13.  Az írástudók és a farizeusok áskálódása

Mt. 9,9–15.  Mk. 2,13–20.  Lk. 5,27–35.

I. Lévi Máté elhívása II. Az áskálódás háttere és célja

III. A böjtölés jelentősége és időpontja  

I. Lévi Máté elhívása   (Mt. 9,9-10. Mk. 2,13-15. Lk. 5,27-29)

1. Milyen körülmények között hívta el Jézus tanítványaként Lévi Mátét?

2. Mit jelentett vámszedőnek lenni abban az időben, hogyan viszonyultak hozzájuk az emberek?

3. Mi volt a különbség Jézus és a farizeusok között Máté megítélése vonatkozásában?

4. Mi lehetett Máté szándéka azzal, hogy ilyen nagy lakomát rendezett a Jézussal való megismerkedésének tiszteletére?

II. Az áskálódás háttere és célja   (Mt. 9,11-13. Mk. 2,16-17. Lk. 5,30-32)

1. Miért kezdtek el kötözködni a farizeusok Jézussal, amikor megtudták, hogy Mátét tanítványaként választotta ki és hívta el?

2. Hogyan fogtak hozzá és mit tettek az írástudók annak meghiúsítása érdekében, hogy Jézus mint vallási tanító egy megvetett vámszedőt fogadjon magához tanítványaként?

3. Amikor a farizeusok azt kérdezték a tanítványoktól: “Miért eszik ez a ti Mesteretek a vámszedőkkel és bűnösökkel együtt?”, akkor miért Jézus válaszolt nekik, és milyen választ adott a kérdésükre?

4. Amikor Jézus és a tanítványai között nem tudtak viszályt szítni, akkor kiket próbáltak megnyerni maguknak szövetségestársként, és milyen módon tették ezt?

III. A böjtölés jelentősége és időpontja   (Mt. 9,14-15. Mk. 2,18-20. Lk. 5,33-35)

1. Mi volt a böjt jelentősége a zsidók gondolkodásában, és miért éppen ezzel hozakodtak elő a farizeusok?

2. Hogyan értékeli a Menny az olyan böjtöt, ahogyan a farizeusok gyakorolták azt?

3. Van-e jelentősége annak, hogy milyen időpontra időzítjük a böjtünket?

4. Mit értett Jézus a vőlegényről és a násznépről mondott példázata alatt, és miért éppen ezt a választ adta János tanítványainak?

5. A tanítványai mentségére mondott jézusi szavaknak van-e valamilyen jelentősége a mi számunkra, a mi időnkre vonatkozóan?