2024 / IV.
− 10 tanulmány − November 30 − December 6Az út, az igazság és az élet
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Dániel 7:27; János 1:14; 5:38-40; 13:1-20; 14:1-3, 5-11; Kolossé 1:16-17
„Az Istent soha senki nem látta; az
egyszülött Fiú, aki az Atya kebelében van, az jelentette ki Őt”
(Jn 1:18).
János evangéliuma
négy fő részre
osztható: a Prológus (Jn 1:1-18), a Jelek könyve (Jn 1:19–12:50), a Dicsőség
könyve (Jn 13:1–20:31) és az Epilógus (Jn 21:1-25). Tanulmányunk eddigi
részében főként a Prológusra és a Jelek könyvére összpontosítottunk, a csodák
(jelek), a párbeszédek és a tanítások alapján mutattuk be Jézust. Most pedig átváltunk
az evangélium harmadik szakaszára, a Dicsőség könyvére.
Érdekes, hogy hidat képez a Jelek könyve és a Dicsőség
könyve között a híres hét „ÉN VAGYOK” kijelentés, amelyek a következők: „az
élet kenyere” (Jn 6:35, 41, 48, 51, ÚRK), „a világ világossága” (Jn
8:12; 9:5), „az ajtó” (Jn 10:7, 9), „a jó pásztor” (Jn 10:11,
14), „a feltámadás és az élet” (Jn 11:25), „az út, az igazság
és az élet” (Jn 14:6) és „az igazi szőlőtő” (Jn 15:1, 5).
Az e heti tanulmány azzal kezdődik, hogy mi volt a
célja a búcsúbeszédnek, és bevezeti azt az emlékezetes epizódot, amikor Jézus
megmosta a tanítványok lábát. Majd rátérünk a 14. fejezet „ÉN VAGYOK”
kijelentésére („az út, az igazság és az élet”).
PÉLDÁT ADTAM
NEKTEK |
December 1 |
Vasárnap |
Búcsúbeszédében (János 13-17. fejezet)
Jézus útmutatást ad a tanítványainak a jövőre nézve. Ennek irodalmi felépítése
hasonló Mózes búcsúbeszédéhez Mózes ötödik könyvében vagy ahhoz, amikor Jákób
megáldja a gyermekeit (1Mózes 47-49. fejezet), vagy amikor Dávid tanította Salamont
(1Krónika 28-29. fejezet). Távozásáról beszélve Jézus vigasztalja a tanítványait.
Megígéri, hogy jön majd helyette valaki, aki Őt fogja képviselni (a Szentlélek;
János 14-16. fejezet). Előrevetíti, hogy elszomorodnak majd (János 15-16.
fejezet), de bátorítja a tanítványait, hogy maradjanak hűségesek (János 15.
fejezet).
Olvassuk el Jn 13:1-20 szakaszát! Mi
történt itt? Miért olyan fontos ez az eset? Milyen tanulságra akarta Jézus
elvezetni a követőit?
Jézus korában a világnak azon a részén az
emberek saruban vagy mezítláb jártak. A lábuk poros, piszkos lett. Szokás volt,
hogy a vendégségbe érkezők lábát megmosta egy szolga, rabszolga. Az elfogatása
előtti estén azonban, amikor Jézus a tanítványaival elfogyasztotta az utolsó
vacsorát, nem volt velük olyan szolga, aki ezt elvégezte volna. Általános
meglepetést keltett Jézus, amikor felállt a vacsorától és mindegyikőjük lábát
megmosta. Jn 13:4-5 versei lépésről lépésre beszámolnak arról, hogy mit tett.
Azért írta le János ilyen részletesen a történetet, hogy kifejezze: a Mester
ezt valóban megtette, ami bámulatos alázatra vall. Péter reakciójának leírása
(Jn 13:8-11) még inkább elmélyíti, mennyire megdöbbentek és értetlenkedtek a
tanítványok Jézus tettének láttán. Hogyan végezhet ilyen alantas munkát Ő, a Mester,
a Messiás? Péter nem akarta megengedni neki, hogy megmossa a lábát. Erre Jézus
azt mondta, hogy ha nem engedi, nincs köze hozzá. Ekkor Péter többet is kért
volna, kifejezte, hogy fontos neki a kapcsolat Jézussal.
Jézus tettének jelentősége ahhoz kötődik,
hogy ki Ő. Jn 13:13 versében kijelenti, hogy Mester és Úr, ahogy hívták,
méghozzá helyesen. Ezek a címek a tekintélyét, a hatalmát fejezik ki. Jézus
arra tanít, hogy a hatalmat és a tekintélyt szolgálatra, nem pedig
önfelmagasztalásra kell felhasználni. Az Adventista Egyház követi Jézus
példáját, ezért gyakoroljuk az úrvacsorai szolgálat elején a lábmosás – az
alázat – szertartását.
Mit tanít az alázat szertartása Jézus
követéséről? Hogyan szolgálunk az embereknek igazi alázattal?
VISSZAJÖVÖK |
December 2 |
Hétfő |
Olvassuk el Jn 14:1-3 verseit! Milyen
összefüggésben mondta ezt Jézus?
_____________________________________________________________
János 13. fejezetének vége felé Jézus a
távozásáról beszélt (Jn 13:33). Péter megkérdezte, hogy hová megy (Jn 13:36). A
tanítványok nem értették meg, hogy Jézus a halálára, a feltámadására és a
mennybemenetelére utalt. Péter kijelentette, hogy az életét is odaadná Jézusért
(Jn 13:37). Jézus ekkor megjövendölte, hogy meg fogja tagadni (Jn 13:38).
Ezen a háttéren mondta Jézus a tanítványainak,
hogy ne nyugtalankodjon a szívük (Jn 14:1). A görög tarasszó szó
jelentése, hogy „felkavar”, „zavar”, „nyugtalanít”, „zavarba ejt”. Nem meglepő,
hogy a tanítványokat zavarba ejtették Jézus szavai.
Jézus viszont félelmeiket csillapítva
kifejezte, hogy Atyja házában sok lakóhely van (nem paloták, inkább szobák,
mint egy fogadóban). Elmegy, hogy helyet készítsen nekik. Szavai túlmutatnak a
kereszt közelgő viharán, arra az időre, amikor majd visszatér megváltani népét.
Arra az időre tekint, amikor a bűn egész tragédiája egyszer és mindenkorra
véget ér (lásd Dán 7:27).
„És ha majd elmegyek…
– mondta Jézus – ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket; hogy ahol én
vagyok, ti is ott legyetek” (Jn 14:3). Ezzel világosan megígérte, hogy
másodszor is eljön.
Mi az alapja annak, hogy bízunk az ígéretében?
Sokan azt mondanák, hogy a beteljesedett bibliai próféciák, ami igaz is. Jn
14:3 verse azonban másként utal az alapra. Az eljövök a görögben jelen
időben áll, ahogyan a magyarban is. A jelen időnek ezzel a nyelvtani formájával
a görög nyelvben egy jövőbeli eseményre utalnak, ami olyan biztos, mintha már
meg is történt volna. Nyugodtan fordíthatjuk így is: biztos, hogy ismét
eljövök.
Urunk visszatérésében való reményünknek
nem egyszerűen a bibliai próféciák teljesedése az alapja, inkább a bizalmunk
abban az Emberben, aki az ígéretet tette. Azt mondta, hogy bizonyosan visszatér
majd népéért. Bízhatunk az ígéretében, tudva, hogy ki tette azt.
Mit üzen a kereszt Krisztus második adventjének
biztos voltáról, ami nélkül vajon mi jó származott volna halálából az első
ittléte idején?
ÉN VAGYOK AZ ÚT,
AZ IGAZSÁG ÉS AZ ÉLET |
December 3 |
Kedd |
Olvassuk el Jn 14:5-6 verseit! Tamás mit
kérdezett Jézus elmenetelével kapcsolatban? Hogyan felelt neki Jézus?
_____________________________________________________________
Elég logikusnak tűnik Tamás kérdése. Ha
nem tudjuk, hová megy valaki, honnan tudhatnánk, hogy merre menjünk, ha követni
akarjuk? Jézus megfordítja a dolgot, amikor arra utal, hogy Ő az út. Hová
vezető út? Az Atyához. A Prológus (Jn 1:1-18) kiemeli az Ige (logosz) és
az Atya bensőséges kapcsolatát.
Jn 1:18 versében az áll, hogy az
egyszülött (itt jobb fordítás lenne, hogy egyetlen) Fiú az, aki
kijelentette az Atyát. Ebben a szövegben a görög exégeomai szó fordul
elő, ami azt jelenti, hogy „kifejt”, „megmagyaráz”, „kijelent”. Ebből a görög
szóból származik az egzegézis kifejezés, ami azt jelenti, hogy
megmutatni valaminek a jelentését. Tehát Jézus Krisztus a kapcsolat az Atyával,
Ő az, aki a bűnbe süllyedt világnak elmagyarázza, kijelenti az Atyát, ebből
következően Ő az út, aki által eljuthatunk hozzá. Nélküle csak korlátozott
volna az, amit megtudhatnánk.
Olvassuk el Jn 14:7-11 szakaszát! Jézus
hogyan oszlatta el Fülöp félreértését?
Fülöp kérése arra vonatkozott, hogy látni
akarta az Atyát, amit bűnös ember nem élne túl (vö. 2Móz 33:17–34:9; Jn 1:18).
Jézus elmarasztalta Fülöpöt, amiért még mindig nem ismerte meg Őt, hiszen aki
látta Jézust, az látta az Atyát is (Jn 14:9). Ebből következően világos, hogy
Jézus az út az Atyához, nélküle az út sötét és bizonytalan. Jézus a világosság,
Ő vet fényt az Istenhez vezető útra.
Jézus három kifejezést köt össze: út,
igazság és élet. Az út szó csak Jn 1:23 versében utal arra,
hogy Keresztelő János készített utat Jézusnak, ezután Jn 14:6 versében fordul
elő, Jézusra vonatkoztatva. Az igazság és az élet fő téma az
evangéliumban. Szerdán és csütörtökön hangsúlyozzuk majd az igazság fogalmát,
ami rendkívül fontos, kivált a mostani világban, hiszen magát az „igazság”
gondolatát is kérdésesnek látják.
Miért különösen vigasztaló a tudat, hogy
Jézusban nyertük a legteljesebb kinyilatkoztatást az Atya Istenről?
ÉN VAGYOK AZ IGAZSÁG |
December 4 |
Szerda |
Olvassuk el Jn 1:14, 17, 8:32, 14:6 és
15:26 verseit! Hogyan kapcsolja János egyenesen Jézushoz az igazság fogalmát?
János evangéliuma
egészében az igazság Jézushoz, az Atyához és a Szentlélekhez kötődik –
Jézushoz, az Igéhez (logosz), a világossághoz kapcsolódik, ellentétben a
sötétséggel (Jn 1:1-14; 3:19-21), a hamisságot pedig az ördöggel és a bűnnel
hozza összefüggésbe (Jn 8:44-46). Következésképpen Jánosnál az igazság nem
egyszerűen tények és számok kérdése, amelyek ugyan részét képezik, de ezeknél
többről is szó van itt. Az igazság gondolatának erkölcsi vetülete az Istenhez
és az akaratához való hűség.
„Sokan kiáltanak az élő Istenhez,
közelségére vágyakozva. Bölcseletek, irodalmi tanulmányok – bármilyen nagyszerűek
is – nem csillapítják a szív éhségét. Emberi állításoknak és elgondolásoknak
nincs súlyuk. Szóljon Isten szava az emberek szívéhez! A csupán hagyományt,
emberi elméleteket és szabályokat ismerők hadd hallják meg annak hangját, aki
megújíthatja lelküket az örök életre” (Ellen G. White: Krisztus példázatai. Budapest,
1983, H. N. Adventista Egyház, 21-22. o.).
Gondoljunk bele, mit jelent Jézus számára,
hogy Ő az Igazság! Jézus a logosz, az Ige, aki kezdettől fogva Istennel
volt, Ő teremtett meg minden létezőt (Jn 1:1-4). Örökkön örökké egy az Atyával,
a jelleme, minden jellemzője megegyezik az Atyáéval, ezért Ő is a „VAGYOK”.
Fölötte senki és semmi nem áll. Nélküle nem létezik semmi – beleértve az
ismeretet is. Minden létező teremtményt Jézus alkotott meg, minden csak benne
létezik.
„Mert Őbenne teremtetett minden, ami van a
mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek, akár
uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok: mindenek Őáltala és Őreá
nézve teremttettek; És Ő előbb volt mindennél, és minden Őbenne áll fenn”
(Kol 1:16-17).
Jézus nemcsak az igazság megtestesülése,
hanem Ő maga az Igazság, nem egy fogalom vagy kigondolás, hanem egy Személy! Az
igazságot, Jézus Krisztust hasonlíthatjuk a naphoz, ami világossággal ragyogja
be a világot (Jn 8:12), párhuzamosan azzal, amit C. S. Lewis írt a kereszténységről:
„Hiszek a kereszténységben, mint ahogy hiszek abban, hogy felkelt a Nap, nemcsak
azért, mert látom, hanem mert így látok minden mást is” (C. S. Lewis: Is
Theology Poetry? 2014, Samizdat University Press, 15. o.). Jézus, az
Igazság által lehetünk képesek helyesen értelmezni a bennünket körülvevő világot.
A SZENTÍRÁS ÉS
AZ IGAZSÁG |
December 5 |
Csütörtök |
Az egész evangélium kiemeli a Szentírás
szerepét abban, hogy beszél arról, aki az út, az igazság és az élet. Az egész
Biblia, az Ó- és az Újszövetség az igazságot nyilatkoztatja ki, különösen igaz
ez a Jézusról és eljövetelének céljáról adott tanítás tekintetében.
Olvassuk el Jn 5:38-40 verseit! Mit mond
itt Jézus a Szentírásról?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus meg a tanítványai újból és újból a
Szentírásra mutattak, mint ami igazolja, hogy Ő a Messiás. Krisztus kijelentette:
„Mert ha hinnétek Mózesnek, nekem is hinnétek, mert ő rólam írt. Ha
pedig az ő írásainak nem hisztek, hogyan hinnétek az én beszédeimnek” (Jn
5:46-47, ÚRK)?
Olvassuk el Lk 24:27 versét! Mi a
jelentősége annak, hogy Jézus először a Szentírásra mutatva fejtette ki szolgálatának
célját?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Másutt Krisztus ezt kérdezte, Mózes
második könyvéből idézve: „nem olvastátok, amit Isten mondott nektek…”
(Mt 22:31, ÚRK)? Zakariás Isten ígéreteire utalt, amelyeket „szólott
az ő szent prófétáinak szája által, akik eleitől fogva voltak” (Lk 1:70).
Pünkösdi prédikációjában Péter kijelentette: „be kellett teljesednie az
Írásnak, amelyet megjövendölt a Szentlélek Dávid szája által” (ApCsel 1:16,
ÚRK).
A Biblia nem tudományos tankönyv, nem
magyarázza el az atomhasadást, sem azt, hogyan kell agyműtétet végezni. Ennél
fontosabbról szól! Megadja azt az összefüggést, amelyben a világegyetem
értelmet nyer. Ez az a kulcs, ami nyitja az ajtót, a világosság, aminek
köszönhetően láthatunk. A Biblia nélkül sötétben tapogatóznánk Isten létével, a
világmindenségben betöltött szerepével, az eredetünkkel, az élet értelmével és
a jövővel kapcsolatban.
Említsünk olyan bibliai igazságokat, amelyekről
nem tudhatnánk a tudomány segítségével, még elméletben sem!
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 6 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Az élet világossága” c. fejezet, 391-403. o.
„Én vagyok a világ világossága”
(Jn 8:12). „Jézus a templom udvarában szólta ezeket a szavakat, amely
különlegesen kapcsolódott a sátoros ünnep szolgálataihoz. Az udvar közepén hét
méltóságot sugárzó oszlop magasodott, ezek hatalmas lámpásokat tartottak. Az
esti áldozat után meggyújtották a lámpákat, fényük világított Jeruzsálem
felett. Ez a ceremónia az Izraelt a pusztában vezető tűzoszlopra emlékeztetett,
és előremutatott a Messiás eljövetelére is. Este, amikor a lámpákat
meggyújtották, az udvar nagy örvendezés színhelye volt…
Jeruzsálem kivilágításával a nép kifejezte
reményét, hogy a Messiás eljön, és világosságot áraszt Izraelre. Jézus számára
azonban a helyszínnek nagyobb jelentősége volt. Ahogyan a templom sugárzó
lámpái mindent megvilágítottak maguk körül, Krisztus, a lelki világosság forrása
úgy oszlatja el a világ sötétségét. A jelkép mégsem volt tökéletes. Az a nagy
világosság, amelyet saját kezével helyezett az egekbe, hívebben képviselte
küldetésének dicsőségét.
Reggel volt, a nap épphogy az Olajfák
hegye fölé emelkedett, sugarai vakító fénnyel hullottak alá a márványpalotákra,
megcsillogtatták a templom falainak aranyát. Jézus odamutatott és így szólt: »Én
vagyok a világ világossága« (Jn 8:12)” (i. m. 391. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
A csoportban
beszélgessünk a csütörtöki rész utolsó kérdésére adott válaszunkról! A Biblia
melyik lényeges igazságát ismerhetnénk meg a tudomány segítségével – akár csak
elviekben? Tudhatnánk például a keresztről? Vagy a feltámadásról? Vagy a
második adventről? Még milyen igazságokat nyilatkoztatott ki Isten, amelyekről
máskülönben nem tudhatnánk?
2)
Gondoljunk Lucifer bukására! Tökéletes volt, hatalmas ismeretanyaggal rendelkezett
Istenről, mégis fellázadt ellene. Mit árul ez el a szabad akarat valóságáról –
amivel mi is rendelkezünk? Miért kell percről percre döntenünk, hogy
akaratunkat meghajtjuk Isten előtt?
ANTAL FERENC:
ÚTJELZŐ TÁBLA
Feladata:
mozdulatlan állni
és az irányt mutatni.
Mutatni akkor is,
ha napsugár cirógatja
kopott homlokát,
vagy ha vihar söpör végig
és jégeső veri az oldalát.
Rendeltetése megmásíthatatlan,
hadd lássa meg, ki arra jár,
hogy a keresett cél merre van.
Ilyen szolgálattal bízzál meg
engem is Uram,
megváltási művedre
irányítsam a figyelmet,
reám nézve
Téged lássanak a Golgotán
és üdvözüljenek.
Ez forró vágya szívemnek.