Az apostoli egyházkorszak valóban kívánatosvolt
Isten előtt.
Szívük - lelkük egy volt Ap.csel. 1,14. 4,32.
Az efézusi egyházkorszakkezdetétJézus tanítói szolgálatához,
vagy a pünkösdi eseményhez kapcsolhatjuk.
2. Az efézusi egyházkorszakban hat tényt emel ki dicséretképpenJézus.
2-3. 6. vers.
Terhet viseltek az Úrért, az
Isten művében,
Munkájukat a fáradhatatlan buzgóság jellemezte,
Céltudatos tevékenységükben türelmet
és béketűrést gyakoroltak,
A gyülekezeti fegyelem szigorát következetesen alkalmazták,
“A gonoszokat nem szenvedheted”
Megpróbálta és megvizsgálta azokat, akik apostoloknak adták ki magukat.
I.Ján. 4,1. II.Pét. 2,1-3.
Az Isten Igéjét olyan szinten ismerték, hogy alkalmasak voltak erre.
A Nikolaiták cselekedeteit gyűlölték.
A nikolaiták kilétéről többféle elképzelés
is létezik:
Az egyik elképzelés szerint egy gnosztikus szekta tagjai voltak, melynek
tagjai azt vallották, hogy a test cselekedetei nem befolyásolják a lélek
üdvösségét.
A másik irányzat szerint pedig egy, a nép felett uralkodni akaró irányzat
volt ez.
“NIKO” - “LAOS” - népet legyőző
- nép felett uralkodó
Ennek az irányzatnak a kibontakozásáról már az apostolok is szóltak. II.Thess.
2,7. Ap.csel. 20,29.
Vannak olyanok is, akik a hét diakónus közül való Nikolaus nevéhez kapcsolják
ennek az irányzatnak az eredetét.
Tény azonban, hogy olyan emberek voltak,
akiknek cselekedeteit gyűlölte Isten
3. Az egyházkorszak ellen felhozott panasz nem az, hogy megszűnt
benne a szeretet, hanem az, hogy nem olyan mint korábban volt.
Egy ilyen tünetnek a Biblia szerint
általában a szívben uralomra jutott bűn az okozója. Máté 24,12.
Amilyen mértékben helyet talált a gyülekezetben a pártoskodás és a tévelygés,
olyan mértékben szorult háttérbe a szeretet és Isten Lelke. (Pál, Kéfás,
Apollós) I.Kor. 1,10-12.
4. Az igazi szeretet a hithez
hasonlóan tettekben jut kifejezésre, és az első szeretetből fakadnak a
legcsodálatosabb tettek.
Ezért tanácsolja Jézus Efézusnak, hogy
gondoljon vissza az első szeretet buzgóságára.
Első szeretet állapotában vagyok akkor,
ha mondhatom azt, hogy most szeretem Jézust a legjobban.
Jézus tanácsa arra irányul, hogy próbálják
felújítani azokat a tetteket, melyek az első szeretet buzgóságában jellemezték
őket.
5 . A gyertyatartó kimozdítása egy nagyon félelmetes intés Efézus
ellen. 5/b vers.
Ha nem fogadják el a megtérésre késztető
tanácsot, akkor nem lehetnek tovább az isteni világosság közvetítői.
Ez azt jelenti, hogy Jézus, mint a világ
világossága, megvonja személyes jelenlétét a gyülekezettől, aminek következtében
sötétségbe borulnak.
Ez a figyelmeztetés vonatkozik úgy az egyénre, mint az egész egyházra is.
1,11. - 2,7/a.
6. “Akinek van füle, hallja mit mondd a Lélek a gyülekezeteknek.”
A léleknek, vagyis a belső embernek
a füle, az akarat.
Ha kész befogadni valamit, akkor van füle a hallásra. Máté 11,14-15.
(Ésai. 6,9-10.)
A görög szöveg itt olyan szót használ, amely azt foglalja magába,
hogy a hallgató úgy hallgat, hogy abban értelem is van és cselekvő szándék.
Egy dolog hallani valamit és más dolog meghallani ugyanazt.
(Ap.csel.
9,4. 7.)
A Szentlélek a gyülekezetekhez szól, és nem csak az efézusiakhoz.
Ez is azt igazolja, hogy nem csak egy
helyi kis gyülekezetnek szóló üzenetről van szó.
7. A győzőknek adott ígéret két
dolgot foglal magába:
Az élet fájának gyümölcsét és a paradicsomi állapotot.
Az Éden kertet az Úr a mennybe vitte
az özönvíz pusztítása elől.
Ezt igazolja Pál apostol látomása is. II.Kor. 12,2-4.
Ezt a kertet - amit nem ronthatott meg
a bűn - Isten visszaadja az emberi családnak a maga eredetiségében, az
új Jeruzsálemmel. Jel. 2,7. v.ö. Jel. 22,1-2.
8. Az efézusi egyházkorszak valószínűleg
az apostolok munkásságára és életidejére korlátozódott.
Szükséges figyelembe venni, hogy a gyülekezetekhez
küldött üzenetek nem időpróféciák, csak tartalmaznak egy-egy időpróféciát
is.
Az első egyházkorszak megközelíthető
becslések szerint 100-ig tartott.
9. A korszakváltás alatt azonban
nem kell feltétlenül az előző egyházszervezet bukását és elvettetését,
illetve egy új egyházszervezet színrelépését érteni.
A lemorzsolódás és a halálozás folytán ugyanis a megüresedett helyeket
az újonnan megtértek foglalták el, és
így az egyház belső összetétele teljesen megváltozott.
A generációs csere szinte mindig olyan állapotba juttatja az egyházat,
amely miatt már új üzenetre van szükség.
Ebből adódóan ez már egy új időszakot
jelent az egyház életében.
1. A “Smirna” név a “mirha”
keserű illatú tömjénnel, illetve balzsammal kapcsolatos.
A mirha jelentése = jóillat.
Ha jó illatot akartak nyerni belőle,
akkor előbb össze kellett zúzni azt.
Nagyon találó jelkép ez egy olyan egyházkorszak
bemutatására, ahol a mártírok áldozata a legjellemzőbb esemény.
2. Jézus bemutatkozása személyes üzenetet is tartalmaz. 8/b.
Annak a gyülekezetnek, amely üldöztetéssel
és halállal néz szembe, igen jelentőségteljes Jézus bemutatkozása.
Az örök életre való feltámadás ígéretét hordozza magában.
3. Az efézusi korszakban az első
szeretet kezdett kihűlni, ezért Isten megengedte, hogy az egyházat szenvedések
érjék.
Ez az Isteni közbeavatkozás megérlelte újra a szeretet gyümölcseit, annyira,
hogy az Úrnak egyetlen panaszszava sincs a smirnai korszak kereszténysége
ellen.
4. Különös jellemzést ad az Úr
erről az egyházkorszakról:
“Tudom....nyomorúságodat és szegénységedet, (de gazdag vagy)”.
Gazdag volt hitben és jócselekedetekben. Jak. 2,5. I.Pét.
1,7. I.Tim. 6,18-19.
5. A levél hangsúlyozottan képviseli,
hogy Sátán az ősoka minden üldözésnek, vagyis ő az értelmi szerzője, mindig
ő áll a háttérben.
Bármilyen név alatt létezhet egy közösség,
de ha a mások lelkiismerete felett ellenőrző és üldöző hatalmat gyakorol,
akkor a valóságban az Sátán zsinagógájához (társaságához) tartozik.
Isten Egyháza, Isten gyermekei sohasem lehetnek az üldözésben Sátán eszközei.
Luk. 9,51-56.
A név önmagában Isten Egyházán belül sem jelent semmit sem.
6. “Semmit ne félj azoktól, amiket szenvedni kell.”
“Légy hű mindhalálig, és néked adom
az élet koronáját.”
Jézus ezzel azt üzeni, hogy az örök életet senki
sem veheti el tőled. Máté 10,28.
“Aki győz, annak nem árt a második
halál.”
7. “Lesz tíz napig tartó nyomorúságtok.”
Ezt az időpontot a próféciákra jellemző
nap - év elv alapján kell figyelembe venni Ezék. 4,5-6.
A smirnai egyházkorszakot joggal lehet a mártírok korszakaként emlegetni.
Az üldözés azonban változó hevességgel
tombolt ebben az időszakban.
Néró idejétől számítva tíz nagyobb üldözési
hullámot jegyez fel a történelem 313-ig.
Ezek között a Diocletian császár által kezdeményezett üldözés volt az utolsó,
de a legvéresebb is.
Ez az üldözés tíz évig tartott. 303-tól - 313-ig.
Nagy Konstantin türelmi rendelete vetett
véget ennek a nyomorúságos időszaknak 313-ban.
Ez a tíz évig tartó üldözésről szóló
prófécia újabb bizonyság arra, hogy János apostol ebben a levelében
nem egy helyi gyülekezetnek ad tudósítást, hanem egy egész egyházkorszaknak.
8. Az élet koronáját azonban nem
a halál pillanatában kapja meg az aki mindvégig hű marad.
Az élet koronáját Jézus dicsőséges visszajövetelével
kapcsolatban osztják majd szét. II.Tim. 4,8.
9. A győzőknek szóló ígéret szembe
állítja az első és a második halált.
Az első halálban ugyanúgy részesülnek
a jók mint a gonoszok.
Az első halál Ádám bűnének következményeként
ér bennünket.
Ezt azonban csak alvásnak nevezi a Biblia.
A második halálban azonban már nyilvánvalóvá lesz, hogy ki szolgálta Istent
igazán, és ki nem, mivel ez csak a gonoszokat érinti.
Mal. 4,1. Zsolt.
37,9-10. 20.
A második halál minden embert a saját
bűnének következményeként fog érni.