1. Az 5. verstől kezdve a Nagy Sándor
hajdani birodalmából kialakult két utódállam áll a prófécia középpontjában.
Az “Észak”-i és a “Dél”-i ország vagy
király elnevezés Palesztina földrajzi fekvésének nézőpontjából van meghatározva.
Északon Szíria, amely felett a Szeleukidák, Szeleukosz és utódai uralkodtak.
Délen pedig Egyiptom, ahol a Ptolemaidák, vagyis Ptolemaiosz alakította
ki birodalmát és családja uralkodó dinasztiáját.
2. “Elhatalmasodék a déli király,
de az ő vezérei közül is az egyik.” 5. vers.
A diadokhoszok közül Ptolemaiosz volt az, akinek uralkodása alatt (i.e:
314-284) virágzóvá és naggyá lett Egyiptom.
Ebben az időben még a legtekintélyesebbnek
számított a görög utódállamok között.
Ebben valószínűleg az is segítette,
hogy Egyiptom viszonylag távol volt és kiesett Nagy Sándor birodalmának
többi részétől.
Szeleukosznak viszont - aki ebben az
időben Babilon helytartója volt - menekülnie kellett Antigonosz elől, mivel
Antigonosz szerette volna újra egyesíteni egy uralkodó alatt Nagy
Sándor birodalmát.
Szeleukosz ekkor Egyiptomba menekült Ptolemaiosz védelme alá, aki rábízta
hadseregének vezetését.
Szeleukosz ebben a minőségében indított
és vezetett hadjáratot Antigonosz fia (Demetrisz) ellen.
Az egyiptomi király hadvezéreként győzelmes
hadjáratokat vezetett, ezért neve mellé a Nikátor (Győző) melléknevet vette
fel.
A győzelmes hadjárat után Szeleukosz
visszakapta, illetve visszavette magának Babilont, majd uralmát egyre inkább
kiterjesztette annyira, hogy az utódállamok közül az övé lett a
legnagyobb.
Ilyen módon értendő az, amit Dániel
mond:
Elhatalmasodék a déli király vezérei közül az egyik.
“És ez hatalmat vesz rajta és uralkodik”, vagyis a déli királyon
vesz hatalmat azáltal, hogy azon a területen, amit hadvezéreként elfoglalt,
ott a saját királyságát alapította meg.
“Nagy uralkodás lesz az ő uralkodása”
mondja Dániel, és a történelem ezt tökéletesen vissza is igazolja.
Nagy Sándor birodalmából így alakult ki végül is a két ellenséges ország,
amely Palesztina földrajzi fekvéséhez viszonyítva északon és délen helyezkedett
el.
Az egykori görög birodalomból ugyan több ország és királyság is kialakult,
de üdvtörténeti szempontból csak Egyiptomnak és Szíriának van jelentősége
és szerepe.
3. “És esztendők múlva szövetkeznek,
és a déli király leánya az északi királyhoz megy, hogy békéltessen.”6.
vers.
Szeleukosz halála után annak unokája - II. Antiokhosz Theosz - háborúba
keveredett Egyiptommal.
A nyolc évig tartó háború alatt a helyzetet kihasználva Antiokhosz alattvalói
fellázadtak, különösen a parthusok és a baktrusok.
Ez a belső válság rákényszerítette Antiokhoszt
arra, hogy békét kérjen Egyiptomtól.
II.Ptolemaiosz Philadelphosz azonban csak úgy volt hajlandó békét kötni,
hogy ha a szíriai király kötelezi magát egy rendkívül lényeges dologban.
Eddigi feleségét és attól való gyermekét megtagadja és eltávolítja magától.
Ezután feleségül veszi Berenikét, az egyiptomi király lányát, és kötelezi
magát arra, hogy a Berenikétől születendő fia lesz a trón örököse.
Ez a fiú meg is született, mint a trón jogos várományosa.
4. Az a cél, amit a két királyi család közötti házasság által szerettek
volna megvalósítani, végül is nem tudott beteljesedni.
Amikor II. Ptolemaiosz halálának híre
eljutott Szíriába, Antiokhosz azonnal eltávolította magától Berenikét,
és visszafogadta magához előző feleségét, Laodikét.
Amikor Laodike ilyen módon újra biztosítva
látta fia számára a trónt, akkor Ő is nagyon durva és kegyetlen
lépésekkel próbálta ezt a helyzetet biztosítani és állandósítani.
Férjét - aki ekkor még életének teljében volt - megmérgeztette, hogy ezután
ne foszthassa meg fiát a tróntól.
Később pedig az egyiptomi király lányát
Berenikét és annak fiát is megölette, hogy fiával szemben ne legyen
több vér szerinti várományosa a trónnak.
Így teljesedett be az, amit Dániel jövendölt a 6. vers második részében.
5. “De támad helyébe az ő gyökerének
csemetéje közül,...aki az északi király
erősségeire tör, és megszállja és beveszi azokat.”7. vers.
A “gyökerének csemetéje” meghatározással kapcsolatban több dolgot
is figyelembe kell venni.
A “gyökér” feltétlenül az elődökre
visszautaló kijelentés.
A Berenikével közös gyökérből támadó
csemete nem lehet más, mint az ő testvére, aki III. Ptolemaiosz Euergetész
névvel került Egyiptom trónjára, i.e: 246-221-ig.
Ez a “csemete” viszont Bereniké “helyébe támad”, amivel azt
jelzi a prófécia, hogy nem marad megbosszulatlanul az, amit Berenikével
és gyermekével tettek Szíriában.
6. Amikor III. Ptolemaiosz hírét vette,
hogy nővérét fiával együtt megölték, háborút indított Szíria ellen, hogy
megbosszulja nővére halálát.
Ezt a hadjáratot teljes siker koronázta, hiszen egész Szíriát és
Mezopotámiát elfoglalta, és egészen Indiáig nyomult előre.
Ekkor azonban hírét vette, hogy Egyiptomban
lázadás tört ki, ezért kénytelen volt hazatérni, mielőtt az elfoglalt területeken
megszilárdíthatta volna hatalmát.
Így ez a visszavonulás bizonyos vonatkozásban
vállalkozásának csődjét jelentette.
7. “És azoknak isteneit is bálványaikkal és drága arany és ezüst edényeikkel
együtt fogságba viszi Egyiptomba.” 8. vers.
Visszavonulása közben azonban kifosztotta Szíria és Mezopomámia templomait
és szentélyeit, így ez a zsákmány valamelyest kárpótolta a területi veszteség
helyett.
Eközben talált rá azokra a kincsekre is, amit még Círusz fia Kambiszesz
zsákmányolt el az egyiptomi templomokból.
Ezeknek az egyiptomi kincseknek a visszaszerzéséért
kapta III. Ptolemaiosz az “Euergetész” utónevet, ami annyit jelent, hogy
“Jóttevő”.
A Kanopuszi Dekrétum, amely i.e: 328-ban
keletkezett, a következőképpen emlékezik meg erről az eseményről:
“És a szent szobrokat, melyeket a perzsák annak idején kihurcoltak az országból,
- a király külföldi hadjárata során ismét visszahozta Egyiptomba, és visszaállította
ugyanazokba a templomokba, ahonnan elvitték.” (S.D.A. Bib.Comm. 4. köt.
867. old.)
Ez a hadjárat azt is eredményezte, hogy “néhány esztendeig
erősebb lesz, mint az északi király”. 8. vers.
1. A 9. verstől fordul a kocka Szíria
és Egyiptom küzdelmében, mert ettől kezdve látszólag már az északi király
kerül inkább erőfölénybe, ezért a támadások is inkább tőle indulnak.
II. Szeleukosz megtámadta Egyiptomot, de súlyos vereséget szenvedett, ezért
kénytelen volt üres kézzel visszatérni a hódító háborúból.
Fiai viszont szent örökségnek tartották azt, amit az apjuk nem tudott megvalósítani.
Előbb azonban egymás közötti küzdelemben
próbálták eldönteni a trónutódlás jogát.
A testvérek közötti küzdelemből III.
Antiokhosz került ki győztesen.
Amikor sikerült megszilárdítania uralmát, akkor hozzáfogott
a sereggyűjtéshez, hogy Egyiptom ellen indulhasson.
Bár hatalmas sereget gyűjtött össze
az Egyiptom elleni hadjáratához, mégis csúfos vereséget szenvedett IV.
Ptolemaiosz Philopator hadseregétől 217-ben Raphiánál.
2. Ezek után az egyiptomi királyról azt mondja Dániel, hogy bár “sok
ezeret letipor; mégsem lesz hatalmas”. 12/b. vers.
IV. Ptolemaiosz ugyanis sokkal lustább
és könnyelműbb volt annál, semhogy kihasználja a Raphiánál elért győzelmének
lehetőségeit és előnyeit.
Kicsapongó és könnyelmű életvitele nagyban
hozzájárult ahhoz, hogy az ő uralkodása idején kezdett dinamikusan hanyatlani
a Ptolemaidák dinasztiájának napja, és kezdett széthullani Egyiptom, mint
politikai hatalom.
Talán éppen az ilyen életmódja miatt történhetett meg az, hogy
feleségével együtt titokzatos körülmények között meghalt, maga után hagyva
a 4-5 éves fiú gyermekét, aki V. Ptolemaiosz Epiphanész néven követte őt
a trónon.
3. Eközben III. Antiokhosz a belső ellenségeit
legyőzve megerősítette és felszerelte hadseregét, és egyre jobban
kiterjesztette hatalmát.
Ilyen körülmények között kapta hírül IV. Ptolemaiosz halálát, és azt, hogy
a csupán 4-5 éves gyermek király került trónra Egyiptomban. (210-180)
Ez a hír felébresztette reményét, hogy most Egyiptommal végre véglegesen
elrendezheti hatalmi versengését.
Ebben az időben ugyanis az ország és
a hadsereg tényleges vezetőiként számbajöhető emberek egymással versengtek
és küzdöttek azért, hogy ki legyen a gyermek király gyámja.
Köztudott, hogy a kiválasztott személy a gyermek nevében korlátlan uralmat
gyakorolhat az országban.
4. Amikor tehát III. Antiokhosz elindül Egyiptom ellen - 201-ben, - akkor
a prófécia szerint “sokan támadnak a déli király ellen”. 14/a. vers.
Egyik oldalról Macedónia királya V. Philipposz is hadat üzent Egyiptomnak,
mint Szíria szövetségese.
Antiokhosz ugyanis szövetséget kötött V. Philipposz macedón királlyal arra
vonatkozóan, hogy a közösen elfoglalt egyiptomi területeket egymás között
fogják elosztani.
Ugyanakkor a zsidók is most látták alkalmasnak a pillanatot arra, hogy
kilépjenek az egyiptomi uralom fennhatósága alól.
Ebben a politikai és hatalmi zűrzavarban
azonban egy új politikai hatalom is színtérre lép, hogy erőfölényét megvillantva
átvegye az irányítás gyeplőjét a politikai arénában, és ez a hatalom Róma.
6. Az Egyiptom ellen induló erők azonban
nem számoltak Rómával.
Róma éppen ekkor győzte le Karthagót,
ezért nyugat felől Róma pozicióját biztosították a kierőszakolt békefeltételek.
Róma tudatában volt hatalmi helyzetének, ismerte katonai fölényét, és ennek
hangot adott a keleti vidékeken is.
1. A 14. vers második részét egy zárójeles közbeiktatásnak kell tekinteni,
amely előre jelzi, hogy egy új hatalom
készül a történelem színpadára lépni.
“A te néped erőszakos fiai is
felkelnek, hogy beteljesítsék a látomást, de elhullanak.”14/b.
Ennek a kijelentésnek az azonosítására
különböző megoldásokat kínálnak a bibliamagyarázók.
Egyesek a Makabeusok által vezetett
zsidó lázadásokkal azonosítják, inkább azt hangsúlyozva, hogy a jövendölésben
arról van szó, hogy “a te néped erőszakos fiai is felkelnek”.
Ellene szól viszont az, hogy a próféták látomásai között nem találunk
egyetlen utalást sem, ami előre megjövendölte volna ennek a lázadásnak
a bekövetkezését, pedig Dániel azt mondja, “hogy beteljesítsék a látomást”.
Mások IV. Antiokhosz Epiphanész személyével és zsidó ellenes törekvéseivel
azonosítják, mivel rá valóban elmondható
hogy erőszakos volt az Isten népével szemben.
Viszont vele kapcsolatban sem találunk
olyan jövendölést, amely előre jelezte volna jövetelét és azt, amit a zsidó
néppel tett.
Mindent figyelembe véve, egyedül a Római Birodalommal való azonosítás látszik
elfogadhatónak.
2. A Római Birodalommal való azonosítás helyessége mellett több szempontot
is megemlíthetünk.
Mivel a következő versektől már a Római
Birodalomra vonatkozó jövendölés leírása következik, ezért ezt a közbeiktatott
mondatot a történelem színpadán bekövetkező változás előhírnökeként kezelhetjük.
A 11. fejezetben részletezett magyarázatok a 2300 éves próféciával kapcsolatban
kerülnek elmondásra. (lásd: 12. tanulmány I/1. és 2. pontját)
A 2300 éves próféciával kapcsolatban
valóban elhangzik olyan jövendölés, amely szerint egy hatalom Isten népe
ellen fog támadni, de egykor majd ő maga is meg fog semmisülni. Dán.
9,26-27.
A rómaiak valóban beteljesítették azt a látomást, amit róluk adott Isten
a Dán. 9,26-ban.
A próféta kijelentését úgy is lehet
érteni, hogy a te néped ellen támadó erőszakos fiak is felkelnek.
Az előzőek hátterén csak így lehet érteni,
mivel a zsidó felkelésre vonatkozóan nincs jövendölés.
Rómára viszont teljesen ráillik az,
hogy “erőszakos”, mert valóban ilyen volt, és Dánielnek is így lett bemutatva
az előző látomásában. lásd: Dán. 7,7. 23.
3. Ez a Rómára vonatkozó közbeiktatás azért került ide a 14. versbe, mert
Rómát is az Egyiptom ellen támadók közé kell sorolni.
Viszont azért van külön említve a többiektől,
mert Róma először még “békés szándékot mutat” Egyiptommal
szemben. 17. vers.
Azt a látszatot kelti, hogy Egyiptom
védelmében lép a küzdőtérre.
Vállalja az Egyiptom ellen támadó hatalmakkal szemben az ország védelmét.
Az ország és a királyság védője jogán
önmagát nevezi ki a gyermek király gyámjának.
A valóságban azonban így biztosítja
magának azt a lehetőséget, amely által Egyiptomot megszállja, hogy később
uralma alá kényszerítse.
Róma azonban nemcsak az egyiptomiak felé mutatja ezt a “békés szándékot”,
hanem ilyen szándék hangoztatásával siet a görög városok megsegítésére
is, hogy megvédje őket Szíria és Macedónia támadásaival szemben i.e: 196-ban.
Ötven évvel később viszont a görögöknek
is meg kellett tapasztalniuk azt, hogy Róma csak mutatja a békés szándékot,
de az igazi szándékai egyáltalán nem békések.
Egy órányira attól a helytől, ahol 196-ban
a római consul kihirdette a görög városok szabadságát, ugyanez a Róma lázadás
ürügyén földig romboltatta Korinthosz gyönyörű városát 146-ban.
4. Ha tehát a 14. vers második részét
zárójeles megjegyzésnek tekintjük, akkor teljesen egyértelművé válik a
14. és a 15. versek közötti összefüggés.
Így már nem okoz nehézséget a 15. versben jelölt északi király azonosítása.
Ez a király III. Antiokhosz volt, aki ekkor Egyiptom elleni hadjáratában
valóban sorba foglalta el az “erődített
város”-okat.
Elfoglalta azokat a városokat, amelyek az akkori világ kereskedelmi és
politikai országútjának kulcspontjában voltak.
Elfoglalta és megszállta Gázát és Szidont.
5. Miután elfoglalta Gázát is, olyan
erősnek érezte magát, hogy elhatározta, megtámadja Attalost, Pergamum királyát
is, és elfoglalja Kisázsiát.
Akármilyen válogatott sereggel vonultak is fel ellene, senki sem tudta
megállítani hódító szándékában.
Már-már ott tartott, hogy teljesen birtokába jut a régi nagysándori birodalomnak.
Ehhez már csak Macedónia és Egyiptom visszahódítása hiányzott.
Emberileg viszont minden reménye meg volt ahhoz, hogy most végre Egyiptomot
is hozzácsatolhatja a birodalmához.
6. Miközben III. Antiokhosz így el volt foglalva, Róma kinevezte magát
az egyiptomi gyermek király gyámjának és védnökének, ami azonban nem jelentette
azt, hogy az egyiptomi seregek megsegítésére sietett volna.
Nagyon okos politikával engedte azt, hogy III. Antiokhosz az Egyiptom elleni
harcaiban mind jobban elgyengüljön.
Eközben természetesen Egyiptom ereje
is egyre jobban felőrlődött, és Rómának éppen ez volt a reménye
és a célja.
Amikor a két küzdőfél megfelelően kimerítette
önmagát és egymást, Róma akkor lépett közbe, és támadta meg észak királyát,
Antiokhoszt.
Ezt a közbelépést Dániel próféta nagyon jellegzetes szóval fejezi ki “rátört”,
mint a lesben álló oroszlán, amely éppen ráveti magát az áldozatára.
Ettől a pillanattól kezdve teljesen
Róma uralta a küzdőteret.
“És az, aki reárört, a maga tetszése szerint cselekszik, és senki
sem lesz, aki ellene álljon.” 16/a.
7. A római légiók csapásaitól - 196-tól 190-ig - szinte teljesen megsemmisül
III. Antiokhosz serege.
188-ban egy Rómával kötött békeszerződésben
kötelezi magát III. Antiokhosz, hogy katonáitól teljesen kiüríti Kisázsiát,
visszavonul Taurus mögé, 15.000 talentom hadisarcot fizet és korlátozni
fogja hadseregét.
Így gyengült el végleg a Szeleukidák
birodalma és hatalma, hogy végül i.e: 135 táján a párthuszok csapásai alatt
végleg megszűnjön.