2017 / IV. − 13. tanulmány −
December 23 − 29Kersztény életmód
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Róma 14-16
„Te pedig miért kárhoztatod a te
atyádfiát? avagy te is miért veted meg a te atyádfiát?
Hiszen mindnyájan odaállunk majd a Krisztus ítélőszéke elé”
(Róm 14:10).
A Római levél tanulmányozásának utolsó szakaszához értünk. Ebből a
könyvből született meg a protestáns reformáció, és minden más bibliai írás
közül ez mutat rá leginkább, hogy miért vagyunk protestánsok, miért is kell
annak maradnunk. Protestáns hívőkként, különösen hetednapi adventistákként a
sola scriptura talaján állunk, ami azt jelenti, hogy egyedül a Biblia a
hit mércéje. A Bibliából ismertük meg ugyanazt az igazságot, aminek a hatására
évszázadokkal korábban a lelki elődeink elszakadtak Rómától. Ez pedig nem más,
mint a hit általi megigazulás nagyszerű tanítása, amit Pál elementáris erővel
magyaráz a Római levélben.
Talán a pogány börtönőr szavaival foglalható össze az egész kérdés: „mit
kell tennem, hogy üdvözüljek” (ApCsel 16:30, ÚRK)?
A Római levélben erre a kérdésre kapjuk meg a választ, ami nem egyezett
azzal, amit Luther korában az egyház adott. Ezért indult el a
reformáció, és ma itt vagyunk.
Ebben az utolsó részben Pál más témákat is érint, amelyek talán nem
anynyira kötődnek fő gondolatához, mégis elég fontosak ahhoz, hogy levelébe belefoglalja
őket. Tehát számunkra mindez szintén Szentírás.
Hogyan fejezte be Pál ezt a levelet? Mit írt? Milyen igazságokat
találunk üzenetében mi, akik nemcsak az apostol örökösei vagyunk, hanem a protestáns
elődöké is?
HITBEN ERŐTELENEK |
December 24 |
Vasárnap |
Róm 14:1-3 verseiben a kérdés a
feltételezhetően bálványáldozatként bemutatott hús fogyasztása. A jeruzsálemi
zsinat (Apostolok cselekedetei 15) úgy határozott, hogy a pogányok közül
megtértek tartózkodjanak az ilyen ételektől. Az azonban továbbra is kérdéses
volt, hogy a piacon árult húsok vajon bálványoknak áldozott állatokból
származtak-e (lásd 1Kor 10:25). Egyes keresztények nem
foglalkoztak ezzel, míg mások a legcsekélyebb kétely esetén is inkább csak
zöldségféléket fogyasztottak. Ennek semmi köze nem volt a vegetarianizmushoz és
az egészséges életmódhoz, és Pál arra sem céloz ebben a szakaszban, hogy már
nem lenne érvényben a tiszta és a tisztátalan állatok megkülönböztetése. Nem
erről volt itt szó! Ha a „mindent megehetik” (Róm 14:2) szókapcsolatot úgy értelmeznénk, hogy minden tiszta és
tisztátalan állat húsát meg lehet enni, akkor helytelen lenne a magyarázatunk,
mert a más újszövetségi szakaszokkal történő összevetés kizárja ezt az
értelmezést.
A hitben erőtelenek befogadása pedig annyit tesz, hogy teljes tagságot
biztosítunk nekik, elfogadjuk őket. Nem kell vitázni velük, adjuk meg nekik a
szabad vélemény jogát.
Milyen elvet tanuljunk tehát meg Róm 14:1-3 verseiből?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Fontos felfigyelni rá, hogy a 3. versben Pál nem marasztalja el a „hitben
erőtelen” embert, és azzal kapcsolatban sem tanácsolja, hogyan erősödhetne
meg. Isten elfogadja a szőrszálhasogató keresztényt is (akit nyilván nem
Isten, hanem hittestvérei mondanak annak):
„az Isten befogadta őt.”
Hogyan erősíti meg Róm 14:4 verse az eddigi gondolatokat?
_____________________________________________________________
Figyelembe véve a mai részben kifejtett elveket, vajon
időnként nem adódhat olyan helyzet, amikor közbe kell lépnünk, megítélve, ha
nem is a másik szívet, de a cselekedeteit mindenképp? Minden esetben tartózkodnunk
kell ettől? Ézs 56:10 verse ugyanis ezt mondja egyes őrállókról:
„néma ebek”, akik „nem tudnak ugatni”. Hogyan dönthetjük el, mikor
szóljunk, ill. mikor hallgassunk? Mi segít helyes egyensúlyt tartani?
ISTEN ÍTÉLŐSZÉKE ELŐTT |
December 25 |
Hétfő |
Mivel indokolja Róm 14:10
versében Pál, hogy óvakodnunk kell mások megítélésétől?
Hajlamosak vagyunk szigorúan elítélni másokat, gyakran éppen olyasmiért,
amit mi magunk is elkövetünk. Hányszor megesik, hogy saját tettünket korántsem
tartjuk olyan rossznak, mint ha más követi el ugyanazt. Magunkat talán
megtéveszthetjük képmutatásunkkal, Istent azonban semmiképp sem. Így
figyelmeztet az Úr: „Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek. Mert amilyen ítélettel
ítéltek, olyannal ítéltettek, és amilyen mértékkel mértek, olyannal mérnek néktek.
Miért nézed pedig a szálkát, amely a te atyádfia szemében van, a
gerendát pedig, amely a te szemedben van, nem veszed észre? Avagy mi módon mondhatod
a te atyádfiának: Hadd vessem ki a szálkát a te szemedből;
holott ímé, a te szemedben gerenda van” (Mt 7:1-4)?
Miért fontos az az ószövetségi
kijelentés, amit Pál idéz (Róm 14:11)?
Az Ézs 45:23 verséből vett idézet
alátámasztja, hogy mindannyian ítélet alá esünk. A „minden térd” és
„minden nyelv” kifejezés teszi személyre szabottá az idézetet. Vagyis
egyen-egyenként mindenkinek számot kell adnia életéről és tetteiről (Róm 14:12). Senki nem felelhet másokért, e tekintetben valóban nem
vagyunk atyánkfiainak őrizői.
Figyelembe véve a szövegösszefüggést,
hogyan értsük Róm 14:14 versét?
Még mindig a bálványoknak áldozott ételekről van szó, és egyértelműen nem
a tiszta és tisztátalan ételek megkülönböztetéséről. Pál azt mondja, hogy
önmagában semmi rossz nincs abban, ha az ember olyan ételt fogyaszt, amit talán
bálványoknak áldoztak. Végtére is, mi a bálvány? Semmi (lásd 1Kor 8:4), mit számít tehát, ha a pogányok bemutatták az ételt egy
béka vagy egy bika szobra előtt?
Senkit nem szabad azonban arra késztetni, hogy saját lelkiismerete
ellen tegyen, még akkor sem, ha túlzottan érzékeny a lelkiismerete. Az „erős” testvérek
nyilván nem értették meg ezt. Megvetették „erőtlen” testvéreik aggályoskodását és
megbotránkoztatták őket.
Előfordulhat, hogy az Úrért való buzgóságunkban éppen
annak a veszélynek tesszük ki magunkat, amitől Pál óv? Miért kell vigyáznunk, nehogy
mások lelkiismeretének gondoljuk magunkat, még jó szándékból sem?
NE BOTRÁNKOZTASSUNK! |
December 26 |
Kedd |
Olvassuk el Róm 14:15-23
verseit (lásd még 1Kor 8:12-13)! Foglaljuk össze Pál mondandójának lényegét! Milyen
elv kristályosodik ki ebben az igeszakaszban, ami az életünk minden területén
alkalmazható?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A 17-20. versekben az apostol megfelelő perspektívába helyezi a kereszténység
különböző kérdéseit. Az étkezés fontos ugyan, de a hívőknek nem szabad azon
vitázni, hogy megeszik-e az esetlegesen bálványoknak áldozott húsokat vagy
inkább zöldségeket fogyasztanak. Inkább összpontosítsák figyelmüket az
igazságra, a békességre és a Szentlélekben való örömre. Napjainkban hogyan
alkalmazhatnánk ezt az elvet egyházunkban az étkezéssel kapcsolatos kérdésekre?
Nagy áldás az egészségügyi üzenet, főleg az étkezésre vonatkozó tanításai,
ugyanakkor nem mindenki látja egyformán e kérdést, tehát tartsuk tiszteletben a
különbségeket!
Miközben Pál felszólít, hogy legyünk
tekintettel mások lelkiismeretére, a 22. versben igen furcsa dolgot mond: „Boldog,
aki nem kárhoztatja magát abban, amit helyesel.” Mire figyelmeztet
itt az apostol? Hogyan egyensúlyozza ki mindazt, amit ezzel összefüggésben
mondott?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Hallottunk már valakitől ilyesmit: „Senkinek semmi köze hozzá, hogy mit
eszem, vagy mit viselek, vagy hogyan szórakozom.” Valóban így lenne? Egyikünk
sem elszigetelten él. Szavaink, cselekedeteink, sőt még az étkezésünk is
hatással lehet másokra, akár rossz, akár jó irányban, nem nehéz belátni,
hogyan. Ha valaki, aki felnéz ránk, szemtanúja lesz egy „rossz” cselekedetünknek,
könnyen a követőnkké válhat. Magunkat csapjuk be, ha ezt nem ismerjük el. Hiába
hivatkoznánk arra, hogy nem alkalmaztunk kényszert. Keresztényként
felelősséggel tartozunk egymásért, és ha példánkkal valakit félrevezetünk, az
felróható nekünk.
Milyen példát adunk? Vajon nem lenne kellemetlen a számunkra, ha mások,
különösen fiatalok és új hívők, mindenben követnék a példánkat? A válaszunkból
mit tudhatunk meg önmagunkról?
BIZONYOS NAPOK MEGTARTÁSA |
December 27 |
Szerda |
Eddig Pál azt fejtegette, hogy ne ítéljünk meg másokat, ha egyes
dolgokat másképp látnak, mint mi, ill. ne botránkoztassuk meg azokat, akik tetteink
miatt esetleg megütközhetnek. Ezután felveti bizonyos napok kérdését is, amelyeket
némelyek meg akarnak tartani, mások pedig nem.
Hogyan értsük Pál szavait Róm 14:4-10 szakaszában? Érinti ez a negyedik parancsolatot? Ha
nem, miért nem?
Milyen napokra utal itt az apostol? Volt-e vita a korai egyházban bizonyos
napok megtartásáról? Nyilvánvalóan igen. Gal 4:9-10
verseiben is találunk utalást rá, ahol Pál megfeddi a galáciai keresztényeket,
mert megtartják „a napokat és hónapokat és időket, meg az esztendőket”. Amint
a 2. tanulmányban említettük, a gyülekezetből egyesek meggyőzték a galáciai
keresztényeket, hogy vállalják a körülmetélkedést és tartsák meg Mózes törvényének
egyéb parancsolatait is. Pál attól tartott, hogy ezek az elképzelések megfertőzik
a római gyülekezetet is. Rómában azonban talán éppen a zsidó hátterű keresztényeknek
esett nehezére meggyőzni magukat arról, hogy már nem kell megtartaniuk a zsidó
ünnepeket. Az apostol itt azt mondja, hogy tegyünk kedvünk szerint, csak ne
ítéljük el azokat, akik másként látják az adott kérdést, mint mi. Egyes
keresztények ugyanis a biztonság kedvéért elhatározták, hogy megtartják
egyik-másik zsidó ünnepet. Pál azt tanácsolta, hogy tegyék, ha ez a
meggyőződésük. Semmi nem indokolja, hogy Róm 14:5 versébe
belemagyarázzuk a hetenkénti szombat megtartását, mint egyesek teszik. El
tudnánk képzelni, hogy Pál ilyen könnyedén vette volna a negyedik parancsolatot?
Az egész negyedév során láthattuk, hogy nagy hangsúlyt helyezett a törvénynek
való engedelmességre, tehát nem sorolhatja a szombat parancsolatát egy
kategóriába az esetlegesen bálványoknak áldozott ételekkel, amelyek miatt
némelyek aggályoskodtak. Gyakran idézik ezeket a
szövegeket például arra, hogy már érvényét vesztette a hetedik nap, a szombat, csakhogy
nem erről van bennük szó! Az ilyen alkalmazás ékes példája annak, amiről Péter
is szót ejtett Pál írásainak értelmezésével kapcsolatban: „Szinte minden
levelében is, amikor ezekről beszél azokban; amelyekben vannak némely
nehezen érthető dolgok, amiket a tudatlanok és állhatatlanok elcsűrnek-csavarnak,
mint egyéb írásokat is, a maguk vesztére” (2Pt 3:16).
Mi a saját tapasztalatunk a szombattal? Áldásnak
érezzük-e, úgy ahogy Isten akarta? Min változtathatnánk, hogy még inkább
tapasztaljuk, amit az Úr felkínál nekünk a szombattal?
ZÁRÓ GONDOLATOK |
December 28 |
Csütörtök |
Milyen fontos keresztény igazságot
fejeznek ki Róm 15:1-3 versei?
_____________________________________________________________
Milyen oldalról közelítik meg e versek
annak a lényegét, hogy mit jelent Jézus követőjének lenni?
_____________________________________________________________
Még melyik versek közvetítik ugyanezt a
gondolatot? Hogyan élhetünk ennek az elvnek a fényében?
_____________________________________________________________
Milyen áldásokat sorolt fel Pál a levele
végén (Róm 15:5-6, 13, 33)?
_____________________________________________________________
A békességes tűrésnek Istene segíti gyermekeit a kitartásban. A béketűrésnek,
türelemnek fordított hüpomoné kifejezés jelentése „kitartás,” „állhatatosság”.
A „vigasztalás” érthető úgy is, hogy „bátorítás”. A
bátorítás Istene bátorít, a remény Istene reményt nyújt az emberiségnek.
Hasonlóképpen a békesség Istene békét ad, benne az ember békére lelhet.
A személyes üdvözletek után hogyan
fejezi be levelét az apostol (Róm 16:25-27)?
Pál Isten dicsőítésével zárja levelét. Isten az, akiben bízhatnak a
római hívők éppúgy, mint minden más keresztény. Ő erősíti megváltott, hit által
megigazult gyermekeit, akik a Szentlélek vezetése alatt állnak.
Tudjuk, hogy az Úr ihlette az apostolt ennek a levélnek a megírására,
egy konkrét időben kialakult, konkrét helyzetre reagálva. Viszont nem ismerjük annak
minden részletét, amit kinyilatkoztatott neki a jövőről.
Igen, Pál értesült a „szakadásról” (2Thessz 2:3),
bár a szövegből nem derül ki, hogy mennyit is tudott róla. Röviden, azt nem
tudhatjuk, volt-e némi fogalma az apostolnak arról, hogy neki és az írásainak
milyen szerepe lesz a végidei eseményekben. Egyrészt ez nem is olyan érdekes. A
lényeg, hogy ezekből a szakaszokból született meg a
protestantizmus, és mindazok, akik hűségesek akarnak maradni Jézushoz, ezekben
találták meg és fogják is megtalálni a Szentírásban a hitük és elköteleződésük
alapját, miközben pedig „csodálván, az egész föld követé a fenevadat” (Jel
13:3).
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 29 |
Péntek |
Ellen G. White: A Nagy Orvos lábnyomán. Budapest, 1998, Advent Kiadó,
„Segíts a megkísértetteknek!” c. fejezet (109-110. o).
„Láttam a népünkre leselkedő veszélyt, ha a White testvérekre tekintenek,
azt gondolva, hogy hozzájuk kell fordulni gondjaikkal, tőlük kell tanácsot kérni.
Ennek nem szabad így lennie. Az együtt érző, szeretetteljes Megváltó hív, hogy
ha elfáradunk és megterheltetünk, forduljunk hozzá, Ő majd felüdít… Sokan
kérdezik tőlünk: Csináljam ezt? Belevágjak abba a
vállalkozásba? Vagy az öltözetet illetően: Viseljem-e ezt vagy azt? Azt szoktam
ilyenkor felelni: Krisztus tanítványának mondod magad. Kutasd hát a Bibliát! Olvasd
figyelmesen és imádkozó szívvel a drága Megváltó életének történetét, amikor a
földön, az emberek között élt! Utánozd az Ő életét, akkor biztosan nem tévedsz
le a keskeny útról! Nem lehetünk mások lelkiismeretei. Ha pontosan előírnánk a
többieknek, hogy mit tegyenek, tőlünk várnák az útmutatást
és nem fordulnának egyenesen Jézushoz” (Ellen G. White: Testimonies for the
Church. 2. köt., 118-119. o.).
„Kötelességünkért való felelősségünket azonban nem helyezhetjük,
háríthatjuk át másokra, és nem várhatunk arra, hogy ők mondják meg nekünk azt,
hogy mit tegyünk. Nem függhetünk az emberek tanácsától. Az Úr minket is éppen
olyan készségesen megtanít kötelességeinkre, mint ahogy másokat is megtanít…
Azok, akik úgy döntenek, hogy semmi olyat nem tesznek, ami nem tetszik Istennek,
miután ügyüket Isten elé vitték, megtudják majd, hogy pontosan melyik úton kell
járniuk” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1998, Advent Kiadó,
574. o.).
„A gyülekezetben kezdettől fogva mindig
akadtak emberek, akik állandóan személyes függetlenségre törekedtek. Az ilyenek
nem látják be, hogy a szellem ilyen függetlenítése az embert könnyen arra
vezeti, hogy túlságosan bízzék önmagában, és saját ítéletét többre értékelje
hittestvérei tanácsánál és ítéleténél” (Ellen G. White: Az apostolok
története. Budapest, 1978, H. N. Adventista Egyház, 110. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
A heti tanulmányunk fényében hogyan találjuk meg az
egyensúlyt a következő kérdésben?
Hűségesen kitartunk hitelveink mellett, ugyanakkor nem
ítéljük el azokat, akik másként gondolkoznak, mint mi.
FELTÁMADÁS
„Valaki pedig abból a vízből iszik, amelyet én
adok néki, soha örökké meg nem szomjúhozik; hanem a víz, amelyet én adok néki,
örök életre buzgó víznek kútfeje lesz őbenne”
(Jn 4:14).
„A
hívő emberek számára Krisztus a feltámadás és az élet. Üdvözítőnknél Isten
helyreállította azt az életet, amely a bűn által elveszett. Mivel az életet
önmagában hordozza, azért meg tudja eleveníteni azokat, akiket akar. Isten
felruházta őt a halhatatlanság adásának a jogával. Azt az életet, amelyet
letett ember voltában, ismét felveszi és az emberiségnek
adja. »Én azért jöttem – mondta –, hogy életük legyen és bővölködjenek« (Jn 10:10)… »Aki eszi az én
testemet, és issza az én véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom
azt az utolsó napon« (Jn 6:54).
A hívő emberek számára
a halál csak egy röpke pillanat és nincs nagy jelentősége. »Ha valaki
megtartja az én beszédemet, nem lát halált soha örökké… nem kóstol
halált örökké« (Jn
8:51-52). A keresztények számára a halál csak elalvás, egy pillanatnyi
csendesség és sötétség. A Krisztussal való élet Istenben elrejtett élet…
Azt a hangot, amely a
keresztről ezt kiáltotta: »Elvégeztetett!« (Jn
19:30) – a halottak is meghallották. Ez a hang átütötte a sírok falait és megparancsolta
az alvóknak, hogy keljenek fel. Így lesz majd, mikor Krisztus hangja felharsan
az égből. Ez a hang behatol majd a sírokba, kinyitja a sírboltokat és a
Krisztusban meghaltak feltámadnak. Üdvözítőnk feltámadásakor
csak néhány sír tárult fel. Második eljövetelekor azonban minden drága
halottunk meghallja majd az Ő hangját és előjönnek a dicsőséges és halhatatlan
életre. Ugyanaz a hatalom, amely feltámasztotta Krisztust a halottak közül,
feltámasztja majd az Ő egyházát is, és megdicsőíti azt Vele, minden
fejedelemségek, minden hatalmasságok és minden más név felett, amely adatott,
nemcsak ebben a világban, hanem az eljövendőben is” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 694. o.).