2024 / IV.
− 7 tanulmány − November 9 − 15Boldogok, akik hisznek
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 12:3; Dániel 2; 7; János 8:54-58; 12:1-8; 19:4-22; 20:19-31; Róma
4:1-5
„Jézus pedig így válaszolt: Mivel láttál
engem, hittél; boldogok, akik nem látnak és hisznek”
(Jn 20:29, ÚRK).
János az evangéliumában egymástól különböző, eltérő
hátterű embereket sorakoztat fel, akiknek más volt a hite, a tapasztalata, de
mindannyian bizonyságot tettek Jézus kilétéről.
„Ímé az Isten Báránya”
(Jn 1:36)! „Megtaláltuk a Messiást” (Jn 1:42). „Aki felől írt
Mózes… megtaláltuk” (Jn 1:46). „Rabbi, te vagy az Isten Fia, te vagy az
Izráel Királya” (Jn 1:50)! „Vajon nem ez a Krisztus” (Jn 4:29, ÚRK)?
„…magunk is hallottuk, és tudjuk, hogy bizonnyal ő a világ üdvözítője” (Jn
4:42, ÚRK). „Uram, kihez mehetnénk? Örök életnek beszéde van tenálad” (Jn
6:68). „Igen, Uram, én hiszem, hogy te vagy a Krisztus, az Isten Fia, akinek
el kellett jönnie a világra” (Jn 11:27, ÚRK). „…noha vak voltam, most
látok” (Jn 9:25). „Ímhol a ti királyotok” (Jn 19:14)! „…én nem
találok bűnt őbenne” (Jn 19:6). „Én Uram és én Istenem” (Jn 20:28)!
Kik voltak ezek az emberek? Miért tettek ilyen
bizonyságot Jézusról?
UTALÁS ÁBRAHÁMRA |
November 10 |
Vasárnap |
Jézus nem riadt vissza attól, hogy kijelentse, ki Ő,
vagy hogy tanúkat nevezzen meg, akik bizonyságot tesznek róla, akár olyanokat
is, akik már régen elmentek, mint például Ábrahám. „Ábrahám a ti atyátok
örvendezett, hogy meglátja az én napomat; látta is és örült” (Jn
8:56).
Miért volt Ábrahám bizonyságtétele olyan
fontos, hogy bekerült János evangéliumába is (1Móz 12:3; 18:16-18; 26:4;
Mt 1:1; ApCsel 3:25)?
„Az előkép és az ígéret útján Isten »előre
hirdette… az evangéliumot Ábrahámnak « (Gal 3:8, új prot. ford.). A pátriárka
hite az eljövendő Messiásra összpontosult. Ezt mondta Krisztus a
zsidóknak: »Ábrahám a ti atyátok örvendezett, hogy meglátja az én napomat; látta
is és örült« (Jn 8:56). Az Izsák helyett feláldozott kos jelképezte
Isten Fiát, aki később meghalt helyettünk. Amikor Isten az embert a
törvény áthágása miatt halálra ítélte, az Atya Fiára tekintett, és ezt
mondta a bűnösnek: »Élj: találtam váltságot«” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 120. o.)!
Ábrahám volt a zsidó nép atyja. Ő kapta az ígéretet,
hogy rajta keresztül minden nép áldást nyer. Ez az áldás az ő vérvonalából
született Messiás által érkezett el.
Ábrahám azoknak is az atyja lett, akik hittel
válaszolnak Istennek (Zsid 11:8, 17-19). Amikor kész lett volna feláldozni a
fiát, Izsákot (1Mózes 22. fejezet), az ígéret gyermekét, nem csupán hite
tanújelét adta, hanem a megváltási tervbe is bepillantást engedett.
Jézus kijelentette: „Ábrahám a ti atyátok örvendezett,
hogy meglátja az én napomat; látta is és örült” (Jn 8:56), amire a vezetők
így feleltek: „Még ötven esztendős nem vagy, és Ábrahámot láttad” (Jn
8:57)? Meglepő volt Jézus válasza: „Bizony, bizony mondom néktek: Mielőtt
Ábrahám lett, én vagyok” (Jn 8:58). Jézus szavai arra emlékeztettek,
amit Isten Mózesnek mondott az égő csipkebokornál. Valójában
kijelentette, hogy Ő Isten, akinek élete van önmagában. A vezetők minden
kétséget kizáróan értették, hogy mire utalt, mert „köveket ragadtak,
hogy rádobálják” (Jn 8:59, ÚRK).
Olvassuk el Róm 4:1-5 szakaszát! Hogyan világítja meg
Pál az egyedül hit által, nem pedig a törvény cselekedeteiből való megváltás
igazságát Ábrahám történetével? Miért mondjuk Ábrahámot a hívők atyjának?
MÁRIA
BIZONYSÁGTÉTELE |
November 11 |
Hétfő |
Hat nappal a páska előtt Jézus
meglátogatta Máriát, Mártát és a bátyjukat, Lázárt, akit korábban
feltámasztott. Jézus tiszteletére, köszönetképpen Simon vacsorát adott, mert
kigyógyította a leprából. Márta a felszolgálásban segített, Lázár pedig a többi
vendéggel ült az asztalnál (Jn 12:1-8).
Mi a jelentősége Mária tettének? Hogyan
tanúsította, hogy ki Jézus valójában (Jn 12:1-3)?
Rendkívül drága volt az az olaj, nagyjából
egy munkásember egy éves keresetével egyenlő értékű. Mária bizonyára az
Üdvözítő iránti hálája kifejezéséül vette ezt ajándékba, mert megbocsátotta a
bűneit és feltámasztotta a testvérét. Azt tervezte, hogy az olajat majd Jézus
temetésekor használják fel. Később úgy hallotta, hogy hamarosan felkenik királynak,
ezért ő szeretett volna az első lenni, aki a tiszteletét lerója.
Mária bizonyára nem akarta, hogy mindenki
felfigyeljen az ajándékára, János azonban megjegyzi: „A ház pedig megtelt a
kenet illatával” (Jn 12:3, ÚRK). Júdás azonnal megszidta, arra hivatkozva,
hogy el kellett volna adni az olajat, az árából pedig a szegényeket lehetett
volna támogatni. Jézus sietve megnyugtatta Máriát: „Hagyj békét neki… Mert
szegények mindenkor lesznek veletek, én pedig nem leszek mindig veletek”
(Jn 12:7-8, ÚRK).
Újból és újból felbukkan az evangéliumban
az a téma, hogy Jézus látja, mi van az emberek szívében (Jn 2:24-25; 6:70-71;
13:11; 16:19). Ebben az esetben, Simon vacsoráján pontosan tudta, hogy Júdás
mire gondolt. János rámutatott, hogy Júdás nem volt más, mint egy önző tolvaj
(Jn 12:6).
„A jóillatú kenetet, melyet Mária a
Megváltó holttestére szándékozott kenni, az élő alakra önthette. A temetéskor annak
édessége csak a sírboltot járhatta volna át, most azonban Jézus szívét töltötte
be a bizonyossággal, hogy hisz benne és szereti Őt… Amikor azután Jézus nagy
próbatételének sötétjébe szállt le, magával vitte ennek a cselekedetnek az emlékét:
annak a szeretetnek a zsengéjét, melyet majd megváltottaitól fog kapni mindörökké”
(Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 471. o.).
Jézus pontosan tudta mi volt Mária,
illetve Júdás szívében. A mi szívünkbe is belelát. Miért van tehát szükségünk
arra, hogy Krisztus legyen az igazságunk, Ő formáljon át bennünket és fedezze
el a bűnein ket?
PILÁTUS
ÖNKÉNTELEN BIZONYSÁGTÉTELE |
November 12 |
Kedd |
János újból és újból feljegyzi: a vallási
vezetők megkísérelték elfogni Jézust, hogy kihallgassák és halálra ítéljék. János
evangéliumának egyik témája, amit gyakran Jézus jelent ki, hogy még nem
jött el az Ő ideje vagy órája – ami alatt a keresztre feszítése idejét értette
(Jn 2:4; 7:6, 8, 30; 12:7, 23, 27; 13:1; 17:1).
Ekkor azonban eljött az óra. Jézust
elfogták a Gecsemáné kertben, először Annás, azután Kajafás, a főpap elé vitték,
majd pedig kétszer is Pilátus elé.
János számos szemtanúra hivatkozott,
különböző rendű és rangú emberekre, hogy igazolják: Jézus a Krisztus. Ezek után
Pilátust, a Jézust kihallgató kormányzót is idézi, ami azért különösen fontos,
mert Pilátus római volt, ráadásul kormányzó és bíró, míg az eddigi tanúk
többsége zsidó átlagember volt.
Hogyan kapcsolódik János
evangéliumának témájához a Pilátus által meghozott ítélet (Jn 18:38;
19:4-22)?
_____________________________________________________________
Jézust pénteken kora reggel vitték Pilátus
elé (Jn 18:28), aki hamar el akarta ítélni, de Jézus magatartása felkeltette a
figyelmét. Alaposan kikérdezte, és hallotta a válaszát: „Én azért születtem,
és azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról.
Mindaz, aki az igazságból való, hallgat az én szómra” (Jn 18:37).
A kormányzó ugyan végül halálra ítélte
Jézust, de háromszor is kijelentette, hogy ártatlannak találja (Jn 18:38; 19:4,
6), a kereszt fölé pedig ezt a feliratot tetette: „A NÁZÁRETI JÉZUS, A
ZSIDÓK KIRÁLYA” (Jn 19:19), ezzel zárta le a bizonyságtételét Jézusról.
Tanúsította az ártatlanságát, de halálra ítélte!
Pilátus előtt állt maga az Igazság – a
tömeg nyomásának engedve mégis halálra ítélte Jézust! Tragikus példája
ez annak, hogy mi történik, ha az ember nem hallgat arra, ami a
lelkiismerete és a szíve szerint helyes!
Milyen veszélyekkel jár, ha a
közhangulatnak, a nyomásnak engedve nem azt tesszük, amit helyesnek gondolunk?
Pilátus példája alapján mi ebből a tanulság?
TAMÁS BIZONYSÁGTÉTELE |
November 13 |
Szerda |
Olvassuk el Jn 20:19-31 verseit! Mit
tanulhatunk Tamás történetéből a hitről és a kételyekről? Mi volt Tamás fő
hibája?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Feltámadása után Krisztus megjelent a tanítványainak,
akik bezárkóztak egy szobába, mert féltek. Tamás nem volt velük. Később
értesült Jézus feltámadásáról a többi tanítványtól, de kétségbeesésében nem
hitte el a hallottakat, mert az nem illett a képbe, amit Isten országáról
kialakított magában. Talán azon is eltűnődött, hogy vajon Jézus miért az ő távollétében
jelent volna meg a többieknek.
„Ha nem látom a kezén a szegek helyét, és
nem teszem ujjamat a szegek helyére, és kezemmel nem érintem meg az oldalát,
semmiképpen el nem hiszem”
(Jn 20:25, ÚRK) –
mondta Tamás.
Mintha feltételt akart volna szabni a
hitének. János evangéliumában újból és újból megjelenik ez a fajta
viszonyulás a hithez. Nikodémus így válaszolt Jézusnak: „De hogyan
születhetik az ember, ha vén” (Jn 3:4, ÚRK)? A samaritánus asszony
megkérdezte: „Uram, nincs mivel merítened, és a kút mély: hol vennéd
az élő vizet” (Jn 4:11)? A kenyérrel és a hallal jóllakott tömeg ezt kérdezte:
„Micsoda jelt mutatsz tehát te” (Jn 6:30)?
János evangéliuma
a „hiszem, ha látom” hozzáállással helyezkedik szembe. Amikor Jézus a
feltámadása után találkozott Tamással, hívta, hogy menjen közelebb, nézze meg
és érintse meg feltámadott testét, majd hozzátette: „boldogok, akik nem
látnak és hisznek” (Jn 20:29).
„Isten sohasem kívánja tőlünk, hogy
valamit elhiggyünk, mielőtt elegendő bizonyítékot adna, amelyre hitünket alapozhatjuk.
Számos bizonyság szól az értelmünkhöz Isten létezéséről, jelleméről és Igéjének
igaz voltáról. Ám Isten a kételkedés lehetőségét nem távolította el. Mert a
hitünknek nem demonstráción, hanem bizonyítékon kell alapulnia” (Ellen G.
White: Jézushoz vezető út. Budapest, 2008, Advent Irodalmi
Műhely, 78. o.).
Isten Igéje, a teremtés és a személyes
tapasztalataink által Isten felfoghatatlanul sok bizonyságot adott ahhoz, hogy
hinni tudjunk Jézusban.
Mit felelnél, ha valaki megkérdezné, hogy
Miért
hiszel Jézusban?
A MI
BIZONYSÁGTÉTELÜNK JÉZUSRÓL |
November 14 |
Csütörtök |
János újabb és újabb tanúkat nevez meg
Jézus mellett, amivel az a célja, hogy elfogadjuk a lehengerlő bizonyságot: „Sok
más jelt is tett Jézus a tanítványok szeme láttára, amelyek nincsenek
megírva ebben a könyvben. Ezek pedig azért írattak meg, hogy higgyétek,
hogy Jézus a Krisztus, az Isten Fia, és ebben a hitben életetek legyen
az ő nevében” (Jn 20:30-31, ÚRK). Képzeljük el, hogy ott vagyunk
személyesen, és látjuk, ahogy Jézus csodákat tesz! Valószínűleg hinnénk, nem
igaz? Legalábbis szeretnénk így gondolni. Viszont bizonyos szempontból nekünk még
több okunk van hinni Jézusban, mint azoknak, akik ténylegesen látták a
csodáit.
Miért?
Nevezzünk meg a hitünket alátámasztó
dolgokat, amelyeket ma tudunk, de a Jézus korában élők még nem tudhattak! Lásd
pl. Mt 24:2, 6-8, 14!
Nemcsak János evangéliumának magával
ragadó beszámolójából ismerhetjük ezeket a dolgokat, hanem megvan az az
előnyünk is, hogy mi már látjuk a teljesedését azoknak a jövendöléseknek, amelyeket
Jézus és a bibliai írók tettek, mint pl. ami a templom lerombolására (Mt 24:2),
az evangélium világszéles terjedésére (Mt 24:14), a nagy szakadásra (2Thessz
2:3) és a világ szenvedéseire, bűnös állapotára (Mt 24:6-8) vonatkozik. Jézus élete
és szolgálata idején a követői kicsiny, üldözött csoportot alkottak, akiknek minden
emberi számítás szerint már régen el kellett volna tűnni a történelem
színpadáról. Hogyan is tudhatták volna úgy, ahogy mi tudjuk ma, hogy mindezek
majd bekövetkeznek? És be is következtek. Valójában a mi hitünk is annak a
jézusi próféciának a teljesedéseként létezik, hogy az evangélium eljut az egész
világra. Jézus követőiként az a kiváltságunk ma, mintegy kétezer év elmúltával,
hogy bizonyságot tehetünk Jézusról és arról, amit értünk tett. Nem Nátánaél,
Nikodémus, a samáriai asszony vagy a farizeusok tanításaiból tudhatjuk, hogy
Jézus a Messiás. A Szentírást olvasva, a Szentlélek meggyőző ereje hatására
fogadjuk el, hogy Ő a világ Üdvözítője. Mindannyiunknak a magunk módján, az
Istennel való kapcsolatunk alapján megvan a saját történetünk is, amiről
beszélhetünk. A mi esetünk talán nem olyan drámai, mint amikor valaki egy
halott feltámasztását látta, vagy azt, amikor egy születésétől fogva vak ember
meggyógyult, de nem is kell olyannak lennie. Az számít, hogy személyesen
ismerjük Jézust, és a magunk módján bizonyságot tegyünk róla, mint ahogy tették
János evangéliumának szereplői.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 15 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó, „A hit próbája” (113-121. o.) c. fejezet; Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Pilátus palotájának udvarán” (628-648.
o.) c. fejezet
Tamás „túláradó örömmel vetette magát
Jézus lábaihoz és ezt kiáltotta: »Én Uram és én Istenem« (Jn 20:28)!
Jézus elfogadta Tamás hitvallását, de szelíden megrótta tanítványát
hitetlenségéért: »Mivelhogy láttál engem, Tamás, hittél: boldogok, akik nem
látnak és hisznek« (Jn 20:29). Tamás jobban elnyerte volna Jézus
tetszését, ha kész lett volna elfogadni és elhinni tanítványtársai bizonyságtevését.
Ha a világ Tamás példáját követné, akkor tulajdonképpen senki sem juthatna
el az üdvösségben való hitre. Nem, mert mindazok, akik ma elfogadják
Krisztust, mások bizonyságtétele útján kénytelenek azt megtenni. Sokan
azok közül, akik áldozatul esnek kételkedéseiknek, azzal mentegetik
magukat, hogy ha nekik lett volna annyi bizonyítékuk Jézus feltámadásáról, mint
amennyit Tamás kapott tanítványtársaitól, akkor elhitték volna, hogy
feltámadott az Úr. Nem veszik észre, hogy nemcsak ennyi bizonyítékot
kaptak az Úr feltámadásáról, hanem sokkal, de sokkal többet. Sokan azok
közül, akik Tamáshoz hasonlóan arra várnak, hogy a kétség minden okát
eltávolítsák útjukból, sohasem fogják megérni kívánságuk teljesülését.
Sőt, fokozatosan megerősödnek hitetlenségükben. Azok, akik arra nevelik
rá magukat, hogy mindig csak a dolgok sötét oldalát lássák meg, és
mindig csak zúgolódnak és panaszkodnak, valójában nem tudják, mit
tesznek. A kételkedés magjait szórják el, és így a kétségek aratásának gyümölcseit
takarítják majd be. Olyan időkben, mikor a hit és a bizalom különösképpen
fontos és lényeges, sajnos sokan erőtlennek találják magukat ahhoz, hogy
reménykedjenek és higgyenek” (i. m. 712-713. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Mi volt az alapvető különbség
Ábrahám és Tamás hitvallása között? Mit tanulhatunk a történetükből?
2)
Önként vállalkozók
tegyenek bizonyságot a csoportban Jézusról, hasonlóan ahhoz, amit János
evangéliumában láthatunk! A beszámolók különböznek, de mit mondanak az
emberek, hogyan tanúskodnak Jézus mellett, aki mindannyiunk Ura?
3)
Gondoljunk Dániel 2. és
7. fejezetének próféciáira! A Jézus korában élők is ismerték ezeket, mégis ma
milyen előnyt élvezünk hozzájuk képest mi, akik láthatjuk e próféciák
teljesedését, és így több okunk is van a hitre?
R. DÁNIEL IRÉN:
MAROKRA FOGVA
Marokra fogott kérdőjeleim
hozom szent lábadhoz, Uram!
Szívósan kísérték lépteim,
gáncsolva gyötörték utam.
Mit tettél bolygónk asztalára?
Fehérült arccal nézek Rád.
Idült érzés megfojt: semmit,
csupán kételyeim boglyát.
Görgetem, szerte szórom őket;
bántok, gyöngítek sokakat.
Könyörülj rajtam, Istenem,
nem bírom már a vádakat,
amiket szórok önmagamra!
Bíznom kell: még így is szeretsz.
Mondtad: vádoló a Sátán;
Te, jó Uram, hazavezetsz!
Arcom lekésett a ragyogásról,
szemem csak könnyeket ontott,
de harsog felém a Golgotáról:
higgy! Ő téged is megváltott!