2024 / III.
− 13 tanulmány − Szeptember 21-27A feltámadott Úr
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Dániel 9:24-27; Márk 15:42-47; 16;
János 20:11-18; 1Korinthus 15:1-8;
Kolossé 2:10-12
„Az pedig így szólt hozzájuk: Ne
féljetek! A názáreti Jézust keresitek, akit megfeszítettek? Feltámadt, nincs
itt; íme, a hely, ahova őt helyezték”
(Mk
16:6, ÚRK).
Jézus kereszthalála megkondította a lélekharangot a
tanítványok reményei és hite felett. Sötét hétvége volt ez a számukra, hiszen
nemcsak Mesterük halálának tényével kellett megbirkózniuk, hanem a saját
életüket is féltették (Jn 20:19).
Márk evangéliumának
utolsó fejezete a
16., ezt áttanulmányozva megvizsgáljuk, mi történt Jézus halála után.
Először a feltámadással foglalkozunk, majd azzal, hogy
miért mentek az asszonyok a sírhoz vasárnap reggel. Adventisták néha
visszariadtak a feltámadás reggelének témájától, ugyanis mások a vasárnap
szentségének igazolására használták fel ezt a történetet. Mi azonban inkább azt
keressük, hogyan örülhetünk a vasárnapi feltámadásnak, noha sajnos kinőttek
belőle hamis teológiai nézetek is.
Másodszor, a tanulmányunk magyarázza Márk 16.
fejezetének első verseit, összekapcsolva e szavakat az egész könyvön átívelő
témával. A hétfői és a keddi rész ezeket a kérdéseket taglalja mélyebben.
Harmadszor pedig szerdán és csütörtökön, a hét
lezárásaként Márk 16 további szakaszát tanulmányozzuk, átgondoljuk, milyen
küldetést szán nekünk ez által is Isten. Végül egy felhívás vár Márk
evangéliuma olvasóira: hirdessék az evangéliumot szerte a világon.
ÖRÜLJETEK, FELTÁMADT! |
Szeptember 22 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 15:42–16:6 szakaszát! Mi
történik itt? Miért különösen sokatmondó ez a történet a feltámadás elbeszélése
kapcsán?
Az evangéliumok írói mindnyájan egyetértenek abban,
hogy Jézus az „előkészület napján” halt meg (Mt 27:62, SZIT; Mk 15:42; Lk
23:54; Jn 19:14, 31, 42). A legtöbb kommentátor ezt úgy értelmezi, hogy ez a
nap csütörtök naplementétől péntek naplementéig tartott. Jézus tehát péntek
késő délután halt meg, és gyorsan, még naplemente előtt eltemették. Szombatnapon
az Úr a sírban nyugodott, és a tanítványai is pihentek. „Szombaton azonban
pihentek a parancsolat szerint” (Lk 23:57, ÚRK), ami elég furcsa lett
volna, ha Jézus valóban kisebbítette volna – még ha csak az ő gondolataikban is
– a negyedik parancsolat megtartásának kötelezettségét. Szombat este az
asszonyok illatos keneteket vásároltak, és vasárnap kora reggel a sírhoz mentek,
hogy befejezzék a szokásos temetési rituálét. Ekkor azonban Jézus már nem volt
a sírboltban! A keresztények már a 2. századtól kezdve nagy jelentőséget
tulajdonítottak annak, hogy Jézus vasárnap támadt fel. Ezen az alapon tartják
szentnek a vasárnapot. Csakhogy valóban tanítja a vasárnap szentségét az
Újszövetség?
Olvassuk el Kol 2:10-12 verseit! Mi a
feltámadás újszövetségi emlékünnepe?
A Bibliában egy szó sem utal arra, hogy a vasárnapot
kellene megszentelni a feltámadás emlékére, mert a keresztség a feltámadás
emlékünnepe. „Eltemettettünk azért ővele együtt a keresztség által a
halálba; hogy miképpen feltámasztatott Krisztus a halálból az Atyának
dicsősége által, azonképpen mi is új életben járjunk” (Róm 6:4).
Adventistaként örülhetünk Jézus vasárnap reggeli
feltámadásának. Halála és feltámadása által legyőzte a halált, és az Ő
feltámadása miatt a sajátunkban is bízhatunk.
„Áldott az Isten és a mi Urunk Jézus Krisztusnak
Atyja, aki az ő nagy irgalmassága szerint újonnan szült minket élő reménységre
Jézus Krisztusnak a halálból való feltámadása által”
(1Pt 1:3). Figyeljük meg, milyen megingathatatlan bizonyossággal
írja Péter, hogy Jézus feltámadt – és Pál is az eggyel fentebb idézett
igeversben! Hogyan lehet nekünk is ilyen bizonyosságunk?
A KÖVET ELHENGERÍTETTÉK |
Szeptember 23 |
Hétfő |
Olvassuk el Mk 16:1-8 és 1Kor 15:1-8
szakaszát! Milyen közös elemek vannak ebben a két igerészben?
A feltámadás története mindegyik evangéliumban
szerepel. Mindegyik másmás szemszögből írja le az eseményeket, de a beszámolók
egyaránt tartalmazzák a kulcsmozzanatokat, amelyek 1Kor 15:1-8 szakaszában is
szerepelnek. Négy gondolat újra és újra megjelenik: meghalt, eltemették,
feltámadt, látták. Márknál a meghalt és eltemették a
15. fejezetben olvasható. A feltámadt és látták a 16. fejezetben
jelenik meg, csakhogy egy kis csavarral. Mk 16:7 említést tesz egy galileai
találkozásról, „ott majd meglátjátok” (lásd János 21. fejezet). Vannak,
akik elképzelhetetlennek tartják, hogy a keresztények hisznek a feltámadott
Úrban. A feltámadás bizonyossága azonban alapvető és értelemszerű. Először is,
aki hisz a Teremtő Istenben (lásd 1Mózes 1-2. fejezet), annak észszerűvé válik
a feltámadás, a csoda gondolata. Istennek, aki megteremtette a világegyetemet,
majd a földi életet, bizonyára volt hatalma, ha úgy döntött, hogy feltámassza
Jézust. Isten létezése nem teszi Jézus feltámadását elkerülhetetlenné, csak
észszerűvé. Továbbá a sír biztosan üres volt. Ennek tényét még az ateista
történészek is elfogadják. Máskülönben a feltámadására vonatkozó állítás már a
kezdetektől fogva megbukott volna, mert ha ott lett volna a teste, az cáfolta
volna a feltámadásának hírét. Még tovább lépünk: lehetetlen az a magyarázat,
hogy a tanítványai ellopták Jézus testét, hiszen semmiképp sem juthattak volna
át az őrökön. Viszont még ha sikerült is volna nekik, és valóban elvitték volna
a testet, vajon miért nem tartóztatták le őket ezért? Mert a vallási vezetők
tudták, hogy nem lopták el Jézus testét a tanítványok. Emellett többen
tanúsították, hogy látták a feltámadt Krisztust. Először sokan nem hitték el a
feltámadás hírét, köztük a tanítványok sem. Krisztusnak volt egy ádáz
ellensége: Pál (régi nevén Saul), aki nemcsak azt állította, hogy látta a
feltámadott Urat, hanem azt is, hogy ez a tapasztalat az élete egész irányát
megváltoztatta, méghozzá gyökeresen. Végül (bár sorolhatnánk sok egyéb okot),
mi mással magyaráznánk a keresztény egyház elindulását, amelyet azok az emberek
alapítottak, akik állították, hogy saját szemükkel látták a feltámadt Urat?
Miért vállalták volna a halált is olyasmiért, amiről tudták, hogy hazugság?
Hatalmas bizonysággal szolgál következetes bizonyságtételük Jézus feltámadásáról.
Ezek közül néhány egészen korai, Jézus halála utáni beszámoló (ApCsel 3:15),
mások pedig évekkel későbbi keletűek (1Pt 1:3).
ASSZONYOK A SÍRNÁL |
Szeptember 24 |
Kedd |
„Azok az asszonyok, akik Krisztus keresztjénél álltak,
órákig vigyáztak és vártak a szombat elmúlására. A hét első napján már nagyon
korán útban voltak a sírbolthoz. Magukkal vitték az értékes fűszereket, hogy megkenjék
az Üdvözítő testét. Nem gondoltak a feltámadására. Reménységük napja leáldozott,
és sötét éjszaka telepedett a szívükre. Útközben beszélgettek, részletesen
megemlékeztek Krisztus irgalmas cselekedeteiről és vigasztalást nyújtó
szavairól. Erre az ígéretre azonban nem emlékeztek: »Ismét meglátlak majd
titeket« (Jn 16:22)” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent
Kiadó, 695. o.).
Olvassuk el Mk 16:1-8 verseit! Mi
történt itt, és hogyan reagáltak az aszszonyok?
Az evangélium olvasója már a kezdet kezdetétől tudja,
hogy Jézus a Messiás. A szövegben azonban Péter volt az első (nem megszállott
ember), aki kijelentette róla, hogy Ő a Messiás (Mk 8:29). Ez a hitvallás pedig
csak a könyv felénél történik meg, nem előbb! Márk evangéliumában Jézus
végig hallgatásra kéri az embereket arról, hogy ki Ő, vagy a gyógyításról, amit
csoda folytán tett. Mk 1:44 versében azt mondja egy leprásnak, hogy senkinek ne
beszéljen a gyógyulásáról. Mk 5:43 versében megkéri Jairust és a feleségét,
hogy ne beszéljenek senkinek a lányuk feltámasztásáról. Mk 7:36 versében egy
süketnéma ember meggyógyításának elhallgatását kéri. Megparancsolja a
tanítványainak is, ne mondják el, hogy Ő a Messiás (Mk 8:30; lásd még Mk 9:9).
Bizonyára leginkább azért, hogy hagyjon időt magának a szolgálata befejezésére
Dán 9:24-27 időpróféciái szerint. Ebben a jelenetben, legalábbis eleinte, nem
beszéltek a történtekről még azután sem, hogy értesültek Jézus feltámadásáról.
Félelmükben és csodálkozásukban az asszonyok elmenekültek a sírtól. A hallgatás
azonban nem tartott sokáig. Mire Márk evangéliumának a végére érünk, ezt
olvassuk: „Azok pedig kimentek, és mindenütt prédikáltak. Az Úr pedig
együtt munkálkodott velük, és megerősítette az igét az azt kísérő
csodálatos jelekkel” (Mk 16:20, ÚRK).
Tehát itt már a múlté az az ismétlődő minta, hogy
mindenki hallgasson Jézusról, a kilétéről és a tetteiről. A könyv végén a
követői „mindenütt” prédikáltak.
Miért nem szabad hallgatnunk Jézusról és arról, amit
értünk tett? Ma kinek beszélhetsz Jézusról és a megváltási tervről?
JÉZUS MEGJELENIK MÁRIÁNAK ÉS MÁSOKNAK |
Szeptember 25 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 16:9-20 szakaszát! Mit
adnak hozzá ezek az igeversek a feltámadás történetéhez?
A Mk 16:9-20 szakaszában szereplő események
közül szinte mindnek van párhuzamos leírása az Újszövetségben: magdalai Mária
látja Jézust a sírnál (Mt 28:1, 9-10; Jn 20:11-18; vö. Lk 8:2); két férfi
találkozik vele a vidéki úton (Lk 24:13-35); a tizenegy tanítvány megbízást kap
(Mt 28:16-20; Lk 24:36-49; Jn 20:19-23).
Magdalai Mária volt az első, aki újra látta
élve Jézust (Jn 20:11-18), aztán más asszonyok is látták (Mt 28:8-10). Figyelemreméltó,
hogy elsőként nők látták a feltámadott Urat. Mivel az ókori világban a nők
szava nem számított erős tanúvallomásnak, ha ez kitalált történet lett volna,
férfiakat neveztek volna meg első szemtanúkként. Csakhogy nem férfiak látták
először, nem a tizenkettő, hanem egy asszony. Ő mondta el a jó hírt a tanítványoknak,
akik kicsit sem meglepő módon nem hittek a beszámolónak, főként azért nem, mert
még mindig hihetetlennek vélték, másrészt pedig sajnos azért, mert Mária nő
volt.
A Jézus feltámadása mellett érvelő
hitvédők a történet hitelességének erős bizonyítékaként emlegették, hogy asszonyok
látták elsőként Jézust.
Miről számol be Mk 16:14 verse, ami
érthetetlen lenne, ha csak kitaláció volna ez a történet?
Amennyiben a tanítványok csak kitalálták volna
a történetet, vajon miért tüntették fel magukat ilyen rossz színben? Jézus
megfeddte őket a keményszívűségükért. Az evangéliumi beszámolók Jézus
elfogatásától kezdve, a feltámadását követő
megjelenésein át kifejezetten negatív fényben tüntetik fel a tanítványokat:
menekülnek, tagadnak, hitetlenkednek és így tovább. Ennek semmi értelme sem
lenne, ha a történetet csak kitalálták volna.
A feltámadt Krisztusról és a mindenki számára
felkínált reménységről szóló későbbi bátor és rendíthetetlen prédikációik
viszont hatalmas bizonyítékként szolgálnak arra, hogy állításaik igazak.
Hogyan kerülhetjük el, hogy a kétely és a
hitetlenség csapdájába essünk? Miért kell nap mint nap a feltámadott
Krisztushoz kapcsolódnunk?
MENJETEK EL AZ
EGÉSZ VILÁGRA! |
Szeptember 26 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 16:14-20 verseit! Mit
mondott Jézus a tanítványainak, amikor megjelent nekik? Szavai mit jelentenek a
számunkra?
Csupán a leírásból tudhatjuk meg, hogy mit
mondott Jézus először a tanítványoknak (Mk 16:14). Megfedte őket hitetlenségükért
és keményszívűségükért. A hitetlenség nem csak napjaink problémája. Ahogy már
láthattuk, Jézus első tanítványai is küzdöttek ezzel (Mt 28:17; Jn 20:24-29),
pedig ők találkoztak a testben megjelent Jézussal, újra meg újra látták a
csodáit. Feltámadásának valóságos voltát különböző dolgokkal bizonyította. Erős
alapot képez a hitnek a tanítványok bizonyságtétele a hétfői tanulmányban közölt
bizonyságokkal együtt. Jézus megbízta a tanítványokat, hogy vigyék el az
örömüzenetet a világnak. Parancsa mindenkire kiterjed. El kell menni az egész
világra, hirdetve az evangéliumot minden teremtménynek. Jézus elmondta azt is,
hogy mi lesz fáradozásuk eredménye: a hívők üdvözülnek, a hitetlenek elvesznek.
Jézus azt is felvázolta, hogy munkájukat jelek és csodák fogják kísérni:
démonokat űznek ki, új nyelveken szólnak, védelmet kapnak a veszélyben és
betegeket gyógyítanak. Voltak, akik tévesen úgy értelmezték Mk 16:18 versét,
mintha a keresztények azzal mutathatnák meg hitüket, hogy mérges kígyókat
vesznek fel. Pedig semmiképpen nem igazolja ez az igevers az efféle, Istent
kísértő magatartást. Jézus itt olyan védelemre utalt, amit a misszióban
tevékenykedők tapasztalhatnak, Pálnak az ApCsel 28:3-6 szakaszában leírt
esetéhez hasonlóan.
Természetesen a Biblia nem tanítja azt,
hogy a keresztényeket mindig megvédi az Úr a bajtól. Időnként jónak látja, hogy
csodát tegyen, ha az evangélium ügyének előmozdítását segíti vele, de a
keresztények időnként szenvednek bizonyságtételükért. Ezekben a helyzetekben
türelmes kitartásuk is a hitük erejét bizonyítja.
Majd, miután minden küldetését
teljesítette, Jézus „felvitetett a mennybe, és az Isten jobbjára ült” (Mk
16:19, ÚRK). Felemelkedett, hogy Isten jobbjára üljön, a legfőbb hatalom
helyére, mert legyőzte a gonosz minden seregét.
Figyeljük meg az utolsó verset!
„Mindenhová” elmentek hirdetni az evangéliumot, de nem voltak egyedül. „Azok
pedig kimentek, és mindenütt prédikáltak. Az Úr pedig együtt munkálkodott
velük, és megerősítette az igét az azt kísérő csodálatos jelekkel” (Mk
16:20, ÚRK). Az Úr velük volt, és megígéri, hogy velünk is marad, miközben
folytatjuk az általuk elkezdett munkát.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Szeptember 27 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „Feltámadott az Úr” (688-694. o.) és „Menjetek el és
tanítsatok minden népeket!” (722-734. o.) c. fejezetek
„A hívő emberek számára Krisztus a feltámadás
és az élet. Üdvözítőnknél Isten helyreállította azt az életet, amely a bűn
által elveszett. Mivel az életet önmagában hordozza, azért meg tudja
eleveníteni azokat, akiket akar. Isten felruházta Őt a halhatatlanság adásának
a jogával. Azt az életet, amelyet letett ember voltában, ismét felveszi, és az
emberiségnek adja. »Én azért jöttem – mondta –, hogy életük legyen és
bővölködjenek« (Jn 10:10). »Valaki pedig abból a vízből iszik,
amelyet én adok néki, soha örökké meg nem szomjúhozik; hanem az a víz,
amelyet én adok néki, örök életre buzgó víznek kútfeje lesz őbenne« (Jn
4:14). »Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, örök élete van
annak, és én feltámasztom azt az utolsó napon« (Jn 6:54).
A hívő emberek számára a halál csak egy
röpke pillanat, és nincs nagy jelentősége. »Ha valaki megtartja az én beszédemet,
nem lát halált soha örökké… nem kóstol halált örökké« (Jn 8:51-52).
A keresztények számára a halál csak elalvás, egy pillanatnyi csendesség és
sötétség. A Krisztussal való élet Istenben elrejtett élet. »Mikor a
Krisztus, ami életünk megjelen, akkor majd ti is, Ővele együtt,
megjelentek dicsőségben« (Kol 3:4)” (i. m. 694. o.).
Még ateista történészek is elismerik, akik
nem tudják elfogadni a feltámadás valóságát, hogy Jézust megölték, aztán a
halála után sokan állították: látták a feltámadt Krisztust; ők alkották a
keresztény egyház magját. Egyesek ezt az állítást azzal próbálják magyarázni,
hogy Jézusnak volt egy ikertestvére, vagy az első tanítványok hallucináltak,
csak azt hitték, Jézust látták. Mások szerint Jézus valójában nem halt meg,
csak elájult, majd később feltámadt, de mindezek az érvek tarthatatlanok.
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Miért hazudtak volna a
tanítványok Jézus feltámadásáról? A hitük miatt csak gyűlölet, kirekesztés és
üldözés várhatott rájuk. Mi hasznuk lehetett volna abból, hogy kitalálnak egy
ilyen történetet?
2)
Jézus feltámadásával
kapcsolatosan melyik érv a legmeggyőzőbb számodra? Indokold meg a válaszodat a
csoportban!
3)
Időzzünk még el a Jézus
feltámadása által nyert reménynél! Olvassuk el 1Korinthus 15. fejezetét! Milyen
jelentőséget tulajdonított Jézus feltámadásának Pál?
MEGNYUGTATÓ VÁLASZOK
„Mert amint magasabbak az egek a
földnél, akképpen magasabbak az én útaim útaitoknál, és gondolataim
gondolataitoknál”
(Ézs 55:9).
„Elgondolásaink nem esnek mindig egybe Isten
terveivel… A szerető, gondoskodó Isten törődik velünk, és jobban ért minket,
mint ahogy önmagunkat értjük, ezért nem engedi, hogy csak a saját vágyaink kielégítésére
törekedjünk… Terveink sokszor azért mennek füstbe, hogy az Úr tervei
teljesüljenek, amelyek igazán az érdekünket szolgálják…
Az örök életben nyilvánvalóvá válnak majd a titkok,
amelyek miatt itt bosszankodunk vagy csalódunk. Meg fogjuk látni, hogy legnagyobb
áldásaink közé tartoznak azok az esetek, amelyeket válasz nélkül maradt imáknak
és csalódásoknak véltünk.
Nem vagyunk még lelkileg annyira érettek, hogy
megérthetnénk Isten titkait. Ám amikor majd a mennyei család tagjai lehetünk, e
rejtélyek feltárulnak előttünk… Akkor az Úr sok mindent felfed előttünk, megmagyaráz
olyan kérdéseket, amelyekről most hallgat… A Gondviselés útjai világossá
válnak, Krisztus által megérthetjük a kegyelem titkait. Magyarázatot kapunk
arra, amit most nem tudunk felfogni, ami nehezen érthető. Meglátjuk majd a
rendet abban, ami most megmagyarázhatatlannak tűnik; a bölcsességet mindabban,
amit Isten visszatartott; a jóságot és a kegyelmet abban, amit megadott nekünk.
Az igazság feltárul előttünk, semmi nem marad homályban… Szívünk repesni fog az
örömtől. Örökre vége lesz a küzdelmeknek, a nehézségek megoldódnak.
Az eljövendő világban megértünk majd mindent, amit
eddig nem láttunk tisztán Isten gondviselését illetően. A nehéz kérdésekre magyarázatot
kapunk. A kegyelem titkai kibontakoznak előttünk. Ahol most véges elménkkel
csak kuszaságot és teljesületlen ígéreteket látunk, ott a legtökéletesebb és
legszebb harmóniát fedezhetjük majd fel. Be fogjuk látni, hogy a végtelen
szeretet rendelte el azokat a tapasztalatokat, amelyek a legnehezebbnek tűntek.
Kimondhatatlan örömmel tölt el, ha majd mindenben felismerjük Isten gyöngéd gondoskodását,
aki minden dolgot a javunkra formált” (Ellen G. White: Maranatha. 322.
o.).