1. Mire van szükségünk ahhoz, hogy Jézus Krisztusban felismerjük, megértsük és elfogadjuk magunk számára az Isten egyetlen megoldását?
– Egy mennyei fényre van szükségünk, egy felülről jövő megvilágosodásra.
–
Pál apostol szerint erre azért van szükségünk,
mert az evilág istene elhomályosította az emberek elméjét, hogy ne lássák meg a
Krisztus dicsőséges evangéliumának tiszta fényét. 2Kor. 4,4.
– Isten azonban minden ember életében elhozza azt a pillanatot, amikor ezt a mennyei világosságot meggyújtja a szívében.
–
Azért
teszi ezt, hogy ekkor ebben a világosságban felragyogjon és láthatóvá váljon
Krisztusban az Isten dicsőségének ismerete.
2Kor.
4,6.
2. Nekünk kell keresnünk ezt a Mennyből eredő világosságot, vagy Isten támaszt olyan körülmény, amelynek megvilágosító hatása lesz ránk?
– Isten előre elmondja az Igében, hogy Tőle fog jönni egy rendkívüli világosság, amelynek egyrészt megvilágosító hatása, másrészt pedig megmentő ereje és befolyása lesz azokra, akik nem zárkóznak el előle.
– Ésaiás prófétán keresztül figyelmeztet bennünket Isten:
–
„A nép, amely sötétségben jár, lát nagy
világosságot, akik lakoznak a halál árnyékának földében, fény ragyog fel
felettük!”
Ésa. 9,2.
– Ugyancsak Ésaiáson keresztül üzen Isten azoknak is, akik ugyan már nincsenek teljes sötétségben, de ők viszont elaludtak, vagy éppen lustán heverésznek, mintha őket is sötétség venné körül.
– „Kellj fel, világosodjál, mert eljött világosságod, és az Úr dicsősége rajtad feltámadt. Mert, sötétség borítja a földet, és éjszaka a népeket, de rajtad feltámadt az Úr, és dicsősége rajtad megláttatik.” Ésa. 60,1-2.
– Ez tartalmában egy nagyon kritikus üzenet azokhoz, akiknek pedig már maguknak is a világ világosságainak kellene lenniük
3. Nagyon fontos kérdés számunkra az, hogy amikor ez az Isten által gyújtott fény a mi szívünkbe és elménkbe is bevilágít, akkor hogyan reagálunk, és mit teszünk ezzel a világossággal?
– A fizikai életben is más és más az emberek reakciója a körülöttük támadó fénnyel szemben.
– Vannak, akik hunyorognak ugyan tőle, de mivel tudják, hogy szükségük van rá, ezért igyekeznek hozzászoktatni magukat, mert ebben az újonnan támadt világosságban akarják folytatni az életüket.
– Vannak, akik azonnal tiltakoznak, mert bántja és zavarja őket a fénynek ez az ereje, ezért igyekeznek megszüntetni a fényt, vagy minél előbb kikerülni a hatósugarából.
– Vannak, akik már jó előre megtesznek minden óvintézkedést hogy az ő nyugalmukat ne zavarhassa meg sehonnan egy hirtelen támadó fény.
– A lelki élet területén az Istentől jövő világossággal kapcsolatban is ugyanilyen törvényszerűségek alapján viszonyulnak és reagálnak az emberek.
1. Van-e újszövetségi megfelelője annak az isteni kinyilatkoztatásnak, hogy Isten népe életében fel fog támadni az Istentől jövő világosság, és ez megváltoztatja a lelki életüket?
– A Jelenések 18. fejezetének első versében olvashatunk arról, ami az újszövetségi megfelelőjét képezi annak az eseménynek, amiről Ésaiás próféta jövendölt.
– Ésaiás még csak feltételes eseményként beszél arról, hogy Isten népén fel fog támadni az Isten dicsősége, - ha végre felébred alvó állapotából - addig János apostol már egy beteljesedett eseményként szemlélhette ezt látomásában.
– „A föld fénylett annak dicsőségétől”, mondja az apostol. Jel. 18,1.
– Isten János apostolon keresztül szeretne biztosítani bennünket, hogy ez az esemény egyszer valóban be fog teljesedni.
– A kérdés csak az, hogy Te részese leszel-e ennek az eseménynek?
– Ennek a próféciának azért kell beteljesedni, mert csak ezzel a rajtunk megnyugvó isteni dicsőséggel leszünk alkalmasak és képesek arra, hogy a Szentlelkének mérték nélküli áldása áradjon ránk.
2. Miért adott Isten Ésaiás prófétán keresztül több ezer évvel korábban ilyen kinyilatkoztatást az Istentől jövő világossággal kapcsolatban?
– Mert Ésaiás próféta ezzel az üzenetével előmunkása lett annak az isteni szándéknak, hogy ez az esemény egyszer valóban beteljesedjen.
– Ezért a prófétán keresztül határozott cselekvésre szólít fel bennünket Isten: „Kelj fel, világosodjál!”.
– Ennek a felszólításnak egy sürgető jellege van a próféta üzenetében.
– Amiért ugyanis fel kellene kelnünk alvó állapotunkból, az nem más, mint az Isten világosságának a fogadása.
– Ez a világosság viszont már itt van, de nem tud velünk mit kezdeni, mert még készületlenek vagyunk a fogadására.
3. Hogyan és milyen módon próbál Isten még ezen kívül is hatást gyakorolni ránk, hogy végre felébredjünk az alvó állapotunkból?
– A bizonyságtételekben kapunk még kiegészítő megerősítést arra vonatkozóan, hogy ez a világosság valóban Isten kezdeményezéseként jelenik meg közöttünk.
– „A harmadik angyal hangos kiáltása már megkezdődött Krisztusnak, a bűnbocsátó Megváltó igazságának hirdetése által. Ez ama angyal világosságának a kezdete, akinek dicsősége be kell hogy töltse az egész Földet.” (Kr.a mi igaz: 51,2.)
– Ugyanakkor az is benne van ebben a kijelentésben, amiről Ésaiás próféta ír, hogy ennek a világosságnak az eljövetelét már múlt időben kell érteni.
– Az előbbi kijelentés ugyanis 1888-ban hangzott el, amikor népünk között a hit általi megigazulás üzenete egy rendkívül átható és meggyőző erővel lett meghirdetve, csak még a felébredés nem következett be.
– Szomorú tény viszont, hogy még több mint százharminc év távlatában sem mondhatjuk el, végre már felébredtünk az Istentől jött üzenet hatására.
– Vajon mi fog történni akkor, amikor Isten újra meglátogatja népét ezzel a világossággal, ha ez holnap következne be, Te miként reagálnál Isten kezdeményezésére?
4. A próféciák beteljesedési sorrendjébe hogyan illeszthetjük be az Istentől jövő világosság kiáradását, és azokat az eseményeket, amit ez a körülmény fog kiváltani, mint következményeket?
– A Bizonyságtétel üzenete egy prófétikus útvonalat mutat nekünk, egy beteljesedési sorrendet ismerhetünk meg a kijelentett események között.
– Először Isten választott népe között kell feltámadjon a mennyei világosság, hiszen a folytatásban őket akarja felhasználni, ezért határozott üzenettel akarja felszólítani őket: „Kelj fel, világosodjál!”. Ésa. 60,1. (lásd még: 58,1.)
– Jézus is erre utalt a tíz szűzről mondott példázata által azzal részlettel, amikor a hírnök kiáltása az alvó szüzeket próbálja felébreszteni:
–
„Éjfélkor pedig kiáltás lőn: Imhol jő a
vőlegény! Jöjjetek elébe!”.
Mt. 25,6.
– A pillanatkép próféciák törvényszerűsége szerint ez a részlet többször is elhangzik Isten népének felébresztésére, az advent mozgalom indulásakor is beteljesedett.
–
„A hivők felismerték, hogy a vőlegény
jövetele Krisztus eljövetelét szemlélteti, miként azt az első angyal üzenete
meghirdette. A Krisztus közeli eljövetelének hirdetése alatt végbemenő hatalmas
reformáció megfelelt annak a kijelentésnek, hogy a szüzek 'kimenének'.”
(NK. 352,2.)
– Mivel azonban a szüzek csapata nem volt egységes, ezért különféle módon élték meg a Vőlegénnyel, azaz Krisztussal való találkozás lehetőségét.
– Míg egyesek „Istenfélelemmel kutatták a Szentírást, hogy megismerjék az igazságot, és buzgón igyekeztek szívüket és életüket megtisztítani. Személyes tapasztalatokat szereztek: Istenbe és szavába vetett hit ébredt bennük, amelyet nem vehetett el sem csalódás, sem késedelem.” (u.o: 352,2.)
– „Mások pedig, akik csupán az érzéseikre hallgattak, 'amikor lámpásaikat elővevék, nem vivének magukkal olajat'. Az ünnepélyes üzenet hallatán megijedtek, de csak testvéreik hitére támaszkodtak, és meg voltak elégedve a kellemes érzések pislákoló fényével. Nem értették igazán az igazságot, és ezért Isten hatalma nem tudta átalakítani szívüket.” (u.o: 352,2.)
–
„Az 'Imhol
jő a Vőlegény!' üzenet nem annyira érvelés kérdése volt, jóllehet a
Szentírás bizonyságtevése világos és perdöntő. Ezt az üzenetet valami kényszerítő erő kísérte, amely megindította az
emberek szívét.” (NK. 359,3.)
– Ez az ébresztő kiáltás 1888-ban is elhangzott Egyházunkban, a hit általi megigazulás evangéliumának hirdetése által, ami a harmadik angyal hangos kiáltásaként egy ébredést akart előidézni.
– Ellen White 1888 utáni években azt írta erről az eseményről.
– „A megpróbáltatás ideje éppen felettünk van, mert a harmadik angyal hangos kiáltása már megkezdődött Krisztusnak, a bűnbocsátó megváltónk igazságosságának hirdetésében. Ez ama angyal világosságának a kezdete, akinek dicsősége be kell, hogy töltse az egész Földet.” (Rew. and Her: 1892. nov. 22. idézi Dániels: Krisztus a mi igazságunk 51. old.)
– „Egyesek elfordultak a Krisztusban való igazság üzenetétől, hogy embereket kritizáljanak… A harmadik angyal üzenete nem lesz elfogadva. Az a világosság, amelynek dicsősége beragyogja a Földet, hamis világosságnak lesz nevezve azok által, akik vonakodnak az üzenet növekvő dicsőségében járni.” (Rew. and Her: 1892. júl. 26. idézi Dániels: Krisztus a mi igazságunk 46-47. old.)
5. Milyen üzenete van számunkra annak, hogy ezek a kinyilatkoztatások a múlt eseményeként tüntetik fel a nagy világosság eljövetelét Isten népéhez?
– Ennek a körülménynek, és a vele kapcsolatosan adott isteni figyelmeztetéseknek szinte riadószerű kiáltásként kellene hatnia ránk.
– Már több mint százharminc év telt el azóta, amikor Isten szerette volna népére árasztani azt a világosságot, amit az Isten dicsősége követett volna.
– De vajon mit hozott ez az elmúlt időszak részünkre mint nép, és részedre mint Isten gyermeke?
– Hajlandó vagy-e végre felkelni a lelki szunnyadásodból, hogy a lelki életedben feltámadhasson Krisztus dicsőségének világossága?
– Mit teszel azért, hogy Istennek ne kelljen még tovább várni?
– Készülsz-e arra, hogy az Isten dicsősége rajtad is feltámadhasson, és személyes tapasztalatokat szerezz a Jézussal való közösségben?
– Teszel-e lépéseket annak érdekében, hogy az Istentől jövő világosságba lépve úgy lásd meg végre önmagad és a veled kapcsolatos dolgokat, ahogy Isten látja azokat a lelki életedben?
1. Miért van szüksége mindannyiónknak olyan személyes találkozásra Jézussal, mint amit Pál apostol élt át a damaszkuszi úton, ahol Pál a Jézussal való találkozás világosságába került?
– Mert Jézus világossága minden emberből kivált valamilyen reakciót.
– Az egyik embert egész életének átértékelésére készteti, miként Pált.
– Másokban csak egy félelemmel kevert bizonytalanságot eredményez, mint a Pált kísérő emberekben, mert külső szemlélőként nem tudják, hogy valójában mi történik.
– A Jézussal való találkozásod szempontjából döntő ténynek számít:
– Körülvesz Jézus világossága, vagy csak kívülálló szemlélője vagy az eseménynek?
– Személyes megszólításnak érzed lelkedben Isten üzenetét, vagy csak egy érdekes és szépnek tűnő gondolatsornak?
2. Számít az, hogy ebben a találkozásban milyen volt az eddigi, előző életed?
– Nem számít, legalább is nem az emberek nézőpontjából kerül megítélésre.
– Az emberek megítélése szerint Pál is méltatlan volt arra, hogy ilyen kiemelt módon tisztelje meg Jézus és foglalkozzon vele.
–
Ananiás mindent meg is tett azért, hogy
felvilágosítsa Jézust arról, Pál személyét és szándékát nem jól ítélte meg, nem
méltó Jézus kiválasztására.
Csel. 9,13-14.
–
„Uram,
sok embertől hallottam e férfiú felől.”
–
„Sok bosszúsággal illeté a Te szenteidet
Jeruzsálemben.”
–
„Itt is hatalma van a főpapoktól, hogy
mindazokat megkötözze, akik a Te nevedet hívják segítségül.”
3. Milyen fontos szempontról igyekszik meggyőzni kételkedő szolgáját Jézus, amit viszont Anániás nem tudhatott Pálról?
–
„Választott edényem ő nékem”, mondja az
aggódó szolgájának.
Csel. 9,15.
– Úgy látszik, hogy az emberi értelem nagyon nehezen tudja megérteni és elfogadni ezt, mert Jézus újra és újra kénytelen ezt elmondani.
–
Már
a 12 tanítványa előtt is próbálta világossá tenni, hogy „nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket”.
Jn. 15,16/a.
– Jézus választásán mi sokszor csodálkozunk, de ez mindig abból fakad, hogy mi csak a külső és látható dolgok alapján tudunk megítélni valakit, és véleményt alkotni róla.
– Jézus választása azonban a belső értékek alapján történik.
– Az esetek többségében pedig olyan értékek alapján, amik majd csak a kiválasztás után fognak kialakulni, amiket viszont Jézus előre ismer.
1. Mivel a Bibliában mindenek a „mi tanulságunkra írattak meg, akikhez az időknek vége elérkezett”, ezért felvetődik a kérdés, kiknek az esetét példázza Pál apostol története?
– Azokat példázza, akik még csak most találkoztak először az Istennel való közösségből áradó világossággal, bár Istenről elég sok ismerettel rendelkeztek.
– A hit általi megigazulás evangéliumának világossága csak most érintette meg őket először a lelkük legmélyén.
–
Ez azért lehetséges, mert a Biblia szerint „sötétség borítja a Földet, és éjszaka a
népeket”, de nemcsak a világot, hanem még Isten népét is. Ésa. 60,1-2.
– Ha nem így lenne, akkor Isten nem ajánlgatná népe számára a Tőle jövő megvilágosodást, akkor nem mondaná azt népének, hogy „világosodjál”. u.o.
– Pál is sötétségben élt korábban, minden bibliai ismerete ellenére, és csak ott a damaszkuszi úton került lélekben Isten világosságába.
2. Milyen változást eredményezett Pál életében a Jézussal való találkozása, törvényszerű-e, hogy ez a mi életünkben is bekövetkezzen?
– A Jézus dicsőségének fénye Pál apostolt vakká tette bizonyos dolgok látására.
– Vakká lett a körülötte lévő világ érzékelésére, elveszítette a magabiztosságát a kedvenc elméleteivel kapcsolatban, már kész volt kárnak és szemétnek ítélni.
– Ahogy Pálnak, úgy nekünk is szükségünk van arra, hogy vakokká tegyen Isten bennünket, bizonyos dolgokkal szemben, mert másként nem tudnánk elszakadni azoktól a dolgainktól, amiket a múltban még értéknek tekintettünk.
– Amikor pedig az Istennel való találkozás után újra a figyelmünk középpontjába kerülnek ezek a dolgaink, akkor már egyáltalán nem találjuk olyan értéknek és vonzónak, mint korábban.
– Ez a fény azonban látóvá is tette Pált olyan dolgok meglátására, amiket eddig nem vett észre és nem látott meg, mert ez a fény a belső emberének a szemeit nyitotta fel, a lelki látását gyógyította meg.
– Eddig csak hallott Jézusról, most személyesen találkozott vele, és láthatta Őt.
– Az Isten által adott látás egészen más értékrendbe állította előtte korábbi tetteit és az egész életét.
–
„A világosság özöne beáradt lelkének
sötétkamráiba, és leleplezte tudatlanságát és tévelygését. Látta, hogy mialatt
azt képzelte, hogy buzgón szolgál Istennek Krisztus követőinek üldözése által,
a valóságban Sátánnak segített.”
(Megv.Tört. 167,1.)
– Ez a látás teljesen új összefüggésekben láttatta meg vele a Messiásra vonatkozó jövendöléseket.
–
„Azon csodálatos megvilágosodás idejében
elméje figyelemreméltó gyorsasággal működött. Végig vonult a prófétai
történelmen, és látta, hogy Jézusnak a zsidók általi elvetését, keresztre
feszítését, feltámadását és mennybemenetelét a próféták előre megjövendölték.” (Megv.Tört. 167,2.)
– Milyen jó az, hogy Jézus tesz vakká is, és látóvá is bennünket, mert ha nem tenné, akkor még mindig az evilági, a mulandó és az értéktelen dolgok állnának a figyelmünk középpontjában.
– Sohasem tudnánk meglátni és megérteni az örökkévaló dolgok értékét.
3. Hogyan érzékelhetjük önmagunkon azt, amikor Isten világosságába kerülünk?
– Az Isten világossága az értelmünk képességét fokozza fel, ezért már nemcsak megismerjük és meghalljuk az Isten szavát, hanem értjük is azt, amit kinyilatkoztat.
–
Egyedül
a Jézussal közösségbe jutott ember értelme nyílik meg annyira, hogy értse az
Írásokat, az Isten üzenetét. Lk. 24,45.
– Gondolhatta ugyan magáról korábban azt, hogy érti az Írásokat, de Jézus mellett rájön, mint Pál is, hogy teljesen át kell rendeznie magában az ismereteit.
– Némely részét pedig kárnak és szemétnek kell ítélnie.
1. Tudhatunk valamit arról, hogy Isten el akarja-e vezetni a Föld minden lakosát a damaszkuszi út élményéhez, még a második advent előtt?
– Igen, a Szentírásban adott prófétai előrejelzésekből tudhatjuk, Jézus dicsőséges visszajövetele előtt minden embernek kapcsolatba kell kerülni a Mennyből áradó világossággal.
– Ezzel összefüggésben mondta Jézus azt: „az Isten országának ez az evangélioma hirdettetik majd az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor jő el a vég.” Mt. 24,14.
–
Ésaiás
próféta pedig arról jövendöl, hogy „a
nép, mely sötétségben jár, lát nagy világosságot… fény ragyog fel felettük”.
Ésa. 9,2.
–
Ésaiás
mondja el még azt is, hogy ez a világosság Isten népe között fog feltámadni
először, és majd csak onnan terjed tovább.
Ésa.
60,1-3.
– János apostol pedig már arról tájékoztat, hogy ez a felülről támadó világosság végül az egész Földet be fogja tölteni.
– „És a Föld fénylett annak dicsőségétől.” Jel. 18,1/b.
2. Mindezek hátterén fel kell tegyük magunknak a kérdést, - hiszem-e komolyan, hogy Jézus dicsőséges visszajövetele közel van?
– Ha tudjuk és hisszük is ezt, akkor azt is tudnunk kell, hogy az Isten népe között feltámadó világosság eseménye még közelebb van hozzánk.
– Éppen ezért kérdezd magadtól; - készülök-e komolyan ennek az Istentől jövő világosságnak a fogadására, amely Jézus Krisztust állítja az életem középpontjába?
3. Mit szeretne Isten üzenni nekünk ezzel a figyelmeztetéssel, milyen kérdésekkel kellene naponta megvizsgálni a lelki életünket?
– Isten arra szeretne figyelmeztetni, hogy mindenki tartson önvizsgálatot, vajon hol áll most az Isten világosságához viszonyítva.
– Észrevetted-e már, hogy a Te számodra is eljött Isten világossága?
– Világosságot tudott-e már gyújtani Isten a te szívedben is, hogy végre úgy lásd önmagad, ahogy Isten látja az életedet?
– Mennyire engedted be szíved mélyére az Istentől jövő világosságot és fényt?
–
Engedted-e,
hogy ez a világosság megítélje a gondolataidat és szívednek indulatait?
Zsid. 4,12.
– Kérdezed-e Pálhoz hasonlóan remegő szívvel Istentől: „Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem”?
4. Az ihletett kijelentések milyen gyakorlatias tanácsokkal próbálnak helyrebillenteni bennünket a Jézussal való kapcsolatunk vonatkozásában?
–
Pál apostol azt írja: „Annak okáért serkenj fel aki aluszol, és támadj fel a halálból, és felragyog tenéked a Krisztus.”
Eféz. 5,14.
– A Jézussal való élő közösség által lehet a miénk ez az isteni világosság
–
„Krisztusnak kell élnie benned, akkor majd
te is a világosságban jársz, amint Ő a világosságban van. Akkor ez majd
tündöklő nyomot hagy a Menny felé, hogy mások előtt megvilágosítsd az utat.”
(Test. 3. 464,2.)
–
Izráelről egy szomorú bizonyságot ad a Biblia
beszámolója. Jn. 1,9-12.
– Az igazi világosság eljött már a világba, amely megvilágosít minden embert.
– Az övéi közé jött, és az övéi nem fogadták be Őt.
– Valakik befogadák Őt, hatalmat adott azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek.
– Szomorú tény, hogy Izráel népének szomorú tapasztalata az adventi nép életében is megismétlődött.
– 1888-ban Istentől világosság áradt arra a népre, amely azt vallotta, hogy készül a Jézussal való találkozásra.
– Akkor az adventista Egyház sem fogadta be az Istentől jövő világosságot.
– Amikor majd Isten újra a menny világosságával veszi körül népét, amit a dicsőségének kiárasztása követ, - vajon készülünk-e arra, hogy akkor alkalmasak legyünk annak befogadására?