2017 / IV. − 11. tanulmány −
December 9 − 15A választottak
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Róma 10, 11
„Mondom tehát: Avagy elvetette-é Isten
az ő népét? Távol legyen; mert én is izráelita vagyok, az Ábrahám magvából,
Benjámin nemzetségéből való”
(Róm 11:1).
E heti tanulmányunk a Római levél 10-11. fejezetét dolgozza fel, kiváltképpen
a 11. fejezetre összpontosítva. Fontos mindkét részt végigolvasni, hogy nyomon
tudjuk követni Pál gondolatmenetét.
E két fejezet mindig sok vitát váltott ki, bár egy pont teljesen egyértelműen
kitűnik: az, hogy Isten szereti az emberiséget és kívánja minden ember
üdvösségét. Az üdvösségből senkit nem zár ki. A Római levél 10. fejezetéből kiderül,
hogy „nincs különbség zsidó meg görög között” (12. vers) – mindnyájan bűnösök
vagyunk, egyaránt szükségünk van Isten kegyelmére, amiben Jézus Krisztus által
részesült a világ. A kegyelem mindenkihez eljut – nem nemzetiség, születési jog
vagy a törvény cselekedetei függvényében, hanem a Jézusba vetett hit által,
hiszen Ő minden bűnös helyett meghalt. Szerepek változhatnak, de a megváltás
alapvető terve soha!
Pál ezt a témát folytatja a 11. fejezetben. Amint korábban már megjegyeztük,
itt is fontos megérteni, hogy amikor az apostol kiválasztásról és elhívásról szól,
nem az egyes ember üdvössége a kérdés, hanem a szerepe, amit
a világ megmentését célzó isteni tervben betölt. Isten egyetlen csoport elől sem
zárja el eleve az üdvösséget, erről szó sincs. Viszont a kereszt után és miután
nagyrészt Pál közreműködése folytán eljutott az evangélium a pogányokhoz, a
zsidó és pogány hívők korai mozgalma vette magára a világmisszió felelősségét.
KRISZTUS ÉS A TÖRVÉNY |
December 10 |
Vasárnap |
Figyelembe véve az előzményeket, mi az
üzenete Róm 10:1-4 verseinek? Hogyan veszélyeztethet
ma minket is, hogy a „saját igazságunkat” akarjuk érvényre juttatni?
_____________________________________________________________
A törvényeskedés sok formában jelentkezhet, de egyik-másik
rejtettebb a többinél. Aki önmagára tekint, jócselekedeteire, étrendjére,
szombatünneplése szigorára, minden elkerült rosszra vagy elért jóra, a legjobb szándéka
ellenére is a törvényeskedés csapdájába esik. Életünk minden percében Isten
szentségét szem előtt kell tartanunk, szemben a saját bűnösségünkkel. Ez véd
meg a legbiztosabban attól a gondolkodástól, ami oda vezeti az embert, hogy a
„saját igazságát” keresse, ami viszont ellentétben áll Krisztus igazságával.
Róm 10:4 igen fontos, mert
megragadja annak az üzenetnek a lényegét, amit Pál a rómaiakhoz intézett.
Először is, ismerjük meg a szövegösszefüggést! Sok zsidó a saját igazságának
érvényesítésén fáradozott (Róm 10:3), a „törvényből
való” igazságát (5. vers) kereste. A Messiás eljövetelével azonban megnyílt
az igazság valódi útja. Elérhetővé vált mindenki számára, aki kész hinni
Krisztusban, akire az ősi ceremoniális rendszer előre mutatott.
Még ha a törvény alatt a Tízparancsolatot értjük is, az sem
jelenti azt, hogy a Tízparancsolat érvényét vesztette. Az erkölcsi törvény
rámutat a bűnökre, a hiányosságokra és érzékelteti, hogy Megváltóra,
megbocsátásra és igazságra van szükségünk. Mindezt pedig egyedül Jézusban
találjuk. Ebben az értelemben Krisztus valóban „a törvény vége”, amennyiben
a törvény vezet bennünket hozzá és igazságához. A görögben itt a telosz szó
áll, amit úgy is lehet fordítani, hogy „cél” vagy „rendeltetés”. Krisztus a
törvény végső célja, vagyis a törvénynek hozzá kell vezetnie.
Aki e szövegben a Tízparancsolat – vagy pontosabban a 4.
parancsolat – eltörlését látja (mert sokan főleg ennek az érvénytelenítésére
gondolnak), ellentétben áll Pál és az Újszövetség számos tanításával.
Büszkék vagyunk-e olykor a jóságunkra,
különösen másokhoz mérve magunkat? Lehet, hogy valóban „jobbak” vagyunk, de
mégis mit számít ez? Hasonlítsuk magunkat Krisztushoz
és úgy mérlegeljük a „jóságunkat”!
KEGYELMI KIVÁLASZTÁS |
December 11 |
Hétfő |
Róm 11:1-7
szakasza milyen általános nézetet tagad világosan és cáfolhatatlanul?
_____________________________________________________________
„…avagy
elvetette-é Isten az ő népét?”
Erre a kérdésre válaszolva Pál először a maradékra irányítja a
figyelmet. A kegyelmi elhívást annak bizonyítékaként említi, hogy Isten nem
vetette el népét. A megváltás mindenki számára elérhető, aki elfogadja, legyen
akár zsidó, akár pogány.
Ne feledjük, hogy az első keresztények zsidók voltak –
gondoljunk csak a pünkösd napján megtérőkre. Pétert is csak egy különleges
látomás és csoda győzte meg arról, hogy a pogányoknak éppúgy joga van Krisztus kegyelmére
(Apostolok cselekedetei 10; vö. 15:7-9), tehát a
kegyelmet hozzájuk is el kell juttatni.
Pál vajon azt állítja Róm 11:7-10 szakaszában, hogy Isten szándékosan vakká tette az
üdvösségre azokat az izraelitákat, akik elvetették Jézust? Mi a gond az ilyen
elképzeléssel?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Róm 11:8-10 verseiben Pál az
Ószövetségből idéz, ami a zsidók számára elfogadott tekintély volt. Az idézett
igeszakasz szerint Isten a „kábultság lelkét” bocsátja Izraelre,
gátolva látásukat és hallásukat. Vajon Isten megvakítaná az embereket, hogy ne
lássák meg az üdvösségre vezető fényt? Kizárt dolog! Ezek az igék a Római levél
9. fejezetéről adott magyarázat fényében értendők. Pál nem az üdvösségről
beszél, hiszen Isten nem foszt meg bizonyos csoportokat az üdvösségtől. Itt
mindvégig az Isten művében betöltött szerepről van szó.
Miért helytelen az a nézet, miszerint
Isten emberek egész csoportjait zárná ki az üdvösségből? Miért
ellenkezik ez az evangélium tanításának teljességével, amelynek
középpontjában Krisztus áll, aki minden emberért vállalta a halált? A
zsidó nép esetében például hogyan vezetett tragikus következményekhez ez
az elgondolás?
„A TERMÉSZET SZERINT VALÓ ÁGAK” |
December 12 |
Kedd |
Milyen nagyszerű reménységet villant fel
Pál Róm 11:11-15 verseiben?
Két párhuzamos kifejezést találunk ezekben
a versekben: 1) „teljességük” [ti. Izraelé] (12. vers) és 2) „felvételük”
[ti. Izraelé] (15. vers). Pál csak ideiglenesnek tekinti a
hanyatlást és elvetést, amelyet majd követ a kiteljesedés és a felvétel.
Ez Pál második válasza a fejezet elején felvetett kérdésre: „Avagy
elvetette-é Isten az ő népét?” Ami elvetésnek látszik, mondja, csak ideiglenes
állapot.
Mire figyelmeztet Róm 11:16-24 verseiben Pál?
_____________________________________________________________
Pál a nemes olajfához hasonlítja Izrael hűséges maradékát,
amelynek egyikmásik (hitetlen) ága letörött. Ezzel a példával bizonyítja, hogy „nem
vetette el Isten az ő népét” (2. vers), hiszen ott van még a fa
gyökere és törzse. A fába beoltották a hívő pogányokat, akik az életnedvet és
az életerőt a gyökérből és a törzsből nyerik, amelyek a hívő Izrael
szimbólumai.
Ami a Jézust elutasító zsidókkal történt, megtörténhet a
hívő pogányokkal is. A Biblia nem az „egyszer és mindenkorra történő megváltás”
tanát tanítja. Ingyen kapjuk az üdvösséget, ám szabadon elutasíthatjuk. Nem szabad
minden elesést az üdvösségből való kiesésnek vélni, sem azt gondolni, hogy nem
nyerhetünk megváltást, ha nem vagyunk tökéletesek. Ugyanakkor óvakodnunk kell a
másik szélsőségtől is, tudniillik attól a gondolattól, hogy ha Isten kegyelme
egyszer betakar, akkor bármit teszünk, bárhogy döntünk, semmi nem ragadhatja el
tőlünk a megváltást. Végül azok üdvözülnek majd, akik megmaradnak „a
kegyességben” (Róm 11:22).
Egy hívő sem hivalkodhat saját jóságával
és nem érezheti magát embertársainál különbnek. Az üdvösség nem érdemül
szerzett jussunk, hanem ajándék. A kereszt, Isten szentségének mércéje előtt
mindnyájan egyformák, isteni kegyelemre szoruló bűnösök vagyunk, akiknek
kegyelem által meg kell szentelődniük. Semmivel nem büszkélkedhetünk, egyedül
Jézusban dicsekedhetünk és abban, amit értünk tett, amikor emberi testben
eljött a földre. Elszenvedte fájdalmainkat, meghalt bűneinkért, példaadóan élt
és erőt ígért ahhoz, hogy példáját mi is követni tudjuk. Mindebben teljesen
tőle függünk, hiszen nélküle nem lenne több reményünk, mint amennyit a világ
nyújthat.
„AZ EGÉSZ
IZRÁEL MEGTARTATIK” |
December 13 |
Szerda |
Milyen nagy eseményekről jövendöl Pál
Róm 11:25-27 verseiben?
A keresztények már évszázadok óta tárgyalják és vitatják
ezt a néhány verset.
Egy-két pontja azonban egyértelmű. Először is, a versek
alaphangját az adja meg, hogy Isten kinyújtja kezét a zsidók után. Pál itt a
fejezet elején feltett kérdésre válaszol: „avagy elvetette-é Isten az ő
népét?” Természetesen nem – mondja –, és ezt azzal magyarázza, hogy 1) a
vakság (görögül poroszisz, „keménység”) „csak részben történt”; és
2) csak ideiglenes, amíg „a pogányok teljessége bemegyen”. Mit jelent a „pogányok
teljessége”? Sokan az evangélium küldetésének beteljesedését látják ebben a
kifejezésben, amikor is az egész világ megismeri az evangéliumot. A „pogányok
teljessége” ezek szerint akkor jött el, amikor már mindenütt hirdették az
evangéliumot. Egyetemessé lett Izrael hite, amit Krisztus kinyilatkoztatott. Az
evangélium az egész világon hangzik, Jézus eljövetele a küszöbön áll. Ekkor sok
zsidó elindul Jézus felé. A másik értelmezési nehézséget az „egész Izráel
megtartatik” kifejezés okozza (26. vers). Nem szabad úgy értelmezni, hogy
valami isteni rendelés folytán a végidőben minden egyes zsidó üdvözülni fog. Az
Írás sehol nem általánosít, sem az emberi nem egészére, sem annak egy bizonyos részére
nézve. Pál remélte, hogy megtarthat „közülük némelyeket” (14. vers).
Voltak, akik elfogadták a Messiást, mások elvetették, éppen úgy, mint ahogy ez más
népcsoportok esetében is történik. A Római levél 11. fejezetéhez fűzött
megjegyzésében Ellen White „az evangélium hirdetésének utolsó” idejéről beszél,
amikor a zsidók közül „sokan elfogadják Krisztust Üdvözítőjüknek, hit által”
(Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 1978, H. N.
Adventista Egyház, 260. o.).
„Világunkban hatalmas munkát kell végezni. Az Úr
kijelentette, hogy a pogányokat be kell gyűjtenünk, de nem csupán a pogányokat,
hanem a zsidókat is. A zsidók között sokan vannak, akik megtérnek, s akik által
meglátjuk Istenünk üdvözítését. Zsidók mindenütt vannak, s el kell vinnünk hozzájuk
a jelenvaló igazság világosságát. Közöttük sokan vannak, akik elfogadják a
világosságot, s akik Isten törvényének változhatatlanságát csodálatos erővel hirdetik”
(Ellen G. White: Evangelizálás. Budapest, 2007, Advent Irodalmi Műhely,
Felfedezések alapítvány, 376. o.).
Vegyük számba a keresztény hit zsidó
gyökereit! Hogyan segíthet a zsidó vallás bizonyos fokú tanulmányozása jobban
megérteni keresztény hitünket?
A BŰNÖSÖK MEGVÁLTÁSA |
December 14 |
Csütörtök |
Egyértelműen kitűnik e versekből Pál szeretete saját népe
iránt. Milyen nehéz lehetett neki, hogy az övéi közül egyesek szembeszálltak
vele és az evangélium igazságával. Ennek ellenére az apostol továbbra is hitte,
hogy még sokan elfogadják Jézust Messiásnak közülük.
Hogyan mutatja be Pál Róm 11:28-36 szakaszában Isten szeretetét nemcsak a zsidók, hanem
az egész emberiség iránt? Miként írja le Isten kegyelmének csodálatos és
titokzatos erejét?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A fenti igeszakasz ugyan szembeállítja a zsidókat és a
pogányokat, valami azonban világosan kitűnik: Isten a bűnösökre árasztja
irgalmát, szeretetét és kegyelmét. Már a világ megalapítása előtt az volt Isten
terve, hogy megmenti az emberiséget, és akaratának véghezvitelében emberek, sőt
népek lesznek az eszközei.
Olvassuk el figyelmesen Róm 11:31 versét! Milyen fontos útmutatást találunk benne a
bizonyságtevésre nézve, nemcsak a zsidók, hanem mindenki más esetében, akivel
csak kapcsolatba kerülünk?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Nem kétséges, hogyha az évszázadok során a keresztény
egyház jobban bánt volna a zsidósággal, sokkal többen tértek volna meg közülük
a Messiáshoz. A Krisztus utáni első századokban a kereszténység nagymértékű
elpogányosodása – beleértve a hetedik napnak, a szombatnak a vasárnapra való
felcserélését – bizonyosan nem könnyítette meg azoknak a zsidóknak a helyzetét,
akik közeledtek volna Jézushoz.
Milyen fontos tehát, hogy felismerve a Jézusban nyert
kegyelem nagyságát, minden keresztény könyörületes legyen másokkal! Nem
lehetünk Krisztus követői, ha nem így teszünk (lásd Mt 18:23-35).
Van valaki, aki iránt könyörületet kellene
tanúsítanunk, bár nem érdemli meg? Miért ne tennénk meg, még ha nehezünkre esik
is? Jézus nem ezt tette értünk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 15 |
Péntek |
Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest,
2001, Advent Kiadó, 52-53. o., 76-77. o., 311-312. o.; Evangelizálás. Budapest,
2007, Advent Irodalmi Műhely, Felfedezések Alapítvány, 373-376. o.; Szemelvények
Ellen G. White írásaiból. 1. köt.,
Budapest, 1999, Advent Kiadó, 147-148. o.
„Annak ellenére, hogy Izráel mint nép hibázott, mégis
számottevő az a maradék, amely a megváltás részese lesz. Az Üdvözítő első
eljövetelekor hívő férfiak és nők örömmel fogadták Keresztelő János üzenetét.
Ez késztette őket, hogy újból tanulmányozzák a Messiásra vonatkozó jövendöléseket.
A megalakult őskeresztény egyház e hű zsidókból tevődött össze, akik felismerték
a názáreti Jézusban azt, akinek jövetelére vágytak” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 248. o.).
„Vannak a zsidók között, akik tárzusi Saulushoz hasonlóan
hatalmas írásismerettel rendelkeznek, és ők csodálatos erővel hirdetik majd
Isten törvényének változhatatlanságát… Mialatt szolgái hittel dolgoznak
azokért, akik olyan sokáig elhanyagoltak és megvetettek voltak, üdvözítő ereje
megnyilvánul közöttük” (i. m. 251. o.).
„Isten elvárja, hogy az evangélium hirdetésének utolsó
idejében, amikor az emberiség eddig elhanyagolt minden rétegét külön
figyelmezteti, hírnökei különösen buzgólkodjanak a világ minden részén élő
zsidók érdekében. Amint az Ótestamentum írásait összekapcsolják az
Újtestamentummal Jahve örök céljainak magyarázatában, ez sok zsidónak új
teremtés hajnala, a lélek feltámadása lesz. Miközben felismerik az evangélium
korának Krisztusát az ótestamentumi írások lapjain, és megértik, hogy az
Újtestamentum mily világosan magyarázza az Ótestamentumot, szunnyadó képességeik
felébrednek, és elfogadják Krisztust, mint a világ Megváltóját. Sokan hitben
elfogadják Krisztust Megváltójuknak” (i. m. 250-251. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
Amikor az utolsó napokban Isten törvénye,
és különösen a szombat kerül a figyelem középpontjába, vajon nem gondolhatjuk,
hogy a zsidóknak lesz valamilyen szerepe egyes kérdések tisztázásában a világ előtt?
Hiszen közülük sokan legalább olyan komolyan veszik a Tízparancsolatot, mint az
adventisták. Végtére is a szombatünneplés kérdésében az adventisták a zsidók
után „érkeztek”. Beszélgessünk erről!
GERZSENYI SÁNDOR:
HÁLAIMÁM
Szegény szívem, e
porbahullott drakma
Boldog nagyon, mert Jézus
rámtalált.
Úgy szeretett, hogy
földreszállott értem,
S váltságomul vállalta a
halált.
Kereszten kifolyt üdvözítő
vére
Lemosta rólam minden
bűnömet.
Mint most a vízben,
elmerültem Benne,
S érzem, hogy ő nagyon,
nagyon szeret.
Segíts, Uram, hogy hűséges
szolgálód
Maradhassak, míg tart földi
utam,
Segíts, hogy hűen
kitarthassak melletted,
Nyomodban járjak fényben,
borúban.
Érzem erőtlenségemet, de
bízom
Áldott erődben. Küldd
Szentlelkedet;
Ezentúl már csak ő legyen vezérem,
Hogy el ne hagyjam szent
ösvényedet.
Töltsd tele mécsesem
szeretet-olajjal,
Adj éberséget; várni
jöttödet,
Hogy mikor eljössz,
boldogan állhassak
Előtted, áldott, Örök
Szeretet!