2024 / IV.
− 8 tanulmány − November 16 − 22Ószövetségi próféciák beteljesítése
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Jeremiás 2:13; Zakariás 9:9; János 5:17, 20, 36-40, 46-47; 8:12-30; 13:18;
17:12
„De nékem nagyobb bizonyságom van a
Jánosénál: mert azok a dolgok, amelyeket rám bízott az Atya, hogy elvégezzem
azokat, azok a dolgok, amelyeket én cselekszem, tesznek bizonyságot rólam, hogy
az Atya küldött engem”
(Jn 5:36).
János evangéliumában
újból és újból szembesülünk Jézus tetteivel és szavaival, amelyek azt mutatják,
hogy igen, a Messiás (ho Máshíach), a Krisztus jött el Izraelbe, a
Szentírás jövendölése szerint, úgy, mint aki közülük való, Betlehemben
született zsidó.
Azonban amint János megírta, „A világban volt és a
világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt” (Jn 1:10).
A világban volt, amit Ő teremtett, a világ mégsem
ismerte meg Őt? Különös kijelentés! Ám ahogy láthatjuk Jánosnál és a többi
evangéliumban, sokan nem ismerték fel, akiknek bizony fel kellett volna
ismerniük, kiváltképp a tettei és a szavai miatt. Ráadásul az ószövetségi
Szentírás is Őrá mutatott.
Ezen a héten szintén János kijelentéseit vizsgáljuk
azzal kapcsolatban, hogy Jézus a Messiás. Azt is megnézzük, miért utasították
el továbbra is sokan, noha igen komoly érvek támasztották alá, hogy Ő a
Krisztus.
Mit tanulhatunk ezeknek az embereknek a hibáiból?
JELEK, TETTEK ÉS CSODÁK |
November 17 |
Vasárnap |
A konkrét csodák mellett, amelyekkel János
azt támasztotta alá, hogy Jézus a Messiás, feljegyezte a jeleket, cselekedeteket
és csodákat övező, szélesebb körű vitákat is.
Önmagukban a jelek és csodák nem
bizonyítják, hogy Jézus a Messiás, hiszen tett csodát sok próféta, sőt hamis
próféta is. János nemcsak azért írt a jelekről, mert azok a nagy csodatévőre
mutattak, hanem mert sajátságos módon mutattak rá arra, hogy Jézus a Messiás,
aki valóban az Atya Istentől jött.
Olvassuk el Jn 5:17, 20, 36-38 verseit!
Hogyan írják le ezek a részek Jézus és az Atya Isten kapcsolatát, különös
tekintettel a jelekre?
Jézus a jelekkel mutatta be az Atyával
való szoros együttműködését. Ők ketten egyek. A jelek tanúsítják, hogy „az
Atya énbennem van, és én őbenne vagyok” (Jn 10:38; lásd még
14:10-11).
Jézus eljövetelének a célja volt annak a
dolgait tenni, aki Őt küldte, hogy a cselekedetei nyilvánvalóvá váljanak a világban.
Vagyis az Atya által rábízott tettek végzéséért jött, amelyek egyértelműen
tanúsították, hogy az Atyától jött.
Azonban ahogy láttuk, még a hatalmas jelek
és sokak bizonyságtétele dacára is voltak, akik úgy döntöttek, hogy nem hisznek
benne.
A vallási vezetők megkérdezték Jézustól: „Meddig
tartasz még bizonytalanságban bennünket? Ha te vagy a Krisztus, mondd meg
nékünk nyilván! Felele nékik Jézus: Megmondtam néktek, és nem hiszitek: a
cselekedetek, amelyeket én cselekszem az én Atyám nevében, azok tesznek
bizonyságot rólam” (Jn 10:24-25).
Amennyiben Jézus nyilvánosan Messiásnak
mondta volna magát, a vallási vezetők – akik ürügyet kerestek ellene – azonnal
lecsaptak volna rá. Ennek tudatában Jézus a tetteire hivatkozott. Ha kijelenti,
hogy Ő a Krisztus, megpróbálhatták volna cáfolni. Viszont hogyan tagadhatták a
jeleket, a tetteket és a csodákat, amelyek erős bizonyságai voltak annak, hogy
ki Ő és honnan jött.
Mit tehetünk, nehogy nekünk is úgy
megkeményedjen a szívünk, mint ezeknek a vallási vezetőknek? Hogyan fordulhat
elő, hogy az ember hadakozik Isten műve ellen?
A SZENTÍRÁS
TEKINTÉLYE |
November 18 |
Hétfő |
János az Ótestamentum tekintélyére, a
Krisztus tetteit előre bejelentő próféciákra is hivatkozott, azokon a jeleken
és bizonyságtételeken kívül, amelyekkel általában rámutatott, hogy Jézus a
Messiás. Az Ószövetség szerepe nemcsak az ő írásaiban, hanem az egész
Újszövetségben központi jelentőségű. A Szentírás – ebben az esetben az Ótestamentum
– igazolja, hogy ki is Jézus, honnan jött, mit tett és mit fog tenni.
Olvassuk el Jn 5:39-40 és 46-47 verseit!
Hogyan viszonyult Jézus a Szentírás tekintélyéhez?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az evangéliumokban Jézus újból és újból
úgy utal a Szentírásra, mint a mellette szóló legfőbb bizonyságtételre. Gyakran
említ olyan ószövetségi eseményeket, amelyek rá és a tevékenységére mutatnak. A
következő is egy ilyen eset, amikor 4Móz 21:5-9 szakaszára utal vissza: „És
ahogyan felemelte Mózes a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának
felemeltetnie” (Jn 3:14, ÚRK). Itt nemcsak a történetet idézi fel, hanem
ezzel önmagára mutat, alapvetően hiteles magyarázatát adva annak, hogy milyen
üzenetet kellett a történetnek közvetítenie.
Nemcsak Jézus, hanem mások is az Ószövetségből
mutatnak rá. János evangéliuma elején például Fülöp szavait olvashatjuk:
„Aki felől írt Mózes a törvényben, és a próféták, megtaláltuk a názáreti
Jézust, Józsefnek fiát” (Jn 1:46).
Olvassuk el Jn 13:18; 17:12; 19:24, 28,
36 verseit! Mit tanítanak ezek a szakaszok a Szentírás tekintélyéről Jézus és
János értelmezése szerint? Ezek szerint mennyire kell meghatározó erejűnek
tartani az Írás egészét a hitünkre nézve?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Milyen erők igyekeznek aláásni a Biblia
tekintélyébe vetett hitünket – akár nyíltan, akár burkoltan? Beszéljünk erről a
csoportban!
JÉZUSRA VONTAKOZÓ ÓSZÖVETSÉGI PRÓFÉCIÁK, 1. RÉSZ |
November 19 |
Kedd |
Jézus a kilétéről folyó vita során
kiemelte a Szentírás tekintélyét. Első pillantásra nem is gondolnánk
szükségesnek ezt, hiszen a vallási vezetők hittek a Szentírásban. Jézus azonban
még velük beszélve is hangsúlyozta a Szentírás tekintélyét, méghozzá azért,
hogy bemutassa nekik, ki Ő valójában, bár kemény volt a szívük és küzdöttek a
meggyőzés ellen.
Közben János feljegyez sok, az Ótestamentumból
származó idézetet vagy olyan utalást, amelyek azt mutatják, hogy Jézusban
teljesedett a Messiásról szóló ószövetségi ígéret.
Hogyan kapcsolódnak össze a következő ó-
és újszövetségi szakaszok? Vagyis az Újszövetség hogyan tesz bizonyságot
Jézusról ezekkel a bibliaszövegekkel?
Jn
1:23; Ézs 40:3
_____________________________________________
_____________________________________________________________
Jn
2:16-17; Zsolt 69:10
________________________________________
_____________________________________________________________
Jn
7:38; Jer 2:13
_____________________________________________
_____________________________________________________________
Jn
19:36; 4Móz 9:12
__________________________________________
_____________________________________________________________
Nemcsak János, hanem Péter, Pál, Máté,
Márk, Lukács, mint ahogy a Szentlélek ihletése alatt a többi újszövetségi író
is többször hangsúlyozta, hogy ótestamentumi próféciák beteljesedése volt a
Názáreti Jézus élete, halála, feltámadása és az Isten trónjához való
felemelkedése.
Jézus folyamatosan a Szentírásra terelte tanítványai
figyelmét, mint ami előrevetítette szolgálatát. Ők mégis mikor értették meg,
hogy az Írás előremutatott Jézus halálára és feltámadására? Csak azután fogták
fel, hogy feltámadt és megjelent közöttük. „Amikor feltámadt a halálból,
tanítványainak eszükbe jutott, hogy ezt mondta, és hittek az Írásnak és
a beszédnek, amelyet Jézus mondott” (Jn 2:22, ÚRK; lásd még 20:9).
JÉZUSRA VONTAKOZÓ ÓSZÖVETSÉGI PRÓFÉCIÁK, 2. RÉSZ |
November 20 |
Szerda |
Jézus így szólt a vallási vezetőkhöz: „Ti
azért kutatjátok az Írásokat, mert úgy vélitek, hogy azokban van az örök
életetek, pedig azok rólam tesznek bizonyságot” (Jn 5:39, ÚRK). Micsoda
kijelentés ez önmagáról!
A teológusok úgy érvelnek, hogy különböző
becslések szerint a Názáreti Jézus több száz ószövetségi próféciát teljesített
be, ami egészen elképesztő. Hiszen aligha volna esélye annak, hogy egy ember
által nem minden, hanem akár csak néhány prófécia teljesedjen! Ezt időnként
ilyen hasonlattal próbálják érzékeltetni: Képzeljük el, hogy valaki egy Texas
állam nagyságú területet 60 cm magasan megtölt pénzérmékkel, amelyek közül egy
darabot rózsaszínűre fest, majd a többi közé keveri. Egy bekötött szemű embernek
pedig ad egyetlen esélyt arra, hogy kivegye a rózsaszín érmét. Mennyi az eshetősége
annak, hogy azonnal pont azt fogja kiemelni?
Krisztus születését, életét és halálát
előre megjövendölte az Ótestamentum, nagyszerű bizonyítékát adva annak, hogy
valóban Ő a várt Messiás. János ismételten rámutat az ószövetségi igékre, hogy
kifejezze, kicsoda Jézus és miért kell hinnünk benne, miért fogadjuk el az
általa felkínált üdvösséget.
Hogyan világítanak rá János
evangéliumából az alábbi szakaszok arra, hogy Jézusban teljesedtek a
messiási próféciák?
Jn
12:13; Zsolt 118:26
_____________________________________________________________
Jn
12:14-15; Zak 9:9
_____________________________________________________________
Jn
13:18; Zsolt 41:10
_____________________________________________________________
Jn
19:37; Zak 12:10; 13:6
_____________________________________________________________
Mennyire áll szilárd alapokon a hited? Mit
tudnál felelni, ha valaki megkérdezné: miért hiszed, hogy Jézus a Messiás? Hova
fordulnál, mivel igazolnád a hitedet? Miért?
ALULRÓL VALÓK |
November 21 |
Csütörtök |
János evangéliumának
tanulmányozása során megállapítottuk: János bemutatta, hogy valóban Jézus a
megígért Messiás, a zsidó nép régen várt nagy reménysége. Azonban legádázabb
ellenségei között volt sok vallási vezető, a nép lelki elöljárója. Miért?
Olvassuk el Jn 8:12-30 szakaszát!
Milyennek látjuk itt a viszonyt Jézus és a vallási vezetők között? Melyik ige
mutat rá legjobban, hogy miért utasították el sokan Jézust?
Jézus azt mondta, hogy sem Őt, sem az
Atyát nem ismerik (Jn 8:19). Mindkettőjüket ismerniük kellett volna, de becsapták
magukat. Annyira belegabalyodtak saját hagyományaikba és filozófiai
okvetéseikbe, hogy elutasították Jézust, amikor éppen előttük állt, a szemük
láttára hajtotta végre tetteit és mondta el tanításait, amelyek mind az Atyától
jövő, súlyos kinyilatkoztatások voltak. Másodszor azt mondta: „Ti innen
alulról valók vagytok” (Jn 8:23, ÚRK). Vagyis, ha mégannyira komolyan
vallásosnak is tűntek, nem lelki, istenfélő emberek voltak. Megvolt bennük „a
kegyességnek látszata” (2Tim 3:5), de ez minden. Kívülről istenfélőnek
tűntek, belül viszont csak hitetlenség volt bennük.
Semmi új nincs ebben: „Mivel e nép csak
szájával közeledik hozzám, és ajkával tisztel engem, szíve pedig távol van
tőlem, úgy, hogy irántam való félelmük betanult emberi parancsolat lett” (Ézs
29:13, ÚRK). Évszázadokkal később éppen ez a gondolat visszhangzott Jézus
szavaiból: „Pedig hiába tisztelnek engem, ha oly tudományokat tanítanak,
amelyek embereknek parancsolatai” (Mk 7:7). Emberi tanításaik, emberi
parancsolataik „ebből a világból” (Jn 8:23, ÚRK) valók voltak.
Önmagáról azonban ezt mondta Jézus: „én nem vagyok e világból való” (Jn
8:23). Ezek az emberek becsapták magukat, ami éppen elég baj volt, de a
tragédiát még csak súlyosbította, hogy másokat is félrevezettek. Érdekes
módon azonban János leírta, hogy a felvázolt beszélgetés hallatán „sokan
hittek benne” (Jn 8:30, ÚRK).
Tehát a rossz vezetők ellenére is képes
volt sok zsidó túllátni a dolgokon, megértették, hogy ki is Jézus valójában.
Milyen tanulságot szűrhetünk le Jézus és a
vallási vezetők beszélgetéséből? Mit tehetünk, hogy „onnan fölülről”, ne
pedig „alulról valók” legyünk? Honnan tudhatjuk, hogy mi a különbség a
kettő között?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 22 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Ne nyugtalankodjék a ti szívetek!” (569-589.
o.) c. fejezet
„Isten mint aranykincset bízta a héberekre
az igazságot. Krisztus maga hozta létre a zsidó üdvrendet, amely a menny
pecsétjét hordta magán. A megváltás nagy igazságai előképek és jelképek mögé
rejtőztek. Amikor pedig Krisztus eljött, a zsidók nem ismerték fel azt, akire a
szimbólumok mutattak. Isten Igéje a kezükben volt, de a nemzedékről nemzedékre
átörökített hagyományok, valamint a Szentírás emberi magyarázatai eltakarták előlük
a Krisztusban rejlő igazságot. A szent iratok lelki mondanivalója elveszett. Nyitva
állt előttük az ismeretek kincsestára, de ők mit sem tudtak róla.
Isten nem rejti el az igazságot az emberek
elől, hanem saját eljárásaik miatt válik az homályossá előttük. Krisztus
számtalanszor bebizonyította a zsidó népnek, hogy Ő a Messiás. Tanítása azonban
életük gyökeres megváltozását igényelte. Tudták, hogy ha elfogadják Krisztust,
le kell mondaniuk dédelgetett vezérelveikről és hagyományaikról, önző, bűnös szokásaikról.
A változatlan, örök igazság elfogadása áldozatot követelt. Ezért elvetették Isten
legmeggyőzőbb bizonyítékát is, amellyel hitet akart ébreszteni bennük Krisztus
iránt. Vallották, hogy hisznek az ótestamentumi írásokban, de nem fogadták el
azt a bizonyságtevést, amelyet Krisztus életéről és jelleméről tartalmazott.
Nem engedték magukat meggyőzni, mert nem akartak megtérni. Nem akarták
kialakított nézeteiket feladni. Az evangélium kincse – az Út, az Igazság és az
Élet – közöttük volt, de ők elutasították a menny legnagyobb ajándékát” (Ellen
G. White: Krisztus példázatai. Budapest, 1983, H. N. Adventista Egyház,
65-66. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Hogyan építik a hitünket
a Jézus élete által beteljesített próféciák?
2)
Mi volt az a három-négy
fő dolog, ami akadályozta, hogy a vallási vezetők hitre jussanak Jézusban?
Hogyan mutatkoznak meg ma is ezek az elvek?
3)
Térképezzük fel, hogy
mibe vetjük a bizalmunkat mi magunk! Vajon milyen lépésekkel erősíthetjük a
hitünket?
4)
Mit tanulhatunk a hétfői
rész utolsó kérdésére adott válaszunkból a Szentírás tekintélyével
kapcsolatban? Miért utasítsunk el mindent, ami kételyt ébresztene bennünk az
Írás legfőbb tekintélyét illetően?
DZSIDA JENŐ:
KRISZTUS
Krisztusom,
én leveszem képedet falamról. Torz
hamisításnak érzem vonalait, színeit, sohase
tudlak ilyennek elképzelni, amilyen itt vagy.
Ilyen ragyogó kékszeműnek, ilyen jóllakottan
derűsnek, ilyen kitelt arcúnak, ilyen
enyhe pirosnak, mint a tejbeesett rózsa.
Én sok éjszaka láttalak már, hallgattalak is
számtalanszor, én tudom, hogy te egyszerű
voltál, szürke, fáradt és hozzánk hasonló.
Álmatlanul csavarogtad a számkivetettek
útját, a nyomor, az éhség siralomvölgyeit
s gyötrő aggodalmaid horizontján már az eget
nyaldosták pusztuló Jeruzsálemed lángjai.
Hangod fájó hullámokat kavart, mikor
a sok beszéd után rekedten újra
szólani kezdtél. Megtépett és színehagyott
ruhádon vastagon ült a nagy út pora,
sovány, széltől-naptól cserzett arcodon
bronzvörösre gyúlt a sárgaság s két
parázsló szemedből sisteregve hullottak
borzas szakálladra az Isten könnyei –