Az egyetlen megoldás Jézus – 14

Isten házának megtisztulása

I. Engesztelési nap Izráel gyakorlatában

II. Irtassék ki az ő népe közül

III. Sanyargassa meg magát

IV. A megtérés gyakorlati lépései

 

Tartalomjegyzék

Összesítőlap

Főoldal

 

I. Engesztelési nap Izráel gyakorlatában

1. A próféciák alapján mit mondhatunk arról a történelmi korról, amiben most élünk, milyen jelentősége kell legyen ennek az időszaknak az életünkre?

  Dániel időpróféciája alapján abban a történelmi korban élünk, amikor Jézus főpapi szolgálatában a szentély megtisztítása történik a Mennyben. Dán. 8,14.

  A mennyei Szentély megtisztításának ezt az eseményét jelképezte az ószövetségi templomi szolgálatban a nagy engesztelési nap eseménye.

  Azt a szolgálatot, amit Izráel idejében a földi templomban végeztek, az évenkénti körforgásában két fő részre lehet szétválasztani.

  A naponként végzett szolgálatokra, és az évenkénti szolgálatokra.

  A naponkénti szolgálat eszközölte azt, hogy a bűnös megszabadulhatott bűneinek terhétől, mert feltételes kegyelmet kapott Istentől a bűnbocsánat által

  Az áldozat halála le vette róla bűneinek terhét, többé már nem őt terhelte az.

  Ezzel a kegyelemmel azonban nem lett eltörölve a megvallott bűne, hanem csak megbocsátva.

  A közbenjárást végző pap szolgálata által pedig át lett ruházva a templomra a vétkező megbocsátott bűne.

2. Mi volt a rendeltetése az engesztelési napnak, miért emelkedett ki Izráel ünnepei közül, miért nevezték ez a napot „ünnepek-ünnepének”?

  A jelentőségét az adta, hogy ezen a napon tisztították meg a templomot az egész évben átruházott bűnöktől, ezért ez a nap lett Izráel életének a legjelentősebb ünnepe: 3Móz. 23:26-32.

  Különleges jelentősége miatt böjtöléssel és önmegtagadással kellett a népnek elkülöníteni ezt az időszakot, „sanyargassátok meg magatokat". 27. vers

  Azért volt ez mélységes önvizsgálat napja mindenki számára, mert ezen a napon tisztították meg a Szentélyt, távolították el a bűnt Izráel táborából, és ezzel dőlt el végérvényesen minden izráelita sorsa Isten előtt.

  De csak azoknak a sorsa, akik év közben a naponkénti szolgálat által átruházták bűneiket a Szentélyre.

  Az engesztelési nap tehát a bűntörlő kegyelem élményében részesítette mindazokat, akik év közben áthárították bűneiket a Szentélyre, a helyettesítő áldozat vérének közvetítése által.

  Ebből következően ez a nap olyan alkalom volt Izráelben, amikor Isten azt ítélte meg, hogy mennyire vették komolyan a bűnbocsátó kegyelmét, amit év közben biztosított számukra.

  A nagy valóság engesztelési napján, a vizsgálati ítéletben is azt vizsgálja meg Isten, hogy az érintettek mennyire vették komolyan azt a kegyelmet, amit Jézusban nyertek el.

  Megmaradtak-e Jézusban, Vele élő összeköttetésben, vagy nem? Jn. 15,4.

II. Irtassék ki az ő népe közül

1. Izrael évi ünnepeivel kapcsolatosan háromszor is elhangzott az az isteni rendelkezés, hogy „irtassék ki az ő népe közül.”, milyen összefüggésben történt ez, és milyen üzenete van ennek számunkra?

   A kovásztalan kenyerek ünnepével kapcsolatosan hangzott el, ha valaki nem tisztította ki a kovászt a házából, és még kovászost is evett ezen a napon, „az olyan lélek irtassék ki Izráelből”.  2Móz. 12,15.

  Mivel a kovász a bűn szimbóluma, ezért a kovász kitisztításával azt fejezték ki, hogy semmilyen közösséget sem akarnak vállalni a bűnnel, sem az otthonukban sem az életükben.

  Ennek az az üzenete, hogy nekünk is ki kell tisztítani a bűn kovászát életünkből, és mi sem táplálhatjuk lelkünket bűnös dolgokkal, minden erőnkkel igyekeznünk kell tiszta életet élni. 1Kor. 5,6-8.

   Az első hónap 14. napjának estélyén az ajtókeretet meg kellett jelölni a húsvéti bárány vérével az öldöklő angyal számára, a család elsőszülöttje csak így maradhatott életben.

  Mert „a vér jelül lesz néktek a házakon, amelyekben ti lesztek, s meglátom a vért és elmegyek mellettetek... és az Úr nem engedi, hogy a pusztító bemenjen öldökölni a ti házaitokba”.  2Móz. 12,13;  23.

  Eszerint nekünk is igényelnünk kell Jézus Krisztus vérét, szüntelen az Ő védelme alá kell menekülnünk, mert mi is egyedül csak Nála találhatunk oltalmat, különösen a hét csapás idején az Isten haragját végrehajtó angyalok ítéletének végrehajtásakor. Jel. 16,1-2;  1Jn. 1,7.

  Az engesztelési nappal kapcsolatban is elhangzott: „Mert ha valaki nem sanyargatja meg magát ezen a napon, 1rtassék ki az ő népe közül.”  3Móz. 23,29.

  Mivel mi a nagy engesztelés idején élünk, ezért nekünk is késznek kell lenni, hogy önmegtagadást gyakoroljunk ezen a napon, vagyis ne engedjük, hogy a világ kívánságai uralják és irányítsák az életünket.  Mk. 8,34;  Róm. 12,2.

2. Istennél „nincs változás, vagy változásnak árnyéka”, – ez azt jelenti, hogy Jézus is végre fogja hajtani ezt a ítéletet a nagy valóságban, az engesztelési nappal kapcsolatos főpapi szolgálatában?  Jak. 1,17.

  Jézusnak ezt az engesztelő szolgálatát éppen azért nevezzük vizsgálati ítéletnek is, mert akikkel szemben elmarasztaló ítéletet hoz, azoknak ekkor kitörli a nevét az „élet könyvéből".

  A vizsgálati ítélet ekkor csak egyetlen vonatkozásban vizsgál és hoz ítéletet, – az élet könyvébe beiratkozott személynek van-e menyegzői ruhája, amely Krisztus igazságának ruháját jelenti.  Jel. 3,18;  19,8;  16,15.

  Mivel az illető személy valamikor elfogadta Jézust személyes Megváltójaként, ezért az lesz megvizsgálva, hogy mindvégig állhatatos maradt-e Jézus mellett.

  Ha mindvégig hű maradt Jézushoz, akkor az engesztelés ítéletében a bűntörlő kegyelem fog felette érvényesülni.

  Ha viszont nem maradt mindvégig hű Jézushoz, akkor kitörlik nevét az élet könyvéből, ezért az ő esetével egy másik ítélet foglalkozik majd tovább.

  Ha valakinek kitörlik nevét az élet könyvéből, ezzel gyakorlatilag az Isten népének soraiból írtatik ki, ettől kezdve pedig már a gonoszok közé számlálják.

  Jézus ilyen módon irtja ki népe közül azokat, akik nem veszik elég komolyan a lelki felkészülés és megtisztulás jelentőségét ebben az ünnepélyes időszakban.

   Az Úr azt kívánta, hogy míg a jelképes szolgálat főpapja Izráelért engesztelést végez, addig az egész Izráel, bűnbánattal és alázattal sanyargassa meg lelkét előtte, hogy ki ne ‘irtassék az ő népe közül’. Annak pedig, aki azt akarja, hogy neve bent maradjon az élet könyvében, most e rövid kegyelmi idő alatt kell megsanyargatnia lelkét Isten előtt. Tartsunk mélységes, lelkiismeretes önvizsgálatot!” (Nagy.Küzd: 436,1.)

  Ez a körülmény bennünket is komoly önviszgálatra kell késztessen, és arra, hogy a felismert hibákat és bűnöket tisztítsuk ki az életünkből. 1Jn. 1,7.

III. Sanyargassa meg magát

1. Isten arra szólít fel az engesztelési nappal kapcsolatban: „sanyargassa meg magát", ez azt jelenti, hogy a pogányok önkínzó módszereit vezessük be?

  Nem jelenti ezt, azt viszont igen, hogy tagadjuk meg magunkat, akár még önmagunkon erőszakot véve is, vagyis öldököljük meg a testi kívánságainkat, amik a lelki életünk ellen nyilatkoznak meg bennünk. 1Pét. 2,11;  Kol. 3,5.

  Ez komoly önmegtagadást igényel tőlünk, és mindenkitől azon a területen, amit a Szentlélek megmutat a lelkiismeret hangja által.

  A végidőben azért van szükség erre a fokozottabb önmegtagadó életre, mert ekkor Isten egy kiváltképpen való népet akar önmaga elé állítani. Tit. 2,14;   Eféz. 5,27.

2. Istennek ezt a felszólítása, miszerint „sanyargassa meg magát", azt jelenti, hogy az engesztelési napon hozott végső ítélet valójában a bűnös kezében van?

  Igen, azt is jelenti, mert az engesztelés napjának végső kimenetele és eredménye a bűnös kezében van, hiszen Jézus a mi szabad akarati döntésünk alapján formálódó életünket fogadja el vagy veti el.

   Ezzel a felszólítással kapcsolatban Isten úgy rendelkezett, hogy „legyen ez örökkévaló törvény”, eszerint nemcsak Izráelnek adta ezt a rendelkezését. 

  „Örökkévaló rendtartás legyen ez nálatok: a hetedik hónapban, a hónapnak tizedikén sanyargassátok meg magatokat és semmi munkát ne végezzetek, se a bennszülött, se a közöttetek tartózkodó jövevény. Mert ezen a napon engesztelés lesz értetek, hogy megtisztítson titeket; minden bűnötöktől megtisztultok az Úr előtt. Szombatok szombatja ez néktek, sanyargassátok meg azért magatokat; örökkévaló rendtartás ez." 3Móz. 16,29-31.

   Ez azt jelenti, hogy az engesztelés nem következik be automatikusan a főpap által végzett ceremóniák által, a népnek magának is közre kellett működnie, hogy bűnbánatot nyerjen.

  „Az engesztelés kezdeményezése a bűnös kezében van. A bűnös megtisztítja önmagát az Engesztelés napján könyörtelen önbírálattal, nyílt bűnvallomással, és azzal az elhatározással, hogy nem ismétli meg a múlt év botlásait.” (Dr Hercz: Kommentár III 160.  162. old)

   „Aki azt akarja, hogy neve bent maradjon az élet könyvében, most e rövid kegyelmi idő alatt kell megsanyargatnia lelkét Isten előtt. Tartsunk mélységes, lelkiismeretes önvizsgálatot! A léhaságból és felszínességből, amit oly sok állítólagos keresztény megenged magának, ki kell gyógyulni. Súlyos harc vár mindazokra, akik az uralomra törő bűnös természetüket igába akarják hajtani. A felkészülésnek ez a munkája egy személyes munka.” (Nagy.Küzd: 436,1.)

3. Melyik próféta fogalmazza meg és mondja el az engesztelési nappal kapcsolatos Isteni üzenetet a legrészletesebben?

   Jóel próféta mondja el mindenek előtt azt, hogy közel van az Isten végső elszámolásának nagy napja, amikor végrehajtja meghozott ítéletét. Jóel 2,1.

   Amikor pedig azt is elmondta, hogy milyen rettenetes és félelmetes lesz ez az ítélet azok számára, akiket érinteni fog, akkor felvet egy nagyon gyakorlatias kérdést: „Ki állhatja ki azt?”, ezt a kérdést nekünk is meg kell fontolnunk.  Jóel 2,11/b.

  Miután pedig Jóel megmutatta az Isten népére leselkedő veszélyt, azonnal a menekülés és a szabadulás útjára mutatott rá.  Jóel 2,12-14.

4. Hogyan lehet összegezni Jóel üzenetéből, és a mi nyelvünkre lefordítani azt, hogy Isten milyen megtérést vár el népétől ebben az időben?

  „Térjetek meg hozzám teljes szívetek szerint.”  Jóel 2,12.

  A teljes szív azt jelenti, hogy még a dédelgetett dolgokban is meg kell térni.

  Nemcsak a látványos külső dolgokban, hanem belül, csak a szívetekben, a vágyak és kívánságok szintjén megélt bűnökből is meg kell térni.

   „Térjetek meg hozzám... böjtöléssel is, sírással is, kesergéssel is.”  u.o.

  Mintha csak azt mondta volna Jóel, amit Mózes, hogy sanyargassátok meg magatokat, ami a nagy engesztelési nappal kapcsolatos isteni rendelkezés volt.

  Ez a felszólítás azért is jelentős, mert mi is a nagy engesztelés időszakában élünk, amikor Főpapunk a mennyei szentek-szentjében szolgál értünk.

  Ezért a „sanyargassátok meg magatokat” felszólítás nekünk is szól, mert aki ezt nem teszi meg, az „irtassék ki az ő népe közül”. 3Móz. 23,27-29.

  Ezt az ítéletet hajtja végre Jézus akkor, amikor a vizsgálati ítéletben kitörli a nevét az „élet könyvéből” annak, aki nem vette komolyan a felkészülést.

  Isten előtt ilyen szinten megalázkodni viszont csak az képes, akinek szívében már megtörtént a megtérés csodája.

  Csak a szívében megtért ember tudja úgy látni a saját életét, hogy az sírásra és kesergésre tudja késztetni, ahogyan a próféta írja.

  „Szíveteket szaggassátok meg, ne ruháitokat, úgy térjetek meg az Úrhoz, a ti Istenetekhez.” Jóel 2,13/a.

  Vagyis ne az emberek előtt mutogassátok a megtérésetek mértékét, hanem Isten előtt, Ő ugyanis nem azt nézi, mint amit az emberek szoktak.

  „Mert az Úr nem azt nézi, amit az ember; mert az ember azt nézi, ami szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben van.” 1Sám. 16,7.

  Ha elsősorban az embereknek mutogatjátok magatokat, akkor csak az emberektől fogjátok elnyerni a jutalmat is.  Mt. 6,16-18.

5. Milyen érveket sorakoztat fel Jóel annak érdekében, hogy meggyőzzön arról, még van remény, érdemes megtérni az Úrhoz teljes szívünk szerint?

  „Térjetek meg az Úrhoz a ti Istenetekhez; mert könyörülő és irgalmas; késedelmes a haragra és nagy kegyelmű, és bánkódik a gonosz miatt.” Jóel 2,13/b.

  „Mindenki fohászkodik a bűnei megbocsátásáért, és reménykedik Isten könyörületességében, nem a saját érdemei miatt, hanem annak irgalmassága folytán, aki szívesebben bocsát meg, mint büntet.” (Dr Hercz: Kommentár III. 162. old. Philo-tól idézi)

  „Ki tudja, hátha visszatér.... és áldást hagy maga után.” Jóel 2,14.

6. Ahhoz, hogy a teljes szív szerinti megtérés bekövetkezzen, mit kell megtenni először Isten népe között?

-  „Fújjatok kürtöt a Sionon!”, mondja a próféta, vagyis Isten népét kell felébreszteni alvó állapotából. Jóel 2,15/a.

  Ez nem más, mint az Isten népét felébresztő „hangos kiáltás” üzenete, aminek hirdetésében és képviseletében bárki lehet Isten eszköze.

  A nagy kérdés csak az, hogy mennyire várod a Szentlélek kiáradását, mennyire teszed meg azokat a lépéseket, amiket Isten nem fog megtenni helyetted? 

  Ezt ugyanis csak a lelki felébredésed és megújulásod által sürgetheted.

  De hogyan fogjunk hozzá, milyen módon induljon el ez a megtérés, úgy a személyes mint a közösségi életünkben?

  Jóel szinte lépésről-lépésre vezet végig bennünket a megtérés útvonalán.

IV. A megtérés gyakorlati lépései

1. „Fújjatok kürtöt a Sionon”  Jóel 2,15.

  Ebben az ünnepélyesen komoly időben nem andalító mesére van szükségünk, hanem határozott hangú ébresztő üzenetre.  1Kor. 14,8.

   „Kiálts teljes torokkal, ne kíméld; mint trombita emeld fel hangod, és hirdesd népemnek bűneit, és Jákób házának vétkeit.”  Ésa. 58,1.

  „Mert ha a trombita bizonytalan zengést tészen, kicsoda készül a harcra.” 1Kor. 14,8.

2.  „Szenteljetek böjtöt”  u.o.

  Ez a felszólítás annál többet kíván tőlünk, hogy nem eszünk és nem iszunk.

  Ennek a böjtnek olyannak kell lenni, ami Isten előtt is kedves, amire Ő is odafigyel, és válaszol rá.  (lásd: Ésa. 58,3-11.)

3. „Hirdessetek gyűlést”  u.o.

  Szükségünk van olyan közösségi rendezvényekre, ahol az üdvösségünket érintő lelki dolgokról beszélgethetünk egymással.

   „Akkor tanakodtak egymással az Úrnak tisztelői, az Úr pedig figyelt és hallgatott, és egy emlékkönyv iraték ő előtte azokról, akik félik az Urat és becsülik az ő nevét.”  Mal. 3,16.

4. „Gyűjtsétek össze a népet”  Jóel 2,16/a.

  Ebben a kijelentésben a hangsúly azon van, hogy „össze”, vagyis összegyűjteni a darabokra szétszakadozott népet.

  Amikor valami szétesik darabjaira, akkor össze kell szedni, és újra össze kell illeszteni azt.

  Erre a lépésre azért van szükség, mert egy olyan korban élünk, amikor a függetlenség szelleme uralkodik, amikor még az egyháztagok is egyre inkább elveszítik azt a tudatot, hogy ők egy közösség részei.

  Az összetartozás felelősségtudata kezd elveszni.

  Ezért vissza kell térni oda, ahonnan kiestünk, vagyis legyünk újra foglalatosak a közösség gyakorlásában.  Csel. 2,42/a.

5. „Szenteljétek meg a gyülekezetet” Jóel 2,16/a. (ennek a kijelentésnek kettős jelentése van)

  Egyrészt azt jelenti, hogy azt a gyülekezeti helyet, amit a közösségünk számára az Isten-imádat helyéül választottunk ki és különítettünk el, az legyen általunk szentnek tekintve, ahol nem lehet bárkinek bármit tenni.

  „Nagyon is igaz, hogy az Isten háza iránti tisztelet kialvóban van, A szent dolgok és helyek nincsenek megkülönböztetve, a szent és a magasztos nincs megbecsülve.... Isten háza iránt sokan nem viseltetnek megszenteltebb gondolatokkal, mint bármilyen más közönséges hely iránt...  E tekintetben alapos változásnak kell végbemenni  gyülekezeteinkben.... Az Isten házának körzetét szent ünnepélyességgel kell körülvenni. Ne legyen régi barátok találkozó helye, vagy a mindennapi gondolatok kicserélésének és világi ügyek elintézésének színtere... Ez az a hely, ahol Isten találkozik az ő népével és megáldja őket.”  (Bizonyságtétel 5. 491-500.)

  Ezért nem tekinthetjük közönséges helynek azt, amit az Isten imádat céljára különítettünk el, és nem is viselkedhetünk úgy, mint egy közönséges helyen.

  Jézus kizavarta a templomból azokat, akik közönséges hellyé változtatták a szent helyet.

  Másrészt viszont ez a felszólítás a gyülekezet közösségének a megszentelésére is vonatkozik.

  Ez a megszentelés csak úgy történhet, ha a gyülekezeti közösség gyakorlati életéből kitisztítjuk a bűnöket, az Isten áldását visszatartó akadályokat.

6. „Hívjátok egybe a véneket”  Jóel 2,16. (Jóel idejében ez a kifejezés a vezetőket jelentette)

  Ez a felszólítás a különböző szinten lévő vezetők egységét, közösséggé formálódását hívatott szorgalmazni, találjanak végre úgy egymásra, hogy igazi munka-közösséget tudjanak alkotni a rájuk bízottakért.

  Mintha azt mondaná az Úr, hogy ne csak prédikáljuk a közösség fontosságát és jelentőségét, hanem mutassunk példát ebben a gyülekezeteink számára.

7. „Gyűjtsétek össze a kisdedeket és a csecsszopókat”  u.o.

  Ez jelentheti azt, hogy Isten számára a kicsi gyerekek is nagyon fontosak

  A közösséggé válásunkban, az összegyűjtésünkben nekik is ott kell lenniük, róluk sem szabad elfeledkeznünk.

  Ezt a felszólítást azonban lehet az előző gondolatok folytatásaként, vagy kiegészítéseként is értelmezni.

  A társadalmi életünk különböző területein, még az Egyházban is, a közgondolkodás szerint létezik olyan besorolás, hogy a nagyok és a kicsik.

  Ezzel viszont Isten azt mondja, hogy Ő nem akar kihagyni senkit, Ő mindenkit szeretne bevonni a Hozzá visszatérők csoportjába.

8. „Menjen ki a vőlegény az ő ágyasházából, és a menyasszony is az ő szobájából”  u.o.

  Isten ezzel azt mondja ki, hogy annál semmi sem lehet fontosabb ebben az időben, minthogy teljes szívünk szerint térjünk vissza a Úrhoz.

  Jézusnak az egyik példázatában is találkozhatunk ennek a gondolatával.

  A meghívott vendégek egyike ugyanis azért nem ment el a vacsorára, mert „feleséget vettem és ezért nem mehetek”, mondta. Lk. 14,20.

9.  „A tornác és az oltár között sírjanak a papok, az Úrnak szolgái”  Jóel 2,17.

  E kijelentés alapján sokan egy látványos megmozdulást várnak az Egyház vezetőitől és lelkészeitől.

  Pedig itt nem feltétlenül egy olyan cselekményről van szó, aminek a gyülekezet nyilvánossága előtt kellene megtörténnie.

  Jóel idejében a templomot még sokkal inkább egy elkülönített szent helynek tekintették, még nem volt olyan nyilvános fórum helye, mint Jézus korában.

   Tornácnak nevezték a Szentély bejárata előtt azt az oszlopos, fedett teraszszerű folyosót, ami a templomépület bejáratául szolgált. 1Kir. 6,3;  2Krón. 8,12.

  Izráel fiai számára csak az égőáldozati oltárig lehetett elmenni, onnan már a közbenjárást végző papok vitték tovább ügyüket az Isten elé.

  Isten tehát elsősorban azt várja, hogy a mindenkori papok a bűnössel együtt érezve végezzék azt a szolgálatot, amit Isten rájuk bízott.

  Legyenek az ima emberei, tudjanak úgy imádkozni szabadulásért Isten népe számára, ahogy Dániel is tette, hogy az Úr ne tudja válasz nélkül hagyni.

  „És mondják: Légy kegyelmes, óh Uram, a te népedhez, és ne bocsásd szidalomra a te örökségedet..... Miért mondanák a népek között: Hol az ő Istenük?”  Jóel 2,17.

10. Ha Isten népe így próbál meg visszatérni az Úrhoz, akkor mire számíthatunk a Menny részéről, mit fog tenni Isten?

  Akkor a Menny is meg fog mozdulni, hiszen Isten erre a változásra, erre a lépésünkre vár.

  „Erre buzgó lőn az Úrnak szeretete az ő földe iránt, és kegyelmezett az ő népének.”  Jóel. 2,18.

11. A megoldás kulcsa tehát a mi kezünkben van, a kérdés csak az, hogy mit akarunk mi, mire van meg bennünk a készség?

  Akarunk-e változást az életünkben, vágyakozunk-e az Isten áldásai után?

  Komolyan vesszük-e azt, hogy mi most egy ünnepélyesen komoly időben élünk?

  Teszünk-e valamit annak érdekében, hogy a nevünk megmaradjon az élet könyvében?

  Készek vagyunk-e arra, hogy megsanyargassuk magunkat bűnbánattal és önmegtagadással azért, hogy nehogy híjával találtassunk Isten ítéletében?

 

Mi a Te személyes válaszod erre?