1.
Mi az, amit nagyon határozottan képvisel a Biblia az
emberek szétválasztásával kapcsolatban?
–
A Szentírásban nagyon határozott üzenet az, hogy
egyszer „mindnyájunknak meg kell
jelennünk Krisztus ítélőszéke előtt, hogy ki-ki megjutalmaztassék aszerint,
amiket e testben cselekedett, vagy jót, vagy gonoszt”.
2Kor. 5,10.
–
Jakab apostol viszont azt teszi világossá, hogy ebben
az ítéletben az örök erkölcsi törvény pontjai alapján lesz megvizsgálva minden
cselekedetünk, még a kimondott szavaink is.
–
„Úgy szóljatok és úgy cselekedjetek, mint akiket
a szabadság törvénye fog megítélni." Jak. 2,12.
– Ebben az ítéletben semmit sem tudunk elrejteni Isten elől, hiszen Ő a szívünk indítékait is jól ismeri.
–
Ezért
„minden cselekedetet az Isten ítéletre
előhoz, minden titkos dologgal, akár jó, akár gonosz legyen az”.
Préd. 12,16.
2. Könnyebbséget jelent a megítéltetéskor az, ha valaki majdnem az egész törvényt megtartja, csak egy törvénypontot nem tudott megtartani?
– Ha a törvénynek csak egyetlen pontját nem tartotta meg valaki, arra Isten úgy tekint, mintha egyet se tartott volna meg, az elítéltetéshez az is elég, mert senki sem a bűn nagysága miatt lesz elítélve, hanem a bűn miatt. Jak. 3,10.
– „Mert a bűn zsoldja a halál" Róm. 6,23.
– Mert „Aki ‘egy ellen’ vétkezik, az az egész törvényt megsérti; befolyásával és példájával a törvényszegés oldalára áll, és így az ‘egésznek megrontásában bűnös’.” (N.K. 518,1.)
–
„Azzal, hogy az emberek hozzájárulnak a
törvény előírásának a megszegéséhez, Sátán hatalma alá adják magukat.”
(J.É.
3. Mi a bűn, amit a törvény elítél, a Biblia szerint hogyan lehet a bűn lényegét meghatározni?
– Isten nem csupán a külső cselekedetek alapján ítél meg bennünket, hanem a szív belső indítékait és szándékait vizsgálja, ezért a szívben lezajló cselekmény alapján ítéli meg az embert.
–
„Mert az Úr nem azt nézi, amit az ember.
Mert az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben
van.” 1Sám. 16,7/b.
– Isten tudja azt is, hogy a bűn hatalma miatt a cselekedeteink önmagukban nem mindig tudják hűen kifejezni az ember igazi lényét.
– Ezért figyelembe veszi és bűnnek ítéli meg azt is, amikor tényleges cselekmény nem történt, de a szívben a vágyak és a kívánságok szintjén már átélésre került a bűnös cselekmény.
– „Valaki asszonyra tekint gonosz kívánság okáért, immár paráználkodott azzal az ő szívében.” Mt. 5,28.
–
Ugyanakkor
viszont nem tulajdonítja nekünk azt az elkövetett cselekményt, amikor csupán
gyengeségből és erőtelenségből követtünk el valamilyen bűnt, de az akaratunk
nem volt benne.
– „Ha pedig én azt cselekszem, amit nem akarok, nem én mívelem már azt, hanem a bennem lakozó bűn." Róm. 7,20.
4. A cselekedeteink alapján történő megítéltetésünkhöz kapcsolódóan mi a Szentírás másik határozott üzenete, ami viszont látszólag mintha ellent mondana az előzőekben felvetett szempontoknak?
–
Pál azt írja: „Mert kegyelemből tartattatok meg hit által; és ez nem tőletek van: Isten
ajándéka ez. Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék.” Eféz. 2,8-9.
– Eszerint teljesen egyértelmű, hogy a cselekedeteink nem minősülnek érdemszerző tényezőnek az Isten ítéletében.
– Vagyis az üdvösséget csak kegyelemből nyerhetjük el, cselekedetek nélkül, Isten ajándékaként.
–
Ezért imádkozott Pál apostol a saját
megítéltetése vonatkozásában is: „találtassam
Őbenne, mint akinek nincsen saját igazságom a törvényből”.
Fil. 3,9.
– Vagyis azért könyörgött, hogy ne az általa elkövetett cselekedetek alapján kerüljön sor a megítéltetésére.
5. Mi hát az igazság, megítéli Isten a cselekedeteinket vagy nem?
– Jelentőségük van a cselekedeteinknek az ítéletben vagy nem?
– Egyáltalán, mit ítél meg Isten, amikor meg kell állnunk előtte, milyen módon ítélkezik felettünk?
– Van valamilyen kapcsolat az üdvösségünk és a törvény szerinti cselekedeteink megítélése között?
1.
Pál apostol azt mondja: „nincsen azért immár semmi kárhoztatásuk azoknak, akik Krisztus
Jézusban vannak”,
- de miért nincs, és
mit jelent nekünk az ítéletben az a tény, hogy Jézus Krisztusban vagyunk? Róm. 8,1.
– Ez a körülmény mindenek előtt egy jogi helyzetet teremt számunkra Isten ítéletében, mert Jézusban lenni azt jelenti, hogy helyet cseréltünk egymással.
– Ezért, amikor ítéletre kerülünk, akkor a mi életünk is az örök erkölcsi törvény által lesz megítélve, amiről az Ige azt mondja, hogy „a törvény szent, és a parancsolat szent és igaz és jó". Róm. 7,12.
– A jó hír viszont az, hogy nem az általunk megélt cselekedetek kerülnek megítélésre, hanem Jézus cselekedetei, mintha mi éltük volna azt a tökéletes életet, amit Jézus élt, mert helyet cseréltünk egymással.
– A mi bűnös cselekedeteink pedig egyszer már meg lettek büntetve Krisztusban a Golgotán, és egy bűnt nem büntet Isten kétszer.
–
Mivel helyet cseréltünk Jézussal, ezért már „bizodalmunk lehet az ítélet napjához",
hiszen „amint Ő van, úgy vagyunk mi is",
mert az Általa megélt tökéletes életét nekünk ajándékozta.
1Jn. 4,17.
– Ezért Jézus nekünk is felteszi a nagy kérdését: „Hiszed-é ezt?" Jn 11,26.
–
„Krisztussal
úgy bántak, ahogy mi megérdemelnénk, azért hogy mi olyan bánásmódban
részesüljünk, amilyet Ő érdemelt volna. Elítélték Őt a mi bűneinkért, amelyekben
semmi része sem volt, hogy mi felmentést kapjunk az Ő igaz élete által,
amelyben viszont nekünk nem volt semmi részünk. Elszenvedte helyettünk a mi
halálunkat, hogy mi elnyerhessük az Ő életét.” (J.É. 16-17.)
– Vagyis „nem azon kell aggódnunk, hogy Isten mit gondol rólunk, hanem azon, hogy mit gondol Krisztusról, a mi helyettesünkről.” (Szemelvények II. 32,2.)
2. Hol találunk a Bibliában leírást arról, hogy a megítéltetésünk alkalmával mi történik velünk?
–
Zakariás könyvében találjuk
leírva azt, hogy miként történik a megítélésünk eseménye Isten előtt, és Dániel
írja le, hogy kik vesznek részt benne.
Zak. 3,1-4.
– Ebben az ítéletben ott van mindenek előtt az Úrnak Angyala, aki nem más, mint Jézus Krisztus a mi közbenjáró főpapunk, aki mindig kész védelmébe venni a bűnbánó és megtérni vágyó bűnösöket.
– Másrészt ott van Józsua és barátai, akik jelképes férfiakként állnak ott, a mindenkori Isten népét jelképezve.
– Ebben az ítéletben ott van az elmaradhatatlan társunk is, Sátán, aki azért áll mellettünk, hogy vádoljon bennünket, hogy őrködjön afelett, nehogy rejtve maradjon egyetlen bűnünk is.
– Vannak még ott olyan szolgáló angyalok is, akik az Úr Angyalának parancsait várják, hogy végrehajtsák azt a maga idejében.
– Dániel erről a csoportról azt látta, hogy „ezerszer ezeren szolgálának néki, és tízezerszer tízezeren állnak előtte”. Dán. 7,10.
3. Mivel a megítéltetésünk alkalmával nem felelhetünk meg Sátánnak, az ellenünk felhozott vádjaival szemben, ezért hogyan nyilatkozik meg az Isten kegyelme?
– Az a jó, hogy ebben az ítéletben nem csak Sátán áll mellettünk, hanem az Úrnak Angyala is, aki védelmezőként áll mellettünk Sátánnal szemben, az, aki a barátunknak nevezte magát, hogy „bizodalmunk legyen az ítélet napjához". 1Jn. 4,17.
– Védelmét azonban nem úgy adja, hogy megpróbálja bebizonyítani védenceinek az ártatlanságát, mert ez lehetetlen, hiszen mindannyian bűnösök vagyunk.
– Sátán pedig nem rágalmazóként áll ott, nem kitalált bűnökkel vádol, hanem a megtörtént, az elkövetett bűnöket olvassa az ítélet alá kerülők fejére.
– Ezért hallgatott némán Józsua is a Vádoló szavai előtt.
– Ahogy a bűn megfertőzi és beszennyezi jellemünket, úgy jelképezi Józsua szennyes ruhája a bűnnel szennyezett lelkünket.
–
Mert
„mi mindnyájan olyanok voltunk, mint a
tisztátalan, és mint megfertőztetett ruha, minden mi igazságunk.”
Ésa. 64,5.
4. Mi történik azután, amikor Sátán már elmondta a vádbeszédét a megítélés alatt álló emberrel kapcsolatban?
– A vádakkal szemben tehetetlen bűnös ekkor váratlanul azt hallja, hogy az Úrnak Angyala a parancsok sorozatát adja ki.
– Első parancsa ugyan nem Sátánnak szól, mégis Őt hallgattatja el, mint vádolót.
– Valószínűleg azáltal fog ez megtörténni, hogy nyilvánosságra hozza azt, hogy azokért a bűnökért, amiket felsorolt, mindenek előtt ő a vádoló a felelős, hiszen ő vette rá ezt a bűnöst azoknak a bűnöknek az elkövetésére.
–
Hasonlóképpen
történik ekkor is, mint annakidején, amikor Jézus elé vezettek a farizeusok egy
bűnös nőt, azt mondván, hogy a törvény szerint halálra méltó, vajon Jézus mit
fog mondani rá. Jn. 8,3-11.
– Miután az Úrnak Angyala elhallgattatja a Vádolót, a másik parancsával már elvégezteti a bűnösön azt, amit magától soha sem tudott volna megtenni.
– „Vegyétek le róla a szennyes ruhákat”, mondta az Úr Angyala. Zak. 3,4.
– Józsuához pedig így szól; „Lásd, levettem rólad a te álnokságodat”. u.o.
– Harmadik parancsa pedig arra vonatkozik, hogy a szennyes ruháitól megtisztított bűnös egy másik ruhába legyen felöltöztetve, egy ünnepi ruhába. Zak. 3,5.
– Ha a szennyes ruha a mi bűneinket és álnokságainkat jelképezi, akkor ez a másik ruha az Isten által nekünk tulajdonított bűntelen életet jelenti.
–
Erről a ruháról ír János apostol is a Jelenések
könyvében úgy, mint ami egyrészt „adaték nékik”, mármint a szenteknek,
másrészt pedig az elfogadás után Isten úgy tekint rá, mintha azok a szentek
saját igazságos cselekedetei lennének.
Jel: 19,8.
– Jézustól kapják ugyan ajándékba, de a saját tulajdonuknak tekinthetik, mintha ők élték volna meg azokat a cselekedeteket.
5. Mit tudhatunk Isten szándékáról, ez a felmentő és megszabadító kegyelem csak néhány kiváltságos számára van biztosítva, vagy általában mindenki számára fel van ajánlva?
– „Mert úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen." Jn. 3,16.
– Jézus minden bűnbánó bűnöst szeretne felöltöztetni az Ő igazságának ruhájába.
– Hogy Sátán ne vádolhassa többé őket a múlt bűneiért.
– Hogy bizakodva és reménnyel gondolhassanak arra a pillanatra, amikor majd meg kell állniuk Isten ítélőszéke előtt.
1. Mi képezi az ítélkezés alapját, amikor a Krisztust, mint Megváltót elfogadó emberek megítélése kerül sorra?
– Akik életük folyamán elfogadták Jézus Krisztust személyes Megváltójukként, azok megítélésének alapját az élet könyve képezi, ahol a nevük van feljegyezve.
– Ebbe a könyvbe csak akkor kerül bejegyzésre valakinek a neve, amikor a személyes döntése alapján élő közösségbe került Jézus Krisztussal, az örök élet adományozójával, mert elfogadta Őt személyes Megváltójaként.
– Azért írták fel a nevét az élet könyvébe, mert ez a könyv „a Bárányé, aki megöletett a világ megalapítása óta”, vagyis ez a könyv azoknak a névsorát tartalmazza, akik helyett Jézus, mint „Istennek Báránya", meghalt. Jel. 13,8; Jn. 1,29.
– Ebből következően akinek a neve ebbe a könyvbe fel lett írva, annak Jézus Krisztus által „örök élete van; és nem megy a kárhozatra, hanem általment a halálból az életre". Jn. 5,24.
2. Az előző gondolatokat hogyan látjuk visszaigazolva Józsua példájából, ki foglalkozott Józsua bűnös cselekedeteivel, Isten vagy Sátán, miért kellett Sátánnak felsorolni Józsua bűneit?
– Nem Isten foglalkozott Józsua szennyes múltjával és életével, hanem Sátán, éppen ezért vállalkozott Sátán arra, hogy mindenkit emlékeztessen azokra a bűnökre, amik Józsua életét terhelték.
– Isten számára csak az volt a fontos, hogy a megvizsgálásra került ember megmaradt-e Krisztusban, megmaradt-e ebben a kiváltságos állapotban vagy nem.
– Amikor ez a körülmény biztosított, akkor Jézus parancsára minden bűnt eltörölnek, ami a nevéhez kapcsolható, ami a korábbi életét terhelték, ami Sátán számára hivatkozási alapot képezhet a vádoláshoz, és olyan helyzetet teremt számára, amivel Sátán már nem tud mit kezdeni.
– Nagyon fontos figyelni arra a részletre is, hogy Jézus ekkor nem az Atyával szemben áll a bűnös ember oldalára mint védő, hanem Sátánnal, a vádolóval szemben véd meg bennünket.
– Az Atyától nem is kell az emberi családot megvédeni senkinek sem, hiszen Ő ugyanúgy szeret bennünket, mint Jézus. Jn. 3,16.
3. Az „élet könyvébe" bejegyzett emberek esetében, a mennyei ítélkezés alkalmával mi kerül megvizsgálásra, és miért csak azt vizsgálja Jézus, mint Bíró?
– Az ítélkezés csak azt vizsgálja, hogy az „élet könyvébe" bejegyzett személy megmaradt-e Krisztusban vagy nem, megmaradt-e ebben a kiváltságos állapotban?
– Ha igen, akkor Jézus parancsára minden bűnt és álnokságot eltörölnek a neve mellől, amik a korábbi életét terhelték, hogy az ítéletben kizárólag Jézus igazságába öltözötten állhasson meg, - mint ami Józsuával történt.
– Ez a körülmény viszont azt jelenti, hogy a bűnös neve alatt valójában nem az ő cselekedeteit fogják megvizsgálni, hanem Jézus cselekedeteit, amit Jézus neki tulajdonított.
– Pál apostolnak azt a kijelentését is, miszerint az ítéletben az lesz megvizsgálva, „amiket e testben cselekedtünk, vagy jót, vagy gonoszt", csak az előzőekkel összhangban lehet értelmezni. 2Kor. 5,10/b.
– Mivel a Jézus nekünk tulajdonított szent életén nincs mit vizsgálni, ezért az ítéletben már nem a törvény szerinti cselekedetek kerülnek megvizsgálásra, mert „a mit a törvény mond" csak „azoknak mondja, akik a törvény alatt vannak", mi viszont Jézusban már felszabadultunk a törvény alól. Róm. 3,19.
– Ugyanis ha a Jézussal való helycserénk miatt Neki meg kellett halni a mi bűneink büntetése miatt, akkor a helycsere másik oldalán lévők pedig úgy élhetnek, mint „szentek, ártatlanok, szeplőtelenek, a bűnösöktől elválasztottak", mert ezt kapták Jézustól. Zsid 7,26.
– Ez az a helyzet, amire Pál apostol is hivatkozott, mondván, hogy amikor elérkezik ez a pillanat, akkor:
– „Találtassam Őbenne, mint akinek nincsen saját igazságom a törvényből, hanem van igazságom a Krisztusban való hit által, Istentől való igazságom a hit alapján.” Fil. 3,9.
– Ennek az ismerete pedig azt jelenti a jelenlegi gyakorlati életünk vonatkozásában, hogy feloldja bennünk a törvény követelményének való görcsös megfelelési kényszert.
– Ebből következően a Krisztusban élő ember mindig keresi, hogy „mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata", mert aszerint akar élni. Róm. 12,2.
– A törvény megtartásával azonban már nem érdemeket akar szerezni Isten előtt, hanem a háláját és a szeretetét igyekszik kifejezni. 1Jn. 5,3.
4. Minek az alapján fogja Jézus megítélni azt, hogy az ítéletre kerülő ember valóban megmaradt-e Őbenne, vagy esetleg minden csak az ajkak vallomása volt?
– A Krisztusban maradás megítélésének több nagyon lényeges feltétele van, amik ebben az ítéletben fontos tényezőnek számítanak.
– Az egyik ilyen vizsgálati feltétel az, hogy az ítéletre kerülő bűnös milyen módon követte el a bűnt, hogyan viszonyult hozzá, benne volt-e az akarata vagy csak erőtelenségből követte el. Róm. 7,15; 17-20.
– Fontos szempont az is, hogy a Krisztusban maradó bűnös az Isten akaratával ellentétes cselekedeteit mindig bűnbánattal vitte-e Jézus elé, hogy bűnbocsátó kegyelemben részesüljön, mert továbbra is meg akart maradni Krisztusban.
– A Krisztusban maradó emberben a krisztusi élet jellemzőinek kell láthatóvá válni, vagyis a Szentlélek gyümölcsének kell folyamatosan beérni benne.
– Mert „akiben megvan ez a reménység Ő iránta, az mind megtisztítja ő magát, a miképen Ő is tiszta". 1Jn. 3,3.
5. Fontos-e az előbbiekben tárgyalt szempontokat tisztán és világosan megértenünk, vagy nincs különösebb jelentősége a folyamatos kutatásnak?
– Nagyon fontos tisztán értenünk ezeket a részleteket az Igéből, mert csak ezeknek a kinyilatkoztatásoknak az ismeretében lehet sok egyéb bibliai kijelentést az igazi összefüggéseiben megérteni, mint pl.:
–
„Aki az én
beszédemet hallja és hisz annak, aki engem elbocsátott, örök élete van; és nem
megy a kárhozatra, hanem átment a halálból az életre.”
Jn. 5,24.
– Az előzetes döntés alapján ők az örök élet várományosai.
–
„Krisztussal
együtt megfeszíttettem, élek pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus.”
Gal. 2,20.
–
„Aki hisz Őbenne, el nem kárhozik (nem ítéltetik el); aki pedig nem hisz, immár elkárhozott (máris elítéltetett)”, mivel nem ment át a halálból az életbe".
Jn. 3,18.
– „Aki hisz a Fiúban, örök élete van; aki pedig nem enged-(elmeskedik) a Fiúnak, az nem lát életet, hanem az Isten haragja marad rajta.” Jn. 3,36.
– Ezek az igei kijelentések nem jövő időre vonatkoznak, hanem a jelenre, ami azt jelenti, hogy már most „örök életünk van”, ezért mi soha nem halunk meg, hanem csak elalszunk, amiből Jézus fog felébreszteni bennünket.
–
„Minden
lélek így szólhat: ‘Tökéletes engedelmessége által Jézus eleget tett a törvény előírásainak. Egyedüli reményem abban
van, hogy reá tekintsek, mint helyettesemre és kezesemre, aki tökéletesen
engedelmeskedett a törvénynek érettem. Érdemeibe vetett hit által szabad vagyok
a törvény kárhoztatásától. Igazságának ruháiba öltöztet engem, ami a törvény
minden előírására feleletet jelent. Tökéletes
vagyok az örök igazságot hozó Krisztusban. Ő Isten elé állít engem abban a
folt nélküli ruhában, amiben emberi szövésnek nyoma sincs. Minden Krisztustól
van és minden dicsőség az Isten Bárányát illeti, aki elveszi a világ bűneit’.” (Szemelvények
I. 363,1.)