11.
A Szentély megtisztítása
Dániel.
8,14.
1. A 2300 éves prófécia elsődlegesen azt
akarja hangsúlyozni, hogy mi fog történni akkor, amikor ez a hosszú időszak le
fog járni.
- Egy rendkívüli esemény veszi kezdetét a mennyei “szentély”-ben.
- Különböző módon adják vissza a Biblia
fordítói ennek a prófétai kinyilatkoztatásnak a lényegét, de minden
változatban tud üzenetet tolmácsolni felénk.
- “Kiderül a szenthely igazsága”
- A szenthely igazsága, amelyet eddig
el akartak rejteni és takarni az emberek elől, most hirtelen mindenki
számára láthatóvá és elérhetővé válik.
- “Megtisztíttatik a szenthely”
- Ekkor veszi kezdetét a mennyei
templomban Jézusnak az a különös főpapi szolgálata, amikor bűntörlő
kegyelmét gyakorolja, mely által az áthárított bűnöktől fog megtisztulni a
templom.
2. A földi templomban végzett szolgálat azért lett olyan részletesen leírva
az utókor számára, hogy annak alapján elképzelésünk lehessen a mennyei
templomban folyó szolgálatról is.
A földi templom és a benne folyó szolgálat ugyanis mindenben a mennyeinek a
mintájára készült és történt. Ezért parancsolta meg Isten olyan szigorúan
Mózesnek, hogy minden a neki megmutatott minta szerint készüljön és történjen.
II. Móz. 25,8-9. 40.
3. A templomban végzett szolgálatot az
évenkénti körforgásban két fő részre választhatjuk szét.
Az egyik részt naponkénti szolgálatnak nevezzük, mivel az ezzel kapcsolatos
szolgálatokat az év minden napján folyamatosan végezték a templomban. A
másikat viszont minden évben csak egyszer gyakorolták, amikor az éves
körforgásában éppen rá került a sor.
4. A naponként végzett szolgálat
eszközölte azt, hogy a bűnös megszabaduljon bűneinek terhétől, és feltételes
kegyelmet nyerjen.
- A bűnös bűne ezáltal nem lett ugyan
eltörölve, de ettől kezdve már a korábban elkövetett bűn már nem őt, a bűnöst
terhelte.
- Isten levette róla bűneinek terhét,
de az elkövetett bűnről készült feljegyzések megmaradtak Isten
nyilvántartásában.
- A bűnért való áldozat bemutatásánál
végzett közbenjáró szolgálat során a bűnös által elkövetett bűn át lett
ruházva a templomra, a szentélyre.
- Az egész évben átruházott bűnöktől
pedig egy évben egyszer az évenkénti szolgálat meghatározott idejében a
templom meg lett tisztítva.
5. Az évenkénti szolgálat legjelentősebb
ünnepe az engesztelési nap volt, amelynek a rendeltetése a szentély
megtisztítása volt.
- Rendkívüli jelentősége miatt ezt az
ünnepet “ünnepek ünnepének” nevezték az Isten
rendelkezése alapján. III. Móz. 23,32.
- Mert a szentély megtisztítása egyúttal
a bűnök eltörlésének, illetve egy újabb áthárításának az alkalma volt.
- Ez a szolgálat döntötte el az Isten
népéhez tartozó emberek sorsát végérvényesen Isten előtt.
- De Isten népe közül is csak azoknak a
sorsát, akik évközben átruházták bűneiket a bűnért való áldozat vére által a
szentélyre.
- Aki viszont elmulasztotta megtenni a
bűntől való szabadulásnak ezt az első lépését, az nem részesülhetett az
engesztelési nap évenkénti szolgálatának eredményében, bűneinek
eltörlésében.
- Ezért az ilyen rendezetlen bűnök
továbbra is a bűnöst terhelték, vagyis a bűn büntetésének végső ítélete
alól nem kaphatott felszabadítást.
6. Míg a naponkénti szolgálat a Golgotán történt eseménynek
az előképe volt, addig az évenkénti engesztelési ünnep pedig az Úr Jézusnak azt
a művét, illetve cselekedetét jelképezi, amelyet az időknek végén kell
elvégeznie a mennyei szentélyben.
- A mennyei szentély megtisztítása magába foglalja a végítélet egész
művét.
- Ennek a munkának kezdő fázisa a
vizsgálati ítélet, vagyis az Isten házanépének megítélése. I. Pét.
4,17/a.
- Befejező fázisa pedig az ítélet
végrehajtása lesz, amelynek következtében a bűn véglegesen eltűnik az egész
világmindenségből.
- Az ítélet végrehajtásának ezt a
befejező fázisát szemléltette jelképesen Azázel bakjának a pusztába való
elvezetése az engesztelési napon. III. Móz. 16,20-22.
1 . A Biblia tanításától teljesen idegen
az az elképzelés, amely szerint bárki úgy juthatna örök életre vagy a kárhozat
büntetésére, hogy előtte Isten ne vizsgálta volna meg az életét, és ne hozott
volna ítéletet az esetére vonatkozóan.
- “Nekünk mindnyájunknak meg kell jelennünk
a Krisztus ítélőszéke előtt, hogy kiki megjutalmaztassék aszerint, amiket e
testben cselekedett, vagy jót, vagy gonoszt.” II. Kor.
5,10.
- A jutalmazás vagy büntetés tehát csak ezután az ítélethozatal után
lehetséges.
- Isten igazságosságával ellentétes
lenne, ha Ő másként járna el.
- Ugyanakkor önmagát is szeretné
igazolni Isten az egész teremtett világ előtt a nyilvánosan megtartott
ítélet által.
- Azért, hogy a teremtett világok lakói
személyesen is meggyőződhessenek arról, hogy Isten minden ítélete
igazságos.
- Többek között ezért vesznek részt az angyalok is a felettünk megtartott
ítéletben. Dán. 7,9-10.
- Ezért tudják majd nyugodt lélekkel kimondani: “Jól van Uram,
mindenható Isten, igazak és igazságosak a te ítéleteid”. Jel.
16,7/b.
2. Ugyanakkor viszont olyat sem tanít a Biblia, hogy Ádámtól kezdve végig a
korszakokon át, minden egyes alkalommal, a haláluk pillanatában mondta volna ki
ítéletét Isten, minden ember sorsával kapcsolatban.
- Az emberek végső sorsát eldöntő
ítéletnek egy Istentől meghatározott ideje van.
- Az ítéletnek erre az időpontjára Isten
egy különleges üzenet által fel is hívja az emberek figyelmét. Jel.
14,6-7.
- Amíg az Isten evangéliumának ezt az üzenetét meg nem ismerte minden
ember, addig a második advent dicsőséges
eseménye nem fog bekövetkezni.
3. A Biblia szerint az emberi család megítélését két egymástól teljesen
különálló alkalommal fogja Isten elvégezni. II. Tim. 4,1/b.
- Az első alkalommal az Isten házanépéhez
tartozó embereket ítéli meg, a gonoszokat pedig majd egy másik
alkalommal. I. Pét. 4,17.
- Isten házanépéhez azok tartoznak, akiknek neve az élet könyvébe be lett
írva, akik életük folyamán elfogadták Jézus Krisztust személyes
megváltójuknak.
- Az a tény, hogy a kétféle táborhoz
tartozó embereket más-más alkalommal fogja Isten megítélni, az abból is
kitűnik, hogy a gonoszok megítélésében már az igazak is részt fognak venni.
Dá. 7,22. I. Kor. 6,2-3.
4. Isten ítéletével kapcsolatban
különböző kérdések merülhetnek fel bennünk, - ilyen kérdés az, hogy miért van
szükség még ítéletre is, ha egyszer már megbocsátotta Isten a bűnt?
- A Biblia azt tanítja, hogy az Isten
bűnbocsátó kegyelme, amit naponta igénybe veszünk, csak feltételes kegyelem.
- Ez a kegyelem még nem tett véglegesen
pontot az általam elkövetett bűn sorsára.
- Isten bűnbocsátó kegyelme ugyan
megszabadít a bűn terhétől, de azok továbbra is feljegyezve maradnak
Istennél, és bizonyos esetben visszaháríthatók az elkövető személyre.
- Jézus ennek az isteni gyakorlatnak a szemléltetésére mondta el az adós
szolgáról szóló példázatát. Mát. 18,23-35.
- Nekünk tehát nem csak a bűnbocsátó
kegyelemre van szükségünk, hanem a bűntörlő kegyelemre is.
- Ezt a kegyelmet azonban csak a vizsgálati ítéletben
meghozott döntés után adja nekünk Isten, amit Jézus mintegy ajándékot fog
hozni magával azoknak, akik ezt a kegyelmet is megnyerték Istentől.
Jel. 22,12.
5. A másik felmerülő kérdés pedig az,
hogy miért van szükség arra, hogy az ítéletet két egymástól független
alkalommal tartja meg Isten, miért nem végzi el egyszerre az egészet?
- Először is azért, mert Jézus az Ő
visszajövetelekor már ajándékként fogja hozni magával a bűntörlő kegyelem
jutalmát, az örök életet azoknak, akik elnyerték azt.
- Ezért mondja Pál apostol azt, hogy
“másodszor bűn nélkül jelenik meg
azoknak, akik Őt várják üdvösségükre”. Zsid. 9,28/b.
(27-28. vers)
- Ugyanakkor Isten meg akarja tisztelni megváltott gyermekeit azzal, hogy
részt ad nekik a gonoszok megítélésében, ezért
felettük előbb kell megtartania az ítéletét.
6. Van azonban még egy ok, amiért az
igazak ítéletét előbb kell megtartani, mint a gonoszokét.
Az igazak eltörölt bűneit át akarja
ruházni Sátánra, mint a bűnök eszmei szerzőjére. A második ítélet alkalmára
azonban már ezeknek a bűnöknek együtt kell lenni, hogy az áthárítás
megtörténhesen.
1. Dániel próféta látomásban szemlélhette azt, hogy kik vesznek részt abban
az ítéletben, amikor Isten házanépének a megítélése történik.
- Az “öregkorú”, aki itt be
van mutatva, mint az ítélet legfőbb résztvevője, azonos az Atya Istennel.
- Dániel azonban csak jelképes alakban szemlélhette ekkor az Atyát, mintha
az Atya egy öregkorú ember lenne.
- Az Atyát ugyanis a bűnös emberek
közül senki sem láthatta, még látomásban sem. Ján. 1,18/a.
I. Tim. 6,16.
- Bűnös állapotában az ember nem tudná
elviselni az Isten valóságos lényének a látását, az ember halálát jelentené
ez, ha mégis megtörténne. II. Móz. 33,20.
Zsid. 12,29.
2. A látomásokban viszont a
legkülönfélébb alakokban jelenik meg Isten az emberek előtt, rendszerint a
látomás céljának legjobban megfelelő, a legkifejezőbb és a legtöbbet mondó
névvel és alakban.
- Ebben az esetben az "öregkorú" megjelenési forma kifejezi
azt a tekintélyt, tiszteletet és bölcsességet, amit egy öregkorú embernek
tulajdonítani szoktunk.
- Az ilyen szimbólikus alakban való megjelenés jellegzetes példáit találjuk
a Jelenések könyvében:
- Ahol Jézus az egyik pillanatban
oroszlánként jelenik meg, a következő pillanatban pedig már egy megölt
bárányként szemlélheti Őt az apostol. Jel. 5,5-6
- Ahol János apostol látomásban
szemlélhette Jézus dicsőséges visszajövetelét, és egésszen különleges
öltözetben és körülmények között tért vissza. Jel. 19,11-16.
- E leírás alapján azonban senki sem gondolja azt, hogy Jézus valóban
ilyen ruhában és ilyen körülmények között fog visszajönni.
- Hasonlóképpen az Atyáról se gondolhatja
senki sem, hogy Ő egy fehér szakállú öregember a valóságban is, hiszen
az örökkévalóságban nincs elöregedés, mert az az elmúlás közelségének a jele
lenne.
3. A próféta által látott királyiszékek olyan lények részére lettek
elhelyezve, akiknek megadatott az ítéletben való aktív részvétel
joga és lehetősége.
- Ezeket a lényeket János apostol is
láthatta látomásában, és neki úgy mutatták be őket, mint a
“huszonnégy Vén”. Jel. 4,4.
- János apostol írásából azt is
megtudhatjuk, hogy ezek a Vének az emberi család képviselőiként vannak jelen
ebben az ítéletben, ők maguk is a bűn világából megváltott emberek.
Jel. 5,8-9.
- Bizonyára azokról az emberekről van
itt szó, akik Jézussal együtt támadtak fel, és akik azután Vele együtt fel
is mentek a Mennybe. Mát. 27,52-53. Eféz.
4,8.
4. Dániel nagyszámú angyali sereget is láthatott az Isten királyiszéke körül
szolgálni.
- Ezek az angyalok nemcsak azért vannak ott, hogy Istennek szolgáljanak,
hanem egyéb oka is van az ottlétüknek.
- Ezek az angyalok mint tanúk vesznek részt
ebben az ítéletben, hiszen ők számunkra ugyan láthatatlanul, de mégis ott
voltak velünk és ismerik életünk minden részletét.
- A vizsgálati ítéletet nagyon pontosan vezetett könyvek alapján tartja meg
Isten, és mivel ezeket a könyveket az angyalok jelentései alapján
készültek,.ezért nekik is ott kell azon lenni.
- Így nyer teljes igazolást előttük az,
hogy Isten minden esetben igazságos ítéletet mond ki.
5. A Biblia tájékoztatása szerint az
ítélet megkezdésekor a következő könyveket fogják megnyitni az angyalok.
- Élet könyve. Jel. 21,27.
Dán. 12,1/b. Fil. 4,3. Luk. 10,20.
- Ezt a könyvet a megváltottak névsorkönyvének is nevezhetnénk.
- Azoknak a nevét tartalmazza, akik életük folyamán valamikor elfogadták
Jézust személyes Megváltójukként, és ezért nevük bekerült az élet könyvébe,
amely a Bárányé. Jel. 13,8.
- Emlékkönyv. Mal. 3,16.
- Ebbe a könyvbe kizárólag jó cselekedeteket jegyeznek fel.
- Csak azoknak a jó cselekedeteit, akiknek a neve az élet könyvében is
szerepel.
- Mert Isten szeretné megőrízni örök
emlékül azoknak a jócselekedeteit, akik mint megváltott gyermekei az
üdvösség által örök életet nyernek.
- Bűnök könyve, - ami a
Bibliában csak úgy van említve, mint “könyvek”
Ésa. 65,6-7. Jer. 17,1.
Jel. 20,12/b.
- Az előbbi könyvvel ellentétben, ebbe
csak a bűnöket, a törvénytelen cselekedeteket jegyzik fel.
- Talán azért is kapott ilyen nevet, ezért hangzik többesszámban a
megnevezése, mert ezzel is érzékelteti Isten, hogy nagyon sok dolgot kell
ezekbe feljegyezni, és így nagyon sok
is van ezekből a könyvekből.
- Bűneinkről teljes részletességgel
történik a feljegyzés, a legtitkosabbnak látszó cselekedeteket is feljegyzi
és megőrzi Isten ezekben a könyvekben. Préd. 12,16.
- Személyiségek könyve. Zsolt. 139,13-16.
- Valószínű, hogy azokat a testi, lelki
és szellemi örökségeket tartalmazza, amellyel születünk, amiket elődeinktől
öröklünk át, amelyek viszont a bűn elleni küzdelmünkben személyre szabottan
jelentkeznek.
- Isten nem ítélheti azonos mértékkel a
különböző helyzetből induló embereket.
- Személyiségünk öröklött tulajdonságainak figyelmen kívül hagyása olyan
lenne, mintha két versenyfutót egyszerre indítanának a közös cél felé, de az
egyiknek ezer métert kell odáig futni, míg a másiknak csak száz métert.
- Halál könyve.
- Ha a Menny nyilvántartásában van egy könyv, amiben az örök élet
várományosait tartják számon, feljegyezve benne a nevüket, akkor azokról is
kell legyen egy gykönyv, amiben azok nevét gyüjtik össze, akik a kárhozat
ítéletének, a második halálnak a várományosai.
- Valószínűleg Jézus is erre utalt, amikor azt mondta, "a ki az én
beszédemet hallja és hisz annak, a ki engem elbocsátott, örök élete van;
és nem megy a kárhozatra, hanem általment a halálból az életre".
Jn. 5,24.
- “Mindenkinek az ügyét a cselekedetei szerint döntik el. Majd
kiszabják a gonoszok büntetését a cselekedeteik szerint; és ez az ítélet
bekerül a nevük mellé a halál könyvébe.” (Nagy. Küzd: 586,2.)
- Ez a könyv azok nevét tartalmazza,
akik végleg elveszítették az üdvösséget, és ezért az ő sorsuk a második
halál lesz.
- Bár ezt a könyvet inkább a második ítélet alkalmával fogják
intenzívebben használni, de esetenként a vizsgálati ítélet alkalmával is
szükség van rá, a nevek feljegyzése miatt.
- Ide írják át ugyanis azok nevét,
akiknek neve kitörlésre kerül az élet könyvéből az ítélet kimondása után.
6. A vizsgálati ítélet folyamán különböző
változtatások történnek a könyvek tartalmával.
- Akik a kimondott ítélet szerint nem
részesülnek Isten bűntörlő kegyelmében, azoknak nevét kitörlik az élet
könyvéből. II. Móz. 32,32-33. Jel. 3,5.
22,19.
- Valószínű, hogy ezeket a neveket
átírják a halál könyvébe.
- Akiknek a nevét kitörlik az élet
könyvéből, azoknak a jó cselekedeteiről készült feljegyzéseket is kitörlik az
emlékkönyvből. Neh. 13,14. Ezék. 18,24.
- Akiknek viszont megmarad a neve az élet
könyvében, azoknak a bűneiről készült feljegyzéseket törlik ki a
“könyvek”-ből. Csel. 3,19. Jer. 50,20. Ezék.
18,21-22. Zsid. 9,28.
7. Ebben az ítéletben minden cselekedetet vizsgálat tárgyává tesz Isten,
lehet az nyílt vagy titkos, jó vagy rossz. Préd. 12,15-16.
- A különböző cselekedetek az örök erkölcsi
törvénnyel lesznek összehasonlítva. Jak. 2,12.
- Isten azonban tudja azt is, hogy a bűn
hatalma miatt a cselekedetek önmagukban nem hűséges kifejezői egy-egy ember
igazi lényének. I. Sám. 16,7. Mát.
15,19.
- Éppen ezért Isten minden esetben a szív cselekedeteit fogja megítélni.
v.ö: Mát. 5,28.
- Isten ítéletében a törvényhez ilyenképpen való viszonyulásunk fogja
eldönteni az örök sorsunkat. Jel. 22,14.
1. Ebben az ítéletben a próféta úgy szemlélhette Jézust, mint embernek Fiát.
Dán. 7,13.
- Ezzel a bemutatással azt szeretné hangsúlyozni Isten, hogy Jézus az emberi
család tagjaként vesz részt az ítéletben.
- Vagyis olyan személy képvisel bennünket, aki vállalja a velünk való
testvéri kapcsolatot.
- Jézus önként vállalta azt, hogy testvérünk és barátunk lesz ebben az
ítéletben. (Ján. 15,14.)
2. Jézus azonban nemcsak a közbenjáró feladatot látja el, hanem még egy
nagyon fontos pozíciót is betölt az érdekünkben.
- A Biblia arról tájékoztat bennünket,
hogy Jézus az ítélő bírája minden testnek. Mát. 25,31-32.
Csel. 17,31. 10,42.
- Sokakat megtéveszt az a bemutatás, amit
Dániel ad erről az ítéletről, mivel a királyi székekben ülő ítélők gyűrűjében
az Atyát szemlélhette a próféta.
- A félreértések lehetőségét pedig még
csak fokozzák azok a kijelentések, amelyek alapján Jézust, mint Szószólót,
mint Közbenjárót ismerhetjük meg.
- A hétköznapi élet nyelvezetére lefordítva ez azt jelenti, hogy Jézus
mint a mi védő ügyvédünk vesz részt ebben az ítéletben.
3. A látszólagos ellentmondás csak akkor
oldódik fel, amikor világossá válik előttünk, hogy Jézus nem védő ügyvédünk vagy
bíránk ebben az ítéletben, hanem mind a kettő egyszerre egy személyben.
- Bírónknak mondható Jézus azért, “mert az Atya nem ítél senkit, hanem
az ítéletet egészen a Fiúnak adta”. Ján. 5,22.
- Nem azért adta a Fiúnak az ítélettétel jogát, mintha nem lett volna
ehhez joga, mint az Istenség egyik tagjának, hanem azért, mert Jézus
embernek Fiaként vesz részt ebben az ítéletben. Ján. 5,27.
- Csodálatos örömhír ez a Biblia evangéliumában, mert azt mondja el
nekünk, hogy a mi testvérünk és barátunk fog ítéletet mondani felettünk.
- Ugyanakkor viszont Szószólónak és Közbenjárónak
is nevezhetjük Őt, mert minden megvizsgált esetet az Atya elé visz, mintegy az
Ő jóváhagyását is kérve ezzel, a meghozott ítélethez.
- Jézus azonban csak azokat az eseteket
viszi az Atya elé, amelyeket előzőleg Ő már megvizsgált, és a vizsgálat eredményeként
úgy döntött, hogy méltónak ítéli az örök életre.
- A döntés joga tehát teljesen Jézusé
az ítéletben, Ő azonban minden meghozott döntését odaviszi az Atya elé
azért, hogy az Atya is kimondhassa az egyetértését az ítélettel
kapcsolatban.
4. Ebből adódóan azt mondhatjuk, hogy
Jézus kettős feladatot végez érettünk ebben az ítéletben.
- Egyrészt Ő az ítélő bírája minden
testnek, ezért kell nekünk az Ő ítélőszéke előtt megjelennünk.
II. Kor. 5,10.
- Másrészt viszont Ő az egyetlen
Szószólónk is ebben az ítéletben. I. Ján. 2,1.
- Mivel Jézus tölti be mind a két
tisztséget az ítéletben, így teljes joggal mondhatta azt Pál apostol róla,
hogy “mindenképpen üdvözítheti azokat, akik Ő általa járulnak Istenhez”.
Zsid. 7,25.
- Mert Ő már csak azok esetét viszi
tovább az Atya elé, akiket elfogadott barátainak, és akik megőrizték ezt a
barátságot Vele.
- Az Atya viszont jóvá hagy minden elé vitt ügyet, mert az ítélettétel
jogát teljesen a Fiúnak adta át.
1. Amikor a Dániel által jelzett 2300
éves időszak lejár, akkor a mennyei Szentélyben egy különös esemény veszi
kezdetét.
- Elkezdődik az a soha vissza nem térő
alkalom, amikor Isten eltörli hűséges gyermekeinek minden bűnét.
- Csak ettől kezdve gyakorolja Isten a
bűntörlő kegyelmét.
- Az ezt megelőző időszakban csak a
bűnbocsátó kegyelem érvényesült a bűnbánó bűnös felé.
- Ez az eseménysorozat vette kezdetét
1844-ben, vagyis a bűntörlő kegyelem gyakorlása.
2. A Dánielnek adott látomás előre jelzi
azt, hogy a vizsgálati ítélet igazságának hirdetése által újra fény derül a
mennyei Szentély igazságára, a benne folyó szolgálat lényegére.
- Mivel ebben az ítéletben csak egyetlen igazság érvényesülhet és állhatja
ki az Isten vizsgálatát, és ez Jézus Krisztus igazsága, ezért mi is csak ebbe
az igazságba öltözve találtatunk igazaknak és szenteknek.
- “És mi mindnyájan olyanok voltunk,
mint a tisztátalan, és mint megfertőztetett ruha minden mi igazságaink.”
Ésa. 64,5.
- “És találtassam Őbenne, mint
akinek nincsen saját igazságom a törvényből, hanem van igazságom a
Krisztusban való hit által, Istentől való igazságom a hit alapján.”
Fil. 3,9.
3. Ennek az igazságnak a megértése által
válik világossá, hogy a bűntől való szabadulás utolsó lehetősége ez a bűnös
ember számára.
Amikor ezt a szolgálatot befejezi Jézus,
akkor ez azt fogja jelenteni, hogy mindenkinek eldőlt a sorsa végérvényesen.
Jel. 22,11. Ezzel az üzenettel arra szeretne késztetni Isten,
hogy ragadjuk meg mindannyian az utolsó
lehetőséget, és közeledjünk Hozzá addig, amíg nem késő. Zsid.
4,15-16.
4. Az Ószövetség idején az engesztelési
nap eseményei által próbálta szemléltetni Isten a vizsgálati ítélet
jelentőségét.
- Mivel a templomi szolgálatban az engesztelési
napon élték át a bűntörlő kegylem élményét jelképesen, ezért minden alkalommal
ennek megfelelő módon készültek fel erre a napra.
- A felkészülés érdekében tíz nappal korábban egy
“emlékeztető kürtzengés ünnepe”
figyelmeztette Izráel népét a nagy engesztelési nap közeledésére. III. Móz:
23,24-25.
- Az engesztelés napján ugyanis csak
azok számára volt biztosított az Istennel való megbékélés, akik igénybe
vették azokat a lehetőségeket, amiket Isten biztosított népének.
- Ezzel szemléltette Isten azt, hogy a
vizsgálati ítéletben is csak azoknak az esetével foglalkozik, akik a
mi bűnért való áldozatunk vére által, vagyis a Jézus Krisztusba, mint
személyes Megváltóba vetett hit által már megszabadultak bűneik terhétől,
azaz részesültek a bünbocsátó kegyelemben.
- Az emlékeztető kürtzengés ünnepe tehát
az Istennel való megbékélés utolsó lehetőségére figyelmeztette Izráelt.
5. Mielőtt a nagy valóságban Jézus főpapi
szolgálatában is megkezdődött volna az engesztelés ítélete, eme rendkívüli
esemény előtt szintén küldött figyelmeztetést Isten az embereknek.
- Egy különleges üzenettel szerette volna
és szeretné ma is felrázni Isten az embereket közömbösségükből. Jel.
14,6-7.
- Ez az üzenet az örökkévaló evangélium részeként hangzott és hangzik
azóta is az emberek felé.
- Ezzel az üzenettel Isten a megtérés
utolsó lehetőségét szeretné felajánlani az embereknek.
- Ezt a figyelmeztető üzenetet hatásában
egy rendkívüli természeti jelenséggel is megerősítette.
- 1833. november 13-nak éjszakáján este 9 órától napkeltéig egy rendkívüli
csillaghullást figyelhettek meg az emberek szinte az egész Földön.
6. Különleges jelentősége miatt
“ünnepek ünnepének” nevezték az engesztelési napot Izráelben. III.
Móz. 23,32.
- Mélységes önvizsgálat napja volt ez
mindenki számára, hiszen ezen a napon dőlt el sorsuk Isten előtt, ekkor dőlt
el, hogy eltörli e bűnüket vagy sem.
- “Ha valaki nem sanyargatja meg
magát ezen a napon, irtassék ki az ő népe közül.” III. Móz.
23,29.
- Hasonló okok miatt kell önvizsgálatot tartani ma is, amikor a nagy
valóságban folyik ez az ítélet a Mennyben.
- “Az Úr azt kívánta, hogy míg a
jelképes szolgálat főpapja Izráelért engesztelést végez, addig az egész
Izráel, bűnbánattal és alázattal sanyargassa meg lelkét előtte, hogy ki ne
‘irtassék az ő népe közül’. Annak pedig, aki azt akarja, hogy neve bent
maradjon az élet könyvében, most e rövid kegyelmi idő alatt kell
megsanyargatnia lelkét Isten előtt. Tartsunk mélységes, lelkiismeretes
önvizsgálatot!” (Nagy.Küzd: 436,1.)