2020 / II.
− 10. tanulmány − Május 30−Június 5A Biblia és a történelem
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
1Sámuel 17; Ézsaiás 36:1-3, 37:14-38; Dániel 1; 5; Máté 26:57-67; Zsidók
11:1-40
„Én, az Úr vagyok a te
Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom földjéről, a szolgaság házából”
(2Móz 20:2, RÚF; lásd még
5Móz 5:6).
A Szentírás a történelembe ágyazódik. A
bibliai történelem lineáris irányban halad az abszolút kezdettől, amikor Isten
megteremtett mindent, a végső célig, amikor második adventje után helyreállítja
a földet.
Történelmisége megkülönbözteti az Igét
más vallások szent könyveitől. A Biblia nem próbálja meg bizonyítani Isten
létezését, hanem abból indul ki, hogy Ő létezik és személyesen cselekszik a
történelemben. Kezdetben Isten szólt, így teremtette meg a földön az életet
(1Móz 1:1-31). Kihívta Ábrámot a káldeusok földjéről. Megszabadította népét az
egyiptomi szolgaságból. A Tízparancsolatot Ő írta a kőtáblákra, a saját ujjával
(2Móz 31:18). Elküldte a prófétákat. Ítéleteket hajtott végre. Arra szólította
az embereket, hogy törvénye szerint éljenek, és a többi népnek is bemutassák a
megváltási tervét. Végül pedig elküldte Fiát, Jézus Krisztust a világba, ezzel
hozva változást a történelemben.
Ezen a héten a Biblia leírása szerint
néhány kulcsfontosságú, történelmi témakört tekintünk át, és megnézünk néhány
régészeti bizonyítékot, amelyek alátámasztják a Szentírásban bemutatott
történelmet.
DÁVID, SALAMON ÉS A KIRÁLYSÁG |
Május 31 |
Vasárnap |
Dávid és Salamon uralkodása
Izrael történelmének aranykorát fémjelzi. Azonban mi lenne, ha nem is léteztek
volna, ahogyan egyesek állítják? Mi volna, ha, amint egyesek mondják,
birodalmuk nem lett volna akkora, mint amilyennek a Biblia leírja? Dávid nélkül
nem lenne Jeruzsálem a nemzet fővárosa (2Sám 5:6-10), nélküle nem lenne
templom, amit a fia, Salamon épített (1Kir 8:17-20). Végül pedig Dávid nélkül
nem lenne a jövőben várt Messiás, hiszen az ő vonalán keresztül kapták a
Messiás ígéretét (Jer 23:5-6; Jel 22:16). Abban az esetben teljes mértékben
újra kellene írni Izrael történelmét. Pedig éppen a Bibliában lejegyzett
történelem adja Izrael és az egyház egyedi szerepét, valamint küldetését!
Olvassuk
el 1Sámuel 17. fejezetét! Hogyan segítette Isten döntő győzelemhez Izraelt? Kit
használt fel ennek érdekében? Hol zajlott a történet?
_____________________________________________________________
Figyeljük
meg a csata helyszínének pontos földrajzi leírását 1Sám 17:1-3 verseiben!
Khirbet Qeiyafa pontosan azon a területen fekszik, a dombok között, ahol a
fejezet leírása szerint Izrael táborhelye volt. Az utóbbi idők ásatásai feltártak
egy Saul és Dávid korabeli, megerősített, helyőrségi várost, amely a völgyre
nézett. Két városkaput is kiástak abból az időből. Tekintettel arra, hogy az
ókori Izrael legtöbb városának csak egy kapuja volt, ez segített beazonosítani
Saarajim települést (1Sám 17:52), ugyanis a név héber jelentése: „két kapu”.
Tehát
a történelem során először sikerült beazonosítani ezt az ókori bibliai várost.
2008-ban és 2013-ban két feliratot is találtak, amelyeket sokan eddig a
legrégebbi héber írásos emlékeknek tartanak. A második írás megemlíti az Esbaal
nevet, és ez volt Saul egyik fiának is a neve (1Krón 9:39).
1993-ban
az északi Tel Dan városában folytatott ásatások során egy monumentális feliratra
bukkantak, amelyet Damaszkusz királya, Hazáel írt. Ebben hirdeti győzelmét „Izrael
királya” és „Dávid házának” királya fölött. A Biblia is így utal
Dávid dinasztiájára. Ez a bizonyító erejű régészeti lelet arra mutat, hogy
Dávid valóban létező történelmi személy volt, ahogyan azt a Biblia állítja.
Gondoljuk
végig, hogy mit is jelentene a hitünk szempontjából, ha valójában Dávid nem
létezett volna, amint azt némelyek állítják!
ÉZSAIÁS, EZÉKIÁS ÉS SZANHÉRIB |
Június 1 |
Hétfő |
Olvassuk
el Ézs 36:1-3 és 37:14-38 szakaszait! Hogyan szabadította meg Isten a népét,
amikor az asszírok hatalmas támadást indítottak Júda ellen?
Kr.
e. 701-ben Szanhérib hadjáratot folytatott Júda ellen, amiről olvashatunk a
Szentírásban. Szanhérib szintén feljegyeztette ezt, többféle módon. A
fővárosban, Ninivében talált történelmi évkönyveiben így dicsekedett: „(Ezékiásnak)
negyvenhat, erős fallal bekerített városát és azok szomszédságában számtalan
kisebb faluját megostromoltam és legyőztem.” Szanhérib azzal állított emléket a
ninivei palotájában a júdeai Lákis városa feletti győzelmének, hogy a palota központi
termének falait a város ostromát és a csatajeleneteket ábrázoló domborművekkel
boríttatta.
A
közelmúltban Lákisnál folytatott ásatások során feltárták a Szanhérib által felégetett
és lerombolt város romjait. Jeruzsálem azonban csodával határos módon
megmenekült. Szanhérib csak ennyivel dicsekedhetett: „Ami Ezékiást, a
júdeait illeti, bezártam őt a saját városába, mint egy madarat a kalitkába.”
Nincs olyan felirat, ami Jeruzsálem lerombolásáról szólna, vagy hogy foglyokat
hurcoltak volna el rabszolgaságra.
Jeruzsálem valóban ostrom alá került, de a Biblia feljegyzi, hogy
az ostrom csupán egy napig tartott, mert az Úr Angyala megszabadította a várost.
Ézsaiás megjövendölte: „Azért ezt mondja az Úr Asszíria királyáról: Nem jut
be ebbe a városba, és nyilat sem lő rá, nem fordít feléje pajzsot,
ostromsáncot sem épít ellene. Azon az úton tér vissza, amelyen jött, de
ebbe a városba nem jut be – így szól az Úr. Pajzsa leszek ennek a
városnak, és megszabadítom önmagamért meg az én szolgámért, Dávidért” (Ézs
37:33-35, RÚF).
Érdekes
módon Asszíria fővárosában, Ninivében csak Lákisra vonatkozó leleteket
találtak, Jeruzsálemet nem lehetett látni a palota falain. Szanhérib csak Lákis
legyőzésével dicsekedhetett. A menny Istene és az asszírok istenei közötti
harcban Isten hatalmát a népe szabadulása bizonyította. Isten látta Asszíria
támadó tetteit, hallotta Ezékiás király imáját és cselekedett a történelemben.
Miért
fontos emlékezni arra, hogy Isten, aki akkor és ott csoda folytán megszabadította
Izraelt, ma ugyanaz, akihez mi is imádkozunk, akire hagyatkozunk és akiben
bízunk?
DÁNIEL, NEBUKADNECCAR ÉS BABILON |
Június 2 |
Kedd |
2007 júliusában a Bécsi
Egyetem egyik tudósa a British Múzeumban dolgozott egy megbízáson, amikor egy
agyagtáblát talált Nebukadneccar, Babilon királyának idejéből. Az agyagtáblán a
„Nebusarsekim” nevet találta, annak a babiloni hivatalnoknak a nevét, akit Jer
39:3 említ. Nebusarsekim egyike azoknak, akiket (a régészetnek köszönhetően)
újra felfedeztek a Dániel és Nebukadneccar idejében élt királyok meg hivatalnokok
közül.
Olvassuk el Dániel
próféta könyvének 1. és 5. fejezetét! Mi a kapcsolat Dánielnek a korán
meghozott döntései és Isten tettei között, amelyek során szolgájaként és
prófétájaként használta őt fel, és így a próféta a történelem során emberek
millióira hatott?
_____________________________________________________________
Dániel „eltökélé az ő
szívében” (Dán 1:8), hogy Istenhez hűséges marad mindabban, amit megeszik
és az imádságban is. A korán kialakított jó szokásai az életmódjává váltak, és
erőt adtak neki hosszú élete során. Ennek eredménye lett a világos gondolkodás,
a bölcsesség és a felülről származó értelem, amit elismert Nebukadneccar és
Bélsaccar is, ezért emelték a birodalom legmagasabb pozícióiba. Még fontosabb,
hogy Nebukadneccar megtérésében is része volt (Dán 4:31-34).
Nebukadneccar Nabopolassar
fia volt. Együtt építtették fel a ragyogó várost, aminek nem volt párja az
ókori világban (Dán 4:27). Babilon hatalmas volt, legalább háromszáz templommal
és a gyönyörű palotával. Maszszív, dupla várfalak vették körül, az egyik
szélessége 3,6 méter, a másiké pedig 6,7 méter volt. A várfalakon nyolc főkapu
ékeskedett, mindegyiket babiloni főistenekről nevezték el. A leghíresebb ezek
közül az Istár-kapu, amit német régészek tártak fel, majd újra felépítettek a
berlini Pergamon Múzeumban.
Dán 7:4 sasszárnyú
oroszlánként írja le Babilont. Az Istár-kapuhoz vezető felvonulási úton
százhúsz oroszlán szobra sorakozott. Az ásatások során találtak egy olyan
szobrot is, egy emberre ugró hatalmas oroszlánt, ami a mai napig a város előtt
áll. Mindez azt tanúsítja, hogy az oroszlán találó jelkép a nagy Babilonra,
megerősíti a bibliai történelmet és a prófétai üzenetet.
Mi
a jelentősége annak Dán 1:8 versében, hogy Dániel „eltökélé az ő szívében”?
Mit kell nekünk is elhatároznunk azzal kapcsolatosan, hogy mit tegyünk
és mit ne?
A TÖRTÉNELMI JÉZUS |
Június 3 |
Szerda |
Olvassuk
el Mt 26:57-67, Jn 11:45-53 és 18:29-31 szakaszait! Mit tudunk Kajafásról? Mi
volt a szerepe Jézus halálában? Ki volt Poncius Pilátus, és miért kellett az ő
döntése ahhoz, hogy a Szanhedrin elérje célját?
Kajafás főpap volt, ő
tervezte el Jézust megölését. Josephus, a rómaiak számára történeti
feljegyzéseket készítő zsidó történész is megerősítette, hogy valóban létezett.
„Emellett a főpapi tisztségből letette Józsefet, akit Kajafásnak is hívnak, és
kinevezte Jónathánt, a korábbi főpap, Ananus fiát, hogy kövesse őt
tisztségében” (Josephus Complete Works. Grand Rapids, MI, 1969, Kregel
Publications, 18. köt., 381. o.).
1990-ben egy családi sírhelyet
tártak fel Jeruzsálemtől délre, amelyben tizenkét csontdobozt találtak. A
sírban lévő pénzérmék és cserépleletek a Kr. u. 1. század közepére datálhatók.
A legdíszesebb csontládán, amelyben több ember csontját is megtalálták a „József,
Kajafásnak fia” felirat áll. Számos tudós nézete szerint ez Kajafásnak, a
főpapnak a sírja, benne az ő csontjaival, aki közvetlenül részt vett Jézus
halálra adásában.
1961-ben egy feliratot
találtak Poncius Pilátus, Tibériusz császár júdeai helytartójának nevével, Cézárea
Maritima színházának egyik kövén.
Mindkét esetben láthatjuk,
hogy a történelem alátámasztja a Jézus halála körüli események főszereplőinek
létezését.
Az első két század világi
történészei is említést tesznek a Názáreti Jézusról. Tacitus, római történész
írt Krisztusról, és arról, hogy Tibériusz uralkodása idején Poncius Pilátus
kivégeztette. Említette még a korai keresztényeket Rómában. Ifjabb Plinius, a
római kormányzó Kr. u. 112-113-ban Trajánusz császártól azt kérdezte levelében,
hogy miként bánjon a keresztényekkel. Leírta, hogy egy bizonyos napon, virradat
előtt gyűlnek össze, és úgy énekelnek, mintha valami istennek énekelnének. Ezek
a régészeti felfedezések és történelmi források szolgáltatják a Biblián kívüli
bizonyítékát Jézus létezésének, akit a halálát követő ötven éven belül már
imádtak. Viszont az evangéliumok az elsődleges források Jézusra nézve,
amelyeket gondosan tanulmányoznunk kell, hogy többet megtudhassunk róla és az
életéről.
Jó,
ha régészeti bizonyítékokkal alá tudjuk támasztani a hitünket, de miért fontos
mégis, hogy a hitünk ne ezektől függjön, bármennyire is sokat segíthetnek
bizonyos esetekben?
HIT ÉS TÖRTÉNELEM |
Június 4 |
Csütörtök |
Nem légüres térben élünk.
Döntéseink hatnak másokra is, nemcsak miránk. Isten ókori népének sok képviselője
nagy hatással volt mások jövőjére is. Zsidók 11. fejezete a „hitről” szól, és
összefoglalót találunk benne az ókori hithősök befolyásáról.
Olvassuk el Zsid 11:1-40
verseit! Mit tanulhatunk az ókori hősöktől, az életükből?
Énok_______________________ |
József_______________________ |
Noé________________________ |
Mózes_______________________ |
Ábrahám____________________ |
Ráháb_______________________ |
Sára________________________ |
Sámson______________________ |
A hit nemcsak valamibe vagy
valakibe vetett hit, hanem cselekvés is a hit alapján – a cselekvő hitet
tulajdonítja Isten igazságnak. Az ebből fakadó tettek változtatják meg a
történelmet, és azon múlnak, hogy az ember Isten Igéjére hagyatkozik-e.
Noé hitből cselekedett,
amikor a bárkát építette, addigi tapasztalatai és az értelme ellenére bízott
Isten Szavában. Mivel addig még soha nem esett eső, a tapasztalat és a józan
ész azt sugallta, hogy teljesen elképzelhetetlen az özönvíz. Noé mégis
engedelmeskedett Istennek, így az emberiség túlélte az özönvizet. Ábrahám, akit
akkor még Ábrámnak hívtak, elindult a Mezopotámia déli részén lévő Úr
városából, pedig nem tudta, hova vezeti majd Isten. Úgy döntött, hogy Isten
Szavára cselekszik. Mózes azt választotta, hogy inkább pásztorként vezeti be Isten
népét az ígéret földjére, mint hogy kora legnagyobb birodalmának, Egyiptomnak
az uralkodója legyen. Bízott a Mindenhatóban, aki az égő csipkebokornál
szólította meg. Ráháb úgy döntött, hogy elhiszi az Isten szabadításáról szóló
beszámolókat, védelmet nyújtott két kémnek, így része lett Jézus származási
vonalának. Csak keveset tudunk arról, hogy döntéseinknek milyen hatása van
számtalan emberre ebben a nemzedékben és majd az utánunk következőkben!
Milyen
nagy horderejű döntések előtt állunk? Hogyan hozzuk meg döntéseinket? Miért?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 5 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Dávid és
Góliát” c. fejezet, 597-602. o.; Próféták és királyok. Budapest, 1995, Advent
Kiadó, „Ezékiás” (205-210. o.) és „Szabadulás Asszíriától” (218-227. o.) c.
fejezetei
„A
Biblia a legrégibb és legmegragadóbb történelem, amellyel az emberiség rendelkezik.
Frissen eredt az örök igazság forrásából, és az isteni kéz korszakokon át
megőrizte tisztaságát. Megvilágítja a távoli múltat, ahová az ember hiába
igyekszik behatolni. Egyedül a Szentírásban szemlélhetjük azt a hatalmat, amely
lefektette a föld alapját és kiterjesztette az egeket. Egyedül a Bibliában
találhatjuk meg a nemzetek eredetének hiteles beszámolóját, fajunk történetének
emberi büszkeségtől és előítélettől mentes leírását” (Ellen G. White: Előtted
az élet. Nevelés. Budapest, 1992, Advent Kiadó, 173. o.).
„Aki
ismeri Istent és Igéjét, annak hite megalapozódik a Szentírás isteni eredetében.
Nem próbálgatja a Bibliát az ember tudományos elgondolásai alapján, inkább
ezeket a gondolatokat méri a tévedhetetlen mércéhez. Tudja, hogy Isten Szava
igazság, és az igazság soha nem mond ellent önmagának. Csupán emberi találgatás
mindaz, ami az úgynevezett tudomány tanításában ellentmond az isteni
kinyilatkoztatás igazságának.
Az igazán bölcsek előtt a
tudományos kutatás hatalmas gondolati és információs tereket nyit” (Ellen G.
White: Testimonies for the Church. 8. köt., 325. o.).
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Beszéljünk a szerdai tanulmány végén feltett kérdésről! Valóban
jó, amikor archeológiai bizonyítékokat találunk a bibliai történelem igazolására.
Azonban mi van, ha a régészeti leletet a bibliai történetnek ellentmondóan
értelmezik? Ezek szerint miért kell szilárdan Isten Igéjére hagyatkoznunk,
bíznunk benne, függetlenül a régészet vagy egyéb tudományok állításaitól?
2)
Idézzük fel a már beteljesedett bibliai próféciákat! Gondoljunk például
a Dániel 2. és 7. fejezetében említett legtöbb birodalomra! Hogyan tanulhatunk
ezekből a próféciákból, hogy bízni tudjunk azokban a próféciákban, amelyeknek a
teljesedése a jövőben várható?
R. DÁNIEL IRÉN:
PECSÉT A FOLT?
Mi vagy?
Folt,
vagy
színfolt?
Ha folt
pecsét,
törlik színét.
Színfolt,
ha vagy,
mind élni hagy,
kinek szívét
védi pecsét.