2020 / II.
− 9. tanulmány − Május 23−29Teremtés: Mózes első könyve az alap, 2. rész
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
1Mózes 1–2; 5; 11; Jób 26:7-10; 1Krónika 1:18-27; Máté 19:4-5; János
1:1-3
„Az egek beszélik Isten
dicsőségét, és kezeinek munkáját hirdeti az égboltozat”
(Zsolt 19:2).
Sok nagy gondolkodó a Szentírásból
merített ihletet Isten teremtett világának kutatásához, és ennek eredményeképpen
született meg a modern tudomány. Johannes Kepler, Isaac Newton, John Ray,
Robert Boyle és más neves tudósok hitték, hogy munkájuk révén még többet
megtudhatnak Isten teremtői munkájáról.
Azonban a francia forradalom után a 19.
századi tudomány egyre inkább eltávolodott a teisztikus világnézettől, olyan
irányba haladt, amelynek alapjául a naturalizmus és a materializmus szolgált,
többnyire nem adva helyet a természetfölöttinek. Ezeket a filozófiai
gondolatokat Charles Darwin: „A fajok eredete” (1859) c. műve
népszerűsítette. Azóta a tudomány egyre inkább eltávolodott a bibliai
alapoktól, ami Mózes első könyve történetének gyökeres újraértelmezését
eredményezte.
Vajon a Biblia elavult, a tudománnyal
ellenkező nézetet tanítana a kozmológiáról? Lehetséges, hogy leírásában egyszerűen
csak kölcsönvett elemeket a környező pogány népektől? A Bibliát kulturálisan
meghatározta volna keletkezésének helye és ideje, vagy pedig az ihletettsége
valóban olyan nézethez emel fel a világ eredetét illetően, ami teljes az isteni
kereteiben? Ezeket a gondolatokat tárgyaljuk e heti tanulmányunk során.
LAPOS FÖLD? |
Május 24 |
Vasárnap |
Az általános elképzelés
szerint az ókori világban sokan úgy gondolták, hogy a föld lapos. A legtöbben
azonban megértették, hogy gömbölyű, és erre több jó okuk is volt. Viszont
némelyek még napjainkban is állítják, hogy a Biblia tanítása szerint a föld
lapos.
Olvassuk el Jel 7:1 és
20:7-8 verseit! Milyen szövegösszefüggésben találjuk ezeket a verseket? Vajon
azt tanítanák, hogy a föld lapos volna?
_____________________________________________________________
János leírja e versek végidei
próféciáiban, hogy négy mennyei angyal állt „a föld négy sarkán, és féken
tartották a föld négy szelét” (Jel 7:1, RÚF). Háromszor ismétli a „négy”
szót, és a négy angyalt összefüggésbe hozza a négy égtájjal.
János jelképes nyelvezetet
használt, mint mi is ma, amikor azt mondjuk, hogy „lemegy a nap”, vagy
„keletről támadt” a szél. Ha ezeknek a prófétai igehelyeknek a szó szerinti
értelmezését erőltetnénk, amikor a szöveg átvitt értelemben északra, délre,
keletre és nyugatra utal, kiragadjuk e szakaszokat a szövegösszefüggésükből, tőlük
idegen értelmezést kölcsönzünk nekik. Amikor Jézus ezt mondta: „Mert a
szívből származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések,
paráznaságok, lopások, hamis tanúskodások és istenkáromlások” (Mt
15:19, RÚF), akkor nem az ember anatómiájáról vagy a szó szerinti emberi
szívről beszélt, hanem egy jelképet használva akart erkölcsi tanítást adni.
Mit tanítanak Jób 26:7-10
és Ézs 40:21-22 szakaszai a földről?
Jób 26:7 szavai szerint Isten
az űrben függesztette fel a földet: „Ő terítette északot a kietlenség fölé,
függesztette ki a földet a semmiség fölött” (RÚF). Jób 26:10 eredeti
szövegéből kiderül, hogy bolygónk gömb alakú, Ézs 40:22 pedig kijelenti:
„Az, aki ott trónol a földkerekség fölött, ahonnan lakói csak sáskának
látszanak, fátyolként terítette ki az eget, kifeszítette, mint egy lakósátrat” (RÚF).
Képzeljük
magunkat valaki helyébe, aki több ezer évvel ezelőtt élt! Milyen bizonyítékaink
lennének arra, hogy a föld forog? Vagy volna, ami inkább arról győzne meg, hogy
egyhelyben áll? Milyen bizonyítékot találni arra, hogy a föld lapos? És arra,
hogy gömbölyű?
TEREMTÉSTÖRTÉNET AZ ÓKORI IRODALOMBAN |
Május 25 |
Hétfő |
Régészek
olyan ókori, Egyiptomból és a Közel-Keletről származó iratokat fedeztek fel,
amelyekben szerepelnek a teremtés és az özönvíz ősi történetei. Ennek hatására
egyesek elgondolkodtak azon, hogy Mózes első könyvének beszámolója
kölcsönzött-e ezektől a kultúráktól, és a Szentírás bármilyen vonatkozásban
alárendelt-e azoknak. Valóban ez lenne a helyzet?
Olvassuk el 1Móz 1:1–2:4 szakaszát, majd pedig az alábbi
kivonatot az Atrahaszisz eposzból: „Amikor az ember helyett az istenek/végezték
a munkát, a terheket hordozták,/Az istenek terhe túl nagy,/A munka túl nehéz
volt, túl sokat fáradtak/… Hagyd, hogy a méh-istennőnek utódai legyenek,/és
hagyd, hogy az ember viselje az istenek terhét!... Geshtu-et, egy értelmes
istent/levágták a gyülekezetükben./Nintu agyaggal keverte össze/a húsát és
vérét” (Stephanie Dalley: Myths from Mesopotamia: Creation, the
Flood, Gilgamesh, and Others. New York, 1989, Oxford University Press, 9.,
14-15. o.). Milyen különbségeket látunk?
Bár
vannak hasonlóságok a két történet között (például az első ember teremtésénél egyaránt
szerepel az agyag), a különbségek sokkal jelentősebbek.
1)
Az Atrahasziszban az emberek az istenek helyett dolgoznak, hogy ők pihenhessenek.
Mózes első könyve szerint Isten az ember, a teremtés csúcsa számára
teremtette a földet és mindent, ami abban van, azután pedig az emberpárral
együtt megpihent. Mózes első könyve szerint Isten az embert egy kertbe
helyezte és közösségbe hívta önmagával. Feladatául adta, hogy gondoskodjon a
teremtett világról – ez olyan gondolat, ami nincs benne az Atrahasziszban.
2)
Az Atrahasziszban egy kisebb istent megölnek, majd a vérét agyaggal elegyítik,
hogy megalkossák a férfit és a nőt. Mózes első könyvében az első Ádámot
Isten gondosan „formálja” meg, azután életet lehel belé, később pedig az asszonyt
„alkotja” meg „segítőtársául”, és nem egy meggyilkolt istenből teremtette
Ádámot és Évát.
3)
Mózes első könyvének beszámolójában nem utal semmi konfliktusra, erőszakra,
amint azt az Atrahaszisz történetben találjuk.
A bibliai beszámoló magasztos
képet fest a mindenható Istenről, aki a tökéletes világban méltóságteljes
életcélt ad az emberiségnek. Ennek az alapvető különbségnek a fényében a
tudósok végül arra következtettek, hogy itt egészen eltérő teremtési leírásról
van szó.
MÓZES ELSŐ KÖNYVE
ÉS A POGÁNYSÁG |
Május 26 |
Kedd |
Mózes
első könyve
távolról
sem pogány teremtési mítoszokból ered, sőt inkább cáfolja azokat. Kifejezetten
eltérőnek mutatja be Istent, a Teremtőt, mint azok.
Olvassuk
el 1Móz 1:14-19 szakaszát! Hogyan jelennek meg a negyedik teremtési nap elemei?
Mi a szerepük?
_____________________________________________________________
A „nap” és „hold”
kifejezéseket azért kerülték, mert a héberben azok neve (vagy a nevükhöz
hasonló elnevezés) megegyezett az ókori Közel-Kelet és Egyiptom nap- és holdisteneinek
a nevével. A „nagyobb világosság” és a „kisebb világosság” kifejezések
mutatják: Isten meghatározott szerepre teremtette ezeket, hogy „jelezzék az
ünnepeket, a napokat és az esztendőket, és legyenek világító testekként
az égbolton, hogy világítsanak a földre” (1Móz 1:14-15, RÚF)! Tehát a fenti
igehelyek egyértelműen jelzik, hogy a nap és a hold nem istenek, hanem
teremtmények, meghatározott természeti funkciókkal, ahogyan a szerepüket ma is
értjük.
Olvassuk
el 1Móz 2:7 és 18-24 verseit! Hogyan teremtette meg Isten Ádámot és Évát?
_____________________________________________________________
Az ókori Közel-Kelet mítoszai
egyöntetűen úgy írják le az ember teremtését, mint egy utólagos gondolatot,
amit az istenek azért találtak ki, hogy mentesüljenek nehéz munkájuk alól. Ezt
a mítoszelemet cáfolja az a bibliai tanítás, hogy az embernek Isten megbízott
helytartójaként kell uralnia a világot. Az ember megteremtése egyáltalán nem
későn jött gondolat, inkább a leírás szerint a teremtés csúcsa volt, és ez még
erősebben utal arra, hogy mennyire különböznek egymástól a pogány és a bibliai
leírások.
Mózes első könyve
tehát inkább korrigálja az
ókori világ mítoszait. Mózes olyan kifejezéseket és gondolatokat használt,
amelyek nem egyeztethetők össze a pogány elgondolásokkal. Egyszerűen
megfogalmazta a bibliai nézetet a valóságról, valamint Isten szerepéről és
céljáról a teremtésben.
Több
ezer évvel ezelőtt a bibliai teremtéstörténet nem egyezett az uralkodó kultúrával,
de ma is ez a helyzet. Miért nem lepődhetnünk meg ezen?
TEREMTÉS ÉS IDŐ |
Május 27 |
Szerda |
Olvassuk
el 1Mózes 5. és 11. fejezetét! A Biblia hogyan követi nyomon az emberiség
történetét Ádámtól Noéig, majd Noétól Ábrahámig?
Van
egy elem, ami ezeket a nemzetségi táblázatokat egyedivé teszi a Bibliában: meghatározzák
az időtartamot, ezért egyes teológusok – helyesen – „kronológiának” nevezik az
ilyen részeket. Összekapcsoló mechanizmusuk folytán a származási információkat
összekötik az idő múlásával: „amikor egy személy x évet élt, nemzette a
másik személyt, aki y évet élt, ő pedig nemzett további fiakat és
lányokat.” 1Mózes 5. fejezete a következő, képletszerű kifejezést adja hozzá:
„Az első személy napjainak száma z év volt.” Ez az összekapcsoló rendszer
kizárja bizonyos generációk törlését vagy hozzáadását. 1Mózes 5. és 11.
fejezetében folyamatos származási vonalat találunk, amit 1Krón 1:18-27 szakasza
hitelesít. Nincs sem hozzáadott, sem pedig törölt generáció. A Biblia ebben a
vonatkozásban is önmagát értelmezi.
Zsidó
és keresztény igemagyarázók közel kétezer éve úgy értelmezik ezeket a
szövegeket, mint amelyek a történelmet vázolják fel. Ezek alapján, legalábbis a
teremtés hét napjától számítva, pontosan meghatározható az özönvíz ideje és a
föld kora, amiről Mózes első könyvének 1. és 2. fejezete ír.
Az
utóbbi évtizedekben némelyek megkísérelték újraértelmezni 1Mózes 5. és 11.
fejezetét, hogy hosszabb korokat is belevehessenek, annak alapján, ahogyan
egyes (esendő emberek) magyaráznak bizonyos régészeti és történelmi adatokat.
Így megkérdőjelezik a Biblia feljegyzéseinek megbízhatóságát.
Ám
ha meg akarjuk érteni, hogyan tekint Isten az időre és annak folyamatára a
történelemben, látnunk kell, hogy ez a két fejezet egyszerre „történelmi és teológiai,
a tér és az idő valóságában kapcsolja össze Ádámot az emberiség többi részével
és Istent az emberrel. 1Mózes 5. fejezete és a 11:10-26 veresek megadják az
időkeretet, valamint az emberi nemzedékek láncolatának sorát, amely összeköti
Isten népét azzal az emberrel, akit az Úr a bolygó hatnapos teremtésének
csúcsaként alkotott meg” (Gerhard F. Hasel: The Meaning of the Chronogenealogies
of Genesis 5 and 11. Origins. 7/2. 69. o.).
A
nemzetségi táblázatok benne vannak az Ószövetségben, méghozzá jó okkal, mégis
mit mond Pál 1Tim 1:4 és Tit 3:9 verseiben? Mire kell figyelnünk, amikor
ezekről az igékről beszélünk?
TEREMTÉS A SZENTÍRÁSBAN |
Május 28 |
Csütörtök |
Olvassuk el a következő igeszakaszokat, majd írjuk le, miként utalnak az alábbi versek 1Mózes 1-11. fejezeteire!
Mt 19:4-5 ____________________
Mk 10:6-9
___________________
Lk 11:50-51 __________________
Jn 1:1-3 _____________________
ApCsel 14:15 _________________
Róm 1:20 ____________________
2Kor 4:6 _____________________
Ef 3:9 _______________________
1Tim 2:12-15 _________________
Jak 3:9 ______________________
1Pt 3:20
_____________________
Júd 11,14 ____________________
Jel 2:7; 3:14; 22:2-3
___________________________________________
Jézus és az Újszövetség minden
írója megbízható történelemként tekint Mózes első könyvének 1–11.
fejezeteire. Jézus utal Mózes írásaira és a férfi meg a nő teremtésére (Mt
19:4). Pál ismételten a teremtéstörténettel támasztja alá a leveleiben
kifejtett teológiai tételeit. Az athéni tanult emberek előtt kijelenti: „Az
Isten, aki teremtette a világot és mindazt, ami benne van, aki mennynek
és földnek Ura, nem lakik emberkéz alkotta templomokban” (ApCsel 17:24,
RÚF). Ilyen módon az Újszövetség írói Mózes első könyvének alapjaira
építenek, ezzel mutatják be a modern olvasó számára is ennek a valóságos
történetnek a jelentőségét.
Olvassuk el példának okáért
Róma 5. fejezetét! Pál fél tucatnál is többször utal közvetlenül az Ádám és
Jézus közötti kapcsolatra (lásd Róm 5:12, 14-19). Elismeri a történelmi Ádám
valóságos létét. Ezt az álláspontot alapjaiban támadja az, ha az élet eredetét
illetően a szövegek szó szerinti olvasatát felváltja az evolúcióra alapozott
elgondolás.
A
Szentlélek ihletésére az Újszövetség írói hiteles történelemnek fogadták el a
teremtésről szóló beszámolót, mint ahogyan Jézus is. Miért lenne tehát balgaság
a részünkről, ha bűnös, esendő emberek állításaira alapozva nem követnénk az ő
példájukat?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 29 |
Péntek |
„A
Biblia az emberiség legátfogóbb és leginkább tanulságos történelme. Egyenesen
az örök igazság kútforrásából fakadt, és korszakokon át isteni kéz őrizte
tisztaságát… Csak ebben található meg az emberiség történelme minden emberi
előítélettől vagy elbizakodottságtól mentesen” (Ellen G. White: Testimonies
for the Church. 5. köt., 25. o.).
„[Isten] megmutatta nekem,
hogy a bibliai történelem nélkül semmit nem igazolhat a geológia. A földben
talált leletek valóban bizonyítják, hogy a dolgok állapota több szempontból is
eltér a mostanitól. Azonban csak a Biblia történelmének fényében vélekedhetünk
arról, hogy ezek mikor léteztek és milyen hosszú ideig voltak a földben. Talán
ártatlannak tűnik, ha képzeletben túllépünk a bibliai történelmen, amennyiben a
feltételezéseink nem mondanak kifejezetten ellent a Szentírás tényeinek. Ám
amikor a teremtéstörténet kapcsán az ember eltávolodik Isten Igéjétől, és az Úr
teremtői munkájáról a természeti törvények alapján akar beszámolni, a
bizonytalanság végtelen óceánjára sodródik. Isten soha nem jelentette ki a
halandóknak, hogy pontosan miként vitte végbe a teremtés munkáját hat valóságos
nap alatt. Teremtői munkája éppen annyira felmérhetetlen, mint a létezése”
(Ellen G. White: Spiritual Gifts. 3. köt., 93. o.).
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Amikor vitatottak és ellentmondásosak a mai dolgok tudományos magyarázatai,
még ami kezelhető, hallható, látható, ellenőrizhető és újraellenőrizhető is,
akkor vajon miért fogadják el sokan kérdés nélkül a tudomány minden olyan
kijelentését, amelyek a feltételezések szerint évmilliókkal vagy akár
évmilliárdokkal ezelőtt történtekre vonatkoznak?
2)
A modern tudomány abból indul ki (ami felszínesen nézve érthető), hogy
természeti jelenségek nem magyarázhatók természetfölötti eszközökkel. Azaz nem
indokolhatjuk például az éhínség jelenségét azzal, hogy boszorkány átkozott meg
egy vidéket. Azonban ennek a megközelítésnek milyen korlátai vannak Mózes
első könyvének teremtéstörténete esetében? Vagyis Mózes első könyve szerint
a teremtés kimondottan természetfölötti esemény volt. Miért lesz minden egyéb
elképzelés szükségképpen téves, ha automatikusan kizárjuk azt, hogy a teremtés
Isten természetfölötti tette?
FEJES ÁDÁM:
ÚGY LÉPNI FÖLJEBB
Te mindig mást akarsz, mindig újat!
Én is tudom, hogy nagyszerű
előbbre menni, célra törni –
célra, mely nem itt,
hanem a távoli tér
titokrejtő fényében tündököl…
De nézd: jó ám a mában is örülni!
Ígéretes remények ágain
beért gyümölcsök illatát
magunkba szívni s így ujjongani:
sikerült!
Hogy zeng a szám, ezer örömmel,
ha betelt vágyam, tervem, álmom…
Te mindig mást akarsz, mindig újat,
s hirdetem, hogy ez nagyszerű –
de kérlek, tanulj örülni itt, most
annak, mi van! Milyen boldog dolog
az érett fürtök bíbor mustjából inni,
egy-egy tetőn megállni, elkiáltani:
Fölértünk! – S úgy lépni följebb!