János apostol bevezető szavai nem azt
jelentik, hogy a most leírásra kerülő látomás időrendben az eddig elmondott
prófétai események után fog következni.
Ez a kifejezés csupán a látomás sorrendjére vonatkozik, ahogy az apostolnak
egymás után meg lett mutatva.
2. “Egy megnyílt ajtó vala a mennyben”.
Ez az ajtó valószínűleg a világegyetem
tróntermébe vezető ajtó.
Ezt a tróntermet azonosítani lehet a mennyei templom legszentebb helyével,
a szentek szentjével.
3. “Jöjj fel ide, és megmutatom neked, aminek meg kell lenni ezután”.
A trombita zengéséhez hasonló hang Jézustól származik. v.ö: Jel. 1,10-13.
Jézus hívja meg az apostolt a most bemutatásra
kerülő események megszemlélésére.
A “megmutatom neked” utalás arra, hogy az egész kinyilatkoztatás
Jézus Krisztus kijelentése. Jel. 1,1.
Azonban itt is érvényes az a parancs, hogy amit látsz, írd meg, és küld
el a hét gyülekezetnek.
Az “ezután” kifejezés itt sem az események sorrendjére vonatkozik.
Ezt a kifejezést a látomás idejéhez kell viszonyítani. v.ö: Jel. 1,1.
3.
Ez a látomás visszavezet bennünket az apostol idejéhez.
A már végig tekintett hét gyülekezeti korszakot most valamilyen más szempont
alapján akarja Jézus bemutatni.
4. “És azonnal elragadtatám lélekben”.
Ez azt jelenti, hogy ebben az állapotban
a földi dolgok teljesen megszűntek létezni számára. v.ö: Jel.
1,10.
A fizikai világot érzékelő képességeit
kikapcsolta Isten, hogy csak egyedül a látomásban kapott üzenet számára
legyen nyitott és befogadóképes.
Abban az időben a könyv alatt a papírusztekercset
értették.
A görögben a második “és” nincs, és az ékezetek kirakását
sem jól végezték el.
A javított változat: “mely be volt írva belül, és hátul le volt pecsételve”.
A hetes szám a teljesség, vagy tökéletesség jelképe.
A bepecsételt könyv tehát teljes egészében titok.
Mivel a könyvet a trónon ülő tartja
a kezében, ez azt fejezi ki, hogy ez az Ő titkát, vagyis az Isten titkát
tartalmazza.
Az Isten titka a megváltás terve. Ám. 3,7. Eféz. 3,8-11.
1,9-10. Jel. 10,7. I.Pét. 1,12/b.
2-4. vers
Ez az angyal bizonyára Gábriel.
Máshol Jézus angyalának van nevezve.
Az Ő feladata a prófétákkal tudatni
Isten titkait. Jel. 22,6.16. Dán. 9,21.
“mennyen, földön, föld alatt”.
E három meghatározásban benne foglaltatnak az összes
teremtett élőlények.
A teremtett lények képességüknél fogva
nem lehetnek alkalmasak az Isten titkainak a felfedésére (a jövő ismerete
kizárólagos isteni tulajdonság)
5. vers
“Juda nemzetségéből való oroszlán”
(I,Móz. 49,8-10.)
Az oroszlán itt az erőt és a
hatalmat jelképezi.
Jézussal kapcsolatban többször említésre került ez a jelkép
(Jel. 1o,3.)
“Dávid gyökere”
Dávid előképe volt Jézusnak és az ő
királyságának.
A Messiásról való dávidi elképzelés az volt, hogy Az olyan győztes
valaki lesz, aki helyreállítja majd Izráel királyságát. Máté
21,9. Ap.csel. 1,6.
A gyökér a Dávid előtti létére is utal.
(Jel. 22,16/b)
“Győzött”
Ez a győzelem Krisztus és Sátán közötti
küzdelem eredményére vonatkozik. Jel. 12,7-8.
Erre a győzelemre csak Krisztus, az
Isten-ember volt képes.
Krisztus győzelme a központi gondolata
az 5. fejezetnek.
6. vers
János keresi az oroszlánt, és közben egy bárányt lát, egy megölt bárányt,
amely mégis él.
Bizonyára a látomás közben került oda.
Ez a jelképváltás azért került ide,
mert azt akarja bemutatni, hogy Jézus nem isteni erejével és hatalmával
győzött, hanem alázatos életének feláldozásával.
“Bárány” I.Pét. 1,18-20. Ján. 1,29.
Hogy miért van bárányként bemutatva Jézus, arról Ésaiás próféta tesz bizonyságot.
Ésai. 53,7.
Ezek a jelképek igazolják azt, hogy a fejezet többi dolgait is jelképesen
kell értelmezni.
“hét szarv”, a hatalom,
az erő és az uralkodás jelképe. Ám. 6,13. Dán. 7,24. 8,21. Máté
28,18. Zsolt. 75,5-6.
“hét szem”az értelem és bölcsesség, a mindentudás és mindentlátás
jelképe. Zak. 4,10.
Ezek a jelképek arra utalnak, hogy a Bárány tökéletes és teljes hatalommal
és értelemmel rendelkezik, de tevékenységét a Szentlélek közreműködésével
végzi.
“elküldetett”,ez a Szentlélek földi küldetésére vonatkozik.
Ján. 14,26. 15,26. 16,7.
7. vers
A Bárány odament és elvette a könyvet.
Ez utalás arra, hogy Jézus a győzelme
után az Atyától egy megkülönböztetett méltóságra emeltetett.
Fil.
2,5-10. Eféz. 1,19-22.
Ez a megkülönböztetett méltóság és hatalom azonban csak addig tart, míg
a gonoszság végérvényesen meg nem lesz semmisítve. I.Kor. 15,24-28.
8. vers
A mennyei templom 24 vénje tisztére és szolgálatára nézve azonos a földi
templom 24 papi fejedelmével. v.ö: I.Krón. 24,1-5.
A 24 vén a földi egyház javára, az egyház képviseletében végzi szolgálatát
a mennyei templomban. v.ö: Zsolt. 141,2.- Jel. 5,8/b.
Az arany edények azt fejezik ki, hogy a menny miként értékeli a szentek
imáit.
9-10. vers
“új ének”, a győzelem
éneke, a megváltásért való hálaadás éneke a Megváltónak.
Új éneknek mondható azért, mert a mennyei
lények részéről ismeretlen érzés megváltottnak lenni, a bűn világából megszabadulva.
A régebbi kéziratok szerint a 9. versben “minket” szerepel, míg
a 10. versben viszont “őket” található.
A szöveg ezzel is kifejezésre juttatja
azt, hogy ezek a lények a mennyei templomban képviselőként vannak jelen,
nem csak a maguk nevében énekelnek. Jel. 5,10. v.ö: Jel.
20,6.
11-12. vers
Az angyalok is csatlakoznak a Bárány
dicsőítéséhez.
De egészen más minőségben, mint a 24
vén.
Az éneküknek is más a tartalma.
Az Isten trónja körüli rangsorolást így lehetne felvázolni:
A négy lelkes lény, - A 24 vén, - A mennyei lények
Az angyalok számát nyilvánvalóan nem kell számszerint érteni, hanem jelképesen.
13-14. vers
A görög szövegben az állat szó nem szerepel.
Ez a két vers előrevisz bennünket arra
az időre, midőn a megváltás befejeződik, és az első feltámadás után a szentek
együttes hálaénekben törnek ki. Jel. 7,9-12. (Róma 8,16-23.)