I. Engesztelési nap Izráel gyakorlatában
1. A próféciák alapján mit mondhatunk arról a történelmi korról, amiben most élünk, milyen jelentősége kell legyen ennek az időszaknak az életünkre?
– Dániel időpróféciája alapján abban a történelmi korban élünk, amikor Jézus főpapi szolgálatában a szentély megtisztítása történik a Mennyben. Dán. 8,14.
– A mennyei Szentély megtisztításának ezt az eseményét jelképezte az ószövetségi templomi szolgálatban a nagy engesztelési nap eseménye.
– Azt a szolgálatot, amit Izráel idejében a földi templomban végeztek, az évenkénti körforgásában két fő részre lehet szétválasztani.
– A naponként végzett szolgálatokra, és az évenkénti szolgálatokra.
– A naponkénti szolgálat eszközölte azt, hogy a bűnös megszabadulhatott bűneinek terhétől, mert feltételes kegyelmet kapott Istentől a bűnbocsánat által
– Az áldozat halála le vette róla bűneinek terhét, többé már nem őt terhelte az.
– Ezzel a kegyelemmel azonban nem lett eltörölve a megvallott bűne, hanem csak megbocsátva.
– A közbenjárást végző pap szolgálata által pedig át lett ruházva a templomra a vétkező megbocsátott bűne.
2. Mi volt a rendeltetése az engesztelési napnak, miért emelkedett ki Izráel ünnepei közül, miért nevezték ez a napot „ünnepek-ünnepének”?
– A jelentőségét az adta, hogy ezen a napon tisztították meg a templomot az egész évben átruházott bűnöktől, ezért ez a nap lett Izráel életének a legjelentősebb ünnepe: 3Móz. 23:26-32.
– Különleges jelentősége miatt böjtöléssel és önmegtagadással kellett a népnek elkülöníteni ezt az időszakot, „sanyargassátok meg magatokat". 27. vers
– Azért volt ez mélységes önvizsgálat napja mindenki számára, mert ezen a napon tisztították meg a Szentélyt, távolították el a bűnt Izráel táborából, és ezzel dőlt el végérvényesen minden izráelita sorsa Isten előtt.
– De csak azoknak a sorsa, akik év közben a naponkénti szolgálat által átruházták bűneiket a Szentélyre.
– Az engesztelési nap tehát a bűntörlő kegyelem élményében részesítette mindazokat, akik év közben áthárították bűneiket a Szentélyre, a helyettesítő áldozat vérének közvetítése által.
– Ebből következően ez a nap olyan alkalom volt Izráelben, amikor Isten azt ítélte meg, hogy mennyire vették komolyan a bűnbocsátó kegyelmét, amit év közben biztosított számukra.
– A nagy valóság engesztelési napján, a vizsgálati ítéletben is azt vizsgálja meg Isten, hogy az érintettek mennyire vették komolyan azt a kegyelmet, amit Jézusban nyertek el.
– Megmaradtak-e Jézusban, Vele élő összeköttetésben, vagy nem? Jn. 15,4.
1. Izrael évi ünnepeivel kapcsolatosan háromszor is elhangzott az az isteni rendelkezés, hogy „irtassék ki az ő népe közül.”, milyen összefüggésben történt ez, és milyen üzenete van ennek számunkra?
–
A kovásztalan kenyerek ünnepével kapcsolatosan
hangzott el, ha valaki nem tisztította ki a kovászt a házából, és még kovászost
is evett ezen a napon, „az olyan lélek
irtassék ki Izráelből”.
2Móz. 12,15.
– Mivel a kovász a bűn szimbóluma, ezért a kovász kitisztításával azt fejezték ki, hogy semmilyen közösséget sem akarnak vállalni a bűnnel, sem az otthonukban sem az életükben.
– Ennek az az üzenete, hogy nekünk is ki kell tisztítani a bűn kovászát életünkből, és mi sem táplálhatjuk lelkünket bűnös dolgokkal, minden erőnkkel igyekeznünk kell tiszta életet élni. 1Kor. 5,6-8.
–
Az első hónap 14. napjának estélyén az
ajtókeretet meg kellett jelölni a húsvéti bárány vérével az öldöklő angyal
számára, a család elsőszülöttje csak így maradhatott életben.
–
Mert
„a vér jelül lesz néktek a házakon, amelyekben
ti lesztek, s meglátom a vért és elmegyek mellettetek... és az Úr nem engedi,
hogy a pusztító bemenjen öldökölni a ti házaitokba”. 2Móz. 12,13; 23.
– Eszerint nekünk is igényelnünk kell Jézus Krisztus vérét, szüntelen az Ő védelme alá kell menekülnünk, mert mi is egyedül csak Nála találhatunk oltalmat, különösen a hét csapás idején az Isten haragját végrehajtó angyalok ítéletének végrehajtásakor. Jel. 16,1-2; 1Jn. 1,7.
– Az engesztelési nappal kapcsolatban is elhangzott: „Mert ha valaki nem sanyargatja meg magát ezen a napon, 1rtassék ki az ő népe közül.” 3Móz. 23,29.
–
Mivel
mi a nagy engesztelés idején élünk, ezért nekünk is késznek kell lenni, hogy
önmegtagadást gyakoroljunk ezen a napon, vagyis ne engedjük, hogy a világ
kívánságai uralják és irányítsák az életünket. Mk. 8,34; Róm.
12,2.
2. Istennél „nincs változás, vagy változásnak árnyéka”, – ez azt jelenti, hogy Jézus is végre fogja hajtani ezt a ítéletet a nagy valóságban, az engesztelési nappal kapcsolatos főpapi szolgálatában? Jak. 1,17.
– Jézusnak ezt az engesztelő szolgálatát éppen azért nevezzük vizsgálati ítéletnek is, mert akikkel szemben elmarasztaló ítéletet hoz, azoknak ekkor kitörli a nevét az „élet könyvéből".
– A vizsgálati ítélet ekkor csak egyetlen vonatkozásban vizsgál és hoz ítéletet, – az élet könyvébe beiratkozott személynek van-e menyegzői ruhája, amely Krisztus igazságának ruháját jelenti. Jel. 3,18; 19,8; 16,15.
– Mivel az illető személy valamikor elfogadta Jézust személyes Megváltójaként, ezért az lesz megvizsgálva, hogy mindvégig állhatatos maradt-e Jézus mellett.
– Ha mindvégig hű maradt Jézushoz, akkor az engesztelés ítéletében a bűntörlő kegyelem fog felette érvényesülni.
– Ha viszont nem maradt mindvégig hű Jézushoz, akkor kitörlik nevét az élet könyvéből, ezért az ő esetével egy másik ítélet foglalkozik majd tovább.
– Ha valakinek kitörlik nevét az élet könyvéből, ezzel gyakorlatilag az Isten népének soraiból írtatik ki, ettől kezdve pedig már a gonoszok közé számlálják.
– Jézus ilyen módon irtja ki népe közül azokat, akik nem veszik elég komolyan a lelki felkészülés és megtisztulás jelentőségét ebben az ünnepélyes időszakban.
– Az Úr azt kívánta, hogy míg a jelképes szolgálat főpapja Izráelért engesztelést végez, addig az egész Izráel, bűnbánattal és alázattal sanyargassa meg lelkét előtte, hogy ki ne ‘irtassék az ő népe közül’. Annak pedig, aki azt akarja, hogy neve bent maradjon az élet könyvében, most e rövid kegyelmi idő alatt kell megsanyargatnia lelkét Isten előtt. Tartsunk mélységes, lelkiismeretes önvizsgálatot!” (Nagy.Küzd: 436,1.)
– Ez a körülmény bennünket is komoly önviszgálatra kell késztessen, és arra, hogy a felismert hibákat és bűnöket tisztítsuk ki az életünkből. 1Jn. 1,7.
1. Isten arra szólít fel az engesztelési nappal kapcsolatban: „sanyargassa meg magát", ez azt jelenti, hogy a pogányok önkínzó módszereit vezessük be?
– Nem jelenti ezt, azt viszont igen, hogy tagadjuk meg magunkat, akár még önmagunkon erőszakot véve is, vagyis öldököljük meg a testi kívánságainkat, amik a lelki életünk ellen nyilatkoznak meg bennünk. 1Pét. 2,11; Kol. 3,5.
– Ez komoly önmegtagadást igényel tőlünk, és mindenkitől azon a területen, amit a Szentlélek megmutat a lelkiismeret hangja által.
– A végidőben azért van szükség erre a fokozottabb önmegtagadó életre, mert ekkor Isten egy kiváltképpen való népet akar önmaga elé állítani. Tit. 2,14; Eféz. 5,27.
2. Istennek ezt a felszólítása, miszerint „sanyargassa meg magát", azt jelenti, hogy az engesztelési napon hozott végső ítélet valójában a bűnös kezében van?
– Igen, azt is jelenti, mert az engesztelés napjának végső kimenetele és eredménye a bűnös kezében van, hiszen Jézus a mi szabad akarati döntésünk alapján formálódó életünket fogadja el vagy veti el.
–
Ezzel a felszólítással kapcsolatban Isten úgy
rendelkezett, hogy „legyen ez örökkévaló
törvény”, eszerint nemcsak Izráelnek adta ezt a rendelkezését.
–
„Örökkévaló rendtartás legyen ez nálatok: a
hetedik hónapban, a hónapnak tizedikén sanyargassátok meg magatokat és semmi
munkát ne végezzetek, se a bennszülött, se a közöttetek tartózkodó jövevény.
Mert ezen a napon engesztelés lesz értetek, hogy megtisztítson titeket; minden
bűnötöktől megtisztultok az Úr előtt. Szombatok szombatja ez néktek,
sanyargassátok meg azért magatokat; örökkévaló rendtartás ez." 3Móz.
16,29-31.
–
Ez
azt jelenti, hogy az engesztelés nem következik be automatikusan a főpap által
végzett ceremóniák által, a népnek magának is közre kellett működnie, hogy bűnbánatot
nyerjen.
–
„Az
engesztelés kezdeményezése a bűnös kezében van. A bűnös megtisztítja önmagát az Engesztelés napján
könyörtelen önbírálattal, nyílt bűnvallomással, és azzal az elhatározással, hogy
nem ismétli meg a múlt év botlásait.”
(Dr Hercz: Kommentár III 160.
162. old)
–
„Aki azt akarja, hogy neve bent maradjon az
élet könyvében, most e rövid kegyelmi idő alatt kell megsanyargatnia lelkét
Isten előtt. Tartsunk mélységes, lelkiismeretes önvizsgálatot! A léhaságból és
felszínességből, amit oly sok állítólagos keresztény megenged magának, ki kell
gyógyulni. Súlyos harc vár mindazokra, akik az uralomra törő bűnös
természetüket igába akarják hajtani. A felkészülésnek ez a munkája egy
személyes munka.”
(Nagy.Küzd:
436,1.)
3. Melyik próféta fogalmazza meg és mondja el az engesztelési nappal kapcsolatos Isteni üzenetet a legrészletesebben?
–
Jóel próféta mondja el mindenek előtt azt, hogy
közel van az Isten végső elszámolásának nagy napja, amikor végrehajtja
meghozott ítéletét.
Jóel 2,1.
–
Amikor pedig azt is elmondta, hogy milyen
rettenetes és félelmetes lesz ez az ítélet azok számára, akiket érinteni fog,
akkor felvet egy nagyon gyakorlatias kérdést: „Ki állhatja ki azt?”,
ezt a kérdést nekünk is meg kell fontolnunk. Jóel 2,11/b.
– Miután pedig Jóel megmutatta az Isten népére leselkedő veszélyt, azonnal a menekülés és a szabadulás útjára mutatott rá. Jóel 2,12-14.
4. Hogyan lehet összegezni Jóel üzenetéből, és a mi nyelvünkre lefordítani azt, hogy Isten milyen megtérést vár el népétől ebben az időben?
–
„Térjetek meg hozzám teljes szívetek
szerint.” Jóel 2,12.
– A teljes szív azt jelenti, hogy még a dédelgetett dolgokban is meg kell térni.
– Nemcsak a látványos külső dolgokban, hanem belül, csak a szívetekben, a vágyak és kívánságok szintjén megélt bűnökből is meg kell térni.
–
„Térjetek
meg hozzám... böjtöléssel is, sírással is, kesergéssel is.” u.o.
– Mintha csak azt mondta volna Jóel, amit Mózes, hogy sanyargassátok meg magatokat, ami a nagy engesztelési nappal kapcsolatos isteni rendelkezés volt.
– Ez a felszólítás azért is jelentős, mert mi is a nagy engesztelés időszakában élünk, amikor Főpapunk a mennyei szentek-szentjében szolgál értünk.
– Ezért a „sanyargassátok meg magatokat” felszólítás nekünk is szól, mert aki ezt nem teszi meg, az „irtassék ki az ő népe közül”. 3Móz. 23,27-29.
– Ezt az ítéletet hajtja végre Jézus akkor, amikor a vizsgálati ítéletben kitörli a nevét az „élet könyvéből” annak, aki nem vette komolyan a felkészülést.
– Isten előtt ilyen szinten megalázkodni viszont csak az képes, akinek szívében már megtörtént a megtérés csodája.
– Csak a szívében megtért ember tudja úgy látni a saját életét, hogy az sírásra és kesergésre tudja késztetni, ahogyan a próféta írja.
–
„Szíveteket szaggassátok meg, ne ruháitokat,
úgy térjetek meg az Úrhoz, a ti Istenetekhez.” Jóel 2,13/a.
– Vagyis ne az emberek előtt mutogassátok a megtérésetek mértékét, hanem Isten előtt, Ő ugyanis nem azt nézi, mint amit az emberek szoktak.
– „Mert az Úr nem azt nézi, amit az ember; mert az ember azt nézi, ami szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben van.” 1Sám. 16,7.
–
Ha
elsősorban az embereknek mutogatjátok magatokat, akkor csak az emberektől
fogjátok elnyerni a jutalmat is.
Mt. 6,16-18.
5. Milyen érveket sorakoztat fel Jóel annak érdekében, hogy meggyőzzön arról, még van remény, érdemes megtérni az Úrhoz teljes szívünk szerint?
–
„Térjetek meg az Úrhoz a ti Istenetekhez;
mert könyörülő és irgalmas; késedelmes a haragra és nagy kegyelmű, és bánkódik
a gonosz miatt.” Jóel 2,13/b.
–
„Mindenki
fohászkodik a bűnei megbocsátásáért, és reménykedik Isten könyörületességében,
nem a saját érdemei miatt, hanem annak irgalmassága folytán, aki szívesebben
bocsát meg, mint büntet.”
(Dr
Hercz: Kommentár III. 162. old. Philo-tól idézi)
–
„Ki tudja, hátha visszatér.... és áldást
hagy maga után.” Jóel 2,14.
6. Ahhoz, hogy a teljes szív szerinti megtérés bekövetkezzen, mit kell megtenni először Isten népe között?
- „Fújjatok kürtöt a Sionon!”, mondja a próféta, vagyis Isten népét kell felébreszteni alvó állapotából. Jóel 2,15/a.
– Ez nem más, mint az Isten népét felébresztő „hangos kiáltás” üzenete, aminek hirdetésében és képviseletében bárki lehet Isten eszköze.
– A nagy kérdés csak az, hogy mennyire várod a Szentlélek kiáradását, mennyire teszed meg azokat a lépéseket, amiket Isten nem fog megtenni helyetted?
– Ezt ugyanis csak a lelki felébredésed és megújulásod által sürgetheted.
– De hogyan fogjunk hozzá, milyen módon induljon el ez a megtérés, úgy a személyes mint a közösségi életünkben?
– Jóel szinte lépésről-lépésre vezet végig bennünket a megtérés útvonalán.
1.
„Fújjatok kürtöt
a Sionon”
Jóel 2,15.
– Ebben az ünnepélyesen komoly időben nem andalító mesére van szükségünk, hanem határozott hangú ébresztő üzenetre. 1Kor. 14,8.
–
„Kiálts
teljes torokkal, ne kíméld; mint trombita emeld fel hangod, és hirdesd népemnek
bűneit, és Jákób házának vétkeit.”
Ésa. 58,1.
– „Mert ha a trombita bizonytalan zengést tészen, kicsoda készül a harcra.” 1Kor. 14,8.
2.
„Szenteljetek böjtöt” u.o.
– Ez a felszólítás annál többet kíván tőlünk, hogy nem eszünk és nem iszunk.
– Ennek a böjtnek olyannak kell lenni, ami Isten előtt is kedves, amire Ő is odafigyel, és válaszol rá. (lásd: Ésa. 58,3-11.)
3.
„Hirdessetek
gyűlést”
u.o.
– Szükségünk van olyan közösségi rendezvényekre, ahol az üdvösségünket érintő lelki dolgokról beszélgethetünk egymással.
–
„Akkor
tanakodtak egymással az Úrnak tisztelői, az Úr pedig figyelt és hallgatott, és
egy emlékkönyv iraték ő előtte azokról, akik félik az Urat és becsülik az ő nevét.”
Mal. 3,16.
4.
„Gyűjtsétek össze
a népet”
Jóel 2,16/a.
– Ebben a kijelentésben a hangsúly azon van, hogy „össze”, vagyis összegyűjteni a darabokra szétszakadozott népet.
– Amikor valami szétesik darabjaira, akkor össze kell szedni, és újra össze kell illeszteni azt.
– Erre a lépésre azért van szükség, mert egy olyan korban élünk, amikor a függetlenség szelleme uralkodik, amikor még az egyháztagok is egyre inkább elveszítik azt a tudatot, hogy ők egy közösség részei.
– Az összetartozás felelősségtudata kezd elveszni.
–
Ezért
vissza kell térni oda, ahonnan kiestünk, vagyis legyünk újra foglalatosak a
közösség gyakorlásában.
Csel. 2,42/a.
5. „Szenteljétek meg a gyülekezetet” Jóel 2,16/a. (ennek a kijelentésnek kettős jelentése van)
– Egyrészt azt jelenti, hogy azt a gyülekezeti helyet, amit a közösségünk számára az Isten-imádat helyéül választottunk ki és különítettünk el, az legyen általunk szentnek tekintve, ahol nem lehet bárkinek bármit tenni.
– „Nagyon is igaz, hogy az Isten háza iránti tisztelet kialvóban van, A szent dolgok és helyek nincsenek megkülönböztetve, a szent és a magasztos nincs megbecsülve.... Isten háza iránt sokan nem viseltetnek megszenteltebb gondolatokkal, mint bármilyen más közönséges hely iránt... E tekintetben alapos változásnak kell végbemenni gyülekezeteinkben.... Az Isten házának körzetét szent ünnepélyességgel kell körülvenni. Ne legyen régi barátok találkozó helye, vagy a mindennapi gondolatok kicserélésének és világi ügyek elintézésének színtere... Ez az a hely, ahol Isten találkozik az ő népével és megáldja őket.” (Bizonyságtétel 5. 491-500.)
– Ezért nem tekinthetjük közönséges helynek azt, amit az Isten imádat céljára különítettünk el, és nem is viselkedhetünk úgy, mint egy közönséges helyen.
– Jézus kizavarta a templomból azokat, akik közönséges hellyé változtatták a szent helyet.
– Másrészt viszont ez a felszólítás a gyülekezet közösségének a megszentelésére is vonatkozik.
– Ez a megszentelés csak úgy történhet, ha a gyülekezeti közösség gyakorlati életéből kitisztítjuk a bűnöket, az Isten áldását visszatartó akadályokat.
6.
„Hívjátok egybe a
véneket”
Jóel 2,16.
(Jóel
idejében ez a kifejezés a vezetőket jelentette)
– Ez a felszólítás a különböző szinten lévő vezetők egységét, közösséggé formálódását hívatott szorgalmazni, találjanak végre úgy egymásra, hogy igazi munka-közösséget tudjanak alkotni a rájuk bízottakért.
– Mintha azt mondaná az Úr, hogy ne csak prédikáljuk a közösség fontosságát és jelentőségét, hanem mutassunk példát ebben a gyülekezeteink számára.
7.
„Gyűjtsétek össze
a kisdedeket és a csecsszopókat”
u.o.
– Ez jelentheti azt, hogy Isten számára a kicsi gyerekek is nagyon fontosak
– A közösséggé válásunkban, az összegyűjtésünkben nekik is ott kell lenniük, róluk sem szabad elfeledkeznünk.
– Ezt a felszólítást azonban lehet az előző gondolatok folytatásaként, vagy kiegészítéseként is értelmezni.
– A társadalmi életünk különböző területein, még az Egyházban is, a közgondolkodás szerint létezik olyan besorolás, hogy a nagyok és a kicsik.
– Ezzel viszont Isten azt mondja, hogy Ő nem akar kihagyni senkit, Ő mindenkit szeretne bevonni a Hozzá visszatérők csoportjába.
8.
„Menjen ki a
vőlegény az ő ágyasházából, és a menyasszony is az ő szobájából”
u.o.
– Isten ezzel azt mondja ki, hogy annál semmi sem lehet fontosabb ebben az időben, minthogy teljes szívünk szerint térjünk vissza a Úrhoz.
– Jézusnak az egyik példázatában is találkozhatunk ennek a gondolatával.
–
A
meghívott vendégek egyike ugyanis azért nem ment el a vacsorára, mert „feleséget vettem és ezért nem mehetek”,
mondta. Lk.
14,20.
9.
„A tornác és az oltár között sírjanak a
papok, az Úrnak szolgái” Jóel 2,17.
– E kijelentés alapján sokan egy látványos megmozdulást várnak az Egyház vezetőitől és lelkészeitől.
– Pedig itt nem feltétlenül egy olyan cselekményről van szó, aminek a gyülekezet nyilvánossága előtt kellene megtörténnie.
– Jóel idejében a templomot még sokkal inkább egy elkülönített szent helynek tekintették, még nem volt olyan nyilvános fórum helye, mint Jézus korában.
–
Tornácnak nevezték a Szentély bejárata előtt azt
az oszlopos, fedett teraszszerű folyosót, ami a templomépület bejáratául
szolgált. 1Kir.
6,3; 2Krón. 8,12.
– Izráel fiai számára csak az égőáldozati oltárig lehetett elmenni, onnan már a közbenjárást végző papok vitték tovább ügyüket az Isten elé.
– Isten tehát elsősorban azt várja, hogy a mindenkori papok a bűnössel együtt érezve végezzék azt a szolgálatot, amit Isten rájuk bízott.
– Legyenek az ima emberei, tudjanak úgy imádkozni szabadulásért Isten népe számára, ahogy Dániel is tette, hogy az Úr ne tudja válasz nélkül hagyni.
– „És mondják: Légy kegyelmes, óh Uram, a te népedhez, és ne bocsásd szidalomra a te örökségedet..... Miért mondanák a népek között: Hol az ő Istenük?” Jóel 2,17.
10. Ha Isten népe így próbál meg visszatérni az Úrhoz, akkor mire számíthatunk a Menny részéről, mit fog tenni Isten?
– Akkor a Menny is meg fog mozdulni, hiszen Isten erre a változásra, erre a lépésünkre vár.
–
„Erre buzgó lőn az Úrnak szeretete az ő
földe iránt, és kegyelmezett az ő népének.”
Jóel.
2,18.
11. A megoldás kulcsa tehát a mi kezünkben van, a kérdés csak az, hogy mit akarunk mi, mire van meg bennünk a készség?
– Akarunk-e változást az életünkben, vágyakozunk-e az Isten áldásai után?
– Komolyan vesszük-e azt, hogy mi most egy ünnepélyesen komoly időben élünk?
– Teszünk-e valamit annak érdekében, hogy a nevünk megmaradjon az élet könyvében?
– Készek vagyunk-e arra, hogy megsanyargassuk magunkat bűnbánattal és önmegtagadással azért, hogy nehogy híjával találtassunk Isten ítéletében?
Mi a Te személyes válaszod erre?