| I. Amikor az időnek teljessége elérkezett | II. Az Ige testté lett |
|
||
| III. Jézus Názáretben |
A Biblia egyetlen prófétikus kijelentéssel sem utal a Messiás születésének időpontjára, sem visszamenőlegesen nem ad erre vonatkozó kijelentést a megtörtént eseményről.
Pedig Pál apostol szerint az Isten tervében pontosan meghatározott ideje volt ennek az eseménynek, és amikor ez az idő elérkezett, akkor “kibocsátotta Isten az Ő Fiát, aki asszonytól lett” Gal. 4,4..
Lukács, a leghitelesebb evangélista történész, aki “eleitől fogva mindennek szorgalmasan utána járt” (Luk. 1,3.), még Ő sem tudta megadni Jézus születésének az időpontját.
Valószínűleg i.e: 3-4 közötti időre lehet tenni Jézus születésének az évét.
Időszámításunkat Róma város alapításának 753. évétől számítjuk. (Engel Pál: Világtörténet évszámokban 17. old. Gondolat Kiadó)
Heródes halála viszont Róma alapításától számított 750. évében történt. (Vanyó László: Ókeresztény írók IV. kötet 446. old. 121. pont)
Jézus nem sokkal Heródes halála előtt született.
December 25-nek dátuma nem a Bibliából, hanem csak a negyedik század elején a római pogány kultúrából került a kereszténység gyakorlatába.
A Nagy Konstantin türelmi rendelete utáni időben az Egyház inkább a kiegyezés és a megalkuvás útját választotta a pogányokkal.
“Elfogadta a pogány ünnep külsőségeit, de azokat saját tanaiból vett tartalommal és jelentéssel látta el és fiatalította meg. Általában úgy, hogy saját hittitkaira való vonatkozásokat magyarázott bele a pogány természetimádást jelentő szertartások és szokások közül mindazokba, amelyek ilyen értelemcserére alkalmasak voltak. Így lett eszközeiben ugyan igen naiv, de célzatában már nagy bölcsességre valló számítás útján a Dies natalis Solis invicti (a legyőzhetetlen Nap születése, ill. újjászületése napja) a világ lelki napjának, az emberiség Üdvözítőjének születése ünnepévé Rómában.” (Katona Lajos: Folklór-kalendárium 276. old. Gondolat Kiadó: 1982.)
A Biblia valószínűleg azért hallgat a Messiás születésének időpontjáról, mert Isten nem azt akarja, hogy a gyermek Jézuskával foglalkozzunk.
Nekünk már felnőtt Jézusunk van, akiben a személyes Megváltónkat kell lássuk, erről a Jézusról viszont nagyon részletes tájékoztatást ad Isten a Bibliában.
Jézus születésével kapcsolatban három ószövetségi pillanatkép-prófécia kapott hangsúlyt.
Az egyik szerint csillag fogja jelezni az Izráel szabadító Királyának a születését. IV. Móz. 24,17.
A napkeleti bölcseket ez a csillag vezette el betlehemi jászolig a gyermek Jézushoz, - “Láttuk az Ő csillagát”, mondották a bölcsek. Mát. 2,1-2.
Ez a csillag viszont nem valamilyen égitest csodálatos jelzése volt, mint ahogy nagyon sokan képzelik ezt még ma is, mivel ez a csillag olyan alacsonyan ment az emberek előtt, hogy az utat tudta mutatni, még azt a házat is megmutatta, ahol a gyermeket megtalálhatják. Mát. 2,9-11.
Az égi jelekből való tájékozódást, és a csillagjóslásnak minden formáját ugyanis maga Isten nagyon szigorúan megtiltotta népének. És. 47,12-14.
A másik prófécia azt jelezte, hogy a Júdeai Betlehemben kell a Messiásnak megszületnie. Mik. 5,2.
Ennek a próféciának az ismeretében irányította Heródes Betlehembe a napkeleti bölcseket. Mát. 2,4-6.
A harmadik prófécia pedig arról szólt, hogy szűztől fog megszületni a Messiás. És. 7,14. - Mt. 1,18-25.
Az első kijelentést valószínűleg Simeon kapta a Szentlélektől, hogy “addig halált nem lát, amíg meg nem látja az Úrnak Krisztusát”. Luk. 1,26.
Ezután következett Mária, aki az Isten angyalától kapott kijelentést: “A Szent Lélek száll te reád, és a Magasságosnak ereje árnyékoz meg téged, azért ami születik is szentnek hívatik, Isten Fiának.”. Luk. 1,35.
Ez a bejelentés nemcsak egy híradás volt az Isten részéről, hanem egyúttal Isten meghívása volt a szülők részére, a nekik szánt megtisztelő feladat szabad-akaratú vállalására.
Ez különösen kifejezésre jut Mária válaszában: “Ímhol az Úrnak szolgálója; legyen nékem a te beszéded szerint”. Luk. 138.
Keresztelő János anyja Erzsébet is kapott kijelentést, ezért köszöntötte úgy Máriát: “az én Uramnak anyja jön én hozzám”. Luk. 1,43.
Végül pedig még a mezőn lévő pásztoroknak jelent meg az Isten angyala, megjelentve nekik, hogy Betlehemben megszületett a megígért Megváltó. Luk. 2,8-18.
A Szentlélektől fogantatás eseményében Isten - csak általa ismert módon, de valóságosan - egy földi anya méhébe helyezte az Istenség egyik tagjának a személyiségét.
“Bár a mennyek Fensége volt és a dicsőség Királya, mégis megszületett Betlehemben, s egy ideig anyja gondozására szoruló gyámoltalan csecsemővé lett.” (K.P. 49,4.)
Ilyenképpen az Istenség egyik személye az emberi test létformáját vette fel, vagyis testté lett. Zsid. 10,5. Ján. 1,14.
Ezzel az Istenséghez való viszonyában egy minőségi változás következett be, aminek kihatása az egész örökkévalóságra kihat.
Ebben az állapotában Ádámhoz hasonlóan az Isten Fiává lett, ahogy az a megváltás tervében már eleve le volt fektetve. Zsid. 1,5/b. Mát. 3,17.
Az a hatalmas angyalfejedelem, akiről Jézus azt mondja, hogy “emberölő volt kezdettől fogva”, aki János apostol azonos “ama régi kígyóval, aki neveztetik ördögnek és Sátánnak”, ez a lény most is hű volt önmagához.
Mindent meg tett azért, hogy a megszületett Isten Fiát elpusztítsa.
Heródes szívébe a trónjáért való aggodalmat és féltékenységet ültetett el a Dávid fia iránt, ezért két éves kor alatt minden gyermeket megöletett katonáival Betlehemben és annak egész környékén. Mát. 2,16.
A bibliai prófécia úgy mutatja be ezt az eseményt, hogy ez a régi kígyó “a szülő asszony elé áll, hogy mikor szül, annak fiát megegye”. Jel. 12,4/b.
Isten angyala időben figyelmeztette úgy a bölcseket, mint Jézus szüleit Heródes aljas szándékáról.
Így a bölcsek nem mentek vissza Heródest tájékoztatni a gyermek hollétéről, sőt, titokban, egészen más úton tértek vissza a hazájukba. Mát. 2,12.
József pedig az angyal utasítása szerint vette a gyermeket és annak anyját, és elment Egyiptomban, és ott maradtak Heródes haláláig. Mát. 2,13-15.
Valószínűleg a napkeleti bölcsek igen értékes, gazdag ajándéka biztosította az anyagi fedezetet az egyiptomi tartózkodás ideje alatt a megélhetéshez. Mát. 2,11/b.
Isten angyala tájékoztatta az idegen földön élő családot, hogy már “meghaltak, akik a gyermeket halálra keresik”. Mát. 2,20/b.
Majd újra az angyal intette Józsefet, hogy ne maradjon Júdeában, ahol Heródes fia uralkodik, ezért indultak el Galilea vidékeire otthont találni. Mát. 2,22.
Így jutottak vissza Názáretbe, ahol korábban is laktak, és itt újra letelepedtek.
Jézus gyermekségéről és ifjú koráról nagyon szűkszavúan tájékoztat bennünket a Biblia. Luk. 2,40. 51-52.
Növekedett és erősödött lélekben, teljesedve bölcsességgel, és gyarapodék bölcsességben és testének állapotában.
Szüleinek engedelmes volt, az Isten kegyelme volt rajta.
Isten és az emberek előtt való kedvességben élt.
Gyermekként beszélt és élt, szüleit tisztelve, kívánságaikat szívesen teljesítve gyermeki erejéhez mérten. Azonban fejlődésének minden fokán tökéletes volt, a bűntelen élet egyszerű, természetes bájával.” (K.P. 49,4.)
Amikor tizenkét éves lett, szülei, szokásuk szerint felmentek Jeruzsálembe a húsvéti ünnepek alkalmával, most azonban már Őt is elvitték magukkal. Luk. 2,41-42.
“A zsidóknál a tizenkettedik életév volt a választóvonal a gyermekkor és az ifjúkor között. Amikor egy héber fiú betöltötte ezt az életkort, a törvény fiának és Isten fiának nevezték. Különleges lehetőségeket kapott a vallásos oktatásra, és elvárták tőle, hogy részt vegyen a szent ünnepeken és szertartásokon. Ennek a szokásnak megfelelően látogatott el a gyermek-Jézus húsvétkor Jeruzsálembe.” (J.É. 55,1.)
Már ekkor, tizenkét éves korában kibontakozott a különleges szellemi és lelki képessége. Luk. 2,46-47.
Ettől kezdve a saját részére mindenek felett való feladatként a mennyei Atyjának dolgaival való foglalkozást jelölte meg.
Élete által már ekkor is példát adott arra, amit később a tanításaiban is különös hangsúllyal képviselt. Mk. 8,34-36.
“Keressétek először az Istennek országát.” Mt. 6,33.
“Attól kezdve, hogy szülei a templomban a tanítók között találták Őt kérdezgetve és válaszolgatva, szülei nem tudták megérteni eljárását.” (EGW: Jézus gyermeksége 23,1.)
“Jézus tapasztalta, hogy mit jelent az, hogy családjában a hit kérdésében ellenkezés támadt iránta... Nem egyezett bele semmi rosszba, mert azt mások is tették, hanem hű maradt Jehova törvényéhez. Testvérei részéről szemrehányások érték, mert nem vett részt a rabbik által előírt ceremóniákban...” (u.o: 21,3.)
“Jézus gyermekségében, ifjúságában és felnőtt korában is egyedül állt. Tisztaságában és soha nem ingadozó hűségében egyedül taposta a sajtót, és az emberek közül senki sem állt mellette.” (u.o: 28,3.)
“Tiszta élete szemrehányás volt sokak számára, akik ezért kerülték Őt.” (u.o: 24,1.)
“Türelmesen viselte el a sértéseket, s emberi természetében példaképe lett minden gyermeknek és ifjúnak.” (u.o: 24,2.)