2024 / III.
− 10 tanulmány − Augusztus 31 − Szeptember 6Az utolsó napok
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Dániel 7:25; 9:24-27; Márk 12:41-44;
13:1-32; 1Thesszalonika 4:13-18
„És akkor meglátják az embernek Fiát
eljőni felhőkben nagy hatalommal és dicsőséggel. És akkor elküldi az ő
angyalait, és egybegyűjti az ő választottait a négy szelek felől, a föld végső
határától az ég végső határáig”
(Mk
13:26-27).
Az e heti tanulmány egy rövid történettel kezdődik Márk
evangéliuma 12. fejezetének végéről, ahol Jézus fontos kijelentést tesz egy
özvegyasszony apró tettéről. Nagyobbrészt azonban Márk 13. fejezetével, a
jeruzsálemi templomra vonatkozó, megdöbbentő próféciával és még további
témákkal foglalkozunk. Jeruzsálem bukásáról és utána egészen a világ végéig tartó
időszakról szól ez a fejezet, párhuzamosan Máté 24. és Lukács 21. fejezeteivel.
Márk 13. fejezete világossá teszi, hogy a jövendölés a
próféta, azaz Jézus korától a vég idejéig, a második adventig tartó időszakot
öleli fel. Ez a minta „a végidei prófécia történeti magyarázatát” követi,
ellentétben azzal a kísérlettel, hogy ezeket a próféciákat a múltba vagy a
távoli jövőbe helyezzük.
Márk evangéliumában
Jézus többi
tanításához hasonlóan az Úr útmutatása válaszként érkezik tanítványai egy kérdésére
vagy valamely félreértett szavára. Ezek a kérdések, félreértések adnak
lehetőséget Jézusnak arra, hogy a keresztényi élet és tapasztalat szempontjából
létfontosságú igazságokat tanítson. Nemcsak előre megmondja a jövőt, hanem
mutatja is az utat akkori és mai tanítványainak egyaránt, felkészít a
bekövetkező próbákra.
KÉT FILLÉR A
PERSELYBEN |
Szeptember 1 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 12:41-44 verseit! Mennyi
volt az özvegyasszony adománya? Mit tanított Jézus ezzel kapcsolatban?
Jeruzsálem városának látképét a Templom-hegy
uralta. Az építményt alkotó masszív köveket még ma is csodáljuk, vannak
közöttük több száz tonna súlyúak is. A templom átalakítása és bővítése Nagy
Heródes idején, Kr. e. 20 körül kezdődött, ám az építkezés és díszítés a Kr. u.
60-as évekig folytatódott. Sokan vittek nagy összegű adományokat a tizenhárom
perselybe, a templom mellett, a nők udvarába. Ott ült Jézus, amikor meglátott
egy özvegyasszonyt, aki a perselyhez lépett, és bedobott két fillért (egy negyed
pénzt). Ez a dénár 1/32 része volt, egy napszámos szokásos bére. Az aszszony adománya
tehát igen csekélynek számított. Jézust azonban különösen meghatotta ez a tett.
Sok gazdag ember nagy összegeket adományozott, de Jézus egyetlen szót sem
szólt, amikor látta, hogy bedobják. Az özvegy adományát azonban nagyon
megdicsérte. Kijelentette, hogy senki sem adott nála többet. Hogyan lehetséges
ez? Jézus kifejtette, hogy a többiek a fölöslegükből adtak, de ez az asszony
mindenét adta. Nekik még sok maradt, az asszony mindent odaadott, ami a
megélhetésére lett volna. Ez teszi olyan mérhetetlenül nagy értékűvé az
adományát, még ha pénzbeli értéke csekély volt is. A történet komoly tanulságot
tartalmaz arra nézve, hogyan kezeljük anyagi forrásainkat. Az, hogy miként
adakozunk Isten ügyére, nem függhet attól, hogy a vezetők hitelesek-e. A
templom vallási vezetése korrupt volt, Jézus mégsem hagyta jóvá azt, hogy az
emberek viszszatartsák az adományaikat. Ha valaha voltak korrupt vallási
vezetők (Kajafás? Annás?), akkor az Ő idejében tisztségben lévők a
legrosszabbak közé tartoztak, és ezt Jézus is tudta. Igaz, a vezetőknek szent
kötelességük Isten akarata szerint felhasználni az anyagi forrásokat, de még ha
nem is így tennék, akik Isten ügyére adakoznak, odaadó lelkületük miatt
ugyanúgy áldásban részesülnek, mint ez az asszony.
Amikor a vezetők Istennek nem tetsző
dolgot tesznek, a tized és az adományok visszatartása azt jelenti, hogy az
adakozást az ő magatartásukhoz kötjük, nem az Isten iránti hála motivál.
Csábító lehet az ember számára, hogy így tegyen, ám ez helytelen!
Mennyire fontos a hűség az Úr művére
juttatott adományaink tekintetében? Mit tanít erről ez a történet?
KŐ KÖVÖN NEM
MARAD |
Szeptember 2 |
Hétfő |
Olvassuk el Mk 13:1-13 szakaszát! Hogyan
feleltek a tanítványok Jézusnak a templomra vonatkozó kijelentésére? Mi a
jelentősége Jézus válaszának?
Ahogy korábban megjegyeztük, a templom épületegyüttese
lenyűgöző volt. Josephus írja, hogy a királyi oszlopcsarnoknak, amely az
építmény déli oldalán húzódott, százhatvankét oszlopa volt, és mindegyik olyan
vastag, hogy három ember érte csak körül (Antiquities, 15.11.5
413-414.). Jézus pedig azt mondta: ezt mind-mind földig fogják rombolni.
A bámulatos épületre vonatkozó prófécia a hallgatóság számára bizonyára a világ
végét idézte. „Vajon milyen kifejezhetetlen gondolatai kellett, hogy támadjanak
az Elvetettnek, mikor figyelmét lebilincselte a templomépület nagyszerűsége! A
Jézus előtt feltáruló látvány valóban gyönyörű volt, de szomorúan mégis azt
mondotta: Én ezzel kapcsolatban mindent látok. Az épületek valóban csodálatosak.
Úgy mutattok rá ezekre a falakra, mint lerombolhatatlanokra. Figyeljetek
azonban szavaimra: Eljön az a nap, mikor »Nem marad itt kő kövön,
mely le nem romboltatik« (Mt 24:2)” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
2010, Advent Kiadó, 531. o.). A tanítványok tudni akarták, mikor teljesedik
Jézus jövendölése. Ezért egy kisebb csoport, Péter, Jakab, János és András az
időpontról kérdezte Őt (Mk 13:4). Tudni akarták, mikor lesznek meg ezek az
események, és mi lesz a bekövetkezésük jele. Mk 13:5-13 szakaszában nem is az a
megdöbbentő, hogy Jézus ideje nagy részét nem Jeruzsálem elestének ecsetelésével
tölti, hanem inkább arra figyelmezteti tanítványait, mit várhatnak szolgálatuk
során, miközben megalapítják a korai keresztény egyházat. Az sem tűnik könnyű
útnak. Sőt, üldözés, kihallgatás vár rájuk, némelyiküknek az életét is
kioltják. Jézus azonban azt hangsúlyozta, hogy ennek még nem akkor volt az
ideje. Ne csapják be őket a közben zajló események. Ráadásul a Szentlélek megadja
nekik a megfelelő szavakat a maga idejében, még ha a rokonaik és a barátaik el
is hagyják őket. Jézus próféciájának e bevezető szavaiból az a tanulság, hogy
Isten népének nem szabad félnie az üldözések viharától és a próbáktól. Legyenek
éberek, és Isten Lelke átsegíti őket a nehézségeken.
Mit tapasztaltunk már a Jézus követése
miatti próbák során? Amennyiben még nem volt ilyen helyzet, fel kell-e tennünk
a kérdést, hogy valóban követjük-e Őt?
A PUSZTÍTÓ UTÁLATOSSÁG |
Szeptember 3 |
Kedd |
Olvassuk el Mk 13:14-18 szakaszát!
Milyen megoldókulcsot ad Jézus arra vonatkozóan, hogy megfejtsük, mire utal „a
pusztító utálatosság” kifejezés?
_____________________________________________________________
Jézus Mk 13:14 versében jut el mondandójának
lényegéhez Jeruzsálem vesztével kapcsolatosan. A „pusztító utálatosságra”
utal. Az Úr azt mondja, hogy aki olvassa, értse meg. Ezekkel a szavakkal Jézus Dániel
próféta könyvére irányítja a tanítványok figyelmét. Ez a szófordulat Dán
9:27, 11:31 és 12:11 verseiben jelenik meg, párhuzamosan Dán 8:13 versével.
Olvassuk el Dán 9:26-27 verseit! Ki a „felkent”
(RÚF), és ki „a következő fejedelem”?
_____________________________________________________________
A „felkent” (Dán 9:26, RÚF) az
eredeti héberben a maašiaḥ, magyarul: Messiás. Miután
gondosan áttanulmányoztuk Dán 9:24-27 verseit, világossá válik, hogy ez Jézus
Krisztus eljövetelére vonatkozik. Viszont ki a „következő fejedelem”,
aki Jeruzsálem pusztulását okozza? A várost a római hadvezér, Titusz rombolta
le. Ez alapján az tűnik logikusnak, hogy ő a következő fejedelem, akire Dán
9:26-27 utal. A két személy azért kapcsolódik össze, mert a város végzetét
vetítette előre az a mód, ahogyan a Messiással bántak.
Mit jelent a „pusztító utálatosság”,
amit Jézus említett, Dániel szavait idézve? Sajnos sok teológus úgy hiszi, hogy
ez az utálatosság utalás arra, amikor Antiokhus Epiphanes a Kr. e. 2. században
megszentségtelenítette a templomot. Ez nem állja meg a helyét. Jézus elmondása
szerint a „pusztító utálatosság” olyasmi, ami az Ő földi tartózkodása után következik,
tehát aligha utalhat arra, ami két évszázaddal korábban történt.
Az utálatosság valószínűleg a pogány római
zászlókra utal, amelyeket Jeruzsálem ostroma idején, a Kr. u. 60-as évek végén
bevittek Izraelbe a hódítók. A keresztények számára ez volt a jel, hogy
fussanak ki, amit meg is tettek.
Jézus jövendölése teljesült: Jeruzsálem
elesett. Hogyan tanulhatunk meg bízni benne és a Bibliában, annak minden
jövendölésében?
A NAGY NYOMORÚSÁG |
Szeptember 4 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 13:19 versét! Mire utal
ez az igevers?
Mk 13:14 versében a pusztító utálatosság
az a sarokpont, amin a fejezet megfordul (lásd keddi tanulmány). Mk 13:19 is
ilyen átmeneti elem. Olyan nagy nyomorúságra utal, amilyen nem volt még a világ
teremtése óta. Ez előrevetít egy nagyobb, még kiterjedtebb üldözést, mint
amilyen volt Jeruzsálem eleste idején. Mk 13:19 jövő időre vált, és olyan
eseményeket jelez előre, amelyek még távolabb vannak Jézus korától.
Mk 13:14 visszhangozza Dániel 9.
fejezetét, a Mk 13:19-23 verseiben leírt nagy üldözésben pedig Dániel 7-8. fejezeteinek
próféciái visszhangzanak, ahol a kis szarv hatalom Isten népét üldözi „ideig
időkig és félidőkig” (Dán 7:25). Ez az ezerkétszázhatvan napos prófétai
időszak ezerkétszázhatvan valóságos évnek felel meg (4Móz 14:34; Ez 4:6), ami
Kr. u. 538-tól Kr. u. 1798-ig tartott. Kr. u. 1798-ban Napóleon elküldte a
tábornokát, hogy vigye fogságba a pápát. Az ezerkétszázhatvan év alatt a kis
szarv hatalom üldözte és megölte azokat, akik nem értettek egyet az egyházi kormányzat
rendszerével.
Olvassuk el Mk 13:20-23 verseit! Milyen
reményt kínál Isten az üldözés idejére a népének? Milyen figyelmeztetést ad?
_____________________________________________________________
Mk 13:20 arról beszél, hogy az üldözést Isten
megrövidíti népe kedvéért. Történelmileg az üldözés tüze valóban alábbhagyott a
protestáns reformáció indulásával, megrövidítve ezzel a nyomorúság idejét.
Ahogy a kis szarv hatalom gyengült, egyre több és több ember csatlakozott a
reformokhoz. Ám a kis szarv hatalma ismét megerősödik, ahogy azt Jelenések 13.
fejezetének próféciája jelzi.
Mk 13:21-23 szakaszában Jézus egy másik
fenyegetésre figyelmeztet, a hamis próféták és hamis krisztusok megjelenésére,
akik a visszajövetele előtt lépnek majd fel. Megváltónk figyelmezteti követőit,
hogy óvakodjanak tőlük.
Amikor Jézus figyelmeztetett a hamis
krisztusokra, az Ő mozgalma még szinte el sem indult, mégis ezt a meghökkentő
jövendölést mondta (mostanában is vannak, akik Krisztusnak mondják magukat). Hogyan
erősíti az Isten Igéjébe vetett bizalmunkat ez a prófécia is?
AZ EMBER FIÁNAK
ELJÖVETELE |
Szeptember 5 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 13:24-32 szakaszát!
Milyen nagy eseményről írnak ezek az igeversek?
A napban, a holdban és a csillagokban lévő
jelek megelőzik Jézus dicsőséges visszajövetelét. Az Újszövetség tele van
próféciákkal, amelyek erre a csodálatos eseményre mutatnak előre. Pál apostol
részletesen szól róla 1Thessz 4:13-18 szakaszában, ahol azokról beszél, akik
elaludtak Krisztusban, de feltámadnak, és az élő szentekkel együtt elragadtatnak
Krisztussal, a levegőbe. 1Korinthus 15. fejezetében az apostol részletezi a
halottak feltámadásának valóságát, ami Krisztus eljövetelekor történik majd
meg. Péter is leírást ad erről a nagy napról 2Pt 3:3-13 szakaszában, és kifejti,
hogy az Úr nem késik el az ígérettel, csak azt akarja, hogy minden ember megtérésre
jusson. A jelenések könyve szintén szemléletesen ábrázolja Krisztus
eljövetelét (lásd Jel 1:7; 6:12-17; 14:14-20 és 19:11-21). Az Újszövetség
következetes tanítása az, hogy Krisztus eljövetele személyes, valóságos,
látható és hallható lesz. Mindenki meg fogja Őt látni, amikor eljön.
Mit ért tehát Jézus azon, hogy „ez a nemzedék”,
„az a nap”, „az az óra”? Ezek a szavak sokakat zavartak, mert nyilvánvalóan
régen halott az a nemzedék, akikhez Jézus beszélt. Többféle válasz javaslat
született már erre a szakaszra. Egyesek úgy érvelnek, hogy a „nemzedék” szó egy
adott népre utalhat, ez esetben a zsidókra. Így azt jelenti, hogy a zsidó nép
fennmarad Krisztus eljöveteléig. Egy másik megoldás szerint az embereknek arra a
nemzedékére utal itt Jézus, akik látják a jelek teljesedését és élve megérik Krisztus
eljövetelét. Azonban egyszerűbb válasz az, ha megfigyeljük, hogy Mk 13:30
versében Jézus az „ez” szót használja, mint az „ez a nemzedék” fordulatnál, Mk
13:32 versében pedig az „az” szót: „arról a napról és arról az
óráról…” Márk 13. fejezetében az „ez” szó (hutosz, hauté, tuto) az
1-13. versekben többször is szerepel, Jeruzsálem pusztulásáig. Ez az a szó,
amely a fejezet második részét jellemzi.
Tehát, az „ez a nemzedék” kifejezés
valószínűleg az 1. századi generációra vonatkozik, amely meglátta Jeruzsálem
lerombolását, ahogy azt Mk 13:30 leírja. Mk 13:32 azonban már Krisztus második
eljövetelére vonatkozik, ami még mindig a jövőben lesz, az 1. századtól pedig
már jóval távolabb. Következésképpen Mk 13:32 az „az” szót használja, ami az 1.
századtól távolabbi eseményeket vetíti előre.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Szeptember 6 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „Az Olajfák hegyén” c. fejezet, 531-541. o.
Sok olyan esemény történik a világban, ami
félelemre ad okot. Az emberek valóban rettegnek attól, ami a szemünk előtt kibontakozik.
Hetednapi adventistaként úgymond „bepillantást nyerünk” az eseményekbe. Hogyan irányíthatjuk
ez által az emberek figyelmét a Jézusban való reménységre és eljövetelének ígéretére?
„Mivel nem tudjuk Krisztus visszajövetelének pontos idejét, Isten azt parancsolja
meg nékünk, hogy vigyázzunk. »Boldogok azok a szolgák, kiket az Úr,
mikor hazamegy, vigyázva talál« (Lk 12:37). Azok, akik vigyázva várnak az
Úr érkezésére, nem hiú reménykedéssel várakoznak. Krisztus érkezésének a várása
arra indít bennünket, hogy féljük az Urat, és féljünk a bűnre kiszabott
ítéleteitől. Fel kell ébrednünk abból a nagy bűnből, amely abból áll, hogy
visszautasítjuk a nekünk felajánlott irgalmat. Azok, akik vigyázva várakoznak
az Úrra, megtisztítják lelküket az igazságnak való engedelmeskedésükkel. Ezek
az éber vigyázást komoly munkálkodással kapcsolják össze. Mivel tudják, hogy az
Úr az ajtó előtt áll, mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a mennyei
lényekkel együtt munkálkodjanak a lelkek üdvösségéért. Ezek azok a hűséges és
bölcs sáfárok, akik időben adják meg a szolgáknak járó bért (vö. Lk 12:42),
mert azt az igazságot hirdetik, ami a jelen időben a legszükségesebb. Mint
ahogyan Énok, Noé, Ábrahám és Mózes hirdették a koruknak szóló igazságot a
maguk idejében, úgy kell Krisztus szolgáinak ma is hirdetniük a jelen kornak szóló
különleges intő üzenetet” (i. m. 538-539. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Egy dolog adakozni az Úr művére, megint más azonban áldozatkészen adni,
áldozni rá. Mi a különbség, és miért fontos ez a különbség?
2)
Miért nem akadályozta
meg Isten a népe üldözését az évszázadok során és most sem? Miért van üldözés?
A nagy küzdelem motívum milyen magyarázatot ad erre?
3)
Krisztus eljövetelének
jelei közül melyik tűnik ki leginkább a mai világban?
4)
Gondoljunk a halottak
állapotára, arra, hogy a halottak Krisztus visszajöveteléig alszanak. Az ember
lecsukja szemét halálakor, és a következő tudatos pillanatban mit fog látni? Ez
a gondolat miként segít megérteni azt, hogy mindenki számára mindig nagyon
közel van Krisztus második eljövetele?
GALAMB GYÖNGYVÉR:
BETEGSZOBÁBAN
Mikor szabadon szökken a láz,
nem törődve könyörgő térdek
földre huppanásával,
s lángpallosával nyesi
az öreg sejtfalak
sikoltó álmait.
Mikor egy karnyújtásnyi térre
szűkülnek és borulnak össze
betegszobák falai,
és a világ kint és bent
egy kócos ködbe vész,
és álmos arcba néz.
Vakuló, repdeső két szemben,
mint két madárka, ha szól szebben;
fészküket készítgetik
kucorogva mindegyik
hidegtől, éhségtől,
karmoktól, ketrectől.
Ilyenkor szól szebben az ének.
Ablakot tár a lázas lélek.
S a szobába betérhet
a Napból hullámzó ív,
hogy lassú gyógyulás
kötözze így a torkát.
Szabadon szökken a lázas test,
levetve magáról már mindent:
Szűkre szabott ruhákat,
képzeltbeteg álmokat,
a leprás lepleket,
repedezett földet.