János 17,3. vers
„Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent…”
Eszerint az egyedül igaz Isten megismerése nélkül nem lehet örök életünk.
Az „ISTEN” (ELOHIM) szó, mint fogalom, egy több személyből álló egységnek, egy magas szintű hatalmi körnek a létezését ismerteti meg velünk.
Malakiás
próféta azt mondja, hogy „egy Isten
teremtett minket”, miközben a Bibliából azt ismerhetjük meg, hogy mind a
három isteni személy részt vett valamilyen módon a teremtés munkájában. Mal.
2,10.
v.ö: I. Móz. 1,26/a. Jób.
33,4/a. Ján. 1,1-3.
Az ELOHIM az ELOAH többes száma, és amíg az ELOAH csak 57-szer fordul elő a Bibliában, addig a többes számra utaló Isten megnevezés, az ELOHIM 2570-szer.
Amikor Isten hozzánk szól, akkor mindig „Én”-nek nevezi magát, ezért a Biblia írói is mindig az „Ő”, illetve az „Őt” névmásokat használják, amikor Istenre hivatkoznak.
Amikor
viszont Isten önmagához beszél, akkor mindig azt mondja, „Mi”, mert Ők hárman
képezik az „egy Istent”.
I. Móz. 1,26/a.
Ésa. 6,8.
Ezért Ésaiás próféta sem többes számban mondja a válaszában, hogy küldjetek el engem, hanem egyes számban: „küldj el engemet”.
Bár a „Szentháromság” kifejezés csak egy teológiai fogalom, a Bibliában nem fordul elő, de a háromszemélyű Istenről megemlékezik és bemutatja úgy az Ó mint az Újszövetség is.
Míg
az Ószövetség visszafogottan beszél az Istenség három személyéről, addig az Újszövetség
nagyon határozottan megnevezi és külön választottan beszél Róluk.
II. Sám 23,2-3.
Ésa. 63,8-11.
- I. Ján.
5,7. Mát. 3,16-17. 28,19.
I. Pét. 1,2.
Akik azt vallják, hogy a Szentháromság hit csak 325-ben a Níceai Zsinaton lett elfogadva, és így került be a keresztény hitvallás pontjai közé, azok nem akarnak tudomást venni annak kiváltó okáról.
Valójában ekkor csak az új teológiai irányzat miatt került sor a Níceai határozatra, az Ariánusok új tanításával szemben volt szükség az „Isten” fogalom pontosabb megfogalmazására.
A
Szentháromság fogalma azonban ősibb eredetű, mint a Niceai Zsinat, hiszen már
az apostoli gyülekezet is a többszemélyű Isten hitben élt, és ezt képviselte az
egész világon. Mát. 28,19. I. Ján. 5,7.
Azért került előtérbe a Bibliában, mivel úgy az Ó, mint az Újtestamentum iratai olyan időben keletkeztek, amikor az Isten népével érintkező népek sok-istenben hívő emberek voltak.
Az emberek azt hitték, hogy ezek az istenek egymással szembeállnak, hadakoznak és rivalizálnak, vagyis hatalmi küzdelem van közöttük.
Ezzel
az általános felfogással szemben tett bizonyságot a zsidó nép és a kereszténység
is, hogy az egész világmindenségben csak „egy Isten” létezik.
V. Móz. 6,4-5.
Eféz. 4,5-6.
Bár az „egy Isten” három személyből áll, mégis elmondható róluk, hogy egy, mivel tökéletes összhang és egység van közöttük az egymás iránti szeretet jegyében.
A Bibliában az „egy” szó nemcsak számszerűséget fejez ki, hanem szimbolikus jelentése is van.
Ahogy
a házasságban a férfi és a nő „lesznek
ketten egy testté”, ahogy Krisztus tanítványainak is „egyek”-nek kell lenni, akként tekinthető egynek a háromszemélyű
Istenség is. I. Móz. 2,24. Ján. 17,21.
A „sok-isten”-ről azt mondja a Biblia, hogy nem
léteznek, csupán az emberi képzelet szüleményei, a hozzájuk kapcsolódó fizikai
tapasztalatok és jelenségek mögött minden esetben Sátán, az őscsaló húzódik
meg. Zsolt. 115,4-7. II. Kor. 11,14-15.
Az „egy Isten”-ről viszont azt állítja, hogy
öröktől fogva egyedül létező Isten, Aki a hatalma szavával teremtett mindent,
és tart fenn ma is mindeneket.
Zsolt.
83,19. 33,6. 9. Zsid. 1,3.
Az emberi család megváltásának megvalósítása
közben mindenben Ő a fő, a vezető.
I. Kor.
11,3. Jn. 14,28/b.
Az emberek számára azonban láthatatlan marad,
kegyelemből elrejti magát előlünk.
Ján. 1,18. Ésa. 45,15. I. Tim. 6,16.
A
láthatatlanságban való elrejtőzködése azért történik, mert a bűnös állapotunk
miatt a megjelenése, megemésztő tűz lenne számunkra.
Ésa. 59,2. V.
Móz. 4,24. Zsid. 12,29. II. Móz. 33,20.
Nem jelenti ezt, hiszen a teremtéskor az ember is Isten képére és hasonlatosságára lett teremtve. I. Móz. 1,26.
Az el nem bukott mennyei lények számára pedig ma is látható, és naponta érintkeznek is Vele. Mát. 18,10.
Dicsőségébe
burkoltan Mózes előtt is elvonult.
II. Móz. 33,18-20.
34,5-6.
A bűntől megtisztított újföldön a megváltott
emberek is újra láthatjuk Őt.
Jel.22,3-4. I. Ján. 3,2. Mát. 5,8.
Nem, csak a megváltás tervében elgondolt
feladatok érdekében jött létre ez a viszony, eredetileg teljes egyenlőség volt
az Istenség személyei között.
Fil.
2,5-7. I. Kor. 15,24-28.
A Szentlélek is láthatatlan módon tevékenykedik
itt a Földön az emberek között, ezért is hasonlította Jézus a szélhez a
tevékenységét. Ján. 3,8.
Az emberi család érdekében történő munkája miatt kell a Szentléleknek láthatatlanságban maradnia.
Ha az emberek láthatnák a Szentlelket, miközben próbálja őket befolyásolni a jóra, és igyekszik elvonni a figyelmüket a rossztól, akkor esetleg képmutatóskodnának, érdekből a jobbik arcukat mutatnák anélkül, hogy belül a szívükben is megváltoznának.
Vagy mereven ellenállnának a Szentlélek befolyásának, még akkor is, ha később esetleg megbánnák ezt a döntésüket.
Mivel a Szentírás esetenként egyszerűen csak
isteni erőként beszél Róla. Csel. 1,8.
Ilyen
kijelentések azonban csak azért kerültek bele a Bibliába, mert az Istenség
személyei között a Szentlélek az, Aki azt a feladatot kapta a megváltási terv
alapján, hogy az isteni erőt közvetítse és adja az emberek részére, miként a
lelki ajándékokat is Ő osztogatja az Egyházban.
I. Kor. 12,11.
A Szentlélek tevékenysége közben megnyilatkozó személyes tulajdonságok egyértelművé teszik, hogy Ő egy önálló személyiség az Istenségen belül.
A Szentlélekkel kapcsolatban említésre kerülő személyes tulajdonságok egy önálló isteni személyről tesznek bizonyságot.
Megszomorítható,
megcsalható, vagyis hazudni lehet neki.
Eféz. 4,30.
Csel. 5,3-4.
Bántalmazható
és káromolható, vétkezni lehet ellene.
Zsid. 10,29.
Mát. 12,31-32.
Az
Isten dolgainak mélységét vizsgáló ismerettel és tudással rendelkezik. I. Kor.
2,10-11.
A Biblia írói általában olyan mutató névmásokat használnak a Szentlélekre vonatkozóan, amiket csak személyekre való mutatásként lehet alkalmazni.
Az emberi család érdekében végzett munkája és tevékenysége bizonyítja a leghatározottabban az önálló személyiségét.
Részt vett a teremtés munkájában, ma pedig az újjáteremtés művét is Ő végzi el bennünk. I. Móz. 1,1-2. Jób. 33,4. - Ján. 3,5-6. Zak. 4,6.
Közösséget hoz létre az emberek között, és tart fenn, munkálkodik a megszentelődésünkért, hogy az elveszített Isten-képmás újra kialakuljon a lelkünkben. II. Kor. 13,13. Csel. 13,2. 20,28.
Teljesen
független akarattal rendelkezik, és önállóan dönt arról, hogy az Egyház és a
benne lévő személyek milyen segítséget kapjanak a saját erőfeszítéseik
kiegészítéseként a Mennyből.
I. Kor. 12,11. I. Pét. 1,2.
Imádkozik
érettünk és helyettünk „kimondhatatlan
fohászkodással”.
Róm. 8,26.
Vígasztal, tanít, eszünkbe juttatja az Ige szavait, amikor erre szükségünk van a bizonyságtevő szolgálatunkban. Ján. 14,26. Luk. 12,12. I. Kor. 2,13.
Elvezet minden igazságra, és a bekövetkezőket is megjelenti. Ján. 16,13.
Az alábbiakban azokat az igehelyeket említem meg, ahol az Istenség bemutatásában három személyt sorol fel a Biblia, mindegyiket külön a nevén nevezve, semmivel sem utalva arra, hogy a három említett közül az egyik nem ugyanolyan személy, mint a többi.
„...megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében”. Mát. 28,19.
„Mert hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Ige és a Szent Lélek: és ez a három egy.” I. Ján. 5,7.
„Akik ki vannak választva az Atya Isten eleve rendelése szerint, a Lélek megszentelésében... és Jézus Krisztus vérével való
meghintésre...”
I. Pét. 1,2.
Ugyanakkor olyan kijelentéseket is találhatunk, ahol az egyik esetben Istennek nevezi, a következő esetben viszont már Szentléleknek mondja.
Anániás és Zafíra történetében olvashatunk arról, hogy Péter azt mondja Anániásnak: „Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek”. Csel. 5,4/b.
Előtte
viszont azt is mondta: „...miért foglalta
el Sátán a te szívedet, hogy megcsald a Szentlelket”.
Csel. 5,3.
Ugyanezt
erősíti meg az a kijelentés is, amikor Pál apostol arról beszél, hogy a „teljes Írás Istentől ihletett”.
II.
Tim. 3,16.
Péter apostol viszont azt állítja, hogy minden esetben a „Szentlélektől indíttatva szólottak az Istennek szent emberei”. II. Pét. 1,21.
Amikor
Pál apostol a kegyelmi ajándékok szétosztásáról beszél, akkor az egyik esetben
azt mondja, hogy mindezt „ugyanaz a Lélek” cselekszi. I. Kor. 12,4.
Később
viszont már azt mondja, hogy „ugyanaz az Úr”, illetve „ugyanaz az Isten”
cselekszi. I.
Kor. 12,5-6.
„A
Szentlélek elleni bűn leggyakoribb formája az, amikor valaki kitartóan semmibe
veszi a Menny bűnbánatra hívó szavát. Minden lépés, amellyel elutasítjuk
Krisztust, egy lépés a megváltás elutasítására is, és a Szentlélek elleni bűn
felé is.”
(JÉ. 267,2.)
„...ha valaki elutasítja a Szentlélek
munkáját, akkor oda kerül, ahol nincs számára megtérés....akkor azt a csatornát
vágja el, amelyen át Isten kapcsolatba léphet vele... Ha egy lélek végleg
visszautasítja a Szentlelket, akkor Isten már semmit sem tehet érte.”
(JÉ 264-265.)
A Szentlélek elleni bűn állapotából pedig a Szentlélek elleni káromlás következhet, ahogyan a Jézus korabeli zsidó vezetők esetében is történt. Mt. 12,31-32.
„Meggyőződtek a krisztust kísérő erő felől,
de hogy ellenállhassanak az igazságnak, a Szentlélek munkáját Sátánnak
tulajdonították. Ezzel tudatosan választották a csalást, alávetették magukat
Sátánnak, és ettől fogva már az ő ereje befolyásolta őket.”
(JÉ 265,2.)
A két esetet oly módon választhatjuk szét, hogy míg a Szentlélek elleni bűn csak egy ember megkeményedett lelki állapota, addig a Szentlélek káromlása már egy Isten ellen fellázadt magatartásforma, illetve Isten ellenes cselekmény.
Az emberi család megváltása érdekében az
istenség egyik személye levetette az isteni létformáját és dicsőségét, és
szolgai létformát vett fel, hogy a bűn világában élő ember is el tudja viselni
a megjelenését. Fil. 2,5-8.
Ez az esemény sorozat az Édenben elkövetett bűn miatt lépett életbe, vagyis megkezdődött Isten megváltási tervének a végrehajtása.
Ebből következően „az Úr Isten... aki hűvös alkonyatkor a kertben járt”, nem más volt, mint a szolgai létformát felvett Isten, az általunk Jézus Krisztusként ismert isteni személy.
Az emberiség érdekében történő megalázkodásának négy dimenzióját ismerhetjük meg a Biblia alapján.
Az Úr Angyala, akin keresztül érintkezni tudott Isten a bűnös emberrel, a választott népével, és közvetlen szolgáival a prófétákkal. II. Móz. 23,20-21.
Ez
az Angyal az Istenség minden nevét igényelte magának.
II. Móz. 6,3.
Az Isten Fia, aki „testté lett”, és
ezzel „ember Fia” is lett, vagyis az isteni természetére felvette az emberi család
természetét és létformáját, és így lett az egyedüli „Isten-ember”. Zsid. 10,5. Ján.
1,14.
Ezt
az Isten-ember létformát megdicsőült állapotában az egész örökkévalóságon
keresztül meg fogja tartani, örökké az emberi család tagja fog maradni. Dán.
7,13. Jel. 1,12-13.
Örökkévaló Főpap, aki mennybe-menetele óta a közbenjárás és az engesztelés munkáját végzi értünk. Zsid. 8,1-2. 4,14-16.
Királyok Királya és uraknak Ura-ként
fog egyszer dicsőségben és hatalommal visszajönni ide a földre, hogy örökre
véget vessen a bűn uralmának. Jel 19,16. Mát.
25,31.
Teremtő - Ján. 1,3. - Ésa. 54,5. - Kol. 1,16. - Zsid. 1,3.
Törvényadó - Jer. 31,33. 35. - v.ö: Ésa. 47,4.
Megváltó - I. Móz. 3,15. - I. Pét. 1,18-20. - Ján. 3,16. - Ésa. 54,5.
Főpap - Zsid. 8,1. - 6,20. - 4,14-16.
Király - Ján. 18,37. - Jel. 19,16.
Vannak olyan igei kijelentések, amikből egyesek olyan
következtetetést vonnak le, hogy Isten Fia úgy született valamikor az
örökkévalóságban. Kol. 1,15. Zsid. 1,5/a. Ján. 5,26.
Azt
vallják, hogy Jézus csupán a megváltás diadalmas győzteseként lett Istenné,
vagyis győzelme jutalmaként „az Isten is
felmagasztalta Őt, és ajándékozott Neki oly nevet, amely minden név fölött
való; hogy a Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld
alatt valóké. És minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten
dicsőségére”. Fil. 2,9-11.
Más igeversek viszont azt állítják, hogy Isten
Fiának „származása öröktől fogva van”, hiszen Ő az „örökkévalóság
Atyja”. Mik. 5,2/b. Éa. 9,6/b.
Amikor
Isten Fia a Jehova nevet használja, akkor ezzel is azt akarja bizonyítani, hogy
Ő azonos az örökké létező Istennel.
II. Móz.
6,3. Ésa. 48,17. I. Kor. 11-23/a. 12,3/b.
Az egymásnak látszólag ellentmondó igeversek közötti feszültséget az a rejtett, de mégis alapvető bibliai tanítás oldja fel, hogy Jézus nem volt mindig Isten Fia. (vesd össze: II. Sám. 7,12-14. - Csel. 2,20. - Zsid. 1,5/b.)
A Sámuel könyvében található „pillanatkép prófécia” első olvasatra Salamonról szól, aki felépítette Jeruzsálemben az Úr házát.
Pál apostol viszont ezt a prófétikus kijelentést Jézusra alkalmazza, mint Messiásra, aki e világba való eljövetelekor teljesítette be ezt a Róla szóló jövendölést. Zsid. 1,5-8.
Pál
leírása tehát a megváltási terv lefektetésekor elhangzott isteni döntést
nyilatkoztatja ki: „Én leszek néki Atyja
és ő lesz nékem Fiam”.
Zsid. 1,5/b.
Vagyis amikor a „Békesség Tanácsban” először hangzott el ez a kijelentés, akkor még az Istenség személyei között nem létezett Atya és Fiú kapcsolat, nem így nevezték őket, ezt csak egy jövő időre vonatkozó beteljesedésként mondták ki akkor. Zak. 6,13.
Csak később, a Betlehemben való megszületés által teljesedett be ez a jövendölés, vagyis az Istenség egyik személye akkor Isten Fiává lett, mivel nem emberi magból, hanem közvetlenül Istentől született, - a másik pedig Atyává lett ugyanakkor. Luk. 1,35. Zsid. 10,5. - Mát. 3,17. Luk. 3,23. 38.
A keresztény köztudat tévesen tulajdonítja az Ószövetség szigorú ítéleteit az Atyának, miközben Jézust pedig csak az alázatos és szelíd Istenként tartja számon.
Az
Ószövetségben is találunk olyan kijelentéseket, amik az Istenről olyan bemutatást
adnak, hogy Ő kegyelmes és végtelen irgalmú. II. Móz.
34,6-7/a. Mik. 7,18. Jón. 4,2.
A Biblia azt is elmondja, hogy Istenben csodálatos módon egyesül az igazság a kegyelemmel, ez képezi a trónjának alapját. Zsolt. 89,15.
Ezért
a bűn büntetésétől nem tekinthet el, legfeljebb átvállalja tőlünk, ha
elfogadjuk az Általa elgondolt megváltást.
Róm.
6,23. II. Kor. 5,21.
Az ember megváltásában tökéletes egységben munkálkodik együtt mindhárom isteni személy, éppen ezért nem lehet az ítéletet és a szigort az Atyának tulajdonítani, a kegyelmet pedig a Fiúnak. Ján. 3,16.
Annak
érdekében, hogy az ilyen téves következtetések ne alakulhassanak ki, a Biblia
kijelenti: „az Atya nem ítél senkit,
hanem az ítéletet egészen a Fiúnak adta”. Ján. 5,22.
Ezért
nevezi a Biblia Jézust az „örökkévalóság
Atyjának”, mivel örök életet csak Ő adhat nekünk, mert az Ő ítélőszéke előtt
kell mindannyiónknak megállni.
Ésa. 9,6. II.
Kor. 5,10.
A Szentháromság Istennek az emberi családhoz
való viszonyulása mindig ugyanaz marad, mivel Istennél „nincs változás, vagy változásnak árnyéka” sem.
Jak. 1,17.
„Jézus
Krisztus tegnap, ma és örökké ugyanaz”.
Zsid.
13,8.
A Szentírás több kijelentéséből megtudhatjuk, hogy a seregek Uraként bemutatkozó isteni személy nem más, mint az Istenség második személye, akit mi, az Újszövetségben élők Jézus Krisztusként ismerünk.
Amikor Dávid a 24. zsoltárban megénekli a
Messiás diadalmas mennybemenetelét, akkor a diadalmasan bevonuló dicsőség
királyát ő is a seregek Urával azonosítja: „Kicsoda
ez a dicsőség királya? A seregek Ura, ő a dicsőség királya”. Zsolt. 24,10.
Pál
apostol ezt egészíti még ki a megjegyzésével, mintegy megerősítve Dávid
szavait, amikor azt mondja, hogy a „dicsőség
királya” megnevezés Jézusra vonatkozó cím: „mert ha megismerték volna, nem feszítették volna meg a dicsőség Urát”.
I. Kor.
2,8.
Ésaiás próféta is látja a seregeknek Urát ülni
az ő trónján, szeráfoktól körülvéve és dicsőítve, és akkor az Úr egy különös
kinyilatkoztatást bíz rá a prófétára, amit neki el kell mondania a népnek.
Ésa. 6,1-10.
János apostol pedig arról tesz bizonyságot, hogy amikor Ésaiás ezt a kinyilatkoztatást kapta az Úrtól, akkor valójában annak a dicsőségét láthatta, akit mi, az Újszövetség népe, az ember Fiaként, vagyis Jézus Krisztusként ismerhettünk meg. Ján. 12,34. 37-41.
A „egyedül igaz Isten” nem egy személy, hanem a világmindenség teremtő Istenére vonatkozó kijelentés, arra az isteni hatalmasságra vonatkozik, akit mi Szentháromságként ismerünk: az Atya, a Fiú, és a Szentlélek közösségére.
Ők hárman alkotják és képviselik az egyedül igaz Istenséget.
Az Atya, akit Jézus megszólít az imájában csak képviselője ennek a hármasságból álló Istenségnek, mivel a megváltás tervében Ő vállalta azt a feladatot, hogy megmarad az Istenség eredeti létformájában és dicsőségében.
Ebben a megváltási terv adta státuszában Ő marad a „fej”, a központ, Aki összefog és irányít mindent.
Az Atya azonban nem egyedül alkotja az Istenséget, hanem csak egyedül képviseli, egészen addig fog ez tartani, amíg a megváltási terv be nem teljesedik.
A végső beteljesedés pillanatában azonban vissza fog állni minden, hogy újra csak egyszerűen „az Isten legyen minden mindenben”. I. Kor. 15,28/b.
Mert ekkor végleg meg fog szűnni a megváltási terv végrehajtása érdekében létrejött alá és fölé rendeltségi szintek az Istenség személyei között.