2024 / III.
− 5 tanulmány − − Július 27 − Augusztus 2Tóparti csodák
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 27:17;
Zsoltárok 104:1-9; Márk 4:35-41; 5
„De ő nem engedte, hanem azt mondta
neki: Menj haza a tieidhez, és mondd el nekik, milyen nagy dolgot cselekedett
veled az Úr, és hogyan könyörült rajtad”
(Mk
5:19, ÚRK).
Jézus szolgálata nagyrészt Galileában zajlott, főként a Galileai-tenger
partján, ami mintegy 21 km hosszú és 13 km széles tó. A legnagyobb víztömeg a
területen, a környékbeli emberek életének központi helye volt.
Márk evangéliumának
4. fejezete végén Jézus és a tanítványai átkeltek a
Galileai-tenger túlsó partjára. Vihar támadt, amit Jézus lecsendesített, szólt a
szélnek és a hullámoknak. Márk 6. fejezete hasonló jelenettel ér véget, de akkor
Jézus a vízen járva közeledett a csónakban ülő tanítványaihoz. A két tengeri
jelenet között számos csodát tett a szárazföldön, és a tanítványok is elkezdték
missziós tevékenységüket. Ezek a történetek képezik a heti tanulmány tárgyát.
E mozgalmas események közös jellemzője, hogy bemutatják az olvasónak, ki is
Jézus. Ő az, aki képes lecsendesíteni a vihart, megszabadítani egy megszállottat,
meggyógyítani egy asszonyt, aki csupán a ruhája szegélyét érinti meg, feltámasztani
egy halott kislányt, de prédikált a szülővárosában, igehirdetői misszióba
küldte a tanítványait, néhány kenyérrel és hallal ötezer embert megvendégelt,
vízen járt. Hatalmának e bámulatos megnyilvánulásai közelebb vitték a
tanítványokat ahhoz, hogy megértsék: valóban Ő az Isten Fia.
A VIHAR
LECSENDESÍTÉSE |
Július 28 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 4:35-41 verseit! Mi történik itt, és
milyen tanulságokat vonhatunk le az esetből arról, hogy kicsoda Jézus?
_____________________________________________________________
Márk 4. fejezetének elején Jézus hajóba
szállt, hogy onnan tanítsa a parton összegyűlt sokaságot. Mk 4:10-12 szakasza
szerint már kilépett a hajóból, és szűk körben beszélgetett a tanítványaival. A
hosszú, tanítással töltött nap után a tanítványok a hajóhoz vezették Jézust
úgy, „ahogy volt”, vagyis teljesen kimerülten, fáradtan. Azonnal elaludt a párnán,
valószínűleg hátul, a hajó tatján. Nagy vihar támadt a tavon, a hajót már a
süllyedés fenyegette, amikor a tanítványok felébresztették Jézust. Drámai,
ahogy a Mester parancsolt a szélnek és a hullámoknak, hogy némuljanak el.
Azonnal nagy csendesség lett. Érthető, hogy a tanítványok felettébb megrémültek
az isteni hatalom megnyilvánulása láttán.
Olvassuk el Zsolt 104:1-9 szakaszát!
Jahve képe mennyiben hasonlít a vihart lecsendesítő Jézushoz?
_____________________________________________________________
A Mk 4:35-41 verseiben feljegyzett történet beleillik
egy gyakori bibliai mintába, ami a teofánia, Istennek vagy egy angyalának a
megjelenése. Ezeknek az eseményeknek öt közös jellemzője van: 1) Isten
hatalmának megnyilvánulása, 2) az emberek félelme, 3) a parancs, hogy „Ne
félj!”, 4) a kinyilatkoztatás szavai, ami miatt megjelent Isten vagy egy
angyal, 5) az ember válasza a kinyilatkoztatásra. Ebben a történetben
megtalálunk négy jellemzőt az ötből: az isteni hatalom megnyilvánulása a tenger
lecsendesítésekor, a tanítványok félelme, az emberi félelem. A „Miért
féltek?” kérdés a „Ne félj!” parancs megfelelője. A tanítványok azt
kérdezik: „Kicsoda hát ez…?” – ami az emberi reakció. Hiányoznak viszont
a kinyilatkoztatás szavai. A hiányzó részlet beleillik a kinyilatkoztatás/titok
motívumba, ami az egész könyvet átszövi, aztán majd kiderül az igazság
Jézusról. A tanítványok megkérdezik: „Kicsoda hát ez, hogy mind a szél, mind
a tenger engednek néki?” Ez arra készteti az olvasót, hogy mondja ki a
kinyilatkoztatásból hiányzó szavakat – Ő az Isten Fia, maga az Úr.
Gondolkodjunk Isten szeretetéről! Hogyan
tanulhatunk meg az Ő hatalmára hagyatkozni, rábízni életünk minden dolgát?
MEGHALLJUK-E A SUTTOGÁST A KIABÁLÁS
KÖZEPETTE? |
Július 29 |
Hétfő |
Olvassuk el Mk 5:1-20 szakaszát! Mit
tanulhatunk a nagy küzdelemről, valamint Jézus hatalmáról ebből a lenyűgöző
elbeszélésből?
A tavon töltött éjszaka feledhetetlen
volt, de a következő reggel is, amikor a gadarénusok földjére érkeztek. A démonoktól
megszállott ember története szívet tépő részletességgel olvasható az
evangéliumban. Ez a minden köteléket letörő férfi a sírok között élt, kövekkel
vagdosta magát, és „senki sem tudta őt megfékezni” (Mk 5:4).
Ekkor találkozott Jézussal.
Azonnal odarohant hozzá. A tanítványokról
itt nem esik szó, talán elfutottak. Amikor a férfi Jézus közelébe ért, leborult
előtte. A görög proszküneó igét általában úgy fordítják, hogy „leborul”,
„imád”. Úgy tűnik, az ember felismerte, hogy Jézus segíthet rajta. Ám amikor
megszólalt, a benne lakó démonok kiabálni kezdtek Jézussal, aki a nagy lármában
is meghallotta a férfi halk, segélykérő könyörgését. Amikor a démonok
könyörögtek, hogy hadd menjenek át a disznókba, Jézus megengedte nekik. A
mintegy kétezer egyedből álló konda aztán a partról a vízbe rohant, és mind megfulladtak.
Ez anyagi csődbe vitte gazdáikat.
A történetben az a lenyűgöző, hogy a démonok
pontosan tudták, kicsoda Jézus. Azzal is tisztában voltak, hogy tehetetlenek
vele szemben, azért kétszer is könyörögtek neki (Mk 5:10, 12), hogy tegye meg,
amit kérnek tőle. Nyilván tudták, hogy hatalma van felettük.
Ennek a történetnek van két fontos jellemzője.
Először is, tele van olyan elemekkel, amelyek az ószövetségi törvény szerint
tisztátalanságra, ceremoniális szennyeződésre utalnak. Tisztátalanok voltak a
sírok és a halottak (4Móz 19:11, 16), mint ahogy a vérzés (3Mózes 15) és a
disznók is (3Móz 11:7).
Másodszor, a tisztátalanságok során túl
látjuk a jó és a gonosz erők közötti pengeváltást. Jézus kiűzi a démonokat (két
pont Jézusnak), a démonok elpusztítják a disznókat (két pont Sátánnak). A város
lakói távozásra szólították Jézust (két pont Sátánnak), mire Jézus a tanújaként
küldte vissza hozzájuk az immár egészséges embert (három pont Jézusnak).
Bizonyos szempontból ez a férfi volt a legvalószínűtlenebb misszionárius, de egyértelműen
lenyűgöző a története, amit elmondhatott.
Milyen reményt nyerünk ebből a történetből
Jézus hatalmával kapcsolatosan, ami segít, bármivel kell is majd megküzdenünk?
ÉRZELMI HULLÁMVASÚTON |
Július 30 |
Kedd |
Olvassuk el Mk 5:21-24 szakaszát! Jairus mely
tulajdonságai emelkednek ki leginkább?
_____________________________________________________________
A vallási vezetők, akik közé Jairus is tartozott,
általában nem voltak Jézus barátai (lásd Mk 1:22; 3:2, 6; Lk 13:14), tehát ő
valószínűleg kétségbeesésében fordult hozzá. Ezt azzal is kifejezte, hogy
térdre esett Jézus előtt. A kérése érthető minden szülő számára: a lánya
haldoklott, de ő hitte, hogy Jézus segíthet neki. Jézus szó nélkül elindult az
apával annak otthona felé.
Olvassuk el Mk 5:25-34 szakaszát! Mi késleltette őket
út közben?
A történetet hirtelen félbeszakítja egy másik jelenet,
ami részvétet kelt az olvasóban: egy asszony tűnik fel, aki tizenkét éve
szenved súlyos betegségben. Jairus és az asszony története a második szendvicstörténet
Márk evangéliumában (lásd Mk 3:20-35; 3. tanulmány). Itt az
egymástól eltérő jellemű/személyiségű szereplők – Jairus és az asszony –
egyaránt Jézushoz fordultak segítségért.
Az asszony hátulról közelítette meg Jézust, csak a
ruhája szegélyét érintette, és azonnal meg is gyógyult. Jézus azonban megállt,
hogy megkérdezze: „Ki érintette a ruhámat” (Mk 5:30, ÚRK)?
A nagybeteg asszony hirtelen meggyógyult. Csakhogy
attól félt, Jézus megharagszik a történtek miatt. Az érzelmek vad
hullámvasútját élte meg. Jézus azonban az asszony lelkét is meg akarta
gyógyítani, nem csak a testét.
Most térjünk vissza Jairushoz (lásd Mk 5:35-43). A
zsinagóga vezetője szintén érzelmi hullámvasútra került. Jézus nem engedte,
hogy a szülőkön, valamint Péteren, Jakabon és Jánoson kívül más is vele
tartson. Kijelentette, hogy a lány nem halt meg, csak alszik. Kiküldte a
gyászolókat, a siratóasszonyokat, majd bement a szobába, ahol a halott gyermek
feküdt. Kézen fogva megszólította: „Talitha, kúmi”, amit Márk
evangéliuma így fordít: „Leányka, néked mondom, kelj föl.” A „Talitha”
valójában azt jelenti, hogy „bárányka”, ez lehetett a kislány családi
beceneve. A Márk evangéliumán végigvonuló kinyilatkoztatás/titok motívum
elemének tekinthető az, amikor Jézus meghagyta, hogy tartsák titokban a
történteket. Arra mutat, hogy kicsoda Ő valójában, ami végeredményben nem
maradhat rejtve.
ELUTASÍTÁS ÉS
ELFOGADÁS |
Július 31 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 6:1-6 szakaszát! Miért utasították el
Jézust a szülővárosában?
Általában ha egy kisvárosból/faluból híres lesz
valaki, a környékbeliek fürdenek a dicsőségben, de nem így volt Názáret! Jézus
tanítói, gyógyítói sikere egyenesen bántotta, megdöbbentette őket. Nehezükre
esett elfogadni, hogy az ácsból rabbi lett. Azt is némi ellenséges érzéssel
figyelték, hogy legtöbb csodáját Kapernaumban tette (lásd Lk 4:23), ráadásul a
családja is összetűzött vele (Mk 3:31-35).
Olvassuk el Mk 6:7-30 szakaszát! A tizenkét apostol
kiküldése milyen szempontból áll szemben Keresztelő János lefejezésével?
_____________________________________________________________
Ez a harmadik szendvicstörténet Márk evangéliumában
(lásd 3. tanulmány). Keresztelő János bebörtönzésével és elhallgattatásával
éles ellentétet mutat a tizenkét apostol kiküldése, hogy hirdessék Jézus
üzenetét. Jézus utasította őket, hogy ne vigyenek magukkal semmit az útra,
másokra támaszkodjanak ellátásukat illetően. Ezzel a stratégiával a misszionáriusok
valójában rábízzák magukat azokra az emberekre, akik között szolgálnak, és így
kapcsolatot alakíthatnak ki azokkal, akiknek szükségük van az üzenetükre.
Keresztelő Jánosnak azonban nem volt ilyen kötődése
Heródessel és családjával. Haláláról sokkoló részletesség számol be az Írás. A
tervet kieszelő Heródiás hasznot húzott Heródes vegyes érzelmeiből és kéjvágyából.
Heródiás lánya groteszk kérésével még csak tetézte a szörnyűséget, amikor Keresztelő
János fejét kérte tálcán.
Keresztelő János zengő hangjának elnémítása időben
egybeesett azzal, amikor a tizenkét apostol elkezdte hirdetni a megtérésre
szólító üzenetet, amint János is tette. János halála előrevetítette Jézus
halálát. Jánost megölték, eltemették, majd az a hír járta, hogy feltámadt a
halálból (Mk 6:14-16, 29), amint ez később Jézussal történt (Márk 15-16. fejezet).
A párhuzamos történetek Jézus és követői válsághelyzetére mutatnak előre.
Elutasítottak már valaha úgy, mint Jézust,
kerültál már nehezen felfogható válságba? Mit tanultál az efféle tapasztalatokból,
ami segíthet a következő alkalommal, amikor hasonló történik?
MÁSFÉLE MESSIÁS |
Augusztus 1 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 6:34-52 szakaszát! Jézus
és a tanítványai milyen problémával szembesültek? Hogyan oldódott meg a
helyzet?
Miután a tanítványok visszatértek
misszióútjukról, Jézussal tartottak, hogy megpihenjenek a Galileai-tenger
keleti partjának egy csendes helyén. Azonban már előttük odaért egy nagy,
mintegy ötezer fős sokaság. Jézus látta, hogy olyanok, mint a pásztor nélkül
való juhok. Egész nap tanította őket.
Este a tanítványok javasolták: küldje el
az embereket, hogy élelmet vásároljanak. Jézus azonban azt mondta, hogy adjanak
nekik ők enni. A következő párbeszéd rámutat, hogy a tanítványok emberi módon
gondolkodtak a megoldáson. Jézus csoda folytán enni adott a tömegnek, mindössze
öt kenyérből és két halból, így megoldotta a gondot. A történet néhány
jellemzője beleillik az akkor élők Messiásról alkotott elképzelésébe. A
várakozás szerint a Messiás majd megszabadítja Izraelt az ellenségeitől,
igazságot és békét hoz. Harci felhangot is kaphatott volna az, ha sok férfi
gyülekezik a pusztában, mert lázadásra utalhatott volna (lásd Jn 6:14-15;
ApCsel 21:38). Ezt a gondolatot erősíti az is, hogy Jézus „pásztor nélküli
juhokként” utal a sokaságra. Ez 4Móz 27:17 versének részleges idézete, ahol
Mózes azt kéri Istentől, hogy nevezzen ki egy vezetőt a nép élére, aki majd
átveszi tőle a feladatot. Az Ószövetségben másutt is előfordul ez a
szóhasználat Isten népének pásztorára vonatkozóan, általában akkor, amikor
Izrael éléről hiányzott a vezető, a király (vö. 1Kir 22:17; 2Krón 18:16; Ez
34:5-6).
Jézus azonban nem tett eleget hamis
várakozásuknak, hanem elküldte a tanítványait és elbocsátotta a sokaságot is.
Majd ahelyett, hogy felkelést indított volna Róma ellen, mit tett? Elvonult egy
hegyre imádkozni – nem egészen ezt várta tőle a tömeg. A Messiásról alkotott,
széles körben elterjedt nézettel szemben, amely szerint a Messiás király lesz
és felszabadítja Izraelt, Ő azért jött, hogy a bűn fogságából szabadítsa ki az
embereket. A vízen járva bemutatta a tanítványoknak, hogy valóban Ura a
természetnek. Azonban akkor nem uralkodni jött, hanem hogy életét adja
váltságul sokakért (Mk 10:45).
E történet szerint is miért fontos a
próféciák helyes értelmezése? Sokak tragédiáját okozta, hogy téves képet
alkottak Krisztus első eljöveteléről. Azonban mennyivel nagyobb veszély rejlik
abban, ha helytelen fogalmaink vannak a második eljövetelről?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 2 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 2010, Advent Kiadó, „Hallgass, némulj el!” és „A hit érintése” c.
fejezetei, 276-287. o.
„Mindenkiben, akit Isten nevel, olyan életnek
kell megnyilatkoznia, amely nincs összhangban a világgal, szokásaival vagy gyakorlatával.
Mindenkinek személyes tapasztalatra kell szert tennie, Isten akaratának ismeretére
eljutnia. Egyénileg kell meghallgatnunk Őt, aki a szívhez szól. Mikor minden más
hang elcsitul, s nyugodtan várakozunk Előtte, a lélek csendje még érthetőbbé
teszi Isten hangját. Ő int: »Csendesedjetek és ismerjétek el, hogy én
vagyok az Isten« (Zsolt 46:11)! Egyedül itt találunk igazi nyugalmat. Ez a
gyakorlati felkészülés mindenkinek, aki Istenért munkálkodik. A rohanó tömeg
közepette, az élet feszültségében, az intenzív munkában a világosság és béke
légköre lengi körül az így felfrissült lelket. Az élet jó illatot lehel, isteni
erő nyilatkozik meg, mely eléri az emberi szíveket” (i. m. 302. o.).
„Elégedetlen szívük kifogásolta: ha Jézus
oly sok csodát tud művelni, amennyit láttak, akkor miért nem adhat erőt,
egészséget, gazdagságot egész népének, miért nem szabadítja meg őket
elnyomóiktól, s dicsőíti meg őket hatalomban és tisztességben? Azt állítja,
hogy Isten Küldötte, és mégsem akar Izrael királya lenni. Ezt a rejtélyt nem
tudták megfejteni. Elutasítását félreértették. Sokan arra következtettek, hogy
nem mer előállni követelésével, mert Ő maga is kételkedik küldetésének isteni
jellegében. Ezzel kitárták szívüket a hitetlenség előtt, és a Sátán által
vetett mag meghozta a maga gyümölcsét: félreértést, elszakadást” (i. m.
320-321. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Mit felelnél, ha valaki megkérdezné, hogy mitől szabadított meg téged
Jézus?
2)
Miért engedi meg néha
Isten, hogy börtönbe kerüljenek olyan jó és hűséges emberek, mint Keresztelő
János, sőt ki is végezzék őket? Milyen vigaszt és reményt találhatunk e
borzasztó események ellenére is?
3)
Milyen tanulság rejlik
az ötezer ember megvendégeléséről szóló történetben a csak szűkös anyagi
forrásokkal rendelkező gyülekezetek számára?
4)
Hasonlítsuk össze a
Jézusról alkotott, népszerű elképzeléseket azzal a képpel, amit Márk 5. és 6.
fejezete fest róla! Vagyis mi a helyzet azzal, ha valaki a politikai hatalmat
és a mások feletti uralom megszerzését várja Jézustól?
PÁSZTOR BETTI:
VAD
HAJSZA
Hajtják,
űzik, hajszolják az emberek a semmit,
Rabul
ejtett a nincsvadász.
Hálóba
hajtott kincseink mind kicsúsznak kezünkből,
Beleszédülünk
a torz forgásba.
Kiszálkásodott
idegeink görcsösen kiáltanak.
Egyre
tapossuk a léleksajtónk.
Már
nem halljuk tisztán a dalt,
amit
hittel énekeltünk.
A
mesék sem rólunk szólnak.
Álmainkból
harangzúgásra riadunk.
AZ
ÓRIÁSOK
„Ha
olyanok nem lesztek, mint a kisgyermekek,
semmiképp
sem mentek be az Isten országába”
Vannak
még óriások a Földön?
Magas,
erős emberek,
akik
felettünk állnak
a
hitben és a szeretetben.
Akik,
olyanok, mint a kisgyermekek.
NÉGYSOROS
Hol
van a hit, remény és szeretet?
Bujkál
a templom padsorai között.
Megfeszítjük!
Vajon
harmadnapra feltámad?