Theodosius császár halála után 396 januárjában indultak el Alarik király
vezetése alatt.
Hódításuk útja:
Thrácia, Macedónia, Görögország.
Majd átkeltek az Alpokon és 410 augusztusában kifosztották Rómát is.
Nagy pusztításokat végeztek Franciaország területén is.
Végül a mai Spanyolország területén telepedtek le.
3. A próféciában adott jelképek találóan fejezik ki a gótok áradatát.
“jégeső”
Miként a jégeső, amely pillanatok alatt
tönkreveri a legszebb terméstis, úgy ez az invázió is ilyen hirtelen és
váratlan pusztítást végzett.
Ez a kép jelzi azt is, hogy messze északról zúdultak le a Római Birodalomra.
A mai Norvég és Svéd területekről.
De jelzi azt is, hogy egy kemény tél közepén indultak.
Januárban, a tél fagyát használták ki, hogy átkeljenek a folyókon.
“tűz”
A görögországi hódítást követő nyáron
olyan hőség volt, hogy a folyók kiszáradtak, a növényvilág kipusztult.
Ez részben segítette őket haladásukban.
De ugyanakkor az általuk gyújtott tüzek is megállíthatatlanul terjedtek
és rettenetes károkat okoztak.
“Az élő fák harmadrésze megége.”
Hasonlít ez a leírás ahhoz, amiről Ezékielnek
kellett jövendölnie, és üzenete végén kijelentenie, hogy amit mondott,
az csupán jelképes beszéd az Úrtól. Ezék. 20,45-49.
Ugyanakkor ez a kép a hódítások gyorsaságát és a vele kapcsolatos pusztítást
is érzékelteti.
Ezért az előző kettő még
“vérrel
elegy” a prófétai bemutatás szerint.
1. Az elbukott kereszténységre zúduló újabb csapásban a vandálok pusztító
hadjáratait ismerhetjük fel.
Míg az első csapásnál a jégesőnek megfelelően
a hideg észak felől zúdult a fergeteg Rómára, addig most a forró Afrika
felől támadt veszedelem.
2. A Közép-Ázsiából beözönlő hunok aThráciában
lévő néptörzseket kiűzték telephelyükről, akik innen a mai Franciaország
déli részén áthaladva Spanyolország területére jutottak.
Majd 407-ben átkeltek Afrikába és Karthágó meghódításával (439) államot
alapítottak (vandálok) a mai Tunisz területén.
Innen aztán ellenőrzésük alatt tartották
a Földközi-tenger nyugati részét és szinte az egész tengeri kereskedelmet.
Rablóhadjárataik csúcspontja Róma teljes kifosztása volt 455-ben.
Két héten át dúlták, és szinte teljesen kifosztották Rómát.
Innen származik a ma már szállóigévé vált szavunk, a “vandalizmus”.
3. Két alkalommal is tettek kísérletet
a Római Birodalom részéről a vandálok felszámolására egy összevont hajóhaddal.
Az utolsó kísérletet 468-ban Leó keletrómai császár tette meg.
Ez alkalommal 1130 hajóból és mintegy
100.000 főt meghaladó tengerész katonával indultak el.
A vandálok azonban Geiserich vezetésével az éjszaka leple alatt gyújtó
hajókat engedtek a szép rendben egymás mellé horgonyzott római flotta közé.
Mivel a szél iránya is a tűznek kedvezett,
így szinte lehetetlen volt a védekezés.
Amelyik hajó esetleg ki tudott törni
a dühöngő tűz közül, azt a vandálok hajóhada semmisítette meg.
A prófécia tehát nem tudta volna találóbb jelképpel bemutatni ezt a csapást,
“mint egy tűzzel égő nagy hegy,
mely vetteték a tengerbe”.
4. Az eredeti szövegben itt sincs benne az állat szó a 9. versben.
Itt inkább élőlényekről van szó, mintsem
állatokról.
Ez a meghatározás valószínűleg azokat
az embereket jelöli, akik ebben a rettenetes ütközetben elpusztultak
ott a tengerben.
5. János apostol bemutatása szerint
ez a politikai erő egy nagy heggyé lett, azaz egy csúszó heggyé.
A népek fölé tornyosuló csúszó hegy
azzal fenyegetett minden országot, hogy maga alá fogja temetni őket.
Ilyen csúszó heggyé nőtt a vandálok
királysága Róma számára ebben az időben.
A jövendölés pedig még csak fokozni akarja ennek a hatalomnak a félelmetességét
azáltal, hogy ez a zuhanó hegy még ég is.
A következő kijelentéssel viszont ellensúlyozza
a félelmetes bemutatás hatását azzal, hogy ez a zuhanó hegy a tengerbe
zuhan.
Vagyis az égő hegyet végül is elnyeli
a népek tengere, és ezzel eljön az ő pusztulása is. lásd: Jer.
51,25. 41-43.
1. A próféciák jelkép-nyelvezetében
a hulló csillag elsődlegesen Sátánt jelképezi. Ésai. 14,12.
Sátán “üröm”-ként esik le “a folyóvizek harmadrészére
és a vizek forrásaira”.
A Szentírásban a vízforrás a lelki élettel kapcsolatos felüdülés szimbóluma.
Mindenek előtt magát Jézus Krisztust
jelképezi, aki a lelki élet forrása tud lenni mindazoknak, akik szomjúhoznak
az élő víz után. Ján. 7,37. Ésa. 55,1. Jel. 22,17.
Jelenti azonban azokat az embereket is, akik valamikor közösségre jutottak
Jézussal. Ján. 4,14/b. 7,38.
Az előbbiekből következik, hogy Sátán
mint “üröm”, csakis az
emberekben lévő forrásra eshetett, hogy azokat megrontsa.
Az Istentől adott jövendölés sajnos
tökéletesen teljesedett, mert ez az időszak valóban a hitehagyás
ideje volt a kereszténység körében.
Emberek, akik korábban a Jézussal való
közösség alapján az élet vizének forrásai lehettek az igazság után szomjúhozó
lelkeknek, ettől kezdve ürömmé váltak, a többieket megrontó mérgezett forrásokká.
lásd: V. Móz. 29,17-18.
A vizek és a források tehát nem száradnak
ki, csak mérgezetté válnak, amitől “sok ember meghala”.
11/b. vers.
2. Mivel azonban a történelem során Sátán mindig egy földi, emberi eszköz
által is színtérre lépett, ezért így történt ez ebben az esetben is.
Éppen ezért ez azt jelenti, hogy ez
a prófétai jelkép egy démoni erőktől támogatott nagy vezéregyéniségben
is beteljesedik.
Ebben a bemutatásban Attila hun vezérre ismerhetünk rá, akinek tündöklése
és bukása valóban hasonlított egy fényes meteorhoz.
Hízelgői azt mondták: “személyének a
megpillantása megvakítja a ránézőt”.
Feltűnő pompával öltözködött.
3. A hunok Közép-Ázsiából jöttek Európába
362 körül és először az Al-Duna vidékén telepedtek le.
Innen indultak később Attila
vezetésével további hódításokra.
Hódításaiktól különösen azoknak a részeknek kellett szenvedni, ahonnan
a folyóvizek indulnak.
451-ben átkeltek a Rajnán, de megállította
őket az egyesített római-germán hadsereg.
Innen Itália ellen vonult, ahol rövid ideig ottmaradt és fosztogatott.
A feldúlt országrészek lakói a lagúnákra
menekültek előle.
Így jött létre Velence is.
Róma falai alól azonban visszafordult, mint aki ezzel befejezte küldetését.
Majd 453-ban váratlan hirtelenséggel meghalt.
4. A hullócsillag “üröm” neve
is találóan fejezi ki azt, amit Attila feltűnése kiváltott.
A név gyakran jellemzést ad arról, aki annak tulajdonosa.
Attila azzal hivalkodott, hogy “lova
lábnyoma után nem nő többé fű.”
Borzalmas kegyetlenségét jellemzi, hogy foglyait lovakkal szaggatta szét,
vagy megterhelt kocsik kerekeivel roncsoltatta szét.
A csillag nevét annak jelölésére is lehet alkalmazni, hogy jelezze azt
az ítéletet, amely a trombitaszó alkalmával keletkezett.
1. Ez a jelképes bemutatás vereségről
és a dicsőség lehanyatlásáról ad képet.
“Meghomályosodék a Nap, a Hold és a csillagok fénye”ebben
az időben.
Itt újra Sátán munkájának eredményét ismerhetjük fel.
Ez a meghomályosodás azonban csak részlegesen történik, vagyis csak azok
életében tud eredményt elérni Sátán, akik elvesztették kapcsolatukat a
világ világosságával, Jézussal.
Akik mindvégig közösségben maradnak Jézussal;
Azok “nem járnak sötétségben, hanem övé lesz az életnek világossága”.
Ján. 8,12/b.
Azok “fénylenek, mint az égnek fényessége”.
Dán. 12,3/a.
2. A nap, a hold és a csillagok azonban úgy is értelmezhetők,
mint amik a római állami szervezet vezetőit jelképezik, - a császárokat,
a konzulokat és a szenátorokat.
Ezeknek a vezető tekintélyeknek is kezdett
meghomályosodni a fénye ebben az időben.
3. Ennek a folyamatnak az elindítója a herulok királya, vagyis Odoaker
volt.
476-ban elfoglalta Rómát, és az utolsó nyugatrómai császárt letette a trónjáról.
(Romulus Augustulus)
Ettől kezdve a római császárság fénye
a leggyengébb sugarakat sem bocsátotta többé ki.
Ezzel az eseménnyel az ókori civilizáció végleg lehanyatlott és a “barbár”
középkori állapotok következtek.
4. Hamarosan azonban új hódító tűnt
fel Itáliában, Teodorich - a keleti gótok királyának személyében 489-ben.
A gótok csak 538-ban lettek elűzve Justiniánus
keletrómai császár hadvezére - Belizár - által.
A római konzulátusi intézményt 541-ben szünteti meg Justiniánus.
Szerinte ez a cím emlékezteti a rómaiakat régi szabadságukra.
“Ezt a címet elviselhetetlennek tartotta uralkodói önérzetében.” (Gibbon)
Így homályosodott el fokozatosan a régi
birodalom fénye és dicsősége.
5. A keleti gótok azonban újra visszajönnek
Rómába, ahonnan 522-ben Belizár utóda Narses veri ki őket.
Ezzel aztán megpecsételődött Róma leigázásának
sorsa, de a Szenátus sorsa is.
Ennek következtében Itália, de legfőképpen
a hét hatalom városa - Róma - egy időre sivataggá változott.
“ Az utcákat fű lepte be, a fórumon
tehenek legelésztek. Azok, akik még a városban maradtak - időnként alig
többen ezernél - úgy szoktak hozzá a beomló paloták dörejéhez, mint az
Alpesek lakói a lavinákéhoz. Az antik világ épületei a középkor századaiban
a kőfejtő szerepét töltötték be, és a hét domb közötti völgyeket törmelék
töltötte fel.” (Wolf Schneider: Városok Úrtól Utópiáig. 129,1)
"Jaj, jaj, jaj a Föld lakosainak, a három angyal trombitájának
többi szavai miatt, akik még trombitálni fognak" Jel. 8,13/b.