1. A felállított szobor tiszta aranyból lett készítve.
Formáját tekintve bizonyára azonos azzal, amit a király álmában látott.
Az a tény, hogy az egész szobrot
aranyból készíttette el, több dolgot is kifejez.
Az Ő birodalma nem enged helyt más
hatalomnak más országnak, más királynak.
Különösen pedig egy nálánál gyengébb
birodalomnak vagy királynak nem
2. A szobor méretei a jellegzetes
babilóniai számrendszerrel kapcsolatos.
A 60-as számrendszert a babilóniaiak
vezették be.
A 60-as és a 12-es számrendszernek
közös az eredete, osztható is egymással.
A babilóniai számrendszer még ma
is megtalálható bizonyos mértékegységeink között.
A körív 360 foka, amely 6 x 60 fok.
Az időbeosztásunk 60 perce illetve
60 másodperce, vagy 2 x 12 óra, amely egy teljes napot tesz ki.
3. A bálványistenek tisztelői
a legtöbb esetben túlszárnyalják áldozatkészségben és buzgóságban az élő
Isten tisztelőit.
Ez a 30 méter magas szobor tiszta
aranyból lett elkészítve.
De jellemző rájuk az is, hogy fenyegetéssel
és büntetéssel akarják a saját istenük imádására kényszeríteni az embereket.
5-6.
vers.
4. A káldeus bölcsek nem tudták
elfelejteni és megbocsátani előző megszégyenülésüket.
A történetből kitűnik, hogy várták
az alkalmat, amikor majd ők kerülhetnek felülre.
Jellemző példatörténet ez arra, hogy
a jellemgyenge emberek miként akarnak tiszteletet és megbecsülést biztosítani
maguknak.
A királynak hízelegnek és dícsérik
őt.
Ezalatt a másikat vádolják és hamis
szinben tüntetik fel.
5. Az ifjak magatartásából kitűnik,
hogy készek voltak addig a pontig elmenni, amíg az nem jelentette hitük
megtagadását.
Azonban az is lehet, hogy nem voltak
tisztában azzal, hogy mit jelent egy bálványszobor felavatása.
Dániel bizonyára valamilyen fontos
állami ügy intézésében volt távol.
6. A bálványimádó szertartáshoz
hozzászokott meghívottak tisztában voltak vele, hogy milyen természetű
lesz a felavatás.
El voltak készülve arra, hogy le
kell majd borulniuk és imádni kell az istenszobrot.
Tudták azt is, hogy a szobor előtti
leborulás egyúttal a király iránti hűségük és hódolatuk kifejezése lesz.
A szobor imádásával azt a tényt is
elismerik, hogy a Birodalom istenei felette állanak minden más nép és ország
isteneinél.
A szobor imádásától való elzárkózás
a Birodalom és a király hatalmának a megtagadását jelentette, az ilyen
magatartást nyílt lázadásnak tekintették a király ellen, és ezért volt
a súlyos ítélet kilátásba helyezve.
Akik még a király parancsát is megtagadták
Ő érette.
Akik készek voltak veszedelemre adni
magukat.
Akik nem imádtak és nem szolgáltak
más Istent az ő Istenükön kívül.
2. A király rendelete szerint senki sem szólhat káromlást a zsidó
ifjak Istene ellen.
A Babilonban uralkodó hiedelem szerint
a leigázott népek istenei voltak a gyengék, mert nem tudták a népet megvédeni.
Ezért a leigázott népek isteneiről
lekicsinyléssel és megvetéssel beszéltek.
Ezt a lealázó, az Izráel Istenét
káromló beszédet tiltotta most el a király rendelete.
“Mert nincsen más Isten, aki
így megszabadíthat.” 29/b. vers.
A király azonban most is túlbecsülte
jogait, amikor erre erőszakkal akarta kényszeríteni az embereket.
“Aki káromlást mond Sidrák, Misák
és Abednégó Istene ellen, az darabokra tépessék, és háza szemétdombbá tétessék.”29.
vers.
3. A nagy szobor és annak imádása teljesen feledésbe merült az újabb
esemény miatt.
A Birodalom minden főemberének gondolata
most a csodás esemény hatásával volt tele.
A tartományokba hazatérő főemberek
elvitték magukkal a látott élményt és a király rendeletét. 31-33. vers.
Ebben az üzenetben a király mindazt
elmondta, amit csak tudott erről a hatalmas Istenről.
Ez az üzenet már hűen tükrözi a királyban
végbement változást.
Már nem akarja az egyedüli hatalmat
és dicsősséget kizáróan a maga és országa számára biztosítani.
Már kész beletörődni és elfogadni
az álmában kapott üzenet érvényét, amely szerint csak az Isten országa
örökkévaló, az emberi birodalmak pedig mulandóak. 2,44.
4. A történetnek ez a része elmondja
azt, hogy mit tehetnek Istenért és az evangélium hirdetése érdekében Istennek
hűséges gyermekei.
A minden körülmények között hűséges
emberei vannak kevesen, ma is ebben lát hiányt Isten.
Az emberek valamilyen nagy dolgot
szeretnének tenni és nem gondolnak arra, hogy az Isten iránti hűség a mindennapok
eseményei között a legnagyobb, amit tehetnek.
5. Az Istenükhöz hűséges ifjakat
nagy tisztességre emelte a király a Birodalom tartományaiban.
1. Dániel könyvének ez a történeti leírása egy különös dologra irányítja
a Biblia próféciáit olvasó és ismerő
emberek figyelmét.
Általános megfigyelése ez az embereknek,
hogy a történelem nagyon sokszor megismétli önmagát.
Mivel a háttérből irányító erő és
hatalom mindíg ugyanaz volt a történelem folyamán.
Az egyik oldalon Isten, a másik oldalon
pedig Sátán állt a háttérben.
A Biblia tájékoztatása szerint Dániel
könyvének ez a története is meg fog egyszer ismétlődni.
2. Ennek a megértéséhez azonban
először azt kell tudni, hogy a Biblia nagyon sokszor csak jelképes vonatkozásban
használja a “Babilon” szót vagy nevet.
Általában az Isten népének mindenkori
ellenségét akarja megjelölni ezzel a névvel.
Az apostolok idejében a pogány Rómára
vonatkoztatták ezt a jelképes nevet. I. Pét: 5,13.
Azért mondjuk hogy csak jelképesen,
mivel Babilon már nem létezett az apostolok idejében, hiszen Nagy Sándor
idejében teljesen lerombolták azt.
Az utolsó időre vonatkozó próféciákban
viszont ismét találkozunk ezzel névvel, mint jelképes fogalommal.
3. Ezek a próféciák eléggé sokirányú
lehetőséget biztosítanak a jelképes “Babilon” azonosítására.
Az egyik helyen nagy városnak nevezi
Babilont, és minden arra utal, hogy most is Rómára vonatkoztatva érti ezt
a jelképes nevet.
A másik helyen viszont egy parázna
asszonyt jelöl meg ezzel a névvel a Biblia. Jel: 17,5.
Ennek megértéséhez azonban tudni
kell azt, hogy a Biblia próféciái mindíg egy vallási közösséget értenek
az “asszony” jelképes használata alatt.
Mivel pedig a prófécia azt is elmondja,
hogy ez az asszony azonos ama nagy várossal, ezért Róma városa alapján
az egyházat sem nehéz azonosítani.
Akinek viszont még mindíg nehézséget
okoz az azonosítás, annak el kell olvasnia azt, amit a prófécia leír erről
az asszonyról. Jel: 17, 1-6.
A harmadik helyen pedig úgy beszél
a Biblia erről a vallási-politikai hatalomról, mint egy “fenevad”-ról.
Jel:
13,1-10.
Azért használja Isten ezt a jelzőt
ennek a hatalomnak a megjelölésére, mert amit tesz ez a hatalom, az csak
egy vérengző fenevadra jellemző.
4. A Jelenések könyve ugyanakkor arról is beszél, hogy egy másik
fenevad is fog majd támadni, amely egy képet akar felállítani.
Ezzel azt akarja elérni, hogy ezen
a képen keresztül minden ember imádja az előző fenevadat, vagyis a Római
Egyházat. Jel: 13,12-15.
Most ugyan nem tüzes kemence fenyegeti
az Istenhez hűséges embereket, de ez a fenyegetés sem kevesebb, mint az
előző.
“Ha valaki nem imádja a fenevad
képét, az megölettessen”. Jel: 13,15.
A büntetés másik szankciója pedig
az élet alapvető feltételeitől fosztja meg Isten gyermekeit.
“Ne vehessen, és el se adhasson
semmit:” Jel: 13,17.
5. Mivel a végidőben felállított
kép imádása egy különleges jel felvétele által történik, ezért ez a tény
három csoportba fogja osztani az embereket.
Az egyik csoport a homlokára veszi
majd fel az imádatnak ezt a jelét.
Mivel a homlok az értelem és az akarat
szimbólumaként van itt használva, ezért azokat az embereket jelképezi,
akik meggyőződésből és szabad akaratukból imádják ezt a hatalmat.
A másik csoport viszont csak a kezére
veszi majd fel az imádatnak ezt a jelét.
Ezzel pedig azt akarja kifejezni
a prófécia, hogy ezek az emberek nem meggyőződésből, nem szabad akaratukból
fogják imádni a fenevadat.
De a külső kényszerítő hatások miatt,
vagy a személyes érdekeik miatt készek lesznek cselekedni azt, amit követelnek
tőlük.
A harmadik csoportba pedig azok tartoznak,
akik a kényszerítő hatások ellenére sem hajlandók felvenni az imádat jelét
még a kezükre sem.
Az Istenhez hűséges embereknek ezt
a csoportját úgy mutatja be a Biblia, mint “akik nem fertőztették meg magukat,
mert szűzek”. Jel: 14,4.
Vagyis elhatárolódtak az Istenhez
hűtlenné vált egyházaktól, és így megőrízték ártatlanságban lelkük tisztaságát.
6. A dánieli történet ismétlődésének
harmadik teljesedése pedig arra vonatkozik, hogy most is ott lesz a “tüzes
kemencében” az Istennek Fia.
Amikor majd ez a földi hatalom megvonja
Isten gyermekeitől az élet alapvető dolgaihoz való hozzájutás lehetőségét,
akkor majd Isten fog gondoskodni az Övéiről. Ésa: 33,15-16.
Lásd Izráelt a pusztában negyven
évig, vagy Illés prófétát a három és fél évig tartó szárazság idején.
A megpróbáltatásnak ebben a végzetesnek
látszó idejében egy másik isteni ígéret is bátorítást jelenthet azoknak,
akiknek át kell élni.
Isten ugyanis akkor sem fogja megengedni,
hogy az üldöző hatalom szándéka beteljesedjen az Ő népén.
“Abban az időben felkél Mihály, a
nagy fejedelem, aki a te néped fiaiért áll,....”
“És abban az időben megszabadul
a te néped, aki csak beírva találtatik a könyvben.” Dán: 12,1. (Jel:
7,14-17.)