1. Dániel babiloni szokások
szerint határozza meg a király uralkodásának éveit.
Nem számolja a trónralépés évét.
Ezért a valóságban ezt már a 3. uralkodási évnek lehetne számítani.
2. A király egy álmot látott,
amely különös hatással volt rá, de mivel nem emlékezett vissza rá, ezért
nagyon nyugtalan és izgatott volt. 1. 3. versek.
1. A király álmának különös
kísérő jelensége az, hogy egyáltalán nem emlékszik vissza az álmában látott
dolgokra.
Csak az maradt meg benne az egész
álomból, hogy rendkívüli hatással volt rá az amit látott.
Ezért magához hívatja birodalmának
bölcseit és álomfejtőit, hogy segítsenek rajta ebben a helyzetében.
2. A bölcsek és a varázslók
magatartásában az események alakulásával újabb és újabb fordulatokat figyelhetünk
meg.
Az első nekifutással a megszokott
rutin szerint akarták elvégezni a feladatukat.
Másodszor már hiányzik a lelkesedés,
már csak a királyt akarják meggyőzni arról, hogy az álomfejtésnek szabálya
van, ami a királyra is kötelező.
Mondja el a király az álmot, ők pedig
majd megfejtik az értelmét.
Az életük féltése azonban további
érvelésre kényszeríti őket.
"Bármilyen nagy és hatalmas király
sem kívánt még ilyen dolgot",
amilyet te kívánsz tőlünk.
3. A tehetetlenség és a félelem
között örlődve végül beismerő vallomást tesznek.
A király álmát csak a istenek jelenthetik
meg, azok viszont nem lakoznak az emberek között. 11. vers.
Ez a vallomásuk azt is jelentette,
hogy ilyen istenekkel nekik nincs kapcsolatuk.
Idáig tehát csak ámították a királyt
és a népeket, hogy ők kapcsolatban vannak az istenekkel.
4. A király magatartásában
is megfigyelhetünk különös reakciókat és változásokat.
Szorongást, félelmet, de ugyanakkor
az ismeretlennel szemben való tehetetlenségéből fakadó indulatot látunk.
Az elfelejtett álom olyan mély benyomást
gyakorolt rá, hogy nem bírt beletörődni, hogy nem emlékszik vissza az álmára.
Először csak az álmát szerette volna
megtudni
a bölcsektől, hogy újra emlékezetében legyen az amit látott, később azonban
már az értelmét is tudni akarta tőlük. 3. 6. vers.
A király bölcsességét mutatja az,
hogy nem dőlt be a bölcsek ravaszságának.
"Bizonnyal tudom én, hogy csak
időt akartok nyerni." 8. vers.
Amikor felismerte, hogy közvetlen
tanácsadói közönséges csalók, akkor szabad utat engedett indulatának.
A királyban minden összeomlott ekkor.
Elveszítette isteneibe vetett hitét
és bizalmát azokban az emberekben, akik eddig a legközvetlenebb tanácsadói
voltak.
5. Valószínűleg Istentől volt
az, hogy Dánielről és társairól mindenki megfeledkezett a mágusok próbatételekor,
pedig a király ítélete szerint ők voltak a legértelmesebbek.
Különös, hogy az a király, aki a
bölcseknek semmiben sem engedett, Dánielnek a kiadott parancs ellenére
is adott haladékot. 16. vers.
6. Dániel magatartásában nagyon sok
szép és nemes jellemvonást is merhetünk meg.
A veszély idején nem kapkod, nyugodtan
kérdezi meg az udvarmesterek fejedelmét Ariókot, hogy "miért e kegyetlen
parancsolat a királytól?". 15. vers.
Amikor pedig megismeri a parancsolat
kiváltó okát, akkor sem a menekülésen jár az esze, hanem a felbőszült király
elé kér bebocsáttatást.
Különös, hogy ez a dühös király nem
utasítja el a hozzá forduló Dánielt, pedig Dániel is idő haladékot kér
tőle.
Míg a többi bölcsnek nem adott semmiféle
kedvezményt, addig Dániel kérésére kész arra, hogy várjon az álom megjelentésére
és annak magyarázatára.
7. A királytól visszatérve a barátaihoz
siet és kéri őket, hogy segítsenek isteni irgalomért könyörögni, hogy ne
vesszenek el a többi bölcsekkel együtt. 17-18. vers
Kéri őket arra, hogy "kérjenek
az egek Istenétől irgalmat e titokra nézve".
Dániel és a társai ekkor hitben gyakorolták
és megtapasztalták azt az isteni bátorítást és ígéretet, amit Jakab apostol
fogalmaz meg az Igében.
"Ha pedig valakinek közületek
nincsen bölcsessége, kérje Istentől, aki mindenkinek készségesen és szemrehányás
nélkül adja, és megadatik neki. De kérje hittel, semmit sem kételkedvén..."Jak:
1,5-6.
8. Amikor Isten megjelentette
neki a király álmát, akkor sem az az első, hogy rohan a királyhoz menteni
a saját maga és a társai életét.
Mindenek előtt az Istent magasztalja
és dicsőíti először. 19-23. vers.
Majd elmegy a kivégzést irányító
tiszthez, hogy ne öljék meg a babiloni bölcseket. 24. vers.
Amikor pedig a király elé jut, ott
sem az álomról beszél először, pedig a király ezt várja tőle rendkívüli
izgalommal.
1. Dániel röviden elmondja,
hogy milyen szobrot látott álmában a király.
Különösen hangsúlyozza azt, hogy
a szobor ábrázata rettenetes és félelmetkeltő volt. 31. vers.
A szobor az emberiség történelmét
jelképezte és mutatta be.
Isten nézőpontjából szemlélve azt,
rettenetesnek látszik.
Az álom csúcspontja a kő leszakadása,
és az ami utána jön.
Az egész szobor nem stabil, hiszen
az egész robusztus fémtömeg porlékony agyag alapon áll.
Az emberi hatalom és uralom bizonytalanságát
hirdeti ez a kép.
2. "Te vagy az arany fej",
de utánad más birodalom támad.
Örök változatosság, nincs állandóság.
Döntő és megdöbbentő üzenet volt
ez a királynak.
A király vágya éppen az ellenkezője
volt, v.ö: a harmadik fejezetben történő eseményekkel.
Az utánad jövő hatalom alábbvaló
lesz mint te.
Az aranytól a cserépig megy a romlás
és az elértéktelenedés.
3. A történelem vázlatát tehát
a következőképpen mutatta be Isten Nabukodonozornak éjjeli álmában.
Az arany fej
- Babilon i.e.: 606-536.
Az ezüst mell és karok
- Médó-Perzsia i.e.: 536-331.
A réz has
- Görögország i.e.: 331-
A vas lábszárak
- Róma i.e.: 168- i.u. 476.
A vas és cserép lábfej
- A felbomlott Római Birodalom
Európa nemzetei, országai a népvándorlás
idején váltak ilyen törékennyé.
Egyrészt az egyház és az állam különleges
keveredésének a képe ez.
Másrészt viszont azt mutatja be,
hogy nincs többé egységes és erős birodalom a nemzetek között.
4. Tartósan egységes birodalmat
emberi erővel megvalósítani nem lehet.
Hiányzik belőle a belső összetartó
erő.
Csak kifelé tud hatni mindent összezúzó
keménységgel.
Rombolni és pusztítani tud, de összetartani
és állandósítani nem.
Ma ott tartunk, amikor agyag lábakon
áll a nemzetek helyzete.
Ezért teljesedik Jézus jövendölése.
Máté.
24,6-7.
5. A királynak adott üzenetben
a döntő rész az, ami az utolsó napokra vonatkozik, erre kell a legjobban
figyelnünk. 44-46. vers.
A maga idejében hihetetlen volt,
hogy a vas Róma is felbomlik.
Még ma is történelmi rejtély a népvándorlás,
amely teljesen felemésztette Rómát.
A prófécia úgy teljesedett be, amint
azt Isten kinyilatkoztatta.
Babilon után még három birodalom
volt és nem több.
6. A vasból azonban mégis maradt
valami, illetve annak erejéből.
Eredeti keménységét és szilárdságát
azonban nem tudja megőrizni, mert cseréppel, agyaggal keveredik.
Kudarcra ítélt kísérletek történtek
többször is a történelem folyamán.
Nagy Károly - Napóleon - Hitler
- stb. - mindannyian világbirodalmat szerettek volna létrehozni az egyesített
Európa színterén, vagyis a régi Római Birodalom területén.
"A Birodalom kétfelé oszol",
mondja
Dániel a királynak. 41. vers.
Ez egyrészt a kelet és a nyugat Római
Birodalmat jelzi előre.
Másrészt viszont azt a belső megoszlást
jelzi, amely abból támadt, hogy a kereszténység megerősödése után az egyház
is ugyanúgy igényelte a hatalmat magának, mint az állam.
A "Pontifex Maximus" a hatalom tényleges
továbbvivője a Birodalom területén, és ezt a címet Róma első püspöke magának
igényelte.
Ennek a hatalmi küzdelemnek az eredményeként
alakult ki a Pápaság intézménye.
A történelem folyamán a Pápaság az
egyház és az állam egységét próbálta megvalósítani
Minden elért eredmény azonban csak
ideig-óráig tartó volt.
Ma is folynak ilyen kísérletek, ennek
várható kimenetelével azonban majd csak később fogunk foglalkozni.
7. A királynak adott magyarázat
szerint a végső megoldás nem emberektől fog származni.
Örök birodalmat csak az egek Istene
támaszthat.
Örök birodalom csak az igazság uralma
alatt lehetséges, az emberi törekvéseket és kormányzásokat viszont nem
ez jellemzi. II. Pét. 3,13.
A királynak adott magyarázat szerint
a lezúduló kő porrá őrli az erős fémeket. Hab. 3,12.
A teremtő Isten hatalmával szemben
polyvává lesz minden.
Mindaz, ami bűnnel fertőzött, Isten
országára nem alkalmas.
Minden olyan egyházi törekvés, amely
evilágon és evilági eszközökkel akar megvalósítani valamilyen béke korszakot,
kudarcra van ítélve. I. Thess. 5,3.
"A kő pedig nagy heggyé lesz,
és betölti az egész földet." 35. vers.
Krisztus és a megváltottak örök uralmának
és folyton fejlődő országának az ábrázolása ez. Dán. 7,18. 27.
1. Emberi kéz érintése nélkül
fog bekövetkezni a vég.
Korunk egyik legsokkolóbb félelme
az atomháború lehetősége miatt van.
Jézus úgy jövendölt erről, hogy "az
emberek elhalnak a félelem miatt, és azoknak várása miatt, amik a Föld
kerekségére következnek".Luk: 21,25-26.
2. Ez a határozott üzenetű
prófécia viszont vigasztalást jelent a ma embere számára.
Azt mondja el, hogy vég ugyan lesz,
de nem emberi szándékból és nem emberi kéztől következik be.
Ugyanakkor pedig arról is biztosít,
hogy a vég nem csupán egy totális pusztulást jelent, hanem egy azonnali
újjáteremtést és egy tökéletes örök birodalom felállítását, amelyben igazság
és szeretet lesz az uralkodó elv. II. Pét: 3,13.
Ezt a Birodalmat az egek Istene fogja
létrehozni itt a Földön. 44. vers.
3. Az Újszövetség evangéliumi
feljegyzései között is találkozunk egy olyan kővel, amely szétmorzsol mindent,
amire csak ráesik azon a bizonyos napon. Mát: 21,44.
Ez a "Kő" Jézus Krisztust jelképezi,
a kő leszakadása pedig az Ő dicsőséges visszajövetelének eseményét, amely
sokak számára egy rettenetes ítélet eseménye lesz.
Ezzel az Istentől származó kővel
kapcsolatosan két lehetőség között választhat minden ember. Máté. 21,44.
Ráesni és összezúzódni
- Krisztuson felépíteni lelki házunkat. Azönző énünk meghalásával Krisztushoz
idomulni.
Szétmorzsoltatni
- Az utolsó ítélet alkalmával a teljes és végső megsemmisülést jelenti.
4. Krisztussal szemben mindannyiunknak
állást kell foglalni.
Te melyik lehetőséget választod?
Éljünk a választás lehetőségével,
építsünk az örök fundamentumra, hogy az örök és tökéletes birodalom részesei
lehessünk.