2024 / IV.
− 9 tanulmány − November 23 − 29Az élet forrása
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 13:24-34; Máté 4:1-4;
János 1:4, 12-13; 6:61-68; 10:10
„Én vagyok az út, az igazság és az élet,
senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam”
(Jn 14:6, ÚRK).
Amikor János evangéliumában megkérdezték
Jézustól, hogy ki Ő, az istenségére célzó kifejezéssel válaszolt. A „VAGYOK”
félreérthetetlen utalás az Úrra, aki az égő csipkebokorban megjelent
Mózesnek: „VAGYOK AKI VAGYOK” (2Móz 3:14) – mondta Mózesnek. Isten, a „VAGYOK”
„testté lett, és közöttünk lakozott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az
Atya egyszülöttjének dicsőségét, aki teljes volt kegyelemmel és
igazsággal” (Jn 1:14, ÚRK).
Végigfut János evangéliumán a „VAGYOK” témája,
amit a heti alapigénk is tükröz: „Én vagyok az út, az igazság és az élet,
senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam” (Jn 14:6, ÚRK). A
„VAGYOK” a világ világossága, az élet kenyere, a juhok ajtaja vagy kapuja, a Jó
Pásztor, az igazi szőlőtő.
Ezen a héten a János evangéliumában adott
isteni kijelentéssel folytatjuk. Még alaposabban megvizsgáljuk a dolgok
visszáját is, vagyis: a komoly bizonyítékok ellenére, amelyek arra utalnak,
hogy Jézus a Messiás, némelyek mégis elutasították. Két okból is foglalkozunk
ezzel a kérdéssel: hogy mi magunk elkerüljük ezt a hibát; de azért is, hogy
hatni tudjunk másokra is, akiket ez veszélyeztet.
„BENNE VOLT
AZ ÉLET” |
November 24 |
Vasárnap |
Jn 1:1 versében az apostol egyértelműen
kijelenti, hogy Jézus Isten, Isten Fia. Következésképpen az életre tett
utalás Jn 1:4 versében – „Benne volt az élet, és az élet volt az
emberek világossága” (ÚRK) – isteni, mástól nem származó, örökös létezésére
vonatkozik. Mivel élete van önmagában, leteheti, majd pedig újból fel is veheti
azt (Jn 10:17). Élete van önmagában, tehát életet adhat annak, akinek akar (Jn
5:21; vö. 14:19).
Az élet (dzóé) kifejezés
harminchatszor jelenik meg János evangéliumában, ami az összes
újszövetségi előfordulás mintegy 25%-a. Jn 1:4-5 versei egyrészt arra utalnak,
hogy bolygónkon Ő az élet forrása, de a szó kapcsolódik az üdvösséghez is. János
evangéliuma többi része az élet (dzóé) fogalmát leggyakrabban örök
életnek nevezi, ez a megváltás ígérete (lásd Jn 3:15-16, 36; 4:14, 36;
6:27, 40, 47, 54, 68; 10:27-28). Vagyis Ő, aki a teremtéskor életet adott, üdvösséget,
örök életet hoz az elveszett világnak.
Miért jött Jézus a földre (Jn 1:29;
3:16; 6:40; 10:10; 12:27)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„És amiképpen felemelte Mózes a kígyót a
pusztában, akképpen kell az ember Fiának felemeltetnie. Hogy valaki hiszen
őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen”
(Jn 3:14-15).
A rézkígyóra feltekintve menekültek meg a
kígyók által megmart izraeliták, hasonlóképpen Jézus megszabadít minket, akiken
a bűn ejtett halálos sebet. Elszenvedte a nekünk járó büntetést, hogy életünk
lehessen, ami az Övé.
Krisztus azt szeretné, hogy életünk legyen,
méghozzá bőséges (Jn 10:10). Ezért „mindazoknak, akik befogadták, akik
hisznek az ő nevében, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek,
akik nem vérből, sem a test akaratából, sem a férfiú indulatából, hanem
Istentől születtek” (Jn 1:12-13, ÚRK).
Krisztus azért jött, hogy bemutassa nekünk
az Atyát, mert „Az Istent soha senki nem látta; az egyszülött Fiú,
aki az Atya kebelében van, az jelentette ki őt” (Jn 1:18). Jézus
jellemét látva megismerhetjük az Atya jellemét.
Mit tudhatunk meg Jézus életéből az Atya
jelleméről? Miért olyan jó hír, hogy Ő bemutatta?
ÖRÖK ÉLETNEK
BESZÉDE |
November 25 |
Hétfő |
Olvassuk el Jn 6:61-68 szakaszát! Mit
felelt Péter, amikor Jézus megkérdezte a tanítványait, hogy ők is elhagyják-e?
Mi volt ennek a jelentősége?
_____________________________________________________________
Péternek az „örök életre” vonatkozó szavai
a János evangéliumán végigfutó témához kapcsolódnak. Az ötezer
megvendégelésének hátterén (Jn 6:27, 40, 47, 54, 68) az örök életre vonatkozó
kifejezések sűrűjéhez érünk a 6. fejezetben. Jézus kijelenti: Ő az élet kenyere
(Jn 6:35), ami alatt azt érti, hogy élete, halála és feltámadása a forrása az
örökre szóló megváltásnak.
Az örök élet kifejezés (vagy a
szinonimái) legalább tizenhétszer fordul elő János evangéliumában. Ez
nem valamiféle lelki létezésre, egy örökkévaló lény részévé válásra, valamilyen
éteri fogalomra utal, hanem az életadó erőre, ami értelemmel tölti be mostani
életünket, az Úr visszatérésekor pedig üdvösséget, véget nem érő életet hoz.
Amint Jézus testté lett, éppen úgy az általa említett feltámadás egy bizonyos
időben, helyen és fizikai testben következik be. A halálból való feltámadást,
az Édenben meglévő élet megújulását jelenti.
Hogyan kapunk örök életet (Jn 3:15-16;
5:24; 6:40, 47; 8:31; 12:46; 20:31)?
_____________________________________________________________
Egyedül hit által fogadhatjuk el, hogy
Jézus Krisztus eljött helyettünk élni és meghalni. A hitet ajándékként kapjuk,
azt azonban tudatosan kell választanunk, hogy átadjuk magunkat Jézusnak,
megtérünk, és megbocsátásért, a bűntől való megtisztításért vére érdemére
hivatkozunk.
Amikor Jézus megkérdezte Pétertől, hogy ő
is el akarja-e hagyni, Péter így felelt: „Uram, kihez mehetnénk? Örök
életnek beszéde van tenálad” (Jn 6:68). Ez összefoglalja az üdvösség
lényegét és azt, hogy hogyan nyerhetjük el. Nem a filozófia, a történelem, a
tudomány vagy bármi más emberi tanítás révén, mert az üdvösség Jézustól jön,
akinek örök élete van önmagában, amit mindenkinek ingyen felkínál, aki a
Szentléleknek engedve hajlandó elfogadni azt.
Az örök élet ígérete hogyan hat arra,
ahogyan a mostani, mulandó életünkre gondolunk? Hogyan kell hatnia rá?
HIT ÉS
ÚJJÁSZÜLETÉS |
November 26 |
Kedd |
Olvassuk el Jn 1:12-13 verseit! A
kereszténnyé válás mely lépéseit mutatja itt be az apostol?
_____________________________________________________________
János azért írta az evangéliumát, hogy higgyünk
Jézusban, és a hit által örök életünk legyen az Ő nevében (Jn 20:31). Ennek
folyamatát Jn 1:12- 13 két lépésben írja le. Először befogadjuk Őt, vagyis
hitre jutunk benne. Másodszor pedig hatalmat, erőt ad ahhoz, hogy Isten
gyermekei, azaz a 13. vers szerint Istentől születettek legyünk. Tehát a kereszténnyé
válásnak van emberi és isteni oldala is. Hittel kell cselekednünk, el kell
fogadnunk Jézust, nyitottá kell válnunk a világosságra, de Ő az, aki új szívet
ad nekünk.
A hit valójában Isten ajándéka, ami az Ige
olvasásával ér el hozzánk (Róm 10:17). „Ahhoz, hogy Krisztusba vetett igazi hit
éljen bennünk, meg kell ismernünk Őt úgy, ahogy az Ige bemutatja” (Ellen G. White:
Fundamentals of Christian Education. 433. o.). „A Szentlélek az
ember értelmére hat, megvilágosítja, hitet ébreszt benne Isten iránt” (Ellen G.
White megjegyzései, The Seventh-day Adventist Bible Commentary. 7. köt.
940. o.).
Aki hisz és elfogadja, hogy a Fiú a
Messiás, örök életet nyer. János hangsúlyozza azt is, hogy fogadjuk el a Jézus
által kijelentett Igét, higgyünk benne (Jn 5:24, 38, 47)! A Szentlélek győz meg
bennünket (Jn 16:7-8; vö. Róm 8:16).
Milyen elvet találunk Róm 8:16 versében
a Jézus általi üdvösséggel kapcsolatban?
_____________________________________________________________
A hit, a bibliai hit alapja az a munka,
amit a Szentlélek a szívünkben végez, ezen alapszik. „A hit… nagyszerű áldás:
látó szem, halló fül” (Ellen G. White: In Heavenly Places. 104. o.).
Humanisztikus megközelítés szerint előbb valamilyen alapot kell találnunk, ami
a hitünk kritériuma, és utána lehet hinni. Ezzel szemben a bibliai megközelítés
szerint a hit az alap, ami Isten ajándéka (Ef 2:8; 1Kor 1:17-24; 2:1-6). A hit
alapjáról indulunk ki, majd pedig onnan fejlődünk megértésben és kegyelemben.
Mit felelnél, ha valaki megkérdezné tőled,
hogy mire alapozod a hitedet?
AZ ÉLET
FORRÁSÁNAK ELUTASÍTÁSA |
November 27 |
Szerda |
Az egész Szentírás legszomorúbb leírásai
közül többet is János evangéliumában találunk. „És a világosság a
sötétségben fénylik, de a sötétség nem fogadta be azt… A világban volt és a
világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt” (Jn 1:5, 10-11). Tulajdon
népe tagjai közül sokan elutasították Őt, aki ezt mondta magáról:
„VAGYOK”.
Nem csoda, hogy később Pál így
figyelmeztetett: „Ne dobjátok el hát bizodalmatokat” (Zsid 10:35). Újból
és újból azt láthattuk, hogy az emberek azért utasították el Krisztust,
mert nem fogadták el az Igét.
„A mai humanisztikus gondolkodás a
kétellyel kezdődik. Az emberek mindent megkérdőjelezve akarják meghatározni,
hogy mi az igazság. Ami kiállja a keresztvizsgálatok tüzét, azt elfogadják
sziklaszilárd ismeretnek, amire állítható a hitük. Egyesek ugyanilyen
módszerrel közelítenek a Bibliához is, tudományos, történelmi, pszichológiai,
filozófiai, régészeti vagy geológiai szempontból kérdésessé téve mindent, hogy
meghatározzák, mi igaz a Bibliában. Ez a módszer éppen a Szentírás
megbízhatóságának kétségbe vonásával kezdődik és arra épít. Krisztus
megkérdezte: »amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön«
(Lk 18:8, ÚRK)” (E. Edward Zinke, Roland Hegstad: The Certainty of the
Second Coming. Hagerstown, MD, 2000, Review and Herald Publishing
Association, 96. o.)?
Olvassuk el 4Móz 13:24-34 verseit! Miért
adtak a kémek más-más beszámolót Kánaánról?
Az volt a héberek bűne Kádes-Bárneánál,
hogy kételkedtek Isten Szavában. Ő azt mondta nekik, hogy induljanak és
foglalják el az országot. Tizenkét kémet küldtek ki Kánaánba, hogy nézzenek ott
körül. Kétféle beszámolóval tértek vissza. A többség elkeserítő jelentést tett:
óriások lakják az országot, ahol fallal körülvett városok vannak, még soha nem
láttunk olyan fegyvereket, mint náluk, jól kiképzett a hadseregük. Velük
szemben mi csak Egyiptomból elmenekült rabszolgák vagyunk, csekély katonai
tapasztalattal. Tíz kém nemmel szavazott, a súlyos, emberi szempontú bizonyítékok
alapján. Két kém szavazott igennel, azon az alapon, hogy ők hittek Isten Szavának
mindent legyőző erejében.
Hogyan kerülhetjük el a kétkedés hibáját?
Ugyanakkor mit tegyünk, nehogy elbizakodottan valami butaságot tegyünk,
miközben azt képzeljük, hogy Isten akaratát teljesítjük, tehát biztos a siker?
ÍTÉLET |
November 28 |
Csütörtök |
„Aki hisz őbenne, nem kerül ítéletre, aki
pedig nem hisz, az már el is ítéltetett, mivelhogy nem hitt az Isten egyszülött
Fiának nevében… mindenki, aki gonoszul cselekszik, gyűlöli a világosságot, és
nem megy a világosságra, hogy le ne lepleződjenek cselekedetei. Aki pedig az
igazságot cselekszi, az a világosságra megy”
(Jn
3:18-21, ÚRK; vö. Jn 1:10).
Miért kerülnek kárhoztató ítélet alá
emberek (Jn 3:18, 38; 5:24, 38; 8:24; 12:47)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Aki elutasítja Jézus Krisztust, a világ
Világosságát, az kételyeknek és az ördög kísértéseinek teszi ki magát, a világosságtól
elfordul a sötétséghez.
Éva kapott világosságot azzal
kapcsolatban, hogyan viszonyuljon a kert közepén álló fához, Sátán kísértése
azonban arra irányult, hogy azt megkérdőjelezze. Isten szavát azzal az
érveléssel akarta próbára tenni, hogy a szeretet Istene biztosan nem fogja
elpusztítani a saját teremtményeit. Az érzékei által gyűjtött adatokra is
támaszkodott. A kígyó evett a gyümölcsből, és most már beszélni is tud. Talán
igaza van. Ha én is eszem a gyümölcsből, lehet, hogy olyan leszek,
mint Isten! Hagyta magát becsapni, elfordult a világosságtól, és a férje
ugyanazt az utat választotta.
Olvassuk el Mt 4:1-4 verseit! A kísértés
pusztájában Krisztus milyen elvek szerint küzdött meg Sátán csalásaival?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Krisztus is választhatta volna ugyanazt a
humanisztikus gondolkodásmódot, mint Ádám és Éva, vagy az özönvíz előtti
emberek, vagy az izraeliták Kádes-Bárneánál. Megkérdezhette volna, hogy a
szeretet Istene miért hagyja a Fiát a pusztában negyven napig étel és védelem nélkül.
Elhatározhatta volna, hogy a kövek kenyérré változtatásával bizonyítja: Ő
valóban Isten Fia. Ehelyett Isten Igéjével válaszolt. A mennyei dolgok
szintjén, nem a földi gondolkodási minták szerint járt el. Milyen könnyen
megindokolhatta volna rossz döntését, ahogy annyi ember teszi – gyakran még
hívők is!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 29 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Velünk az Isten” (11-18. o.) és
„Küzdelem” (506-513. o.) c. fejezetei
„Amikor Krisztus megalázkodott, hogy
emberi természetet öltsön magára, olyan jellemről tett tanúságot, amely Sátán
jellemének az ellentéte. Ám még ennél is mélyebbre ereszkedett a megalázkodás
ösvényén. »És mikor olyan állapotban találtatott mint ember,
megalázta magát, engedelmes lévén halálig, mégpedig a keresztfának
haláláig« (Fil 2:8). Amiképpen a főpap levetette a méltóságát kifejező ékes
ruhát, és mint egyszerű pap fehér gyolcsban folytatta szolgálatát, akképpen
Krisztus is szolgai formát öltött, s úgy hozott áldozatot. Ő volt a pap, és Ő
volt az áldozat is. »És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a
mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van« (Ézs 53:5).
Krisztussal úgy bántak, ahogy mi
megérdemelnénk, hogy mi olyan bánásmódban részesüljünk, amilyet Ő kapott. Elítélték
Őt a mi bűneinkért, amelyekben semmi része sem volt, hogy mi felmentést kapjunk
az Ő igazságáért, amelyben nekünk semmi részünk nincs. Elszenvedte a mi halálunkat,
hogy mi elnyerhessük az Ő életét, »és az Ő sebeivel gyógyulánk meg« (Ézs
53:5)” (i. m. 16-17. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Jézus annyi mindent
odaadott a világ megmentéséért! Szerinted mi a legjobb módja annak, hogy
másoknak is bemutasd ezt a hatalmas igazságot, és így ők is hitre jussanak?
2)
Melyek az alapvető
különbségek az emberi, világi szinten meghozott döntések és azok között,
amelyeket az isteni kijelentés alapján határozunk el?
3)
Hogyan illeszkedik a
logika és az értelem Isten Szavának megértéséhez? Milyen logikus és racionális
okokat tudunk felsorolni a hitünk mellett? A próféciák teljesedése és a
teremtett világ bámulatos szépsége, bonyolultsága hogyan mutat logikai és
racionális szempontból is Isten létezésére és a megváltási terv valóságára?
4)
Beszélgessünk a
csoportban a keddi rész utolsó kérdéséről! A hited min alapszik? Mit felelnél,
ha valaki megkérdezné, hogy miért hiszel Jézusban és az evangélium
állításaiban?
FÁBIÁNNÉ JESZENSZKY MÁRTA:
AZ ÉLETÜNK
Az életünk egy rózsaszál,
kibújik a földből, és
rámosolyog a napsugár.
Bimbóba szökken és virít –
illatozik és csodás, de ó jaj,
hamar jön nagyon az elhervadás.
Ilyen az életünk, rövid nagyon,
rohan velünk, beleszédülünk.
Ragadd hát meg a perceket,
szakítsd le minden nap virágát!
Tedd boldoggá az életed,
úgy, hogy add a szeretetet!
Ha adod, kapni is fogod,
átfonnak majd ölelő karok
Azt sem veszed észre, mily rövid az élet,
ha Istennel éled ezt a földi létet.
Nem veszed majd észre, mert
folytatod a csillagok özönében
Isten kegyelméből –
majd az öröklétben.