2024 / III.
− 3 tanulmány − − Július 13 − 19Harcok
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Sámuel 21:1-6;
Mikeás 6:6-8; Márk 2:1–3:6; 3:20-35; Lukács 12:53;
14:26
„És azt mondta nekik: A szombat lett az
emberért, nem az ember a szombatért. Mert az Emberfia ura a szombatnak is”
(Mk
2:27-28, ÚRK).
Mk 2:1–3:6 szakaszában öt esetet találunk, amelyek szemléltetik, hogy Jézus
tanítása mennyire eltért a vallási vezetőkétől. A történetek konkrét mintázatot
követnek, amelyekben az egymás után következő szakaszok egy, a tárgyhoz tartozó
párhuzammal kapcsolódnak az előzőhöz. Az utolsó történet körbeér, majd az
elsőhöz fordul vissza.
Mindegyik példa egy kicsit más szemszögből mutatja be Jézust, amint Mk 2:10,
17, 20, 28 versei is tanúsítják. A vasárnapi, hétfői és keddi tanulmányok mélyebben
vizsgálják ezeknek a beszámolóknak a jelentését, valamint Krisztus mondásait.
Mk 3:20-35 szakasza a szerdai és csütörtöki tanulmányunk tárgya lesz.
A szövegben felfedezünk majd egy technikát is, amit az evangélium írója használt,
ezt nevezik „szendvicstörténeteknek”. Ez az elbeszélő mód legalább hatszor
jelenik meg Márk evangéliumában. Mindegyik esetben Jézus természetének,
messiási szerepének, illetve a tanítványság jellegének fontos szempontjai
kerülnek a fókuszba.
A héten néhány történetet olvashatunk majd Jézusról, és meglátjuk, mit tanulhatunk
azokból.
EGY GUTAÜTÖTT
MEGGYÓGYÍTÁSA |
Július 14 |
Vasárnap |
Olvassuk el Mk 2:1-12 szakaszát! Mire vágyott a
gutaütött, amikor Jézushoz vitték, és mit kapott?
_____________________________________________________________
A férfi bénán feküdt, ezért négy
barátjának kellett őt Jézushoz vinnie, akik megbontották a tetőt, úgy engedték
le a beteget a Mester elé. Mk 2:5 verse megjegyzi, hogy Jézus látta a
hitüket. Hogyan látható a hit? A szeretethez hasonlóan a tettekben válik
láthatóvá, amint ezt remekül példázza a barátok kitartása is. A férfinak
nyilván szüksége volt fizikai gyógyításra, azonban amikor Jézus elé került, a
Mester először is a bűnbocsánatra utalt. A jelenet során a beteg egyetlen szót
sem szólt. A vallási vezetők viszont ellenkeztek (magukban) Jézus szavaival. Kijelentését
istenkáromlásnak vették, mintha olyan előjogokat tulajdonított volna magának,
amelyek csak Istent illetik meg. Jézus a saját térfelükön fogadta ellenfeleit,
egy tipikusan a rabbikra jellemző érvelési stílusban válaszolt, amit úgy
neveztek, hogy „kevesebbtől a többig”. Egy dolog azt mondani, hogy
„megbocsáttattak” valakinek a bűnei, de egészen más meggyógyítani egy lebénult
embert. Isten hatalma által Jézus járóképessé tudta tenni a férfit, tehát
igazolást nyert az állítása, hogy megbocsátja a bűneit.
Olvassuk el Mik 6:6-8 verseit! Hogyan magyarázza ez a
szöveg azt, ami Jézus és a vezetők között történt?
_____________________________________________________________
A vallási vezetők szem elől tévesztették
azt, ami valóban számít: az igazságot, az irgalmat és az Isten előtti alázatot.
Annyira lefoglalta őket az Istenről alkotott képük védelmezése, hogy vakon
mentek el amellett, amit Isten éppen a szemük láttára tett. Semmi nem jelzi a
Jézusról alkotott képük változását, pedig bőséges bizonyítékot kaptak arra,
hogy Ő valóban Istentől jött. Nemcsak azt bizonyította, hogy képes olvasni a
gondolataikban (ami már önmagában sem egyszerű), hanem azt is, hogy a szemük
láttára, tagadhatatlanul meggyógyította a gutaütöttet.
Mit tehetünk, nehogy mi is abba a csapdába
essünk, mint ezek az emberek, akiket annyira lefoglaltak a vallási formaságok,
hogy szem elől tévesztették az igaz vallás lényegét (lásd Jak 1:27)?
LÉVI ELHÍVÁSA ÉS
A BÖJT KÉRDÉSE |
Július 15 |
Hétfő |
Olvassuk el Mk 2:13-22 szakaszát! Ki volt Lévi, Alfeus
fia? Miért kifogásolhatták az emberek, hogy Jézus tanítványa legyen?
_____________________________________________________________
Jézus korában az adószedők a helyi vagy a római
kormányzat köztisztviselői voltak. A Júdeában élő zsidó lakosság megvetette
őket, mert az előírtnál több adót hajtottak be, saját honfitársaik kárán
gazdagodtak meg. A vallási törvények zsidó kommentárja, a Misna egy traktátusa
(Tohoroth) szerint: „Ha vámszedők lépnek be egy házba, akkor abban minden
tisztátalan lesz.”
Tehát nem meglepő, hogy az írástudók megbotránkozva
teszik fel a kérdést: Jézus miért eszik együtt „a vámszedőkkel és
bűnösökkel” (Mk 2:16)?
Mit válaszolt erre Jézus? Nem tagadta, inkább
visszafordította a kérdést. Kifejtette, hogy nem az egészségeseknek, hanem a betegeknek
van szükségük orvosra. Ezzel lelki orvosnak nyilvánította magát, aki képes
meggyógyítani a bűnbeteg lelket. Az orvosnak vajon nem oda kell mennie, ahol
betegek vannak?
Mk 2:18-22 szakasza új témát kezd. Ez a központi
történet az ötből, ami a küzdelemmel foglalkozik. Míg az előző rész egy
lakomáról szól, amit Lévi adott, a következő a böjt kérdéskörére tér át. Egy
kérdést olvashatunk itt arról, hogy Jézus tanítványai miért nem böjtölnek,
miközben Keresztelő János és a farizeusok igen. Jézus egy illusztrációval vagy
példázattal válaszol, amiben ottlétét egy menyegzői lakomához hasonlítja.
Furcsa lenne a lakodalom, ha a vendégek böjtölnének. Jézus azonban
megjövendölte, hogy eljön a nap, amikor már nem lesz velük a vőlegény – ez
utalás a keresztre –, akkor majd bőven lesz idő a böjtre.
Jézus ezután két példával folytatja, amelyek
rávilágítanak az Ő tanítása és a vallási vezetőké közötti különbségre: új
posztó és régi ruha, valamint újbor a régi tömlőkbe. Érdekes módja ez Krisztus
és a vallási vezetők tanításai összehasonlításának. Jól mutatja, mennyire
elromlottak a tanítók módszerei. Még az igaz vallás is sötétségbe fordul, ha az
emberek nem vigyáznak éberen.
Kikre tekintenek ma úgy, mint Jézus
idejében a vámszedőkre? Hogyan változhat meg a hozzájuk való viszonyulásunk?
A SZOMBAT URA |
Július 16 |
Kedd |
Mk 2:23-24 verseiben a farizeusok
szombatrontással vádolják a tanítványokat. A zsidó tradíció értelmében szombaton
harminckilenc munkavégzési forma tilos, és a farizeusok szerint a tanítványok
olyasmit tettek, ami e tiltások körébe tartozott.
Olvassuk el Mk 2:23-28 szakaszát! Hogyan
reagált Jézus a farizeusok vádjaira?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus azzal a történettel válaszol, hogy Dávid evett a
szent kenyerekből (1Sám 21:1-6). A kenyereket szombatnapon vitték ki a szent
sátorból, tehát Dávid – vészhelyzetben lévén – valószínűleg szombaton menekült.
Jézus úgy érvelt, hogy ha Dávid és az emberei ehettek a szent kenyerekből, akkor
az Ő tanítványai is tépkedhetik a kalászt, ehetnek a magokból szombatnapon.
Majd kijelentette, hogy a szombat lett az emberért,
nem pedig fordítva, ennek pedig az az alapja, hogy Ő a szombat Ura.
Olvassuk el Mk 3:1-6 szakaszát! Hogyan szemlélteti ez
a történet azt, hogy a szombat lett az emberért?
_____________________________________________________________
Ismét összetűztek a vallási vezetők Jézussal a szombat
kapcsán. (Figyeljük meg azonban, hogy soha nem a szombat napja volt a vita tárgya!)
A vallási vezetők a szombati gyógyítás miatt vádolták Jézust, aki nem hátrált meg
a vitától. Ellentétbe állította azt, ha valaki jót tesz, illetve rosszat,
életet ment, vagy öl. A kérdésére adott válasz egyértelmű: jót cselekedni és életet
menteni sokkal inkább helyénvaló szombati tevékenység.
Jézus meggyógyította az embert, amitől még dühösebbek
lettek az ellenfelei, és elkezdték tervezni Jézus megölését. A történet
iróniája, hogy éppen azok rontották meg a szombatot, akik Jézust akarták
szombatrontáson kapni, hiszen a megölését kezdték aznap tervezni.
A szombatünneplés mely elveit találjuk meg
ezekben a beszámolókban? Milyen kihívásokkal szembesülünk ma a szombat
kérdésében?
SZENDVICSTÖRTÉNET: 1. RÉSZ |
Július 17 |
Szerda |
Olvassuk el Mk 3:20-35 verseit! Milyen
kapcsolódást fedezünk fel a szakaszban összefonódó két történet között?
_____________________________________________________________
Márk evangéliumában
ez a
szakasz az első „szendvicstörténet”. Tulajdonképpen azt értjük ezen, hogy
elkezdődik egy jelenet, amit félbeszakít egy másik, az első történet pedig csak
utána fejeződik be.
A kiinduló történetben Jézus rokonairól olvasunk,
akik haza akarják vinni Őt, mert azt gondolják, hogy elment a józan esze (Mk
3:21). A közbevetésben a jeruzsálemi írástudók megvádolják Jézust, hogy az
ördöggel működik együtt. (A mai tanulmány Mk 3:22-30 szakaszának közbevetett
történetére összpontosít.)
Mk 3:22 versében az írástudók azt a vádat
hozzák fel, hogy Jézus gyógyító hatalma az ördögtől származik. Jézus először
egy átfogó kérdéssel válaszol: „Sátán hogyan űzhetné ki Sátánt?” Annak
semmi értelme nincs, hogy Sátán önmaga ellen dolgozna. Jézus ezután kitért
arra, hogy mi történik, ha egy ország, egy ház, vagy maga Sátán meghasonlik
önmagával. Így mutatott rá, hogy az eredményesség szempontjából mennyire
abszurd volna a megosztottság. Majd fordított egyet a gondolatmenetén, és arról
kezdett beszélni, hogy aki ki akar rabolni egy házat, az megkötözi a bent lévő
erős embert. Ebben az utolsó példában Jézus tolvajhoz hasonlítja magát, aki
belép Sátán házába, megkötözi a sötétség fejedelmét, hogy foglyait
kiszabadítsa.
Olvassuk el Mk 3:28-30 verseit! Mi a
megbocsáthatatlan bűn? Mit jelent ez?
_____________________________________________________________
Megbocsáthatatlan a Szentlélek elleni bűn, az, amikor
valaki az ördög tevékenységének tulajdonítja a Lélek munkáját. Figyeljük meg,
Mk 3:28-30 szerint Jézus akkor tette ezt a kijelentést, miután az írástudók
megvádolták, hogy tisztátalan lélek lakik benne, holott a Szentlélek
irányította. Aki a gonosz munkájának nevezi azt, amit a Szentlélek tesz, az nem
fog hallgatni a Szentlélekre, épeszű ember viszont nem akarja a gonosz
sugallatait követni.
Miért éppen azt mutatja a
„megbocsáthatatlan bűn” elkövetésétől való félelem, hogy még nem estünk abba bele?
SZENDVICSTÖRTÉNET: 2. RÉSZ |
Július 18 |
Csütörtök |
Olvassuk el Mk 3:20-21 verseit! Milyen
esemény kapcsán gondolták Jézusról a rokonai, hogy nincs magánál?
_____________________________________________________________
A mentális labilitás vádja igen súlyos.
Általában akkor merül fel, ha valaki veszélyt jelent másokra vagy önmagára.
Jézus családja úgy érezte, Ő anynyira elfoglalt, hogy még az evésre sem szakít
időt. Elindultak, hogy gondoskodjanak róla, és itt törik meg a kiinduló
történet, illetve ékelődik be a másik, amikor az írástudók a gonosszal való
együttműködéssel vádolják Jézust.
Különös párhuzam figyelhető meg a szendvicstörténet
indító és beékelt eleme között. Jézust a saját családja az írástudókhoz
hasonlóan ítélte meg: azt mondák róla, hogy őrült, az írástudók pedig az ördög
szövetségesének titulálták.
Olvassuk el Mk 3:31-35 szakaszát! Mit
akart Jézus családja, és Ő hogyan felelt nekik?
A jelenet furcsának tűnhet. Vajon
elutasítaná a találkozást az, akit az édesanyja vagy egy másik családtagja
akarna meglátogatni? A gond itt az volt, hogy Jézus rokonai akkor nem álltak
összhangban Isten akaratával. Jézus ezért egy új meghatározást adott a család jelentéséről.
Akik Isten akaratát cselekszik, azok az Ő fivérei, nővérei és anyja. Ő Isten
Fia, és akik Isten akaratához igazodnak, azok alkotják a családját.
Márk evangéliumában
e
szendvicstörténet két szelete együttvéve mély iróniát sugall. A beékelt epizódban
Jézus azt mondja, hogy nem állhat meg az önmagával meghasonlott ház. Első
pillantásra úgy tűnik, hogy Jézus a saját házára, a saját családjára utal,
amely önmaga ellen fordult. Jézus viszont a család jelentésének
átfogalmazásával oldja fel a talányt. Igazi családjának azok a tagjai, akik
vele együtt Isten akaratát cselekszik (lásd Lk 12:53; 14:26).
A történelem során sokszor megesett keresztényekkel,
hogy elidegenedtek a rokonaiktól, ami nagyon nehéz tapasztalat. Márk
evangéliumának ez a szakasza rámutat, hogy Jézus is átélt ilyen nehézséget.
Tudja, hogy ez milyen, és képes megvigasztalni mindenkit, aki a sokszor igen
fájdalmas elszigetelődést érzi.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 19 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó, „Lévi-Máté” és „A szombat” c. fejezetei, 220-236. o.
„A kérdésre »Szabad-é szombatnapon
gyógyítani?« Jézus megfelelt: »Kicsoda közületek az az ember, akinek van
egy juha, és ha az szombatnapon a verembe esik, meg nem ragadja és ki nem vonja
azt? Mennyivel drágább pedig az ember a juhnál! Szabad tehát szombatnapon jót
cselekedni« (Mt 12:10-12).
A kémek nem mertek Krisztusnak válaszolni
a sokaság jelenlétében, mert féltek, hogy bajba keverednek. Tudták, hogy Ő
igazat szól. Ők viszont inkább hagytak szenvedni egy embert, mintsem, hogy
megszegjék hagyományaikat, miközben a barmon segítettek, mert különben
tulajdonosa kárt vallott volna. Tehát több gondjuk volt az oktalan állatra,
mint az emberre, akit Isten saját képére teremtett. A példa szemlélteti az
összes hamis vallás működését. Ezek egy olyan vágyból erednek, hogy az ember
Isten fölé akarja helyezni saját magát, végül azonban mélyebbre süllyed az
állatnál. Minden, Isten fennhatósága ellen síkra szálló vallás megfosztja az
embert attól a dicsőségtől, amelyben a teremtéskor részesült, és amelyet
Krisztus által nyerhet vissza. Minden hamis vallás arra tanítja híveit, hogy
hunyjanak szemet az emberi szükségletek, szenvedések és jogok fölött. Az
evangélium nagyra értékeli az embert, mint akit Krisztus a vére árán váltott
meg, és azt tanítja, hogy gyöngéd figyelemmel kell viseltetni az emberi
szükségletek, bajok iránt. Az Úr így szól: »Drágábbá teszem az embert a
színaranynál, és a férfit Ofir kincsaranyánál« (Ézs 13:12)” (i. m.
233-234. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Milyen stratégiák,
gyakorlatok segítségével maradhatunk érzékenyek a némán szenvedő emberek
szükségletei iránt, mint pl. Márk 2. fejezetében a lebénult ember?
2)
Gondoljunk bele, hogy a
harag, a tradíció, a dogma és a vallás menynyire elvakította általánosságban a
vallási vezetőket, akik elutasították Jézust! Még a csodák sem nyitották fel a
szemüket. Mit tehet közösségünk, nehogy hasonló történjen velünk?
3)
A helyi gyülekezet
hogyan válhat családdá azok számára, akiket a vérszerinti családjuk
kirekesztett a hitük miatt?
4)
Időzzünk még a
„megbocsáthatatlan bűn” kérdésénél! Beszéljük meg az osztályban, mit jelent ez,
és hogyan lehetünk biztosak abban, hogy nem követjük el!
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
INFARKTUS
UTÁN
A
szívem nem a régi.
Valami
elhalt benne.
Gondosan
figyelik, mérik,
lüktetését
és dobogását.
Adagolják
a gyógyszereket.
Javallják
a csendesebb életet.
Kicserélni
már nem lehet.
De
nekem új szívem is van.
Te
adtad, Istenem.
Csoda
történt velem:
Tied
lett az enyém,
enyém
lett a Tied.
S
tudom, Te is vizsgálod, figyeled
szüntelen
ezt a szívet.
Dobog-e
másokért?
Dobog-e
érted?
Hallgatod.
Tisztogatod.
Hadd
legyen hófehér!
Mossa
meg az értem hullt, drága vér!
Ne
szennyezze semmi salak,
hogy
ha hazahívsz engem,
színről-színre
láthassalak!
De –
lám – nem megy egyedül.
Csüggedten,
tárt karokkal szól
az
ember, s csendben Istenhez menekül.