1. Dánielnek többször is felhívja
figyelmét az angyal, hogy ez a látomás az utolsó időre szól. 17/b. 19.
26/b. vers.
Ez kitűnik abból is, hogy annyi idő
alatt nem teljesedtek be azok az események, amiről Dániel látomást kapott.
Az "este és reggel" kifejezésmód egy 24 órás napot határoz
meg. v. ő: I. Móz. 1,5. 8. stb.
Az angyal magyarázata szerint azonban prófétai napokról van szó, ami azt
jelenti, hogy egy nap alatt egy évet kell érteni. Ezék. 4,5-6. IV. Móz.
14,33-34.
A 2300 nap tehát a valóságban egy 2300
éves időszakaszra vonatkozik.
2. A másik dolog amit figyelembe
kell venni, hogy mivel a látomás sok napra szól, illetve a végső időre
vagy utolsó időre, ezért a benne adott üzenet nem vonatkozhat a Jeruzsálemben
lévő templomra. 17/b. 19/b. vers.
Azért sem vonatkozhat ez a kinyilatkoztatás
a földi szentélyre, mert az angyal későbbi magyarázata szerint a földi
szenthelyet teljesen és végérvényesen el fogják pusztítani. Dán.
9,26/b.
Ez az esemény be is következett i.u: 70-ben, amikor a római hadsereg teljesen
lerombolta a várost a templommal együtt.
Ahhoz azonban, hogy ez bekövetkezhessen,
előbb fel kell építeni, mert a látomás idejében még szintén romokban hevert
a jeruzsálemi templom a babiloniaiak pusztításának eredményeként.
3. Ha tehát a földi szentélyre nem vonatkozhat a kinyilatkoztatás,
akkor csak az Újszövetség szentélyére vonatkozhat az angyal magyarázata.
Az Újszövetség szentélyéről a következőket
tudhatjuk meg a Bibliából.
Az Újszövetség szentélye egy valóságos templom, de ezt nem emberek építették,
hanem maga az Isten. Zsid. 8,2. 9,11/b.
Ez a templom a Mennyben van. Zsid. 9,24.
Ennek a templomnak Jézus Krisztus a
főpapja. Zsid. 8,1.
A földi templomot ennek a mennyeinek a mintájára kellett annak idején Mózesnek
elkészíteni. II. Móz. 25,8-9.
Azért rendelte ezt így az Isten, hogy
betekintésünk lehessen a mennyei templomban végzendő szolgálatba, hogy
ismerettel bírjunk Jézus Krisztus főpapi szolgálatát illetően.
4. Ugyanakkor a látomásnak azokat
a szakaszait, amelyek a zsidó néppel kapcsolatosak, azokat rögtön meg is
magyarázta az angyal, amiből az következik, hogy a többi rész már az utolsó
időre vonatkozó kijelentés.
Azért kellett bepecsételt állapotban maradnia a napokról kapott
látomásnak, mert az már az utolsó időre szól, és csak akkor fogják majd
megérteni. v.ö: Dán. 12,4. 8-10.
Azért maradt bepecsételt mindenki számára,
hogy még Dániel és az ő társai sem értették meg ezt a részét a látomásnak,
mert ezt nem az ő számukra nyilatkoztatta ki Isten.
Rajtuk is beteljesedett az, amiről Péter
apostol ír levelében:
“Tudakozódtak és nyomozódtak a próféták,.....
hogy mely vagy milyen időre jelenté azt ki a Krisztusnak ő bennük lévő
Lelke.” I. Pét. 1,10-11.
1. Az előző látomás után mintegy
11 évvel később kezdődtek újra a kiemelkedő események Dániel életében.
Dániel megfigyelés alatt tartotta a prófétai írásokat, melyek Isten népének
a sorsát érintették. Dán. 9,2. (Jer. 25,11-12. 29,10-13.)
Mivel megértette, hogy a Jeremiás által
meghatározott prófétai időszak a végéhez közeledik, ezért kezdte el teljes
szívvel keresni az Urat, és ezért mondta el bűnbánati imáját.
A Jeremiás által meghatározott 70 éves fogság ugyanis i.e: 606-536-ig kellett
tartson.
Előző látomása feltételezhetően 549
táján lehetett, a magyarázatot pedig Dárius uralkodásának első esztendejében
kapta, vagyis 538-ban, ami azt jelentette, hogy már csak két év van hátra
a Jeremiás által jövendölt időből.
2. Miközben Dániel imádkozott,
újra megjelent az a mennyei lény, aki már az előzőekben is magyarázta Dánielnek
a kapott látomásokat.
Most azonban nem egy újabb látomásba akarta bevezetni a prófétát, hanem
az előző látomásával kapcsolatban akart magyarázattal szolgálni azokra
a szakaszokra vonatkozóan, amik Dánielt nyugtalansággal töltötték el.
3. A 8. és a 9. fejezet összevetésekor olyan igazolásokat találunk,
amik teljesen világossá teszik, hogy Gábriel
a 8,14-ben adott időpróféciát jött most elmagyarázni a prófétának.
A 8. fejezetben leírt látomásból az
összes jelképek megmagyarázásra kerültek, csak a 14. versben adott időmeghatározással
kapcsolatban nem tudott magyarázatot adni az angyal.
Ezzel a kijelentéssel kapcsolatos magyarázat azért maradt el, mert Dániel
minden esetben elájult, amikor az angyal póbálta megmagyarázni annak értelmét.
Valószínűleg rosszul értelmezte a szózat
jelentését.
Szinte belebetegedett abba gondolatba, hogy Isten a zsidó nép szolgaságának
az idejét még meg akarja hosszabbítani. 8,13-14. 8,26-27.
Gábriel küldetésének a célja is a két fejezet közötti összefüggéseket igazolja.
“Értesd meg vele a látomást”. 8,16.
“Értsd meg a látomást”9,23/b.
És innen mintha egy abbahagyott magyarázatot folytatna tovább, úgy mondja
el Dánielnek a részleteket.
Az előző látomásból nem a látottakat
akarja elmagyarázni Gábriel, hanem a szózatot, amit hallott a próféta.
9,23/a.
Hallani viszont csak a 8,14-ben kapott szózatot hallotta, a többit inkább
látnia kellett.
Gábriel a következő magyarázatot adja
jövetele indoklására: "Dániel, most jöttem ki, hogy értelemre
tanítsalak". 9,22/b.
Értelemre tanítani csak akkor kell valakit, ha valaminek a megértéséhez
kevés az értelme, ha nem ért valamit.
Az eddig kapott látomásokból viszont csak a 2300 napról kijelentett szózatot
nem értette meg Dániel, illetve szerinte "senki sem értette".
8,27/b.
4. Milyen vígasztaló az a tudat, hogy a hatalmas távolságok ellenére
is olyan közel van hozzánk a Menny.
Amikor segítségre van szükségünk, akkor
a Menny angyalai Istentől küldve késedelem nélkül jönnek segítségünkre.
Nem számít a távolság, pillanatokon belül ott vannak, az ember számára
felfoghatatlanul rövid idő alatt megteszik
a Menny és a Föld közötti utat akár oda és vissza is.
Dániel még be sem fejezi az imáját,
amikor már az angyal vissza is érkezik az Istentől hozott válasszal; -
"sebességgel repülvén, megilletett engem az estéli áldozat
idején". 9,21/b.
1. “Vedd eszedbe azért a szózatot, és értsd meg a látomást!”
9,23/b.
A magyarázat első meghatározásaként
azt mondja el Gábriel, hogy: "Hetven hét szabatott a te népedre
és szent városodra". 9,24/a.
Mivel nem indokolja meg, hogy miből
van leszabva ez az időegység, ezért ebből is nyilvánvaló, hogy a 2300-as
időegységre, vagyis a nagyobb időprófécia részleteire vonatkozó magyarázatát
mondja el most az angyal.
A 2300-ból leszabott “hetven hét” a zsidó népnek, mint Isten választott
népének a kegyelmi idejét határozza meg.
Ezt a következtetést erősíti meg az
a kijelentés is, hogy amikor ez az idő lejár, akkor “a várost és a szenthelyet
elpusztítja egy következő fejedelem népe”. 9,26.
Ez a kijelentés be is teljesedett i.u: 70-ben, amikor Titus légiói elfoglalták
és lerombolták Jeruzsálemet.
2. A “hét”-nek fordított
héber szó olyan időmennyiséget jelent, amely hét egymás után következő
napból áll. I. Móz. 29,27. V. Móz: 16,9. Dán. 10,2.
Mivel azonban itt prófétai időegységről
van szó, ezért a megadott napok ugyanannyi évet jelentenek.
A “hetven hét” 70 szer 7 napot vagyis évet jelent, tehát 490 évet.
Ennyi adatott a 2300 évből a zsidó népnek.
3. A kiszabott kegyelmi idő alatt
több dolognak kell megvalósulnia az Isten megváltói tervének programjából,
illetve az abban meghatározott program szerint. 24. vers.
“Vége szakadjon a gonoszságnak,
és bepecsételtessék a bűn.”
Ez az ígéret csak akkor valósulhat meg, ha az Édenben bejelentett esemény
végre beteljesedik, vagyis az “asszony magva a kígyó fejére tapos”.
I. Móz. 3,15.
Az asszonynak ez a magva a megígért Messiás, a kígyó pedig magát Sátánt
jelképezi. Jel: 12,9.
A kígyót csak a fejénél lehet halálosan megsebesíteni, - és Jézus golgotai
áldozata ilyen halálos csapást jelentett Sátán számára.
Jézus halála által tehát valóban megpecsételődött
a bűn sorsa, ekkor végleg eldőlt, hogy a bűn és a gonoszság történelmének
egyszer vége lesz.
Ez a kijelentés az egész világegyetem számára hozott megváltást imerteti
meg velünk.
Mert a bűn létezése és annak a Földön
való burjánzása az egész teremtett világot zavarja, létüket és biztonságukat
is veszélyezteti.
Az el nem bukott világok lakói számára
olyan látványosság a Földön létező bűn, mint amikor nekünk kell tehetetlenül
végig néznünk egy súlyos fájdalmak kínjában fetrengő embertársunkat.
4. A következő kijelentés kizárólag
az emberi család megváltásának lényegét foglalja magába.
“Eltöröltessék a hamisság és elhozassék az örök igazság”
A bűnös ember számára az örökké való
evangélium üzenetét tömöríti össze ez a rövid kijelentés.
A Golgota keresztjén dőlt el az, amit
Dávid a 32. zsoltárban mond el, az első és a második verseiben.
“Hamissága megbocsáttatott, vétke
elfedeztetett,....az Úr bűnt nem tulajdonít” többé neki, mert
számára elhozatott “az örök igazság” Jézus
büntelen élete által, amit kész a bünbánó bűnösnek tulajdonítani.
5. A harmadik kijelentés pedig azt mondja el, hogy végre beteljesednek
és a beteljesedés által hitelessé válnak azok a próféciák és látomások,
amiken keresztül ígérte meg Isten már évszázadok és évezredek óta az isteni
Megváltó eljövetelét.
“Bepecsételtessék a látomás és a próféták”
Isten már kezdettől fogva óvta az ő
népét attól, hogy a hazug próféták hitető beszédének higyjenek. Jer.
14,14. 29,8-9. Mát. 24,24.
Az igaz próféta egyik ismertetőjele
ugyanis az volt, hogy amit megjövendölt, az mindig beteljesedett, és ezzel
vált hitelessé az Istentől való küldetése. Jer. 28,9. V. Móz.
18,21-22.
Ezzel a kijelentéssel tehát arra figyelmeztette
Isten az ő népét, hogy ez alatt az időszak alatt kell beteljesedniük sorba
azoknak a próféciáknak, amik a Messiás eljövetelére vonatkoztak.
6. A negyedik kijelentés pedig
a testetöltött Messiás felkenetésének eseményét ígéri meg ebben a kijelentett
időszakaszban: “Felkenettessék a szentek Szentje”.
Sokak hiedelmével ellentétben ez a meghatározás nem a templom egyik részének
a “szentek szentjének” a megjelölésére vonatkozik, hanem az Istenség egyik
személyének, az Isten Fiának megjelölésére szolgál. Hós. 11,9. 12.
Ahogy máshol “királyok Királya és uraknak Ura”-ként nevezi a Szentírás
Jézust, úgy nevezi itt most “szentek Szentjének”
Őt.
A názáreti Jézus a felkenetésnek ettől
a cselekményétől lett a megígért Messiás, mert a héber “Messiás”,
vagy a görög eredetű “Krisztus”
szavunk, “Felkent”-et jelent.
Erről a felkenetésről jövendölt előre
Ésaiás próféta.
“Az Úr Isten Lelke van én rajtam azért, mert fölkent engem az Úr.” Ésa.
61,1.
Ez a felkenetés teljesedett be a Jordán
partján, amikor Jézus kijött a vízből. Mát. 3,16.
Jézus azonban egy másik alkalommal is részesült a felkenetésben, természetesen
ez a felkenetése már más célból történt, viszont ennek az eseménynek is
a meghatározott 490 éven belül kellett megtörténnie.
"A Lélek kiárasztása pünkösd napján a Menny üzenete volt arról, hogy
a Megváltó ünnepélyes felkenetése megtörtént. Igérete szerint
elküldte a Szentlelket a Mennyből annak jeléül, hogy immár mint Pap és
Király, övé minden hatalom mennyen és földön; és Ő népének Felkentje."
(Ap.Tört. 30,1.)
1. Miután az angyal egy általános képet adott a "hetven hét"
idejének eseményeiről, elkezdte annak részleteit kinagyítani, és ezt a
hosszú történelmi kort részekre bontani.
Mindenek előtt a megadott időegységek
kezdőpontját határozta meg az angyal.
“A Jeruzsálem újjáépíttetése felől
való szózat keletkezésétől” 9,25/a.
Ez az első és egyben olyan történelmi
támpont az angyal magyarázatában, ami segítséget nyújt ahhoz, hogy ezt
a próféciát a történelem idejébe be tudjuk helyezni.
Jeruzsálem újraépíttetésével kapcsolatban
azonban több parancs lett kiadva, a bibliai feljegyzésekből négy ilyen
parancsot ismerhetünk meg.
Círus parancsa
536-ban Ezsd. 1,1-4.
Dárius parancs
519-ben Ezsd. 6,1-12.
Artaxerxes Longimánus
457-ben Ezsd. 7,1-26.
Artaxerxes Longimánus
444-ben Neh. 2,1-9.
2. Kétféle módon állapíthatjuk meg azt, hogy a négy parancs közül
melyikre gondolt Isten, amikor ezt adta meg a prófécia kiindulási pontjaként.
A könnyebbik megoldás az, ha a beteljesedés hátterén visszafelé pörgetjük
az eseményeket.
Mivel a Messiás működésének kezdő időpontját
már ismerjük, ezért innen vissza számolva csak a 457-ben kiadott rendelet
jöhet számításba.
A nehezebbik megoldás viszont az, ha
a történelem eseményeiből próbáljuk megállapítani, hogy melyik parancs
volt az, amire a prófécia utal.
Ilyen átgondolás alapján mondhatjuk
el azt, hogy a Dániel által adott meghatározás Artaxerxes első parancsát
veszi figyelembe, amit Ezsdrásnak adott.
Az előzőekben kiadott parancsok ugyanis
nem voltak elég hatékonyak ahhoz, hogy hatásukra befejeződhessen Jeruzsálem
újjáépítése.
A környéken élő népek ugyanis nem lelkesedtek
azért, hogy most a zsidók visszatérnek a régi helyükre és újja akarják
építeni országukat.
Az ott lakó népek az elmúlt hetven év
alatt hozzászoktak ahhoz, hogy ennek a földrajzi területnek ők voltak az
urai.
Ezt a helyzetet látták veszélyeztetve a zsidók hazatérésében, és ezért
mindent megtettek, hogy akadályozzák, és ha lehet teljesen meghiúsítsák
a zsidók tervét. lásd: Ezsd. 4. fejezet
A kérdés summázásaként tehát azt mondhatjuk,
hogy csak a 457-ben kiadott parancsra tudott befejeződni Jeruzsálem újjáépítése,
és ezért vesszük alapul ezt a parancsot a prófécia indulási pontjaként.
Lényeges szempont emellett még az is, hogy Artaxerxes parancsa nemcsak
a város, hanem az egész zsidó állam helyreállítására is vonatkozott.
3. Amikor az angyal részekre bontja a zsidók számára adott kegyelmi
időt, akkor három időegységre bontja fel azt, amelyből kettőnek kell beteljesedni
a Messiás fejedelemig.
“hét hét”,
azaz
7 x 7 = 49 év
“hatvankét hét” azaz
62 x 7 = 434 év
összesen: 69 x 7 = 483 év
A feladat tehát csak az, hogy az angyal
által meghatározott időmennyiségből ki kell vonni azt az időmennyiséget,
amennyi az időszámítás előtti korban már eltelt, és akkor megkapjuk eredményként,
hogy az időszámítás utáni korban mikor kell a Messiás fejedelemnek
színre lépnie az emberiség történelmében.
A meghatározott időegység
483 év
Ebből az időszámítás előtti korban eltelt
457 év
Az időszámítás utáni korra tehát
megmarad
26 év
4. A pontos időmeghatározás miatt
azonban szükséges figyelembe venni még két adatot.
Régen a tavasz első újholdjával kezdődött
az év, és nem a tél közepén, mint most.
Ez viszont a prófécia szempontjából
azt jelenti, hogy a prófécia által meghatározott 26. év a mostani időszámítás
szerint a 27. év tavaszán jár le vagyis 27 márciusának végén.
A Jeruzsálem újjáépítésére vonatkozó
parancs viszont az év közepén, vagyis ősszel lett kiadva.
Ebből pedig az következik, hogy az időszámítás
előtti korban csak 456,5 év vehető számításba.
Ezért az időszámítás utáni időre nem
csak 26 év marad, hanem 26,5 év.
Mindezeket figyelembevéve tehát, Jézus keresztségének ideje a pontos számítás
szerint, ahogy azt Dániel próféta megjövendölte,
az időszámítás utáni kor 27. évének őszére esik.
Ez a számítás megegyezik az evangéliumi feljegyzések idevonatkozó adataival.
5. Két történelmi támpontot kaphatunk
az evangéliumokból, mindkettőt Lukács írásán keresztül.
Az egyik információ azt mondja el, hogy
Keresztelő János "Tibérius császár uralkodásának tizenötödik
esztendejében" kezdte meg a Jordán
melléki tartományokban a prédikáló, keresztelő szolgálatát. Luk.
3,1-3.
A másik információ pedig azt mondja el, hogy "Jézus mintegy harminc
éves volt, mikor tanítani kezdett". Luk. 3,23.
6. Az előzőekben arról kaptunk
ismertetést, hogy Dániel ezt az eseményt időszámításunk 27. évének őszére
jelzi.
Ebből tehát az következik, hogy Jézus
születése és az időszámítás között mintegy 3-4 év eltolódás van.
7. Két féle módon is meggyőződhetünk
arról, hogy ez valóban így van.
Az egyik ellenörzési lehetőség Jézus
születési körülményeinek figyelembevételéből adódik.
Időszámításunkat Róma város alapításának
a 753. évétől számítjuk. (Engel Pál: Világtörténet évszámokban 17. old.
- Gondolat Kiadó)
Heródes halála Róma alapításától számított 750. évben történt. (Vanyó László:
Ókeresztény írók, IV. kötet 446. old. 121. pont)
Mivel Jézus nemsokkal Heródes halála előtt
született, ezért itt is jelentkezik a 3-4 éves eltolódás Jézus születése
és az időszámítás kezdete között.
A másik ellenőrzési lehetőséget Keresztelő
János szolgálatának kezdő éve jelenti, ahogy arról az előbb idézett lukácsi
beszámoló tesz említést.
Erről az időpontról a következőket olvashatjuk
egy tudományos irodalom magyarázatában.
"Augustus császár Kr.u. 14. augusztus
19-én halt meg. Utódának tizenötödik éve így Kr.u. 28 augusztus 19-től
a 29. év augusztus 19-ig tartott. Az uralkodási éveket így számolták a
régi történetírók és kronológusok. Keleten azonban a Szeleukida uralkodók
óta a szír időszámítás volt érvényben, amit Palesztina is átvett. Lukácsnál,
aki szír születésű, joggal feltét-lezhetjük ennek használatát. E számítási
mód szerint pedig az új uralkodó
első uralkodási éve a polgári évvel befejeződött. Ráadásul a szíriai időszámításban
az újév napja október elsején volt. Ezek szerint tehát Tibérius első esztendeje
igen rövid volt, alig másfél hónap. Kr.u. 14 augusztus 19-től szeptember
30-ig. A Lukács által említett tizenötödik uralkodási év eszerint Kr.u.
27. október 1-től a 28. év szeptember 30-ig tartott. Mivel Jézus hamarosan
azután, hogy János elkezdte bünbánati prédikációit, fellépett, ennek időpontja
a 27-28. év fordulója körül volt." (Gerhard Kroll: Jézus nyomában
199. old)
8. Jézus keresztségének időpontját
több mint ötszáz évvel korábban nyilatkoztatta ki Isten Dániel próféta
által.
Ez a kinyilatkoztatás a maga idejében pontosan beteljesedett, amit a történelmi
feljegyzések sorba igazolnak is.
Az evangélium feljegyzése szerint maga
Jézus is ennek a megjövendölt időnek a beteljesedéséről beszélt Galileában
az első prédikációjában. Márk. 1,15/a.
1. A zsidók számára szabott kegyelmi
időből még hét év van hátra, viszont ez a rövid idő nagyon fontos eseményeket
villant fel előttünk, amiket teljesedésük alapján a következő sorrendben
emelhetünk ki az angyal magyarázatából.
“Egy héten át sokakkal megerősíti
a szövetséget”, a Messiás. 27/a. vers.
“Kiirtatik a Messiás és senkije sem lesz”. 26/a. vers.
“A hét felén véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak”.
27. vers.
2. Ebből a felsorolásból a legmegdöbbentőbb
bejelentés az, hogy nyilvánvalóvá teszi a Messiás kiirtásának tényét.
Először csak az eseményt mondja ki nagyon
határozottan, de az időpontját még nem.
Eszerint a kijelentés szerint bármikor bekövetkezhet a hét év alatt, mert
csak annyit mond el, hogy "a hatvankét hét elmúltával" fog bekövetkezni
ez az esemény.
A Messiás halálának pontosabb megjelölésére
csak a következő versben találunk utalást, bár az is csak egy közvetett
utalás.
“A hét felén véget vet a véres áldozatnak és az étel áldozatnak”.
27. vers.
Ezt pedig csak egy módon teheti meg,
ha bemutatja azt az igazi áldozatot, amire az összes többi csak előre mutatott,
aminek minden korábban bemutatott áldozat csak előképe volt.
Ennek az áldozatnak a bemutatása történt meg a “hét felén”, azaz
három és fél évvel a “hatvankét hét” lejárta után, vagyis i.u: 31-ben.
Ezt az áldozatát mutatta be a Messiás a Golgota keresztjén.
3. Ez a prófétai kijelentés azonban
olyan üzenetet is hordoz magában, hogy az eljövendő Messiás nem uralkodni
akar népe között, nem a római elnyomás alól fogja megszabadítani népét,
mint győztes hadvezér.
Éppen ellenkezőleg, ez a bemutatás egy
olyan Messiásról beszél, akit meg fognak ölni, aki hirtelen halállal fog
meghalni, mert a jövendölés szerint “kiirtatik”.
Az evangéliumok beszámolói hű képet
adnak arról, hogy ez a jövendölés milyen pontosan teljesedett be Jézus
halálakor.
4. Nagyon fontos gondolattársítást fedezhetünk fel abban, amit az
angyal mond el a Messiásról.
Az egyik gondolatban arról beszél, hogy “kiirtatik a Messiás”,
míg a másikban már azt mondja, hogy “véget vet a véres áldozatoknak”.
Ez a gondolattársítás azt akarja kifejezni, hogy éppen a kiirtatásával,
vagyis a halálával vet véget a Messiás az áldozati szolgálat rendszerének.
5. A jeruzsálemi templomban folyó ceremóniális szolgálatban bekövetkezett
változás tényét különleges módon juttatta kifejezésre Isten.
Jézus halálának pillanatában a templomban
folyó szolgálat közben a templom belső kárpitja, vagyis a Szentek-szentjének
függönye kettéhasadt tetejétől az aljáig. Máté. 27,51/a.
Ez egy különleges csoda volt, hiszen
a zsidó tudósoktól származó információk szerint olyan erős anyagból készült
ez a függönykárpit, hogy azt “két pár ökör sem téphette volna szét”.
De ez az anyag akkor mégis széthasadt,
felülről lefelé, minden külső, emberi beavatkozástól függetlenül
Amikor Jézus, mint hatalmas győztes
azt kiáltotta a kereszten, hogy “elvégeztetett”, akkor odafenn
ez a kiáltás elfogadtatott, és válaszként a templom legszentebb részét
eltakaró függöny kettészakadt.
6. Ezzel a csodával azt is kifejezte
Isten, hogy ettől kezdve a személyes jelenléte megszűnt a templomban.
Isten jelenléte nélkül viszont a templom
is elveszítette jelentőségét.
Így teljesedett be az, amit Jézus is
megfogalmazott a zsidó vezetők előtt: “Imé pusztán hagyatik néktek
a ti házatok”. Máté. 23,38.
Ez az esemény jelképesen azt is kifejezte,
hogy halála által, amelyet érettünk és helyettünk szenvedett el Jézus,
utat készített minden Benne hívő ember számára Istenhez.
Mert mintegy “útnyitóúl ment be érettünk Jézus” a kárpiton belülre.
Zsid. 6,19-20.
7. Pál apostol írásaiból két nagyon fontos dolgot érthetünk meg ezzel
az eseménnyel kapcsolatban.
A földi templom helyett a mennyei templom lesz ezután az istenimádat központja.
Zsid. 8,1-2. 9,11-12.
A lévitai papság helyébe pedig a Melkisédek
rendje szerinti papság lép, amelynek főpapja Jézus Krisztus. Zsid.
7,11-17.
8. Van azonban még egy nagyon
fontos dolog, ami ehhez az időszakhoz kötődik az angyal magyarázata
alapján.
“És egy héten át sokakkal megerősíti
a szövetséget.” 27/a.
Ez a kijelentés közvetve arra is figyelmeztet, hogy az “egy hét” elteltével
lejár a zsidók számára adott kegyelemidő, a “hetven hét”,
vagyis a 490 év.
Ez a kijelentés viszont azt is hangsúlyozza,
hogy a zsidóknak adott kegyelemidő utolsó szakaszában közülük sokan megújítják
a szövetségüket Istennel.
A “hét” első felében Jézus tanítói szolgálatának
hatására.
A “hét” második felében pedig Jézus tanítványainak munkájára, akik minden
tettüket a názáreti Jézus nevében hajtottak végre.
Amíg tehát a Dániel által jövendölt
idő le nem járt, addig Jézus utasítása értelmében nem mehettek a pogányok
közé, hanem csak a zsidók között munkálkodhattak. Máté. 10,5-6.
Csel. 13,46.
1. Amikor az Isten által meghatározott
kegyelemidő lejárt a zsidó nép kiválasztottságára, akkor a tanítványok
részére három esemény jelezte ennek a bekövetkezését.
István diakónus megkövezésének eseménye. Csel. 7,54-60.
Ezzel a tettükkel határozottan kifejezték
a zsidók Isten és emberek előtt egyaránt, hogy a Jézusról szóló evangélium
nekik egyáltalán nem kell.
Péter apostol különleges látomása, és a Kornélius házában való rendkívüli
élménye. Csel. 10,9-20.
Ebben a látomásban már a Menny juttatta kifejezésre, hogy a zsidó nép kiváltságos
helyzete megszünt létezni. Csel. 11,1-18.
Ettől az időtől fogva az evangélium
szempontjából mindenkit egyformán kell figyelembe venni. Gal.
3,26-29.
Pál apostol megtérése és Krisztus
szolgálatába való, különleges módon történő elhívása. Csel. 9,1-6.
Pál apostolt már kimondottan a pogányok apostolaként hívja el Jézus a szolgálatba.
Csel. 9,15. Gal. 2,7-9.
2. Végül pedig azt mondja el az angyal, hogy mindezek beteljesedése
után várni lehet egy rettenetes eseményt, amikor Jeruzsálemet és benne
a templomot le fogják rombolni és el fogják pusztítani.
“A várost és a szenthelyet elpusztítja egy
következő fejedelem népe”. 26.
(Károli Gáspár fordításával ellentétben
az eredeti szöveg határozatlan névelőt használ a fejedelem megjelölésével
kapcsolatban.)
Ez a pusztítás be is következett i.u: 70-ben, amikor Titus seregei elfoglalták
Jeruzsálemet és elpusztították azt.
Nagyon pontosan fogalmaz a prófécia, amikor azt mondja ki, hogy a fejedelem
népe végzi el ezt a pusztítást.
Ami akkor történt Jeruzsálemben, azt
ugyanis nem Titus akarta, hanem a zsidók kegyetlenségétől megvadult római
katonák, akiket Titus már nem tudott visszatartani a pusztításban.
Ehhez az eseményhez kapcsolódva jövendölt Jézus is, amikor azt mondta el
a Jeruzsálemi templomra vonatkozóan, hogy “nem
marad itt kő kövön, amely le nem romboltatik”. Mát. 24,2/b.
A Dánielnek adott kijelentés szerint
ez a pusztítás olyan erejű lesz, mintha egy vízözön söpörne végig a városon.
Vagyis senki sem állíthatja meg annak pusztító erejét.
Mert Istennél “elhatároztatott a pusztulás”.26/b.
3. Istennél azonban egy olyan döntés is megszületett
és várja a beteljesedését, amely szerint ez a pusztító erő egyszer vissza
fog fordulni arra a hatalomra, amely most a zsidók szent városát pusztítja
el.
Ez az isteni ítélet azonban a múltból
már a jövőbe vezet el bennünket.
Arra az ítéletre mutat előre ez a kijelentés,
amikor ama nagy várost fogja súlytani Isten ítélete, akinek királysága
van a föld királyai felett. Jel. 17,18.