1. Befejeződött-e Isten megváltó műve azzal
az eseménnyel, amikor a keresztség által az újjászületett ember víz általi
megszületése is megtörténik?
Az újjászületés és megigazulás csak az első
lépés az Istenhez való közeledésünkben, és ezután kezdődik a nehezebb útszakasz,
a megszentelődés, a keskeny úton való elindulás és haladás a cél felé.
Mát. 7,14.
Isten szeretné teljességre vinni életünkben azt, amit elkezdett.
Róm.
8,29-30. I. Thess. 5,23-24.
Mivel a szerető Isten nemcsak az igazság,
hanem a szentség is, ezért nemcsak megigazítani akar bennünket, hanem szeretne
megszentelni is. I. Pét. 1,15.
Amíg a megigazulás egy pillanat műve lehet
az ember életében, addig a megszentelődés egy egész életen át tartó folyamat.
Az újjászületésből fakadó megigazulás jogot
ad a Mennyre, az örök életre.
A megszentelődés viszont alkalmassá szeretne
tenni az örök élet számára.
2. Milyen elvárása van Istennek az újjászületett
embertől?
Mindenki természetesnek tartja, hogy egy újszülött kisbabának szinte naponta
mérik a súlyát, a magasságát, mert ezek a változó eredmények jelzik az
újszülött fejlődését és növekedését.
Ennek hiányában viszont csak betegségről lehet beszélni, úgy a testi mint
a lelki és szellemi vonatkozásban is, amiből vagy kigyógyul a gyermek vagy
pedig végzetes következménye lesz.
Hasonlóképpen várja a mi mennyei Atyánk is azt, hogy folyamatosan fejlődjünk
és növekedjünk.
“Mint most született csecsemők, a tiszta,
hamisítatlan tej után vágyakozzatok, hogy azon növekedjetek.”
I.
Pét. 2,2.
“Mint engedelmes gyermekek, ne szabjátok
magatokat a ti előbbi kívánságaitokhoz, amelyek tudatlanságotok alatt voltak
bennetek.”I. Pét. 1,14.
3. Miről ismerhető fel az, hogy az újjászületés
után a Krisztusban való növekedés is elindult és folyamatosan történik?
“Azért az ő gyümölcseikről ismeritek meg őket. Nem mindenki, aki ezt
mondja nekem: Uram! Uram! Megyen be a mennyek országába; hanem aki cselekszi
az én mennyei Atyám akaratát.” Mt. 7,20-21.
A Szentléleknek ez a gyümölcse nem egy vagy
több cselekedetünkből tevődik össze, hanem a lelkünk belső állapotából
adódóan fejlődik ki. Mát. 11,29.
Ami csak cselekedetekben nyilvánul meg, az nem igazi gyümölcs, ezért nem
is állandó.
Keresztelő János ezért mondta az őt hallgató
sokaságnak: “Teremjetek azért megtéréshez méltó gyümölcsöket,
és ne mondogassátok magatokban: Ábrahám a mi atyánk!” Lk. 3,8.
A férges gyümölcs is gyümölcs, de a legelső
szélvihar le fogja rázni a fáról, mert a kapcsolata már nem igazi.
Isten ezzel azt is akarja mondani, hogy a
hívő emberek számára kísértést jelenthet az olyan gyümölcs felmutatása,
amely nem méltó a megtéréshez.
Az a vessző, amelyik a szőlőtőkével van kapcsolatban,
mindig szőlőt fog teremni és nem mást, ezért, ha valaki Krisztusban van,
annak lelki élete mindig a krisztusi jellemvonásokat fogja teremni. Mt.
7,16-18.
“A szőlő gyökeréből áradó nedv szétoszlik
a vesszőben, fenntartja a növekedést, létrehozza a virágzást és a gyümölcstermést.
Ez áll a Szentlélek életadó erejére is; az Üdvözítőből fakad, áthatja a
lelket, újjászül, megtisztítja szándékainkat és hajlamainkat. Még a gondolatokat
is alárendeli Isten akaratának, és alkalmassá teszi az embert arra,
hogy szent cselekedetek dicső gyümölcseit érlelje.” (A.T. 233,3.)
A Krisztussal kapcsolatban lévő emberek cselekedetei sohasem kiszámítottak,
sohasem valamilyen cél érdekében történnek, nem önmagukon erőszakot alkalmazva
tesznek valamilyen jót.
Ezek az emberek nem tudnak másként cselekedni, nekik a jó cselekvése a
természetes, mert Krisztussal összekapcsolódva élnek.
1. Melyik példázatával szemléltette Jézust azt, hogy az igazi növekedésnek
milyen feltétele van?
Jézus a szőlőtőről szóló példázata által mondta
el, hogy a lelki növekedéshez Isten és ember szövetségére van szükség.
Jn. 15,4-5.
Miként a szőlőtő a vesszőknek, úgy
biztosít Isten is részünkre mindent, amire csak szükségünk van ebben az
életben. II. Pét. 1,3/a.
Ahogy a vesszők elfogadják és felhasználják
azokat az anyagokat, amiket a tőke biztosít számukra, úgy kell nekünk is
elfogadni és felhasználni az Isten által biztosított dolgokat.
“A növény azáltal fejlődik, hogy elfogadja
mindazt, amit Isten rendelt életének fenntartására. Gyökereit mélyen a
földbe ereszti. Felszívja magába a napfényt, a harmatot és az esőt. Felveszi
a levegő életadó elemeit. A kereszténynek is így kell növekednie,
együttmunkálkodva a mennyeiekkel. Érezve tehetetlenségünket, ragadjunk
meg minden alkalmat, hogy mélységesebb tapasztalatokat szerezzünk. Miként
a növény mélyen a földbe ereszti gyökereit, mi is gyökerezzünk mélyen Krisztusban.
Ahogy a növény magába szívja a harmatot, az esőt és a napfényt, mi is nyissuk
meg szívünket a Szentlélek befogadására.” (Kr.Péld. 36,2.)
2. Milyen következményekkel kell számolni abban az esetben, ha a növekedés
nem az Isten tetszése szerint történik?
Ez a növekedés csak akkor lesz állandó, ha
a krisztussal való személyes és élő kapcsolat is állandó marad.
“Ha valaki nem marad énbennem, kivettetik,
mint a szőlővessző, és megszárad.” Jn. 15,6.
A meddő, azaz gyümölcsöt nem termő vesszőket
viszont lemetszi a gazda a tőkéről.
Jn. 15,2/a.
Itt olyan emberek vannak bemutatva, akik a
Krisztussal való kapcsolatuk által már bizonyos növekedésben részesültek,
hiszen vesszőkké fejlődtek, csak éppen gyümölcstermésük nincs.
Gyümölcstelennek mondható azoknak élete, akiknek a Jézussal való kapcsolatuk
csak látványosságot szolgál, önmaguk mutogatását.
3. Az egészséges növekedés és méltó gyümölcstermés érdekében mit tesz
velünk Isten?
A több termés érdekében újra és újra megtisztít bennünket,
hogy ne meddő területen tékozoljuk el az életerőnket, és az Istentől kapott
lehetőségeinket.
Megszabadít azoktól az indáinktól, amelyek által túlságosan az evilági
dolgokba kapaszkodunk, és emiatt a növekedésünk iránya nem fölfelé a Menny
felé történik.
Ahogy a jó gazda megtisztítja szőlőjét a túlburjánzó
lombozattól, ami elvonja az erőt a gyümölcsterméstől, akként isten is tisztogatja
az életünket minden olyan dologtól, ami csak hivalkodásra jó, de egyébként
értéktelen.
A tisztításnak ezek a munkálatai fájdalmat
okoznak a lelki életünkben, de tudnunk kell, hogy a tisztító kés az Atya
kezében van, és Ő nem dolgozik hanyagul, sem közömbös módon.
Isten tehát azt szeretné, hogy a gyümölcstermésben is növekedjünk, vagyis
még több gyümölcsöt teremjünk. Jn. 15,2/b.
4. Milyen eszközöket biztosított Isten
részünkre annak érdekében, hogy a megszentelődésünk megvalósításában segítsen
bennünket?
Lelki növekedésünk legfontosabb eszköze az Isten Igéje, mert a lelki élet
legfőbb táplálékát találjuk meg benne. Mt. 4,4. II. Tim. 3,16-17.
A Biblián keresztül személyesen szól hozzánk Isten:
Feltárja és megismerteti velünk a legrejtettebb
gondolatainkat és bűneinket. Zsid. 4,12.
Válaszol a senkinek el nem mondott töprengéseinkre, gondolatainkra.
Eloszlatja félelmünket, bátorít, vígasztal, útmutatást és tanácsot ad.
Jer. 15,16.
A lelki növekedésünket biztosító és segítő
másik isteni eszköz az imádság, az Istennel való beszélgetés lehetősége.
Az imádság által Isten olyan lehetőséget biztosított
részünkre, ami által bármikor és bárhol személyesen kapcsolatba
léphetünk Vele.
“Az ima a lélek lélegzete, a lelki erő
titka.” (Üz.Ifj. 177,1.)
“Imádkozzunk a családi körben; de mindenekfelett nem szabad elhanyagolnunk
a titkon való imát, mert ez lelkünk lehelete és élete.” (J.v.út. 64,3.)
“Az ima kulcs a hit kezében, amely megnyithatja a mennyei tárház ajtaját,
ahol a Mindenható végtelen kincseinek forrásai vannak felhalmozva.” (J.v.út.
62,1.)
Az imádságban hatalmas segítők állnak mellettünk.
“A Lélek is segítségére van a mi erőtelenségünknek.
Mert azt, amit kérnünk kell, amint kellene, nem tudjuk; de maga a Lélek
esedezik mi érettünk kimondhatatlan fohászkodásokkal.”
Róm.
8,26.
“Krisztus az..... aki az Isten jobbján van, aki esedezik is érettünk.”
Róm. 8,34.
5. Bűntelen életnek kell-e tekinteni a
megszentelt életet?
Bár a szentség feltételez egy előzetes megtisztulást, de azért nem azonos
a teljes megtisztulással. I. Ján. 1,7-9.
A megszentelődés egy napról-napra történő
folyamat, és csak a szent Istennel való állandó kapcsolat útján érhető
el. II. Kor. 4,16/b.
6. Üdvösségünk megvalósítása érdekében melyik isteni személy munkálkodik
érettünk?
Míg az elhívásnál az Atya Isten személye,
a megigazításnál pedig Jézus Krisztus személye áll előtérben, addig a megszentelődésünk
művében a Szentlélek végzi a legtöbbet. I. Pét. 1,2.
1. A lelki növekedés időszakában milyen
kegyelmi ajándékot biztosított Isten arra, hogy az újjászületés után elkövetett
bűnök terheitől is meg tudjunk szabadulni?
Mivel a teljes megtisztulásunk csak fokozatosan valósul meg, ezért Isten
egy olyan eseményt is közbe iktatott a keresztény ember életében,
ami által ezt a fokozatos átalakulást a keresztséghez hasonlóan Isten színe
előtt is megpecsételhetjük.
A Jézus halálára emlékeztető Úrvacsora hívatott
arra, hogy újra és újra megerősítse a Vele való szövetségünket.
2. Milyen ószövetségi ünnep helyett iktatta be Jézus az Úrvacsorát,
és miért volt szükség ennek elrendelését?
A húsvéti pászka ünnepe helyett rendelte el Jézus az Úrvacsora szertartásának
gyakorlatát.
Amit Izráel népének jelentett akkor a húsvéti bárány, azt jelenti ma nekünk
Jézus, mint a mi húsvéti Bárányunk. I. Kor. 5,7/b.
Hasonlóan a pászkához, az Úrvacsorában is Jézus krisztus halálának és áldozatának
emléke él tovább.
Ugyanúgy meg kell enni a Megváltót jelképező
kenyeret és bort, mint akkor a bárányt.
A jelképek fogyasztása közben ugyanarra a Szabadítóra kell emlékeznünk
és gondolnunk, mint Izráel népének.
A bárány vére azon az éjszakán nemcsak a haláltól
szabadította meg Izráel elsőszülötteit, hanem a fáraó rabszolgaságából
is.
Az Úrvacsora bennünket is arra szeretne emlékeztetni,
hogy Jézus nemcsak a kárhozat halálától akar megszabadítani, hanem a bűn
rabszolgaságából is.
3. A jézusi példa és rendelkezés szerint
hány részből áll a teljes úrvacsorai cselekmény?
Vannak keresztények, akik csak egy szín alatt veszik az Úrvacsorát, mivel
a pap csak a kenyeret adja nekik elfogyasztásra.
A keresztények többsége azonban két szín alatt vesz Úrvacsorát, vagyis
a kenyeret és a bort is kiosztják a hívek között.
Mi adventisták viszont úgy hisszük, hogy Jézus a lábmosás szertartását
is elrendelte az Úrvacsora részeként. Ján. 13,14-15. 17.
4. A Jézus által adott példa és parancs
szerint hányféle jelentősége van a lábmosás cselekményének?
Ezzel a cselekménnyel nem egy tisztálkodási szokásra kell emlékeznünk,
hanem a Jézushoz való tartozásunkat fejezzük ki szimbolikusan.
“Ha meg nem moslak téged, akkor semmi közöd sincs énhozzám.”
Ján.
13,8/b.
Ez a lábmosás az újjászületés fürdőjének a
kiegészítéseként történik.
Mert az újjászületés fürdője óta már beszennyeződött
a “lábunk”, vagyis a keresztség óta már újra követtünk el bűnöket, amiket
le kell mosni magunkról, meg kell tisztulnunk tőlük.
Ján. 13,10.
A lábmosás tehát a Jézus vérében való újbóli
megtisztulásunk lehetőségének a szimbóluma. I. Ján. 1,7/b.
A lábmosás cselekményét azzal a hittel kell végeznünk, hogy a valóságban
bennünket is Jézus mos meg, mint egykor ott Jeruzsálemben Pétert. Ján.
13,8/b.
Ez a cselekmény az egymás előtti megalázkodásunk
kifejezésére is szolgál, vagyis nem tekintjük magunkat nagyobbnak
a másiknál, és a Jézusi tanácsok szerint készek vagyunk a másiknak szolgálni.
Mt. 20,26-28.
5. A jézusi rendelkezés szerint csak kik
számára van jelentősége a lábmosás szertartásának?
Jézus csak azok számára rendelte el, akik az újjászületés
fürdőjében,
a keresztség vizében már megtisztultak.
“Aki megfürdött, nincs másra szüksége, mint a lábait megmosni, különben
egészen tiszta.” Ján. 13,10.
Ennek viszont az ellenkezője is igaz; aki
még nem fürdött meg, annak nem elég az, hogy megmossa a lábát, ettől még
nem lesz tiszta.
Ha valaki még nem tisztúlt meg az újjászületés fürdőjéban, ez azt jelenti,
hogy még nem méltó a Jézus testével és vérével való közösségre, és az Úrvacsora
nem jelentheti számára a Jézussal való szövetségének megújítását, hiszen
azt még meg sem kötötte.
6. Miért egymásnak lábait kell megmosni azoknak, akik részt vesznek
az Úrvacsorában, miért nem moshatja meg ki-ki a saját lábát?
Ezzel a cselekedettel egyrészt azt fejezzük
ki, hogy kész vagyok a testvéremet bűnösként is elfogadni.
Kész vagyok mellette állni akkor is, ha újra
bűnt követ el, és akkor nem követ akarok rá dobni, de még a fejét
sem akarom megmosni, hanem csak a lábait, hogy megtisztulhasson, és Jézus
Krisztus kegyelmében részesülhessen.
Másrészt viszont azt mondhatjuk el ezzel a
cselekménnyel, hogy bűnösök vagyunk, és újra szükségünk van Jézus bűnbocsátó
kegyelmére és bűntörlő vérére.
Amikor engedem, hogy a testvérem megmossa
a lábamat, akkor ezzel előtte is bűnösnek vallom magam, és elfogadom az
ő segítő szándékát.
1. Jellegét és állapotát tekintve milyennek
kell lennie az Úrvacsorában használt kenyérnek és bornak?
A Jézus Krisztus testét jelképező kenyérnek
kovásztalannak kell lennie, a vérét jelképező bornak pedig erjedetlen szőlőlének.
Már csak azért is, mert Jézus is ilyen kenyeret és bort adott a tanítványainak,
hiszen a zsidó háztartásban húsvétkor semmi erjedt és kovászos dolog nem
lehetett. II. Móz. 12,18-20.
A kovász ugyanis a bűn szimbólumaként van
tekintve ezzel az eseménnyel kapcsolatban. I. Kor. 5,6-8.
Mivel azonban Jézus természete mentes volt
a bűntől, ezért az Ő testét és vérét jelképező szimbólumoknak is menteseknek
kell lenni a bűn jelképeitől.
2. Kell-e valamilyen előkészületet tenni
ahhoz, hogy részesüljünk az Úrvacsorában, vagy bármikor és bárhol részesülhetünk
belőle?
Isten arra int bennünket, hogy előtte vizsgáljuk
meg lelkünk állapotát. I.Kor. 11,28-29.
Jézus az ószövetségi gyakorlat hátterén világítja
meg előttünk az önvizsgálat szükségességének a lényegét.
Mt.
5,23-24.
Jézus azt mondja, hogy amennyiben csak ott az oltárnál jutott eszébe az,
hogy rendezetlen ügye van a felebarátjával, akkor inkább hagyja ott az
áldozatát, menjen el és béküljön meg, minthogy úgy mutassa be az áldozatát.
Az Ószövetség emberének az áldozat bemutatás
éppúgy a bűntől való szabadulás lehetősége volt, mint nekünk az Úrvacsora.
Mivel az Úrvacsora által mindnyájan Isten
bűnbocsátó kegyelmét igényeljük, ezért Jézus arra is figyelmeztet, hogy
legyünk készek megbocsátani az ellenünk vétkezőknek olyan mértékben, mint
ahogy mi is szeretnénk Isten bűnbocsátó kegyelmében részesülni. Mt.
6,12. 14-15.
3. A Jézus halálára való emlékezésen túl milyen célt szolgál életünkben
az Úrvacsorának az a formája, ahogy azt Jézus elrendelte?
A bűntől való szabadulás boldog alkalma ez
minden bűnbánó bűnös részére.
Az előbbiekből adódóan a Jézussal való szövetségünk
megújításának az alkalma is.
Ugyanakkor egy olyan alkalom is, ami által Isten meg akar tanítani bennünket
arra, hogy tudjunk megbocsátani és szolgálni.