1. János ismét meghívást kap, hogy legyen
szemlélő tanúja a pecsétek felbontásának.
Ez a lepecsételt könyv az Isten titkát,
a megváltási tervnek a jövőben kibontakozó eseményeit rejtette magába.
Az Isten végtelen kegyelme az, hogy
a próféták közvetítése által velünk is megismerteti a jövő titkát, folyamatosan
és a szükségnek megfelelően. Ám. 3,7.
Ez az esemény a legszemléletesebb példája annak, hogy miként valósítja
meg ezt Isten.
2. A bemutatott eseményekben a világi történelem csak egy keret, amelybe
beleillesztve láthatjuk Isten egyházának történelmét.
Az események középpontjában nem a világi események állnak, hanem az Egyház
sorsa, és az Egyházon keresztül az Isten megváltási terve, annak teljesedése.
1. Róma fénykorában a győztes
hadvezérek fehér lovakkal vontatott kocsikon vonultak be a városba.
Ezt a jelképet használja Isten az evangélium diadalmas útjának szemléltetésére.
A fehér ló és lovas a keresztény egyház apostoli állapotát szimbolizálja.
A fehér szín az egyház, és az általa képviselt evangélium tisztaságát jelöli.
2. A lovas kezében lévő íj (egy távolba
is elható fegyver) és az a szándék ahogy kijött,
(“kijőve győzve, hogy győzzön”) azt akarja szemléltetni, hogy az evangélium
az apostoli gyülekezet lelkesedésével egyesülve, minden ellenálláson keresztül
győzelemre tör.
A korona, amely adatott a lovasnak, a diadalmas haladás
győzelmét szemlélteti.
Szebben és találóbban nem is lehetett
volna szemléltetni az első század kereszténységének az egész Római Birodalmat
elárasztó győzelmes előretörését.
Az evangélium olyan gyorsan terjedt
abban az időben, hogy Pál apostol szerint minden teremtménynek hirdettetett.
Kol. 1,23/b.
1. Érdemes végig követni a pecsétek felbontását olyan szempontból, hogy
a lelkes lények is mint Isten szolgái részt vállalnak a közvetítés szolgálatában.
2. A második pecsét történelmi kerete egybe esik a “Smirna”-i gyülekezeti
korszak idejével.
Ez az időszak a római császárok heves
keresztényüldözéseiről nevezetes.
A lovassal kapcsolatban adott ismertetés
is megerősíti ezt.
1) A ló veres színe az evangélium
tisztaságának az elszíneződésére utal, amely a hamis tanítások eredményes
tevékenységéből adódik. Nikolaiták előtérbe kerülnek. v.ö: Jel.2,6.
14-15.
Az üldöztetés és szenvedés jelképeként is elfogadható.
A mártírok vérére utaló szín.
2) A lovas fegyverzete már nem az evangélium diadalmas vonulását
hívatott segíteni, hanem egy nagy kardot hordoz.
A kard, a közvetlen környezet számára ható fegyver
Amit tesz ezzel a fegyverrel, az azt bizonyítja, hogy nem az Ige kardjáról
van szó.
3) Ezzel a fegyverrel elveszi a békességeta
földről.
1. A fekete szín a fehér ellentéteként
jelenik meg, ebből adódóan azt a szellemi sötétséget és lelki nyomort
jelképezi, amelyet ez a lovas hozott magával.
A tévtanok és a pogány eszmék ebben
az időben már teljes uralomra jutottak a keresztény egyházon belül.
A lélek halhatatlanságának tana, új platoni filozófia.
A szentek imádása.
Képek, szobrok és ereklyék tisztelete.
A Tízparancsolat megváltoztatása.
Pogány ünnepek átvétele.
2. A búza és az árpa az alapvető emberi
tápláléknak, a kenyérnek az alkotó eleme.
Ebben az esetben azonban ezt jelképesen
kell érteni, az Istentől származó élő Igét Jézus Krisztust, és az írott
Igét, a Szentírást szemléltetve, mint a hívő ember lelki életét biztosító
táplálékot. Ján. 6,51. - Máté 4,4. Ján. 6,63.
3. A bemutatás szerint, ebben az időben
az egyház a hívő ember lelki szükségleteit pénzért árulta.
Egy“mérce” megközelítően
egy liternek felel meg.
A római “dénárius” váltópénz volt, és egy munkás napi keresetét
jelentette.
Az alapvető emberi táplálék ilyen kezelése
mellett az emberiség az éhenhalás határára jutott.
Mindezt jelképesen kell érteni: lelki táplálék, lelki éhség, lelki halál.
A lélek táplálékát pénzért árulta az egyház.
A búza a gazdagabb réteg kenyere volt, az árpa pedig a szegényebb osztályé.
Ki melyiket tudta megfizetni.
4. Az isteni szózat a leghatározottabban megtiltja, hogy a borhoz és az
olajhoz is ilyen lelkülettel közelítsen az egyház.
A “bor” Jézus Krisztus
vérének, az isteni szeretetnek, és a bűnbocsánat kegyelmi ajándékának a
jelképe.
Az “olaj” a Szentlélek jelképe.
Ezek a kegyelmi adományok közvetlen Isten trónjától származnak, tehát ember
nem befolyásolhatja annak mértékét.
1. Izráel templomi szolgálatában a pitvarban
lévő áldozati oltárral kapcsolatban tudunk arról, hogy az áldozat
vérét az oltár alá öntötték.
A jelképesen vett mennyei templom pitvara és áldozati oltára a földünk.
Ezen az oltáron lett megáldozva “Istennek ama Báránya”
is, aki elvette a világ bűneit.
Ez alól az oltár alól, vagyis a földből
kiáltanak a mártírok “lelkei” igazságszolgáltatásért.
Ez azt is jelenti, hogy a meghalt igazak nem a mennyországba jutnak,
hanem a nagy áldozati oltár alá.
A föld mélye a várakozási helyük. v.ö: Dán. 12,2. 13.
2. Az a tény, hogy János “lelkeket”
lát az oltár alatt, és hallja őket kiáltani, csupán jelképes kifejezés.
A Biblia egyértelműen tanítja azt, hogy
a halál után nincs tudatos és érzelmekkel telített lét.
Préd.
9. 7-8. 12.
Az a “lélek”, amelyről itt szó
van, a vérben lévő isteni éltető erő, maga az élet, amit erőszakosan szakítottak
el a testtől. V.Móz. 12,23. v.ö: III.Móz. 17,11. 14. I.Móz.
2,7.
Ez a vér a testtel együtt a föld alá - az oltár alá - jut a halál után.
Azt a kifejezést, hogy ezek a lelkek Istenhez kiáltanak, hasonlóképpen
kell érteni, mint a Biblia egyéb ilyen kijelentéseit is.
"A te atyádfiának vére kiált
én hozzám a földről.". I.Móz. 4,10.
“Mert a kő is ellened
kiált a falból, és a gerenda a faalkotmányból visszhangoz neki.”Hab. 2,11.
“A ti mezőiteket learató
munkások bére, amit ti elfogtatok kiált”. Jak. 5,4.
A bemutatott esetben tehát azt mondhatjuk, hogy a mártírokkal szemben elkövetett
igazságtalanság kiált, az igazság és jogosság Istenéhez.
3. A mártírok kiáltására Isten azzal válaszol, hogy “adatának azoknak
egyenként fehér ruhák.”
“A fehér ruha a szentek igazságos cselekedetei.”Jel. 19,8.
Ezek a vértanúk csaknem az egész középkor alatt félreismert és megvetett
“eretnekek” voltak.
Életük és jellemük be volt mocskolva
az emberek előtt.
A Reformáció fosztotta le róluk a pápaság
mocskos vádjait, hogy a maguk tisztaságában és ártatlanságában állhassanak
az emberek előtt.
Így lett világossá, hogy ezek az emberek
nem “eretnekek” és nem gonosztevők voltak, hanem “megölettek
az Istennek beszédéért és bizonyságtételéért.”
4. Jézus másik válasza feléjük az, hogy “még egy kevés ideig nyugodjanak,
amíg beteljesedik azoknak a száma, akiknek meg kell ölettetni”.
A mártíroknak adott válaszban utalást
találunk arra, hogy a pápaságnak adott idő még nem járt le, de már nem
sok van hátra belőle.
Ez a válasz azt is magába foglalja,
hogy még mindig lesznek olyanok, akik életük feláldozásával pecsételik
meg Istenhez való hűségüket.
1. A hatodik pecsét jelzi és nyitja
meg az Úr nagy napját megelőző jelek sorozatát.
Amikor a vég idejével kapcsolatos jelekről
történik említés, akkor elmaradnak a jelképek és előtérbe lép a szószerinti
értelmezés.
Az itt felsorolt eseményeket azonosítani lehet azokkal a
jelekkel,
melyeket Jézus dicsőséges visszajövetelével kapcsolatban olvashattunk az
evangéliumokban. Máté 24,29-30.
Jézus megközelítően be is határolja
azt a történelmi időt, amikor a végidő ezen jeleinek a teljesedését várni
lehet. Márk. 13,24.
“Azokban a napokban”
Ez utalás a Dániel próféta által megjövendölt évnapokra vonatkozik:
1260, 1290, 1335, 2300 évnapok.
“Azután a nyomorúság után”
Ez utalás a pápaság 1260 éves üldözéséből
adódó nyomorúságra
Ezzel Jézus azt is meghatározza, hogy a Dániel által meghatározott évnapok
közül a Pápasággal kapcsolatos évnapokat kell figyelembe venni.
Mivel a Pápaság ideje 1798-ban járt
le, ezért a végidő jelei 1798 előtt kell hogy elkezdődjenek.
Jézus viszont arról is szólt, hogy a “választottakért megrövidíttetnek
azok a napok”, vagyis az üldözésből
való nyomorúság. Máté 24,22.
A Reformáció elterjedése vetett gátat
a pápaság önkényuralmának és fékezte meg az üldözés kegyetlen időszakát.
Jézus szavai szerint tehát a végidő
jelei a Reformáció előretörése és a Pápaságnak adott idő lejárta közötti
időben fognak megkezdődni.
2. Az első jel 1755. november 1-én történt.
Európában, különösen Portugália területén,
de legfőképpen Lisszabonban olyan földrengés volt, amilyet addig még nem
észleltek sehol.
A korabeli tudósításokban a következőket
olvashatjuk erről a rendkívüli eseményről:
“Azon földrengések közül, melyek a történelem folyamán Portugáliát sújtották,
a legrémesebb az volt, amely 1755 november 1-én Lisszabon városát rombadöntötte.
Ez a földrengés 60 ezer embert pusztított el 6 perc alatt.”
“A földrengés 4 millió angol négyszögmérföldnyi területre terjedt ki, s
jóval felülmúlt minden hasonló eseményt, amit a történelem feljegyzett.”
“Európa lakosai heteken át álltak a
rettenetes események hatása alatt. Este remegve feküdtek le, s reggel megkönnyebbülve
látták, hogy Isten ismét egy nappal tovább megóvta őket Lisszabon sorsától.”
(Spicer W.A: Korunk és a világ sorsa 134-135. old.)
3. A következő jel 1780. május 19-én
történt.
Ez az esemény New York állam keleti
és New England déli vidékén volt észlelhető. (Észak-Amerika dél-keleti
része)
A korabeli feljegyzések így ismertetik ezt a rendkívüli eseményt:
“Napkeltekor az égbolt tiszta volt, de hamarosan elborult.
Felhők ereszkedtek le, és a sötét és baljóslatú felhőkből villámok cikáztak.
Dörgött az ég, és kevés eső is esett. Kilenc óra felé a felhőréteg elvékonyodott
és rézszínűvé vált. A föld, a sziklák és az épületek, avíz és az emberek
kinézete megváltozott e különös
földöntúli fénytől. Néhány percel később súlyos fekete felhő takarta el
az egész égboltot, a horizont egy keskeny szegélyét kivéve. Olyan sötét
lett, mint nyári estéken kilenc óra körül szokott lenni......Az embereken
egyre jobban erőt vett a félelem,
az aggodalom és a döbbenet. Az asszonyok az ajtóban állva figyelték a sötét
tájat; a férfiak visszatértek a mezőről; az ács otthagyta szerszámait,
a kovács a műhelyét, a boltos a pultját. Az iskolák bezártak, és a gyerekek
remegve szaladtak haza. Az úton
levők a legközelebbi tanyán szálltak meg. Most mi lesz? - kérdezte minden
ajak és szív. Mintha hurrikán akarna végigsöpörni a tájon, vagy pedig a
vég érkezett volna el!?” (Nagy Küzd. 274,2-3.)
“Ami a tünemény időtartamát illeti,
legalább 14 órára terjedt ki ezen a helyen, valószínű, hogy az ország különböző
részein az időtartam más volt. A tünemény éjszakai sötétségbe burkolt mindent.
A lakásokban nappal gyertyákat gyújtottak, a szárnyasok elpihentek, a madarak
esti dalaikat énekelték és azután elcsendesedtek.
Az egyes tárgyak között csak közvetlen közelről lehetett különbséget tenni.
Minden olyan volt, mintha valóságos éjszaka borult volna a tájra.” (Spicer
W.A: Korunk és a világ sorsa 137-138.)
“11 óra felé oly nagy volt a sötétség, hogy magára
vonta figyelmünket és megfigyelésekre indított bennünket. Azt tapasztaltuk,
hogy a délkeletre nyíló hatalmas, 24 táblás ablaknál jószemű emberek a
nagy betűs nyomtatványt fél 12-kor nem tudták elolvasni.” (u.ott)
“1 órakor eltűnt a keleti égboltról
az utolsó fénysugár is, s a sötétség teljes volt. 2 órakor ebédeltünk.
Az ablakok ki voltak nyitva és két gyertya égett az asztalon.” (u.ott)
4. A harmadik jel a sötét napot követő
éjszaka volt tapasztalható.
A korabeli feljegyzésekből a következőket
olvashatjuk erről az éjszakáról:
“A nappali sűrű sötétség után, az
est beállta előtt egy-két órával itt-ott kiderült az ég és feltűnt a Nap,
de még mindig homályos volt a sűrű sötét ködtől. ‘Napnyugta után ismét
felhők tornyosultak, és hamarosan besötétedett.’ ‘Az éjjeli sötétség sem
volt kevésbé szokatlan és ijesztő, mint a nappali. A majdnem telihold ellenére,
a tárgyakat csak mesterséges fénynél lehetett felismerni, és ez
a fény bizonyos távolságból - a szomszédos házból vagy máshonnan - nézve
olyan volt, mintha a sugarakat majdnem áthatolhatatlan, egyiptomi sötétség
venné körül.’ Egy szemtanú ezt mondta: ‘Akaratlanul is arra gondoltam,
hogy akkor sem lehetne sötétebb, ha a világmindenség minden világítóteste
áthatolhatatlan homályba burkolózna, vagy megszűnne
létezni.’ Habár azon az estén kilenc órakor felkelt a telihold, ‘legkevésbé
sem tudta eloszlatni a halálos árnyakat.’ Éjfél után a sötétség elmúlt,
és a Hold , amikor feltűnt, olyannak látszott, mint a vér.” (Nagy
Küzd. 275-276.)
5. A negyedik jel 1832. november 12-ről
13-ra virradó éjszakán teljesedett be, főként Európa felett, majd egy évvel
később ugyanebben az időben megismétlődött, de akkor inkább csak Észak-Amerikában
volt látható.
Egy európai szemtanú a következőket
mondja el a látottakról:
“Ezen az éjszakán a déli vidékeken esti
9 órától napkeltéig sok százra rugó csillaghullás volt, vegyesen több kisebb,
nagyobb tűzgolyókkal, amelyek minden irányban mozogtak, gyakran föl és
lefelé is, ívesen vagy egymással szembe repültek, hosszú tüzes farkat vonva
maguk után, amelyekből néha szikrák és fénycsóvák löveltek ki és amellett
rendkívül erősen, gyakran percekig tartón és alakjukat változtatva, feltűnő
színesen világítottak....A csillaghullás oly sűrű volt, hogy valóságos
tűzesőhöz volt hasonló.” ( Krisztus
dicsőséges eljövetele, 49. old.)
Az egy évvel későbbi eseményről pedig
a következőket írták le a szemtanúk:
“Az 1833 november 12-ről 13-ra virradó
éjjel a csillagok egész zápora hullott alá a földre. Különösen Észak-Amerika
volt a színhelye ennek az eseménynek. Mig a hasadó hajnal nagy nehezen
véget vetett a magasztos színjátéknak, a mexikói öböltől egész Halifaxig
mindent a repülő világitótestek ragyogtak be,” (Spicer W.A: Korunk
és a világ sorsa 142.)
“Azon kiáltásnál: Tekints ki az ablakon!
- gyorsan felébredtem az álomból és bámulattal szemléltem, miként volt
a keleti égbolt a hajnal pirkadásával és meteorokkal bevilágítva. Felébresztettem
feleségemet is, hogy ő is lássa ezt. Mialatt öltözködött, így kiáltott
fel: “Imé, hogy hullanak a csillagok!” Ez egy csoda - feleltem én
- és úgy éreztük szívünkben, hogy ez a világ végének egy jele volt. Mert
az ég csillagai valóban a földre hullottak, “miképpen a fügefa hullatja
éretlen gyümölcseit, mikor nagy szél rázza”. A prófétának
ez a kifejezésmódja mindig jelképes beszédnek volt tekintve. A tegnapi
napon azonban ez betűszerint beteljesedett.” (Uriash Smith: Gondolatok
a jelenések könyve felett, - Jel. 6,12-17-hoz vonatkozó részben)
6. Úgy gondoljuk, hogy a következő és
egyben utolsó jel közvetlenül Jézus Krisztus dicsőséges megjelenésével
egyidőben fog teljesedni, esetleg közvetlenül a megjelenése előtt. 14.
vers
Ezt a következtetést erősíti meg a pecsét
végső jelenetéről adott kinyilatkoztatás. 15-17. vers.
Nagyon sok hasonlóságot találhatunk a hetedik csapás leírásában is, ami
szintén azt bizonyítja, hogy ez az utolsó jel csak közvetlenül Jézus visszajövetelekor
fog beteljesedni. Jel. 16,17-21. (20.)
7. A pecsétek alapján tehát megismerhettük azt, hogy szinte az egész keresztény
világ megromlott.
Ilyen háttér mellett nem lehet csodálkozni
azon a rémületen, amit Jézus megjelenése vált ki az emberekből.