2020 / II.
− 6. tanulmány − Május 2−8Miért szükséges a Szentírás értelmezése?
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
Lukács 24:36-45; János 12:42-43; Apostolok cselekedetei 17:16-32;
1Korinthus 12:10; 14:26
„Hit nélkül pedig senki sem lehet kedves Isten előtt, mert aki
az Istenhez járul, annak hinnie kell, hogy ő van, és megjutalmazza azokat, akik
őt keresik”
(Zsid 11:6, RÚF).
A Biblia
olvasása azt is jelenti, hogy értelmezzük az Igét. De hogyan tegyük ezt? Milyen
elveket kövessünk? Miként kezeljük például a különféle írásmódokat, amelyeket
benne találunk, ha az olvasott szakasz egy példázat, vagy prófétai-szimbolikus
álom, vagy történelmi elbeszélés? A Szentírás szövegösszefüggésének fontos
kérdését érintő döntéshez is értelmezés szükséges.
Alkalmanként
emberek úgy forgatják a Bibliát, mint valami isteni kabalát: csak egyszerűen,
találomra kinyitják és ránéznek egy versre, amelytől azt remélik, hogy
eligazítást tartalmaz számukra. Azonban ha véletlenszerűen kapcsolunk össze
igeszakaszokat, nagyon furcsa és rossz következtetésekre juthatunk.
Például amikor
egy férj elhagyta a feleségét egy másik nő miatt, a feleség megerősítést
érzett, amikor rátalált a következő idézetre: „És ellenségeskedést szerzek
közötted és az asszony között” (1Móz 3:15). E vers alapján meggyőződésévé vált,
hogy a férje viszonya nem fog sokáig tartani.
Bármely összefüggéséből kiragadott idézet
csakhamar ürügyként szolgál az ember saját kigondolásaihoz és ötleteihez. Éppen
ezért fontos, hogy ne csak olvassuk a Bibliát, hanem helyesen értelmezzük is
azt!
ELŐFELTÉTELEZÉSEK |
Május 3 |
Vasárnap |
Olvassuk el Lk 24:36-45
verseit! Mi gátolta a tanítványokat, akik nagyon jól ismerték a Szentírást,
hogy megértsék Isten Igéjének igazi jelentését – hiszen a megjövendölt
események sokszor a szemük előtt bontakoztak ki?
Senki sem üres elmével közelít a
Szentíráshoz. Minden olvasó, az Ige minden tanulója egy bizonyos történettel és
személyes tapasztalattal fordul a Bibliához, ami óhatatlanul befolyásolja az
értelmezés folyamata közben. Még a tanítványoknak is megvolt a saját
elképzelésük a kor elvárásai alapján arról, hogy ki a Messiás és mit kell
tennie. Határozott nézeteik akadályozták, hogy jobban felfogják a bibliai
kijelentéseket, és ez magyarázza, miért értették oly gyakran félre Jézust,
valamint az életét, halálát és feltámadását övező történéséket.
Mindannyiunkban kialakult jó néhány nézet
a világról, az abszolút valóságról, Istenről stb, amelyeket még akaratlanul,
öntudatlanul is feltételezünk vagy elfogadunk a bibliaértelmezés közben. A
bibliai írásokhoz senki sem közelít üres elmével. Például ha valaki
kategorikusan elutasít minden természetfölötti, isteni beavatkozást, az nem
Isten történelmi cselekedeteinek igaz és megbízható beszámolójaként fogja
olvasni, értelmezni a Szentírást, mint ahogyan az teszi, aki elfogadja a
természetfölötti dolgok valóságát.
A Biblia értelmezői nem üresíthetik meg
teljes mértékben önmagukat a múlttól, a tapasztalataiktól, a meglévő gondolattársításoktól,
az előre kialakított ismeretektől és nézetektől. A teljes semlegesség vagy az
abszolút objektivitás nem érhető el. Az Ige tanulmányozása és a teológiai
gondolkodás minden esetben a világgal és Istennel kapcsolatos előfeltételezések
hátterén történik.
Azonban a jó hír az, hogy a Szentlélek
kiszabadíthat korlátolt távlataink és előfeltételezéseink közül, kijavíthatja
azokat, ha a Szentírás szavait nyitott elmével és őszinte szívvel olvassuk. A
Biblia ismételten kijelenti, hogy a különféle hátterű emberek egyaránt
megérthetik Isten Igéjét, a Szentlélek képes elvezetni őket „minden
igazságra” (Jn 16:13).
Milyen
előfeltételezéseink vannak a világról? Hogyan lehetséges ezeket feladni és
alárendelni Isten Igéjének, hogy az Írás alakítsa elképzeléseinket, ezáltal
összhangba hozza azzal a valósággal, amelyet a Biblia tanít?
FORDÍTÁS ÉS ÉRTELMEZÉS |
Május 4 |
Hétfő |
A Bibliát nagyon régi, ókori
nyelveken írták: az Ószövetséget jobbára héberül, kisebb részét arámul, míg az
Újszövetséget koiné görög nyelven írták. A világ népességének a többsége
ma nem beszéli és nem olvassa az ókori nyelveket. Ezért kellett a Bibliát
lefordítani a különféle modern nyelvekre.
Azonban minden jó fordító
tudja, hogy a fordítás mindig némi értelmezés is. Egyes szavakra nincs meg
pontosan a megfelelő kifejezés a másik nyelven. A gondos fordítás művészetét és
szakértelmét, ami majd a szöveg értelmezését is magában foglalja,
hermeneutikának nevezzük.
Olvassuk el Lk 24:27, Jn
1:41, 9:7, ApCsel 9:36, 1Kor 12:10 és 14:26 verseit! Az idézett igehelyek mindegyikében
megtaláljuk az értelmezés és a fordítás gondolatát. Lk 24:27 versében Jézusnak
kellett elmagyaráznia a Szentírás jelentését a tanítványoknak. Mit szűrhetünk
le ebből az értelmezés fontosságát illetően?
A görög „hermeneo”
kifejezésből származik a hermeneutika (bibliai értelmezés) szó, ami
tulajdonképpen Hermész görög isten nevéből ered. A regék szerint Hermész az
istenek követeként, hírnökeként egyéb dolgok mellett felelős volt azért is,
hogy az isteni üzeneteket lefordítsák az emberek számára.
A hermeneutika szempontjából
számunkra az a döntő, hacsak nem ismerjük az eredeti nyelveket, hogy a
szöveghez csak fordítások útján jutunk el. Szerencsére sok jó fordítás létezik,
amelyek közvetítik a tartalom lényegét. Nem szükséges tudnunk az eredeti nyelveket
ahhoz, hogy megértsük a Szentírás lényeges üzeneteit, bár a nyelvi ismeretek
valóban hasznosak. Ezzel együtt, a jó fordítás mellett is fontos a szöveg
helyes értelmezése, amint láttuk Lk 24:27 esetében. Ez a hermeneutika
kulcsfontosságú célja: pontosan közvetíteni a Biblia szövegének jelentését, és
segíteni, hogy ma helyesen alkalmazzuk az életünkben a tanítását. Ahogyan a
fenti, Lukács evangéliumából kölcsönzött példa is mutatja, Jézus
megtette ezt a követői számára. Képzeljük el, milyen lehetett, amikor Ő maga
értelmezte a Szentírást!
Sok
embernek van lehetősége különféle fordításokat használni, de többeknek nincs.
Bármilyen fordítás is áll rendelkezésünkre, miért különösen fontos imádkozva
tanulmányozni az Igét, törekedve a tanításainak való engedelmességre?
A BIBLIA ÉS A KULTÚRA |
Május 5 |
Kedd |
Olvassuk el ApCsel 17:16-32
szakaszát! Az apostolok cselekedetei 17. fejezetében Pál új környezetben
igyekezett átadni az evangélium üzenetét: a görög kultúra filozófusai között.
Mennyire hat a kulturális háttér arra, hogy mi lesz a véleményünk a különféle
gondolatok fontosságáról?
A közel-keleti kultúráról
szerzett háttérismeret segíthet egyes bibliai részek megértésénél. „A héber
kultúra például felelősnek tartotta az embert bizonyos tettekért, amelyeket
ugyan nem ő követett el, de hagyta, hogy megtörténjenek. Ennek következtében a
Szentírás ihletett írói általában Istennek tulajdonítják aktív cselekvésként
azt, amit a nyugati gondolkodásmód szerint úgy értékelünk, hogy megengedi vagy
nem akadályozza meg annak megtörténtét. Egy példa erre a fáraó szívének a
megkeményítése” (Methods of Bible Study. 4. o.).
A kultúra is felvet néhány
fontos hermeneutikai kérdést. Függ-e a Biblia a kultúrától, ennek kapcsán vajon
a kultúrától függ-e minden kijelentése? Vagy egy bizonyos kultúrában adott
üzenet átível azon a kultúrán, és minden emberre vonatkozik? Mi lesz, ha valaki
a kulturális tapasztalatát teszi a Szentírás értelmezésének az alapjává és
próbájává? Pál apostol egy érdekes megvilágítást tár elénk a valóságról ApCsel
17:26 versében, ami sok olvasónak a figyelmét elkerüli. Kijelenti, hogy Isten
mindannyiunkat egy vérből alkotott. Miközben kulturális értelemben igen
sokszínűek vagyunk, bibliai értelemben azonban van egy közös kapocs, amely a
különbözőségektől függetlenül minden embert egyesít, ez pedig azért van, mert
Isten az egész emberiség Teremtője. Nem korlátozza egyetlen kultúrára az emberi
bűnösséget, sem a megváltás igényét. Mindannyiunknak szükségünk van a Jézus
Krisztus halála révén felajánlott megváltásra. Isten bizonyos generációkhoz szólt,
de gondoskodott arról, hogy ha a jövőbeli nemzedékek olvassák majd Igéjét,
megértsék, hogy azok az igazságok túlmutatnak a bibliai üzenet leírásának helyi
és korlátozott körülményein. Párhuzamként gondoljunk az algebrára, ami a Kr. u.
9. századi Bagdadból ered! Vajon ez azt jelentené, hogy a matematika ezen
ágának igazságai és elvei kizárólag arra a helyre és időre korlátozódnának?
Természetesen nem! Ugyanez az elv érvényes Isten Igéjének igazságaira is. Bár a
Bibliát régen írták, a mi kultúránkhoz képest más körülmények között, a benne
lévő igazságok épp annyira időszerűek számunkra ma, mint amilyenek azok életében
voltak, akik elsőként olvasták.
BŰNÖS TERMÉSZETÜNK |
Május 6 |
Szerda |
Olvassuk
el Jn 9:39-41 és 12:42-43 igeszakaszait! Mi gátolta az itt említett embereket
abban, hogy elfogadják a bibliai üzenet igazságát? Milyen figyelmeztetést
vonhatunk le magunknak ezekből a történetekből?
Könnyű
megvetően gondolni azokra a vallási vezetőkre, akik a meggyőző bizonyítékok
ellenére is elutasították Jézust. Pedig inkább vigyáznunk kell, nehogy mi is
hasonlóan viszonyuljunk Isten Igéjéhez!
Nem
kérdés, hogy a bűn gyökeresen megváltoztatta, megrepesztette és megtörte az
Istennel való kapcsolatunkat, érinti teljes emberi valónkat. A Szentírás
értelmezésének képességére is hatott a bűn. Nem csupán arról van szó, hogy az
ember gondolati folyamatait könnyen befolyásolhatják bűnös hatások, hanem az
elménket és a gondolatainkat is megrontotta a bűn, aminek következtében nem
vagyunk feltétlenül nyitottak Isten igazságai előtt. A romlásnak a következő
jellemvonásait fedezhetjük fel a gondolkodásunkban: büszkeség, önámítás,
kétely, távolságtartás és engedetlenség.
A büszke ember Isten és Igéje
fölé próbálja emelni önmagát. Ennek hatására az Ige értelmezője
túlhangsúlyozhatja az emberi logikát, mintha az lenne az igazság – még a Biblia
igazságának is – a döntőbírája. Ez a magatartás kisebbíti a Szentírás isteni
tekintélyét. Egyesek hajlamosak csak azokra a gondolatokra hallgatni, amelyek
vonzók számukra, még akkor is, ha ellentétben állnak Isten kinyilatkoztatott
akaratával. Isten figyelmeztetett az önámítás veszélyére (Jel 3:17). A bűn
erősíti a kételyt, hogy elbizonytalanodjunk, ne higgyünk Isten Igéjében. Amikor
valaki kétellyel kezd hozzá a bibliai szöveg értelmezéséhez, nem fog
bizonyosságra jutni. Ellenkezőleg! A kétkedő hamarosan olyan pozícióba emeli
önmagát, amelyben úgy véli, ő mondhatja meg, hogy valami elfogadható-e vagy sem
a Bibliából. Igen veszélyes ilyen talajon állni! Ezzel szemben hittel és
engedelmességgel kell közelíteni a Bibliához, nem pedig kritizáló lelkülettel
vagy kétellyel. A büszkeség, az önámítás és a kétely Istentől és a Bibliától
való elhatárolódáshoz vezet, és ez egészen bizonyosan engedetlenségre visz, ami
nem más, mint az, hogy az ember elutasítja Isten kinyilatkoztatott akaratának
követését.
Kaptuk
már magunkat azon, hogy vitáztunk a Bibliából olvasottakból fakadó
meggyőződéssel, ami egyértelműen egy bizonyos irányba mutatott, mi mégis más
irányba szerettünk volna menni? Mi történt akkor, és mit tanultunk abból az
esetből?
MIÉRT FONTOS AZ ÉRTELMEZÉS? |
Május 7 |
Csütörtök |
Olvassuk el Neh 8:1-3, 8
verseit! Miért annyira fontos számunkra a Szentírás világos megértése, nemcsak
egyénileg, hanem egyházi szinten is?
A Biblia legfontosabb kérdése
az üdvösség és az, hogy miként üdvözülhetünk. Végül is, mi számít igazán hosszú
távon? Mi haszna lenne, ahogy Jézus mondta, ha megnyerünk mindent, amit az
egész világ ajánl, de elveszítjük a saját lelkünket (lásd Mt 16:26)?
Azonban a Bibliának az
üdvösségről szóló tanítását megismerni nagyban függ az értelmezéstől.
Amennyiben helytelenül közelítünk a Bibliához, és úgy értelmezzük, akkor nagy
valószínűséggel hamis következtetésre jutunk, nemcsak az üdvösség megértése
vonatkozásában, hanem a Biblia minden más tanításában. A teológiai tévedések,
amelyek vitathatatlanul a Szentírás helytelen értelmezéséből nőttek ki, már az
apostolok idejében felütötték a fejüket az egyházban.
Olvassuk el 2Pt 3:15-16
verseit! Ezek szerint mennyire fontos a Szentírás helyes olvasása?
_____________________________________________________________
Ha valóban a Könyv népe
vagyunk, akik a Biblia és egyedül a Biblia szerint akarunk élni, az Ige
értelmezésében nem követünk más tekintélyforrást, mint pl. a hagyományt,
hitvallásokat vagy az egyház tanítói tekintélyét. A megfelelő bibliai
hermeneutika rendkívül fontos, ugyanis csak a Biblia mondhatja meg, mit
higgyünk és hogyan éljünk.
Az egyház teológiai és missziós
egészsége szempontjából is alapvetően fontos a Szentírás magyarázatának a kérdése.
A Biblia helyes értelmezése nélkül nem lehetséges hitelvi és tanításbeli
egység, és ennek következtében nem lenne egység sem az egyházban, sem a
missziónkban. A helytelen és eltorzult teológia óhatatlanul is hiányos és torz
misszióhoz vezet. Végső soron hogyan tudnánk hatékonyan bemutatni ezt az
üzenetet azoknak, akiknek hallaniuk kell, ha zavaros annak a tartalma, amit
képviselünk a világban?
Olvassuk
el a hármas angyali üzenetet Jel 14:6-12 szakaszából! Milyen teológiai kérdések
merülnek itt fel? Miért annyira fontos helyesen érteni ezeket a misszió
szempontjából?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 8 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézushoz
vezető út. Budapest, 2008, Advent Irodalmi Műhely, „Mit tegyünk
kételyeinkkel?” c. fejezet, 78-84. o.
„Az Ige tanulmányozásánál,
kutatásod megkezdése előtt rakj le minden előítéletet, szabadítsd ki magad
öröklött és eddig melengetett eszméid köréből! Sohasem juthatsz el az
igazságra, ha azért tanulmányozod az Írást, hogy a saját eszméidet igazold.
Hagyjad minden eszmédet a küszöbön kívül és lépj be bűnbánó szívvel, hogy
meghallgathasd, amit az Úr szól hozzád! Ha az igazság alázatos keresője ott ül
Krisztus lábainál és tőle tanul, az Ige megvilágosítja értelmét. Azokhoz, akik
önmaguk ítélete szerint bölcsebbek, semhogy a Bibliát tanulmányozzák, Krisztus
így szól: Szelídekké és alázatosokká kell lennetek, ha bölcsek akartok lenni az
üdvösségre.
Ne olvasd az
Igét a magad által előzetesen alkotott vélemények világánál, hanem nyitott,
előítélettől mentes lélekkel, gondosan és áhítatosan kutasd! Ha olvasás közben
jobb meggyőződésre jutnál és tapasztalnád, hogy eddigi gondosan ápolt
véleményed nincs összhangban az Igével, ne kíséreld meg, hogy azt akarjad a
magad véleményéhez szabni, alkalmazni. Inkább a saját véleményed szabd az
Igéhez! Ne engedd, hogy az, amit a múltban hittél vagy gyakoroltál, irányítsa
értelmedet! Nyisd fel lelki szemeidet, hogy szemléld a törvényből sugárzó
csodálatos dolgokat! Tudd meg, hogy mi van megírva, és helyezd lábaidat az örök
Szirtre” (Ellen G. White: Üzenet az ifjúságnak. 185. o.)!
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Hogyan
befolyásolja világnézetünk, végzettségünk és kultúránk azt, ahogyan a
Szentírást értelmezzük? Miért annyira fontos tisztában lennünk a külső
hatásokkal, amelyeket óhatatlanul beleviszünk az írásmagyarázatunkba?
2)
Mindannyian
egyetértünk abban, hogy a bűn rossz hatást tett ránk. És hogyan befolyásolja
azt, ahogyan a Bibliát olvassuk? Miért vezethet oda, hogy félreértelmezzük Isten
Igéjét? Például ha olyasmire vágyunk, amit a Biblia elítél, az hogyan
ferdítheti el azt, ahogyan az Igét értelmezzük? Még hogyan árnyalja a bűn azt,
ahogyan a Bibliát értelmezzük?
3)
A bibliai
idők és kultúra mélyebb ismerete hogyan segíthet jobban megérteni a Szentírás
egyes részeit? Mondjunk példákat!
ÖLBEY IRÉN:
ISTEN
Minden szépségben Téged látlak.
A bokrok közt, hol ring a fészek,
vagy ha futó folyóba nézek,
ott szemlélem csillogó árnyad.
Lényed lángja mindenen áthat,
Belőled kortyol fényt a lélek,
Te vagy a dolgokban a lényeg,
a lét összhangja Tőled árad.
Hány csodás világot alkottál!
Lüktetve szól, szárnyal az örök zsoltár,
naprendszerek himnusza zeng feléd.
És mily kicsiny tudsz lenni, értelem!
Teljes és titkos szerelemmel
Ott vagy a szívem rejtekén!