1. Dániel könyvének ez a fejezete
a legvitatottabb szakasz kortörténeti szempontból.
A bibliakritika rendkívül erős bírálattal
kezeli ezt a részt a történelmi megbízhatósága és hűsége vonatkozásában
2. A történelem I. Dáriusként
csak a Cirus utáni harmadik uralkodót ismeri.
Az eddig feltárt történelmi források
ugyanis csak erről a királyról emlékeznek meg mint Dárius.
Ebből a tényből kiindulva vitatják Dániel
szerzőségét, és így az egész könyv megbízhatóságát.
A történelem által ismert I. Dárius
azonban nem méd származású volt, hanem perzsa. v.ö: Dán: 11,1.
A tudományos történelem által ismert
I. Dárius idejében Dániel próféta már nem is élt, ezért teljesen kizárt
az, hogy Dániel arról a Dáriusról írt volna a könyvében.
3. A tudományos bizonyítékok
hiánya azonban nem fogadható el bizonyítékként Dániel állításával szemben.
A tényleges bizonyítékokkal szemben
Dániel könyve eddig még megőrizte megbízhatóságát és történelmi hűségét.
Lásd pl.: Belsazár esete, mint Babilon
utolsó királya.
Eddig még mindig a tudományosnak
nevezett ismeretek bizonyultak hiányosnak és tévesnek az adott kérdéssel
kapcsolatban.
4. Xenophón ókori történetíró
adataiból tudjuk, hogy Círus mellett az akkori méd király jelentős szerepet
töltött be.
Az akkori méd király anyai nagybátyja
volt Cirusnak, később pedig az apósa is lett.
Babilon elfoglalása után Cirus meglátogatta
a nagybátyját.
Gazdag ajándékokat vitt neki ez alkalommal,
és felajánlotta az egyik babiloni palotát is részére.
Valószínű, hogy ezzel a palotával
együtt a Babilon feletti társuralkodói méltóságot is neki adta.
Ez a feltételezés azért is valószínű,
mert Cirusnak még hadvezéri minősé-gében a hódításait kellett befejeznie.
5. Dániel 6,28. alapján arra
is lehet gondolni, hogy társuralkodókként megosztották a Birodalom területét
egymás között.
Dárius halálával azonban újra egy
kézbe került az uralkodás az egész Birodalom területén.
Valószínű, hogy akkor történt a zsidók
hazaengedése is a 70 éves fogságból, amikor Cirus már egyedül kezdett el
uralkodni a babiloni birodalom felett, vagyis 536-ban.
Akkor viszont ez azt is jelenti,
hogy a méd Dárius csak mintegy két évig volt uralkodó társa Cirusnak, i.e.:
538 - 536-ig.
6. "Nabonid Krónikája" említést
tesz valakinek a haláláról, akinek a végtiszteletére az egész ország egy
hetes gyászt öltött.
A halott pontos azonosítására már
nincs lehetőség, mivel az ékírásos cserép többi része letört, és ez a része
már nincs meg.
Ilyen méretű országos gyászt azonban
csak rendkívül magas méltóságú ember halálával kapcsolatban rendeltek el.
Ez az információ egy király halárára
enged következtetni.
Dárius halála és a Nabonid által
említett haláleset időben teljesen azonosítható.
7. A "Nabonid Krónikájában"
említett ember a halála előtt kormányzókat nevezett ki Babilon fölé.
Ez a tudósítás is teljesen összhangban
van Dániel írásával. Dán: 6,1-2.
A Nabonid által közölt tény Dániel
írásával összevetve egyértelműen igazolja a méd Dárius történelmi létezését,
mint Babilon királya.
1. A király tartományonként
tiszttartókat rendelt el, és föléjük három igazgatót, akik között az egyik
Dániel volt.
Később pedig Dánielre lett bízva
az egész Birodalom igazgatása.
Feltételezhető, hogy Dániel megismertette
a méd-perzsa főemberekkel a Cirusról szóló isteni jövendölést Ésaiás próféta
könyvéből. Ésa: 45,1-6.
Ez a jövendölés mintegy 200 évvel korábban hangzott el.
Valószínű, hogy ez is közrejátszott
abban, hogy Dánielt ilyen hirtelen főemberré léptették elő, holott a legyőzött
ország főemberei közé tartozott.
2. Dánielről újra és újra azt
a bizonyságot olvashatjuk, hogy "rendkívüli lélek volt benne".
Egyedülálló volt az "álmok
magyarázata, a titkok megjelentése és a rejtélyek megfejtése" terén.
Dán:
5,12.
Egyedülálló volt azonban abban is,
hogy szóban és cselekedetben lelkiismeretesség, abszolút becsületesség,
rendületlen hűség és kötelességtudás jellemezte. 4. vers.
Olyan tulajdonságok ezek, amelyek
nem jellemezték a Birodalom főembereinek az életét.
3. A király bizonyára a Birodalom
érdekeit tartotta szem előtt, amikor rendkívüli képességei miatt Dánielt
helyezte az egész Birodalom fölé.
Ez mintegy megvalósulása volt annak,
amire Belsazár tett ígéretet a prófétának.
Dárius azonban nem számolt azzal,
hogy ez a tette természetszerűen maga után vonja majd a méd és a perzsa
főemberek féltékenységét.
4. Dániel, idős kora ellenére
még tökéletesen el tudta látni a rábízott feladatokat.
A legkritikusabb vizsgálattal sem
találtak benne bűnt, hibát vagy mulasztást.
5. Ellenségei egyetlen területen köthettek bele, az Isten törvényéhez
való ragaszkodása vonatkozásában. 5/b. vers.
Mert nem ment a bálványistenek templomaiba,
nem vett részt a pogány vallás szertartásaiban, azok imádatának különféle
cselekményeiben.
Imádattal csak a mindenható, az egyedül
létező Isten felé fordult, az első és a második parancsolat értelmében.
Valószínű, hogy egyetlen szombaton
sem foglalkozott a Birodalom ügyeivel, a hivatali teendőkkel a negyedik
parancsolat szerint.
6. Vajon rólunk hogyan vélekednek
a környezetünkben élő emberek?
Vajon a mi életünkben sem tudnak
semmi elmarasztalható dolgot látni?
Bár rólunk is olyan véleménnyel lennének
még az ellenségeink is, mint Dánielről.
1. A tiszttartók rendkívül gonosz és álnok terv alapján próbáltak
Dánielnek ártani.
A király előtt úgy tüntették fel
tervüket, mintha azt az ország minden tisztviselőjével megtanácskozták
volna, azok teljes egyetértésével.
A valóságban pedig Dániel sem tudott
róla, pedig a legközvetlenebb felettesük volt.
Készek voltak a saját vallásos gyakorlatukat
is megtagadni, csakhogy Dánielnek árthassanak.
A médek és a perzsák visszavonhatatlan
törvénye alapján akarták ezt a rendeletet kiadatni, mivel tudták, ha az
álnok tervük kiderül, akkor a király mindent meg fog tenni szándékuk meghiúsítására.
v.ö:
14. vers.
2. Dániel előre látta az ellene
irányuló összeesküvés kibontakozását, de egy lépést sem tett annak megakadályozására.
Mint a király után következő ember,
tehetett volna valamit, Ő azonban teljesen Istenre bízta ügyét.
Megtehette volna, hogy a szigorú
rendeletre való tekintettel, most Ő sem imádkozik Istenhez.
Gondolkozhatott volna úgy is, hogy
tulajdonképpen csak egy hónapról van szó, és ezt a rövid időt talán megbocsátja
a jó Isten, hogy a rendkívüli körülmények miatt most nem imádkozik.
Megtehette volna azt is, hogy most
bezárja lakásának azt az ajtaját, ahol imádkozni szokott, hogy ne tudják
meglepni imádkozás közben.
Vagy esetleg erre az egy hónapra
más időpontban imádkozik, mint ahogy eddig szokása volt, esetleg olyankor,
amikor nincs lehetőség a leleplezésére.
3. Vajon mi mit teszünk vagy mit tennénk hasonló körülmények között?
Mit teszünk, ha veszéllyel és megpróbáltatással
kerülünk szembe?
Merjük e vállalni Istenünket és hitünket
olyan körülmények között is?
Állhatatosak maradunk e hitéletünk
gyakorlásában a nehézségek idején is, vagy a körülmények hatására alakítjuk
a hitvallásunkat és a gyakorlati kereszténységünket?
Te milyen időközönként szoktál imádkozni?
Mit jelent számodra az imádság?
Kész vagy e vállalni az imádkozó
életformádat a világ gúnyja, megvetése, esetleg a tilalma ellenére is?
1. Az a mód, ahogyan eljártak
Dániellel szemben, világosan mutatja, hogy milyen mélységesen gyűlölték,
és mennyire szerették volna megölni.
Dániel házához is csoportosan jöttek
és berontottak a szobájába, egyáltalán nem voltak tekintettel arra, hogy
a méltóságát illetően a király után következő ember házában vannak, aki
az ő felettesük.
Teljesen biztosak voltak abban, hogy
Dánielt imádkozás közben fogják tetten érni.
Amikor visszaértek a királyhoz, előbb
rákérdeztek a királyra, hogy érvényes-e még a rendelet, amely ki lett adva.
Biztosítani akarták szándékuk sikerét,
mert igenlő válasz esetén már nem léphet vissza a király.
Dánielre vonatkozó megjegyzéseikkel
befolyásolni akarták a királyt.
Már nem utaltak rangjára, hivatali
tisztére, egyszerűen csak idegennek nevezték.
A "júdabeli foglyok közül való",
- mintha még ezidőben is fogolyként élt volna közöttük.
2. A király csak most ismerte
fel tisztviselőinek a szándékát.
Átlátta, hogy az egész rendelet-ügy
nem azért született meg, ahogy azt eleinte gondolta, - hogy az Ő uralmát
és személyét dicsőítsék - hanem azért, hogy megfosszák egy kitűnő főemberétől.
Megértette, hogy tanácsadói és főemberei,
akikben eddig megbízott, most álnok módon becsapták és tőrbecsaltak egy
ártatlan ember megöléséhez.
Egész napos törekvése - Dániel megszabadítására
- hiábavaló volt, mert a kiadott törvény visszavonhatatlan volt még a király
számára is.
3. A király a saját tehetetlensége ellenére mégis reménykedett Dániel
szabadulásában
Most nem egy hívő izráelita mondja
azt, hogy az én Istenem meg tud szabadítani, hanem egy pogány király.
"A te Istened, akinek te szüntelen
szolgálsz, Ő szabadítson meg téged"
Valószínű, hogy Dániel elbeszélése
alapján ismerte a korábbi tapasztalatok történetét, amik a babiloni udvarban
történtek.
A verem lezáró kövét azonban nemcsak
a király pecsételte le, hanem a főembereivel is lepecsételtette.
Minden emberi szándékot, minden rosszindulatú
emberi közbeavatkozás lehetőségét akarta ezzel kiiktatni.
Ez a tette az Isten szabadításába
vetett hitét is kifejezésre juttatta.
Az Isten szabadítása esetén a főemberek
pecsétje védte a királyt a főemberek vádjaival szemben.
Így nem mondhatták azt, hogy csak
azért szabadult meg Dániel, mert a király közbeavatkozott.
A király pecsétje viszont a főembereket
tartotta távol, és akadályozta meg őket minden további aljas szándékukban.