2024 / III.
− 4 tanulmány − − Július 20 − 26Példázatok
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Zsoltárok
104:12; Ézsaiás 6:1-13; Dániel 4:10-12; Márk 4:1-34; Jakab 1:21
„Majd így szólt hozzájuk: Jegyezzétek
meg, amit hallotok! Amilyen mértékkel mértek, olyannal mérnek nektek, sőt
ráadást is adnak. Mert akinek van, annak adatik, és akinek nincs, attól az is
elvétetik, amije van”
(Mk 4:24-25, ÚRK).
Ezen a héten Márk evangéliumának 4. fejezetét fogjuk tanulmányozni.
A szinoptikus evangéliumok (Máté, Márk és Lukács) között ebben van a legkevesebb
példázat.
A teológusok sok-sok éven át vitatkoztak Jézus példázatainak jelentéséről és
magyarázatáról: hogyan értelmezzük azokat, mit jelentenek, miért alkalmazta Jézus
a példázatokat, milyen tanulságokat közvetítenek és mennyire kell azokat szó
szerint érteni, vagy pedig teljes mértékben allegóriák stb.
Nyilván nem itt és most fogjuk megoldani mindezeket a kérdéseket, viszont alaposan
megvizsgáljuk a példázatokat, és Isten kegyelméből majd azzal az érzéssel
fejezzük be ezt a tanulmányt, hogy megértettük, amit Jézus közölni akart
általuk.
Márk 4. fejezete öt példázatot tartalmaz: a magvető, a lámpás, a mérték, a
növekvő mag és a mustármag. A szakasz nagy része a magvető példázata köré épül.
Jézus ezt mondja el először, amit a példázatok indoklása követ, végül pedig jön
a magyarázat. Ez a három lépésből álló minta áll a vasárnapi, a hétfői és a
keddi tanulmány fókuszában, a többi példázatot pedig szerdán és csütörtökön
tanulmányozzuk majd.
A MAGVETŐ PÉLDÁZATA |
Július 21 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 4:1-9 szakaszát! Soroljuk fel a
különböző talajtípusokat! Mi történik a beléjük hulló maggal?
Az evangéliumi példázatokat olvasók gyakran rögvest át
akarnak ugrani a Jézus által adott magyarázatra. Hiszen nem az a lényege
ezeknek a történeteknek, hogy lelki igazságokat tanítsanak a keresztényi életre
vonatkozóan? Igen, de néha Jézus sem magyarázta meg a példázatot, csak néhány rövid
megjegyzést tett: „Az Isten országa olyan…”, vagy „Akinek van füle,
hallja…”.
Következésképp jó, ha lelassítunk és
egyszerűen magát a történetet elemezzük, hogy észrevegyük, merre mutatnak az
elbeszélés jellemző vonásai. Nos, ha ezt a módszert követjük, a magvető
példázata többféle gondolatot tartalmaz. A mag minden esetben ugyanaz, de
négyféle talajba hull. A talaj típusa nagy mértékben befolyásolja a mag sorsát.
Egy folyamatos történet helyett a példabeszéd valójában négy különálló
történet, amelyek más-más környezetben játszódnak, mégis kerek egészet
alkotnak. Az elbeszélés végéhez minden egymást követő történetben kicsit hosszabb
idő múlva jutunk el.
Az útszélre esett magot azonnal felkapják
a madarak: „És történt vetés közben, hogy némelyik mag az útfélre esett, és
jöttek a madarak, és felkapdosták” (Mk 4:4, ÚRK).
A köves talajra hullott mag végzete több
nap vagy hét múlva teljesedik, amikor például kiégeti a nap.
A tövisek közé esett mag esetében még több
idő kell ahhoz, hogy terméketlen élete véget érjen, mert a gyomnövények
megfojtják.
A jó talajba hullott magnak kell mind
közül a leghosszabb idő, feltételezhetően a növekedés teljes időszaka.
Három történet szól a kudarcokról, és csak az utolsó a
sikerről, a jó és bőséges termésről. A kudarc kockázatára, ugyanakkor a siker
bőséges kimenetelére utal a történetek hossza, az egymást követő történetekben
a folyamatok egyre hosszabb volta és az, hogy csak az egyik szól a sikerről. A
példázat a tanítványság áráról, a benne rejlő kockázatokról, ugyanakkor Jézus követésének
bőséges jutalmáról is szól.
Milyen más lelki tanításokat nyerhetünk a
természetből?
JÉZUS MAGYARÁZATA |
Július 22 |
Hétfő |
Jézus elmondta a példázatot, de nem adott
arra azonnal magyarázatot. A szöveg szerint (Mk 4:1) „nagy sokaság” előtt
beszélt, a példázat jelentését azonban csak később, kisebb körben mondta el (Mk
4:10).
Olvassuk el Mk 4:13-20 szakaszát! Hogyan
magyarázta Jézus a magvető példázatát?
Jézus a példázat kapcsán azonosította a
különböző részletek által jelképezett külső dolgokat. Az értelmezés jelzi, hogy
a történet laza allegória, utalásokat tartalmaz a való világra, de nem
feltétlenül tér ki minden egyes részletre. Jézus a magot „az igével”
azonosítja, Isten Igéjére utal, főként ahogyan azt Ő hirdette. Jak 1:21
kijelentésében ez áll: „Azért vessetek el minden undokságot és a
gonoszság sokaságát, és szelíden fogadjátok a belétek oltott igét, amely
megtarthatja lelketeket” (ÚRK).
Az eltérő talajtípusok a különböző
hallgatókat jelképezik. Jézus értelmezése szerint mindenki hallja az Igét,
vagyis mindenféle talajba hull mag, a fogadtatás azonban eltérő. A
gyalogösvényt keményre taposták, onnan a madarak felkapkodják a magot. Jézus
ehhez hasonlítja, amikor Sátán kiöli az igazságot valakiből. A köves talaj nem
mély. Jézus azokhoz az emberekhez kapcsolja ezt a képet, akiknek az
elköteleződése csak felszínes, akik nem számolnak a tanítványság árával. A
tövises talaj megfojtja az elvetett magot. Jézus úgy magyarázza, hogy ez az
élet gondjait és a javakat jelképezi, amelyek kiszorítják az Igét a
hallgatókból. A jó talaj viszont azokat jelképezi, akik hallják az Igét, befogadják,
ami aztán felnövekedve bőséges termést hoz. A leghosszabb magyarázat a köves és
a tövises talajhoz tartozik. A köves talajhoz hasonlító hallgatókat jellemezve
Jézus rámutat az egymásnak ellentmondó elemekre: ezek az emberek örömmel
fogadják az Igét, de nem kitartó tanítványok. Amikor üldözés, nehézség áll be,
hátat fordítanak. Velük ellentétben a tövises talajjal szimbolizált hallgatók
nem a nehéz idők miatt fordulnak el, hanem inkább a jó időszakban: figyelmüket
Isten országa helyett a világ dolgai kötik le. Gondolataik akörül forognak,
amit a világ nyújtani tud.
Gondolkodjunk
el a saját életünkről! Beszüremlenek-e keresztényi tapasztalatunkba az útszél,
a köves talaj vagy a tövises föld jellemzői? Ez alattomosabban történhet, mint
hinnénk. Mi mindenen kell változtatnunk, ha erre volna szükség?
MIÉRT MONDOTT
JÉZUS PÉLDÁZATOKAT? |
Július 23 |
Kedd |
Olvassuk el Mk 4:10-12 verseit! Miért
tanított Jézus példázatokban?
Felületesen olvasva az lehet a
benyomásunk, hogy Jézus azért tanított példázatokban, mert sötétségben akarta
tartani a kívülállókat. Ám ez a megközelítés igen távol áll attól, ahogyan Márk
evangéliuma többi részében látjuk az Úr tetteit. Mk 3:5-6 versei arról
tudósítanak, hogy felettébb elszomorította a vallási vezetők szívének
keménysége. Mk 3:22-30 szakaszában komolyan reagál az írástudók vádjaira,
részletesen elmagyarázza, miért tévednek. Mk 12:1-12 verseiben a vallási
vezetők megértik, hogy a gonosz bérlők példázata róluk szól. Ez valójában
figyelmeztetés, hogy hová vezet a Jézus ellen szőtt tervük, és milyen szörnyű
következményei lesznek, ha azt megvalósítják. Jézus nem figyelmeztette volna
őket, ha nem törődik velük, tehát a 4. fejezetben elhangzó szavait is
alaposabban meg kell vizsgálnunk, hogy megértsük a mondanivalót. Ézs 6:9-10
verseit fogalmazta újra.
Olvassuk el Ézs 6:1-13 verseit! Mi
történt itt Ézsaiással? Milyen üzenetet kapott, amit át kellett adnia Izraelnek?
_____________________________________________________________
Amikor Ézsaiás látomásban megpillantotta
Istent a templomban, lenyűgözte a Mindenható dicsősége, ugyanakkor
megdöbbentette saját tisztátalansága. Isten azonban megtisztította, majd egy
megrendítő üzenetet bízott rá. Ez a szakasz elüt úgy Márk evangéliumának,
mint Ézsaiás próféta könyvének többi részétől, ahol sok vigasztalást kap
Isten népe.
Az Ézsaiás 6. fejezetében található
üzenetnek fel kellett ráznia a népet, hogy felébredve visszaforduljanak gonosz
útjaikról. A kulcs Jézus szavainak megértéséhez Mk 3:35 versében található.
Ahhoz, hogy valaki megértse Őt, a tanításait, cselekednie kell Isten akaratát,
így válik Jézus családjának tagjává. Azonban aki már eldöntötte magában, hogy Jézust
az ördög szállta meg, az nem fog hallgatni rá.
Jézus nem azt akarta kifejezni az Ézsaiás
6. fejezetéből vett idézettel, hogy Isten egyeseket kirekeszt. Az embert a
saját előfeltételezése és szívének keménysége gátolja meg abban, hogy elfogadja
a megmentő igazságot.
Ez az igazság a magvető példázatának átfogó elve.
Mindenki maga dönti el, hogy milyen talaj akar lenni. Ki-ki maga határoz arról,
hogy átadja-e az életét Jézusnak, vagy sem. Végül mindnyájan választunk.
LÁMPÁS ÉS MÉRŐKOSÁR |
Július 24 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 4:21-23 verseit! Mit
hangsúlyoz Jézus a lámpás példázatában?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus napjaiban a házak mérete és felépítése eltérő
volt a világnak azon a részén, a helytől és lakóik anyagi helyzetétől függően.
Az épületek a görög minta szerint körbefogták az udvart, eltérő méretben,
komforttal. Az is lehet, hogy Jézus kisebb parasztházról beszélt. Akár nagy,
akár kicsi a ház, itt az elv a lényeg: egy nap kiderül az igazság Jézusról.
Mk 4:21 versében Jézus két kérdést tesz fel. Az elsőre
tagadó válasz várható: „Vajon a lámpást azért hozzák be, hogy a véka vagy az
ágy alá tegyék” (ÚRK)? A második kérdés igenlő választ vár: „Nem azért,
hogy a lámpatartóba tegyék” (ÚRK)? Jézus abszurd, csaknem humoros
jelenettel érzékelteti a mondandóját. A lámpák (mécsesek) arra valók, hogy fényt
adjanak, másként értelmetlen a létük. Mk 4:22 magyarázata szerint a példázat a
nyilvánosságra került titkokra utal. Akinek feltörték már az e-mail fiókját
vagy a számítógépét, tudja, milyen az, amikor titkok kiderülnek, persze Jézus
itt az evangéliumról beszél.
Olvassuk el Mk 4:24-25 verseit! Mi a
tanulsága a mérőkosárról szóló példázatnak?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Világszerte piacokon árulják a friss terményeket. Az árusoknak van olyan eszközük,
amivel megmérik az eladó terméket. Általános gyakorlat, hogy egy kicsit többet
tesznek a mérlegre, és így a vásárló úgy érzi, becsületesen szolgálják ki.
Jézus a jó árus gyakorlatára építve mondja, hogy legyünk nyitottak az igazság
befogadására. Aki nyitott és követi a világosságot, egyre többet és többet kap,
aki azonban elutasítja a fényt, azt is elveszíti, amije azelőtt volt.
Hogyan sajátíthatjuk el igazán azt az elvet, hogy
amilyen mértékkel mérünk, ugyanolyannal mérnek nekünk is? Gondoljunk erre az emberi
kapcsolatainkban!
A NÖVEKVŐ MAG PÉLDÁZATA |
Július 25 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 4:26-29 verseit! Mi az elsődleges
mondanivalója ennek a példázatnak?
_____________________________________________________________
Márk evangéliumának
nagy részében fellelhetők a Mátéval, Lukáccsal (vagy mindkettővel)
párhuzamos gondolatok. Itt viszont más a helyzet, mert ez a részlet csak
Márknál található meg. E rövid példázat a növekedés folyamatát érzékelteti.
Jézus arra utal, hogyan hat Isten országa. Van benne szerepe az embereknek, de
a valódi növekedés Isten munkája. Ez nem végtelen folyamat. A történet hirtelen
ér véget, amikor a gabona beérik. Ugyanilyen hirtelen fog véget vetni Krisztus
visszajövetele a világ történelmének.
Olvassuk el Mk 4:30-32 verseit! Milyen fontos üzenetet
közöl a mustármagról szóló példázat?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ez a példázat azt érzékelteti, hogyan növekszik hatalmassá egy icipici dolog.
A mustármag mindössze 1-2 mm átmérőjű. Az itt említett növény valószínűleg a
fekete mustár (Brassica nigra). Bár nem ez a legkisebb mag a világon, de
azért nagyon apró, különösen a belőle kikelő növényhez képest, ami 3 m magasra
is megnőhet. Jézus megjegyzi, hogy a mustárfa ágai között madarak is
fészkelnek. Ez utóbbi kijelentés utalás Zsolt 104:12, valamint Dán 4:10-12
versére. A 104. zsoltár Isten hatalmáról beszél, amelylyel megalkotta a
világot, Dániel 4 pedig Nabukodonozort ábrázolja óriási faként, amely az egész
világnak árnyékot és táplálékot ad.
Jézus itt azt emeli ki, hogy Isten országa kicsiben kezdődött, de hatalmas és
lenyűgöző lesz. Abban a korban az emberek talán lenézték az egyszerű galileai
vándortanítót és tanítványait, de az azóta eltelt idő megmutatta, hogy kegyelmének
országa az egész világra kiterjed.
„És Isten országának ezt az evangéliumát hirdetik majd
az egész világon, bizonyságul minden népnek, és majd akkor jön el a vég”
(Mt 24:14, ÚRK).
Gondolkozzunk azon, hogy milyen volt az „egyház” abban az időben, amikor
Jézus ezt a jövendölést mondta! Miért különösen figyelemreméltó, sőt
hiterősítő ez a számunkra?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 26 |
Péntek |
Ellen G. White: Krisztus példázatai. Budapest,
1999, Advent Kiadó, „A magvető kiment vetni” c. fejezet, 17-26. o.
„Krisztus teljes odaszentelődést, osztatlan
szolgálatot kíván. Szívünket, értelmünket, lelkünket és erőnket igényli. Ez az
igazi keresztény élet, a szentség feltétele. Ne dédelgessük énünket! Aki
önmagának él, az nem hívő keresztény.
Kövessük eljárásunkban a szeretet elvét! Isten
kormányzata mennyen és földön a szeretet elvére épül. Határozza meg a
keresztény ember jellemét is a szeretet! Csak így lehet állhatatos. Csak így
tudja elviselni a próbát és leküzdeni a kísértést.
A szeretet áldozatokban mutatkozik meg. A megváltás
terve áldozatra épült – áldozatra, amely olyan széles, mély és magas, hogy nem
lehet megmérni. Krisztus mindent odaadott értünk, és akiben Ő lakik, az kész
mindent feláldozni Megváltójáért. Az Ő megdicsőítését minden másnál
fontosabbnak tartja” (i. m. 27-28. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
„Kövessük eljárásunkban
a szeretet elvét! Isten kormányzata menynyen és földön a szeretet elvére épül.”
Hogyan mutat rá a kereszt erre a nagyszerű igazságra? Hogyan lehetünk képesek
ezt a szeretetet továbbadni az életünkben? És miért kell ezt tennünk?
2)
Mit mondanál annak, aki
szerint Jézus azért beszélt példázatokban, hogy a kívülállókat sötétben tartsa?
Miért tett volna ilyet Jézus, hiszen Ő minden emberért meghalt (lásd 1Jn 2:2)?
Hogyan is tarthatná szándékosan sötétségben azokat, akiknek a megváltásáért feláldozta
az életét a kereszten?
3)
A lámpát a lámpatartóra
kell tenni, nem pedig egy kosár alá (Mk 4:21). Alkalmazzuk ezt az elvet a
gyülekezetünkre! Milyen a kapcsolatunk a környékbeliekkel? Hogyan emelhetnénk magasabbra
a fényt?
4)
Gondolkodjunk a növekvő
mag példázatáról (Mk 4:26-29)! Mi az emberek szerepe az evangélium magjának
növekedésében, és mi Istené? Nyilván van benne szerepünk, de hogyan biztosíthatjuk,
hogy valóban teljesen Istentől függjünk? A teljes függőség elismerése része
lehet annak, amit a fejlődés érdekében tehetünk?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
ELÁRASZT
Egy
régi látomás,
nyomul...,
eláraszt...,
átgázol
rajtam.
Tűzcsóvájába
belemerülnék, elbújnék,
követni
titkos útját,
bársonyos
landolását,
kétélű
tenger-zúgását.
És
magasba törnek márványoszlopok,
a
semmiből buknak elő.
Valaki
jár közöttük,
talpa
alatt ezüstös köd.
Egyszer
csak megáll.
Ott
remegek mögötte.
Haja
fehér gyapjú,
köntöse
vakítón ragyog,
bokája
izzó érc.
Jaj,
csak meg ne forduljon,
nehogy
a szemembe nézzen!
Elég
nekem az Ő kegyelme.