Jn. 1,35–2,12.
| I. A tanítványok kiválasztása | II. A kánai mennyegző |
|
Jézus a pusztai megkísértése után a Jordánnak arra a részére ment vissza, ahol a keresztsége történt.
Itt újra találkozott Keresztelő Jánossal, aki újra bemutatta Őt az ott egybegyűlt tömegnek. Ján. 1,29. 35-36.
János két tanítvány - János és András - is tanúja volt ennek a bizonyságtételnek, de nem mindent értettek meg belőle. Ján. 1,37-41.
Amit megértettek, az viszont olyan hatással volt rájuk, hogy Jézus után mentek.
Így jött létre közöttük a megismerkedés, majd Jézus otthonában a beszélgetés, majd ezt követően pedig a tanítvánnyá válás.
A Jézussal való beszélgetés után a szívük úgy tele volt élménnyel és benyomással, hogy képtelenek voltak erről hallgatni, azonnal el kellett mondják másoknak is.
Ők nem küldték az embereket Jézushoz, hanem személyesen vezették el őket.
András a testvérét Simont, a későbbi Pétert. Ján. 1,42-43.
Filep pedig Nátánaelt hívja magával Jézushoz. Ján.1,44-52.
A tanítványok kiválasztásakor Jézus teljesen mellőzte a nép hivatalos tanítóit, a papokat és írástudókat.
Tanítványai többségében egyszerű emberek voltak, magasabb képzettség nélkül, és erre a megkülönböztetésre több dolog is késztette Jézust.
A nép tanítói olyan önigazult büszkeségben éltek, hogy egy szegény galileai tanítót nem tudtak volna elfogadni Mesterükként.
Ezek az emberek annyira fanatizáltak voltak az atyák hamis és eltorzult írásmagyarázatai által, hogy ebből adódóan alkalmatlanok voltak arra, hogy Jézus munkatársai legyenek a küldetésében.
Ezek az emberek nem érezték az Istentől való függésüket, hogy nekik naponta szükségük van a Szentlélek vezetésére és tanítására.
Jézusnak olyan emberekre volt szüksége, akik még nyitottak, akik a galileai Mestertől is készek tanulni, különösen akkor, ha felismerték benne a Messiást.
Jézusnak olyan emberekre volt szüksége, akik nem önmagukat és a saját bölcsességüket akarják fitogtatni, hanem készek a Mesterre irányítani a hallgatóik figyelmét.
Bizonyos mértékig Jézus tanítványainak gondolkodását is megrontotta a vezető papság által képviselt téves szemlélet, ami több alkalommal meg is nyilvánult a viselkedésükben, és ez esetenként komoly problémák okozójává lett.
Versengtek egymás között, hogy Jézus királyságában ki jut magasabb pozícióhoz és hatalomhoz. Mt. 20,20-21.
Próbálták sürgetni, sőt megszervezni is, hogy Jézus végre király lehessen.
Valószínűleg ezért kellett Jézusnak kényszert alkalmazni, hogy elválassza tanítványait a belelkesedett tömegtől. Mt. 14,22.
Még a mennybe menetel előtt is azt gondolták, hogy Jézus ekkor fogja megkezdeni a királyságát. Csel. 1,6/b.
Csak egyetlen feltételt állított, de ez az egy nagyon sokat foglalt magába: “Kövess engem!” Mt. 9,9.
Ez akkor azt is jelentette, hogy készek voltak felszámolni az addigi életformájukat és egy teljesen újat kezdeni, hogy Jézus mellett ezután már másokért éljenek.
Ez a feltétel azt is jelentette, hogy ezután az életük minden területén és annak minden cselekedetében a jézusi elvekhez fognak alkalmazkodni.
Mivel Jézus nemcsak elméleti képzést adott, hanem gyakorlati vonatkozásban is bemutatta előttük Isten országának elveit, ezért később ezeknek az elveknek a hirdetése és bemutatása jelentette a Jézus követés lényegét. II. Pét. 1,16. I. Ján. 1,1-3.
A mai tanítványokkal szemben is ez Jézus igénye és kérése. Mk. 8,34-38.
Tanítványként azt akarja tenni amit a Mester tesz, Jézus viszont azért jött, hogy “megkeresse és megtartsa, ami elveszett”. Luk. 19,10.
Aki nem akar Jézusnak munkatársa lenni ebben a küldetésében, az a valóságban még nem lett a tanítványa. (lásd: Mát. 28,18-20.
Jézus mesterként nem egy elkülönült remeteségre tanít, hanem közösségi életre.
Mivel küldetésünk és missziónk területe az egész világ, ezért mindenhol ott kell lennünk, ahol Isten eszközeiként embereket szólíthatunk meg és vezethetünk Jézushoz.
Azzal, hogy Jézus egy családi összejövetelen kezdte meg a Messiási küldetését és tanítói szolgálatát, azt mutatja, milyen értéket jelent, és milyen helyet foglal el a család az Isten értékrendjében a misszió vonatkozásában.
Mária nagyon sok információval rendelkezett Jézus küldetésével kapcsolatban, amiket a szívében őrzött, és valószínűleg sokat gondolkodott róluk.
Jézus születésekor az angyaltól, Keresztelő János anyjával való találkozásakor, a 12 éves Jézus kijelentése Jeruzsálemben, stb.
Amikor mintegy másfél hónappal korábban Jézus elhagyta a szülői házat, valószínűleg Mária is érezte, hogy Jézus számára eljött a küldetésének ideje.
Az is lehetséges, hogy közte és Jézus között volt egy párbeszéd az elválás előtt.
Ez a megszólítás csak a mai ember fülének rideg és elutasító, a korabeli szokásokkal azonban teljesen összhangban van.
Mi sem bizonyítja jobban azt, hogy Jézus ekkor tisztelettel szólította meg anyját, mint az, hogy a Golgota keresztjén, amikor az idős anyjáról gondoskodni akart, akkor is így szólította meg Őt. Ján. 19,26-27.
Az anyjához intézett szavai ugyanakkor egy határozott figyelmeztetés is volt arra vonatkozóan, hogy Ő nem fogadhat el emberektől instrukciókat, Ő a mennyei Atyától kapja a vezetést arra, hogy mikor mit tegyen.
Már tizenkét éves korában is elmondta a szüleinek, hogy a küldetésével kapcsolatban csak a mennyei Atyja irányíthatja. Luk. 2,48-50.
Nem, mert visszavonult ugyan, de a szolgáknak mégis kiadta a személyes eligazító parancsát: “Valamit mond néktek, megtegyétek”. Ján. 2,5.
Máriának ez a magatartása arra utal, hogy valamilyen szinten Őt használta fel a Szentlélek arra, hogy előkészítse a külső körülményt Jézus csodatételéhez.
Jézusnak ugyanis ez volt az első csodája, aminek az volt a rendeltetése, hogy az emberek számára bizonyságát adja annak, hogy valóban Ő a megígért Messiás.
A Biblia szerint Isten megváltási tervében pontosan meghatározott ideje volt minden részletnek, és amikor ez az idő elérkezett, akkor kellett bekövetkezni és megtörténni.
Így volt ez Jézus születésénél is, “mikor pedig eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az ő Fiát”. Gal. 4,4.
“Krisztus földi életének minden tette az öröktől fogva létező terv megvalósítása volt. Mielőtt a földre jött, a tervet, és annak minden részletét tökéletesen elrendezte. Mégis, az emberek közt jártában lépésről-lépésre az Atyja akarata igazgatta. Nem habozott, hogy cselekedjen-e a megjelölt időben. De ugyanilyen engedelmesen várt, amíg az idő eljött.” (JÉ 114,3.)
Jézus teljesen az Atya irányítására hagyatkozott, ezért mondta azt többször is: “Én semmit sem cselekedhetem magamtól.... mert nem a magam akaratát keresem, hanem annak akaratát, aki elküldött engem, az Atyáét”. Ján. 5,30.
Ez a megváltásra vonatkozó isteni terv megvolt már “a világ megalapítása előtt” is, mielőtt Isten bármit teremtett volna. I. Pét. 1,18-20.
De ennek a tervnek a létezése Isten személyes titka volt mindaddig, amíg Édenben az első kinyilatkoztatás által fel nem fedte a létezését. Eféz. 3,9. 1,9.
Az a Jézus nem tehetett ilyet, aki az ószövetségi iratokban még azt nyilatkoztatta ki, hogy jaj a bornál mulatóknak, és hogy a bor őrültté, fajtalanná, csúfolóvá és háborgóvá teszi az embert, és végül mint a kígyó megmarja. Péld. 23,29-35.
Jézusról még azt sem feltételezhetjük, hogy elfogadja azoknak az embereknek a társaságát, akik mértéktelen dorbézolásba merültek, nemhogy Ő adjon hozzá lehetőséget, hogy emberek ilyen állapotba vigyék testüket és lelküket.
A minta imájában is arra tanít, hogy Istent arra kérjük: “ne vígy minket a kísértésbe”. Mát. 6,13/a.
Ha viszont több mint hatszáz liter erjedt bort adott volna csodájával a vendégseregnek, akkor Ő maga vitte volna kísértésbe az ott lévő embereket.
Jézus nem is erjedt borrá változtatta át a korsókba töltött vizet, hanem musttá.
Palesztina vidékén ugyanis a szőlő levét besziruposítva tartósították, amit vízzel felhígítva lehetett fogyasztani, és Jézus ilyen borrá változtatta át a korsókban lévő vizet.
Aki látta a vízhordást, majd ezekből az edényekből a bor merítést, azt hihette, hogy a szőlő szirupra töltötték fel a vizet, ezért nem tudták, hogy csoda történt.
Jézusnak ez az ajándéka jelképes üzenetnek is felfogható:
“A víz az Ő halálában való keresztséget ábrázolta, a bor pedig vérének kiomlását a világ bűneiért.” (JÉ 116,1.)
A víznek borrá kell válni ahhoz, hogy bűntől tisztító eszköz lehessen, ezért csak a bor jelképezi Krisztus bűntől tisztító vérét. I. Ján. 1,7.
“Az első ünnepségen, amelyen tanítványaival részt vett, Jézus átadta nekik a megváltásukért végzett munkát jelképező poharat. Az utolsó vacsorán ismét átnyújtotta a szent szertartás keretében, amelynek az Ő halálára kell emlékeztetni." (JÉ 116,3.)
“Emberi kezek hozták a vizet a megtöltendő vedrekbe, de egyedül Krisztus szava tudott életadó erőt adni belé. Így van ez a Megváltó halálára mutató szertartásokkal is.” (u.o.)