2024 / III.
− 7 tanulmány − Augusztus 10 − 16A tanítványok képzése: I. rész
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Malakiás 4:5-6;
Máté 20:29-34; Márk 8:22-38; 9; Lukács 9:30-31; János
12:25
„A sokaságot pedig tanítványaival együtt
magához szólította, és azt mondta nekik: Ha valaki utánam akar jönni, tagadja
meg magát, vegye fel a keresztjét, és kövessen engem”
(Mk
8:34, ÚRK).
Márk evangéliumának
első fele arra összpontosít, hogy kicsoda Jézus.
Erőteljes tanításai és csodái ugyanabba az irányba mutatnak: Ő a Messiás. Az elbeszélés
döntő pontján Jézus felteszi a kérdést a tanítványainak, hogy kinek hiszik Őt.
Péter világos választ ad a kérdésre, mire Jézus azonnal elkezdi magyarázni nekik,
Messiásként merre vezetnek a lépései, és mi már tudjuk, hogy a kereszthez.
Márk 8. fejezetének utolsó részétől egészen a 10. fejezet végéig Jézus a rá
váró útról beszél a tanítványainak. Jövendöléseket közöl a keresztről, majd különleges
utasításokat ad nekik a tanítványsággal kapcsolatban. Ezek az erőteljes
tanítások ma is időszerűek.
A második evangéliumnak ezt a részét két vak ember meggyógyítása határolja,
az egyik történet a 8. fejezet közepén található, a másik pedig a 10. fejezet
végén. Ezek a csodák a „könyvtámaszok”, amelyek drámai módon szemléltetik: a
tanítványság része az is, hogy betekintést kapunk abba, kicsoda Jézus, és merre
tart. A tanításai kihívást jelentettek kétezer éve a tanítványai számára, de ugyanúgy
a mai tanítványoknak is tisztán kell látniuk, milyen komoly ára, ugyanakkor
haszna van Jézus követésének!
VILÁGOS LÁTÁS |
Augusztus 11 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 8:22-30 szakaszát! Miért volt szükség
arra, hogy Jézus kétszer megérintse a vak embert? Milyen tanulságokat vonhatunk
le ebből a beszámolóból?
Az evangéliumok több esetről is beszámolnak, amikor Jézus vakokat
gyógyított meg. A 8. fejezetben elbeszélt történeten kívül ott van még vak
Bartimeusé, amint azt Mk 10:46-52 szakasza írja le. Máté két vak emberről tesz említést
(Mt 20:29-34), János 9. fejezete pedig elmondja azt a történetet, amikor Jézus
egy vakon született embert gyógyított meg, majd elküldte, hogy mosakodjon meg a
Siloám tavában. A 8. fejezetben található történet azonban egészen különleges.
Csak Márk evangéliumában szerepel, és az egyetlen csodája Jézusnak, ami
két lépésben vezetett teljes gyógyuláshoz. Igen megkapó részlet, amikor kézen
fogja az embert és kikíséri a faluból. Láthatjuk, mennyire együttérzett vele a
fogyatékossága miatt. Vajon miért kellett két érintés? Ez az egyetlen csoda,
ami két lépésben történt, és nyilván nem azért, mert Jézus ereje „kevés” lett
volna, nem lett volna „elég”. Inkább az életben bemutatott példázat volt, azt
szemléltetve, hogy a lelki látás kitisztulása gyakran időigényes folyamat. Ezt
a magyarázatot erősíti Márk evangéliumában ennek a résznek az irodalmi
szerkezete, ahol Jézus a haláláról és a feltámadásáról tanít, és beszédének az
elejét meg a végét egy-egy vak ember meggyógyítása keretezi. A látás helyreállítása
a lelki látást nyert tanítványság hasonlata. A tanárok szívesen kérdeznek,
gyakran így nyitogatják a diákok értelmét. Márk 8. fejezetének ebben a szakaszában
érkezünk el a könyv fordulópontjához. Három elem bizonyítja ezt az állítást. Először,
Jézus megkérdezi a tanítványait, hogy kinek gondolják Őt, amit korábban nem
tett. Másodszor, Péter az első személy, aki nem megszállott, és kijelenti, hogy
Jézus a Messiás. Harmadszor, ezek után Jézus magyarázni kezdi, hogy merre vezet
az útja: a kereszthez.
Miért kéri Jézus a tanítványaitól: ne árulják el senkinek, hogy Ő a Messiás?
Ez ellentétesnek tűnik a céllal, vagyis Isten országának megalapításával. Azonban
abban a korban a „Messiás” szónak politikai színezete volt, úgy gondoltak rá,
mint aki majd letöri a római igát. Jézus nem ilyen messiásként jött, ezért
kérte kilétének elhallgatását.
E történet szerint miért fontos időnként nem kimondani
dolgokat, bármennyire igazak is?
A TANÍTVÁNYSÁG
ÁRA |
Augusztus 12 |
Hétfő |
Olvassuk el Mk 8:31-38 szakaszát! Mit tanít Jézus itt
a követésének áráról?
A tanítványok döntő ponthoz érkeztek a Jézussal való
kapcsolatukban. Ekkor már tudták, hogy Ő a Messiás. Márk evangéliumának olvasója
már a könyv elejétől tisztában van ezzel (Mk 1:1), így előnyt élvez a sokszor tétovázó,
bukdácsoló tanítványokkal szemben. Amikor Jézus elhívta a tanítványokat, azt
ígérte nekik, hogy emberhalászokká teszi őket (Mk 1:17).
Nem beszélt problémákról. Amikor azonban már tudják,
hogy ki Ő, felfedi előttük küldetésének célját: azt, hogy sokat kell
szenvednie, elárulják, megölik, majd harmadnapon feltámad. Ez sokkoló hír.
Péter, aki éppen azelőtt vallotta meg, hogy Jézus a Messiás, félrevonta,
elmarasztalta, amiért ilyeneket mondott. Eddig közvetett az elbeszélés, ekkor
azonban az evangélium írója közvetlenül idézi Jézus szavait, amelyek Péter
elevenébe vághattak, miközben hallgatta. Jézus Sátánnak nevezte Pétert, arra
szólította, hogy távozzon tőle, mert az ilyen gondolatok nem Isten akarata
szerint valók.
„A tanítvány szavai nem segítették vagy
vigasztalták Jézust az előtte álló nagy próbában. Nem álltak összhangban Isten
kegyelmi szándékával az elveszett világ iránt, sem az önfeláldozás leckéjével,
melyet Jézus saját példájával tanított” (Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó, 351. o.).
Isten ugyanazzal a céllal hívta el Jézus
követői, mint a Mestert: vegyék fel keresztjüket és kövessék Őt. A keresztre
feszítés volt a legkegyetlenebb, legmegalázóbb, legfélelmetesebb római
kivégzési mód, mindenki el akarta kerülni. Miért akarná tehát bárki is felvenni
a keresztet a Jézus iránti odaadása jeléül? Jézus kifejtette, hogy a
tanítványságnak nemcsak nagy ára, hanem hatalmas értéke is van. A keresztény
hit látszólagos ellentmondása, hogy aki elveszti az életét Jézusért, megtalálja
azt. Ellenben aki megnyeri az egész világot, de elveszíti az örök életet, az
teljesen értelmetlen dolgokért élt. Jim Elliott misszionárius olyan szépen
fogalmazta ezt meg 1949. október 28-án kelt naplóbejegyzésében: „Nem bolond,
aki odaadja, amit úgysem tarthat meg, hogy megnyerje azt, amit nem veszíthet
el.”
„Aki szereti a maga életét, elveszti azt;
és aki gyűlöli a maga életét e világon, örök életre tartja meg azt”
(Jn
12:25). Hogyan tapasztaltad ennek a valóságát?
A HEGY ÉS A SOKASÁG |
Augusztus 13 |
Kedd |
Olvassuk el Mk 9:1-13 szakaszát! Mit
látott Péter, Jakab és János a hegyen egy este?
Néhány napon belül teljesedett Jézus jövendölése,
amiről Mk 9:1 verse ír, hogy a mellette állók közül valaki nem hal meg, amíg
nem látja Isten országát hatalommal eljönni. Akkor történt ez, amikor Péterrel,
Jakabbal és Jánossal felment egy hegyre. Ott Jézus a szemük láttára
megdicsőült, a mennyország fényessége borította.
Illés és Mózes eljött beszélgetni vele. Lukács
megjegyzi, hogy a mennyei küldöttek a Jeruzsálemben bekövetkező haláláról beszéltek
Jézussal (Lk 9:30-31, az eredeti görög szövegben itt az exodosz szó
szerepel). Ez a dicsőséges jelenet tehát Jézus kereszthalálával kapcsolatos
(vö. Mk 9:9), és reményt kellett adnia a tanítványoknak, amikor látják Őt a
kereszten megfeszítve.
Másnap reggel, miután leértek a hegyről, a három
tanítvány arról kérdezte Jézust, hogy előbb el fog-e jönni Illés. Ez a gondolat
valószínűleg ahhoz a várakozáshoz kapcsolódik, hogy a Messiás előtt újra
megjelenik Illés (vö. Mal 4:5-6). Jézus azt felelte, hogy Illés már eljött, így
utalt Keresztelő Jánosra. Jánost megölték, és ugyanúgy megölik majd Őt is, de
harmadnapra feltámad.
A dicsőséges este után a hegy lábánál szomorú,
kaotikus jelenet fogadta őket (lásd Mk 9:14-29). A kilenc tanítvány nem tudott
meggyógyítani egy démontól megszállott fiút. Amikor Jézus odaért, mindenki
hozzá szaladt. Kibontakozott előtte a történet: egy démon a hatalmába kerítette
a gyermeket. Jézus hosszasan érdeklődött az eset részleteiről. Az apának mintha
elfogyott volna a türelme, felemelte a hangját: „ha valamit tehetsz, légy
segítségül nekünk, könyörülj rajtunk” (ÚRK)! Hirtelen,
villámcsapásként született meg a gondolat az apában, hogy nemcsak a fiának,
hanem neki is van gondja, mégpedig a hitetlenség, és talán az ő hitetlensége
miatt nem gyógyult meg a fia. Kétségbeesésében ezzel az emlékezetes mondattal
kérte Jézus kegyelmét: „Hiszek Uram! Légy segítségül az én hitetlenségemnek”
(Mk 9:24). Jézus ekkor meggyógyította a fiút.
Milyen élethelyzetekben kellett felkiáltanod,
hogy „Hiszek, Uram! Légy segítségül az én hitetlenségemnek.” Volt már
ilyen tapasztalatod? Mit tanultál belőle?
KI A LEGNAGYOBB? |
Augusztus 14 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 9:30-41 szakaszát! Miben
különbözik az első és a második jövendölés, amelyben Jézus a haláláról és a
feltámadásáról beszél (vö. Mk 8:31)? Min vitatkoztak a tanítványok? Mit mondott
nekik Jézus?
Az első jövendölésben Jézus azokra utalt,
akik majd megvetik és megölik Őt, a másodikban viszont arra, hogy valaki el
fogja árulni. Az áruló neve ekkor nem hangzik el, de az olvasó már tudja, ki
az, mert Mk 3:19 verse megnevezi Júdást. Az Úr ismét említést tett arról, hogy
megölik, majd harmadnapra feltámad, de ekkor mintha kevésbé érdekelték volna a
jövendölés részletei a tanítványokat, mint előzőleg. A kellemetlen hírek nem
igazán táplálják a beszélgetést.
Mk 8:27 verse szerint Jézus a Galileai-tengertől
északra, Cézárea Filippi közelében tartózkodott. Mk 9:30 leírja, hogy áthaladt
Galileán, Mk 9:33 pedig arról tudósít, hogy Kapernaumba ért, tehát északról
délnek tartott. Kapernaumba egyedül érkezett meg, a tizenkét tanítvány valahol
lemaradt. A házban azután Jézus megkérdezte tőlük, hogy miről beszélgettek az úton.
Senki nem szólalt meg, ami biztos jele annak, hogy kellemetlen volt számukra a
kérdés, mint amikor gyerekeket rajtakapnak valami rosszaságon. Ezt tudták is
magukról. Azon vitatkoztak, hogy ki a nagyobb. Bár nagyon kevesen
hajlandóak bevallani, de a ki a nagyobb kérdésről mindenki elgondolkodik.
Isten országában azonban fordított a helyzet.
Jézus két lépésben reagált a problémára.
Először is világosan kijelentette, hogy aki első (a legnagyobb) akar lenni,
annak szolgálnia kell, majd ezt a gyakorlatban is szemléltette. Bizonyára ott
állt a közelükben egy gyerek, hallgatta a beszélgetést, Jézus pedig a csoport
közepére állította. Ez ijesztő lehetett számára, ezért aztán a karjába vette és
megnyugtatta. Majd elmondta a tanítását: ha valaki befogad egy kisgyermeket, Őt
fogadja be, ha pedig befogadjuk Őt, befogadjuk az Atyát is. Tehát a legkisebb
gyermeket is Istennel hozta kapcsolatba.
János feltett egy kérdést azokra
vonatkozóan, akik nem tartoztak hozzájuk. Jézus ekkor mondta el azt a fontos
igazságot, hogy aki nincs ellenünk, az mellettünk van. Az Úr megerősítette,
hogy a mennyben nem felejtik el azt, aki segít a keresztény szolgálatot
végzőknek, még ha csak apró dolgokkal is.
Mi a nagyság bibliai meghatározása, szemben
a világi elgondolással? Mi melyik elérésére törekszünk?
ÉP EMBER ÉS A GYEHENNA |
Augusztus 15 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 9:42-50 szakaszát! Mi fűzi egybe Jézus
tanításainak ezt a részét?
Első ránézésre úgy tűnik, ez a szakasz egymástól
független tanításokat tartalmaz, amelyek között nincs egybecsengés, illetve ok
nélkül kerültek egymás mellé. Azonban közelebbről megvizsgálva láthatjuk, hogy
mindegyikben van egy-egy kulcsszó, ami a következőhöz fűzi. A rész három fő
fogalom köré épül, amelyek lépésről lépésre viszik előre a tanítást: „megbotránkoztat”,
„tűz”, „só”. Az első tanítás „a kicsinyekről” szól, az új hívőkre utal. Isten országában
a tanítók és a vezetők feladata, hogy különös gondot viseljenek az új
megtérőkről, ahogyan az ókori társadalomban kellett viszonyulni a leggyengébbekhez,
az özvegyekhez, az árvákhoz, az idegenekhez. Jézus túlzó kifejezéssel élve
mondja, hogy jobb lenne az embernek a tengerbe fulladni, mint hogy a
„kicsinyek” közül bárkit is megbotránkoztasson. A „megbotránkoztat” kulcsszó
vezet tovább a szakasz következő, leghosszabb tanításához. Két talányos
kérdéssel találkozik itt az olvasó. Először is, valóban azt tanítja Jézus, hogy
az ember vágja le kezét, lábát, vájja ki a szemét? Másodszor pedig azt tanítaná,
hogy létezik örökké égő pokol? Az első kérdésre nem a válasz, Jézus nem tanítja
a csonkítást, hiszen azt a judaizmus tiltja (vö. 5Móz 14:1; 1Kir 18:27-28). Az
Úr itt is a túlzás irodalmi eszközét használja. A kéz, a láb vagy a szem
elvesztése szörnyű, de
összehasonlíthatatlanul nagyobb tragédiának
tartsák a keresztények egy bűn elkövetését! A második kérdésre is a tagadó
válasz a helyes. Nem, Jézus nem tanítja azt, hogy lenne örökké égő pokol.
Honnan tudjuk? Először is a szakasznak valamennyire komikus hangulata van.
Képzeljük el, amint az emberek fél szemmel, fél lábbal vagy fél kézzel vonulnak
be a mennyei városba, a pokolba viszont egészségesen, csonkítatlanul érkeznek!
Nem fordítva kellene lennie? Ép emberek jutnak a pokolba? Ez komikus. Mivel ez
a komoly téma groteszk elemeket tartalmaz, arra kell gondolnunk, hogy Jézus
túlzó képekkel szemlélteti az üzenetét. A bűnt annyira komolyan kell venni,
hogy inkább veszítse el az ember az egyik kezét, lábát vagy a szemét, mint hogy
vétkezzen!
Az örökké égő pokollal kapcsolatosan pedig
elmondhatjuk: a pokol következményei szólnak örökre, nem a tüze ég örökké. „Mert
úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy
valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” (Jn
3:16). Aki nem üdvözül, az nem ég örökké, de örökre elvész – és ez hatalmas
különbség!
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 16 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Szolgálat” és a „Ki a nagyobb?” c. fejezetek, 360-375.
o.
„A dicsőség előtt van a megalázkodás. A
menny azt a munkást választja magas poszt betöltésére, aki Keresztelő Jánoshoz
hasonlóan alacsony beosztás vállal Isten előtt. A leggyermekibb tanítvány végzi
Istenért a leghatékonyabb munkát. A mennyei értelmes lények azokkal tudnak együttműködni,
akik nem a maguk dicsőségét keresik, hanem lelkek megmentéséért munkálkodnak”
(i. m. 369. o.).
„»Tartozunk pedig mi az erősek, hogy az erőtelenek
erőtlenségeit hordozzuk, és ne magunknak kedveskedjünk« (Róm 15:1). Egy
lelket sem szabad lebecsülni, aki hisz Krisztusban, legyen bár hite
gyönge, lépte ingatag, mint a kisgyermeké! Mindennel, ami előnyt jelent
számunkra másokkal szemben – legyen az műveltség, finomság, nemes
jellem, keresztény nevelés, vallási tapasztalat – adósai vagyunk a
hátrányosabb helyzetben élőknek, és amennyire csak erőnkből telik,
szolgálnunk kell őket. Ha erősek vagyunk, emeljük föl a gyengék kezét. A
dicsőség angyalai, akik mindig a mennyei Atya arcát szemlélik, örülnek,
ha a kicsinyeket szolgálhatják. Különös gondjuk van azokra a remegő
lelkekre, akiknek jellemvonásaiban sok kifogásolnivaló van. Az angyalok
mindig ott állnak, ahol a leginkább szükség van rájuk, azokkal
harcolnak, akik a legkeményebb csatát vívják az énnel, akiknek körülményei
a legkilátástalanabbak. Ebben a szolgálatban közreműködnek Krisztus igaz
követői” (i. m. 372-373. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Olvassuk el újra Mk
8:27-29 verseit! Milyen gyakran beszélünk Jézusba vetett hitünkről?
2)
Hogy tartható helyes
egyensúly aközött, amikor a hegyen vagyunk Jézussal, illetve lent, a szükségben
lévők között végezzük a szolgálatot?
3)
Beszéljünk az osztályban
a nagyság kérdéséről, ami a szerdai tanulmány végén található! Mi a különbség
aközött, ami a világban számít nagyságnak és ahogyan Isten látja azt? Kik
nagyok a világ szemé ben, Isten szemében azonban nem? Ezek szerint mennyire torz,
ferde elgondolások terjedtek el valójában a világban?
4)
Hogyan tanulhatjuk meg
olyan komolyan venni a bűnt, ahogyan Jézus mondta, hogy inkább vállaljuk a
veszteséget, mint hogy vétkezzünk?
BUTYKA FERENC:
NEM
TUDHATOM
(Ézs
43:1/b és Ézs 49:16/a)
Uram,
nem tudhatom, hogy Néked
hány
embert bír el hatalmas kezed.
Csak...
itt érezlek mindennapjaimban,
mert
belém férkőztél; – s el nem eresztelek!
Azt
sem értem, hogy előrelátásodban
hol
voltam én, mint egyetlenegy,
akiért
képes voltál messze menni,
és
megkerestél. Köszönöm Neked!
Azt
sem értem, hogy kincseidnek egy részét
miért
rám bíztad, hogy míveljem azt,
hisz
annyi – annyi szent ember él e földön,
aki
inkább megérdemli. Alkalmasabb; -
s belém
rejtetted, mint kopott agyagedénybe...
ezt
sose értem, hát... jó Uram, megérte? –
hogy
felszínre kerülve, megmosva, legyek már
földünk
kusza útjai szélén egy szentjánosbogár...!
Fel
nem foghatom még mindig szűk agyammal,
hogy
vádlóim igazságának ellenére mint marasztalt
életem
porába írásod örök nagysága,
s nem
hagytál megkövezni – kárhozásra.
Uram,
nem tudhatom, hogy Néked
hány
embert bír el hatalmas kezed.
Ám
esdve kérlek, ha tenyeredbe véstél,
sose
töröld ki onnan nevemet!
... -
sose töröld ki onnan
nevemet!