2020 / II.
− 2. tanulmány − Április 4−10A Biblia eredete és jellege
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
5Mózes 18:18; János 1:14; 2Timótheus 3:16-17; Zsidók 11:3, 6;
2Péter 1:19-21
„Ezért mi is szüntelenül
hálát adunk Istennek, hogy amikor hallgattátok Isten általunk hirdetett igéjét,
nem emberi beszédként fogadtátok be, hanem Isten beszédeként, aminthogy valóban
az, és annak ereje munkálkodik is bennetek, akik hisztek”
(1Thessz 2:13, RÚF).
Ahogyan látjuk és értjük a Szentírás
eredetének és jellegének a kérdését, az nagyban meghatározza, milyen szerepet
tölthet be a Biblia az életünkben, de szélesebb körben, a gyülekezet és az
egyház életében is. Az Ige értelmezését jelentős mértékben alakította és
befolyásolta a kinyilatkoztatás és az ihletés folyamatának a megértése. Ha
helyesen akarjuk érteni a Szentírást, először is engednünk kell, hogy az
határozza meg tanulmányozásának alapvető paramétereit. A matematika nem vizsgálható
a biológia vagy a szociológia terén alkalmazott mérési módszerekkel. Nem
tanulmányozhatjuk a fizikát ugyanolyan eszközökkel, mint a történelmet. A
Biblia lelki igazságait sem kutathatjuk ki és érthetjük meg jól ateista
módszerekkel, amelyek úgy közelítenek hozzá, mintha Isten nem létezne. A
Szentírást értelmezve komolyan kell vennünk az Ige isteni-emberi dimenzióját.
Tehát a helyes megértés érdekében hittel közelítsünk a Bibliához és ne
szkeptikus módszerekkel, kételkedve!
Ezen a héten áttekintjük a Biblia
eredetének és jellegének néhány alapvető kérdését, amelyeknek hatnia kell arra,
ahogyan értelmezzük és értjük az Igét.
A BIBLIA ISTEN KINYILATKOZTATÁSA |
Április 5 |
Vasárnap |
Olvassuk
el 2Pt 1:19-21 szakaszát! Mi volt Péter meggyőződése a Biblia prófétai
üzenetének eredetével kapcsolatban?
_____________________________________________________________
A
Biblia semmilyen más könyvhöz nem hasonlítható. Péter apostol szerint a
prófétákat a Szentlélek ihlette, tehát az üzenetük tartalma Istentől származik,
nem ők találták ki. „…nem kitalált mesék” (2Pt 1:16, RÚF), mert a Biblia
profetikus üzenete isteni eredetű, ennek következtében pedig igaz és
megbízható. „A Szentlélektől indíttatva szóltak az Istentől küldött emberek”
(2Pt 1:21, RÚF). Isten munkálkodott a kinyilatkoztatás folyamatában, amely
során ismertté tette akaratát a kiválasztott emberi eszközök előtt.
A
Szentírás kikerülhetetlen ténye, hogy Isten közvetlen, szóbeli kapcsolatot tart
egyes emberekkel. Ennek köszönhető a Biblia különleges, isteni tekintélye, tehát
a Szentírás értelmezésekor figyelembe kell vennünk az isteni elemet. Szent
Istenünk a szerzője, ezért a bibliai könyveket joggal nevezzük úgy, hogy „szent
iratok” (Róm 1:2, RÚF; 2Tim 3:15).
Gyakorlati
célzattal adta az Írást az Úr. Hasznosak „a tanításra, a feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes legyen az Isten embere,
minden jó cselekedetre felkészített” (2Tim 3:16-17).
Emellett
szükségünk van a Szentlélek segítségére, hogy életünkre alkalmazhassuk mindazt,
amit Isten kijelentett a Bibliában. Péter apostol szerint az isteni eredetű
kinyilatkoztatott Igét nem értelmezhetjük csupán az egyéni véleményünk alapján,
szükségünk van Isten Igéjére és a Szentlélekre, hogy helyesen értsük a
jelentését.
A
Szentírás azt is kimondja, hogy „semmit sem cselekszik az én Uram, az Úr, míg
meg nem jelenti titkát az ő szolgáinak, a prófétáknak” (Ám 3:7). A kijelentésre
vonatkozó bibliai kifejezések (különböző formában) azt érzékeltetik, hogy
ami korábban rejtett volt, azt kijelentették, leleplezték, így ismertté és nyilvánvalóvá
vált. Emberként szükségünk van a kinyilatkoztatásra, mert bűnösök lévén,
Istentől elválasztanak a bűneink. Emiatt rá vagyunk utalva Istenre, hogy
megtudhassuk akaratát.
Úgy
sem mindig könnyű engedelmeskedni a Bibliának, ha hiszünk isteni eredetében, de
mi lenne, ha elbizonytalanodnánk ebben, sőt megkérdőjeleznénk ezt?
AZ IHLETÉS FOLYAMATA |
Április 6 |
Hétfő |
Isten
a nyelv kommunikációs csatornáján jelenti ki akaratát az embernek, ezért az
isteni kinyilatkoztatást le lehet írni. Amint láttuk, a Biblia úgy jött létre,
hogy Isten a Szentlélek munkája által bemutatta az igazságot, és Ő emberi eszközök
útján közvetítette, oltalmazta az üzenetét. Ezért joggal számíthatunk is arra
az alapvető egységre, ami a Szentírás egészében tapasztalható Mózes első
könyvétől A jelenések könyvéig (vö. pl. 1Móz 3:14-15; Jel 12:17).
Olvassuk
el 5Móz 18:18, 2Tim 3:16 és 2Pt 1:21 verseit! Mit állítanak ezek az igék a
Szentírás ihletettségéről?
A
teljes Szentírás Istentől ihletett, még ha különböző részeinek az olvasása nem
is egyformán lelkesítő, vagy talán nem feltétlenül alkalmazható a mai korban
(például a zsidó ünnepekről szóló részek ihletettek, még ha ma nem is kell
megtartanunk ezeket). Ugyanakkor tanulnunk kell a Szentírás egészéből, még
azokból a részekből is, amelyeket nem könnyű olvasni, vagy most nem
kifejezetten alkalmazhatók a számunkra.
Ugyancsak
fontos megjegyezni, hogy a Biblia nem minden része közvetlen vagy
természetfeletti kinyilatkoztatásból ered. Egyes esetekben Isten olyan bibliai
írókat használt, akik gondosan utánajártak dolgoknak vagy már meglévő dokumentumok
segítségével közvetítették az üzenetet (lásd Józs 10:13; Lk 1:1-3).
Ezzel együtt a teljes
Szentírás ihletett (2Tim 3:16). Ezért jelenti ki Pál, hogy „Mert amit
korábban megírtak, a mi tanításunkra írták meg, hogy az Írásokból türelmet
és vigasztalást merítve reménykedjünk” (Róm 15:4, RÚF).
„A
Bibliát, amely Istent nevezi meg szerzőjének, emberi kezek írták. Különböző könyveinek
sokféle stílusában számos író számtalan jellemvonása tükröződik. A
kinyilatkoztatott igazságok sora »Istentől ihletett« (2Tim 3:16), de emberi
nyelven szólal meg” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013,
Advent Kiadó, 9. o.).
Ma
bizonyos teológusok tagadják a Biblia különböző részeinek isteni eredetét,
annyira, hogy elvetik számos alapvető tanítását – a teremtést, a kivonulást, a
feltámadást. Miért nem szabad a legkevésbé sem kinyitni
ezt az ajtót? Végtére is, vajon mi ítélkezhetnénk
Isten Szava felett?
ISTEN ÍROTT SZAVA |
Április 7 |
Kedd |
„Azután ezt mondta az Úr
Mózesnek: Írd le ezeket az igéket, mert ezeknek az igéknek alapján kötöttem
szövetséget veled és Izráellel”
(2Móz 34:27, RÚF)! Miért akarta Isten,
hogy Mózes ezt leírja? Miért nem volt elég csak szóban elmondani a
népnek az üzenetet? Mi az írott Ige legnyilvánvalóbb előnye?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten, aki szól, aki
megalkotta az emberi nyelvet, engedi, hogy a kiválasztott emberi eszközök
szavahihető és megbízható módon közvetítsék az általa kinyilatkoztatott
igazságot és az ihletett gondolatokat. Isten tehát már eleve megparancsolta a
bibliai íróknak, hogy írott formában közvetítsék utasításait és
kinyilatkoztatásait.
Mit tanítanak az alábbi
igehelyek az írott kinyilatkoztatásról?
2Móz 17:14; 24:4
_____________________________________________
Józs 24:26
___________________________________________________
Jer 30:2
_____________________________________________________
Jel 1:11, 19; 21:5; 22:18-19
_____________________________________
Miért hagyta meg Isten, hogy
leírják a kijelentéseit és az ihletett üzeneteit? A nyilvánvaló válasz: hogy ne
felejtsük el könnyen. A Biblia írott szavai állandó viszonyítási alapul
szolgálnak, Istenhez és akaratához irányítanak. Egy írásos dokumentumot
általában jobban meg lehet őrizni, és sokkal megbízhatóbb, mint a szóbeli
üzenetek, amelyeket újra és újra el kell mondani, ismételni. Az Írott Ige
folyamatosan másolható, sokkal több ember számára válhat elérhetővé, mintha
csak szóban hangzana el. Egy adott időben és helyen csupán korlátozott számú
emberhez tudunk beszélni, de amit leírtak, azt bárki olvashatja, különböző
helyeken, kontinenseken, sőt még a későbbi generációk áldására is szolgálhat.
Aki nem tud olvasni, annak mások olvashatják fel az írást.
PÁRHUZAM KRISZTUS ÉS A SZENTÍRÁS KÖZÖTT |
Április 8 |
Szerda |
Olvassuk
el Jn 1:14, 2:22, 8:31-32 és 17:17 verseit! Milyen párhuzamokat fedezünk fel
Jézus, a testté lett Ige és a Szentírás, Isten írott Igéje között?
Van
párhuzam Isten testté lett Igéje (azaz Jézus Krisztus) és Isten írott Igéje (azaz
a Szentírás) között. Jézus természetfölötti módon fogant a Szentlélek által, de
asszonytól született, és a Szentírás is természetfölötti eredetű, mégis emberi
eszközök révén jött létre. Jézus Krisztus térben és időben vált emberré.
Meghatározott korban élt, egy bizonyos helyen. Ettől mégsem lett semmissé
istensége, mint ahogy a történelembe sem szorult bele. Az egész világon, minden
időben, minden ember számára Ő az egyetlen Megváltó (lásd ApCsel 4:12).
Hasonlóképpen Isten az írott Igét, a Bibliát is egy bizonyos időben adta, az
akkori kultúra keretei között. Ám miként Jézus Krisztus, úgy a Biblia sem
időfüggő, azaz nem egy meghatározott időkeretre vagy helyre korlátozott, hanem
az egész világon, minden ember számára időszerű és kötelező érvényű marad.
Amikor Isten kijelentette Önmagát, leereszkedett az emberek szintjére. Jézus
emberi természete magán hordozta az emberiség gyengeségének minden jelét és a
mintegy négyezer évnyi hanyatlás folyamatának következményeit. Benne viszont
nem volt bűn. Hasonlóképpen a Szentírás nyelvezete is emberi nyelv, nem
egyfajta „tökéletes szuperemberi” nyelv, amit senki nem beszél, senki nem
érthet meg. Noha minden nyelvnek vannak korlátai, az emberiség Teremtője, aki az
emberi nyelveket is megalkotta, tökéletesen képes megbízhatóan,
félreérthetetlenül közvetíteni az akaratát az embereknek. Természetesen minden összehasonlításnak
megvannak a korlátai. Jézus Krisztus és a Szentírás nem azonos egymással. A
Biblia nem Isten megtestesítése. Isten nem egy könyv, Jézus Krisztusban lett emberré.
Azért szeretjük a Bibliát, mert a lapjain bemutatott Megváltót imádjuk. A
Biblia egyedi és elválaszthatatlan isteni-emberi egység. Ellen G. White
világosan írja: „A Biblia emberi nyelven kifejezett, de Istentől származó
igazságai az isteni és az emberi egybefonódását tükrözik. Ugyanilyen
összefonódásról tanúskodik Krisztus természete is, aki Isten Fia és ember Fia
is volt. A Bibliára is érvényes az, ami Krisztusra, hogy »az Ige testté lett,
és lakozék miközöttünk« (Jn 1:14)” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
2013, Advent Kiadó, 9. o.).
Miért
elengedhetetlen, hogy a Szentírás legyen a hitünk alapja? Hol lennénk ma
nélküle?
A BIBLIA MEGÉRTÉSE – HITTEL |
Április 9 |
Csütörtök |
Olvassuk
el Zsid 11:3, 6 verseit! Miért elengedhetetlen a hit Isten és az Ige
megértéséhez? Miért nem lehet hit nélkül Istennek tetszeni?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az igazi tanuláshoz mindig
kell hit. A kisgyermek úgy képes megtanulni új dolgokat, hogy önkéntelenül
bízik a szüleiben. A bizalmi kapcsolat kalauzolja az élet és a szeretet
alapvető dolgainak a megismerése közben. A tudás és a megértés tehát a szeretet
és a bizalom kapcsolatában fejlődik.
Hasonlóképpen egy jó zenész
akkor játszik szépen egy darabot, ha nem csak a technikai adottságait
fejleszti, amelyekkel jobban tudja megszólaltatni a hangszerét, hanem
megszereti a zeneszámokat, kedveli a zeneszerzőt és szívesen gyakorol a
hangszerén. A Bibliát pedig nem érthetjük meg igazán, ha kétkedve, kételyekkel
közelítünk hozzá, csak akkor, ha szeretettel és hittel nyitjuk ki. Pál apostol
írja: „Hit nélkül pedig lehetetlen Istennek tetszeni” (Zsid
11:6). Elengedhetetlen, hogy hittel forduljunk a Bibliához, elismerjük
természetfölötti eredetét, ne csupán emberi könyvet lássunk benne!
Világosan olvasható a
Hetednapi Adventista Egyház első alapvető hitelvében, hogy a Szentírás
természetfölötti eredetű: „A Szentírás – az Ó- és Újtestamentum – Isten írott
szava. Ő ihlette szent embereit, akik elmondták és leírták azt, amire a
Szentlélek indította őket. Isten mindent közölt az emberrel Igéjében, ami a
megváltáshoz szükséges. A Szentírás Isten akaratának tévedhetetlen kinyilatkoztatása.
Ez a jellem mértékadója, a tapasztalatok próbája, a hitelvek mérvadó kinyilatkoztatása
és Isten történelmi cselekedeteinek megbízható forrása” (A hetedik napot
ünneplő adventisták hitelvei. Budapest, 1997, Advent Kiadó, 13. o.). Lásd
még Zsolt 119:105; Péld 30:5-6; Ézs 8:20; Jn 17:17; 1Thessz 2:13; 2Tim 3:16-17;
Zsid 4:12; 2Pt 1:20-21!
Mit
veszít, aki nem hittel közeledik a Szentíráshoz, amikor próbálja megérteni?
Miért nem vak ez a hit? Mely érvek szólnak az ilyen hit mellett? Miért van
szükségünk a hitre a Biblia igazságainak kutatása közben is?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 10 |
Péntek |
Bármennyire
fontos is a Biblia, önmagában nem lenne valós lelki értéke számunkra, ha nem
tapasztalnánk, hogyan hat a Szentlélek a szívünkre és a gondolatainkra,
miközben olvassuk és tanulmányozzuk.
„Igéje
által Isten az emberekre bízta azt az ismeretet, amely szükséges az üdvösséghez.
A Szentírást Isten akaratának hiteles, tévedhetetlen kinyilatkoztatásaként kell
elfogadnunk. A Szentírás a jellem mércéje, a tanításaink zsinórmértéke és
tapasztalataink próbaköve. »A teljes írás Istentől ihletett, és hasznos a
tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy
tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített « (2Tim
3:16-17).
Az
a tény azonban, hogy Isten az Ige által kinyilatkoztatta akaratát az embereknek,
nem teszi szükségtelenné Szentlelkének állandó jelenlétét és eligazítását.
Ellenkezőleg! Megváltónk azért ígérte meg a Lelket, hogy szolgáinak feltárja az
Igét; hogy a Lélek megvilágítsa és gyakorlativá tegye az Ige tanításait. Mivel
Isten Lelke ihlette a Bibliát, a Lélek tanítása soha nem állhat ellentétben az
Ige tanításával” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013,
Advent Kiadó, 10. o.).
BESZÉLJÜK MEG!
1)
Hogyan
jelenti ki Isten önmagát? Többféle módon ad kijelentést önmagáról. Általános
kinyilatkoztatást kapunk a természet által, de sokkal konkrétabb, amit álmok
(Dán 7:1), látomások (1Móz 15:1), jelek (1Kir 18:24, 38), valamint Fia, Jézus
Krisztus által ad (Zsid 1:1-2). Kijelentette már Isten magát személyesen neked?
Mondd el a tapasztalatodat!
2)
Egyes
teológusok elutasítanak jó néhány bibliai tanítást, pusztán mendemondáknak
tartva azokat. Néhány példa az Ószövetségből: a teremtéstörténet, Ádám és Éva
létezése, a kivonulás, illetve Dániel története. Ezeket mint kitalációkat nem
veszik figyelembe, mondván, hogy csupán valamilyen lelki tanulsággal
szolgálnak. Ez a következménye annak, ha az ember felülbírálja Isten Szavát.
Miért veszélyes tehát az ilyen magatartás és hozzáállás?
3)
A Bibliában
Isten határozott kijelentést adott az akaratáról, de a mi közreműködésünkkel
kívánja terjeszteni az egyedül Jézus Krisztus általi megváltás jó hírét. Amikor
az emberek megfigyelnek minket, vajon milyen istenképet látnak, mit mutat a viselkedésünk?
PÁTER ROZÁLIA:
ELJUTNI
Útnak indultam egyszer.
Hová? Merre? — mindegy, csak mentem,
útelágazáshoz értem, s ott megálltam…
Sütött a nap ragyogón, én meg tétováztam:
— Erre letér egy kis ösvény, ott talán
többet látok,
embereket, állatokat, fákat, virágot.
A kövezett út továbbhaladt,
én helyette az ösvényre tettem a lábamat.
Ez a keskeny utacska göröngyös,
sebes a lábam a kövek közt.
De a Fák, a Fák árnyat adtak,
virágok az útfélen nekem illatoztak,
napfény a lombon át rám ragyogott,
izzadt homlokomra küldött lágy
fuvallatot.
Ennyi szépség! Látod? — Még
nem mondtam el mindent!
A szépség és illat és napfény, de kevés
is akad!
Helyette a tövis tépi ruhám meg a
lábamat.
Valaki mégis ott áll a szépség mögött,
talán nem is a napfény, csak belé
öltözött
és azt súgja: „Ne add fel, megéri!
Tarts ki, járd csak a keskeny utat
végig!”
Már régen tudom, bár a fülemmel is baj
van,
ki súgta az irányt, mikor elindultam.
Ereje az erőm. Mindig ott a bajban,
bánatom éjén is Ő, aki vigasztal.
És bár öreg és tétova lábam meg-megáll,
a keskeny út végén kitárt karjával vár.