2017 / IV. − 10. tanulmány −
December 1 − 8Az ígéret gyermekei
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Róma 9
„Annakokáért akin akar könyörül, akit pedig akar,
megkeményít” (Róm 9:18).
„Miképpen meg van írva: Jákóbot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem… Mert Mózesnek
ezt mondja: Könyörülök… és kegyelmezek annak, akinek kegyelmezek”
(Róm
9:13, 15). Miről beszél itt Pál? Mi a helyzet az emberi szabad akarattal
és a választás szabadságával, ami nélkül nem sok értelme van mindannak,
amiben hiszünk? Nincs-e szabadságunk Istent választani vagy elutasítani?
Vagy azt tanítják ezek az igék, hogy egyeseket Isten kiválaszt az
üdvösségre, másokat pedig a kárhozatra, személyes döntésüktől függetlenül?
Mint általában, a választ most is Pál mondandójának egészét vizsgálva találjuk
meg. Érvelésében az apostol Istennek azt a jogát akarja bemutatni, hogy dönthet
arról, kit kíván „választottjaként” felhasználni. Végső soron ugyanis Istenen
nyugszik a világ evangelizálásának felelőssége. Éppen ezért, miért ne
választhatná eszközeiül azokat, akiket akar?! Senkit nem zár ki az üdvösségből,
tehát ez az intézkedése nem ellenkezik a szabad akarat elvével, sőt, nem
ellentétes azzal a nagyszerű igazsággal sem, hogy Krisztus meghalt minden
emberért, az üdvösségükért.
Róma 9. fejezete nem a nevezettek üdvösségéről szól, hanem arról, hogy Isten
egy bizonyos feladat elvégzésére hívta el őket. Ha ezt észben tartjuk, nem
nehéz a fejezetet megérteni.
PÁL TERHE |
December 3 |
Vasárnap |
„És lesztek ti nékem papok birodalma és szent nép.
Ezek azok az igék, melyeket el kell mondanod Izráel fiainak”
(2Móz 19:6).
Istennek szüksége volt egy népre, hogy közvetítse az
evangéliumot a pogánysággal, sötétséggel és bálványimádással átitatott
világnak. Az izraelitákat választotta ki erre a feladatra és kinyilatkoztatta
magát nekik. Az volt a terve, hogy mintaként élnek a többi nép előtt, és így
majd másokat is az igaz Istenhez vonzanak. Azt akarta, hogy Izrael bemutassa
jellemét, így a világot magához vonja. Az áldozati rendszer tanításával
Krisztust kellett felemelniük a népek előtt, hogy mindazok, akik rátekintenek,
életet nyerjenek. Izrael népességének gyarapodásával, áldásainak sokasodásával
határuk kiterjedt volna az egész világra.
Az emberi kudarcok közepette tanúsított isteni
hűséggel kapcsolatban mire hívja fel Pál a figyelmet Róm 9:1-12 verseiben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az apostol érvelésében fokozatosan bemutatja, hogy az
Izraelnek adott ígéretek nem mind hiúsultak meg. Létezik egy maradék, amely
által Isten továbbra is munkálkodni kíván. A maradék fogalmának érvényességét
Izrael történelmére utalva támasztja alá. Bemutatja, hogy Isten mindig is
gyakorolta a kiválasztást: 1) Ábrahám magvának nem az egészét választotta szövetségesének,
csupán Izsák ágát. 2) Azonban Izsák leszármazottaiból sem mindenkit választott
ki, csak Jákób vonalát.
Azt is fontos látni, hogy az örökség és a felmenők még
nem garantálják az üdvösséget. Tartozhatunk a megfelelő vérvonalhoz, családhoz
vagy akár a megfelelő egyházhoz, mégis megtörténhet, hogy elveszünk és
kirekedünk az ígéretből. A hit, méghozzá a szeretet által munkálkodó hit az,
ami nyilvánvalóvá teszi, hogy kik „az ígéret fiai” (Róm 9:8).
Figyeljük meg az alábbi kifejezést Róm 9:6 versében: „Mert
nem mindnyájan izráeliták azok, kik Izráeltől valók.” Milyen fontos
üzenetet közvetít ez nekünk, akik jelenleg sok szempontból az egykori
Izraelhez hasonló szerepet töltünk be?
VÁLASZTOTTAK |
December 4 |
Hétfő |
„Megmondatott néki, hogy: A nagyobbik szolgál a
kisebbiknek. Miképpen meg van írva: Jákóbot szerettem, Ézsaut pedig gyűlöltem”
(Róm 9:12-13).
Ahogy azt már a heti tanulmányunk bevezetőjében is
leszögeztük, mindaddig képtelenek vagyunk helyesen értelmezni a Római levél 9.
fejezetét, amíg nem látjuk tisztán, hogy nem az egyéni üdvösségről van benne
szó. Ez a rész is sajátos szerepeket említ, amelyekre Isten egyes embereket elhívott.
Az Úr azt akarta, hogy Jákóbtól származzon az a nép, amely különleges evangelizációs
eszköze lesz a világban. Arra azonban semmi nem utal ebben a szakaszban, hogy
Ézsau nem üdvözülhetne. Isten éppúgy akarta az ő üdvösségét is, mint ahogy
minden emberét.
Hogyan értelmezzük Róm 9:14-15 verseit az eddig
olvasottak összefüggésében?
Pál itt sem az egyéni üdvösségről beszél, mivel Isten
mindenkire kiterjeszti a kegyelmét: „azt akarja, hogy minden ember
üdvözüljön” (1Tim 2:4). „Mert megjelent az Isten üdvözítő
kegyelme minden embernek” (Tit 2:11). Isten azonban megteheti, hogy
kiválaszt bizonyos népeket különböző szerepek betöltésére, amelyek ugyan
megtagadhatják a feladatok teljesítését, de Isten választását nem
akadályozhatják meg. Bármennyire akarta volna is Ézsau, ő nem lehetett az őse
sem a Messiásnak, sem a választott népnek.
Végeredményben az üdvösségből nem zárta ki Ézsaut
önkényes isteni döntés vagy rendelkezés, hiszen Isten a kegyelem ajándékait
mindenkinek ingyen adja Krisztus által. Mindnyájunkat üdvösségre hívott, nem pedig
kárhozatra (Ef 1:4-5; 2Pt 1:10). Az embert saját döntése tartja viszsza a Krisztusban
való örök élet ígéretének elnyerésétől, nem Isten. Jézus minden emberért
meghalt. Isten azonban Igéjében mindenki számára megszabta, hogy mi a feltétele
az örök életre való kiválasztásának: a Krisztusba vetett hit, ami a megigazult
bűnöst engedelmességre vezeti.
Isten még a világ teremtése előtt kiválasztott
bennünket, mintha más nem is létezett volna, hogy az üdvösség részesei legyünk.
Mekkora kiváltság, micsoda remény! Mindent összevetve, miért homályosul el emellett
minden egyéb? Miért volna óriási tragédia, ha engednénk, hogy a bűn, az én és a
test elvegye tőlünk azt, amit Isten nekünk ígért Jézusban?
TITKOK |
December 5 |
Kedd |
„Mert nem az én gondolataim a ti gondolataitok, és nem
a ti útaitok az én útaim, így szól az Úr! Mert amint magasabbak az egek a földnél,
akképpen magasabbak az én útaim útaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál”
(Ézs 55:8-9)!
Az eddigiek fényében hogyan értsük azt, amire Pál
rámutat Róm 9:17-24 verseiben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten az emberiség megváltásáért tett azzal, ahogyan a
kivonulás idején Egyiptommal bánt. Megmutatta magát az egyiptomi csapásokban,
majd népe szabadításában, amivel be akarta mutatni az egyiptomiaknak és a többi
népnek, hogy valóban Ő az igaz Isten. Felhívás volt ez a népek számára, hogy
hagyják el isteneiket és Őt imádják.
Nyilvánvaló, hogy a fáraó már meghozta döntését Isten
ellen, így a szíve megkeményítésével nem Isten fosztotta meg a megváltás
lehetőségétől. A megkeményítés Izrael elengedése ellen irányult, nem azt akarta
megakadályozni az Úr, hogy a fáraó elfogadja a személyes megváltást. Krisztus
ugyanúgy meghalt a fáraóért, mint Mózesért, Áronért és Izrael egész népéért.
Ennek az a lényege, hogy bűnös emberként igencsak szűk
rálátásunk van a világra, a valóságra, illetve Istenre és arra, ahogyan
világunkban munkálkodik. Hogyan is fürkészhetnénk ki minden dolgát, amikor
bárhová forduljunk a természetben, lépten-nyomon értelmünket meghaladó titkokba
ütközünk? Elvégre arra is csak 171 éve jöttek rá az orvosok, hogy jó kezet mosni
a műtétek előtt. Ilyen mély volt a tudatlanság! Ki tudja, idővel mi mindent
fedezünk még fel, ami megmutatja, hogy most is mekkora a tudatlanság!
Meglehet, nem mindig értjük Isten útjait, Jézus
azonban eljött, hogy bemutassa Őt (Jn 14:9). Miért olyan fontos tehát az élet
titkai és váratlan eseményei között Krisztus jellemét tanulmányoznunk, valamint
azt, amit Istenről, a szeretetéről kinyilatkoztatott? A látszólag igazságtalan és
méltánytalan megpróbáltatások idején hogyan erősítheti a hűségünket, ha
ismerjük Isten jellemét?
AMMI: „ÉN NÉPEM” |
December 6 |
Szerda |
Róm 9:25 versében Hós 2:23 versét idézi Pál, a
következőben pedig Hós 1:10 versét. A történetnek az a háttere, hogy Isten
utasítja Hóseást: vegyen „parázna feleséget” (Hós 1:2). Ezzel akarta
szemléltetni Isten viszonyát Izraelhez, mivel a nép eltért idegen istenek után.
A Hóseás házasságából született gyerekek neve azt jelzi, hogy Isten elveti és
megbünteti a bálványimádó Izraelt. A harmadik gyermek neve így Ló-Ammi lett
(Hós 1:9), ez szó szerint azt jelenti, hogy „nem az én népem.”
Mindeközben azonban Hóseás jövendölt arról a napról,
amikor a büntetést követően Isten helyreállítja övéit. Kiveszti közülük a hamis
isteneket és szövetségre lép népével (lásd Hós 2:11-19). Akik eddig Ló-Ammik,
vagyis „nem az én népem” voltak, ekkor Ammik, vagyis „én
népem” lesznek.
Pál korában „nemcsak a zsidók, hanem a pogányok közül is” voltak
Isten népéhez tartozók, vagyis Ammik (Róm 9:24). Ez is világosan és
erőteljesen mutatja, hogy az evangélium kezdettől fogva az egész világnak szól.
Nem csoda, hogy adventistaként a mi elhívásunk is részben ebből az igéből származik:
„És egy másik angyal láttam az ég közepén repülni, akinél az örök
evangélium volt, és azt hirdette a föld lakosainak, minden nemzetségnek, törzsnek,
nyelvnek és népnek” (Jel 14:6, ÚRK). Ma szintén az egész világnak hangzik a
megváltás jó híre, éppúgy, mint Pál és az ókori Izrael idejében.
Olvassuk el Róm 9:25-29 szakaszát! Figyeljük meg, Pál
milyen gyakran idéz az Ószövetségből, hogy alátámassza kora eseményeit! Mi a fő
üzenete ezeknek a szövegeknek? Minek a reményét nyújtják?
_____________________________________________________________
Pál elmondta: „nagy az én szomorúságom és szüntelen
való az én szívemnek fájdalma” (Róm 9:2), mert népe közül egyesek
elutasították az evangéliumot. Viszont volt egy maradék. Isten ígéretei
nem hiúsulnak meg akkor sem, ha az emberek kudarcot vallanak. Reményt
meríthetünk abból, hogy az Úr ígéretei végül valóra válnak, és ha igényt
tartunk rájuk, bennünk is beteljesednek.
Hányszor hagytak már cserben mások? Milyen gyakran
okoztunk mi magunk is csalódást önmagunknak és másoknak? Valószínűleg többször,
mint ahogy azt számon tudnánk tartani, nem igaz? Mi a tanulság e kudarcokból
arra nézve, hogy alapvetően kiben/miben bízhatunk?
MEGBOTRÁNKOZÁS |
December 7 |
Csütörtök |
„Mit mondunk hát? Azt, hogy a pogányok, akik az
igazságot nem követték, az igazságot elnyerték, mégpedig a hitből való
igazságot; Izráel ellenben, mely az igazság törvényét követte, nem jutott el az
igazság törvényére. Miért? Azért, mert nem hitből keresték”
(Róm 9:30-32). Mi az üzenete az adott bibliaverseknek? Hogyan
alkalmazhatjuk ezt önmagunkra? Mit tehetünk, hogy elkerüljük az Izrael
által elkövetett hibákat?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Pál félreérthetetlenül elmagyarázza népe tagjainak,
hogy miért maradnak le arról, amit Isten nekik szánt, amit valójában ők maguk
is kerestek, mégsem értek el.
Érdekes módon a pogányok, akiket Isten elfogadott, nem
is törekedtek erre. Saját érdekeik és céljaik kötötték le őket, amikor elért
hozzájuk az evangélium üzenete. Ők azonban felismerték értékét és elfogadták.
Isten igaznak nyilvánította őket, mert hittel Helyettesüknek fogadták el Jézus
Krisztust.
Izraellel az volt a gond, hogy megbotlottak a „beleütközés”
kövében (Róm 9:33). Nem akarták elfogadni – nem mindnyájan ugyan, de
egyesek (lásd ApCsel 2:41) –, hogy Jézus Krisztus az Istentől küldött Messiás.
Hátat fordítottak neki, mert eljövetelekor nem felelt meg elvárásaiknak.
A fejezet utolsó versében Pál ismét ószövetségi igét
idéz: „Amint meg van írva: Ímé beleütközés kövét és megbotránkozás szikláját
teszem Sionba; és aki hisz benne, nem szégyenül meg” (Róm 9:33). Ebben a
részben is arra mutat rá, hogy a megváltás tervében létfontosságú a hit
szerepe (lásd még 1Pt 2:6-8). Megbotránkozás sziklája? Viszont, aki hisz
benne, nem szégyenül meg? Bizony, Jézus sokak számára a megütközés köve,
de azoknak, akik ismerik és szeretik, a szabadítás kősziklája (Zsolt
89:27).
Éreztük már úgy, hogy Jézus a „beleütközés köve”, a
„megbotránkozás sziklája” a számunkra? Ha igen, miért? Mit tettünk, ami
ilyen helyzetbe hozott bennünket? Hogyan szabadultunk ki akkor, és
milyen tanulságot vontunk le az esetből, hogy többé ne kerüljünk
Jézussal ellentétbe?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 8 |
Péntek |
Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
1985, H. N. Adventista Egyház, „A kései angol reformátorok” c. fejezetből,
237-239. o.
„Isten Igéjében az egyes ember vagy egy nép
kiválasztása az üdvösségre való kiválasztását jelenti. Sokan a történet végére
nézve azt gondolják, hogy ez a mennyei kegy elnyerését garantálta; de a
Bibliában nem ilyen kiválasztás tárul elénk. Isten arra választja ki az embert,
hogy félelemmel és rettegéssel vigye véghez üdvösségét. Kiválasztja, hogy vértezze
fel magát és harcolja meg a hit szép és nemes harcát. Kiválasztja, hogy az
Istentől kapott minden eszközt felhasználva küzdjön minden szentségtelen
kívánság ellen, miközben Sátán élet-halál harcot vív vele. Kiválasztja, hogy
imádkozzon és vigyázzon, tanulmányozza az Írásokat és kerülje a kísértés
területét. Kiválasztja, hogy szüntelen higgyen. Kiválasztja, hogy
engedelmeskedjen minden igének, ami Isten szájából származik, és az igének ne
csak hallgatója, hanem cselekvője is legyen. Ez a bibliai kiválasztás” (Ellen
G. White: Testimonies to Ministers and Gospel Workers. 453-454. o.).
„Véges elme nem képes teljesen felfogni a Végtelen
jellemvonásait és munkáit. Kutatás által nem találhatjuk meg Istent. A legnagyobb
és legműveltebb elmének ugyanúgy, mint a leggyengébbnek és legtudatlanabbnak is
titoktól övezett marad az Ő szent lénye. »Felhő és homályosság van körülötte;
igazság és jogosság az ő székének erőssége« (Zsolt 97:2). A velünk való
bánásmódját csak annyira tudjuk megérteni, amennyire felismerjük határtalan kegyelmének
egyesülését végtelen hatalmával. Szándékaiból annyit érthetünk meg, amennyit emberi
elménk fel tud fogni. Ezen túlmenően is bízhatunk a mindenható kézben és abban
a szívben, amely telve van szeretettel” (Ellen G. White: Előtted az élet. Budapest,
1992, Advent Kiadó, 169. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
A keresztények között vannak, akik azt tanítják, hogy
Isten egyeseket már a születésük előtt kiválaszt az üdvösségre, másokat pedig a
kárhozatra. Ha történetesen azok közé kerülnénk, akiket Isten a végtelen szeretete
és bölcsessége révén kárhozatra rendelt, akkor döntéseinktől függetlenül a halál
lenne a részünk, amit sokan a pokol örökké égő tüzének gondolnak. Más szóval,
saját döntésüktől függetlenül Isten gondviselése egyeseket arra predesztinál,
hogy most a Jézussal való üdvözítő kapcsolat nélkül éljenek, az eljövendő
világban pedig örökké égjenek a pokol tüzében. Miért torz ez a kép? Hol áll
ellentétben a mi felfogásunkkal?
GERZSENYI SÁNDOR:
KI A
VAKOK KÖZÉ!
Vakot
vezettem át az úttest
túloldalára…
Semmi, semmi! –
mondtam
szabadkozón. Tovább is
kísértem
volna. Megköszönte,
hogy ott
elboldogul már ő is.
Menni
akartam vissza, s akkor
valaki
megszólított:
„Látod?
Világtalan…
Át kell vezetni
a
túloldalra… Nézz körül csak,
és lásd
meg végre hivatásod!
Segítsd a
túloldalra őket!
E nyüzsgő
ember-áradatban
annyi,
annyi a vak! Te már látsz.
Semmi,
semmi! – mondtad a vaknak.
Ne hidd.
A legszebb: kézenfogni
a látni
nem tudót szelíden,
meleg
szavakkal, s átsegíteni
a
túloldalra. Ott már ő is
elboldogul…”
– És
akkor csend lett,
s tudtam,
hogy az, ki engem szólít,
a vak
szemeknek megnyitója,
ő, az
Örökhatalmú Orvos…
Azóta én
csak ennek élek:
a
túloldalra átsegíteni
minden
vakot… Míg bírja szívem.