2017 / IV. − 12. tanulmány −
December 16 − 22Jóval győzni meg a gonoszt
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Róma 12, 13
„És ne szabjátok magatokat e világhoz,
hanem változzatok el a ti elméteknek megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi
az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata”
(Róm 12:2).
Pál egyrészt igyekezett felnyitni a rómaiak szemét, hogy tévesen értelmezik
a törvényt, ugyanakkor minden keresztényt engedelmességre szólított. Ez az
engedelmesség egy belső, a szívet és az elmét érintő változásból fakad, ami
csak Isten munkája nyomán mehet végbe abban az emberben, aki átadja magát az
Úrnak.
A Római levélben nem találunk utalást arra, hogy magától történne az
engedelmesség. A keresztényeket fel kell világosítani az elvárásokról, aztán akarniuk
is kell engedelmeskedni az elvárásoknak, majd igényelniük kell az engedelmességhez
nélkülözhetetlen erőt.
Ez azt jelenti, hogy a cselekedetek a keresztény hit részét képezik.
Pál nem kívánta kisebbíteni a cselekedetek fontosságát, a 13-15. fejezetekben
nagy hangsúlyt fektet rájuk. Ezzel korántsem tagadja azt, amit az előzőekben a
hit általi megigazulásról mondott. Ellenkezőleg! A cselekedetek fejezik ki
igazán, hogy mit jelent hit által élni. Akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy a
Jézus első adventjét követő kinyilatkoztatás miatt az újszövetségi elvárások még
magasabbak lettek, mint az ószövetségiek voltak. Jézus Krisztus az újszövetségi kor hívői számára a helyes erkölcsi magatartás
példáját adta. Ő a minta, akit követnünk kell. „Az az indulat legyen
bennetek, mely volt” – nem Mózesben, Dánielben, Dávidban, Salamonban,
Énokban, Debó rában vagy Illésben, hanem – „a Krisztus Jézusban” (Fil 2:5).
Ennél már nem kerül és nem is kerülhet
magasabbra a mérce!
OKOS ISTENTISZTELET |
December 17 |
Vasárnap |
A 11. fejezettel véget ér a Római levélnek a tanítást
érintő része. A 12-16. fejezetekben gyakorlati útbaigazításokat és személyes
megjegyzéseket olvasunk. E záró fejezetek is igen fontosak, mert megmutatják,
hogyan éljük a hit életét.
Először is, a hit nem pótolja az engedelmességet,
nem teszi semmissé kötelességünket, hogy engedelmeskedjünk az Úrnak. Az
erkölcsi parancsolatok továbbra is érvényben vannak, az Újszövetségben
megtaláljuk magyarázatukat, sőt kiteljesedésüket. Arra sincs utalás, hogy a
keresztényeknek könnyen megy majd az erkölcsi rendeletek szerint élni. Ellenkezőleg!
Azt olvassuk, hogy így élni időnként kifejezetten nehéz lehet, mivel az
énünkkel és a bűnnel folytatott harc mindig küzdelmes (1Pt 4:1).
Isten viszont erőt ígér a hívőnek és arról is
biztosítja, hogy lehetséges a győzelem. Csakhogy továbbra is az ellenség
világában kell megállnia a helyét és sokat kell még
küzdenie a kísértéssel. Jó hír viszont, hogy Isten nem vet el, ha elesünk vagy megbotlunk, mert Főpapunk közbenjár értünk
(Zsid 7:25).
Róm 12:1
versének hasonlata szerint milyen legyen a keresztény élete? Hogyan illeszkedik
ehhez a 2. vers?
Róm 12:1 versében Pál az
ószövetségi áldozatokra utal. Régen a hívők állatokat vittek áldozatul
Istennek, a keresztényeknek pedig most a testüket kell áldozatként adniuk. Nem
azért, hogy megöljék, hanem hogy élő áldozatul Isten szolgálatára szenteljék
magukat.
Az ókori Izrael idejében minden áldozatot alaposan
megvizsgáltak. Ha az állaton bármi hiba volt, nem fogadták el. Isten rendelete
értelmében ugyanis csak hibátlan áldozatot vihettek. Pál tehát arra szólítja
fel a keresztényeket, hogy szánják oda testüket „élő, szent és Istennek
kedves áldozatul”. Ezért erejüket a lehető legjobb állapotban kell megőrizniük.
Egyikünk sem hibátlan, de a lényeg, hogy igyekezzünk feddhetetlenül és
hűségesen élni, amennyire csak tudunk.
„»…változzatok
el a ti elméteknek megújulása által« (Róm 12:2). Az apostol így mutatja be
a (keresztény) fejlődését, hiszen azokhoz szól, akik már keresztények. A
keresztény élet nem egy helyben való állást jelent, hanem haladást a jótól a
még jobb felé” (Martin Luther: Commentary on Romans. 167-168.
o.). Mit jelent a keresztény életében az, hogy a jótól a még jobb felé halad?
JÓZAN BÖLCSELKEDÉS |
December 18 |
Hétfő |
Sokat beszéltünk ebben a negyedévben Isten erkölcsi
törvényének állandóságáról, és újra meg újra hangsúlyoztuk: Pál a Római
levélben sehol nem tanította, hogy a Tízparancsolat érvényét vesztette vagy a
hit miatt feleslegessé vált volna.
Azonban könnyű belegabalyodni a törvény betűjébe, közben
pedig megfeledkezni arról, hogy milyen lelkületnek kell lennie mögötte – az
Isten és a másik ember iránti szeretet lelkületének. Bárki mondhatja, hogy
szeret, de a mindennapokban szeretettel élni már egészen más kérdés.
Hogyan tanúsítsunk szeretetet mások
iránt Róm 12:3-21 alapján?
_____________________________________________________________
1Korinthus 12-13. fejezetéhez hasonlóan, miután Pál a Lélek
ajándékairól szól, itt is a szeretetet magasztalja. A szeretet (görögül agapé)
a kiváltképpen való út. „…az Isten szeretet” (1Jn
4:8), a szeretet tehát Isten jellemét mutatja be. Szeretni annyi, mint úgy bánni
másokkal, ahogyan Isten viszonyul hozzánk.
Pál bemutatja, hogyan nyilvánul meg a szeretet a
gyakorlatban. Egy fontos elv világosan kitűnik, méghozzá az alázat elve: „ne
gondoljátok magatokat többnek, mint amennyinek gondolnotok kell” (Róm
12:3, RÚF). Fontos „a tiszteletadásban egymást
megelőző” módon viszonyulni másokhoz (10. vers), valamint az is, hogy ne
legyünk bölcsek a magunk szemében (16. vers). Krisztus szavai ennek az elvnek a
lényegét ragadják meg: „Vegyétek magatokra az én igámat, és
tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok” (Mt
11:29).
A keresztényeknek kellene a legalázatosabban élni. Végtére
is, gondoljunk csak arra, milyen tehetetlenek, bűnösök, elesettek vagyunk!
Nemcsak az üdvösségünkhöz szükséges az igazság, ami bennünk nincs meg, hanem az
életünk is csak úgy változhat meg, ha Isten ereje munkálkodik bennünk. Mivel
henceghetnénk, mivel dicsekedhetnénk? Mi van bennünk, amivel büszkélkedhetnénk?
Az égvilágon semmi! Úgy éljünk, ahogyan arra Pál ezekben
az igékben figyelmeztet – Isten és emberek előtti alázattal!
Mennyire élünk Róm 12:18
figyelmeztetése szerint? Talán változtatnunk kell a hozzáállásunkon azért, hogy
képesek legyünk megtenni, amire az Ige felszólít?
A KERESZTÉNY ÉS AZ ÁLLAMHATALOM |
December 19 |
Kedd |
Milyen alapelvet találunk Róm 13:1-7 verseiben arra vonatkozóan, hogyan viszonyuljunk a
polgári kormányzathoz?
E szakasz érdekessége, hogy Pál olyan korban írta, amikor
hihetetlenül kegyetlen és velejéig romlott pogány birodalom uralta a világot.
Nem ismerték az igaz Istent, majd néhány évvel később hatalmas üldözést
indítottak azok ellen, akik az Urat imádták. Pál apostolt is ez a hatalom végeztette
ki! Ő mégis amellett érvelt, hogy a keresztények jó polgárai legyenek még egy
ilyen birodalomnak is? Igen. Mégpedig azért, mert az egész Biblia foglalkozik a
kormányzás kérdésével. Isten rendelte el, tőle származik a kormányzat elve.
Fontos, hogy az emberek szabályok, előírások szellemében, mértékkel bíró
közösségben éljenek. Az anarchia nem bibliai fogalom.
Ez persze nem azt jelenti, hogy Isten minden kormányformát
vagy kormányzási módot helyesel. Ellenkezőleg! Sem a történelemben, sem
napjaink világában nem kell sokáig keresgélnünk, míg brutális rezsimeket találunk.
A keresztényeknek azonban még ilyen helyzetben is be kell tartaniuk az ország
törvényeit, amennyire csak lehet. Támogatniuk kell a kormányzatot, amíg annak
követelései nem mondanak ellent Isten elvárásainak. Nagy körültekintéssel és
imádkozva mérlegelje mindenki, illetve másokkal is tanácskozzon, mielőtt olyan
útra lépne, ami szembefordítaná a hatalommal! A próféciákból tudjuk, hogy egy
nap majd Isten minden hűséges követőjének farkasszemet kell néznie a világot
uraló politikai hatalmakkal (Jelenések 13). Addig azonban tegyünk meg mindent,
hogy az Úr színe előtt jó polgárai legyünk az országnak, amelyben élünk.
„Isteni intézkedésnek kell elismernünk az emberi
kormányzatot; az iránta való engedelmesség, jogos határain belül, szent
kötelességünk. Azonban ha a követelményei ütköznek
vagy ellenkeznek Isten parancsaival, akkor »inkább Istennek kell
engedelmeskednünk, mintsem embernek«. Isten szavát minden emberi
törvényadás felett valónak kell elismernünk…
Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a felsőbbséggel
ellentétbe jussunk. Mérlegeljük gondosan, mit beszélünk
vagy írunk, hogy elkerüljünk mindent, ami azt a látszatot keltené, hogy
szembeszállunk a törvénnyel és a fennálló renddel. Ne tegyünk
és ne mondjunk semmi olyat, ami fölöslegesen elzárhatja előlünk az utat” (Ellen
G. White: Az apostolok története. Budapest, 1978, H. N. Adventista
Egyház, 47. o.).
EGYMÁST SZERETVE |
December 20 |
Szerda |
„Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem
csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert aki szereti a felebarátját, a
törvényt betöltötte”
(Róm 13:8). Hogyan értsük ez a
verset? Vajon azt jelentené ez, hogyha szeretünk, nem kell engedelmeskednünk
Isten törvényének?
Pál szintén a törvény parancsolatait fejtegeti, mint ahogy
Jézus is tette a Hegyi beszédben. Bemutatta, hogy minden cselekedetünk
mozgatóerejének a szeretetnek kell lennie. Mivel a törvény Isten jellemét
mutatja be, Isten pedig a szeretet, így szeretni annyi, mint betölteni a
törvényt. Pál azonban nem váltja fel a törvény pontosan körülírt parancsolatait
a szeretet homályos mércéjével, amint azt egyes keresztények állítják. Továbbra
is érvényben van az erkölcsi törvény, hiszen az mutat rá bűneinkre – és ugyan ki
tagadná a bűn valóságát? A törvényt valójában csak szeretet által lehet betartani.
Gondoljunk például erre: akik Krisztust a keresztre adták, utána siettek haza,
hogy megtartsák a törvényt!
A törvénynek mely parancsolatait idézte
Pál, amikor a szeretetből fakadó törvénytisztelet elvét akarta szemléltetni?
Vajon miért éppen ezeket választotta (Róm 13:9-10)?
Érdekes módon a szeretet nem újonnan bevezetett elv. 3Móz
19:18 versét idézve: „szeressed felebarátodat, mint
magadat”, Pál bemutatta, hogy ez az elv szerves része az ószövetségi
rendszernek. Az Ószövetségre mutatva indokolta azt is, hogy miért hirdeti az
evangéliumot. Ezekre a versekre hivatkozva egyesek úgy
érvelnek, hogy Pál mindössze e néhány parancsolat érvényességét tanítja. Akkor
ez azt jelentené, hogy a keresztények tiszteletlenek lehetnek szüleik iránt,
imádhatnak bálványokat és lehetnek más isteneik is az Úr előtt? Persze, hogy
nem! Figyeljük meg a szövegösszefüggést! Az apostol itt azt tárgyalja, hogyan
viszonyuljunk egymáshoz. Személyes kapcsolatokat említ, és éppen ezért azokat a
parancsolatokat emeli ki, amelyek ezekre összpontosítanak. Érvelését nem lehet
arra felhasználni, hogy semmissé tegyük a törvény többi részét (lásd ApCsel 15:20; 1Thessz 1:9; 1Jn 5:21). Különben is, az Újszövetség
írói azt tanítják, hogy a mások iránti szeretetünkből válik láthatóvá az Isten
iránti szeretetünk (Mt 25:40; 1Jn 4:20-21).
Emberi kapcsolatainkban hogyan mutatkozik
meg az Istenhez fűződő viszonyunk? Mekkora szerep jut benne a szeretetnek?
KÖZELEBB VAN AZ ÜDVÖSSÉG |
December 21 |
Csütörtök |
„Ezt pedig cselekedjétek, tudván az
időt, hogy ideje már, hogy az álomból felserkenjünk; mert most közelebb van
hozzánk az idvesség, mint amikor hívőkké lettünk”
(Róm 13:11).
Amint az egész negyedévben annyit hangsúlyoztuk, Pálnak
határozott célja volt ezzel a levéllel, mégpedig az, hogy tisztázza a római
gyülekezettel, különösen a zsidó tagokkal, mi a hit és a cselekedetek szerepe
újszövetségi értelemben véve. Az üdvösség volt a kérdés, illetve az, hogyan
lesz a bűnös ember igaz és szent az Úr előtt. Pál a megfelelő helyén és
összefüggésében mutatta be a törvényt, hogy segítsen azoknak, akik minden
hangsúlyt arra helyeztek. A judaizmus már eredetileg, az Ószövetség idején is a
kegyelem vallása volt, csakhogy felütötte a fejét a törvényeskedés, igen sok
kárt okozva. Milyen körültekintőnek kell egyházunknak lenni, nehogy ugyanabba a
hibába essünk mi is!
Milyen eseményről ír Pál Róm 13:11-14 verseiben? Hogyan éljünk, miközben erre várunk?
Az apostol a hívőket ébresztgeti, hogy készüljenek, mert
Jézus visszatér. Nem számít, hogy csaknem kétezer éve írta ezt. Szüntelen
Krisztus közeli eljövetelét várva kell élnünk! Mindenkire igaz, hogy számunkra
Krisztus második adventje a halálunk órájánál nem lehet távolabb. Akár a
következő héten, akár negyven év múlva zárja le szemünket a halál, és csak négy
napot vagy négyszáz évet alszunk át, nekünk mindegy, mert Jézus eljövetele lesz
a következő, amiről tudni fogunk. Az élet rövid, mindannyiunkat bármikor
meglephet a halál, tehát az üdvösség bizonyosan közelebb van hozzánk, mint
amikor hívőkké lettünk!
A Római levélben Pál nem annyira a második adventtel
foglalkozik, viszont a Thesszalonikai és a Korinthusi levelekben annál
részletesebben ír erről, a Biblia és különösen az Újszövetség egyik
legfontosabb témájáról. A második eljövetel és ennek reménye nélkül hitünk
értelmét vesztené. Elvégre mit érne a „hit általi megigazulás” a második advent
nélkül, amiben e nagyszerű igazság kiteljesedik?
Ha biztosan tudnánk, hogy Jézus a jövő
hónapban eljön, mit változtatnánk meg az életünkben és miért? Ha pedig bizonyos
dolgokon változtatnunk kellene Krisztus eljövetele előtt egy hónappal, ugyan
miért ne változtathatnánk már most? Mi a különbség?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 22 |
Péntek |
„A Biblia bemutatja Isten
akaratát. Igéjének igazságai a Magasságos kijelentései. Aki az élete részévé
teszi ezeket az igazságokat, minden értelemben új
teremtéssé lesz. Nem kap ugyan új értelmi képességet, de eloszlik a sötétség,
ami a tudatlanság és a bűn folytán elhomályosította értelmét. Az »adok nektek
új szívet« szavak azt jelentik, hogy »új gondolkodást adok nektek«. A szívbéli változás mindig együtt jár a keresztényi
kötelesség világos felismerésével, az igazság megértésével. Aki alaposan és
imádkozva figyel az Írásra, tiszta felfogást és józan ítélőképességet nyer,
mintha Istenhez fordulva az értelem egy magasabb szintjét érte volna el” (Ellen
G. White: My Life Today. 24. o.).
„Az Úr… hamarosan eljön, nekünk pedig készen kell állnunk,
várva megjelenését. Milyen csodás lesz látni Őt és megváltottjaként fogadni
köszöntését! Hosszan vártunk, de a reménységünk nem halványulhat el. Ha
megláthatjuk a Királyt teljes szépségében, örökké boldogok leszünk. Úgy érzem,
hangosan kell kiáltanom: »Hazafelé tartunk!« Közeledik
az idő, amikor Krisztus eljön, hatalommal és nagy dicsőségben, hogy örök
otthonukba vigye a megváltottakat” (Ellen G. White: Testimonies for the
Church. 8. köt., 253. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Beszéljük meg a csoportban a csütörtöki
tanulmány végén található kérdést!
2.
Olykor nehéz lehet egyszerre jó
állampolgárnak és jó kereszténynek is lenni. Mit mondanánk, ha valaki
tanácsunkat kérné, hogy kiálljon-e valamiért, ami szerinte Isten akarata, még
ha emiatt összeütközésbe is kerülne az államhatalommal? Milyen elveket kell követnünk?
Miért olyan kérdés ez, amiben csak igen komoly megfontolás, sok ima után
léphetünk? (Elvégre nem mindenki kerül ki sértetlenül az oroszlánok verméből.)
3.
Vajon mit nehezebb megtenni: szigorúan
betartani a törvény betűjét vagy feltétel nélkül szeretni az embereket és Istent?
Vagy mondhatjuk, hogy ez a kérdés nem létező ellentétet vetít ki? Ha igen, miért?
4.
Negyedévi tanulmányunk végéhez közeledve
beszéljük meg a csoportban, hogy mit tanultunk a Római levélből, ami a
reformáció fontosságát támasztja alá! A Római levél alapján tehát miben hiszünk
és miért?
MINDIG CSAK UTÓLAG
Ha elmúltak a fellegek,
ha túl vagyok a nehéz napokon,
akkor megértem célodat.
De jaj, mindig csak utána,
csak utána értem meg
tervedet.
Csak utána áldom
nevedet.
Mikor már összetörték
szívemet,
vagy összetörtem másokét,
s azt érzem: Már elég!
Akkor fordulok feléd…
Csak utána. – De miért?!