2024 / III.
− 6 tanulmány − Augusztus 3 − 9Belülről kifelé
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 20:12;
Ézsaiás 29:13;
Márk 7; 8:11-21
„Nincs semmi, ami kívülről az emberbe
jutva tisztátalanná tehetné őt; hanem ami kijön az emberből, az teszi tisztátalanná”
(Mk 7:15, RÚF).
A heti tanulmány tárgya Márk evangéliuma 7.
fejezete és a 8. fejezet első fele lesz. A 7. fejezet elején Jézus szembement a
vallási hagyományokkal, amiből konfliktus támadt. Azonban mindezt úgy tette,
hogy jól láthatóan támogatott valamit, ami különösen időszerű a mai keresztényi
életben is.
Ezt követően egy találós kérdést tett fel, ezzel
segítve annak megértését, hogy valójában mi a hit lényege.
Később Tírusz és Szidón vidékére indult, ahol
találkozott egy asszonnyal, aki – egyetlenként az evangéliumokban – győztesen
került ki a Jézussal folytatott vitából. Szokatlan ez a találkozás, ami mögött
volt bizonyos rejtett kommunikáció, amire utalt az asszony. A hitére való
tekintettel Jézus megadta neki, amit kért.
A 7. fejezet másik gyógyítása azt a fontos igazságot
közvetíti, hogy ha mégoly lenyűgözőek is a csodák, semmiképpen nem elegendőek
ahhoz, hogy az emberek szíve megnyíljon az igazság előtt. Gondoljunk bele, mi
haszna volt a csodáknak a vallási vezetők esetében, akik eleve el akarták utasítani
Jézust!
A Márk evangéliumának 8. fejezetével foglalkozó tanulmány érinti azt
is, hogy mi a kenyér jelentősége a tanítások és a hagyományok szimbólumaként. Komoly
tanulságok rejlenek ezekben a történetekben a vallási élet értelmével és
gyakorlatával kapcsolatban.
EMBERI TRADÍCIÓK VAGY ISTEN
PARANCSOLATAI? |
Augusztus 4 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 7:1-13 szakaszát! Milyen igazságokat
találunk itt, amelyek ma is időszerűek?
_____________________________________________________________
Képzeljük el, hogy a gyerekek erről a szakaszról tanulnak a szombatiskolában,
majd hazamennek, és elmondják az anyukájuknak: Jézus szerint nem kell kezet
mosni étkezés előtt! Csakhogy ez a történet nem a higiéniáról szól.
Jézus korában Izraelben nagyon sokan igen fontosnak tartották a rituális tisztaságot.
A testamentumok közötti időszakban a rituális kézmosást kiterjesztették a
közemberekre is, holott az Ószövetségben ezek a szabályok eredetileg csak a
papokra vonatkoztak (2Móz 30:17-21). A vallási vezetők ezért panaszkodtak Jézus
tanítványaira.
Jézus nem felelt közvetlenül a kérdésre, hanem egy kettős válasszal vette védelmébe
a tanítványait. Először Ézsaiás kemény szavait idézte, aki megfeddte a népet,
mert ajkukkal ugyan tisztelték Isten, szívük viszont távol volt tőle (Ézs
29:13), majd pedig azt kifogásolta, hogy emberi hagyományokkal cserélték fel
Isten parancsolatait.
A második részben Ézsaiás idézetére épített. Felemlítette Istennek a szülők
tiszteletére vonatkozó parancsát (2Móz 20:12), vagyis hogy gondoskodni kell
róluk idős korukban. Szembeállította ezt a vallási hagyománnyal, amely szerint
az ember vihet ajándékot Istennek (korbán), amivel lényegében saját célra
használja fel, ahelyett, hogy segítené idős, szükségben lévő szüleit. Valahogy
így képzelhetjük el a beszélgetést: „Sajnálom, apám! Szerettem volna segíteni
neked, de már beadtam a pénzt a templomba!” Jézus teljes mértékben elítélte ezt
a képmutatást. Isten Igéje fölé helyezték az emberi tradíciót, és ezzel
vétkeztek.
Tehát mi volt a válasz a farizeusok kérdésére? Jézus arra utalt, hogy nem tartja
olyan fontosnak a kézmosáshoz való ragaszkodásukat, mint azt, hogy Isten
akaratát kövessék. Világos, hogy mindenben Isten parancsolatait helyezi az emberi
hagyomány fölé (lásd még Mk 1:44; 7:10-13; 10:3-8; 12:26, 29-31).
Lehet, hogy nekünk is vannak olyan „hagyományaink”,
amelyek ellentétben állnak Isten törvényének elveivel? Ha igen, melyek ezek?
TISZTA KÉZ VAGY
TISZTA SZÍV? |
Augusztus 5 |
Hétfő |
Olvassuk el Mk 7:14-19 szakaszát! Mi
volt Jézus célja a 15. versben a találós kérdéssel?
_____________________________________________________________
Sokan, akik az összefüggését kutatják
ennek a szakasznak 3Mózes 11 szakaszával, ahol a tiszta és tisztátalan ételekről
van szó, talányosnak vélik Jézus szavait. Vajon el akarta törölni a
különbségtételt? Téves lenne a hetednapi adventisták tanítása, miszerint a
gyülekezet húst is fogyasztó tagjai csak tiszta állatok húsából egyenek?
Először is, furcsa lett volna, ha Jézus
hirtelen elutasítja a mózesi rendelkezéseket Mk 7:14-19 verseiben, amikor Mk
7:6-13 szakaszában a hagyománnyal szemben éppen védelmébe vette Mózest.
Másodszor: a farizeusok által támogatott tradíciónak nem az Ószövetségben volt
az alapja, az ételekre vonatkozó törvényeknek viszont igen. Harmadszor pedig,
Mk 7:19 utalása az ételek tisztaságára nem jelenti az ételekkel kapcsolatos
törvények eltörlését, inkább a hatályon kívül helyezését a farizeusok által
megszabott tradíciónak, ami az érintés okozta tisztátalanságra vonatkozott.
Példa erre az a helytelen nézet, hogy az ember tisztátalan lesz, ha kapcsolatba
lép pogányokkal és olyan ételt érint/fogyaszt, amit ők megfogtak.
Olvassuk el Mk 7:20-23 verseit! Jézus
szerint mi teszi az embert tisztátalanná?
Mk 7:19 versében Jézus megjegyzi, hogy az
étel nem a szívbe jut, hanem a gyomorba, onnan pedig az árnyékszékbe. Majd Mk
7:21-23 szakaszában úgy folytatja, hogy a gonoszság a szívből ered, vagyis az
ember gondolkodásának központjából. Felsorol jó néhány vétket, ami gonosz
gondolatokból születik, majd gonosz tettekben nyilvánul meg.
Mk 7:10 verse az ötödik parancsolat
megtörésére utal, ami szintén a gonoszságok felsorolásához tartozik, ezzel a
Tízparancsolat második táblájának minden parancsát érinti ebben a szakaszban.
Továbbá Mk 7:7 versében Jézus kitér arra, hogy hiábavaló az istentisztelet, ha
megszegik azt, ami a Tízparancsolat első négy parancsolatának a szívét képezi.
Tehát az egész szakaszban Isten törvényét védelmezi.
Az embernek lehet helyes teológiai nézete,
de az a kérdés, hogy végső soron kié a teljes szíve.
EBEKNEK VETETT
MORZSÁK |
Augusztus 6 |
Kedd |
Olvassuk el Mk 7:24-30 szakaszát! Milyen fontos
tanulságokat vonhatunk le ebből a történetből?
A tegnapi tanulmány után a mai szakasz is kényelmetlen
kérdéseket feszeget. Miért reagált Jézus olyan keményen az asszony kérésére, és
miért hasonlította többször is kutyákhoz?
Nem fejtette ki nyíltan, de válaszának két eleme is
sugallja azt, amit tanítani akart. Mk 7:27 versében elmondja, hogy „először” a
gyerekeknek kell enni adni. Ha van „először”, akkor logikusnak tűnik, hogy
lennie kell „másodszornak” is. Egy másik jelzés, hogy Jézus olyan formában
említi a kutya szót, ami nem kölyökkutyát jelent, hanem a szövegösszefüggés
szerint inkább a házba beengedett állatot, vagyis nem kóbor kutyát. Válaszában az
asszony szintén átveszi ezeket a kifejezéseket, ami magyarázat a reakciójára.
Az asszony félreérthetetlenül fogalmaz: „Úgy van,
Uram; de hiszen az ebek is esznek az asztal alatt a gyermekek morzsalékaiból” (Mk
7:28).
Vajon miért így felelt? Bizonyára a lánya iránti
szeretet késztette, Jézus azonban bátorította is. Amikor azt mondta: „először”,
azzal arra utalt, hogy kell lennie „másodszornak” is. Továbbá az asztal alatt
ülő ebhez hasonlította az asszonyt, és a nő valóban Jézus lába előtt könyörgött
a lányáért. Ezért hivatkozott arra, hogy a kutyát is megilleti a lepotyogó
morzsa.
Az asszony válaszából kitűnik a hite. A lánya távolból
történő meggyógyításának hatalmas csodáját „morzsának” nevezve valójában azt
fejezte ki, hogy különösen nagy hatalmat tulajdonított Jézusnak (ha ez a csoda
csupán morzsa, milyen lehet az egész kenyér?). Azt is érzékeltette, hogy tudja:
kérése teljesítése csekélység Jézus számára. Ez meghatotta Jézust, és meg is adta,
amit az asszony kért.
„Úgy bánt az asszonnyal, hogy megmutatta, akit
kivetettek Izraelből, többé már nem idegen, hanem gyermek Isten házanépe
között. A gyermek kiváltsága, hogy osztozzék az Atya ajándékaiban” (Ellen G.
White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 337. o.).
Miért áll éles ellentétben Jézus
tanításával a más fajokkal, nemzetiségekkel szembeni előítélet? Mit tehetünk, hogy
megtisztuljunk az efféle a bűnöktől?
A SÜKETNÉMA
NYELVE MEGOLDÓDIK |
Augusztus 7 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 7:31-37 szakaszát! Kit
vittek Jézushoz? Mit tett érte a Megváltó?
Tírusz és Szidón vidékéről Jézus nem a
legrövidebb úton tért vissza Galileába. Úgy tűnik, Tírusz területéről észak felé
haladt, át Szidón régióján, majd a belső, szárazföldi területen, később lefelé
ment a Galileai-tengertől északkeletre eső részen, míg megérkezett a tengerhez.
Egy körutat tett, amelynek során valószínűleg volt elég ideje a tanítványait képezni.
A szöveg nem jelzi pontosan, ki vitte a
férfit Jézushoz, de a probléma elég egyértelmű volt: nem hallott és nehezen
beszélt. A siketség elszigeteli az embert a környezetétől, így nehezen tanul
meg beszélni. Ennek az embernek a problémája bizonyára régi keletű volt.
Jézus átérezte a férfi nehéz helyzetét, és
félrehívta egy helyre, ahol csak ketten voltak. A gyógyítási módszer elég
különös, főleg a modern olvasók számára. Ujját a férfi fülébe helyezte, köpött,
megérintette a nyelvét és fohászkodott. Jézus megérintette a betegség által érintett
testrészeket, de miért a sóhaj? „…felsóhajtott a gondolatra, hogy mennyi fül
nem nyílik meg az igazságnak, és mennyi nyelv nem akarja megvallani az Üdvözítőt”
(Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 340. o.).
Jézus csodálatos módon helyreállította a férfi
hallását és képessé tette a tiszta beszédre. Sóhaja jelzi a határokat, amiket
Isten önmagának állít, tiszteletben tartva az emberiség szabad akaratát. Nem
fogja senkire rákényszeríteni az akaratát. Mindenki szabadon választhat, kinek
rendeli alá az életét – az Élet Urának, vagy a sötétség fejedelmének. Jézus
képes volt megnyitni a süket füleket, de nem akarja kényszeríteni a hitetlen szívet,
hogy fogadja el Őt Messiásnak.
Ez a rövid történet azt is szemlélteti, mit tehet
Isten azokért, akik hajlandóak hozzá fordulni. Talán mi is tapasztaltunk
némaságot, amikor a hitünkről kellett volna beszélni, mert úgy éreztük, hogy
„meg van kötözve” a nyelvünk, nem tudjuk, mit mondjunk. Ez a csoda bátorítást
jelent számunkra: az Úr Jézus képes megnyitni a fülünket, hogy megértsük mások szükségleteit
és tudjunk mit mondani nekik, bátoríthatjuk őket az útjukon.
Mit teszünk az ajándékokkal, amelyeket kaptunk:
a hallással, a beszéd képességével, hiszen ezek ajándékok? Mire használjuk
ezeket?
ŐRIZKEDJETEK A
ROSSZ KOVÁSZTÓL! |
Augusztus 8 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 8:11-13 verseit! Mit mondtak a
farizeusok, amivel igencsak elszomorították Jézust?
_____________________________________________________________
Miért nem mutatta be isteni hatalmát és győzte meg a
gáncsoskodókat? A probléma Márk 3. fejezetéig nyúlik vissza, ahol Jézus a
Szentlélek elleni bűnről beszélt. Aki bezárja a fülét és a szemét, azt még egy
újabb csoda, mennyei jel sem fogja meggyőzni, azt is ugyanúgy elveti, mint
korábban minden mást. A csodák sem győzik meg azt, aki eltökélte magában, hogy nem
fog hinni.
Olvassuk el Mk 8:14-21 szakaszát! Mit felejtettek el a
tanítványok, és mit akart Jézus ebből kihozni?
_____________________________________________________________
Jézus megragadta a lehetőséget, hogy óvja
a tanítványokat a farizeusok és Heródes „kovászától” (Mk 8:15), vagyis a
tanításaiktól (vö. Mt 16:12).
Ők azonban félreértették, és úgy gondolták,
hogy azt mondta, ne vásároljanak kenyeret. Mint általában, amikor félreértették,
Jézus ekkor is tanította őket. Feltett egy sor kérdést, az első néhány költői
jellegű, kifejezi a csalódottságát, amiért nem fogták fel, mi a küldetése.
Szavai emlékeztetnek arra, amit Mk 4:10-12 verseiben említett a kívülállókról,
akik nem értik Őt. Erős kifejezéseit ébresztőnek szánta tanítványai számára:
ébredjenek lelki kábultságukból.
Mk 8:19-20 verseiben egyszerű, tényszerű
módon kérdezte meg, hogy hány kosár maradékot gyűjtöttek össze az ötezer ember
(Mk 6:30-44) és a négyezer ember (Mk 8:1-10) megvendégelése után. Így akarta
szemléltetni, hogy igazán megérthették volna már addigra: az Úr Messiása
számára egyáltalán nem akadály a források korlátozott volta. Mk 8:21 verse
ismét retorikai kérdés: „Hogy nem értitek hát?” Gondoljatok mindarra,
amit már Jézussal láttatok és tapasztaltatok!
Hogyan maradhat nyitott a szívünk és az
elménk Isten valóságos volta és szeretete előtt? Időzzünk még a bizonyítékoknál,
amelyeket Istenről és a szeretetéről kaptunk! Miért olyan könnyű időnként
mindezt mégis kétségbe vonni?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 9 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „Hagyomány”, „A válaszfalak leomlanak” és „Az igazi jel”
című fejezetei, 331-345. o.
„Urunk mai követői között is, csakúgy,
mint régen, mennyire elterjedt ez az alattomos, leplezett bűn! Milyen gyakran
beszennyezi Krisztusért végzett szolgálatunkat, egymással való közösségünket az
önfelmagasztalás titkos vágya! Milyen tettre kész az önmagunkat kitüntető
gondolat, az emberi elismerés utáni vágy! Az én szeretete, az Isten által kijelöltnél
könnyebb út keresése vezet oda, hogy az isteni előírásokat emberi elméletekkel
és hagyományokkal helyettesítjük. Krisztus figyelmeztető szavai a
tanítványaihoz szólnak: »Vigyázzatok, őrizkedjetek a farizeusok kovászától« (Mk
8:15)!
Krisztus vallása maga az őszinteség. A
Szentlélek ülteti el az indítékot, az Isten dicsőségéért való buzgalmat. Csakis
Isten ereje képes száműzni az önzést és a képmutatást. Munkálkodásának jele a
változás. Amikor az elfogadott hit lerombolja az önzést és a hiúságot, amikor
általa Isten dicsőségét és nem a sajátunkat keressük, akkor tudhatjuk, hogy ez
a jó út. »Atyám, dicsőítsd meg a Te nevedet« (Jn 12:28), ez volt
Krisztus életének kulcsa, és ha követjük Őt, ez lesz a mi életünk kulcsa is.
Azt parancsolja, hogy úgy járjunk, »amint Ő járt«, és »arról tudjuk
meg, hogy megismertük Őt, ha az Ő parancsolatait megtartjuk« (1Jn
2:6, 3) (i. m. 345. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Mit tehetünk keresztényként azért, hogy
tiszta maradjon a szívünk?
2)
A környékünkön kiket tekintenek
„tisztátalan” embereknek? Mit tehetünk azért, hogy közelebb vonzzuk őket az
evangéliumhoz?
3)
Gondolkozzunk azon az osztályban: mit
tehetnénk együtt azért, hogy be tudjuk mutatni az evangéliumot a
szomszédainknak?
4)
Olvassuk el Mk 8:1-10 szakaszát a négyezer
ember megvendégeléséről! Vajon másképp magyarázzuk, ha tudjuk, hogy valószínűle
pogányok voltak? És miért nem lenne szabad ennek változtatni az értelmezésen?
5)
Hogyan védekezhetünk az önfelmagasztalás vágya ellen,
ami benne van minden bűnös emberben, mindannyiunkban?
PÁSZTOR BETTI:
ÉLETSZÖVET
Zsebkendőnyi
életem kirojtolódott.
Fércelem
a szakadásokat.
Csak
a minta meg ne sérüljön kapkodó ujjaim alatt!
ELLENTÉTEK
„Az
az indulat legyen bennetek,
amely
volt Jézus Krisztusban”
Türelmetlenség
helyett higgadtság.
Lelki
terror helyett bizalom.
Kritika
helyett elfogadás.
Uralkodás
helyett felelősség.
Elnyomás
helyett szabadság.
Rosszindulat
helyett szeretet.
Ez
gyógyír, balzsam a léleknek.
Békesség
csókolgatja kihűlt szívemet.
KÉNYSZER
Mindig
bizonyítanod kell,
hogy
jó vagy, sőt jobb,
hogy
méltó és megfelelő.
És
nem veszed észre,
csak
mikor elesel, hogy Aki felemelt,
már
bízott benned!