2020 / II.
− 5. tanulmány − Április 25−Május 1Egyedül a Szentírás − Sola Scriptura
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 8:20; Márk 12:10, 26; Lukács
24:27, 44-45; 1Korintus 4:1-6; 2Timótheus 1:13; Titusz 1:9
„Mert Isten igéje élő és
ható, élesebb minden kétélű kardnál, mélyre hatol, az elme és a lélek, az
ízületek és a velők szétválásáig, és megítéli a szív gondolatait és szándékait”
(Zsid
4:12, RÚF).
Az „egyedül a Szentírás” (Sola Scriptura)
protestáns jelmondat a teológia egyedüli normájaként és meghatározó forrásaként
emeli ki a Szentírást. A római katolikus teológiával ellentétben, amely a
Szentírást és a hagyományt hangsúlyozza, a protestáns hit az „egyedül”
kifejezést tette hangsúlyossá, azaz a hit és a tantételek kérdésében egyedül
a Szentírás a legfőbb tekintély.
A Biblia adott a reformációnak
meghatározó erőt és tekintélyt a Róma, valamint az évszázadokon át tanított
tévedések elleni fellépéshez. A Szentírás allegorikus értelmezésével szemben,
amely szerint a bibliai kijelentésekbe többfajta értelmezést lehetett
beleolvasni, a protestáns reformátorok a nyelvtani-történelmi értelmezést
hangsúlyozták, komolyan véve a bibliai szakasz nyelvtani és szó szerinti
jelentését.
Ezen a héten részletesebben vizsgáljuk
meg a Sola Scriptura elvét. Megtanuljuk majd, hogy ez magában foglal olyan
bibliaértelmezési elveket, amelyek elengedhetetlenek Isten Igéjének helyes
megértéséhez. Protestánsként a legfőbb hitelvi tekintélynek kell tartanunk a
Bibliát.
A SZENTÍRÁS IRÁNYADÓ NORMÁJA |
Április 26 |
Vasárnap |
A
hetednapi adventisták kezdettől fogva a Könyv (a Biblia) népének tekintették magukat,
ami azt jelenti, hogy a Bibliában hívő keresztények vagyunk. A Sola Scriptura
(egyedül a Szentírás) elvét valljuk, vagyis elismerjük a Biblia sajátságos
tekintélyét. Egyedül a Szentírás a döntő szabály a teológiánkban, ez a legfőbb
tekintély az életünkre és a hitelveinkre nézve. A Bibliához képest alárendelt
az egyéb források szerepe, mint a vallási tapasztalaté, az emberi logikáé vagy
a hagyományé. Valójában a Sola Scriptura elvének kell őriznie a Szentírás
tekintélyét attól, hogy az egyháztól és az egyházi magyarázattól függjön. Ez
zárja ki annak lehetőségét, hogy az értelmezési normák a Biblián kívülről eredjenek.
Olvassuk
el 1Kor 4:1-6 vereseit, különösen a 6. verset, amelyben Pál azt tanácsolja,
hogy ne menjünk „túl azon, ami meg van írva”! Miért olyan fontos ez a
figyelmeztetés a hitünkre nézve?
Nem
menni túl azon, ami meg van írva nem zárja ki azt, hogy más tanulmányozási területekről
származó véleményeket kölcsönzünk, mint például a bibliai régészet vagy a
történelem köre. Más területek is megvilágíthatnak egyes bibliai kérdéseket és
szentírási háttereket, ezáltal segíthetnek jobban megérteni a bibliai szövegrészt.
Nem zár ki más eszközöket a magyarázat terén, pl. lexikonok, szótárak,
konkordanciák és egyéb könyvek vagy kommentárok használatát. A Biblia helyes
értelmezésében azonban a Szentírás szövege előnyt élvez minden más
megközelítéssel, tudománnyal és másodlagos segítséggel szemben. Más nézeteket
gondos mérlegelésnek kell alávetni a Szentírás egészének az alapján. Határozottan
kijelenthetjük a Sola Scriptura elvének gyakorlása kapcsán, hogy amikor a
hitünk értelmezése közben valamilyen ellentét merül fel, akkor csak a Szentírás
bír olyan tekintéllyel, amely az összes többi forrás vagy egyházi hagyomány
fölött áll és ítélhet azokkal kapcsolatban. Nem mehetünk túl azon, nem
léphetünk fel az ellen, ami meg van írva a Bibliában. Az igazi kereszténység és
a meggyőző evangéliumi prédikálás kérdésében az a döntő, hogy megfigyelhető-e a
Szentírás tekintélye iránti szilárd elkötelezettség.
„A
földön minden írás és hitelv igazi ura és mestere egyedül a Szentírás” (Luther’s
Works. 32. köt., Philadelphia, 1999, Fortress Press, 11-12. o.).
Olvassuk
el ApCsel 17:10-11 szakaszát! Hogyan mutatnak rá ezek a versek arra, amiről itt
szó van: a Szentírás elsőségére?
A SZENTÍRÁS EGYSÉGE |
Április 27 |
Hétfő |
A
Bibliában az áll, hogy „a teljes Írás Istentől ihletett” (2Tim 3:16), „az
Írás egyetlen próféciája sem ered önkényes magyarázatból” és „a Szentlélektől
indíttatva szóltak az Istentől küldött emberek” (2Pt 1:20-21, RÚF). Tulajdonképpen
Isten a Biblia szerzője, ezért is láthatunk alapvető egységet és harmóniát
a Szentírás különböző részei között a fontosabb tanításokban.
Olvassuk
el Tit 1:9 és 2Tim 1:13 verseit! Miért lényeges a Biblia egysége hitünk szempontjából?
_____________________________________________________________
A
Szentírás éppen az isteni ihletettségből fakadó belső egysége alapján lehet önmaga
értelmezője. Amennyiben nem volna teljes, átfogó egységben a Szentírás
tanítása, nem találhatnánk összhangot a hitelvekben, bármilyen témáról is legyen
szó. A Biblia egysége nélkül az egyháznak nem lenne eszköze arra, hogy
megkülönböztesse az igazságot a tévedéstől, nem utasíthatná el az eretnekséget.
Nem volna alapja fegyelmi intézkedések alkalmazására, sem arra, hogy kiigazítsa
az Isten igazságától való elhajlásokat. A Szentírás elveszítené meggyőző és
felszabadító erejét.
Jézus
és a Biblia írói a Szentírás egységéből indultak ki, ami isteni eredetén alapszik.
Látjuk ezt a bevett gyakorlatukban, ugyanis egyforma súllyal idézték az
ószövetségi könyveket (Róm 3:10-18; itt Pál idézett A prédikátor könyvéből
[7:20], A zsoltárok könyvéből [5:10; 10:7; 14:3-4 ] és Ézsaiás próféta
könyvéből [59:7-8]).
A
Biblia írói a Szentírást elválaszthatatlan, összefüggő egésznek tekintették, amelyben
a főbb témákat még tovább kifejtik. Nincs összeférhetetlenség az Ószövetség és
az Újszövetség között. Az Újszövetség nem hoz új evangéliumot, sem új vallást.
Az Ószövetség kiteljesedik az Újszövetségben, az Újszövetség pedig az
Ószövetségre épül. Ily módon a két szövetség kölcsönhatásban áll egymással,
egymást megvilágítva.
A Szentírás egységéből az is következik, hogy a teljes Írást (Tota
Scriptura) figyelembe kell venni, amikor egy bibliai témakört tanulmányozunk,
ahelyett, hogy tanításunkat csupán elszigetelt kijelentésekre alapoznánk.
Mit
tegyünk, ha olyan igehelyekkel vagy kijelentésekkel találkozunk a Bibliában,
amelyek látszólag ellentmondanak egymásnak? Hogyan oldhatók fel ezek?
A SZENTÍRÁS TISZTASÁGA |
Április 28 |
Kedd |
Aligha
lehet önmagában hatásos bármilyen hivatkozás a Szentírásra, ha az igehely
jelentése nem egészen világos.
Olvassuk
el Mt 12:3, 5, 19:4, 21:42, 22:31, 24:15, Mk 12:10, 26, 13:14 és Lk 6:3
verseit! Mit fejezett ki Jézus, amikor többször is utalt a Szentírás üzenetének
világos voltára?
A
bibliai bizonyságtétel félreérthetetlen: az Ige kellően világos, annyira, hogy gyermekek és felnőttek is megérthetik,
főként az alapvető tanításait. Ugyanakkor számtalan lehetőségünk van arra, hogy
még tovább mélyítsük a tudásunkat és a megértésünket. Nincs szükségünk arra,
hogy egy egyházi tanítóhivatal értelmezze számunkra a Bibliát. A minden hívő
papságának elve szerint a Biblia magyarázata nem korlátozódik néhány
kiválasztott ember, éldául a hivatásos
papság értelmezésére. Tehát az Ige arra bátorít, hogy mi magunk tanulmányozzuk,
hiszen képesek vagyunk megérteni Isten üzenetét. Helyes az észrevétel,
miszerint „a bibliai írók következetes példája azt mutatja, hogy a Szentírást
egyszerű, szó szerinti értelemben kell venni, kivéve, ha világos és egyértelmű
jelképet használ… Nincs szükség a szó szerinti értelmezés »hüvelyének«
lehámozására ahhoz, hogy eljussunk valamiféle misztikus, rejtett, átvitt
értelmezés szerinti jelentés »magjához «, amit csak a beavatottak ismerhetnek
fel” (Handbook of Seventh-day Adventist Theology. Hagerstown, MD,
2000, Review and Herald Publishing Association, 65. o.). A Biblia világos volta
a nyelvezetére, a jelentésére és a Szentírás kifejezéseire egyaránt vonatkozik.
A bibliai írók határozott igazságot szándékoztak közvetíteni, nem szubjektív,
ellenőrizhetetlen és többértelmű módon képviselték a bibliai üzenet.
A
fentiek azonban nem azt jelentik, hogy időről időre ne találkozhatnánk olyan
igehelyekkel és gondolatokkal, amelyeket nem értünk vagy nem tudunk teljes
mértékben felfogni, hiszen itt a Szentírásról van szó, mi pedig csak bűnös
emberek vagyunk. Mindemellett Isten Igéje elég világosan és tisztán szól
azokról a témakörökről, amelyeket tudnunk és értenünk kell, különösen az
üdvösség kérdéseiben.
Idézzünk
fel olyan eseteket, amikor bizonyos igehelyeket nem értettünk, de később
sikerült tisztázni azokat! Mit tanultunk az ilyen tapasztalatokból, ami
segíthet másoknak, akik hasonló kérdésekkel küzdenek?
IGÉT IGÉVEL MAGYARÁZNI |
Április 29 |
Szerda |
A
Szentírás kifejezetten az egységessége miatt lehet önmaga értelmezője. Enélkül
nem lehetne az a világosság, amely megmutatja önnön jelentését, úgy, hogy a
Szentírás egyik része egy másikat magyaráz, így adva meg a kulcsot a vonatkozó
igehelyek megértéséhez.
Olvassuk
el Lk 24:27, 44-45 verseit! Hogyan utalt Jézus a Szentírásra, amikor arról
beszélt, hogy ki is Ő valójában? Mit tudhatunk meg ebből az Ige olvasásáról?
Az
a szép abban, ha a Szentírás önmagát magyarázza, hogy további fényt vet a
jelentésére. Így nem próbálunk válogatás nélkül különféle igehelyeket csokorba
kötni, a saját véleményünk igazolására. Ehelyett körültekintően figyelembe
vesszük minden versnek a szövegösszefüggését. A közvetlen környezet vizsgálata
mellett, amikor közvetlenül tanulmányozzuk az igehely előtti és utáni részt,
tekintettel kell lennünk annak az egész könyvnek az összefüggéseire, amelyből
az adott igehely származik. Továbbá, mivel Pál szerint az Igében mindent, „amit
korábban megírtak, a mi tanításunkra írták meg” (Róm 15:4, RÚF),
tanulmányoznunk kell azt is, hogy mit tanít a teljes Szentírás az adott témakörről.
„A Biblia megmagyarázza önmagát úgy, hogy egyik szöveget a másikkal magyarázza.
A tanuló tanulja meg, hogy az Igét mint egységet tekintse, és lássa meg az
egyes részek összefüggését. Ismerje meg a Szentírás magasztos központi tárgyát,
Istennek a világgal való eredeti szándékát, a nagy küzdelem keletkezését és a
megváltás munkáját” (Ellen G. White: Előtted az élet. Nevelés. Budapest,
1992, Advent Kiadó, 189. o.)! Amikor igét igével hasonlítunk össze, fontos,
hogy átfogóan tanulmányozzuk a Bibliát. Amennyiben lehetséges, ezt az eredeti nyelveken
tegyük, de legalábbis egy jó bibliafordítás segítségével, amely hű az eredeti
héber és görög szöveg jelentéséhez. Bár az eredeti nyelvek ismerete nem
elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy kellőképpen megértsük a Bibliát, de
annak bizonyosan segít, aki ismeri. Más esetben, ha alázatos lelkülettel tanulmányozzuk
az Igét, hűséges és imádságos szívvel, az egészen biztosan meghozza a kellő
eredményt.
Gondoljunk egy hitelvre, mint pl. a holtak állapota! Amennyiben
csupán néhány igehelyre koncentrálnánk, tévedésbe esnénk, ha más igehelyeket figyelmen
kívül hagynánk. Ezek szerint mennyire fontos összegyűjteni és elolvasni
mindent, amit a Biblia az adott témáról mond, hogy valóban megértsük a tanítását?
SOLA SCRIPTURA ÉS ELLEN G. WHITE |
Április 30 |
Csütörtök |
Olvassuk
el Ézs 8:20 versét! Miért fontos mindig visszautalni a bibliai törvényre és
bizonyságtételre, mint tanításunk és hitelveink zsinórmértékére? Mit mondhatunk
azoknak a prófétáknak a szolgálatáról, akiknek az írásai nem kerültek be a bibliai
kánonba?
Amikor
a Sola Scriptura (egyedül a Szentírás) elvéről beszélünk, a hetednapi adventisták
óhatatlanul is szembetalálják magukat azzal a kérdéssel, hogy mi a helyzet
Ellen G. White-tal, aki szintén Isten ihletésére írt, és a maradék nép között
Isten hírnökeként szolgált. Hogyan viszonyulnak az ő írásai a Szentíráshoz?
Ellen White írásainak még a felületes olvasása is azt mutatja, hogy minden
gondolatában és egész teológiájában alapvető, központi szerepe volt a Bibliának.
Gyakorlatilag többször is megerősítette, hogy a Biblia a legmagasabb tekintély,
minden hitelv, hitpont és hitgyakorlat végső normája, zsinórmértéke (lásd Ellen
G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, 510. o.). Továbbá
világosan képviselte és védelmezte a protestáns Sola Scriptura elvét (lásd i.
m. 10-11. o.). Ellen White így utalt a Szentíráshoz képest a saját írásaira:
„Ez a kisebb világosság, hogy az embereket a nagyobb világossághoz vezesse”,
ami alatt pedig a Bibliát értette (The Advent Review and Sabbath Herald.
1903. január 20.). Írásai nem rövidíthetik le vagy helyettesíthetik a komoly
igetanulmányozást. „Nem ismeritek a Szentírást. Ha Isten Igéjét
tanulmányozásotok tárgyává tennétek, vágyva, hogy elérjétek a Biblia mércéjét,
ha törekednétek a keresztény teljességre, akkor nem lett volna szükség a Bizonyságtételekre.
Mivel elhanyagoltátok a lehetőséget, hogy megismerjétek ihletett Könyvét, ezért
akar Isten elérni hozzátok az egyszerű, közvetlen bizonyságtételekkel” (Ellen
G. White: Testimonies for the Church. 2. köt., 605. o.). Ennek
megfelelően kell értékelnünk az írásait. Ugyanúgy ihletettek, mint a Biblia
íróinak művei, de más a rendeltetésük, mint a Szentírásé. Nem kiegészítik azt,
hanem annak alárendelt írások. Ellen White soha nem akarta, hogy írásai átvegyék
a Szentírás helyét. Ellenkezőleg! Mindig felemelte a Bibliát mint a hit és
gyakorlat egyedüli zsinórmértékét.
Gondoljunk bele, hogy milyen felmérhetetlen ajándékot kaptunk Ellen
G. White szolgálata által! Hogyan tanulhatjuk meg jobban értékelni azt a
nagyszerű világosságot, amit írásain keresztül nyerünk, miközben kiemeljük a
Szentírás elsőségét?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 1 |
Péntek |
Ellen G. White: Előtted
az élet. Nevelés. Budapest, 1992, Advent Kiadó, „Bibliatanítás és –
tanulmányozás” c. fejezet, 184-191. o.; Szemelvények Ellen G. White
írásaiból. 3. köt., Budapest, 2010, Advent Kiadó, „Az Ige mindenekfelett” c.
fejezet, 29-32. o.
„A Biblia olvasóit oktatni
kell arra, hogy a tanulékonyság lelkületével közeledjenek az Igéhez. Kutassuk
lapjait, de ne azért, hogy alátámasszuk saját véleményünket, hanem azért, hogy
megtudjuk, mit mond Isten! A Bibliát csak a Szentlélek segítségével ismerhetjük
meg, aki az Igét adta. Az ismeret elnyerése érdekében a Szentlélek vezetése
alatt kell élnünk. Engedelmeskednünk kell mindannak, amit Isten Igéje
parancsol… A Biblia tanulmányozása komoly erőfeszítést és kitartást kíván
tőlünk. Amiképpen a bányász leás a földbe az arany kincsekért, ugyanolyan
komolyan és állhatatosan kell nekünk is keresnünk Isten Igéjének drága kincseit”
(Ellen G. White: Előtted az élet. Nevelés. Budapest, 1992, Advent Kiadó,
187-188. o.).
„Amikor a Biblia lesz
ételetek és italotok, amikor annak leírásait jellemetekbe építitek, jobban
fogjátok tudni, hogyan vegyetek tanácsot Istentől. Felmagasztalom előttetek a
drága Igét! Ne emlegessétek szavaimat, ne szóljatok ekként: »Ellen G. White ezt
és ezt mondta«! Kutassátok ki, mit mond Izrael Ura, Istene, azután
cselekedjétek parancsait” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 3.
köt., Budapest, 2010, Advent Kiadó, 33. o.)!
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Milyen téves
nézeteket vallanak egyesek, azért, mert csak néhány kiválasztott igehelyet
néztek át, ahelyett, amit a Biblia egésze mond az adott témáról?
2)
2) Mt 11:11
versében Jézus kijelentette Keresztelő Jánosról: „az asszonytól születettek
között nincs nagyobb Keresztelő Jánosnál; de aki a legkisebb a mennyek
országában, nagyobb nála” (RÚF). Itt egy prófétára utalt,
akinek nincs írása a Bibliában, mégis ezt mondta róla. Ezek szerint miért
nem szükségszerű, hogy egy igaz prófétának könyve legyen a Bibliában?
Ebben az állításban milyen üzenetet találunk mi, hetednapi adventisták?
3)
Adventistaként
nem egyedül valljuk a Bibliáról, hogy számunkra ez a legfőbb tekintély. Más
egyházak is ezt teszik. Mégis miért lehetnek olyan, egymásnak ellentmondó
hitelvek, amelyek más keresztények állítása szerint ugyancsak a Bibliából erednek?
RÓNAY GYÖRGY: CSILLAG |
|
Ablakomon
egy csillag néz be.
Gondolkodom,
miféle végre
szánt minket, aki alkotott.
Itt engem, ott a csillagot.
Feleljetek,
mennyei fények!
Egy percig egy
csillaggal élek,
s az, mint ki titkot rejteget,
úgy néz velem farkasszemet.
Sejti talán,
hogy aki égi
útja során
egyre vezérli,
ugyanaz tartja számon itt
hajunk őszülő szálait? |
Tudja-e: dús
fénye se drágább,
mint ama bús
téli madárkák,
melyeket egy-egy hajnalon
megfagyva lelsz az utakon?
Mert ami csak
él a világban,
terv, akarat, őrzi szilárdan,
és azt se veszti el az Úr,
mi a halálon túlra hull.
Mély pihenés
lesz, ami ott vár.
Gondviselés, tárd ki karod már!
Ölelj magasba, mint ahogy
a nyájas ég a csillagot!
|