1. A “Pergamos” név jelentése “felemeltetett vár”, “fellegvár”.
A névben rejlő jelentéstartalom több
szempontból is megvalósult az egyházkorszakban.
Az egyház ebben az időben emelkedett
fel az üldözöttség pusztájából az uralkodás trónjáig.
“Fölébe emeli magát mindannak, ami Istennek, vagy istentiszteletre méltónak
mondatik.” II.Thess. 2,4.
“Nem rejtethetik el a hegyen épített város.” Máté 5,14.
Az igazi tanítványok élete és hűsége
a jólét és biztonság ígéretéből táplálkozó hitehagyás idején válik igazán
láthatóvá. Fil. 2,15.
2. A bemutatkozás a legidőszerűbb
üzenetet hirdeti ennek a korszaknak.
A “kétélű éles kard”
Isten szavát jelképezi. Zsid. 4,12.
Pergamum nem vizsgálta meg magát az
Ige által, ezért Jézus állítja szembe őket az Ige ítéletével.
Ha ez sem vezeti őket megtérésre, akkor
ezzel a fegyverrel harcot is indít ellene. 16. vers.
Ez a harc az Isten nevében elkövetett
csalások, a megalkuvó szándékok leleplezését jelenti, és a végső megítélésüket.
3. Ez az egyházkorszak az az időszak,
amikor Sátán felállította trónját a keresztény egyházban. Jel: 13,2/b.
“A hamis vallás eme óriási szervezete
Sátán hatalmának mesterműve, azon erőfeszítésének emlékszobra, hogy magát
trónra ültesse, és a földön akarata szerint uralkodjék.” (Nagy
Küzd. 46,f.)
Ilyen körülmények között megállni hűen,
- Jézus elismerő szavait váltja ki.
A felemelkedés és jólét visszautasításával esetleg újra az üldözést vonhatják
magukra.
Az egyházban népszerű és a vezetőség
által is támogatott szemlélet elvetése még az egyházból való kiközösítést
is eredményezheti. Ján. 16,1-2.
4. “Az én hitemet nem tagadtad
meg Antipásnak, az én hű bizonyságomnak napjaiban sem, aki megöleték nálatok.”13.
vers.
“Antipás” nem egy nevezetes mártír, akit esetleg abban
az időbe végeztek ki.
Az “Antipás” szót egy jelképes fogalomként kell tekintenünk.
Ennek a kornak azokat a hűségeseit jelöli,
akik inkább a halált választották, mint a megalkuvást.
Két szó egyesítéséből alakulhatott ez
a fogalom, illetve jelkép:
“Anti” - ellen
“pas” - atya, apa, papa
A közösség tisztviselői, akik eredetileg
szolgák voltak, az idők folyamán mindinkább uraivá váltak a gyülekezeteknek.
Az egyetemes papság elve kezdett háttérbe szorulni.
A papság azt a hatalmat, amit a világi uralkodók adományoztak neki, a gyülekezet
felett is érvényesíteni akarta.
“Antipás” azonban ellene volt ennek a papi klérus és hierarchia kibontakozásának.
Különösen pedig a “Legszentebb Atya” néven tisztelt papi uralom ellen emelte
fel szavát “Antipás”.
Ez a szembeállás viszont sokak halálát eredményezte, de most már az egyháztól.
“Megöleték nálatok” 13/b vers.
5. A panasz oka az, hogy vannak közöttük, akik a Bálám tanítását
tartják. 14 vers.
Bálám korábban Isten prófétája volt, de földi értékekért és a társadalmi
érvényesülésért kész lett volna megátkozni Izraelt.
Mivel Isten nem engedte ezt meg neki, ezért álnok tanácsával segítette
Isten népe ellenségét Izrael elbuktatásában. IV. Móz. 25,1-3. 31,16.
Jézus üzenete három dolgot emel ki Bálám tanácsai közül:
“Vessen botránykövet Izrael fiai elé”.
A “botránykő” görögül “scandalon”, egy
olyan szerkezet, amely működésbe hozza a felállított csapdát.
“Egyenek a bálványáldozatokból.”
Vagyis a bálványistenek lelki táplálékán éljenek.
Ez a pogány tanítások beáramlását jelzi a kereszténység közé.
“Paráználkodjanak”
Jelenti ez a környező világgal való
barátságot, aminek természetes velejárója az Isten iránti szeretet és hűség
hiánya. Jak. 4,4.
“Bálám tanításának”eredményeként bontakozott ki a“hittől
való elszakadás” a keresztény egyházban. II. Thess. 2,3.
6. A papság világi hatalomhoz jutása kedvezett a “Nikolaiták”
eszményének
és céljának.
“Niko” - “laos” = népet legyőző,
nép felett uralkodó.
A klérus és a laikusok különválasztásában teljesedett be ez, amely a papi
hierarchiát hozta létre.
A papi uralkodni akaró osztály látszólag
Isten Igéjéből vett tanítással akarta alátámasztani törekvéseit.
15/a
vers.
Isten azonban gyűlölte ezt a tanítást.
7. A győzőknek szóló ígéret három
jutalmat helyez kilátásba:
“Enni adok az elrejtett mannából”.
De csak annak, aki nem evett a bálványáldozatokból.
A manna a mennyei táplálékot, a mennyei kenyeret jelképezi.
Ez az ígéret egyrészt utalás lehet a
Bárány mennyegzőjének vacsorájára.
De jelképezheti az Isten Igéjét is és a testté lett Igét, vagyis Jézus
Krisztust is. Ján. 6,51. Máté 4,4. - Ján. 6,63.
Ez a táplálék azonban el van rejtve és csak a kitartó
kereső találhatja meg.
“Adok annak egy fehér kövecskét”.
Az Ókor egyes bírósági tárgyalásain
fekete vagy fehér kő felmutatásával szavaztak a bírák a vádlott ellen vagy
mellett.
Az ígéret azt mondja, hogy Jézus fehér követ mutat fel az ítélet
alkalmával a győzők mellett.
Vagyis a győzőknek kegyelmet ad.
“A kövecskén új írott nevet, amelyet senki sem tud, csak az, aki
kapja.”
Ahogy Ábrámból - Ábrahám lett, ahogy Jákobból - Izrael lett, úgy akar megajándékozni
Isten minden megváltott embert egy új névvel.
Minden győző egy olyan nevet kap, amely
kifejezi az ő személyes győzelmének a mibenlétét és eredményét.
Ésai.
62,2.
Mivel az új név a kapott kőre lesz felírva,
és azt senki sem ismerheti, csak az aki kapja, ezért ez az ókor
jellegzetes vendég-barát szövetségre irányítja a figyelmünket.
Különösen akkor, ha figyelembe vesszük,
hogy Jézus meg is akarja vendégelni a győzőket.
1. A név jelentése = szüntelen áldozat, a munka kellemes illata.
2. Jézus bemutatkozása egy figyelmeztetés a sötét középkor hitehagyó
egyházához. 18. vers.
Jézus tekintete áthatol mindenen, előle
nem lehet elrejteni semmit.
Az izzó fém minden olyan anyagot megsemmisít, amely hozzá akar tapadni.
Meddő erőfeszítés tehát minden olyan
kísérlet, amely Jézus nevével akarja fedezni saját bűnös szándékát és vágyát.
Ez a kor ugyanis arról volt nevezetes, hogy Isten nevében üldözték és gyilkolták
az Isten gyermekeit.
3. A hét gyülekezet közül Thiatira
az egyedüli, amelyben pozitív irányú fejlődés miatt történik elismerés.
“A te utolsó cselekedeteid többek
az elsőknél”.
Ez az elismerés azonban nem vonatkozik a thiatirai korszakon belül mindenkire,
aki kereszténynek mondja magát.
Ez az elismerés az Isten mellett maradó
egyházhoz szól, amely a thiatirai korszak megpróbáló körülményei között
is diadalmasan halad előre. v.ö. 24. vers.
Egy - egy korszak üzenete ugyanis nem
egy egyházszervezet életét mondja el, hanem az egyetemes egyház egy - egy
időszakon belüli küzdelmét és tapasztalatát.
4. A thiatirabeliek elleni panasz az, hogy megengedik Jézabel hatékony
tevékenységét. 20. vers.
Isten nem elégszik meg a személyes hűséggel,
hanem azt várja, hogy igazságának őrzői és védelmezői is legyünk.
Jézabel azt a hatalmat, illetve azt a személyt jelképezi, aki annak a hatalomnak
és befolyásnak a birtokosa, amellyel egykor Jézabel bírt.
Aki a hatalom birtokában az egyetemes hitehagyást munkálja, mit egykor
Jézabel.
Aki ezt a hatalmát a hitehagyás kikényszerítésére használta fel, mint egykor
Jézabel.
A keresztény egyházban a pápaság munkálta
ezt ebben az időben.
Jézabel rávette férjét, a politikai hatalom birtokosát, hogy üldözze Isten
prófétáit.
Ugyanezt cselekedte a pápaság is az európai királyok segítsége által.
5. "Adtam neki időt is, hogy
megtérjen . . . ágyba vetem őt . . . ha meg nem tér." 21. vers.
Ez egyértelmű utalás a pápaságnak adott
időre, az 1260 napra, 538 - 1798-ig. Dán. 7,25. 11,35-36. Jel.
12,6. 13,5.
Ami miatt ágyba esik az nem más, mint
a halálos seb, amiről a 13. fejezet beszél. 13,3.
“Az ő fiait megölöm halállal”.
A második halál végső és teljes megsemmisítésére
utal ez.
6. “Néktek pedig azt mondom és mind a többi thiatirabelieknek,
kiknél nincsen e tudomány.” 24. vers.
Egyértelmű utalás ez arra, hogy ebben
az időben Isten népe - Isten Egyháza - nem egy megszervezett egységbe volt
tömörülve, hanem számtalan részre szétszakadtan léteztek a maguk helyén.
(lásd: Edmund Hamer Broadbent: “Zarándok Gyülekezet” című könyvét)
Az a tény kapcsolta össze őket Isten
Egyházaként, hogy nem fogadták be Jézabel tudományát és nem akarták
megismerni “Sátán mélységeit”.
Ugyanis “mélyebb igazságnak” tartották
tévelygő tanaikat.
7. “Nem vetek rátok más terhet, hanem ami nálatok van, azt tartsátok
meg.”
Ez nem azt jelenti, hogy Isten nem állít eléjük újabb követelményt, újabb
igazságot a kinyilatkoztatások által.
Isten gyermekei számára ugyanis nem jelent terhet Isten akaratának keresése,
megismerése és annak kiélése.
A hit általi megigazulás evangéliumát
és a felnőttkori keresztség jelentőségét is ebben az időben értették meg.
Aminek birtokába jutottak, azt viszont
őrizzék, arra féltőn vigyázzanak, hogy Jézabel ne tudja elvenni tőlük.
Ugyanakkor Istentől ígéretet kap a gyülekezet
egy időleges nyugalomra a pápai önkényuralomtól.
“Adtam neki időt”
- Isten gátat vet a hatalmának.
8. A győzelem feltételeként
a krisztusi cselekedetet várja el az Úr. 26/a vers.
Olyan cselekedeteket, amelyek Krisztus jellemét tükrözik.
“Krisztusnak nincs hőbb vágya, mint
olyan embereket bírni, akik a világnak az Ő jellemét és lelkületét mutatják
be. A világnak pedig semmire sincs égetőbb szüksége, minthogy lássa a Megváltó
szeretetét emberek által kinyilvánulni.” (Kriszt.Péld. 314,1.)
9. Aki győz, annak két ígéretet
is ad Jézus:
“Annak hatalmad adok a pogányokon.” 26. vers.
Ennek a hatalomnak a gyakorlása az ezer éves ítéletben, majd az ezer év
végén az ítélet végrehajtásában fog teljesedni. Jel. 20,4. Zsolt. 149,6-9.
“És adom annak a hajnalcsillagot.” 28. vers.
A Biblia Jézust nevezi hajnalcsillagnak. Jel. 22,16. II.Pét. 1,19.
Ez az ígéret Jézus Krisztus személyes közelségét és a Vele való közösséget
jelenti.
1. Isten minden időben megítéli
az övéit az Ige szavai által.
Isten azt szeretné, ha ez megtérésre vezetne bennünket.
Ne várjuk meg azt, hogy küzdelemre induljon ellenünk és megítéljen az Igével.
2. Ma is vannak és a jövőben is
lesznek Bálámok és Nikolaiták is.
Isten józanságra és vigyázásra int, hogy mások ne tudjanak befolyásolni
és megtéveszteni bennünket.
3. Egyre inkább közeledünk ahhoz
az időhöz, amikor Jézabel éreztetni fogja befolyását és hatalmát.
Ezen az üzeneten keresztül nekünk is mondja Isten:
“Ne engedjétek meg amaz asszonynak, Jézabelnek, aki magát prófétának
mondja, hogy tanítson és elhitesse az én szolgáimat, hogy paráználkodjanak
és
a bálványáldozatokból egyenek.”20. vers.
“Ami nálatok van, azt tartsátok meg addig, míg eljövök.”25. vers.