“Látszat” vagy “orca” szavakat egyedül János használja az evangéliumában
és a jelenésekben. Ján. 7,24. 11,44. - Jel. 1,16.
2. A látomásokat Páthmos szigetén kapja az apostol, a könyv
megírására azonban valószínű, hogy csak 96-98 táján kerülhetett sor Efézusban.
Az viszont tény, hogy nem ott a szigeten írta meg a könyvét, vagyis nem
ott, ahol a látomást kapta.
A látomásra múlt időben és más tartózkodási
helyre utalóan emlékezik vissza.
“Valék ott” 10. vers
Domitiánus utóda Nerva hazaengedte az
igazságtalanul száműzötteket.
Valószínű, hogy ezzel az alkalommal
szabadult meg az apostol is. (Ókeresztény írók: Eusebius 117. old.)
Szabadulása után az efézusi keresztények
püspöke lett, és ekkor volt lehetősége a látomást leírni.
3. Az általa írt könyv ma is használatos címe - János jelenései -
túlságosan Jánosra irányítja az emberek figyelmét.
Az apostol inkább Jézust szeretné a központba állítani.
A “Jézus Krisztus kijelentése” meghatározást egy címnek is
lehet tekinteni, olyan címnek, amelyet János apostol adott könyvének.
4. A János által adott cím ellent mond az általános keresztény köztudatnak,
mely szerint a Jelenések könyve titok.
Valószínű, hogy éppen ezért adott
ilyen címet könyvének. v.ö. V.Móz. 29,29.
Nem lehet titok, hiszen azért adatott, hogy az Isten szolgái olvassák,
hallgassák és megtartsák a benne kinyilatkoztatott üzeneteket. Jel.
1,1/a 1,3.
Cselekedni valamit, azzal összhangban élni
csak akkor lehet, ha világossá és érthetővé vált annak lényege.
5. “Amiknek meg kell lenniük hamar”.
Ez kijelentést ad arról az Isteni szándékról,
amely szerint Ő kész lenne a világ történelmének bármely pillanatában kimondani
azt, hogy “Elvégeztetett” és felállítani országát.
Ezt az Isteni szándékot csak az Ő népének
alkalmatlansága és felkészületlensége akadályozza. II.Pét. 3,9.
Az apostoli egyházban is fokozatos hanyatlás és bukás következett be. (v.ö.
a hét levél és a hét pecsét üzenetét)
A reformációs mozgalmak is megfeneklettek. Jel. 3,1/b.
A 19.sz. advent mozgalma is langyossá vált. Jel. 3,15.
1. A kinyilatkoztatást adó és
a közvetítést végző szolgák kapcsolati sorrendje a Jánosnak adott kinyilatkoztatás
szerint a következő:
Isten, vagyis az Atya,
Jézus Krisztus,
Jézus Krisztus angyala,
János mint Isten szolgája és prófétája,
A gyülekezet angyala.
2. A bűneset óta mindennemű kapcsolat
a menny és a föld között, csak Jézus Krisztus által lehetséges.
“Én vagyok az út . . .” Ján. 14,6.
“Senki sem mehet az Atyához, hanem csak én általam.” u.o.
Jézus Krisztus volt az “Úr, a szent próféták Istene.” v.ö. Jel. 22,6.-16.
3. Jézus Krisztus angyala minden
valószínűség szerint Gábriel lehet.
Gábriel feladata volt az, hogy megmutasson és elmagyarázzon mindent, amit
Isten ki akart jelenteni népének. Jel. 1,1/b. 22,16.
4. János feladata a látottak és hallottak továbbadása,
azokról való hűséges bizonyságtevés. Jel. 1,2. 11. 19.
5. Az üzenet címzettje “a hét gyülekezet, amely Ázsiában van”.
Jel. 1,4. 11.
Az Ázsiának nevezett római tartomány, a mai Törökország területén van.
Az Újtestamentum korai ideje alatt Ázsia a görög - római kultúra egyik
központja volt.
A Jeruzsálemi üldözések, majd a város
elpusztulása után úgy tűnik, hogy ez a rész lett a kereszténység központja
is.
6. Jézus Krisztus kijelentése azonban a jelképesen vett ázsiai gyülekezetekhez
lett küldve.
Ugyanis az említett hét gyülekezeten kívül még nagyon sok egyházközség
volt.
Némelyik még kiemelkedőbb helyet is
foglalt el, mint az említettek.
Pl: - Thessalonika I. Thess. 1,2-8. Bérea Ap.csel. 17,11.
De közvetlenül Ázsiában is volt több városban is gyülekezet.
Pl:Troás, Milétosz, Kolossé.
A jelenések könyvében kijelentett dolgok
az egész keresztény egyházat érintő események.
Időben és történésben messze túlhaladják
ezeknek a városoknak a létezését.
Az sem valószínű, hogy csak ezt a hét
gyülekezetett biztosította volna Jézus a gondoskodásáról és megtartó védelméről.
A látomás szerint ugyanis csak 7 gyertyatartó között jár, és csak hét csillagot
tart a kezében. 20/b vers
7. Az Ázsiában lévő hét gyülekezet
a keresztény egyház történelmének hét korszakát jelképezi, az apostolok
napjaitól, Jézus visszajöveteléig.
Ezek a gyülekezetek nevükben és történelmükben
hordozzák a keresztény egyház egy - egy időszakának jellemző vonásait és
tapasztalatát.
“A hét gyülekezet nevének jelentősége
jelképes. Jellemzi a keresztény korszak különböző szakaszaiban az egyház
állapotát. A hetes szám teljességet jelent: szimbolizálja, hogy az üzenet
az idők végéig tart. A felsorolt jelképek pedig a gyülekezet belső állapotát
szemléltetik a világtörténelem különböző korszakaiban.” (Apost.
Tört. 401,2.)
Ezek a városok Ázsiában egy postaút
jelentősebb állomásai voltak.
Ezen az útvonalon haladva jutott el a hír, az üzenet rendeltetési helyére.
Az Újszövetség evangéliumának üzenete is a hét gyülekezet korszakainak
jellegzetes útvonalán jutott el az emberekhez.
1. “Jézus Krisztus kijelentése” szerint áldásban részesülnek
azok, akik olvassák, akik hallgatják és akik megtartják a prófétálás üzenetét.
Az áldás nem jövő időre, hanem a jelenre
vonatkozik.
2. A kijelentett dolgok megértéséből
és cselekvéséből fakadó áldás forrásaként a Szentháromságot jelöli meg
János.
Az Atyát, mint az örökké létezőt,
a mindenkor “Van” Istenként mutatja be
Az Atyára vonatkozik az a meghatározás is:“és
aki eljövendő”.
Az Atya is eljön ide a földre, áthelyezi uralkodása székhelyét, és együtt
fog lakni az emberi családdal. Jel. 21,2-3. 22,3.
A“hét lélek”, mint jelkép,
ilyen módon való társítása az Atyával és Krisztussal, mint a kegyelem és
békesség forrásával, azt jelenti, hogy a Szentlélekről van szó.
A hetes számot az egész Szentíráson keresztül látjuk alkalmazni, és általában
mindenhol a teljesség és tökéletesség jelképe.
A “hét lélek” kifejezés alatt itt a Szentlélek adományainak és hatásának
teljességét, sokféleségét és tökéletességét fejezi ki.
3. Jézus Krisztusról egész sor azonosító és bizonyító adatot sorol
fel:
“Hű tanúbizonyság”
Egyedül Jézus tud hű tanúbizonyságot
tenni az Atya akaratáról, jelleméről az emberiség felé. Ján.
1,1. 14. 18. 14,9.
Ugyanakkor Jézus a legtökéletesebb ismerője
a gyülekezetnek és az egyes tagoknak, ezért a róluk szóló bizonyságtétele
hű képet ad életükről. Jel. 2,2. 9. 13.
“A halottak közül az elsőszülött”
Nem időben, a megtörtént eseményre vonatkozóan
első, hanem jelentőségében.
A megváltás terve alapján kapta Jézus ezt a nevet vagy címet.
Ebben a tervben már a világ megalapítása
előtt eldöntött tény volt Jézus halála és feltámadása.
I.Pét.
1,20.
Isten úgy tekint az általa elhatározott eseményekre, mintha már megtörténtek
volna.
Csak Jézus feltámadása biztosította
azt a lehetőséget, hogy mások is feltámadhassanak
“A föld királyainak fejedelme”
A kereszt győzelme által vette el Jézus
Sátántól ennek a világnak a fejedelemségét. Kol. 2,15.
Akár elismerik az emberek, akár nem, Jézus Krisztus diadalt vett a földi
ügyek felett.
El fog jönni az idő, amikor mindenkinek
tudomásul kell venni ezt a tényt. v.ö. Jel. 19,11. 15-16. 15,4.
“Aki minket szeretett és megmosott”
Szeretetét kimutatta a kereszt áldozatában.. v.ö. Ján. 15,13.
Megmosott bűneinkből, a holt lelkiismerettől,
hogy tiszta szívvel élhessünk. Zsid. 9,14.
Megmosott a szándékok, a hajlamok, a vágyak és a kívánságok szintjén.
Mert a bűn nem egy elkövetett cselekedet,
hanem az Istentől elszakadt ember gonosz belső lelki állapota, ami először
a szándékok, a hajlamok, a vágyak és a kívánságok szintjén jelentkezik.
“És tett minket királyokká és papokká”
Királyokká, mert mint Isten fiai, örökösei vagyunk. v.ö. Róm. 8,16-17.
Jel. 3,21.
Papokká tett azért, hogy a bennünk véghez vitt csodát mondjuk el és mutassuk
be az embereknek. I.Pét. 2,9. Máté 5,16.