2020 / II.
− 4. tanulmány − Április 18−24A Biblia − teológiánk irányadó forrása
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Márk 7:1-13; János 5:46-47; 7:38; Róma
2:4; 2Korinthus 10:5-6; 1János 2:15-17
„A törvényre és intelemre
figyeljetek! Hiszen ők olyan dolgokról beszélnek, amelyeknek nincs jövője”
(Ézs 8:20, RÚF).
Nincs olyan keresztény egyház, amely ne a
Bibliával akarná alátámasztani a hitelveit, mégsem látják mind egyformán a
Szentírás szerepét és tekintélyét a teológiában. Valójában a különböző
közösségek igencsak eltérően vélekednek az Ige szerepéről. Ez fontos, de
bonyolult kérdés, amit öt meghatározó forrás tanulmányozásával fogunk
megvizsgálni, amelyek hatnak arra, ahogyan a Szentírást értelmezzük: a
hagyomány, a tapasztalat, a kultúra, a logikus gondolkodás és maga a Biblia.
Ezeknek a forrásoknak a szerepe
meghatározó minden teológiában és egyházban. Mindannyian valamilyen hagyományhoz
és kultúrához kötődünk, és ezek hatnak ránk. Vannak tapasztalataink, amelyek
alakítják a gondolkodásmódunkat, befolyásolják megértésünket. Az értelmünkkel
gondolkodunk és értékeljük a dolgokat. Olvassuk a Bibliát, és ennek alapján
próbáljuk megérteni Istent és az akaratát.
A felsoroltak közül melyiké vagy melyek
kombinációjáé a legfőbb tekintély a bibliaértelmezésünk kérdésében? Hogyan
viszonyulnak egymáshoz menet közben? Akármelyiknek biztosítunk elsőbbséget, az
mindig más dolgok hangsúlyozásához, eltérő eredményhez vezet, és végső soron
egész teológiánk irányát meghatározza.
HAGYOMÁNY |
Április 19 |
Vasárnap |
A hagyomány önmagában nem
rossz. Megmutatja mindennapjaink újból és újból előforduló tevékenységeit,
rutint és rendszert biztosít. Segít, hogy ne szakadjunk el a gyökereinktől. Nem
meglepő tehát, hogy a vallásban is fontos a szerepe. Azonban a hagyományoknak
lehetnek veszélyei is.
Mk 7:1-13 versei szerint
hogyan viszonyult Jézus bizonyos korabeli hagyományokhoz?
_____________________________________________________________
A hagyományt, amellyel Jézus
találkozott, a korabeli zsidó közösségben a mesterek gondosan adták tovább a tanítványaiknak.
Jézus napjaiban a Szentírással egyenértékű helye volt. A hagyomány hosszú időn
át alakul ki, egyre több részlet és vetület kapcsolódott hozzá, amelyek
eredetileg nem szerepeltek Isten Igéjében és tervében. Az emberi hagyományok –
még ha köztiszteletben álló „vének” (lásd Mk 7:3, 5), azaz a zsidó közösség
vallási vezetői ápolták is azokat – nem egyenértékűek Isten parancsolataival (lásd
Mk 7:8-9). Csupán emberi hagyományok voltak, és végül oda vezettek, hogy „érvénytelenné”
(RÚF) vagy „semmivé” (ÚRK) tették Isten Igéjét” (Mk 7:13).
Olvassuk
el 1Kor 11:2 és 2Thessz 3:6 verseit! Hogyan teszünk különbséget Isten Igéje és
az emberi hagyományok között? Miért annyira fontos ez a különbségtétel?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten élő Igéje tiszteletet
és hűséget ébreszt bennünk a Szentírás iránt. Ez a hűség bizonyos hagyományt
alapít. Azonban mindig az élő Istenhez kell hűségesnek maradnunk, aki az írott
Igében kijelentette az akaratát. Ennek alapján a Biblia szerepe sajátságos,
minden emberi hagyomány fölött áll, még a jó hagyományok fölött is. Az Istennel
és az Igével szerzett tapasztalatból fakadó tradíciókat állandóan meg kell
vizsgálni a Szentírás zsinórmértékével.
Egyházunk
gyakorlatában mire kerülhet rá a „hagyomány” címkéje? Miért annyira fontos
minden esetben különbséget tenni a hagyomány és a bibliai tanítások között?
Beszéljük ezt meg szombaton a csoportban!
TAPASZTALAT |
Április 20 |
Hétfő |
Olvassuk
el Róm 2:4 és Tit 3:4-5 verseit! Hogyan tapasztaljuk Isten jóságát, türelmét,
megbocsátását, kedvességét és szeretetét? Miért fontos, hogy hitünk ne csupán
elvont, intellektuális tudás legyen, hanem tapasztalat is? Ugyanakkor a
tapasztalataink hogyan kerülhetnek összeütközésbe a Bibliával, sőt hogyan
vezethetnek félre is a hitünkben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A tapasztalat része az emberi
életnek. Erősen befolyásolja az érzelmeinket és a gondolatainkat. Isten úgy
alkotott meg bennünket, hogy jelentős mértékben formálják a tapasztalataink a
kapcsolatunkat vele és a teremtett világgal is. Isten vágya az, hogy
tapasztaljuk a kapcsolatok, a művészetek, a zene szépségét, a természet csodáit
és a megváltás örömét, valamint Igéje ígéreteinek az erejét. Vallásunk és
hitünk több csupán hitelvek és logikus döntések rendszerénél. Tapasztalatunk
jelentős mértékben formálja az Istenről alkotott képünket és azt, ahogyan
értjük Igéjét. Azonban szükséges látnunk a tapasztalataink korlátait és
elégtelenségét, amikor Isten akaratának megismeréséről van szó.
Mire figyelmeztet 2Kor
11:1-3 szakasza? Ezek szerint milyen korlátok között bízhatunk meg a
tapasztalatainkban?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Lehet nagyon megtévesztő is,
amit tapasztalunk, ezért bibliai értelemben a tapasztalatokat a maguk helyén kell
tartani. Fontos, hogy a Szentírás alapján ítéljük meg és magyarázzuk ezeket.
Néha olyasmit szeretnénk tapasztalni, ami nem áll összhangban Isten Igéjével és
akaratával. Ilyenkor meg kell tanulnunk bízni Isten Igéjében, még a
tapasztalataink és a vágyaink ellenére is! Vigyázzunk és mindent tegyünk meg
azért, hogy a tapasztalataink is mindig összhangban legyenek Isten Igéjével, ne
mondjanak ellent a Biblia egyértelmű tanításainak!
Természetesen
fontos a tapasztalat a hitünkben, amelynek fő parancsolata az Isten és az
embertársak iránti szeretet (lásd Mk 12:28-31). Ugyanakkor miért
elengedhetetlen,
KULTÚRA |
Április 21 |
Kedd |
Mind egy bizonyos kultúrához
vagy akár több kultúrához is tartozunk, annak részei vagyunk. Mindannyiunkat
befolyásol és alakít a kultúránk, senki nem mentes ettől. Gondoljunk csak bele,
hogy mennyit rontottak az ókori Izraelen a környező kultúrák! Milyen sokat
megtudhatunk erről az Ószövetség történeteiből! Miért gondolnánk, hogy mi ma különbek
vagyunk?
Isten
egy adott kultúra kereteiben adta Igéjét, még ha az nem is csupán arra az egy
kultúrára korlátozódik. Miközben a társadalmi tényezők elkerülhetetlenül befolyásolják
a Biblia megértését, nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy a Biblia
átível a különböző kulturális kategóriákon, azok etnikai, birodalmi vagy
társadalmi státuszának elemein. Ez az egyik oka annak, hogy a Biblia felette
áll az összes emberi kultúrának, sőt még a minden kultúrában
megtalálható bűnös részleteket is képes megváltoztatni, kijavítani.
Olvasd
el 1Jn 2:15-17 szakaszát! Mit értett János azon, hogy ne szeressük a világ
dolgait? Hogyan élhetünk a világban anélkül, hogy világi lenne a szemléletünk?
_____________________________________________________________
Érintette a bűn a kultúrát
is, mint a teremtett világ minden más vetületét, ezért Isten ítélete alá kerül.
Igen, egyes elemei összhangban állhatnak hitünkkel, de mindig vigyáznunk kell,
hogy a kettő között különbséget tegyünk. Ideális esetben a bibliai hitnek
kihívást kell jelentenie a meglévő kultúrával szemben, ha szükséges,
ellenkultúrát teremtve, amely Isten Igéjéhez hűséges. Szilárd kapaszkodó
nélkül, ami felülről származik, csakhamar engednénk a bennünket körülvevő hatásoknak.
Ellen G. White így fogalmaz:
„Krisztus követőinek el kell különíteniük magukat a világtól, annak elveit és
érdekeit tekintve, de ne szigetelődjenek el a világtól! A Megváltó állandóan az
emberek között mozgott, nem azért, hogy olyasmire bátorítsa őket, ami nem állt
összhangban Isten akaratával, hanem hogy felemelje és nemesebbé tegye őket”
(Ellen G. White: Counsel to Parents, Teachers, and Students Regarding
Christian Education. 323. o.).
Kultúránk
mely elemei állnak szöges ellentétben a bibliai hittel? Ami pedig ennél is
fontosabb: hogyan állhatunk ellen azoknak a hatásoknak, amelyek megpróbálják
aláásni a hitünket?
LOGIKUS
GONDOLKODÁS |
Április 22 |
Szerda |
Olvassuk
el Péld 1:7, 9:10 és 2Kor 10:5-6 verseit! Miért fontos a Krisztusnak való
engedelmesség a gondolataink szintjén is? Miért az istenfélelmet nevezi az Ige
a bölcsesség kezdetének?
Istentől
kaptuk a gondolkodás és a logikus érvelés képességét. Minden emberi tevékenység
és teológiai érvelés feltételezi a gondolkodás és a következtetések levonásának
képességét. A hitünk nem nélkülözi az értelmet. A 18. század – a felvilágosodás
– kezdetén azonban az emberi észnek új, domináns szerepet kezdtek
tulajdonítani, különösen a nyugati társadalmakban, olyat, amely messze
túlhaladja képességeinket értelmünk és következtetéseink helyessége terén.
Szemben azzal a gondolattal, hogy minden ismeret az érzékszerveinken keresztül
szerzett tapasztalatokon alapul, egy másik látásmód az emberi logikát tartja az
ismeret forrásának. Ez a nézet a racionalizmus, ami abból az elgondolásból
ered, hogy az igazság nem érzékelhető, hanem intellektuális, és a logikus érvelésből
szűrhető le. Más szóval, léteznek olyan igazságok, amelyeket csak logikus
gondolkodással ragadhatunk meg. Ez a nézet az emberi gondolkodást tartja az
igazság próbakövének és zsinórmértékének. Az értelem lett az új tekintély, ami
előtt minden másnak fejet kell hajtania, beleértve az egyház tekintélyét, sőt,
ami ennél is súlyosabb, hogy még a Biblia, Isten Igéje tekintélyét is. Elvetnek
mindent, ami az emberi logika számára nem magától értetődő, megkérdőjelezik
létjogosultságát. Így viszonyulnak a Szentírás több részéhez. Már nem tekintik
igaznak vagy hitelesnek Isten minden csodáját és természetfölötti tettét, Jézus
testben való feltámadását, szűztől való születését vagy a hatnapos teremtést,
hogy csak néhányat említsünk. Valójában nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a
gondolkodásunkat is áthatotta a bűn, és Krisztus uralma alá kell helyeznünk. Az
emberek gondolkodása elsötétült, elidegenedett Istentől (Ef 4:18), Isten Igéjének
kell megvilágosítania bennünket. Isten az Alkotónk. „A bölcsességnek kezdete
az Úrnak félelme” (Péld 9:10, vö. 1:7). Csak akkor tudunk helyesen gondolkodni,
ha életünk legfőbb vezérfonalaként elfogadjuk Istennek az írott Igében adott
kinyilatkoztatását és készségesen követjük, amit a Biblia ír.
Évszázadokkal
ezelőtt Thomas Jefferson, amerikai elnök készített magának egy saját
Újszövetséget. Kivágott belőle mindent, ami a nézete szerint ellenkezett a
logikus gondolkodással. Jézusnak szinte minden csodája kikerült, beleértve a
feltámadását is. E történet tanulsága szerint mennyire korlátozott az emberi
értelem az igazság megértésének kérdésében?
A
BIBLIA |
Április 23 |
Csütörtök |
A Szentlélek, aki kijelentette és ihlette
a Biblia tartalmát az emberi eszközök által, soha nem fog bennünket Isten
Szavával ellentétesen vezetni vagy elfordítani attól. A hetednapi adventisták
számára a Bibliának nagyobb a tekintélye, mint az emberi hagyománynak, a
tapasztalatnak, a logikának vagy a kultúrának. Egyedül a Biblia az a
zsinórmérték, amihez minden mást mérni kell.
Olvassuk
el Jn 5:46-47 és 7:38 verseit! Mit tartott Jézus a leghitelesebb forrásának a
lelki kérdések megértése terén? Hogyan igazolja a Biblia, hogy valóban Jézus a
Messiás?
Némelyek
állítják, hogy különleges „kijelentéseket” és utasításokat kaptak a
Szentlélektől, pedig azok ellentétesek a Biblia tiszta üzenetével. Szerintük a
Szentléleknek nagyobb a tekintélye Isten Szaváénál. Veszélyes területen jár,
aki semmisnek tekinti Isten írott, ihletett Igéjét, világos üzenete ellen szól
és nem követi a Szentlélek vezetését! A Biblia az egyetlen lelki oltalmazónk, az
egyetlen megbízható zsinórmérték a hit minden dolgában és gyakorlatában.
„A Szentlélek
a Szentírás útján szól az elménkhez, és az igazság bélyegét nyomja rá a
szívünkre. Így tárja fel a tévedésünket és űzi ki azt a lelkünkből. Krisztus az
igazság Lelkével, aki Isten szava által munkálkodik, von bennünket, az Ő
választott népét oltalma alá” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, 577. o.).
A Szentlélek
soha nem veszi át Isten Igéjének a helyét. Inkább összhangban működik a
Bibliával, és ezáltal Krisztushoz vonz minket, így teszi a Bibliát a hiteles
biblikus kereszténység egyedüli zsinórmértékévé. A Biblia tantétele megalapozott
(lásd 1Tim 4:6), és mint Isten Szava, megbízható és teljes elfogadást érdemel.
Nem a mi feladatunk ítéletet mondani a Szentírás fölött. Inkább Isten Igéjének
van joga és tekintélye arra, hogy megítéljen bennünket és a gondolkodásunkat.
Végül is Isten írott Igéjéről van szó!
Lelki
kérdésekben miért megbízhatóbb vezérfonal a Biblia a saját szubjektív
benyomásainknál? Milyen következményekkel jár, ha nem fogadjuk el a Bibliát
mint olyan zsinórmértéket, amelyhez mérnünk kell minden tanítást, sőt még a
lelki tapasztalatainkat is? Miért vezetne káoszhoz és tévedéshez az, ha lelki
kérdésekben az egyéni kinyilatkoztatás lenne a perdöntő?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 24 |
Péntek |
Ellen
G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, „A Szentírás védőbástya”
c. fejezete, 509-516. o.
A
hagyomány, a tapasztalat, a kultúra, a logika és a Biblia mind jelen vannak az
Isten Igéjével kapcsolatos gondolatainkban. A döntő kérdés ez: a felsorolt
források közül melyik kap komoly szerepet és legfőbb tekintélyt a teológiánkban?
Egy dolog elismerni a Bibliát, de egészen más engedni is, hogy a Szentlélek
szolgálata által hasson az életünkre és átformálja azt!
„Igéje által Isten az
emberekre bízta azt az ismeretet, amely szükséges az üdvösséghez. A Szentírást
Isten akaratának hiteles, tévedhetetlen kinyilatkoztatásaként kell elfogadnunk.
A Szentírás a jellem mércéje, a tanításaink zsinórmértéke és tapasztalataink
próbaköve” (i. m. 10. o.).
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Miért könnyebb egyes emberi hagyományelemeket képviselni, mint Isten
törvényének alapján élni: hogy szeressük az Urat, a mi Istenünket teljes
szívünkből, lelkünkből és elménkből, és felebarátainkat, mint önmagunkat (lásd
Mt 22:37-40)?
2)
A csoportban beszéljünk a vasárnapi rész utolsó kérdéséről! Milyen
szerepet kapjon a hagyomány az egyházunkban? Miben látjuk a vallási hagyományok
áldásait és kihívásait?
3)
Hogyan bizonyosodhatunk meg arról, hogy a hagyomány, bármenynyire jó
is, nem kerekedik fölé Isten Igéjének, a legfőbb zsinórmértéknek és
tekintélynek?
4)
Tegyük fel, valaki azt álmodta, hogy az Úr szólt hozzá és azt mondta
neki, hogy az újszövetségi időkben a vasárnap lett az istentisztelet és pihenés
napja. Mit mondanánk erre? Mi a tanulsága egy ilyen történetnek arról, hogy a
tapasztalatunkat minden esetben Isten Igéjének mérlegén kell megvizsgálni?
5)
A csoportban beszéljünk az országunk kultúrájáról! Hogyan hat ez a
hitéletünkre? Milyen példákat találunk a történelemben arra, hogy a kultúra
nagymértékben befolyásolta a hívők tetteit, amelyeket visszatekintve negatívnak
értékelünk? Milyen tanulságokat vonhatunk le ma ebből magunknak, hogy mi ne
kövessünk el hasonló hibákat?
GALAMB GYÖNGYVÉR:
EGY DAL A SZERETETRŐL
Én oly sokszor elfutok
színed elől, mint ma is.
Sőt, én magam sem tudom,
mi késztet erre megint:
Erős karod ellökni,
hiszen szorosan ölel.
Szemeidből zuhanni,
mikor fényük fölemel.
Mert Nálad van az Élet,
s messze Tőled a halál.
És én újra csak félek,
amikor a létem fáj.
Pedig a fájdalom fog
s köt össze végleg Veled.
Bűn sebe Benned sajog,
ha odaadom Neked.
Ha nem futok halálba
és végre maradok ott:
ahol ölelve s várva
létem soha el nem fogy.