1. Úgy tűnik, mintha a király először
az álmot is Dániellel akarta volna elmondatni. 6/b. vers.
2. Isten tanítására jellemző, hogy gyakran
használ példázatot és hasonlatot, ha valamit meg akar értetni az emberekkel.
Jézus tanításait is ez jellemezte.
A tanításnak ez a módja kitörölhetetlenül
vési emlékezetünkbe Isten üzenetét.
Ilyen hasonlatként használta most
ezt az álomban mutatott fát is.
3. A nagy fa példája tökéletesen jellemezte a királyt és a Birodalmát.
19. vers.
“A Föld közepén”
Babilon az akkor ismert világ közepén volt, és annak központja volt.
A fa nagysága, annak gyümölcse és védelmet nyújtó árnyéka és koronája mindenki
számára biztosított volt.
Jellemzi ez a király uralkodói egyéniségét, amely a Birodalom felvirágoztatását
szolgálta.
4. “Egy vigyázó és Szent szállt alá
az égből és kiáltott”. 10-11/a. vers.
Azt jelenti ez, hogy a felséges Isten
végzése következik be a királyon. 21. vers.
5. “Vágjátok ki a fát, de gyökerének törzsét hagyjátok meg”. 11-12.
vers.
A gyökér és a törzs az élet biztosítéka
és hordozója.
Eszerint nem fog meghalni a király.
Élete azonban senki számára sem jelent
áldást, miként a korona nélküli fa, mert nincs gyümölcse, árnyéka, és lombja
nem adhat oltalmat.
A legmélyebb megalázás jelképe ez
a hasonlat.
6. “Vas és érc láncokba verve”. 12. vers.
A tuskóra szerelt fém abroncsnak
az a rendeltetése, hogy megvédje a szétrepedéstől, az idő előtti elpusztulástól.
Isten előrelátó gondoskodását jelzi
az, hogy meghagyja a nagy fát alapjaiban, mint az új élet forrását, amely
előre vetíti a jövőbeli nagyságát is.
7. “Emberi szíve változzék el, és baromnak szíve adassék néki”.
13.vers.
Itt már világosan kitűnik az átmenet
a jelképről a valóságra.
A “szív”, mint fogalom, minden
kétséget kizáróan azt akarja bizonyítani, hogy emberi lényről van szó.
A szív elváltozása pedig azt akarja
jelenteni, hogy az emberi természete helyett ezután az állatokhoz lesz
hasonló a természete.
Állat módjára fog viselkedni, vagyis
az értelme fog megzavarodni. v.ö: 33/a. vers.
8. “Hét idő múljék el felette”.
Az idő szó egy régies meghatározása
a leghosszabb időegységnek.
A királyra szabott ítélet tehát hét
évig kell tartson.
Mindezek hátterén felvetődik a kérdés,
hogy miért nem vette át az uralkodást más, miért nem fosztották meg trónjától
teljesen a királyt ez alatt a hét év alatt?
A keleti népek különleges módon viszonyultak
az elmebetegekhez.
Különleges tisztelettel és félelemmel
kezelték őket.
Bántalmazni vagy megölni nem merték,
mert féltek a benne lakozó lélek bosszújától.
A döntő szempont viszont az, hogy
Isten védte és őrizte a király életét és a királyságát.
9. “Országod megmarad neked, mihelyst
megismered, hogy az Ég uralkodik”. 23. vers.
Dánielnek ezt a jövendölését az egész udvar megismerte, és várták annak
minden részletében való teljesedését.
Ennek alapján a király meggyógyulását és újbóli uralkodását is.
10. A Szentháromság határozatából van ez a végzés. 14. vers.
A rendelet eredetére utaló többes
szám az örökkévaló Istenség tanácsára vonatkozik, a Szentháromságra.
Hogy megtudják az élők, hogy a felséges
Isten uralkodik az emberek birodalmain.
Ezt kellett a királynak is megtanulnia.
22/b.
vers.
1. Dániel hosszabb ideig kereste az
alkalmas szavakat és kifejezéseket, hogy megfelelően tudja elmondani a
király eljövendő sorsának szomorú, megalázó és egyben félelmetes időszakát.
16. vers.
A király bátorítása határozottan
segítségére volt ebben.
Bizonyára már a király maga is értette
az álom jelentését.
Csak a fát kellett beazonosítani,
és a többi már szinte teljesen egyértelmű.
Valószínű, hogy ezért mondta azt
a király, hogy megháborították és megrettentették gondolatai az álomról.
2. A királynak adott tanács hűen tükrözi
Dániel lelkületét és a királyhoz való viszonyulását. 24. vers.
“Vétkeidtől igazság által szabadulj”.
Csak a Megváltó igazsága által lehetséges
ez.
Valószínű, hogy nemcsak ilyen röviden
beszélt a királynak a hit általi megigazulásban rejlő isteni kegyelemről.
“Hamisságodtól a szegényekhez
való irgalmasság által” szabadulj.
Ha kegyelmet vár a Menny Istenétől,
akkor gyakoroljon ő is irgalmasságot az elnyomottakkal szemben. Mát. 18,23-33.
“Így talán tartós lesz a békességed”.
Az ember felett elhangzott isteni
ítéletet el lehet hárítani őszinte bűnbánattal, mint ahogy történt ez Ninive
felett kimondott ítélet esetében, amit Jónás próféta hirdetett meg számukra.
lásd: Jónás. 3,1-10. Jer. 18,7-8.
Esetleg késleltetni lehet annak teljesedését,
mint ahogy történt az Ezékiás királlyal
“Imé napjaidhoz még 15 esztendőt
adok”. Ésa. 38,1-2. 5.
1. A király meggyógyulása nemcsak fizikai természetű
volt.
A benne végbement változást saját
szavai fejezik ki a legtökéletesebben. 31-34. vers.
2. A király minden rossz tulajdonsága
ellenére, amit magas állása még csak fokozott benne, a Mindenható Isten
mégis felismerte benne az őszinteséget, a nemes szándékot, a megmenthetőséget.
Minden isteni szándék arra irányult,
hogy eltérítsék hamis hitétől és rossz életétől, s megnyerjék az örök élet
számára.
Az Isten fáradhatatlanul munkálkodott
érte újra és újra, mert Ő ismeri az övéit.
3. Milyen boldogító az a tudat, hogy a Mindenható Isten bennünket is ismer,
és értünk ugyanilyen kitartóan fáradozik.
Mert “nem akarja, hogy némelyek
elvesszenek, hanem hogy mindenki megtérésre jusson”.II. Pét. 3,9.