1. Ebben a fejezetben egy újabb látomásban részesül a próféta.
Beszámolója szerint ez a látomás “nagy bajról” való
tudósítás, vagyis nagy veszedelemről, azaz nagy háborúskodásról
ad bemutatást. 1/b. vers.
Ez a látomás Círus uralkodásának 3. évében volt, vagyis i.e: 536-535-ben.
Ezzel a fejezettel kezdődik Dániel próféta
könyvének az utolsó összefüggő része.
A 10. fejezet a próféta negyedik nagy látomásának a hátterét szolgáltatja.
A 11. és a 12. fejezetek bevezetéseként tekinthetjük ezt a szakaszt.
Dániel először még úgy vélekedik, hogy
az előző látomásával ellentétben ezt a látomást érti.
1/b. vers.
A látomás végére azonban már elbizonytalanodik. 12,8.
2. A most kapott látomása előtt nagyon
foglalkoztatta valami Dánielt, ami miatt bánkódott, és böjttel egybekötött
imádság útján kereste az Istennel való szorosabb kapcsolatot.
Több dolog is kiválthatta Dániel aggodalmát.
Ez az aggodalom kapcsolatban lehetett
a babiloni fogságból hazatért zsidók felől érkező hírekkel is.
A 70 éves fogság ugyanis ekkor már lejárt, és a zsidók egy része hazatért
Círus király engedélye alapján, hogy felépítsék újra a templomot. Ezsd.
4,4-5.
Talán arra is gondolhatott ezzel kapcsolatban, hogy mégiscsak a jeruzsálemi
templom mostani helyzetére vonatkozik a 2300 éves prófécia kijelentése,
hiszen olyan akadályok kerülnek a templom építése elé.
Az előzőek hátterén egyre erősödött
benne a vágy, hogy tisztán lásson a neki adott kinyilatkoztatás értelmét
illetően.
Ezért böjtölt három héten keresztül, mert “szívedet adtad a megértésre”,
mondta neki az angyal. 12. vers.
3. Az egész Dániel könyvében egyedül
csak itt találunk pontos időmeghatározást. 4. vers.
Ha az első hónap 24. napjától visszaszámítjuk
a három hetet, akkor feltételezhetjük, hogy Dániel a húsvét ünnepét megelőzően
kezdte meg és böjtjét.
Mivel a húsvét és a kovásztalan kenyerek
ünnepe az első hónap 14. napjától kezdve nyolc napon át tartott.
III. Móz: 23,5-8.
4. Dániel böjtje azonban csak bizonyos élvezeti és luxus dolgokra vonatkozott.
3. vers.
“Kívánatos étket nem ettem”, “Hús és bor nem ment az én számba”, “Soha
sem kentem meg magamat, míg el nem telt az egész három hét”.
1. A próféta írásából kitűnik, hogy
ezt a látomását a Hiddekel folyó vidékén kapta.
A folyó azonosításához az első
támpontot Dánielnek az a kijelentése adja, amikor azt írja, hogy
“a nagy folyóvíz”.4. vers.
Babilónia területén két olyan folyó
megy végig, amelyekre azt a jelzőt lehet alkalmazni, hogy “nagy
folyóvíz”.
Ez a két folyó az Eufrátesz és a Tigris.
Mivel az Eufrátesz mindig ezen a néven volt ismeretes
a történelem folyamán, ezért valószínű, hogy a Tigris folyó partjánál lehetett
Dániel akkor, amikor ezt a látomást kapta.
A végső azonosítást pedig a nyelvészek
segítségével tehetjük meg.
Az óperzsa “Tigrá” névből származtatott
“Tigris” folyónak volt a héber megjelölése a “Hiddekel”
név.
Már a teremtéstörténet leírásánál is találkozunk a Hiddekel folyóval, amely
az Eufrátesszel együtt Asszíria hosszában folyik végig. I. Móz. 2,14.
Mivel itt egy vízözön előtti leírásról
van szó, ezért ez azt is jelenti, hogy ez a két folyó a vízözön
után is megmaradt eredeti helyén és állapotában.
2. A látomás első pillanatában Dániel
egy fehér gyolcsba öltözött férfit pillantott meg, aki azonban nem egy
közönséges ember volt.
János apostolnak is volt egy hasonló
látomása, amikor egy ugyanilyen kinézetű személyt láthatott.
Jel. 1,12-15.
János apostolnak azonban be is mutatkozott ez a látomásbeli személy. Jel.
1,17-18.
A bemutatkozásnak ez a módja máshol
is előfordul a Jelenések könyvében. Jel. 2,8.
3. Többféle lehetőségünk van a mennyei
lény azonosítására.
János apostol első benyomása szerint
a názáreti Jézust, az ő szeretett Mesterét véli felismerni benne.
Jézus ugyanis gyakran nevezte magát az “ember Fiának”, és
ezért János is ezt a megjelölést használja vele kapcsolatban.
lásd: Mát. 24,30. 26,64. 25,31.
A későbbi versekben Dániel is ezzel
a megjelöléssel nevezi meg a látomásbeli Lényt. 16.
vers.
Ez a mennyei Lény semmiképpen sem lehetett egy az angyalok közül, hiszen
János apostol leborul elé a lábaihoz, ami az imádat egyértelmű megnyilatkozása,
de ez a Lény nem utasítja vissza ezt a megnyilatkozást. 15.
vers.
Az angyalok viszont minden esetben visszautasították
az ilyen hódolatot az emberek részéről. Jel. 19,10.
Ugyanakkor csak egyetlen mennyei Lény mondhatja el magáról azt, hogy én
“pedig halott valék, és ímé élek, örökkön örökké”.
Jel. 1,18.
Ez a Személy pedig nem más, mint a mi
szerető Megváltónk, aki a Golgotán meghalt értünk és helyettünk, de harmadnapon
fel is támadt.
4. Dániel ez alkalommal nem egyedül volt ott a folyó partjánál.
A mennyei Lény jelenlétét azonban csak Dániel láthatta.
Jelenlétének hatását viszont valamilyen szinten a társai is érezték.
Dániel ugyanis úgy számol be erről,
hogy “nagy rettenés szálla reájuk, és elfutának, hogy elrejtőzzenek”.
7/b. vers.
Hasonló körülmények között találkozott Pál apostol is Jézussal a damaszkuszi
úton. Csel. 9,3-5. 7.
5. Amikor ez a látomás történik, akkor nemcsak az embernek Fia,
azaz Jézus jelenik meg Dániel előtt, hanem egy másik mennyei lény is.
A 12. fejezet, amely a befelyező szakaszát
tartalmazza ennek a látomássorozatnak, szintén azt erősíti meg, hogy két
mennyei lény jött el Dánielhez ekkor. 12,5-6.
A következő versekből azonban az tűnik
ki, hogy újra Gábriel angyal jött el Dánielhez, hogy folytassa a magyarázatát
a régebben kapott látomás egyes részleteit illetően.
Gábriel magatartása és mondanivalója
a két látomás alatt azt erősíti meg, hogy ugyanazt a történelmi eseményt
akarja Dánielnek kinyilatkoztatni és megmagyarázni, csak most egy másik
nézőpontból, újabb részleteket megvilágítva belőle.
A látomás az utolsó időre vonatkozik,
illetve a végső időhöz vezet el bennünket. 8,17/b.
19/b. -- 10,14.
Gábriel azért jött, hogy megmagyarázzon valamit, amit Dániel nem értett.
8,16. 9,22 -- 10,11. 14.
6. A mennyei angyal közelségétől Dániel
most is újra és újra elerőtelenedik, éppen úgy, mint az előző látomás alkalmával.
Gábriel azonban most is megerősíti a
prófétát minden alkalommal.
Noha felsegítette Dánielt az ájulásból,
de még mindig nem volt annyi ereje, hogy remegés nélkül megállhasson előtte.
11/b. vers.
Éppen ezért bátorítja az angyal a prófétát
és biztosítja afelől, hogy a Menny szemében ő egy kedves ember, ezért nincs
oka a félelemre.
7. Az angyal első mondataiból és a bemutatkozás
jellegéből úgy tűnik, mintha egy korábban megkezdett beszélgetést jött
volna folytatni.
Hasonlítsd össze a következő verseket
a két fejezetben: 9,21-23. - 10,10-11.
1. Erre a látomásra és kinyilatkoztatássorozatra
azért került sor, mert Dániel, mint a Perzsa Birodalom főembere meglátott
valamit abból a küzdelemből, amit a sötétség erői folytattak Isten népe
ellen.
Ebben az időben érkeztek a királyhoz
a hazatért zsidók ellen irányuló levelek azoktól a királyoktól és fejedelmektől,
akiknek nem tetszett az, hogy a zsidók visszatérnek atyáik földjére.
Dániel, mint a király főembere, feltétlenül
tudott ezekről a zsidóellenes törekvésekről.
Dániel reakciójából és az angyal küldetéséből
arra lehet következtetni, hogy Círuszra hatással voltak ezek az ármánykodó
levelek.
Ezért Dániel már csak az Istentől remélt
megoldást, és ezért fogott hozzá a három hetes böjtjéhez.
2. Az angyal üzenetéből kiderül, hogy
már az első naptól fogva meghallgattatott Dániel imája.
Éppen ezért küldte el Isten Gábrielt a perzsa királyhoz, aki azonban három
héten át ellenállt az isteni befolyásnak.
Gábriel csak azután jöhetett el a prófétához, miután az Istennél meghallgatott
imakéréssel kapcsolatban teljesítette feladatát.
3. Csodálatos példaként áll előttünk
ennek a történetnek a tanulsága.
Megmutatja, hogy milyen hatalma van a hitnek, mennyire komolyan veszi Isten
azt, ha valaki bizalommal fordul Hozzá.
Megmutatja, hogy milyen ereje van az imádságban való kitartásnak.
Megmutatja azt, hogy miként hallgatja
meg Isten a hűséges gyermekeinek imádságait.
4. Ebben az eseményben valóságosan fellebben a függöny, és bepillantást
kaphatunk a láthatatlan világ küzdelmébe.
Ebben a világban rendkívüli küzdelem
folyik a világosság és a sötétség, a jó és a gonosz erői között.
Ezeknek a küzdelmeknek a többsége az emberért folyik, az ember birtoklásáért.
Ahogyan történetünkben is a Círusz feletti befolyásért történt minden a
három héten keresztül.
5. Ebben a küzdelemben az a legcsodálatosabb, hogy Isten nem hatalmi szóval
küzd, hanem a meggyőzés erejével, a
jóra való késztetés befolyásával.
Isten sohasem alkalmaz erőszakot vagy
kényszert az ember szabad akaratával szemben.
A történetünkben is csak azért lett elküldve az angyal, hogy próbálja befolyásolni
a királyt az isteni terv szerint döntés és cselekedet irányába
Ennek a befolyásnak azonban ellenállhatott a király, és engedhetett a másik
irányból ható késztetésnek is.
Éppen ezért tartott három hétig a király
meggyőzése.
Ilyen módon akarja bizonyítani Isten
az egész világmindenség előtt azt, hogy Ő a szeretet Istene, és nem egy
zsarnok kényúr, mint ahogyan Sátán állítja.
Dániel imájára tehát csak azért késett a válasz, mert Isten nem akarta
elhatározását nyilvánosságra hozni mindaddig, amíg Círusz a saját szabad
akaratából nem döntött a jó mellett és a gonosz ellen.
6. A gonoszság erői olyan küzdelmet
indítottak Círusz befolyásolására, hogy Gábriel nem is tudott megfelelő
ellenhatást gyakorolni a királyra egyedül.
A gonosz erők befolyása annyira erőteljes
volt, hogy a király inkább az Isten népe ellen irányuló döntés felé hajlott
inkább.
Azonban a jó ügy válságát látva, egy
újabb küzdőfél lépett a színre, és az Ő közbelépése eldöntötte a küzdelmet.
“De Perzsiának fejedelme ellenem állott huszonegy
napig, és ímé Mihály, egyike az előkelő fejedelmeknek, eljött
a segítségemre.” 13. vers.
7. Majd ennek ismertetése után még így folytatja az angyal; “és én ott
maradék a perzsa királyoknál”. 13/b. vers.
Gábrielnek ez a tájékoztatása azt jelenti, hogy a küzdelemben “felülmaradni”,
“ottmaradni”.
Mert Mihály segítségével az ellenfél
megfutamodott, és így én maradhattam ott a küzdőtéren, mint győztes.
1. Később úgy mutatja be Dánielnek
ezt a Fejedelmet az angyal, hogy “Mihály, a ti fejedelmetek”.
21/b. vers.
Mihály azonban nem valamilyen földi és evilági király vagy fejedelem.
Ez abból is kitűnik, hogy a láthatatlan
világ erőivel folytatott küzdelemben Gábriel segítségére siet, tehát erősebb
és hatalmasabb nála.
Gábriel el is ismeri azt, hogy Mihály felette áll. 21. vers.
A történelem különböző korszakaiban
találkozhatunk Mihállyal, aki minden esetben Isten népe oldalán lép fel
a gonoszság erőivel szemben.
Már a Mennyben is Ő volt az, aki az
Isten oldalán felvette a küzdelmet a lázadó angyal-fejedelemmel Sátánnal,
és azokkal az angyalokkal, akik az Isten elleni lázadásban mellé álltak.
Jel. 12, 7-9.
A halott Mózes teste felett is Ő vetekedett
Sátánnal, valószínűleg akkor, amikor feltámasztotta őt a halálból, hogy
elvigye a Mennybe. Jud. 9. vers. v.ö: Mát.
17,1-3.
Az utolsó nagy küzdelemben is Mihály
lesz az, aki azért lép a küzdőtérre, hogy Isten népét végleg megszabadítsa
a bűn világának gyötrő szorításából. Dán. 12,1.
2. A Mihály név a héber “MICHÁ-ÉL” névnek a magyarosított változata.
Ezt a nevet különféle módon használhatja a tulajdonosa.
Ez a név egyidejűleg egy kérdés és állítás
is, és ebből adódóan egy kihívás az ellenfél számára.
A “Michá'él” név jelentése a következő
módon fordítható magyarra:
“Ki olyan, mint Isten?”, illetve, “Aki olyan, mint
Isten!”
Ez a kihívás az ősellenségnek szól,
azaz Sátánnak.
3. Tekintettel arra, hogy Sátán lázadásának lényege és célja az volt, hogy
önmagát Isten trónjára küzdje fel, hogy hasonló legyen a Magasságos Istenhez.
Ésa. 14,14.
A Mihály név tehát a legalkalmasabb,
a legtalálóbb név olyan valaki számára, aki arra vállalkozott, hogy az
egész teremtett világ előtt kinyilatkoztassa Isten jellemét, és
megcáfolja Sátán állításait és rágalmait.
4. A különböző igeversek egybevetéséből
tűnik ki az, hogy ez a Mihály fejedelem azonos az ember Fiával, vagyis
Jézus Krisztussal.
A Bibliában adott különböző kijelentéseket
mint mozaikokat kell egymás mellé raknunk ahhoz, hogy teljes bizonyosságunk
legyen e felől.
Júdás apostol szerint Mihály egy arkangyal. Júd. 9.
Pál apostol pedig arról beszél, hogy
Jézus Krisztus dicsőséges visszajövetelekor arkangyal szózatára történik
a szentek feltámadása. I. Thess. 4,16.
Jézus viszont azt mondja el az evangéliumban,
hogy a halottak az Ő szavára , az ember Fiának szavára fognak feltámadni.
Ján. 5,28.
Ezt az azonosítást azonban Dániel is elvégzi azáltal, hogy egy leírást
ad arról a Lényről, aki Gábriellel ott van a látomás színterén.
“És ímé olyan valaki, mint egy emberfia”. 16/a. vers.
5. Mihályról, azaz Jézusról olyan értelemben beszél az angyal, hogy a “ti
fejedelmetek”, és éles ellentétbe
állítja Őt “Perzsia fejedelmével”,
majd később pedig “Görögország fejedelmével”.
13. 20. versek.
Ezzel a társítással azt is jelezni kívánja, hogy Perzsia fejedelme alatt
nemcsak Círuszt kell érteni, hanem azt a teremtményt is, aki láthatatlanul
uralkodik a háttérben, vagyis Sátánt.
6. Boldogító érzés az, hogy amennyiben
szükség van rá, akkor Jézus Krisztus személyében maga a Menny Fejedelme
és Istene is kész a küzdőtérre lépni úgy népe, mint egyes gyermekei érdekében.