2020 / II.
− 11. tanulmány − Június 6−12A Biblia és a prófécia
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 4Mózes 14:34; Dániel 2:27-45; 7:1-25;
8:14; János 14:29; 1Korinthus 10:1-13
„És ő azt mondta nekem:
Kétezer-háromszáz estéig és reggelig, azután viszszakapja a szent hely az
igazságát”
(Dán 8:14, ÚRK).
A bibliai prófécia alapvető az
identitásunk és a küldetésünk szempontjából. A prófécia belső és külső
mechanizmusa bizonyítja Isten Igéjének pontosságát. Jézus kijelentette: „Most
mondom ezt nektek, mielőtt megtörténik, hogy ha majd megtörténik,
higgyetek” (Jn 14:29, RÚF; lásd még Jn 13:19). Az alapvető kérdés: hogyan
értelmezzük helyesen a próféciát, hogy tudjuk, az adott kijelentés valójában
mikor teljesedik?
A reformáció ideje alatt a reformátorok a
történeti próféciaértelmezési módot követték. Ez megegyezik azzal, mint amit
Dániel és János is használt magyarázatuk kulcsaként. A történelmi értelmezési
módszer szerint a prófécia a történelem előrehaladó és folyamatos
beteljesedése, a múltban kezdődik és Isten örök országában végződik.
Ezen a héten a történeti
próféciaértelmezés oszlopait fogjuk vizsgálni. „A történelemben látnunk kell a
prófécia teljesedését, tanulmányozzuk a Gondviselés munkáját a nagy reformációs
mozgalmakban, és értsük meg, hogyan haladnak az események, amikor a nagy
küzdelem végső ütközetére gyülekeznek a nemzetek” (Ellen G. White: Testimonies
for the Church. 8. köt., 307. o.)!
A TÖRTÉNETISÉG ÉS A PRÓFÉCIA |
Június 7 |
Vasárnap |
A
hetednapi adventisták a prófécia értelmezésében alapvetően a történeti módszert
követik, vagyis azt, hogy a Biblia több fő próféciája a történelem töretlen
vonalán halad a múltból a jelenen át a jövőbe. Ez hasonló ahhoz, ahogyan az
iskolában tanultuk a történelmet. Azért követjük ezt, mert a Biblia is így
magyarázza ezeket a próféciákat.
Olvassuk
el Dán 2:27-45 verseit! Az álom mely részei utalnak arra, hogy a birodalmak
folytonosan, megszakítás nélkül követik egymást a történelem során? Mivel
mutatja be maga a Biblia, hogyan kell értelmeznünk az apokaliptikus (végidei)
próféciákat?
_____________________________________________________________
Figyeljük
meg, hogy Nebukadneccar birodalmát az arany fej jelképezi. Dániel ezzel
Babilont azonosítja a prófécia első birodalmaként (Dán 2:38). Azután így
folytatja: „De utánad egy másik királyság támad, alacsonyabb rendű a
tiednél. Azután pedig egy harmadik királyság, rézből való, amely uralkodni fog
az egész földön” (Dán 2:39, RÚF), majd jön egy negyedik is (Dán 2:40). Már
az állóképből is kiderül, hogy ezek a birodalmak egymás után következnek, mert
mindegyiket egy-egy nagyobb testrész szimbolizálja, a fejtől egészen a
lábujjakig. Kapcsolódnak egymáshoz, ahogyan az idő és a történelem is.
Dániel
7. és 8. fejezetében a szobor helyett különleges vadállatok jelképei jelennek
meg, de a tanítás ugyanaz. A négy birodalom (Dániel 8. fejezetében három)
töretlen egymásutánisága mutatkozik meg. A próféciák az ókortól kezdődően
átívelnek a történelmen, a jelenen át a jövőbe, addig, amikor Krisztus
visszajön és Isten megalapítja örök országát. Tehát Dániel 2. fejezetének
állóképe és a 7-8. fejezetek egymást követő látomásai szolgáltatják a
protestáns történeti próféciaértelmezés alapját, amelyet a hetednapi adventisták
ma is elfogadnak.
Olvassuk
el Jn 14:29 versét! Hogyan segít Jézusnak ez a kijelentése megérteni a
próféciák működését?
_____________________________________________________________
Milyen
jelentős előnyt élvezünk ma, hiszen már annyi minden bekövetkezett a
történelemben, amiről az ókori Babilon idejében élők nem tudhattak?
AZ ÉV-NAP ELV |
Június 8 |
Hétfő |
A
történeti próféciaértelmezés egyik kulcsa az év-nap elv. Évszázadok során sok
teológus alkalmazta ezt az elvet Dániel és Jelenések idői próféciáinak értelmezésekor,
több kulcsfontosságú igehelyből, valamint a próféciák szövegösszefüggéséből
kikövetkeztetve.
Olvassuk
el 4Móz 14:34 és Ez 4:6 verseit! Hogyan jelenti ki Isten az évnap elvet ezekben
a versekben?
Ezek
a szakaszok világosan kifejtik az év-nap elvet. Azonban hogyan igazoljuk ennek
az elvnek az alkalmazását az olyan idői próféciák esetében, mint Dán 7:25,
8:14, valamint Jel 11:2-3, 12:6, 14 és 13:5?
Három
másik elem is alátámasztja az év-nap elv alkalmazását Dániel és a Jelenések próféciáiban:
a szimbólumok, a hosszú időszakok és a sajátságos kifejezések használata.
Először is a vadállatok és a szarvak szimbolikus értelemben birodalmakat
jelölnek, ami arra utal, hogy az idővel kapcsolatos kifejezéseket is jelképesen
kell értelmeznünk. A vadállatokat és szarvakat nem vehetjük szó szerint, valami
másnak a szimbólumai. A prófécia többi része is szimbolikus, nem szó szerinti,
miért értelmeznénk tehát kizárólag az időre vonatkozó kifejezéseket szó
szerint? A válasz természetesen az, hogy nem szabad ezt tennünk. Másodszor, a
próféciákban megjelenített sok esemény és birodalom több évszázadon átível, ami
lehetetlen volna, ha a rájuk vonatkozó idői próféciákat szó szerint vennénk. Az
év-nap elvet alkalmazva az események azonban figyelemreméltó pontossággal
illeszkednek az időhöz, ezért sem érthetjük szó szerint az idői próféciákat.
Végül
pedig az ezekre az időszakokra vonatkozó sajátságos kifejezések is szimbolikus
értelmezésre utalnak. Más szóval, ahogyan ezek a próféciák kifejezik az időt
(például „Kétezer-háromszáz este és reggel”, Dán 8:14, RÚF), az nem a
megszokott módja az időmeghatározásnak. Ez is mutatja, hogy az itt leírt
időszakokat szimbolikusan kell értelmezni, nem pedig szó szerint.
Tekintsük
át Dán 9:24-27 verseiben a hetven hétre vonatkozó próféciát! „Attól fogva,
hogy elhangzott a kijelentés Jeruzsálem újjáépüléséről… a fejedelem
felkenéséig” (Dán 9:25, RÚF), hatvankilenc hét telik el, azaz egy év, négy
hónap és egy hét. Szó szerint számítva a próféciának nem lenne értelme, ugye?
Mi a helyzet azonban akkor, ha a Biblia év-nap elvét alkalmazzuk, ami szerint a
hetven hét négyszázkilencven év?
A KIS SZARV AZONOSÍTÁSA |
Június 9 |
Kedd |
Évszázadokon
át a protestáns reformátorok a Dániel 7–8. fejezetében említett kis szarv által
jelképezett hatalmat a római egyházzal azonosították. Miért?
Olvassuk
el Dán 7:1-25 és 8:1-13 verseit! Melyek a kis szarv közös jellemvonásai a két
fejezet leírása alapján? Hogyan azonosíthatjuk a kis szarvat?
Hét
azonos jellemvonást találunk a Dániel 7. és 8. fejezetében bemutatott kis szarv
esetében: 1) szarvként jelenik meg; 2) üldöző hatalomról van szó (Dán 7:21, 25;
8:10, 24); 3) önfelmagasztaló és káromló hatalom (Dán 7:8, 20, 25; 8:10-11,
25); 4) Isten népe ellen lép fel (Dán 7:25; 8:24); 5) tevékenységét prófétai
időszak határozza meg (Dán 7:25; 8:13-14); 6) a végidőig fennmarad (Dán
7:25-26; 8:17, 19); 7) természetfölötti módon pusztul el (Dán 7:11, 26; 8:25).
A
történelem szerint az első birodalom Babilon volt (Dán 2:38), a második Médó-Perzsia
(Dán 8:20) és a harmadik Görögország (Dán 8:21). A történelem egyhangúlag arra
mutat, hogy e világbirodalmak után a Római Birodalom következett.
Dániel 2. fejezetében a Rómát
jelképező vas a vas és cserép elegyéből álló lábfejben folytatódik,
egészen az idők végéig. A Dániel 7. fejezete által említett kis szarv a
negyedik vadállatból nő ki, de továbbra is annak a negyedik állatnak a része
marad. Milyen hatalom származott Rómából, aminek a politikai és vallási
befolyása legalább ezerkétszázhatvan évig jelentős (lásd Dán 7:25)? A
történelem és a prófécia alapján ez csak egyetlen hatalomra – a pápaságra illik,
ami Európa tíz barbár törzse között került hatalomra, hármat közülük kitört
(Dán 7:24). „…más lesz, mint az előzők” (Dán 7:24, RÚF), ami a többitől való
különbözőségére utal. „Sokat beszél majd a Felséges ellen” (Dán 7:25,
RÚF) és „Még a sereg vezérével is szembeszállt” (Dán 8:11, RÚF),
bitorolva Jézus szerepét és felváltva azt a pápáéval. Az ellenreformáció
idején, amikor a protestánsokat lemészárolták, teljesedett az üldözéssel
kapcsolatos jövendölés is, az, hogy „gyötörni fogja a Felséges szentjeit” (Dán
7:25, RÚF) és „a földre vetett némelyeket abból a seregből” (Dán 8:10,
ÚRK). Valóban arra törekedett, hogy „megváltoztassa az ünnepeket és a
törvényt” (Dán 7:25, RÚF) azáltal, hogy a Tízparancsolatból eltávolította a
második parancsolatot, illetve a szombatot vasárnapra változtatta.
A VIZSGÁLATI ÍTÉLET |
Június 10 |
Szerda |
A héten tanulmányozott vázlatpróféciát a reformáció óta a történeti próféciamagyarázatot támogató protestánsok túlnyomó többsége elfogadja. Azonban csak az 1800-as évek elejének Miller-mozgalma óta kezdték alaposan újragondolni a kétezer-háromszáz nap és a vizsgálati ítélet kérdését. Figyeljük meg a következő összehasonlítást!
Dániel 7. fejezete |
Dániel 8. fejezete |
Babilon
(oroszlán) |
– |
Médó-Perzsia
(medve) |
Médó-Perzsia (kos) |
Görögország
(párduc) |
Görögország (kecskebak) |
Pogány Róma (negyedik
vadállat) |
Pogány
Róma (vízszintes mozgású szarv) |
Pápai Róma (kis szarv) |
Pápai
Róma (függőleges mozgású szarv) |
Olvassuk el Dán 7:9-14 és
8:14, 26 verseit! Mi történik a mennyben e versek szerint?
A középkori
üldözés ideje után, aminek 1798-ban vége lett, miután Berthier tábornok
elfogatta és bebörtönöztette a pápát (Jel 13:3), Dániel 7. és 8. fejezete az
ítéletet említi. Az ítéletnek a mennyben kell történnie, ahol „összeült a
törvényszék” (Dán 7:10, RÚF) és „Jött valaki az ég felhőin, aki
emberfiához hasonló volt; az öregkorú felé tartott” (Dán 7:13, RÚF).
Erre az ítéletre 1798 után, de még Jézus második adventje előtt kerül sor. A
kétezer-háromszáz év kiindulópontját Dán 9:24 versében találjuk, amelyben a
hetven hét (négyszázkilencven év) „khatak”, azaz „leszabatott” a
kétezer-háromszáz napról szóló látomásból (Dán 9:24). Gyakorlatilag sok
teológus helyesen látja, hogy a Dán 8:14 versében említett kétezer-háromszáz
napról (évről) szóló prófécia és a Dán 9:24-27 szakaszában leírt hetven hétről
(négyszázkilencven év) szóló jövendölés ugyanannak a próféciának két részlete.
A hetven hétről szóló rész következő verse, Dán 9:25 megadja ennek az
időkeretnek a kiindulópontját: „A Jeruzsálem újraépíttetése felől való
szózat keletkezésétől”. Ennek az eseménynek a dátuma „Artaxerxes király
hetedik esztendeje” (Ezsd 7:7), vagyis Kr. e. 457. Ehhez hozzáadva kétezer-háromszáz
évet 1844-hez jutunk, nem sokkal 1798 után, még Jézus második eljövetele előtt.
Jézus ekkor ment be a szentek szentjébe, hogy elkezdje közbenjárói munkáját, a
mennyei szentély megtisztítását. Lásd a pénteki tanulmány szemléltető ábráját!
TIPOLÓGIA A PRÓFÉCIÁBAN |
Június 11 |
Csütörtök |
Csak egyszer teljesednek az
apokaliptikus próféciák szimbólumai, mint amilyeneket Dániel és Jelenések
könyvében találunk. Például a kecskebak csak Görögországra vonatkozik (Dán
8:21), amit a szöveg világosan kifejezett és megnevezett. Lehetne-e ennél
világosabb?
A tipológia azonban konkrét
ószövetségi személyekre, eseményekre vagy intézményekre utal, amelyek léteztek
a történelemben, de a jövőben egy nagyobb valóságra utalnak. A tipológia mint
értelmezési mód használata visszavezet Jézushoz és az Újszövetség íróihoz, és
megtalálható az Ószövetségben is. Az egyetlen útmutató egy típus, azaz előkép
felismeréséhez az, hogy a Szentírás írója beazonosítja őket számunkra.
Olvassuk el 1Kor 10:1-13
verseit! Milyen múltbeli történelmi eseményre utal Pál, a korinthusi
gyülekezetet figyelmeztetve? Hogyan érvényes ez ránk nézve ma?
Pál visszautal a kivonulás
történelmi valóságára, és kialakít egy tipológiát az ókori zsidók
tapasztalatára a pusztai vándorlás során. Pál leírja, hogyan ihlette Isten
Mózest ezeknek az eseményeknek a feljegyezésére, mert „Mindez példa
számunkra” (1Kor 10:6, ÚRK). Az Úr így figyelmezteti a lelki Izraelt, hogy
tartson ki a kísértésekben az utolsó napokban is.
Olvassuk el az alábbi
igeszakaszokat, és írjunk le minden előképet és azok teljesedését, amint Jézus
és az Újszövetség írói azonosítják őket!
Mt 12:40
_____________________________________________________
Jn 1:29
______________________________________________________
Jn 3:14-15
___________________________________________________
Jn 19:36
_____________________________________________________
Róm 5:14
____________________________________________________
Jézus és az Újszövetség írói
mindegyik idézett esetben alkalmazzák a kép és előkép értelmezést, ami kiemeli
azok prófétai jelentőségét. Ezúton rámutatnak a nagyobb horderejű teljesedésre
a történelemben.
Gondoljunk
a földi szentélyszolgálatra, ami előképül szolgált Isten átfogó megváltási
tervére! Mit tanít ez a szentélyszolgálat üzenetének mai fontosságáról?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 12 |
Péntek |
Dániel 7. fejezete |
Dániel 8. fejezete |
Babilon
(oroszlán) |
– |
Médó-Perzsia
(medve) |
Médó-Perzsia (kos) |
Görögország
(párduc) |
Görögország (kecskebak) |
Pogány Róma (negyedik
vadállat) |
Pogány
Róma (vízszintes mozgású szarv) |
Pápai Róma (kis szarv) |
Pápai Róma (függőleges
mozgású szarv) |
Ítélet a mennyben |
A mennyei szentély megtisztítása |
Pápai Róma
(kis szarv) Pápai Róma (függőleges mozgású szarv) Életbevágóan fontos azt
látnunk itt, hogy a Dániel 7. fejezetében szereplő ítéletjelenet, ami az
ezerkétszázhatvan éven át tartó üldözés (Dán 7:25) után zajlik, ugyanaz az
esemény, mint a szentély megtisztítása Dán 8:14 versében. A mennyei ítéletjelenet
vezet el végül Isten örök országához, a bűnbe süllyedt föld szomorú történelmének
a végén. Ennélfogva erős bibliai bizonyíték áll a rendelkezésünkre azzal
kapcsolatban, hogy a Szentírás nagy jelentőséget tulajdonít Dán 8:14 versének
és az általa jelölt eseménynek.
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Menjünk
vissza és nézzük át újra Dániel 2. fejezetét! Figyeljük meg, hogy milyen
világosan felfedezhető itt a történeti értelmezési módszer: a világbirodalmak
töretlen sorrendje, amely az ókortól kezdve tart egészen Isten örök országáig.
Isten megadja számunkra ezeknek a próféciáknak az értelmezési kulcsát. Mit mond
el mégis a keresztény világ állapotáról az, hogy kevés keresztény alkalmazza a
történeti magyarázati módszert? Miért segít ez a tény hangsúlyozni, mennyire fontos
ma az egész világon hirdetni az adventi üzenetet?
2)
Mennyire jól
értjük a kétezer-háromszáz éves próféciát Dán 8:14 alapján? Amennyiben nem
értjük igazán, miért ne fordítanánk időt rá, hogy megismerjük, majd a
tanultakat elmondjuk a csoportunkban? Meg fogunk lepődni, hogy mennyire
szilárdan megalapozott a próféciaértelmezésünk.
3)
Olvassuk el
Dán 7:18, 21-22, 25, 27 verseit, amelyek arra irányítják a figyelmet, hogy mi
történik a szentekkel. Mit tesz velük a kis szarv által jelképezett hatalom?
Ezzel szemben mit tesz értük az Úr? Mi a jó hír a szentek számára az ítélet
vonatkozásában? Végül mit kapnak az ítélettől?
GALAMB GYÖNGYVÉR:
ÖLELVE ÉLNI
Ha csak egy érintés melegít
az idő kőrongyaiba varrtan;
koldus ruhám köztetek pedig
gyűlölt idegenség a bajban,
akkor Jób inge rajtam a dísz.
Élve élni ölelve lehet.
Más út erre a Nap alatt nincs.
Ezért kötözgetem sebemet.
Ez az, mikor a fájdalom kincs.
Bajom pedig lehet új kezdet.
Vagy magával ránthat mélybe le
vad szándékkal vonva halálba.
Vagy kitárom karom a fényre,
Krisztus végútját Véle járva,
akarom Őt … ölelve élve.