Jn. 4,1–42.
| I. A történet háttere | II. Az élő víz, amit Jézus ad |
|
||
| III. Az igazi imádók | IV. Jézus missziójának eredménye |
Mivel már több hónapon keresztül tartózkodott Júdeában és Jeruzsálemben, és ideje volt újabb területre áthelyezni a munkálkodását.
Mert közeledett a tél, amikor a napok egyre rövidebbek és hidegebbek lesznek.
Belátta, ha továbbra is Júdeában marad, akkor az ellenségessé vált vallási vezetők üldözése idő előtt megkezdődik, ennek az ideje azonban még nem jöhet el.
Volt egy hosszabb, a Jordán keleti völgyében vezető út is, ahol ki lehetett kerülni Samáriát, de ehhez kétszer is át kellett menni a Jordánon.
Akik szigorúan vették a samaritánusoktól való elkülönülésüket, azok ezt a hosszabb, de könnyebb terepen vezető utat választották.
A másik útvonal rövidebb volt ugyan, de lényegesen nehezebb terepen, hiszen a hegyeken kellett keresztül menni.
Jézus mintegy hat óra körül, azaz dél tájékán , a nap legmelegebb időpontján érkezett el Sikár városához, aminek határában ott volt Jákób kútja.
A megerőltető hegyi gyaloglástól elfáradva és eltikkadva, szomjasan és éhesen érkeztek meg.
A tanítványok az ebédhez szükséges élelem beszerzésére mentek be a városba, miközben Jézus Jákób kútjánál megpihent.
Eközben történt, hogy ebben a szokatlan időben egy samáriai asszony érkezett a kúthoz, hogy vizet vigyen az otthonába.
A társadalmi szokások nemigen tették lehetővé azt, hogy egy idegen asszony és férfi társalgást kezdeményezzen egymással.
Ezt még csak nehezítette az a körülmény, hogy a zsidók számára szinte tisztátalannak minősült minden samaritánus ember, akiket el kellett ezért kerülni.
Jézus az egyetlen lehetséges megoldást választotta, bár még ezzel is nagy megdöbbenést keltett az asszonyban.
Mint szomjas vándor kért vizet az asszonytól.
A szomjas utasnak vizet adni egy olyan szent cselekménynek számított a keleti ember szemében, amit semmilyen körülmények között sem utasított volna vissza.
Elmondta neki, hogy Ő nemcsak ilyen egyszerű vizet tudna neki adni, hanem élő vizet, azaz forrást tudna biztosítani számára.
Olyan forrást biztosít számára, amiből ha iszik, akkor többé nem szomjazik meg, vagyis nem érez vágyat többé semmilyen másfajta víz után.
Amikor az újra és újra megszomjazó emberekre utalt, akkor azokra gondolt, akik a világ különböző kútjaiból próbálják kielégíteni lelkük szomját, de eredménytelenül.
Majd pedig arra utalt, hogy az emberek kielégítetlen lelki szomjára megoldást csak az adhat, amit egyedül Ő tud adni: “Valaki pedig abból a vízből iszik, amelyet én adok neki, soha örökké meg nem szomjúhozik”. Ján. 4,14/a.
“Az isteni kegyelem, melyet egyedül Ő képes nyújtani, olyan, mint az élő víz: megtisztít, felfrissít, felüdíti a lelket.” (J.É. 146,1.)
Amikor Jézus az élet kenyerével együtt beszél az élet vizéről, akkor nem minden esetben önmagára gondol, hanem az írott Igére, azaz Isten szavára is, ami szintén megelégíti a lelkileg éhező és szomjazó embereket. Ján. 6,35. Jel. 21,6. 22,17/b.
“Az Úr az én pásztorom, nem szűkölködöm. Füves legelőkön nyugtat engem, és csendes vizekhez terelget engem... Asztalt terítesz nékem... csordultig van poharam.” Zsolt. 23,1-2. 5.
Mindenek előtt rá kell döbbennie arra, hogy bűnös, akinek Megváltóra van szüksége a szabaduláshoz, a lélek békességre jutásához.
Ezt a békességet csak Jézus adhatja a szomjazó lelkek számára.
Viszont nem elég felismerni a szükségletet, hanem élni is kell azzal a lehetőséggel, amit Isten biztosít részünkre, vagyis inni kell abból a forrásból, amit Isten ad.
Nyíltan felfedte előtte bűnös életmódját, fejére olvasta, hogy mindig azt csinálja, amire éppen rászomjazott.
Ha új szomjúság fogta el, akkor mindig egy másik pohárból ivott, de ez sohasem szüntette meg a lelkében keletkezett szomjúságot, ezért ment bele újabb és újabb házasságokba.
Egész életében bűnből-bűnbe járt, kútról-kútra, mindig azt itta, amiről azt hitte, hogy el fogja oltani vagy legalább csillapítani fogja a lelkében lévő szomjat.
Már bánta és szégyellte, hogy egész életében a bűn vizével akarta lelke szomját eloltani.
Jézus szavainak hatása alatt most döbbent rá először, hogy egész életében keresett valamit, de az általa választott megoldások közül eddig még semmi sem elégítette ki, mindig megszomjazott valami új után.
Jézus szavai reményt támasztottak a szívében, hogy talán mégis csak van valamilyen kivezető út és megoldás az elrontott életére.
Az új ismeretlentől való félelmében, vagy éppen a feltámadt lelkiismeretét megnyugtatva megpróbált témát váltani, egy olyan teológiai kérdést vetett fel, ami mindig élénk érdeklődést váltott ki az emberekből mindkét oldalon.
Hol kell imádni Istent: Jeruzsálemben vagy a Garizim hegyén? - Mindkét helyen templomot építettek az Isten imádására.
Jézus a vita méregfogát húzta ki azzal, hogy egy olyan harmadik lehetőségről kezdett beszélni, amiről ez az asszony eddig még soha nem hallott semmit.
“Asszony, hidd el nekem, hogy eljő az óra, amikor sem nem ezen a hegyen, sem nem Jeruzsálemben imádjátok az Atyát... Eljő az óra, és az most vagyon, amikor az igazi imádók lélekben és igazságban imádják az Atyát; mert az Atya is ilyeneket keres az ő imádóiul.” Ján. 4,21. 23.
Ezzel a kijelentésével Jézus egy pillanat alatt ledöntötte azt az évszázados falat, ami a zsidók és a samaritánusok közzé épült.
Jézus mindenek előtt azt akarta hangsúlyozni, hogy Isten nem gyönyörködik a külső formákba merevített imádságokban, ami nem lélekben és igazságban történik.
Istent lélekben imádni többféleképpen is lehet.
Az Isten Lelkével való élő közösséget jelent, ami csak akkor valósulhat meg, ha megtörtént a Lélektől való újjászületés: mert “ami Lélektől született, lélek az”. Ján. 3,6.
Ebben az esetben “a Lélek is segítségére van a mi erőtelenségünknek. Mert azt, amit kérnünk kell, amint kellene, nem tudjuk; de maga a Lélek esedezik mi érettünk kimondhatatlan fohászkodásokkal”. Róm. 8,26.
Lélekben imádni a Lélek gyümölcseinek a megnyilatkozását is jelenti, a kettő nem választható el egymástól. Gal. 5,22.
Istent igazságban imádniszintén többféleképpen lehet.
Mivel Jézus önmagát nyilatkoztatja ki igazságként, ezért Istent igazságban imádni csak a Jézus Krisztusban való élet által lehet.
“Élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus”. Gal. 2,20.
Mivel Jézus szerint “az igazság szabadokká tesz”, ezért Istent igazságban imádni csak a bűntől való szabadulás élményén átesett emberek tudják.
Ez az imádás a megszabadultság boldog tudatából való imádást jelent, ezért ez tele van örömmel és hálaadással.
Megtelt örömmel és lelkesedéssel annyira, hogy még a vödrét is ott hagyta a kútnál, mert minél hamarabb és minél több embernek szerette volna elmondani azt, hogy megtalálta a Messiást.
Semmi sem volt fontosabb számára annál, minthogy mindenkit Jézushoz vezessen.
Először talán csodálkoztak, hogy éppen ez a kiközösített asszony hívja és biztatja őket a Messiás felkeresésére, de a kíváncsiságtól hajtva mégis vele mentek a kúthoz.
Aki olyan készséggel és olyan szívből fakadó lelkesedéssel hívogatja az embereket, mint ez az asszony, annak a munkája nem marad hiábavaló.
Az asszony hívására kiment emberek végül kijelentették: “Nem a te beszédedért hiszünk immár: mert magunk hallottuk, és tudjuk, hogy bizonnyal ez a világ idvezítője, a Krisztus”. Ján. 4,42.
“Jézus a samáriai tartózkodását áldásnak szánta a tanítványai számára, akik még mindig a zsidó vakhit befolyása alatt álltak. Úgy érezték, hogy a nemzetük iránti hűség kötelezi őket az ellenségeskedés táplálására a samaritánusok irányában.” (JÉ 152,3.)
Vannak ellentétek, amelyek egyedül Jézusban oldódhatnak meg, Jézusban az évszázados gyűlölettől áthatott ellenségek is képesek egymásra találni.
“Időbe telt, amíg megtanulták, hogy megvetésük és gyűlöletük helyét irgalmasságnak és együttérzésnek kell elfoglalnia. Az Úr mennybemenetele után viszont tanításai új jelentést nyertek a tanítványok számára. A Szentlélek kitöltetése után visszaemlékeztek a Megváltó tekintetére, szavaira, tiszteletteljes, nyájas viselkedésére ezekkel a megvetett idegenekkel szemben. Amikor Péter Samáriába ment prédikálni, ugyanezzel a lelkülettel munkálkodott. Amikor Jánost Efézusba és Szmirnába hívták, visszaemlékezett a sékhemi tapasztalatra, és szíve hálával telt el az isteni Tanító iránt, aki előre látta a rájuk váró nehézségeket, és saját példájával nyújtott segítséget.” (JÉ 152-153.)