2020 / II.
− 3. tanulmány − Április 11−17Jézus és az apostolok nézete a Bibliáról
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Máté 4:1-11; 22:37-40; Lukács 4:25-27; 24:13-35,
44-45; Apostolok cselekedetei 4:24-26
„Ő így válaszolt: Meg van
írva: »Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten szájából
származik«”
(Mt 4:4, RÚF).
A modern korban sajnálatos módon
nagymértékben újraértelmezték a Bibliát, annak a filozófiának a lencséin keresztül,
amely megkérdőjelezi mind az ihletettségét, mind pedig a tekintélyét. Sokan
gyakorlatilag olyan, viszonylag primitív kultúrában élt emberek elképzeléseinek
tekintik, akik nem érthették úgy a világot, mint mi. Ugyanakkor vagy
alábecsülik, vagy pedig eltávolítják a képből a természetfölötti elemet, és így
a Bibliát olyan dokumentumnak nyilvánítják, ami nem Isten meglátása az
emberről, inkább az ember elképzelése Istenről. Ennek következtében a darwini
gondolkodás és a modern filozófia korában sokan többnyire idejétmúltnak tartják
a Bibliát.
Mi azonban teljes mértékben elutasítjuk
ezt az álláspontot. Miközben azt tanulmányozzuk, hogyan értette Jézus az
Ószövetséget – a kor Bibliáját –, és hogyan értették az apostolok, az
Újszövetségben ihletett példát látunk az egész Szentíráshoz való viszonyulásra.
Hogyan tekintettek ők az Igében bemutatott emberekre, helyekre és eseményekre?
Milyen volt az alapállásuk, és ebből következően milyen értelmezési
módszerekkel éltek? Kövessük az ő példájukat és ne az ihletést nélkülöző emberi
tévhiteket, amelyeknek a feltételezései csak az Isten Igéjével szembeni
szkepticizmushoz és kételyekhez vezetnek!
„MEG VAN ÍRVA” |
Április 12 |
Vasárnap |
Jézus
Keresztelő János általi keresztsége jelölte megváltói tevékenységének kezdetét.
Ezután a Lélek a júdeai pusztába vezette, ahol Sátán megkísértette, akkor,
amikor emberileg a leggyengébb állapotban volt.
Olvassuk
el Mt 4:1-11 szakaszát! Hogyan védekezett Sátán kísértései ellen Jézus a
pusztában? Mit tanulhatunk a Bibliáról ennek a beszámolónak az alapján?
_____________________________________________________________
Jézus
így válaszolt, amikor Sátán az étvágyán keresztül kísértette meg: „Meg van
írva: »Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten
szájából származik«” (Mt 4:4, RÚF). Visszautalt az élő Igére, a legfőbb isteni
kútforrásra. Ezzel megerősítette a Szentírás tekintélyét. Amikor Sátán a földi
birodalmakra és azok dicsőségére mutatva kísértette, Jézus ezt felelte: „meg
van írva: »Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj«” (Mt 4:10,
RÚF; Lk 4:8)! Krisztus arra emlékeztet, hogy az igazi imádat nem másra, csakis
Istenre irányul, és az Igének való engedelmesség jellemzi. Végül pedig az
öndicsőítés és az önzés kísértésére ezzel válaszolt: „Viszont meg van
írva: »Ne kísértsd az Urat, a te Istenedet«” (Mt 4:7, RÚF; Lk 4:12)!
Mindhárom
kísértésre Jézus azzal felelt, hogy „meg van írva”. Ez is mutatja, hogy
amikor Sátán támadásaival és csalásával találta szemben magát, nem máshoz,
hanem egyenesen Isten Igéjéhez fordult. Hatalmas tanulság ez mindannyiunk
számára: a Biblia és csakis a Biblia a hitünk zsinórmértéke, alapja!
Igen,
a Biblia, egyedül a Biblia volt az, amivel Jézus védte magát az ellenség támadásaival
szemben. Noha Isten, mégis kizárólag Isten Igéje előtt hajolt meg, amikor Sátán
ellen védekezett.
Nem
a véleményét hangoztatta, nem bonyolult, tekervényes érveléssel állt elő, nem
ellenségesen szólt, hanem egyszerűen, ugyanakkor mélyrehatóan idézte a
Szentírás szavait. Krisztus a legfőbb tekintélynek és a leghatalmasabb erőnek
tekintette az Írást. Szolgálatában így biztos alapról indult, és a továbbiakban
is a Biblia megbízhatóságára épített.
Hogyan tanulhatjuk meg éppen ennyire rábízni magunkat Isten Igéjére,
meghajolva a tekintélye előtt?
JÉZUS ÉS A TÖRVÉNY |
Április 13 |
Hétfő |
Olvassuk el Mt 5:17-20,
22:29 és 23:2-3 verseit! Mit mond Jézus ezeknek az igéknek az összefüggésében?
_____________________________________________________________
Jézus az Isten Igéje és a
törvény iránti engedelmességre tanította a tanítványait. A kétely leghalványabb
árnyéka sem jelent meg benne soha a Szentírás tekintélyével vagy
időszerűségével kapcsolatosan. Épp ellenkezőleg, folyamatosan isteni tekintély
forrásaként hivatkozott rá! „Tévelyegtek, mivel nem ismeritek az
Írásokat, sem az Isten hatalmát” (Mt 22:29, RÚF) – mondta a
szadduceusoknak. Azt tanította, hogy a Bibliának és tanításainak pusztán elméleti
ismerete nem elég az igazság, és ami még fontosabb, az Úr megismeréséhez, aki
maga az igazság.
Mt 22:37-40 versei szerint
Jézus hogyan tekintett Mózes törvényére?
_____________________________________________________________
Az írástudóhoz szólva Jézus
összefoglalta a Tízparancsolatot, amit Isten közel ezerötszáz évvel korábban
adott Mózesnek. Figyeljük meg, hogyan viszonyul az ószövetségi törvényhez: a
legmagasabb szintre emeli! Sok keresztény mégis helytelenül arra
következtetett, hogy Krisztus itt új parancsolatot adott, ami miatt az
ószövetségi törvény helyét átveszi az újszövetségi evangélium. Azonban az
igazság az, hogy amit Jézus tanít, az az Ószövetség törvényén alapszik.
Krisztus még teljesebben mutatta be és jelentette ki a törvényt, amikor
kimondta, hogy „e két parancsolattól” (öszszefoglalta a
Tízparancsolatot: az első négy az embernek az Istennel való viszonyára, a többi
hat pedig az emberi kapcsolatokra összpontosít) „függ az egész
törvény és a próféták” (Mt 22:40). A teljes Ószövetséget felemelte, ugyanis
„az egész törvény és a próféták” kifejezés egy rövidebb utalás a
törvényre, a prófétákra és az írásokra, az Ószövetség három részére.
„A Szentírást
kétségbevonhatatlan tekintélynek vallotta. Nekünk is ezt kell tennünk. A
Bibliát a végtelen Isten beszédeként, minden vitás kérdés megoldójaként, hitünk
alapjaként kell kezelnünk” (Ellen G. White: Krisztus példázatai. Budapest,
2010, Advent Kiadó, 21. o.).
Milyen
tekintélyforrások (család, filozófia, kultúra) vonhatnak el attól, hogy valóban
alávessük magunkat Isten Igéjének?
JÉZUS ÉS A TELJES SZENTÍRÁS |
Április 14 |
Kedd |
Olvassuk
el Lk 24:13-35, 44-45 verseit! Jézus hogyan tanította a Szentírásból az
evangélium üzenetét?
Krisztus
halála után a követői összezavarodtak és kételkedni kezdtek. Hogyan történhetett
ez? Mit jelentett ez? Lukács evangéliumának ebben a fejezetében Jézus
kétszer jelent meg a tanítványoknak, először kettőnek az Emmaus felé vezető
úton, majd később a többieknek is. Két külön alkalommal is elmagyarázta, hogy
miként teljesedett be minden az ószövetségi próféciák alapján: „És Mózestől
meg valamennyi prófétától kezdve elmagyarázta nekik mindazt, ami az
Írásokban róla szólt” (Lk 24:27, RÚF).
Lk
24:44-45 versében ismét ezt olvassuk: „Majd így szólt hozzájuk: Ezt mondtam
nektek, amikor még veletek voltam: be kell teljesednie mindannak, ami meg van
írva rólam Mózes törvényében, a prófétáknál és a zsoltárokban. Akkor
megnyitotta értelmüket, hogy értsék az Írásokat” (RÚF).
Figyeljük meg a Lk 24:27 versében szereplő „valamennyi próféta”
(RÚF) kifejezést, amit újra kiemel a második idézetben: „Mózes
törvényében, a prófétáknál és a zsoltárokban”! Ez is világosan
mutatja: Jézus, a testté lett Ige (Jn 1:1-3, 14) a Szentírás tekintélyére
hagyatkozva magyarázta, hogy az eseményeket már több száz évvel korábban
megjövendölték. A Szentírás teljességére utalt, ezzel példát mutatott a
tanítványoknak és így tanította őket. Amint majd tovább haladva hirdetik az
evangélium üzenetét, nekik is a Szentírás egészéből kell meríteniük, tanítva és
erősítve az új megtérőket a világ minden táján. Figyeljük meg, Mt 28:18-20
(RÚF) verseiben Jézus azt mondja a tanítványainak (ma pedig nekünk), hogy „Nekem
adatott minden hatalom mennyen és földön”. Ez a hatalom azonban
továbbra is az Atyából és a Szentháromság egészéből ered, hiszen utána így
folytatja: „Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet,
megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében”. Majd
egy kulcsfontosságú szakasz következik: „tanítva őket, hogy megtartsák
mindazt, amit én parancsoltam nektek”. Mire tanít és mit parancsol itt
Jézus? Tanításait a Szentírás egészére alapozta. Az Ige prófétai tekintélye
alapján jött el, és a Szentírás próféciáit beteljesítve vetette alá magát az
Atyának.
Jézus
elfogadta a teljes Szentírást, miért kell tehát nekünk is ezt tennünk? Hogyan
tanulhatjuk meg elfogadni az egész Szentírás tekintélyét, még ha ma nem is
minden alkalmazandó kötelezően az életünkben? Beszélgessünk erről szombaton a
csoportban!
JÉZUS ÉS A BIBLIA EREDETE, TÖRTÉNETE |
Április 15 |
Szerda |
Jézus azt tanította, hogy a Biblia Isten Szava, abban az
értelemben, hogy ami benne áll, azonos azzal, amit Isten mond. Istentől ered, ennélfogva
az élet minden területén a legnagyobb tekintéllyel bír. A történelem során Isten
azon munkálkodott, hogy a Biblia által kinyilatkoztassa akaratát az emberiségnek.
Például
Mt 19:4-5 verseiben Jézus utal egy mózesi idézetre, amit így foglal össze: „a
Teremtő kezdettől fogva férfivá és nővé teremtette őket… És ezt mondta
Isten: »Ezért hagyja el a férfi apját és anyját, ragaszkodik feleségéhez, és
lesznek ketten egy testté«” (RÚF). Ahelyett, hogy „a Szentírás mondta”,
úgy fogalmazott, hogy a Teremtő, vagyis Isten mondta. Tehát a Teremtőnek tulajdonította
Mózes első könyve kijelentését, amit Mózes írt le.
Olvassuk
el a következő igeszakaszokat! Hogyan viszonyult Jézus a Biblia történelmi
személyeihez és eseményeihez?
Mt 12:3-4
____________________________________________________
Mt 24:38
____________________________________________________
Mk 10: 6-8
___________________________________________________
Lk 4:25-27
___________________________________________________
Lk 11:51
_____________________________________________________
Jézus
következetesen valósnak tekintette az ószövetségi embereket, helyszíneket és
eseményeket. Utalt Mózes első könyvének 1. és 2. fejezetére, majd a 4.
fejezetben Ábelre, valamint Dávidra, aki megette a szent kenyereket, azután
Elizeusra, a többi történelmi szereplő egyikére. Ismételten említette a régmúlt
próféták szenvedését (Mt 5:12; 13:57; 23:34-36; Mk 6:4). Egyik figyelmeztető
üzenetében szólt Nóé napjairól is: „Mert amiképpen azokban a
napokban, az özönvíz előtt, ettek, ittak, házasodtak és férjhez mentek egészen
addig a napig, amelyen Nóé bement a bárkába, és semmit sem sejtettek, míg el
nem jött az özönvíz, és mindnyájukat el nem sodorta, úgy lesz az Emberfiának
eljövetele is” (Mt 24:38-39, RÚF). Minden jel arra mutat, hogy Jézus történelmi
eseményként utalt a hatalmas isteni ítéletre.
Jézus valós történelmi személyekként említette ezeket az embereket.
Mekkora megtévesztő erővel bír Sátán, ha a mai emberek közül sokan – még
hitvalló keresztények is – gyakran tagadják, hogy ők valóban léteztek!? Miért
nem szabad soha ebbe a csapdába esnünk?
AZ APOSTOLOK ÉS A BIBLIA |
Április 16 |
Csütörtök |
Az
Újszövetség írói ugyanúgy viszonyultak a Bibliához, mint Jézus. A hitelvek, az
erkölcs és a prófétai jövendölések tekintetében az Ószövetséget tartották Isten
erős Igéjének. Ezeknek az embereknek a szavaiban vagy tetteiben sehol, semmi
olyat nem találunk, ami bármilyen vonatkozásban megkérdőjelezné a Biblia
egyetlen részének is a tekintélyét vagy hitelességét.
Az
alábbi igeszakaszok szerint mit tartottak az apostolok Isten Igéjének a
tekintélyéről?
ApCsel 4:24-26
__________________ Róm
9:17 ___________________
ApCsel 13:32-36
_________________ Gal
3:8 _____________________
Figyeljük
meg ezekben a szakaszokban, hogy mennyire szoros a kapcsolat a Szentírás és
Isten szava között! Az apostolok cselekedetei 4. fejezetében, közvetlenül
a Szentlélek általi betöltekezés előtt a tanítványok hálát adtak Istennek Péter
és János szabadulásáért. Dicsőítették a Teremtő Istent, és kifejezték, hogy Ő
szólt szolgája, Dávid által. Vagyis Dávid szavait Isten kijelentésének vették.
ApCsel 13:32-36 verseiben Pál is Dávidot idézte, ugyanakkor a szavait Istennek
tulajdonította, mivel a 32. versben ez áll: „Mi is hirdetjük nektek,
hogy azt az ígéretet, amelyet az atyáknak tett Isten…” (RÚF).
Róm 9:17
versében, ahol arra számítanánk, hogy Isten lesz a mondat alanya, Pál „az
Írás” kifejezést használja: „Mert így szól az Írás a fáraóhoz” (RÚF).
Ezt így is visszaadhatnánk: „Mert ezt mondta Isten a fáraónak”. Gal 3:8 versében
az „Írás” „Isten” helyett szerepel, ami azt mutatja, hogy milyen
szorosan kötődik az Ige Istenhez. Az Újszövetség írói egybehangzóan úgy
támaszkodnak az Ószövetségre, mint Isten Szavára. Az Újszövetségben több száz
ószövetségi idézet van. Egy teológus összeállított egy listát, amely
kétezer-hatszáznyolcvannyolc jellegzetes utalást tartalmaz, négyszázat
Ézsaiástól, háromszázhetvenet a Zsoltárokból, kétszázhúszat Mózes második
könyvéből és így tovább. Ha valaki még hozzáadná ehhez a hivatkozásokat és
a témaköröket, akkor ez a szám jelentősen megemelkedne. A bibliai könyvek tele
vannak az ószövetségi próféciákra tett utalásokkal, amelyeket gyakran a
következő mondat vezet be: „meg van írva” (Mt 2:5; Mk 1:2; 7:6, Lk 2:23;
3:4; Róm 3:4; 8:36; 9:33; 1Kor 1:19; Gal 4:27; 1Pt 1:16). Mindez megerősíti,
hogy Jézus és az apostolok is az ószövetségi Szentírásra alapozták tanításaikat.
E
példák alapján tehát mennyire veszélyes bármilyen gondolat, ami gyengítheti a
bizalmunkat a Szentírás tekintélyében?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 17 |
Péntek |
Ellen
G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, „Jézus gyermeksége”
(48-54. o.) és „A megkísértés” (86-95. o.) c. fejezetei
„Az
emberek bölcsebbnek gondolják magukat Isten Igéjénél; és ahelyett, hogy lábukat
a megingathatatlan alapra helyeznék és mindent Isten Igéjének mérlegére
tennének, inkább a saját tudományos és természeti ismereteik alapján mérlegelik
a kijelentést, és ha úgy tűnik, hogy nem egyezik tudományos elképzeléseikkel,
akkor hiteltelenként elvetik azt” (Ellen G. White cikke. Signs of the Times,
1884. március 27. 1. o.).
„Akik a legjobban megismerik
Istennek az Igében kinyilatkoztatott bölcsességét és szándékát, mentális erővel
bíró férfiak és nők lesznek. Eredményes munkásokká válhatnak a nagy Nevelő,
Jézus Krisztus mellett… Krisztus adta az igazság Igéjét népének, és mindenkit
hív: vegyünk részt abban, hogy ezt megismertessük a világgal… Nincs megszentelődés
az igazság, az Ige nélkül, tehát ezt különösen fontos mindenkinek megértenie”
(Ellen G. White: Fundamentals of Christian Education. 432. o.)!
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Jézus, az
evangéliumok írói és Pál is Isten Szavának tekintették az ószövetségi
Szentírást. Ennek fényében miért téves sok mai nézet a Szentírással
kapcsolatban? Miért nem szabad senkitől elfogadnunk kételyt ébresztő
érveléseket?
2)
Íme néhány
példa arra, hogy milyen messze eltértek mai teológusok a kétkedés útján: tagadják
a hat napos teremtést, helyette az évmilliárdok alatt kialakuló evolúciót
fogadják el. Elutasítják a tökéletes világban élt, bűntelen Ádám létezését. Nem
hisznek az egész világra kiterjedő özönvízben. Egyesek elvetik Ábrahám
létezését. Vannak, akik nem fogadják el a kivonulás történetét. Mások elvetik
Jézus csodáit, beleértve a testben való feltámadását is. Megint mások nem
tudják elfogadni a próféciákat, azt, hogy próféták évszázadokkal vagy évezredekkel
korábban megmondták a jövőt. Hová vezet tehát, ha az ember kételkedni kezd a
Szentírás tekintélyében és hitelességében? Hogyan segíthetünk a kétkedőknek megérteni
az igazságot?
3)
Térjünk
vissza a keddi tanulmány végén feltett kérdéshez! Hogyan magyarázhatjuk azt,
hogy a teljes Szentírás ihletett, még azok a részei is, amelyek ma már nem
vonatkoznak ránk?
GALAMB GYÖNGYVÉR:
KINTSUGI HÓ ALATT
Összetört cserép vagyok,
Kősziklán morzsolt élet.
Fényem semmibe foszlott,
de már attól sem félek,
ha itt mindenem elvész,
ha takaróm a hó marad.
Alatta virraszt a mag
és tavaszra majd kikél.
S hű kezed szívedből tép
sebre arany szálakat.
Összeköt minden tört részt,
újra egésszé ragaszt.
És sokkal szebb lesz, mint volt,
a sáros cserépélet.
Csak széttépik a bajok
és arannyal fényesebb.