1. Ez a látomás a Babiloni Birodalom utolsó éveiben adatott a prófétának.
Belsazár uralkodása minden valószínűség
szerint i.e: 552 - 538-ig tartott, vagyis 14 éven keresztül.
Így ez a látomás 549 tájékán lehetett.
2. Megoszlanak a vélemények arról, hogy Dániel milyen módon volt
ott Susán várában.
A Szentírásban sok olyan esetről olvashatunk,
amikor a próféta csak lélekben volt ott a látomás színterén.
Ezékiel jeruzsálemi látomása. Ezék. 8,3.
János apostol elragadtatása a pusztába. Jel. 17,3.
A rendelkezésünkre álló információkból
valószínűbbnek látszik, hogy Dániel valóságosan ott volt Susán várában.
Úgy tűnik azonban, hogy a folyó partján
viszont csak látomásszerű állapotában van ott, és nem a fizikai valóságában.
Abból lehet erre következtetni, hogy a látomás helyszínének leírását kétszer
kezdi meg, amivel azt akarja érzékeltetni, hogy nem azonos módon van a
várban és a folyónál. 2. vers.
3. Susán város ebben az időben
Elámnak, a Babiloni tartománynak volt a fővárosa, vagyis a központja.
Babilontól mintegy 400 km-re észak-keletre helyezkedett el.
Az Ulai folyó észak-déli irányban szelte keresztül a várost.
Dániel ottlétét követően kb. a 3. évben
ABRADATES, Elám fejedelme fellázadt a babiloni uralom ellen, és Círushoz
pártolt át.
1. A látomás első részében egy
két szarvú kost lát a próféta a folyó előtt állni. 3. vers.
A kos két jellegzetes szarva tökéletesen jelképezi a Médó-Perzsa Birodalmat,
vagyis“az egyik a másiknál magasabb,
és a magasabb később növekedett”. 3/b. vers.
Perzsia később kezdett felemelkedni,
de nemsokára magához vette az elsőbbséget, ASTYAGOS méd király legyőzésekor
i.e: 550 tájékán.
A Dániellel beszélő angyal is Médó-Perzsiával
azonosítja a két szarvú kost. 20. vers.
2. Valószínű, hogy a prófécia
azáltal is üzenetet közvetít, hogy Dániel a folyó előtt látja állni ezt
a jelképes kost.
Ezzel a képpel azt akarja jelezni, hogy
Babilon számára az Ulai folyó felől fog jönni a veszedelem, vagyis keletről.
A perzsa seregek valóban ebből az irányból
indultak el Círus vezetésével.
3. Dániel azt is látja, hogy ez a kos el kezd “öklelkezni napnyugat,
észak és dél felé”. 4. vers.
Egy kos részéről ilyen magatartás vagy
a védekezés reakciója a támadóval szemben, vagy pedig a saját erejének
a fitoktatása, illetve a legerősebbnek kijáró első hely biztosítása.
A Médó-Perzsa Birodalom részéről inkább
az utóbbiról beszélhetünk, hiszen az ő öklelései inkább a hódító hadjáratokban
nyilatkoztak meg.
Círus meghódította nyugaton Lidiát és Babilont. (i.e: 547-538)
Kambiszesz folytatta a hódításokat délen Egyiptom és Etiópia felé. (i.e:
525)
Dárius Histaspes pedig északon a Szittyák ellen indított hadjáratot. (i.e:
513)
4. Végül még azt a megjegyzést
is olvashatjuk, hogy egyetlen állat sem állhatott meg ez előtt a kos előtt,
sőt tetszése szerint cselekedett és naggyá lett. 4/b. vers.
A Médó-Perzsa Birodalom hódító hadjáratainak
a sikerét olvashatjuk ki ebben a prófétikus előrejelzésben, amit a történelem
tökéletesen vissza is igazolt.
1. A látomás következő részében
egy hatalmas szarvú kecskebakot látott a próféta színre lépni nyugat felől.
5. vers.
Ez a prófétai kép Görögországot jelképezi, vagyis Nagy Sándor birodalmát.
Görögország valóban nyugatra fekszik a Perzsa Birodalomtól.
2. “Jött az egész föld színére, és nem is illeté a földet”.
5. vers.
Ez a bemutatás kitűnően érzékelteti
Nagy Sándor hódításainak sikerét és annak mértékét.
Ugyanez a kép viszont hódításainak fantasztikus gyorsaságát is jelzi, -
hiszen olyan gyorsan jött, hogy szinte nem is érintette a földet, mondja
a próféta.
Ugyanezt a tulajdonságát vagy képességét
jelezte a párduc négy szárnya is az előző fejezetben.
3. A szarvak itt is a királyok és az országok jelképeiként kapnak
hangsúlyt. 21-22. vers.
A tekintélyes nagy szarv Nagy Sándort jelképezte. 21. vers.
A másik négy szarv pedig a Nagy Sándor halála után szétszakadt Birodalom
egy-egy részét jelképezi, illetve azokat a királyokat akik ezeknek az országoknak
a trónjára kerültek.
Seleukos kapta a keleti részt a birodalomból.
Lisimachos lett az északi rész királya.
Ptolomeos uralkodása alá került a déli rész.
Kassander pedig a nyugati rész királya lett.
4. A prófétai üzenet még az új birodalom királyának a hódító hadjárataiban
megnyilatkozó természetére is kitér, különös módon hangsúlyozva azt; “nekidühödött
és leüté a kost és a két szarvat”. 7. vers.
Jellegzetes leírása ez Nagy Sándor célratörő
hódításainak.
Ezt a prófétai képet érzékelteti Nagy
Sándor válasza, amit az ARBELLA-i csata előestéjén mondott a hozzá küldött
perzsa követeknek.
“Mondjátok meg uratoknak...... a világ
sem két napot, sem két urat nem tűr meg.”
5. Az isteni előrelátás azonban
nem sok időt jövendöl ennek a rendkívüli gyorsasággal hódító királynak.
A prófécia előre megjövendölte, hogy
Nagy Sándor bukása akkor következik be, amikor az általa egybekovácsolt
birodalomban eléri hatalmának és dicsőségének a tetőfokát.
“Mikor elhatalmasodék, eltörék a nagy szarv.” 8. vers.
A nagy hódító alig 32 éves korában súlyos
mocsárlázban meghal, és ezzel igazolja az isteni előrelátás bizonyosságát,
amit Isten mintegy háromszáz évvel korábban már kinyilatkoztatott.
1. A látomás színterén egy új
hatalom lép a porondra, az angyal azonban nem nevezi meg mint az előző
esetben, hanem csak bizonyos mértékű leírást ad róla azért, hogy a beteljesedés
idején a kinyilatkoztatás ismeretében azonosítani lehessen a jövendölést
a történelmi valósággal.
2. Sokan úgy gondolják, hogy a
négy felé szakadt Görög Birodalom egyikéből fog kinőni ez a kis szarv,
amely most is egy királyt jelképez, miként az előzőekben.
A Dániel által adott meghatározás azonban
a négy égtájra vonatkozik, és azt akarja mondani, hogy azok egyikéből fog
támadni ez a kis szarv. v.ö: 8/b - 9/a. verseket.
A növekedésének iránya által pedig már a kiindulási pontot is meghatározza
a próféta. 9/b. vers.
Ez a meghatározás egyértelműen azt mondja
ki, hogy ez a kis szarv nyugatról fog támadni.
Ez a megállapítás az előző látomásokkal
való egybevetés által Rómára irányítja a figyelmünket.
Ebben a látomásban azonban bővebb és
részletesebb ismertetést akar adni Isten erről a hatalomról.
3. A prófécia három irányt határoz meg a kis szarv növekedésével
kapcsolatban. 9/b. vers.
A dél felé irányuló növekedés Egyiptommal kapcsolatos.
Egyiptom már i.e: 158-ban Róma kezében volt, amikor Antiochus Epiphanes
hadáratával szemben védnökséget vállaltak Egyiptom felé.
I.e: 30-ban pedig hivatalosan is római provincia lett.
A napkeleti irányba történő növekedés
a Seleukidák birodalmát érintette.
I.e: 190-ben már elveszítette - Róma javára - a legnyugatibb országrészeit,
míg végül i.e: 65-ben az egész római tartomány lett, Szíria néven.
Harmadik iránynak a “kívánatos föld” van megadva.
Ez a kijelentés vagy Palesztína földjére, a Szentföldre vonatkozik, vagy
pedig magára Jeruzsálemre, a szent városra utal.
Palesztína i.e: 63-ban olvadt bele a Római Birodalomba.
4. A kívánatos földön különleges irányt vesz a kis szarv növekedése.
“És megnöve mind az ég seregéig;
és földre vete némelyeket ama seregből és a csillagokból, és azokat
megtapodá.” 10. vers.
Itt már nem hagy bizonytalanságban az angyal, hanem megmondja, hogy kiket
kell érteni az ég serege alatt.
“ ...elpusztítja ... a szenteknek népét.” 24/b. vers.
5. A Szentírás nagyon sokszor használja a "csillag" megjelölést
az emberre vonatkoztatva. lásd: Jel. 8,10-11.
A Jelenések könyvében található “hét trombita” üzenetében kétszer
is alkalmazza a Szentírás ezt a szimbólumot.
Egyszer a harmadik trombitában, Attila hun vezérre alkalmazva, másodszor
pedig a negyedik trombitában a rámai szenátorok csoportjára vonatkoztatva.
A Jelenések könyvében olyan prófétai képpel is találkozunk, amikor egy
bizonyos hatalom a földre veti a csillagokat, és ezzel ugyanazt mondja
el, mint Dániel próféta könyve. Jel. 12,3-4/a.
Csillagok alatt mindig az Istenhez közel
álló embereket, vagyis Isten népének vezetőit kell érteni.
Mindkét prófétai kinyilatkoztatás szerint a Római Birodalom teszi ezt Isten
népével.
Míg Dániel csak annyit mond, hogy a “csillagokból”, vagyis nem minden
csillagot vet le a földre, hogy megtapossa, addig János meghatározza a
mennyiséget is, mert azt mondja, hogy “az ég csillagainak harmadrészét”
veti a földre.
6. Úgy tűnik, hogy a kis szarv
növekedése előtt semmilyen akadály sincs, hiszen “a seregnek
fejedelméig növekedék”. 11/a. vers.
Ez a fejedelem a mindenkori seregek fejedelmére vonatkozik, vagyis Jézus
Krisztussal azonos.
Ezt akarja érzékeltetni az angyal Dánielnek, amikor magyarázatában azt
mondja, hogy még “a fejedelmek fejedelme ellen is feltámad”.
25/b. vers.
Itt azonban szükséges megemlíteni, hogy
ez a kis szarv, amely különlegesen naggyá nőtt, nemcsak a pogány Rómát
jelképezi, hanem a keresztény Rómát a Pápaságot is, mint egy politikai
üldöző hatalmat.
Ennek megértésében segít, ha összehasonlítjuk azokat a kijelentéseket,
amiket a kis szarvról adott Isten a 7. és a 8. fejezetekben.
Az a kijelentés is a Római Birodalom keresztény változatára vonatkozik,
hogy “annak nagy ereje lesz, noha nem a maga ereje által”.
24. vers. v.ö: Jel. 13,2/b.
7. A seregek Fejedelmével szembeni növekedése odáig terjedt, hogy
“elvette tőle a mindennapi áldozatot”.
11. vers.
A keresztény Róma, vagyis a Pápaság vette el Jézustól a mindennapi áldozatot,
vagyis a közbenjárás szolgálatát Isten és az ember között.
A Krisztussal való közvetlen, szoros
kapcsolat helyett, a papi hierarhia - mint közbenjáró - ráerőszakolta hatalmát
az egyházra.
Elrendelte a cselekedetekből való üdvösség
rendszerét a Krisztusban való hit általi megigazulás helyett.
Elrendelte a gyónás szertartását, és
ezzel magának tulajdonította a bűnbocsátás hatalmát.
Az úrvacsorával kapcsolatban azt mondta a népnek, hogy a papok hatalmába
adatott Krisztus megáldoztatásának ismételt bemutatása, mert a kenyérben
és a borban valóságosan testet ölt Jézus.
Ezekkel a tetteivel teljesen elterelte
az emberek figyelmét Krisztusnak a mennyei szentélyben végzett főpapi szolgálatáról.
8. A kis szarv tettei között még találunk néhány esetet, melyek részben
a pogány Rómával azonosíthatók, részben pedig a keresztény Rómával.
“Elhányattaték az ő szentségének
helye”. 11/b. vers.
Ez az utalás Jeruzsálemnek a pogány Róma általi elpusztítására vonatkozik,
amely i.u: 70-ben következett be.
“Sereg rendeltetett a mindennapi áldozat ellen”. 12/a. vers.
Ez elsősorban a Katolikus Egyház papságára
vonatkozik, amely hivatásszerűen igyekezett azon, hogy a mindennapi áldozat
bemutatásának jogát magának tulajdonítsa az emberek előtt.
Másodsorban azonban az embereknek arra a nagy tömegére utal ez, amely ennek
a hatalomnak a befolyása alá került, akiket azután a saját céljainak elérésére
használt fel.
Vonatkoztatható ez a kijelentés a “szentek” seregére vagy sokaságára is,
akiket azért állított a római egyház a hívek elé, hogy Krisztus helyett
hozzájuk imádkozzanak segítségért és közbenjárásért.
“Földre veti az igazságot”. 12/b. vers.
A Pápaság felcserélte a Biblia igazságait az egyház és az atyák hagyományaival,
tanításaival, és a pogányságból átvett babonákkal.
Mert nem az Isten igazsága volt központi
helyen előtte, hanem a saját hatalmi céljainak mielőbbi megvalósítása.
9. Dániel mellett egy kérdést tesz fel egy angyal, amely bizonyára
Dánielben is megfogalmazódott, de nem került kimondásra általa. 13-14.
vers.
A kérdés arra irányul, hogy meddig tart
ez a látomás, mikor lesz vége ennek a szörnyűséges bűnáradatnak, mi leplezi
le ezt a szörnyű gonoszságot, amely így meghamisítja az igaz vallást?
A Dánielnek adott válaszban egy meghatározott
időpontot jelöl meg az angyal.
Amikor ez az idő lejár, akkor újra “kiderül
a szenthely igazsága” vagyis újra
ismertté válik az, hogy a szenthelyen csak egy Közbenjáró van, és Ő nem más,
mint a mi főpapunk Jézus Krisztus.