2024 / IV.
− 6 tanulmány − November 2 − 8További bizonyságok Jézusról
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Dániel 7:18; János 1:32-36; 3:25-36; 5:36-38; 6:51-71; 7:37-53
„Én pedig, ha fölemeltetem e földről,
mindeneket magamhoz vonzok”
(Jn 12:32,
RÚF).
Jézus megdöbbentő dolgokat mondott önmagáról, arról,
hogy ki Ő, ki küldte és honnan jött. Ráadásul az általa végbevitt csodákkal és
jelekkel még ezt be is mutatta. Sokan nyíltan kijelentették: „a
Krisztus, ha majd eljön, tehet-e több csodát annál, mint amennyit ő tett”
(Jn 7:31, ÚRK)?
Szavait olyan tettekkel támasztotta alá, amelyek
bizonyították kijelentéseinek igaz voltát. A dráma kibontakozása során azonban
megoszlás alakult ki az emberek között. A Bethesda tavánál fekvő beteg
meggyógyítása egyes vezetőkből haragot váltott ki. Kapernaumban az ötezer
megvendégelését követő vita után a tömeg elfordult Jézustól. Lázár feltámasztása
miatt egyesekben hit ébredt, az eset azonban másokban olyan ellenérzést
szított, ami Jézus kihallgatásához és kivégzéséhez vezetett.
Ezen a héten olyan emberekre figyelünk, akik szemtanúi
voltak Jézus csodáinak, és bizonyságot tettek róla. Mindegyik esetben
megnyilatkozik valamelyik oldala annak, hogy ki is Jézus valójában – amelyeket
együtt nézve még teljesebb képet kapunk róla, a Messiásról.
ALÁZAT: KERESZTELŐ JÁNOS ÚJABB
BIZONYSÁGTÉTELE |
November 3 |
Vasárnap |
A 2. tanulmány leírja, hogy Keresztelő János
bizonyságtétele vezette Jézushoz az első tanítványokat: Andrást, Jánost,
Pétert, Fülöpöt és Nátánaélt. Azt is gondolhatnánk, hogy ezek után Keresztelő
János eltűnik a színről, de János evangéliumában még több alkalommal
megjelenik.
Olvassuk el Jn 3:25-36 szakaszát!
Keresztelő János mit mond önmagáról, Jézushoz viszonyítva?
_____________________________________________________________
Vita támadt Keresztelő János tanítványai és egy meg
nem nevezett zsidó férfi között a tisztulási szertartásról, talán a keresztség
hatását illetően (vö. Mk 1:4-5). Érdekes, hogy amikor Jánoshoz fordulnak a
tanítványai, bizonyára a kérdés megoldása miatt, Jézust is szóba hozzák: „az
keresztel, és hozzá megy mindenki” (Jn 3:26). Nem nehéz a sorok
között olvasni: a mesterükre gondolva, de maguk miatt is irigykedtek Jézusra.
János igen könnyen belemerülhetett volna az
irigységbe, de nem tette, mert pontosan tudta, hogy mi a küldetése. Inkább
emlékeztette a tanítványait, hogy ő sosem mondta magát Krisztusnak,
ellenkezőleg! Azért jött, hogy a Messiásra mutasson, utat készítsen neki,
bizonyságot tegyen róla (Jn 1:6-8).
Az esküvő példáját hozza fel: Jézus a vőlegény,
magát a vőlegény barátjának nevezi. A menyasszony Isten népe (vö.
Ézs 62:1-5; Hós 2:15-22). János igazi nagyságát ezek a szavai mutatják: „Neki
növekednie kell, nekem pedig egyre kisebbé kell lennem” (Jn 3:30, ÚRK).
Jn 3:31-36 szakaszában folytatja az összehasonlítást
Jézus és önmaga között, rámutatva, hogy a Messiás nagyobb, mint a hírnöke.
János szavai Jézusra mutattak, és ez ismét kiemeli a bizonyságtétel, tanúság
fogalmát. Akik elfogadják ezt a bizonyságtételt és hisznek Jézusban, azoknak
örök életük van, akik pedig nem fogadják el, azok Isten haragja alatt maradnak.
Ezt mondja a szöveg. Isten szereti a világot, elküldte a Fiát a megváltásáért (Jn
3:16-17), de akik visszautasítják a felajánlott ajándékot, azoknak meg kell
fizetniük a saját bűneik büntetését, ami az örök halál.
Hogyan sajátíthatjuk el az alázat leckéjét úgy Isten,
mint az emberek előtt? Keresztelő János példájából mit tanulhatunk az alázatos
lelkületről?
ÚJDONSÁG A MESSIÁSSAL KAPCSOLATBAN |
November 4 |
Hétfő |
Olvassuk el Jn 1:32-36 verseit! Mit
mondott Keresztelő János Jézusról, amire az emberek nem számítottak a régen
várt Messiással kapcsolatban?
A zsidók várták, hogy eljön a Messiás, és
megszabadítja őket Róma uralma alól. A régóta elnyomás alatt élő nép szívében
az a hit élt, hogy a Messiás eltörli Róma hatalmát, őket pedig nagy és hatalmas
nemzetté teszi. Azonban az emberek többsége valószínűleg félreértette, amikor
János ezt mondta: „az Isten Báránya” (ÚRK) – ami pontosan engesztelő
halálára mutatott. Valószínűleg fogalmuk sem volt róla, hogy miről beszélt.
János tehát az evangéliumával meg akarta
változtatni az emberekben élő képet a Messiásról, hogy felismerjék Jézusban az
eljövendő Királyra és tevékenységére vonatkozó próféciák teljesedését. Nem
politikai és katonai vezetőként érkezik, hanem azért, hogy áldozatul adja magát
a világ bűneiért. Ez volt a szándéka. Csak ezek után, amikor minden véget ér,
akkor jön majd el az utolsó, örök ország (lásd Dán 7:18).
„Amikor János a keresztségekor Jézusra mutatott,
mint Isten Bárányára, a Messiás munkája új megvilágításba került. A próféta
gondolatai Ézsaiás szavaira terelődtek: »Mint bárány, mely mészárszékre
vitetik« (Ézs 53:7)” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó, 105. o.).
Keresztelő János ezt mondta Jn 1:31
versében: „én nem ismertem őt”. Akkor honnan tudta, hogy Jézus a
Messiás? A válasz az, hogy az Úr, aki elküldte, korábban kijelentette neki: „Akire
látod a Lelket leszállni és rajta megnyugodni, ő az, aki Szentlélekkel
keresztel. És én láttam, és bizonyságot tettem róla, hogy ő az Isten
Fia” (Jn 1:33-34, ÚRK). Más szóval: Isten kinyilatkoztatta Jánosnak, hogy
Jézus a Messiás.
„Krisztus Isten ereje és Isten
bölcsessége”
(1Kor 1:24, ÚRK). A Szentlélek meggyőző hatalma
által Istentől származik az az ismeret, hogy Jézus a Krisztus. Ez a téma
gyakran előkerül Jánosnál. Az üdvösség nem világi filozófiából, tudományból,
sem magasabb rendű tanulmányokból származik, hanem csakis Istentől jön, úgy, ha
az ember hittel és engedelmesen átadja szívét Jézusnak.
Honnan tudhatnánk az igazságot arról, hogy
Jézus az engesztelő áldozat, ha Isten nem jelentette volna ki? Miért annyira
fontos tehát ismerni a Bibliát, a Jézusról szóló tanítást?
ELFOGADÁS ÉS
ELUTASÍTÁS |
November 5 |
Kedd |
A 2. tanulmányban foglalkoztunk János
evangéliuma 6. fejezetében az ötezer megvendégelésével, de a történet végével
nem. Erre most kerítünk sort.
Olvassuk el Jn 6:51-71 szakaszát! Jézus
szavai szerint mit nem tudtak elfogadni az emberek?
Miután az emberek jóllaktak a csoda
folytán, Jézustól kapott étellel, készen álltak királlyá koronázni Őt (Jn
6:1-15). Később azonban, amikor a kapernaumi zsinagógában szólt hozzájuk, a
csoda lelki jelentőségét magyarázta: „Én vagyok az élet kenyere” (Jn
6:35, ÚRK). Majd pedig tovább részletezte, hogy a teste a kenyér, amit a világ
életéért ad oda (Jn 6:51).
Jézusnak ez a kijelentése felnyitotta az
emberek szemét arra, hogy Ő nem lesz a földi királyuk. Nem illett bele a földi
gondolkodás formálta keretekbe. Elutasították a megtérést, ami megváltoztatta
volna a gondolkozásukat, hogy felismerjék és elfogadják Jézust Messiásnak.
Ekkor sok tanítványa elhagyta (Jn 6:66).
Emberileg nézve ez nehéz lehetett Jézus
számára. A tömeg elismerése jóleső érzést kelt. Ki ne akarná, hogy szeressék?
Azt pedig természetes módon szomorú látni, ha sokan elpártolnak az embertől és
megkérdőjelezik az elveit. Miután sokan elfordultak tőle, Jézus megkérdezte
tanítványai belső körétől, a tizenkettőtől, hogy ők is el akarják-e hagyni.
Péterből ekkor fakadt ki a bámulatra méltó
hitvallás, ami újabb tanúságtétel volt Jézus személye és szerepe mellett: „Uram,
kihez mehetnénk? Örök életnek beszéde van tenálad. És mi elhittük és
megismertük, hogy te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia” (Jn
6:68-69).
A tanítványok pár éve már Jézussal voltak,
együtt utaztak vele, látták a csodáit, hallották a prédikációit. Tapasztalatból
tudták, hogy senki nincs, aki hozzá fogható volna. Meggyőződtek róla, hogy ha
mégoly furcsa is némely helyzet, Ő a Messiás, pedig sok mindent félre is
értettek eljövetelének célját illetően. Csak Jézus halála és feltámadása után
kezdték megérteni, hogy miért jött.
Mit tanulhatunk ebből a történetből arról,
hogy a többség általában téved? Miért kell ezt észben tartanunk, főként hitünk
kevésbé népszerű elemei tekintetében?
ELFOGADÁS ÉS
ELUTASÍTÁS |
November 6 |
Szerda |
János evangéliuma
kezdetén azt olvassuk, hogy az Ige (logosz) Istennel volt,
vagyis az Atya Istennel (Jn 1:1). Miután az Ige testté lett, a Lélek bizonyságot
tett róla, amikor megnyugodott Jézuson a keresztségekor (Jn 1:32-34). Majd
földi szolgálata során az Atya is bizonyságot tett róla.
Olvassuk el Jn 5:36-38 verseit! Mit mond
itt Jézus az Atyáról?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus az Atyához kapcsolja az általa
végbevitt tetteket és csodákat. Egyértelműen kijelenti, hogy az Atya küldte el
és bizonyságot is tett róla.
Olvassuk el Mt 3:17, 17:5, Mk 1:11 és Lk
3:22 verseit (lásd még 2Pt 1:17-18)! Mit mondott az Atya Jézusról?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus keresztségekor az Atya és a Lélek
csatlakozott a Fiúhoz, hogy kiemeljék ezt a fontos alkalmat: szolgálatának
kezdetét. Az Atya kijelentette, hogy Jézus a szeretett Fia, akiben gyönyörködik.
Majd szolgálatának egy kritikus idején újból megszólalt, akkor úgy, ahogyan
feljegyzi János evangéliuma.
Jézus szolgálatának végső napjaiban az
események kicsúcsosodtak. A vallási vezetők képtelenek voltak megállítani
Jézust (lásd Jn 12:19), ezért a halálát kívánták, jobban, mint valaha. A
tömegek lelkesedése túláradó volt, főleg miután mind több és több ember kezdte
követni Jézust, hallva azoknak a bizonyságtételét, akik tanúi voltak Lázár
feltámasztásának (Jn 12:17- 18). Még az ünnepre érkező görögök is látni
akarták.
Jézus így szólt: „Atyám, dicsőítsd meg
a te nevedet!” Erre az Atya ismét megszólalt a mennyből: „Meg is
dicsőítettem, és újra megdicsőítem” (Jn 12:28).
Amint már szó esett róla, Jézus
dicsőségének órája a kereszt. Az Atya bizonyságtétele Jézusról rámutat Isten
Bárányának a világ bűneiért hozott nagy áldozatára. Ekkor tetőzött Jézus földi
szolgálata. Értünk vállalt halálával megfizette bűneink teljes büntetését, hogy
a belé vetett hit által nekünk ne kelljen elszenvednünk.
A SOKASÁG
BIZONYSÁGTÉTELE |
November 7 |
Csütörtök |
„Az ünnep utolsó nagy napján pedig felálla
Jézus és kiálta, mondván: Ha valaki szomjúhozik, jöjjön énhozzám, és igyék. Aki
hisz énbennem, amint az írás mondotta, élő víznek folyamai ömlenek annak
belsejéből”
(Jn 7:37-38).
János számos alkalommal feljegyezte, amint
Jézus bátor kijelentéseket tett önmagára vonatkozóan, arról, hogy ki Ő és miért
jött.
Az előbbi idézet Jn 7:37-38 verseiből
újabb példája annak, hogy mit állított magáról és arról, amit azokért tesz,
akik hozzá mennek. Ezek is megdöbbentő kijelentések voltak.
A tömegből sokan hogyan reagáltak,
amikor Jézus a zsidókhoz szólt a sátoros ünnepen (Jn 7:37-53)?
Néhányan azt mondták, hogy Ő az a próféta,
akiről régen jövendölt Mózes (lásd 5Móz 18:15-19). Mások azt gondolták, hogy
Jézus a Krisztus. Viszont voltak, akik erre azzal érveltek, hogy nem Galileából
jön a Messiás, Dávid házából kell származnia, Betlehemben kell megszületnie –
mindez igaz is volt Jézusra (vö. Máté 1-2. fejezet), bár úgy tűnt, hogy ezt
sokan nem tudták.
Még azokat is lenyűgözte Jézus, a
választékos beszéde, akik azért mentek, hogy elfogják. A farizeusok
rákérdeztek: „Vajon hitt-e benne valaki a főemberek vagy a farizeusok
közül” (Jn 7:48, ÚRK)? A farizeusoknak ez a kérdése újabb alkalmat adott
Jánosnak arra, hogy ismét említést tegyen Nikodémusról, aki a Jézussal való
találkozása után menteni próbálta Őt az ármánykodásuktól. „Vajon a mi
törvényünk elítéli-e az embert, mielőtt ki nem hallgatja, és meg nem tudja,
hogy mit tett” (Jn 7:51, ÚRK)?
Vajon elfogadta valaha Nikodémus, hogy
Jézus a Messiás? Ebből a jelenetből ugyan ez nem igazolható, de ha hozzávesszük
a Jézus halála utáni tettét (lásd Jn 19:39-40), a Biblia szilárd bizonyítékot
szolgáltat arra, hogy Nikodémus valóban hitre jutott Jézusban.
Tehát a farizeusok kérdésére a válasz az,
hogy Igen, az egyik farizeus valóban hitt Jézusban.
Mit mondtak a vezetők Jn 7:49 versében,
ami tanúsította, mennyire megvetették a Jézust követő tömeget? Milyen
tanulságot szűrhetünk le ebből?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 8 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó, „A galileai válság” (319-330. o.) és „A külső udvarban”
(525-530. o.) c. fejezetei
„»Kihez mehetnénk« (Jn 6:68)?
Izrael tanítói a formalizmus rabjai voltak. A farizeusok és a szadduceusok
szüntelen vitában álltak. Elhagyni Jézust annyit jelentett, mint a rítusokhoz,
ceremóniákhoz mereven ragaszkodó, becsvágyó emberek közé kerülni, akik a maguk
dicsőségét keresték. A tanítványok több békét, örömöt éreztek, mint annak előtte
bármikor, amióta elfogadták Krisztust. Hogyan mehettek volna vissza azokhoz,
akik megvetették és üldözték a bűnösök Barátját? Régóta várták a Messiást, most
eljött, nem fordulhattak el tőle azokhoz, akik életére törnek, és őket is üldözik,
amiért követik Őt.
»Kihez mehetnénk«
(Jn 6:68)? Nem mehettek Krisztus tanításától, a szeretet és irgalmasság
leckéitől a hitetlenség sötétjébe, a világ gonoszságához. Miközben sokan
hagyták el a Megváltót, akik látták csodálatos műveit, Péter kifejezte a
tanítványok hitét: »Te vagy a Krisztus« (Jn 6:69). E horgony elvesztésének
a gondolata is félelemmel, fájdalommal töltötte el lelküket. Nélkülözni a
Megváltót annyi, mint sötét, viharos tengeren hányódni” (i. m. 329. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Miért van az, hogy
amikor Jézus Messiás-voltának és a kereszténység igazságának bizonyságaival
szembesülnek, egyesek örömmel elfogadják, míg mások elutasítják?
2)
Mi lehet fontosabb
annál, hogy Jézus Krisztus meghalt a bűneinkért? Viszont hogyan értesülhetünk
erről az alapvető igazságról? A tudomány, a természeti törvények, a természet
világa, a logika vagy az érvelés útján? Mindezek elvezethetnek bennünket a
Teremtő Istenbe, a Mindent Kiváltó Okba, a Mozdíthatatlan Mozgatóba vetett
hitre, azonban nem taníthatnak meg a legfontosabb igazságra, amit ismernünk
kell: arra, hogy Krisztus meghalt a bűneinkért. Miért létszükséglet tehát, hogy
a Bibliát tekintsük a legfőbb tekintélynek a hit kérdéseiben?
3)
Hitünk érdekében miért
különösen fontos újból és újból visszagondolni arra, amit Isten az életünkben
tett?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
ERETNEK FOHÁSZ
A Magasságos,
talán a kora miatt is,
lehetséges, hogy
nagyot hall?
Olyan… lassú, nehézkes.
Nem érti, mit akarok,
hogyan is szeretném
dolgaim, utaim elrendezni.
Kerülő úton működik minden.
Visszájára fordítva,
abszolút logikátlanul.
A másik út,
az a széles,
egyenesnek tűnő,
ahol jól elférnek,
és a többség is azon jár,
a mi tér-időben gondolkodó
híg agyunk mit felfoghat,
a bölcs sokaság,
az előre lezsírozott,
színarany középen, akadálytalanul;
a tébolyult nagy sárkány-vár felé,
aminek árnyéka is súlyosabb
bármilyen hegynél.
„Légy segítségül
az én hitetlenségemen!”