1. Isten eredeti szándéka szerint hogyan és milyen módon kellene az örök erkölcsi törvénynek működni az ember életében?
– Isten az ember belső lényébe írta be a törvényt, hogy onnan ösztönösen határozza meg indítékainkat és cselekedeteinket, onnan szabályozza a szeretet kifejeződését.
– A bűn uralomra jutása azonban kitörölte a törvényt az emberek lelkéből, ezért a törvény rendeltetése és célja is megváltozott az emberrel kapcsolatban.
– A bűneset óta a megváltásunk érdekében fejti ki befolyását a törvény.
– Isten viszont azt szeretné, hogy az erkölcsi törvény ne csak kívülről ható befolyással érvényesüljön az életünkben, hanem újra egy belülről ható erőként is, ösztönösen meghatározva indítékainkat és cselekedeteinket. Zsid. 4,12.
– Ennek érdekében Isten azt akarja elérni, hogy Szentlélektől vezetett emberek szívébe újra legyen beírva az örök erkölcsi törvény. Zsid. 8,10.
2. Mi a törvény elsődleges feladata, aminek eredményét az értelmünkben és a lelkiismeretünkben jeleníti meg?
– A törvény elsődlegesen egy tükörként akar előttünk állni, megmutatva bennünk a bűnt, a szívünkben és az egész életünkben. Jak. 1,35.
–
Pál
apostol ezért mondja, hogy „a kívánságról
sem tudtam volna, ha a törvény nem mondaná”, de mondja, és rámutat a
bennünk lévő bűnre.
Róm. 7,7.
– Mivel a törvény nemcsak a végrehajtott tetteinket vizsgálja és akarja megmutatni, hanem a szívünk állapotát is, ezért a törvényt csak úgy szabad használnunk, hogy megfelelő mélységben tudja megmutatni a lelkünk állapotát.
–
„Mert az Istennek beszéde élő és ható, és
élesebb minden kétélű fegyvernél, és elhat a szívnek és léleknek, az ízeknek és
a velőknek megoszlásáig, és megítéli a gondolatokat és a szívnek indulatait.”
Zsid.
4,12.
–
Ahhoz, hogy ilyen módon tudjon hatást gyakorolni
ránk és bennünk, nem elég csak alkalomszerűen belenézni a törvény tükrébe,
hanem állandó és rendszeres használatára van szükségünk. Jak. 1,22-25.
3. Amikor a törvény rámutat az emberek cselekedetei között a bűnre, akkor csak a látható megnyilatkozásokat leplezi le, vagy más célja is van, - mit tekint Isten cselekedetnek a bűnnel kapcsolatban?
– Jézus több alkalommal is hangsúlyozta, hogy az emberek megítélésénél mindig a szívben lévő állapot a döntő tényező.
– „Mert az Úr nem azt nézi, amit az ember; mert az ember azt nézi, ami szeme előtt van, de az Úr azt nézi, mi a szívben van." 1Sám. 16,7.
– Isten nem az általunk is érzékelhető cselekedetek alapján vizsgál bennünket, hanem a szív indítékait veszi alapul, vagyis azt nézi, hogy ki miért tette azt, amit tett.
–
A
gazdag ifjú története is ezt tette egyértelművé. Mt. 19,16-22.
–
A
hegyi beszéd tanításában is ezt hangsúlyozta, amikor a paráznaság lényegéről
beszélt. Mt. 5,27-28.
–
Mivel a bűn gyökere a szívben van, és Isten a bűnt
akarja megítélni a cselekedetekben, ezért a szív állapota szerint kell megítélnie
az emberben levő bűnt: „mert a szívből
származnak… abból indul ki minden
élet". Mt.
15,19; Péld. 4,23.
4. Amikor a törvény az Istentől rendelt funkcióját tölti be, akkor még milyen feladatot kell betöltsön?
– Pál apostol szerint a törvény Krisztushoz vezérlő mesterré kell legyen, hogy Nála bűnbocsánatot nyerjünk és kegyelmet találjunk a felismert bűneinkre. Gal. 3,24.
– De mivel a törvény követelményeinek egyetlen ember sem tud magától eleget tenni, ezért jelenik meg újra és újra a bűn az életünkben.
– Amikor azonban a törvény leleplezi bennünk a bűnt és Krisztushoz menekülünk, hitben elfogadva személyes Megváltónknak, akkor kész helyet cserélni velünk, hogy úgy állhassunk meg a törvény ítélete előtt, mintha sohasem vétkeztünk volna.
– A törvény bűnt leleplező tevékenysége Krisztust állítja a figyelmünk központjába
5. Az előzőeken kívül miben tud még segítségünkre lenni a törvény?
– Abban is segítségünkre tud lenni, hogy ki tudjuk fejezni Isten és az emberek iránti szeretetünket a cselekedeteink által. Mt. 22,37-39; Jn. 14,15.
– A szeretet ugyanis nem létezik, ha nem jut kifejezésre a cselekedetekben, ha a másik embertársunk nem tudja azt érzékelni. 1Jn. 3,18.
– A törvény tulajdonképpen nem más, mint a szeretetnek tételekben való összefoglalása, a két nagy parancsolat is ezért foglalja össze a Tízparancsolatot, mert annak minden tétele a szeretet adásunkban nyilatkozhat meg. Mt. 22,36-40.
– Aki pedig a szeretetnek ezeket a tételeit megvalósítja életében, abban az emberben valósággal teljessé lett a szeretet. 1Jn. 2,5; Eféz. 3,18-19.
6. Hogyan mutatja be a törvény szerepét és célját az, ahogyan Jézus és a tanítványai viszonyultak a törvényhez?
– Dávid szerint Jézus küldetésének egyik célja az volt, hogy a törvényt naggyá és dicsőségessé tegye az egész világegyetem előtt. Zsolt. 40,8-9; Ésa. 42,21.
– A törvény az Isten jellemének a másolata, ezért a törvény megdicsőítésével valójában az Istent dicsőítette: „Én dicsőítettelek téged e földön". Jn. 17,4.
–
Ebből
adódóan követőivel szemben is mindig az erkölcsi törvény iránti engedelmességet
állította feltételként.
Mt.
19,16-19; Jn. 14,15; 21.
– Jézus tanítványai sem viszonyultak másként a szövetség törvényéhez.
–
Tanító
leveleikben mindig igyekeztek Isten törvényének megtartására buzdítani Krisztus
tanítványait. 2Jn.
5-6; Róm. 3,28-31; Róm. 7,12.
1. Milyen szerepe van az erkölcsi törvénynek, vagyis a Tízparancsolatnak az Isten előtti megítéltetésünk és a bűn „zsoldja" vonatkozásában?
– A Biblia egyértelműen képviseli, hogy egyszer minden embernek meg kell állnia Isten ítélete előtt, hogy számot adjon a cselekedeteiről. 2Kor. 5,10; Préd. 12,15-16.
– Ebben az ítéletben pedig a Tízparancsolat lesz az a mértékegység, amihez viszonyítva fogja Isten megvizsgálni minden ember cselekedetét. Jak. 2,12.
–
Végül csak azoknak lesz joguk belépni az új
Jeruzsálem kapuján, és az élet fájának gyümölcsét fogyasztani, akik megtartották
az Isten parancsolatait.
Jel. 22,14.
– Akik itt a földi életükben nem tudtak vagy nem akartak Isten törvénye szerint élni, azok Isten országában sem tudnának és akarnának aszerint élni.
2. Volt-e a történelem folyamán olyan ember, aki képes volt olyan életet élni, ami alapján a törvény már nem tudott bűnt felfedni az életében és a szívében?
– Isten előtt sohasem lehetünk igazak a törvény cselekvése által, mert a törvény mindig tud mutatni valamilyen bűnt, valamilyen foltot a jellemünkben.
–
A törvény mindig bűnösnek ítél bennünket, és
ebből a törvény alatti állapotunkból a saját erőfeszítéseink által nem tudunk
megszabadulni, ezért „törvény alatt őriztettünk…
az eljövendő hit kinyilatkoztatásáig”.
Gal.
3,23.
–
„De miután eljött a hit, nem vagyunk többé a
vezérlő mester alatt”.
Gal. 3,25.
– A törvény alatti bűnös állapotunkból csak egy kívülről jövő segítség által tudunk megszabadulni, és ezt a szabadítást hozta el számunkra Jézus..
3. Hogyan kell értelmezni Pál apostolnak azt a kijelentését, amit ezzel a kilátástalan helyzetünkkel kapcsolatban ír: „Most pedig törvény nélkül jelent meg az Istennek igazsága”? Róm. 3,21.
– Ha ez a Jézus által hozott igazság valamilyen módon összefüggésbe hozható lenne az ember cselekedeteivel, akkor törvény által lenne az igazságunk, így viszont törvény nélkül van, Isten ajándékaként.
– „Tudván azt, hogy az ember nem igazul meg a törvény cselekedeteiből, hanem a Jézus Krisztusban való hit által… Mivel a törvény cselekedeteiből nem igazul meg egy test sem." Gal. 2,16.
– Az emberi tettek és cselekedetek túlhangsúlyozása minden esetben a kaini gondolkodásból és lelkületből ered, ami később a babiloni lelkületben folytatódott.
–
„Szerezzünk
magunknak nevet!”
1Móz. 11,4.
–
„Nem ez-é ama nagy Babilon, amelyet én
építettem királyság házának, az én hatalmasságom ereje által, és dicsőségem
tisztességére.”
Dán. 4,27.
– Vagyis a babiloni lelkületnek az a lényege, hogy mindig öndicsőítésben és az emberi érdemekkel való hivalkodásban és dicsekedésben nyilatkozik meg.
–
Ez
a lelkület Sátán szívében születetett meg először, és Ő szeretné ezt tovább
adni az embereknek, vagyis nekünk is.
Ésa.
14,12-14.
4. Mi az Isten válasza a babiloni lelkülettel bírók dicsekedésére, akik azt hiszik, hogy az jó cselekedeteik érdemszerző jó pontot jelentenek a megítéltetésük alkalmával az üdvösség elnyeréséhez?
– Isten a hit általi megigazulás evangéliumával válaszol erre a babiloni lelkületre.
– Azért válaszol így, mert ez az evangélium pontosan az ellentétét képezi a cselekedetek és az emberi érdemek általi megigazulásnak és megváltásnak.
– Pál apostol azt mondja, hogy az emberi cselekedetekre támaszkodó dicsekedés teljesen kirekesztődik „a hit törvénye által”. Róm. 3,27.
– „Azt tartjuk tehát, hogy az ember hit által igazul meg, a törvény cselekedetei nélkül." Róm. 3,28.
– Mert „a hit törvénye” egyszer és mindenkorra bezárja az ajtót a saját érdemek és a saját dicsőség hangoztatása előtt.
– Pál nem azt mondja ezzel, hogy az emberi érdemeknek ezáltal kisebb jelentősége van, hanem azt állítja, hogy azok teljesen kirekesztettek.
– Nekünk ugyanis nincsenek olyan cselekedeteink, nem is voltak és nem is lesznek, amelyek az Isten előtti igazság elnyeréséhez segíthetnének hozzájutni.
– Ez az igazság egyedül hit által nyerhető el Istentől.
5. Az a tény, hogy a megigazulásunk hit által történik, „a törvény cselekedetei nélkül”, vajon azt is jelenti, hogy ezzel a törvényt hiábavalóvá tesszük?
– Nem tesszük hiábavalóvá, hiszen ez csupán azt jelenti, hogy a törvény megtartásával szerzett cselekedeteink nem biztosítanak megigazulást Isten előtt.
– A Szentírás két külön álló dologként kezeli a hitet és a megigazulást.
– A megigazulásunkhoz semmi köze sincs a cselekedeteinknek.
–
„Mert minden mi igazságunk
(cselekedetünk) olyan, mint a szennyes ruha”.
Ésa. 64,5.
–
„Megigazulván ingyen az Ő kegyelméből… a
törvény cselekedetei nélkül.”
Róm.
3,24; 28.
– A hitről viszont már nem beszélhetünk úgy, hogy nem kapcsoljuk össze a cselekedetekkel, már csak azért sem, hiszen „a hit, ha cselekedetei nincsenek, megholt önmagában", „a cselekedetekből lett teljessé a hit". Jak. 2,17; 22.
– Általában az Isten törvényének cselekvése következik a hitből, mert cselekedetek nélkül nem létezik igazi hit.
– Amíg tehát a megigazulás kizárólag csak hit által történik, cselekedetek nélkül, - addig az igazi hit mindig megnyilatkozik valamilyen pozitív irányultságú cselekedetekben.
6. A hit cselekedete minden esetben a törvény cselekvésében nyilatkozik meg, vagy más kifejezésmódja is van a hitnek?
– A hit cselekedetének kell tekinteni azt is, amikor egy ember belekapaszkodik Isten ígéretébe, és komolyan elfogadja azt, amit Isten mond, és él általa.
– Mert a hit belekapaszkodást jelent a Krisztus által biztosított lehetőségbe, ami a jelen esetben a megigazulás lehetőségét jelenti.
– A legtöbb esetben a törvény megtartásával kapcsolatos cselekedetekre vonatkoztatják ezt a kijelentést, pedig elsősorban nem erre vonatkozik.
– A törvény megtartása is következhet a hitünkből, de ezek a cselekedetek nem közvetlenül a hit megnyilatkozásai.
– A Biblia esetenként ugyanis szembe állítja egymással a hitet és a cselekedetet, mármint a törvény megtartásából következő cselekedetet.
–
„Mert
kegyelemből tartattatok meg, hit
által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék.”
Eféz. 2,8-9.
– Eszerint nem minden cselekedetet lehet a hit cselekedetével azonosítani.
– A hit cselekedete személyreszabottan a saját hitünk következménye kell legyen, ami nemcsak a törvény megtartásában fejeződhet ki, hanem a személyes hitünkkel összefüggésben megnyilatkozó cselekedetben.
7. Hogyan lehet megkülönböztetni a hit cselekedetét a törvény megtartásával kapcsolatos cselekedetektől?
– A törvény megtartásában általában nem közvetlenül a hitünk, hanem sokkal inkább az Isten iránti engedelmességünk és a szeretetünk fejeződik ki.
– A hit cselekedete azonban többféle módon is megnyilatkozhat, de minden esetben a hit reakciójaként, annak kifejeződéseként jelenik meg.
– Ahogy a vérfolyásos asszony is a hitével érintette meg Jézust, a hite ment át cselekvő tevékenységbe, a hite tartotta meg és eredményezte a gyógyulását.
– „Leányom, a te hited megtartott téged”, mondta neki Jézus. Mk. 5,34.
– Jákób is a hitével kapaszkodott bele Isten angyalába ott a Jabbok révénél, ez volt az Istenbe vetett hitének a cselekvő tevékenysége. 1Móz. 32,26.
– Hit által megragadta Isten ígéretét, amit korábban kapott, mely szerint ő lesz az Ábrahámnak és Izsáknak adott ígéret jogutódja. 1Móz. 28,12-15.
– Péter is hit által lépett ki a csónakból a tenger vizére, és a hit mindaddig megtartotta, amíg Jézusra függesztette a tekintetét. Mt. 14,28-29.
– Meg kell értenünk, hogy minden helyzetünkben csak a Jézus Krisztusba vetett hitünk képes megtartani, ezért „az igaz ember pedig hitből él”. Róm. 1,17.
1. Hogyan határozza meg a Biblia, különösen pedig Pál apostol írásai a bűn világában élő ember helyzetét a törvényhez viszonyítva?
– Az egész Biblián végig vonul, hogy a bűn miatt minden ember az örök erkölcsi törvény ítélete alá került, mert a törvény minden embert kárhozatra ítél, már az Ádámtól való születésünk miatt is, és a személyesen elkövetett bűneink miatt is.
– Ezért a jelenlegi helyzetünkben mindent, „amit a törvény mond, azoknak mondja, akik a törvény alatt vannak”, mert bűnösök vagyunk, vagyis vétkeztünk a törvény ellen. Róm. 3,19.
– Pálnak ez a kijelentése elsődlegesen azokra vonatkozik, akik ismerik a kinyilatkoztatott törvényt, de az életük nincs összhangban annak előírásaival.
– Jézus viszont azért jött, hogy kiszabadítson bennünket ebből az állapotból, vagyis „a törvény alatt levőket megváltsa". Gal. 4,5.
– A törvény alatti állapotból a Megváltóba vetett hit által lehet kiszabadulni, mert ez a lehetőség kimondottan a törvény alatt lévők megváltására jött létre.
– Ennek érdekében a bűn világában élők felé kettős funkciót tölt be a törvény.
– Isten elsődleges szándéka szerint „a törvény Krisztushoz vezérlő mesterünkké lett, hogy hitből igazuljunk meg”. Gal. 3,24.
– Amikor viszont ezt a feladatát nem tudja betölteni a törvény, akkor a bűnös megmarad a törvény alatti állapotban, vagyis a kegyelmet elutasító ember felett a törvény ítélete érvényesül. Jak. 2,12.
2. Az Isten megváltó kegyelme hogyan tud teljes felszabadulást biztosítani a törvény alatti állapotból?
– Isten nem teheti meg azt, hogy érvényteleníti és eltörli az erkölcsi törvényét, de azt megteheti, hogy helyet cserél velünk, és így már nem a bűnös, hanem a helyettesítő Megváltó kerül a törvény ítélete alá.
–
Ezért „amikor
eljött az időnek teljessége, kibocsátotta Isten az ő Fiát… hogy a törvény alatt
lévőket megváltsa, hogy elnyerjük a fiúságot”.
Gal. 4,4-5.
– Amikor Krisztus megváltó kegyelme által felszabadulunk a törvény alatti állapotból, akkor úgy állhatunk a törvény ítélete előtt, mintha sohasem vétkeztünk volna.
– Istennek erre a közbeavatkozására azért van szükség, mert mi nem tudnánk megállni a törvény ítélete előtt, hiszen „minden mi igazságunk olyan, mint a tisztátalan és megfertőztetett ruha”. Ésa. 64,5.
3. Milyen körülmény miatt kerülhet valaki még a „törvény alatti” állapotba, és mi váltja ki az ilyen emberek életében ezt a körülményt?
– Amikor Sátán meg tud téveszteni valakit azzal, hogy az üdvösség elnyeréséhez az ő cselekedeteire is szükség van, akkor a törvény megtartásának kényszerét érzik magukban, és ezzel önként veszik magukra a törvény alatti állapotot.
– Ez tipikus példája a farizeusi gondolkodásnak, akik csak akkor érezték magukat biztonságban, ha azt feltételezhették magukról, hogy „törvénybeli igazság tekintetében feddhetetlen”. Fil. 3,6.
– Ha ezt nem jelenthették ki, akkor nyugtalanná váltak, mint Nikodémus, vagy a gazdag ifjú, aki érezte, hogy még valami hiányzik, pedig azt mondta: „mindezeket megtartottam ifjúságomtól fogva". Jn. 3,1-16; Mt. 19,20.
– Az ilyen emberek viszont nem ismerik és nem értik a törvény lényegét.
– Ezek az emberek csak akkor szabadulnak fel a törvény cselekvésének kényszere alól, ha találkoznak Krisztussal és megismerik Őt, megismerik azt a kegyelmet, amit Krisztusban ajánl fel nekünk Isten.
4. Milyen példával szemlélteti Pál apostol a törvényhez való viszonyunkat, illetve azt, hogy miként szabadulhatunk meg a törvény alatti állapotból?
– A házassági szövetség hasonlatát használja fel Pál annak szemléltetésére, hogy Isten rendelkezése alapján „törvény uralkodik az emberen, amíg él”. Róm. 7,1.
– A házassági szövetséghez hasonlóan a törvény alatti állapot esetében is csak a halál képes megszakítani a szövetség kötelékét.
– Amennyiben elfogadjuk Jézust személyes Megváltónknak, és hitben helyet cserélünk vele, akkor Krisztussal együtt mi is meghaltunk a kereszten.
– Erre a hitben végrehajtott cserére Isten úgy tekint, mintha Krisztusban mi magunk is meghaltunk volna akkor, ott a Golgotán.
– Ez a hitben elfogadott cselekmény egy új helyzetet biztosít részünkre jogilag.
– Egy halottal szemben ugyanis már minden erejét és jogosultságát elveszíti a törvény szerinti vád.
– „Most pedig megszabadultunk a törvénytől, minekutána meghaltunk arra nézve, amely által lekötve tartattunk.” Róm. 7,6.
5. Milyen evangéliumot találunk az Igében arra, hogy a Krisztusban való megváltás teljesen új helyzetet biztosít azoknak, akik ezt hit által elfogadják?
– „Azért atyámfiai, ti is meghaltatok a törvénynek a Krisztus teste által, hogy legyetek máséi, azéi, aki a halálból feltámasztatott… Most pedig megszabadultunk a törvénytől, minekutána meghaltunk arra nézve". Róm. 7,4; 6.
–
„Avagy nem tudjátok-é… Eltemettettünk azért
ő vele együtt a keresztség által a halálba: hogy miképpen feltámasztatott
Krisztus a halálból az Atyának dicsősége által, azonképpen mi is új életben
járjunk."
Róm. 6,3-4.
–
„Most
pedig törvény nélkül jelent meg
az Istennek igazsága”, és ez az igazság „mindenkié lehet,
akik hisznek” Őbenne. Róm. 3,21-22.
– Krisztus igazságába öltözötten a törvény már nem tud ellenünk mondani semmit, mert „amit a törvény mond, azoknak mondja, akik a törvény alatt vannak”, mert bűnösök vagyunk. Róm. 3,19.
– Jézus Krisztusban teljesen új személyazonosságot nyertünk, megszűntünk Ádám fiainak lenni, mert meghaltunk, hogy helyette Krisztusban feltámadva Isten fiai lehessünk.
– „Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a régiek elmúltak, ímé, újjá lett minden." 2Kor. 5,17.
– „Mindez pedig Istentől van, aki minket magával megbékéltetett a Jézus Krisztus által." 2Kor. 5,18.
1. Amikor Krisztusban felszabadulunk a „törvény alatti", vagyis a törvény által elítélt állapotunkból, mert „az ember hit által igazul meg, a törvény cselekedetei nélkül", akkor ezzel „a törvényt hiábavalóvá tesszük a hit által"? Róm. 3,28; 30.
– A hit által megigazult ember előtt nem válik hiábavalóvá Isten törvénye, nem értéktelenedik el, csak teljesen új pozícióból közeledik hozzá, mert már teljesen mást jelent számára a törvény.
– Az új helyzetében már nem a tilalmak és a parancsok listáját látja a törvény pontjaiban, amit meg kell tartania, ha üdvözülni szeretne, hanem inkább örömöt és gyönyörűséget jelent, mert a szeretetét fejezheti ki általa. Zsolt. 1,2.
– Amikor Isten igazsága egy új helyzetet teremtett a megigazult ember számára, akkor már nem a törvény megtartására figyel, hanem betöltésére.
–
Krisztus
sem csak megtartani akarta a törvényt, hanem azért jött, hogy a törvényt „betöltse”.
Mt. 5,17/b.
– Mert „a törvény betöltése a szeretet”, mondja Pál. Róm. 13,10/b.
2. De vajon mi a különbség a törvényhez való kétféle viszonyulás között, a megtartás és a betöltés között?
– Amikor valaki csak megtartani akarja a szombatot, akkor csak azon igyekszik, hogy semmi olyat ne tegyen, amivel megrontaná annak a szentségét.
– Amikor betölteni akarja, akkor viszont inkább arra figyel, hogy mit tehetne még szombaton, amivel örömöt szerezhetne Istennek, amivel dicsőíthetné Őt.
– Amikor csak megtartani akarja a nyolcadik parancsolatot, akkor csak azon igyekszik, hogy ne lopja el azt, ami nem az övé, hanem másé.
– Amikor viszont betölteni akarja, akkor a sajátját is kész oda adni a másik embertársának.
– Amikor csak megtartani akarja a hatodik parancsolatot, akkor csak azon igyekszik, hogy nehogy öljön a kezével, a nyelvével, a tekintetével. 1Jn. 3,15;
– Amikor viszont betölteni akarja, akkor már a saját életét is kész oda adni, feláldozni a felebarátjáért.